GX EAGLE AXS – bezdrát pro masy

Po posledním faceliftu mechanických sad XX1 a X01, který spočíval hlavně v mírném zvětšení rozsahu převodů a významném zvětšení rozsahu barevných provedení, přichází nyní SRAM s „bezdrátem“ na úrovni sady GX.

SRAM tedy přichází se zcela bezdrátovou sadou plně kompatibilní napříč svým AXS ekosystémem. Technologie a přesnost řazení nejvyšších sad se dostává i do velice dostupné sady GX. Když už se bavíme o dostupnosti. Jaká je vlastně cenovka?
Doporučené maloobchodní ceny jsou následující. Za upgrade kit dáte 16.699 Kč, samotná přehazovačka vyjde na 10.399 Kč a ovladač pak odlehčí peněženku o 4.199 Kč. Aktuálně to tedy proti X01 není žádná velká úspora, ale u doporučených cen určitě nezůstane. SRAM a distribuce slibuje, že sada i jednotlivé komponenty budou k dostání od poloviny dubna letošního roku.

Upgrade kit SRAM GX AXS

Co zůstává z vyšších sad?


Stále zůstává 10-52 kazeta s rozsahem 520 % na XD ořechu. Můžete tedy kombinovat kazety vyšších sad X01 a XX1 a přehazovačku GX AXS nebo opačně. Stejně tak páčka je kompatibilní jak s objímkou, tak s MatchMakerem X. Baterie i nabíječka je samozřejmě také zaměnitelná napříč celým ekosystémem AXS (přehazovačky, přesmykače a sedlovky). Zůstává i aplikace SRAM AXS pro mobilní telefony, která umožňuje detailní nastavení, párování, updatování firmware a analýzu používání komponentů.
A co starší sady s kazetou 10-50? I ty jsou kompatibilní, jen je třeba nastavit správnou vzdálenost kladky a délku řetězu podle starší měrky.
V čem je háček? Kromě zřejmě mírně horších povrchových úprav a použitých materiálů je to asi hlavně hmotnost přehazovačky 468-478 g, což je o cca 100 g více než u XX1 AXS.

Nastavení sady pomocí aplikacePáčka s vlastní objímkou bez MatchMakeru X


Uvažuju o upgradu, co bych měl vědět?


Pokud přecházíte ze sady GX, X01 nebo XX1, stačí vyměnit páčku a přehazovačku a tu nastavit pomocí měrky podle použité kazety. Vše je vzájemně kompatibilní.

Vodotěsnost a odolnost
Sada je odolná proti stříkající vodě a prachu podle IP69K. Je tedy kompletně zatěsněná a vydrží tak všechny nástrahy MTB ježdění. Výrobce samozřejmě nedoporučuje vystavovat přehazovačku ani páčku přímému proudu wapky. V případě pádu je tu overload clutch, která odpojí motor přehazovačky a zabrání tak jeho poškození. Zároveň tak částečně chrání i patku rámu a přehazovačku samotnou. AXS má navíc i kratší ramínko než běžné GX.

Rušení?
SRAM GX AXS používá šifrovaný, zabezpečený komunikační protokol SRAM, který je vyzkoušený v reálném provozu včetně závodů světového poháru.

Nabíjení a baterie
Samotná přehazovačka je napájena nabíjecím akumulátorem, který má výdrž kolem 20 h. Váží 25 g a je totožný s ostatními akumulátory celého systému AXS. Nabití pak trvá hodinu. Ovládací páčka přehazovačky obsahuje baterii CR2032, která vydrží i přes dva roky.



Nastavení sady
Párování probíhá pomocí párovacích tlačítek. Ta jsou použita jednak pro samotné párování, tlačítko na přehazovačce navíc slouží k doladění polohy stejně, jako slouží stavěcí šroub bowdenu u běžné přehazovačky.

Mixování sad třeba pro gravel použití
Všechny komponenty sad AXS je možné vzájemně kombinovat. Není tedy problém použít silniční páky Force eTap AXS v kombinaci s přehazovačkou GX AXS a pro teleskop použít ovladač (páčku) ze sady GX AXS. Co ale samozřejmě nejde, je kombinovat přehazovačky určené pro jednopřevodník s dvoupřevodníkem, používat přehazovačky s menším rozsahem pro MTB kazety nebo používat silniční řetězy na MTB sadách.

Jak se na nový elektrický přírůstek SRAMu díváte vy? Má se Shimano obávat, že bude SRAM GX AXS konkurencí pro jejich sady SLX a XT, které se pohybují v podobné cenové hladině? Dáváte stále raději přednost mechanické sadě kvůli opravitelnosti?

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
NOVINKY 2021 1908/1908 Tina 6.4.21 17:06
Sram Eagle AXS 78/78 Doyle 20.2.21 17:44
sram AXS s shimano 12s kazetou 10/10 Pavelik 21.12.20 12:57

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Wilderness
Wilderness

5.4.21 09:37

Kupni sila USA+Kanada je oproti Cesku +50–100%, podle toho, ktery dve konkretni lokace clovek porovnava (Salt Lake City oproti Brnu +50%, San Francisco oproti Praze +50%, Edmonton oproti Ostrave +43%, Denver – opet velka MTB mekka – oproti Praze +92%)…

JFtryall to tady placnul sice uplne od oka, ale sada za kterou tady musime dat treba 17 tis je pro ne jako kdybychom ji my meli zhruba za 7–9 tis. (SRAM je americka spolecnost, prijmy mimo USA musi danit okolo 21%, coz si pridaji do ceny, bez ktere by ta sada byla za 14000, a pak uz podle kupni sily).

Treba v takovem Coloradu, i uklizeci v hotelu (byl jsem jeden z nich) s nejakyma $13/hod v zakladu (neni to minimalka, ale je to prace, na kterou fakt staci i nedodelana stredni) byli schopni jezdit na kole za $6000. V Coloradu legalni trava, jako zamestnanecky benefit skipass do vsech resortu zamestnavatele (kam spada od 2016 treba i Whistler Blackcomb). Pro spoustu tech mladych kluku hotovy raj na zemi. :D

Reagovat
Kubánec
Kubánec

31.3.21 07:52

tomcat5: A proč s tím něco neuděláš? :))

Reagovat
Tydlii
Tydlii

30.3.21 21:56

@tomcat5

průměr je průměr a vysoké mzdy v některých oborech ho zvyšují, stejně tak celé oblasti jako Praha, kde jsou vysoké náklady na život a tak i mzdy musí být vyšší na všech pozicích.

vypovídající hodnota je medián mezd, což je střední hodnota. Znamená, že polovina populace má méně, polovina více. Ten o situaci vypovídá lépe.

Medián mezd v čr pro rok 2019 je něco přes 29 000 kč. :)

Reagovat
tomcat5
tomcat5

30.3.21 15:43

Pro masy to bude v nějaké kapitalistické zemi, kde lidé dostávají za práci peníze.

Pokud tedy někdo nevěří Podvodníkům ze statistického úřadu, kde mají všichni průměrně už 35 000kč měsíčně.

Reagovat
Tydlii
Tydlii

28.3.21 18:38

@hamik

Souhlas. Ve chvíli kdy se ukáže ze to je to samy akorát těžší, tak si myslím ze se z toho muže stát hit .

Je spousta lidi který 100g fakt netankuje , takže pokud to spolu s designem budou z jediné rozdíly, tak věřím ze z toho muže byt hit.

Reagovat
Hamik
Hamik

28.3.21 10:07

Myšleno kdyby vydali i ,,Nx” verzi

Reagovat
Hamik
Hamik

28.3.21 10:07

Víte co, kdyby to stálo míň byla byl by to osekanej kompromis na kterej by každej nadával, že nefunguje.

Mě se to líbí ale zatím bez toho dokážu žít.

Reagovat
Tydlii
Tydlii

26.3.21 23:27

Beru 12sp, 11sp jsem přeskočil :)

Reagovat
JFtryall
JFtryall

26.3.21 22:59

No tak XT/XTR packy rozhodne kvalitativne stejne nejsou. :-) Kdyz tedy beru 11sp model.

Reagovat
Tydlii
Tydlii

26.3.21 22:30

@JF

to bude tim ze R-ko je jen na okrasu :) shimano drží že XTR/XT a Dura/Ultegra neexistuje funkční/kvali­tativní rozdíl, jen hmotnost U Sramu je to minimálně k debatě.

Sram model je podle mě finančně výhodnější pro výrobce :)

Reagovat
JFtryall
JFtryall

26.3.21 19:52

Rozhodne nejvetsi prinos tehle sady bude pro OEM Ebiky a tu nabidku tesne pod vrcholem, Endurka i XC kola. Sram urcite nabidne docela agresivni cenu a nalaka vyrobce zpet treba od XTRka. Protoze i kdyz je to jen GX, tak udela rozhodne vetsi wow efekt, nez mechanicky Erko.

Reagovat
mr.antik
mr.antik

26.3.21 12:23

Ale s takovym výdělkem bych zas nešahal po GX. Takže asi fakt spiš ty Ebajky kde už se cena ztratí a je to cool a blbuvzdorný

Reagovat
JFtryall
JFtryall

26.3.21 11:16

Tak v USA mas minimalni mzdu na urovni 230 korun za hodinu a navic levnejsi nakup, takze clovek s prumernym platem nema problem se saltrem za 10K. Sice samozrejme naklady na zivot o dost jinde, ale kdyz se bere ciste cena za praci a nakup, tak ten ekvivalent je cca jako saltr za 2K pro Cr.

Reagovat
Lachtis
Lachtis

26.3.21 10:42

Mně se bezdrát líbí, ale to GX bych si na kolo nedal. Chtít to (myšleno AXS), tak koupím rovnou XX1/X01. Jedině, kdyby celá sada GX AXS stála řekněme 9–10 tis. Kč, pak bych o GX asi i dokázal uvažovat. Takhle můžu mít hazku a řazení x01 lunar za 8 tis. Kč a to bych furt radši, než za 16 bezdrátové gx… ale prodávat se to bude a určitě hooodně.

Reagovat
RUSH
RUSH

26.3.21 10:02

Za mě fajn hračka, líbi se mi to. Ovšem praktické využití (z mého pohledu) na XC/XCM nevidím. Pokud beru třeba jen KPŽ, tak bych určitě nechtěl, abych po nějakém ťukanci (navíc třeba i nezaviněném) kupoval novou přehazku. Enduro apod. nejezdím, takže nehodnotím.

Souhlasím ale, že takováto elektronika na gravel nebo na silničku by mi dávala větší smysl.

Reagovat
embi
embi

26.3.21 09:24

@TotalniPrudic: Protože jsou a neni to fama. Podivej se na prumer / median networth americana.

Reagovat
orm
orm

26.3.21 08:49

@Lynch: Vsak i na tom uz sram pracuje a najednou jsou kabliky dobre :-). https://bikerumor.com/…the-horizon/

Reagovat
Totalniprudic
Totalniprudic

26.3.21 08:43

Nevím, kde se bere takhle fáma, že v USA jsou děsně bohatí lidé. Taková hitparáda to tam zase není. Drtivá většina je zadlužená jako magor. Všechno na kreditku a pak to horko těžko splácí. Spíš se tak prezentují na sociálních sítích.

Reagovat
Mr.Dawe
Mr.Dawe

26.3.21 08:34

Další důkaz toho, že svět jde do háje. Nerozumím tedy té výhodě. Přehazovačka těžká jak z oceli. Bezúdržbovost, tak na tu můžeme také zapomenout, jelikož nutnost nabíjení a starost o baterie tedy není nic v čem vidím výhodu oproti lanku. Takže kde je tedy ta cesta? V ceně to také asi nebude… :D

Reagovat
ZdeNECK1
ZdeNECK1

26.3.21 08:17

Vývoj nezastavíme – tohle se bude prostě bude prodávat, kdo zkusí elektriku, nechce podle mě zpět. Ano, urvat šaltr je drahej špás..

To Kubánec – kdy budou sram wireless brakes? :)

Reagovat
Lynch
Lynch

26.3.21 06:40

skvělá sada pro již tak lehké ebajky

Reagovat
Cavendish
Cavendish

26.3.21 06:32

Kubánec: Každý zboží má svého kupce, to je jasný. Asi by do toho bez nešli, kdyby se jim to nevrátilo. Jen pod označením ,,pro masy" si představuji něco jiného :)

Reagovat
Kubánec
Kubánec

26.3.21 06:23

Cavendish: I bez nucení se to prodává jako rohlíky :) Teď si představ, že bychom to někomu nutili :))

Ale jinak chápu, levné to není a nikdy nebude.

Reagovat
Cavendish
Cavendish

26.3.21 06:20

SRAM je obecně cenový úlet. GX kazeta 4000Kč, GX šaltr 2700Kč. Fakt nevím, co by mě donutilo si koupit mechanický SRAM, natož elektriku s cenou šaltru 10300 :) (Tolik stoji elektrický Record :D )

Reagovat
Kubánec
Kubánec

26.3.21 06:16

JF: Zařídím :)

Reagovat
plzakj
plzakj

26.3.21 05:49

Tak šram je USA a jejich masovej trh ma jinou kupni silu a pozadavky, nez z jejjch pohledu “vychodni evropa”. Urcite maj zjisteny pozadavky trhu.

Akorat to nekdo pouzil i v cz clanku, coz vyvolalo rozruch.

Reagovat
JFtryall
JFtryall

26.3.21 03:32

Saltr za 10K je porad ulet. Skoda ze neudelaji nejaky kompaktnejsi model s 12sp kazetou 10–46 s lepsim spodnim odstupnovanim.

Reagovat
File12
File12

25.3.21 21:12

Těch 50g (dnes jsem viděl video a přesný číslo nevim) by mě moc netankoval. Světe div se na enduru jsem neodělal přehazku ani nepamatuju. Ale pokud bych to chtěl tak se jako kabelhatera budu chtít zbavit i k teleskopu a to už je dohromady neskutečná darda. Ještě bych to chtěl i na gravel a to už se mi tuplem prodraží. Jak mi u gravelu a endura to lankový řazení vůbec nevadí, tak u silničky mi mrzí že jsem si nekoupil aspoň s Di2 nebo AXS. Za to asi může ten převodník :)

Reagovat
orm
orm

25.3.21 20:54

@TheJD: Souhlasim. Pokud bych chtel sram bezdrat, tak rovnou sahnu po x01. 620 vs 780euro uz nehraje takovou roli, ale treba to jeste spadne a pak rozdil bude vyraznejsi a bude duvod pro nektere lidi do gx axs jit.

Reagovat
TheJD
TheJD

25.3.21 20:43

wilda: Nezapomen na retez :D

Pro me zcela nezajimavy produkt. Ukazuje se, ze s tou elektronikou to asi opravdu bude tak, jak nekdo rikal v souvislosti s elektrickou Shimano 105-v soucasne dobe zcela nerealne, protoze elektronika produkt prodrazi na uplne jinou cenovou hladinu, takze ve vysledku bude pro uplne jinou cenovou skupinu, ktera uz si ale radsi koupi elektronickou Ultegru, nebo rovnou DA.

Reagovat
nooski
nooski

25.3.21 20:35

mr.antik: z toho vyplývá, že utrácet prachy se vyplatí za silnici a do terénu stačí nějaká levná hujda, protože to člověk stejně rozseká. Jako souhlasím :-)

Reagovat
mr.antik
mr.antik

25.3.21 20:33

Jako na silnici to člověk za top sadu dá protože to vydrží 10let. Ale do terénu bych musel být ambasádor značky a ještě bych se o to bál.

Reagovat
Kubánec
Kubánec

25.3.21 19:36

wilda: By jsi se divil :)

Reagovat
wilda81
wilda81

25.3.21 19:35

17 litru (bez kazety) je pro masy?

Reagovat
Ondra P.2
Ondra P.2

25.3.21 18:35

Zdenek: uzavreny system, neco jako apple…

Reagovat
Ondra P.2
Ondra P.2

25.3.21 18:32

Zachvilku ty kola budou vazit 16+ kilo… to je tedy posun, kvuli podelanymu jednomu kableu.

Reagovat
TommyP3
TommyP3

25.3.21 18:25

Tak nevím no. Narvat do Oktávy motor audi 4.2 V8 asi dává stejny smysl.

Reagovat
zdenek
zdenek

25.3.21 18:11

Vysvětlil by mi někdo, co znamená v uvedeném kontextu opakovaně použité slovo „ekosystém“?

Reagovat
Kubánec
Kubánec

25.3.21 17:40

hovado: Jasně, není problém.

Reagovat
hovado_cz
hovado_cz

25.3.21 17:34

Dotaz: jde to na NX kazety? tj 11 zubů na nejmenším pastorku?

Reagovat
mr.antik
mr.antik

25.3.21 16:26

Uplně nevim jestli bych si dobrovolně dal půl kilový závaží na zadní stavbu, něja tam furt nevidim moc přínosu u „levnějších“ sad.

Reagovat
orm
orm

25.3.21 16:13

Nechapu tu poznamku o podobne cenove hladine. XT prehazka je 4× levnejsi a xt razeni 3× levnejsi. To je podobna cenova hladina?

Reagovat
Honza03
Honza03

25.3.21 15:57

Konečně přínosný článek!

Reagovat
jeniiiik
jeniiiik

25.3.21 15:55

Rybáři nevydělávají na top sadách. Je živí sady tak po Deore a jejich množství na nových kolech.

Reagovat
embi
embi

25.3.21 15:23

Překvapuje mě, že rybáři ze Shimano ještě nějsou pod drnem…

Reagovat
Gaper
Gaper

25.3.21 15:09

Solidní macek

Reagovat
TJK
TJK

25.3.21 15:09

4 minuty zpozdeni! :-D

Reagovat