Nová pravidla UCI na koho se vztahují - vlna debat a nevole

UCI (mezinárodní cyklistická unie) každý rok vydává soubor upravující pravidla závodění, oblékání či stavby kol pro profesionální závodníky. Některé letošní změny jsou dost radikální, není tedy divu, že mezi profesionály i hobby cyklisty rozvířila vlnu debat a nevole. Některým se zdají pochopitelná, jiným bizarní - pojďme se podívat na dvě nejvíce diskutovaná nová pravidla.

Na úvod musím podotknout, že pravidla UCI se vztahují na závody pořádané Mezinárodním cyklistickým svazem, národním svazem či mezinárodní etapové i jednorázové mezinárodní závody. U nás se to týká závodů pořádaných Českým cyklistickým svazem a některých etapových závodů. Například Český pohár, národní šampionát, RBB tour. Proto pokud není v pravidlech daného závodu uvedeno jinak, na nás hobby cyklisty se pravidla UCI nevztahují. Ovšem co se na nás hobby cyklisty vztahuje, je nošení helmy a nutnost brát na vědomí, že nám celá silnice nepatří, a samozřejmě to, že neodhazujeme odpadky do přírody!

Super tuck, kačer


Od letošního roku UCI zakázala ve sjezdech používání pozice připomínající kačera, tedy ležení na horní rámové trubce, což je pro Švýcara Marca Hirschiho, který na minulé Tour de France předváděl dokonalou sjezdařskou techniku, velká čára přes úprky. Při jízdě v této poloze je jezdec až o 15 procent rychlejší než jezdec v klasickém sjezdařském posedu, ale také je to nejriskantnější pozice, kdy má jezdec nejvíce nestabilní těžiště. UCI už před pár lety zakázala šlapání v této poloze a pro některé bylo jen otázkou času, kdy tuto techniku zakáže úplně.

Přehledně co je legální a co ne při sjezdu

Time trial hands, puppy paws


Alias opření se lokty o řídítka, které bude od tohoto roku také pasé. Tuto pozici nejčastěji vídáme u jezdců v úniku, kdy si jezdec snaží trochu odpočinout a zároveň neztratit náskok. I v tomto případě jezdec ztrácí značnou část kontroly nad kolem a při nájezdu na horší povrch nebo jen najetí na drobný hrbol, kdy jezdec nestačí přehmátnout zpět na řídítka, může jezdec velmi snadno spadnout a ublížit si.

Time trial hands (zdroj: COR VOS)

Opření loktů o řídítka je pasé, ale co ovinutí rukou okolo pák? Na Tour de La Provence byl Lluís Mas viděn s rukama ovinutýma okolo pák, tzv. puppy paws. Jsou puppy paws legální, nebo se Lluís Mas pohyboval v zakázaných vodách? „Použití představce jako podpěry předloktí je zakázáno s výjimkou časovek,“ zní v pravidlech UCI. Zdá se, že tato poloha se nachází na hranici legálních vod, ale je povolena.

Lluís Mas při Tour de La Provence (Zdroj: GCN racing)

Závěrem


Ač se na první pohled zdají pravidla velmi omezující, při vytváření každoročních nových pravidel či při jejich upravování se UCI dostává do konfliktu mezi atraktivitou a bezpečností. Na jednu stranu musí být cyklistika stále atraktivní, aby přitáhla nové diváky k televizím, ale na stranu druhou musí myslet i na napodobování profesionálních jezdců hobby cyklisty. Ať už jsou pravidla UCI jakákoliv, o atraktivní cyklistiku se starají hlavně kvalitní jezdci, kteří nás dokáží napínat svými souboji. Ať už jde o souboje odvěkých rivalů Mathieu van der Poel versus Wout van Aert, nebo dvou nejlepších týmů Ineos Grenadiers versus Jumbo Visma.

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Jarní klasiky 2021 879/879 robb 12.4.21 14:19
Kluci z UCI to rozsekli 4/4 holiič 15.4.20 21:17

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Krispinm
Krispinm

25.3.21 14:42

Pokud dokážeš současně mít i zadek na sedle, tak to jde :)

Reagovat
Kos_CZ
Kos_CZ

25.3.21 11:38

A lehnout si na sedlo s dozadu napříměnýma nohama (jako prkno) za současného držení řidítek už asi také nejde, že?

Reagovat
TommyP3
TommyP3

23.3.21 21:21

A zakázat doping by nešlo?

Reagovat
zirecek
zirecek

23.3.21 17:56

Závody na trenažérech stejně budete jezdit, ať se vám to líbí nebo ne. My víme, co je pro vás bezpečně a správně. Vaše UCI

Reagovat
nooski
nooski

23.3.21 14:57

Nakonec to bude jak Keirin :-)

Reagovat
Fazzy
Fazzy

23.3.21 11:46

Kamaro: právě o tom mluvim. Důvod bude jednoduchej – s teleskopkou půjde zřejmě jezdit ještě rychleji než v supertucku, protože v sedle bude daleko větší jistota v zatáčkách na nerovnostech atp.

Ale ono si ještě počkáme i na ty teleskopy, takže proč se tím teď trápit :)

Reagovat
kamaro
kamaro

23.3.21 11:38

No ono to může skončit i tak, že výrobci přijdou s teleskopkama a UCI je po dvou letech zakáže. Bude se jí to nejspíš špatně vysvětlovat, protože na bezpečnost to neuhrají (opak bude pravdou). Ale oni něco vymyslí :-)

Reagovat
TK75
TK75

23.3.21 11:35

Teleskopku jsem teď používal a zrovna při silničním sjezdu je to fajn věc.Ale chtělo by to nějaký hodně odlehčený model, jinak je to váha navíc a vadilo to i mě a to na to zas tak nekoukám.

A nebezpečnost kačera?S tím nemá problém ani moje žena… čekám do budoucna na kole cedulky se zákazem jezdit bez držení

Reagovat
Fazzy
Fazzy

23.3.21 11:11

Já v tom vidim snahu udržet opticky cyklistiku v nějakým klasickým konzervativním formátu. Teda aby závodník pořád vypadal jako cyklista, aby kolo pořád vypadalo jako kolo a aby se na tom pořád jezdilo jako dřív – tzn. sedět na sedle a držet se řidítek. Tenhle skostnatělej přístup je patrnej i v jiných sportech a nejsem si jistej jestli je paušálně špatnej.

Teleskopický sedlovky nepochybně přijdou, ale nedivil bych se, kdyby se do profi pelotonu jen tak nepodívali.

Reagovat
kamaro
kamaro

23.3.21 10:25

Nemám to nastudované, ale UCI v pravidlech pravděpodobně bude mít rám vč. sedlových vzpěr. A souhlasím s tím, že s tou sedlovkou nás to podle mě čeká. A očekávám, že bude mít aero tvar. Sloping se možná trochu zvětší, ale nebude to výrazně oproti dnešku.

Reagovat
nooski
nooski

23.3.21 09:01

S teleskopem ve sjezdu koketoval už Nibali. Já bych to jako velký vtip neviděl, protože blízká budoucnost přinese i silniční teleskopky. Co se sedlových vzpěr týče, tak si myslím, že zůstanou, protože rám musí mít klasickou siluetu a různé kreace bez nich jsou jen na triatlon https://www.kola-radotin.cz/…0029-001.jpg

Reagovat
kamaro
kamaro

23.3.21 08:55

Marskatin: Jo, máš pravdu. Teď uvidíme kdo s tím z velkých výrobců dříve přijde. Aerodynamická teleskopická sedlovka, velký sloping, sedlové vzpěry se také ukáží jako zbytečné (pokud je UCI nenařizuje). Budou to krásná kola, nooski a cio se mají na co těšit :-)

Reagovat
PAM
PAM

23.3.21 08:45

TheJD: souhlas. Je to jako zakázat rallye, protože by se ostatní mohli rozbít ve škarpě atp.

Marskatin: no to je nápad

Reagovat
Marskatin
Marskatin

23.3.21 08:19

přichází čas na větší sloping a teleskop.

Reagovat
kOmE
kOmE

23.3.21 07:23

plachťák: To je naprosto v pořádku, Supermanovi nemůže spadnout a i kdyby, nic se mu nestane.

Jako kluk jsem na kole dělal spoustu hovadin, moje děti dělají to samé a nikdy neviděli ani minutku z jakékoli formy cyklistických závodů.

Reagovat
nooski
nooski

23.3.21 06:14

UCI, to je ta banda, co si chce hlavně nahrabat? Což takhle pořádně pořešit zábrany a dojezdy, aby jezdci neskončili jako sekaná z mlýnku na maso? Taky má oblíbená otázka bezpečnosti, kdy 6,5kg kolo je nebezpečné, ale když na něj navěsíme 300g závaží, tak je vše v pořádku. O brzdění pokroku v cyklistice ani nemluvím.

Reagovat
plachťák
plachťák

23.3.21 01:11

Tahle pozice je cajk? :-D https://youtu.be/3Iz7ZMALaCY

Reagovat
TheJD
TheJD

22.3.21 20:21

kapo: Podivej se nekdy v televizi na rally nebo jine automoto sporty. Nebo na bojove sporty… Vazne chces tvrdit, ze je nebezpecna urcita pozice na kole jen proto, ze je nekdo jouda a dela to, na co nema? Deti maji zkrotit rodice nebo trener nebo na ne alespon dohlednout, kdyz se chteji neco takoveho naucit. Kdyz si tak rozbije hubu dospely, tak je to predevsim jeho vlastni neuvazlivost/nes­chopnost.

Reagovat
kapo22
kapo22

22.3.21 19:48

Tuším, že v některém z přenosů loňské TdF komentátoři o pozici „kačer“ mluvili hlavně v souvislosti se zákazem šlapání v této pozici. Šlo by to ale vzít i obecně na celou pozici/pozice. Problém téhle pozice spatřovali v tom, že jí v televizi uvidíte často a uvidí jí spousta lidí, i dětí. Každý chce být jako jeho idol/hrdina a v tom je ten problém. Profíci tuhle pozici zvládají a riziko je pro ně přijatelné. Bohužel spousta hobíků a dětí to můžou zkoušet, protože „takhle přece jezdí můj favorit a já chci být cool jako on“. Pro tyto cyklisty je ale riziko velmi vysoké.

Toť pohled pohled komentátorů, který z jistého úhlu pohledu dává smysl 

Reagovat
Krejza
Krejza

22.3.21 17:46

Já bych to zakázal všechno. Komplet všechny sporty. Vždyť se při každém sportu může někomu něco stát. I závodně při šachu můžeš spadnout ze židle.

Reagovat
PAM
PAM

22.3.21 14:22

jecnak: Souhlas

Reagovat
jecnak
jecnak

22.3.21 13:51

Podobné omezení mi přijdou zbytečné. Vždyť jak bezpečné je zjíždět alpské kopce rychlostí přes 100 km/h, oblékat si vestičku či návleky v 50 km/h, močit za jízdy za balíkem nebo vézt xx bidonů nasoukaných kam to jden jde? Prostě nebezpečí k rychlostním sportům patří.

Reagovat
Romancero
Romancero

22.3.21 13:15

Bezpečnost především..jak pokrytecké! Vrcholový sport není o zdraví , ale o mediálně prezentovaných výkonech..

Reagovat
PAM
PAM

22.3.21 12:55

Wilhelm: jasně, naprosto rozumím Tvému názoru a souhlasím s ním. Věř, že o odpovědnosti za škody způsobené jiným něco vím a chápu že se mnoha opatřeními snaží mj. i UCI předcházet různým sporům, na druhou stranu to mnohdy ukrojí z „atraktivity“ daného odvětví. Určitě neříkám ať si všichni dělají co chtějí a jsem pro určitou regulaci, ale.. no vše může mít různé úhly pohledu

Reagovat
Fazzy
Fazzy

22.3.21 11:22

V čem je Masova pozice legální? Podle mě se prokazatelně opírá o předloktí, tudíž to neni na hranici pravidel, ale jednoznačně za ní. Jestli se zároveň „drží“ i za páky už nehraje roli.

Reagovat
Wilhelm
Wilhelm

22.3.21 11:22

PAM: ponožky jasný. Ohledně držení řídítek to ale není jen věcí jezdce, protože pokud on se vymele, nastupuje spousta lidí, kteří pád řeší a přebírají mimo jiné také právní odpovědnost, za to co se s jezdcem bude dít dál (zásah zdravotníků, převoz do nemocnice, péče v nemocnici. Pořadatel také řeší každý pád a vystavuje se riziku žalob kvůli připravenosti tratě). Ruce na řídítkách (a především připravenost brzdit) je potom logické opatření, i když se to může zdát jako „buzerace“. Pád tedy není jen věcí jezdce a větičky „dobře mu tak“ … a tohle se týká i amatérské úrovně, můj pád nikdy to není jen „moje“ věc.

Reagovat
PAM
PAM

22.3.21 10:53

Mě osobně se zdá, že promlouvání UCI do výšky ponožek, nebo držení řidítek je už příliš. Nedrží řidítka a rozbije si čumák? Tak ať. Každý snad ví že je to nebezpečné. Chápu že když spadne díky své „blbosti“ a sejme jiného, je to možná nefér, ale prostě to ke sportu patří. Navíc to za mě osobně ubírá na atraktivitě.

Reagovat
Jano86
Jano86

22.3.21 10:20

Zaujímavý clanek popri práci :) super!

Reagovat
mrazik01
mrazik01

22.3.21 10:03

Toto se tady řešilo tak před měsícem, ale nevadí :)

Reagovat