Americký cruiser - jak vypadal předchůdce horských kol?

Americké cruisery jsou jako americká auta - velké, těžké a svalnaté. Jejich design je pompézní a hlavním cílem je zaujmout, odlišit se a vyniknout. To z nich činí na americkém trhu nesmrtelné ikony, součást americké popkultury a v zahraničí exotické kousky. Jejich vzhled evokuje pohodu, bezstarostnost, pomalou jízdu sluncem zalitými ulicemi a nenápadný záměr přitáhnout pohledy kolemjdoucích.

Cruiser znamená v překladu z angličtiny křižník a do světa jízdních kol tento pojem zavedl v roce 1920 výrobce bicyklů Mead Cycle, Co. z americké mekky cyklistiky - Chicaga. Značka Mead spolu s názvem přinesla i specifický design cruiserů a jejich zaměření na konkrétní cílovou skupinu. Dámské cruisery se společnost rozhodla pojmenovat také podle lodí jako clipper nebo cutter, ale ty se neujaly. První modely cruiserů od Meadu se jmenovaly Ranger, Pathfinder a Crusader, které do začátku 30. let inspirovaly další velké americké výrobce kol.

V první polovině 30. let už se vyprofilovaly typické parametry cruiserů - masivní rám s obloukovými prvky, široké balónové pneumatiky na širokých ráfcích, které vynikaly vysokou odolností a zajišťovaly pohodlnou jízdu, velké blatníky, velikost kol 26” a menší, geometrie rámu a tvar řídítek vhodný pro vzpřímený posed a velké množství zdobných prvků, často na hranici zbytečnosti či nevkusu. Funkční prvky jako světla, nosiče, kryty řetězu a zvonky jsou často zabalené do designových vychytávek s využitím spousty materiálu, což pochopitelně zvyšuje váhu stroje, která se u některých vyšplhala až na 20 kilogramů. Specifickým designovým prvkem některých cruiserů je imitace motocyklové nádrže v horní části rámu nebo masivní odpružená přední vidlice.

Schwinn DeLuxe
Začátkem 30. let se roztrhl pytel s výrobci cruiserů a začala 30letá éra jejich popularity. V roce 1932 přinesly výrazné modely společnosti Sears a Montgomery Ward, jedním z prvních oblíbených cruiserů byl i model B-10E z roku 1933 od firmy Schwinn, posléze i její následný model Aerocycle. Schwinn svou produkci orientoval i na dětskou populaci, což byl dobrý marketingový tah zejména pro jejich hravý design.

Designovou lahůdkou z 30. let byly duralové modely Monark Silver King a Silver King Flocycle, které kromě nádherných linií vynikaly i absencí laku, což dalo vyniknout vyleštěnému hliníku. Skutečný boom cruiserů nastal koncem 40. let s nástupem rokenrolu, bohatého designu a chuti se bavit. Právě tehdy začaly cruisery dostávat pořádnou porci designových prvků.

Trendu cruiserů se chytily značky jako Huffmann (Huffy), tradiční výrobce kol Columbia, AMF, Murray a mnoho dalších. Ze všech ale stále nejvíce vybočoval Schwinn, zejména svými modely Excelsior, Streamliner, Phantom, Hornet nebo s jednoduchým modelem Spitfire. Co se týče zdobných prvků, promítaly se do nich různé oblasti americké popkultury, a tak byly k vidění cruisery s motivy kovbojů, postaviček z disneyovek, Coca-Coly, výjimkou nebyly ani designové prvky z aut. Cruisery ovšem nebyly pouze záležitostí image, sloužily i k pracovním účelům, zejména pro rozvážku novin, mléka a cyklokurýrům všeobecně.


Na přelomu padesátých a šedesátých let si ale Američané oblíbili kola dovážená z Velké Británie a kontinentální Evropy, hlavně lehčí a rychlejší sportovní modely roadsterů nebo silničních kol. Tyto stroje se vyznačovaly třemi převody, koly o průměru 28 palců, užšími pneumatikami, nižší hmotností a snazší jízdou v kopcích. To vedlo k poklesu zájmu o cruisery a k útlumu jejich produkce. Paradoxně ve stejném období Evropany okouzlily křivky amerických cruiserů a prakticky ve všech státech vznikaly modely, které z jejich tvarů vycházely. Trend neminul ani tehdejší Československo, kde vznikly modely jako vzácná pánská Eska Cruiser, určená zejména na export, nebo dětský Velamos Super DeLuxe. V USA navzdory poklesu výroby cruiserů přišel jejich následovník ve formě nově vzniklého segmentu tzv. muscle kol, která byla určena primárně pro mládež. Vzhledově se stroje podobaly cruiserům, ale měly vysoká řídítka, dlouhé “banánové” sedlo a velkou pákovou přehazovačku na horní části rámu, často i větší zadní kolo. Nejvýraznějším představitelem tohoto trendu byl model Schwinn Stingray. V 60. a 70. letech si americká mládež začala ze starých cruiserů a muscle kol vyrábět individuální designové kousky, které dostaly názvy jako bonanza nebo chopper. Stejně jako cruisery se staly součástí americké popkultury a úspěšně přežívají dodnes. V druhé polovině 70. let zasáhla vlna muscle kol i Evropu.

Cruisery stojí za vznikem dalších dvou výrazných segmentů jízdních kol - BMX a horských kol. Začátkem 70. let přišla mezi mládež móda jezdit náročným terénem po vzoru motokrosových motorek. Objevovaly se první soutěže v bikrosu, kde jako základ sloužily právě upravená muscle kola, hlavně model Schwinn Stingray. Později se konstrukce rámu a komponentů vyprofilovala do klasického BMX, jak je známe dnes.

Historie horských kol sahá do poloviny 70. let, kdy se parta kluků z Kalifornie - Joe Breeze, Gary Fisher, Charlie Kelly a Tom Ritchey - rozhodla podnikat sjezdy strmým a náročným terénem. Protože na trhu nebyly vhodné rámy ani pneumatiky, použili staré cruisery s masivními rámy a balónovými pneumatikami. Jeden z modelů na jejich prvních sjezdech byl upravený Schwinn Excelsior. Svá kola konstrukčně a technicky vylepšovali, až nakonec na přelomu 70. a 80. let dostala podobu horských kol. Duch cruiserů v nich však zůstal dodnes - masivní rám a velké pneumatiky.


Cruisery koncem 80. let nabraly druhý dech, zejména díky poptávce po bezstarostné relaxační jízdě po městě na pěkném kole. Opět se vrátil jejich retro vzhled a tradiční výrobci jako Schwinn a Columbia spolu s novými, jako jsou Electra nebo Felt. V současnosti značná část produkce pochází z Asie a kola mají navzdory historickému vzhledu moderní techniku a osazení. Kromě názvu cruiser se začalo objevovat i označení beach cruiser. V USA jsou velmi oblíbené srazy majitelů historických cruiserů, muscle kol, chopperů a bonanza kol. V Evropě jsou originální historické kousky stále raritou. Já jezdím na kávu do města na modelu Schwinn DeLuxe z roku 2016, jehož design se shoduje s modelem Schwinn Phantom z roku 1949

Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak

Další zajímavé stroje a zajímavosti:

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
mtbiker-komunitaCZ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad

5 chyb aneb jak se vyhnout akutní blokaci zad

Když milovníka kola chytnou záda, tak jediné, co ho zajímá je kdy tato nepříjemnost odezní a bude moct opět naskočit do sedla. Tento stav právě prožívám, tak bych se s vámi chtěl o tuto zkušenost podělit.
Le Petit Bi - neviditelný průkopník městských kol

Le Petit Bi - neviditelný průkopník městských kol

Kola, která byla první svého druhu, by se dala spočítat na prstech. Le Petit Bi je jedním z nich. Vznikl na základě myšlenky vytvořit univerzální kolo pro celou rodinu, které by se vešlo do auta. V dnešní době možná běžný postup, ve třicátých letech ale celkem unikát.
Alcyon - posel míru zrozený k vítězství

Alcyon - posel míru zrozený k vítězství

Ne nadarmo se Francie označuje za kolébku cyklistiky. Ze země galského kohouta pochází velké množství značek, které své jezdce dostaly až na stupně vítězů v nejvýznamnějších cyklistických závodech. Paradoxem je, že většina z těchto značek už je minulostí. Jednou z těch nejúspěšnějších byl Alcyon.
keyboard_arrow_up