Plastová kola Itera a Sprick Active Comfort

První celoplastové kolo vzniklo už v roce 1972 v New Yorku, tehdy to ale zůstalo jen u patentu a několika prototypů. Zajímavostí je, že z plastu tenkrát byly i náboje, kazeta, řetěz a převodník.

Celoplastová ITERA - ve Švédsku praskala, v Karibiku měkla

Sériově se plastová kola začala vyrábět ve Švédsku. Bicykl značky Itera spatřil světlo světa v továrně automobilky Volvo v Göteborgu na popud Švédského národního výboru pro technický rozvoj. Kolo navrhli designéři Volva v rámci inovací plastových kompozitních materiálů pro automobilový průmysl. Výbor na tento vývoj poskytl 54 tisíc švédských korun a projekt dostal zelenou.

Design odkazující na 80. létaRám slouží také jako chránič řetězu


V roce 1980 tak vznikl funkční prototyp, který nově založené firmě Itera Development Center AB zajistil od banky 6 milionů švédských korun na sériovou výrobu. Podle průzkumu projevilo o koupi tohoto kola zájem přibližně 100 tisíc Švédů, přesto bylo ale v letech 1980 až 1985 vyrobeno jen 30 tisíc kusů. Číslo zůstalo tak nízké zejména proto, že se začala projevovat nevalná kvalita strojů. Nejen v důsledku extrémně nízkých teplot v zimě rámy praskaly, a dodané díly byly navíc často vzájemně nekompatibilní. Kolo se zákazníkům dodávalo jako stavebnice v krabici a často byl problém s kompatibilitou jednotlivých součástí už při samotné stavbě. Z těchto důvodů zájem o plastová kola ve Švédsku prudce klesl, a posledních 8000 kusů se tak prodalo do Karibiku. Tam se totiž potýkali s problémem, že klasická kola rychle rezavěla, což by plast snadno vyřešil. Itery sice nerezavěly, ani tak si v Karibiku moc nezajezdily, materiál nevydržel vysoké teploty a většina plastových kol se teplem deformovala.

Navzdory této neveselé historii se toto jediné celoplastové kolo podle některých cyklistických webů a encyklopedií řadí mezi 20 nejikoničtějších jízdních kol historie a v současnosti je vyhledávaným sběratelským artiklem.

SPRICK ACTIVE COMFORT - ojedinělý, ale neovladatelný

Kolo bylo navrženo designérem Mercedesu Odo Klosem v roce 1982 u příležitosti výstavy IFMA (Internationale Fahrrad- und Motorrad-Ausstellung) v Kolíně nad Rýnem. Postaveno bylo jako reklama na knihu Cyklistické umění (Winkler, F., Rauch, S.) pod názvem SPRICK, což byl německý výrobce kol. Později dostalo komerční název Active Comfort, přičemž značka Active byla a dodnes je známá jako výrobce sportovního oblečení. V té době patřila pod německé Metro, a právě tato společnost vyvinula iniciativu k tomu, aby se kolo prodávalo pod tímto názvem.

Oku lahodící absence sedlové trubkyAtypické ovládání a řízení


Vyrobeno bylo celkem 20 tisíc kusů, což na jízdní kolo není mnoho. Rám sestával ze dvou vedle sebe samostatně uložených ocelových trubek, přičemž každá z nich tvořila uzavřený profil. Všechny spojnice rámu, uložení hlavového a středového složení, uložení sedlovky, kola, kryt řetězu, řazení i sedlo byly z tvrzeného plastu. Kolo mělo nemotorné ovládání, proto se jeho výroba ukončila, aniž by byla snaha vytvořit následovníka. Koncepce rámu byla ojedinělá a při výrobě dalších modelů se už neopakovala.

I když se myšlenka plastových kol neosvědčila, samotný plast si své trvalé místo v cyklistice našel, zejména v oblasti komponentů. V současnosti opět probíhají pokusy o výrobu celoplastových kol, přičemž iniciativa vychází ze snahy ekologicky likvidovat plastový odpad.

Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak

Další zajímavé stroje a zajímavosti:


Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Hroch obojzhivelnyj
Hroch obojzhivelnyj

12.2.21 22:55

Ja je ve Svedsku v polovine 90. let obcas vidal. Ne nejak moc, ale tu a tam ano, a takovou divnou vec si clovek zapamatuje.

Reagovat
Jakobo
Jakobo

12.2.21 15:26

Pekne napsane, dik. Myslim, ze bylo pro obe strany dobre, ze Odo Kloset se vratil zpatky k volantu. Kolo je bezesporu zajimave, ale moc krasy teda nepobralo. Ale kdyz jsem byl parkrat v Nemecku, uz jako maly v roce 1990 jsem si vsimal dost odlisneho videni estetiky. Tady u toho kola je pekne videt ta nemecka preciznost, snaha o inovaci a dostatek penez na vyvoj neceho noveho. Bohuzel nebo bohudik, ze klasicky ram dvojity trojuhelnik preziva beze zmeny snad 150 let.

O Svedskem kole jsem nikdy neslysel a ni jsem jej nevidel, pritom ziju v Norsku, kam se dovazela kola ze Svedska (tusim Monarch, Crescent ad.). Ani ve Svedsku pri navstevach jsem jej nikdy nevidel. Asi se vetsina fakt rychle rozlamala.

Reagovat
tomcat5
tomcat5

12.2.21 15:11

Ne vše jde vyrobit z plastu tak, aby to fungovalo, viz dnešní doba Zmetků na 2 roky.

Při pohledu na ten volant bych se bál na tom rozjet.

Reagovat
nooski
nooski

12.2.21 13:11

Ten Sprick vypadá pořád moderně, dokud člověk neuvidí onen volant. Nekoketovala s plasty i Merida (990SX, která je tady i v galerii) a GT? Jinak díky za článek, rád si rozšířím obzory.

Reagovat
th74
th74

12.2.21 13:08

Výrobce plastových automobilových dílů Rehau se snažil o vývoj e-biku, ale loni projekt ukončili a do série se nedostal.

https://www.rehau.com/…ade-by-rehau

Reagovat