Čelovka Petzl Swift RL podrobně - ve znamení reaktivního osvětlení

Na každého cyklistu jezdícího ve tmě mimo zpevněné cesty pouze se světlem na řidítkách dříve či později dopadne pocit, že tomu k dokonalosti něco chybí. A je to oprávněný pocit, chybí totiž osvětlení míst, kam se díváte, ne pouze těch, kam míří světlo na řidítkách.

Pro tyto účely je samozřejmě ideální další světlo přidělané na přilbu. Na tu lze uchytit klasickou ruční svítilnu nebo lépe čelovku, kterou můžete využít i na jiné aktivity, kde přilbu nenosíte - turistika, běžky, skialpy, práce kolem domu a podobně. V tomto případě však nastává další dilema. Je vhodnější pořídit čelovku, která má široký světelný kužel a v blízké vzdálenosti osvětlí široký prostor, ale nedosvítí do dálky, nebo se naopak podívat po čelovce, která má úzký světelný kužel, krásně osvětlí vzdálenější místa, ale při pohledu na blízká místa uvidíte jen osvětlené kolečko malého průměru?

Ideální je samozřejmě kombinace obojího, takže svůj výběr můžete zúžit na čelovky s aspoň dvěma LED, které toto umí nabídnout. Reflektor a případně čočka jedné LED vytváří užší kužel, u druhé LED naopak optika vytváří široký kužel. Ideální, vyřešeno. Ale co když chci ještě více? Nechci plýtvat energií z akumulátoru při zbytečně silném osvětlení blízkých míst a současně při pohledu do dálky nechci neustále mačkat ovládací tlačítko a zvyšovat jas či zapínat druhou LED. Prostě chci, aby čelovka poznala, kam se dívám, a dle toho sama automaticky uzpůsobila sílu jasu i tvar světelného kužele. Toto se může zdát jako neřešitelná situace, ne-li jako sci-fi. Ale pouze do chvíle, než narazíte na Petzl Swift RL s technologií Reactive Lighting, která zabezpečuje chování dle onoho výše zmíněného scénáře. A to překvapivě dobře a spolehlivě.

Obsah balení

Uvnitř krabičky naleznete samotnou čelovku, nabíjecí micro USB kabel a manuál. Ekologicky smýšlející jedince určitě potěší plně recyklovatelné balení. Čelovka je zabalená v kartonové krabičce bez potisku a vnitřní prostor je členěn pomocí kompostovatelné vložky na omak podobné plastu. Za tento způsob balení bych v dnešní době výrobci udělil pochvalu. Celá krabička je pak vsunuta do už potištěného převlečného papírového “tubusu”, na kterém lze mimo jiné nalézt tabulku s přehledem jednotlivých režimů čelovky a rovněž text informující o délce záruky. Ten stojí za povšimnutí, protože na čelovku se vztahuje nadstandardní pětiletá záruční lhůta, na akumulátor pak klasická dvouletá.

Obsah balení

Zpracování

Po vybalení čelovky jsem takřka ihned nabyl rozporuplných dojmů. Petzl na první pohled působí lacině, až příliš plastově, nikde není ani kousek kovu či hliníku. Zkrátka působí všelijak, ale rozhodně ne jako čelovka s cenou přes dva tisíce Kč. Pokud srovnám například s Fenixem HL32R, tak v tomto ohledu za ním Petzl výrazně zaostává. Bál jsem se i mechanické odolnosti, protože plasty působí křehčím dojmem než u Fenixu, ale po roce používání se toto naštěstí nepotvrdilo.

Srovnání velikosti Petzl Swift RL a Fenix HL32R, kartička formátu kreditní karty slouží pro lepší představu o velikosti.Při horním pohledu je Petzl o kousek hlubší.

Zkaženou reputaci z prvního rozpačitého dojmu ale napraví podrobnější prozkoumání. Plasty jsou pěkně zpracované, nikde nenajdete zbytky vtoků, ostré hrany, přetoky a další podobné vady způsobené výrobním procesem. Jednotlivé díly jsou přesně slícované, spáry mají stejnou tloušťku po celé své délce, ani při pevnějším stisku nikde nic nevrže. Jako praktický detail hodnotím zapuštění krycích sklíček LED do těla čelovky, jsou tím aspoň částečně chráněny před poškrábáním při nešetrném odložení.

Ani při bližším zkoumání nenajdete chybu ve zpracování, detaily jsou pěkně provedené.
Při pohledu z čelní strany na čelovce uvidíte LED s optikou pro široký kužel, LED s optikou pro svícení do dálky a úplně vpravo senzor Reactive Lighting, který dělá tuto čelovkou tím, čím je. Podrobněji se mu budu věnovat později.

Při pohledu z horní strany pak můžete vidět zapínací tlačítko a nad senzorem Reactive Lighting je pět zelených LED indikujících stav nabití akumulátoru, postupně zhasínají po 20% poklesu kapacity baterie. Bohužel tlačítko při stisku působí tak nějak gumově, nemá jasnou odezvu a celkově to není zrovna to nejlepší ovládací tlačítko, se kterým jsem měl čest se setkat. Spíše bych ho zařadil mezi ta horší. Musí se mu ale nechat, že díky výraznému výstupku není problém ho zmáčknout i v rukavicích. Bočním posunutím ovládacího tlačítka směrem k bližšímu okraji čelovky se provede jeho zablokování. Pro převoz v batohu to je velice užitečná funkce zamezující nechtěnému zapnutí čelovky. Tlačítko ale i při posunu do zamknuté polohy opět působí gumovým nejistým dojmem, stejně jako při jeho stisku. Prostě toto tlačítko se konstruktérům příliš nepovedlo.

Pohled na LED a senzor Reactive Lighting
Ovládací tlačítko s možností zamknutíZelené LED indikující zbývající kapacitu akumulátoru

Při pohledu ze spodní strany uvidíte nabíjecí konektor micro USB, u kterého je zajímavostí, že je součástí vyměnitelného akumulátoru, můžete tedy nabíjet aku mimo čelovku. Zarazilo mne, že nabíjecí konektor není nijak chráněn. Zvlášť u outdoorové čelovky, u které hrozí nejen vlhkost, ale i riziko ucpání konektoru nečistotami apod. Je pravdou, že zakoupení gumové krytky je korunovou položkou, ale očekával bych, že u čelovky této cenové kategorie a zaměření to za mě bude řešit rovnou výrobce. U Petzlu se tak bohužel nestalo. Možná ale moje obavy nejsou oprávněné, protože výrobce deklaruje třídu odolnosti IPX4, tedy odolnost proti stříkající vodě, déšť by tedy neměl být problémem ani bez krytky.

Pohled na nechráněný micro USB konektor

Ovládání

Čelovka disponuje dvěma sadami režimů po třech úrovních svítivosti. První sada je běžná, kdy svítí obě LED a krátkým zmáčknutím tlačítka zvyšujete jejich intenzitu (slabý svit, střední svit, vysoký svit, vypnuto). Druhá sada je Reactive Lighting obsahující rovněž tři režimy intenzity, ovládání je totožné jako u běžné sady. Mezi sadami přepínáte delším zhruba sekundovým podržením tlačítka. Čelovka si po zapnutí pamatuje naposledy použitou sadu. Ovládání je tedy provedeno snad nejjednodušším možným způsobem a osobně jsem rád, že se výrobce oprostil od možnosti blikání, pro který u čelovky nevidím žádné využití.

Akumulátor, výdrž a nabíjení

Čelovka disponuje Li-Ion akumulátorem s kapacitou 2350 mAh. Akumulátor je výměnný, na vícedenní výlety tak můžete mít v batohu připraven jako rezervu další plně nabitý akumulátor. Bohužel jeho cena není zrovna nejnižší (pohybuje se kolem 1300 Kč). Nicméně pokud chcete čelovku používat na běžné několikahodinové noční výlety, není díky solidní výdrži náhradní akumulátor potřeba. Na nejvyšší režim (550 lm) v běžné sadě výrobce uvádí výdrž 2 hodiny, reálně jsem nyní po roce používání naměřil 2 h 12 min, nemám proto důvod nevěřit dalším údajům uvedeným na balení. V režimu Reactive Lighting je už z jeho principu výdrž proměnná a nelze nijak přesně změřit, ale i při nejvyšším jasu s maximem 900 lm jsem se vždy dostal výrazně nad hodnotu udávanou výrobcem. Na běžnou chůzi v terénu je plně dostatečný nejnižší režim Reactive Lighting s výdrží výrazně nad 10 h, na běh využijete pravděpodobně střední režim a nejvyšší režim si své využití najde při dynamičtějších a rychlejších aktivitách typu cyklistika či skialpy.

Velice praktickou funkcí je rezervní režim, kdy se při vybití akumulátoru neocitnete v úplné tmě, ale čelovka další 2 h svítí světelným tokem o síle 10 lm, který jsou dostatečný i pro opatrnou chůzi mimo zpevněné silnice. 15 min před přepnutím do rezervního režimu o tom čelovka dá vědět probliknutím, které se pak po dalších pěti a deseti minutách opakuje a až pak se sníží jas.

Pohled na akumulátorPřehled režimů čelovky

Pokud vás akumulátor potěšil svou vyměnitelností a výdrží, pak vás pravděpodobně zklame délkou nabíjení. Ta je z dnešního pohledu opravdu dlouhá, z nuly do plného nabití se akumulátor nabíjí takřka celých 5 hodin. Při nabíjení svítí okolí nabíjecího konektoru červeně, po plném nabití se podsvícení změní na zelenou barvu.

Indikace nabíjení čelovky, po plném nabití se barva podsvícení změní na zelenou.
Zajímavým detailem, který neunikne vaší pozornosti, je provedení chlazení samotných LED. Čelovkou ve vertikálním směru prochází tunel, skrz který jsou uvnitř vidět žebra chladiče. Chladič v plné své kráse se ukáže po odstranění akumulátoru. Někdo může být smutný z toho, že se nejedná o chladič hliníkový, ale chladič plastový. Z mého pohledu je v tom naopak vidět, že u konstrukce výrobce přemýšlel a nebál se použití inovativních řešení. Nejedná se totiž o obyčejný plast, ale jednoduše řečeno jde o plastový kompozit plněný kovovým prachem (v tomto případě pravděpodobně hliníkovým), který nabízí srovnatelnou tepelnou vodivost jako hliníkový odlévaný chladič, ale při hmotnosti o 30-40 % nižší. Totožná technologie se pomalu začíná prosazovat například i u nejvyšších modelů LED světlometů především sportovních automobilů, kde je kladen větší důraz na nízkou hmotnost. Z toho důvodu se není třeba obávat plastového chladiče ani u čelovky, byť na první pohled nepůsobí tak dobrým dojmem jako chladič hliníkový.

Vypadá to, že chladič plní svou funkci dostatečně dobře, protože i když jsem měřil délku výdrže a trápil čelovku rozsvícenou na 550 lm režim v pokojové teplotě, nezaznamenal jsem žádné nadměrné zahřátí jejího těla.

Průhled čelovkou na chladičPohled na plastový chladič LED po sejmutí akumulátoru

Usazení čelovky

Samostatnou kapitolou je u čelovek hlavový popruh. U Swiftu mu mohu vytknout pouze jednu věc, o tom později. Při usazení na hlavu je popruh pohodlný, nikde netlačí. Díky zdvojení v zadní části sedí čelovka na hlavě stabilně a popruh není potřeba nadměrně utahovat i přes to, že hmotnost čelovky není zrovna z nejnižších. Výrobce uvádí 100 g, navážil jsem 101 g včetně popruhu. Přezky u zdvojení popruhu rovněž slouží k regulaci obvodu, jehož nastavení je velice rychlé a jednoduché i při čelovce nasazené na hlavě. V přední části je popruh rozšířen a lehce vypolstrován. Materiál této části je na omak velice příjemný (podobný semiši), nesjíždí po pokožce ani po vlasech. Ale tady se dostávám k té jedné zmiňované věci, kterou bych si dokázal představit vyřešenou o něco praktičtěji - popruh se v této šedé měkčené části velice rychle a viditelně špiní, stačí jeden výlet se zpoceným čelem v prašné oblasti a na popruhu to zanechá jasně viditelné stopy. Naštěstí se dá popruh rozpojit a vyprat, případně je k zakoupení jako náhradní díl. Na popruhu není reflexní potisk, ale přímo reflexní prošití. Vzhledem k ne příliš dlouhé trvanlivosti potisku na pružných částech mi toto prošití připadá z dlouhodobého pohledu jako výrazně lepší varianta.

Na dotek příjemný, ale nepraktický a rychle se špinící materiál na čelové části popruhuDobře viditelné reflexní prošití

Naklápění čelovky probíhá v předem definovaných krocích. Maximum naklopení je cca 45° na obě strany, kroky jsou odstupňovány po zhruba 9°. Na první pohled to odstupňování působí poměrně hrubě, ale v praxi s tím není problém. Rovněž jsem měl obavy o trvanlivost západkového mechanismu, kdy dosedá plast na plast, ale ani po roce používání se neprojevil žádný problém či vůle, čelovka v dané pozici drží pevně a nekmitá.

Maximální sklopení čelovky, na opačnou stranu jde vyklopit ve stejném úhlu.
Dobrou zprávou je, že popruh je dostatečně dlouhý i pro upnutí kolem cyklistické přilby. Na mé Ekoi Corsa Light drží čelovka na přilbě až překvapivě stabilně, nesjíždí ani nevyjíždí. Původně jsem měl strach, že bude čelovku v pozici potřeba nějak zajistit, ale to se nepotvrdilo a i pro jízdu v terénu stačí čelovku na přilbu jednoduše nasadit a následně dotáhnout hlavový popruh.


Reactive Lighting a svícení celkově


Jak už bylo zmíněno výše, čelovka disponuje dvěma sadami svícení - standardní a Reactive Lighting. Při standardním svícení svítí současně LED se širokým kuželem i LED s úzkým kuželem. V tomto režimu hraje prioritní roli LED určená pro svícení do dálky, světelný kužel je tedy spíše užší, ale má plynulý přechod, takže při pohybu ve tmě nepůsobí nepříjemný ostrý přechod světlo/tma. Na fotkách světelné stopy o něco níže ten přechod působí daleko ostřeji, než jaký je ve skutečnosti.

Standardní režim - svítí obě LED.
Světelná stopa standardního režimu (10 lm, 200 lm a 550 lm), parametry fotoaparátu: 1/12 s, ISO 200, WB 5000 K
Daleko zajímavějším režimem, díky kterému nad Swiftem RL budete vůbec uvažovat, je režim Reactive Lighting. Jednoduše řečeno senzor zaznamenává množství odraženého světla a na základě těchto údajů upravuje jas obou LED nezávisle na sobě. Touto na sobě nezávislou automatickou regulací je lidské oko krásně klamáno a člověku to připadá, že se kromě výkonu čelovky mění i tvar jejího světelného kužele. Reactive Lighting v praxi znamená, že při pohledu na blízký cíl jím je odráženo velké množství světla a čelovka sníží jas a rozšíří kužel (typicky například při pohledu těsně před nohy). Naopak pokud zvednete hlavu a podíváte se do dálky, je množství odraženého světla menší, čelovka zvýší jas a zmenší šířku světelného kužele. Tato změna probíhá plynule, jednotlivé kroky změny svitu nejsou krokově odskákány, nepůsobí to tedy nijak rušivě, z čehož jsem měl před vyzkoušením obavy.

Zajímavě a vyloženě vychytrale se Swift RL chová v případě, kdy jdete ve skupince dvou a více osob a všichni máte rozsvícené čelovky. V té chvíli si Petzl řekne “proč bych měl já svítit na plno a plýtvat energií, když tu kolem je světla dostatek” a i při nastavení na nejvyšší svítivosti pouze přisvětluje širokou LED. Ale pokud se podíváte mimo osvětlený prostor, je ve zlomku vteřiny aktivováno silnější svícení a vy to takřka nepostřehnete. Kamarádi pak obdivují výdrž vaší čelovky, ale už jim nedojde, že Petzl svou výdrž zvýšil na úkor vybití jejich čelovek. Názorně to jde vidět na fotkách na zdi níže, kdy se v režimu Reactive Lighting intenzita na jednotlivé režimy takřka nemění. Bohužel takto nelze zachytit změny svícení probíhající prakticky v provozu. Podobná situace nastává i při jízdě na kole, kdy se při pohledu do prostoru osvětleného světlem na řidítkách sníží jas čelovky a tím se citelně zvyšuje její výdrž na nabití. Jak už jsem zmiňoval, celé toto “pulzování” čelovky a změny jasu i tvaru světelného kužele probíhají naprosto plynule a přirozeně, až mě to samotného překvapilo. V nejsilnějším režimu při pohledu do dálky se Swift RL rozsvítí až na 900 lm, což už osvětlí pořádný kus lesa a díky tomu lze čelovku velice dobře použít i na rychlejší MTB sjezdy a traily. Současně se nebude zbytečně vybíjet při pomalém prudkém stoupání, kdy jste nakloněni nad řidítka a nepotřebujete svítit 150 m před sebe. V tomto je Swift RL naprosto dokonalý, prostě ho jednou nastavíte a nemusíte se starat o přepínání režimů dle toho, jestli jedete do kopce, kontrolujete ve stoupání kameny pod koly a chcete šetřit baterii, nebo jedete plnou palbu dolů z kopce a potřebujete dostatek světla.

Při pohledu na čelovku se zapnutou funkcí Reactive Lighting uvidíte svítící pouze LED se širokým kuželem. V provozu je pak jas obou LED dynamicky měněn.
Při promítnutí na zeď se zapnutou funkcí Reactive Lighting je vidět, že nejnižší jas příliš nezávisí na nastaveném režimu. Zleva režimy Low, Mid, High. Parametry fotoaparátu: 1/12 s, ISO 200, WB 5000 K
V praxi jsem narazil na dva typy povětrnostních podmínek, které senzor Reactive Lighting dokázaly zmást tak, že nefungoval dle mých představ a přepnul jsem čelovku do běžného módu - hustá mlha a sněhová bouře. Jak se v mlžných kapičkách, resp. padajících sněhových vločkách, odráželo světlo, senzor to chybně vyhodnotil jako pohled na blízký objekt a snížil jas na minimum, což nestačilo k proříznutí mlhy či padajícího sněhu.

Závěr

Pokud budeme uvažovat, že by Petzl Swift RL byl běžnou čelovkou bez funkce Reactive Lighting, pak bych byl po koupi zklamán. Cena čelovky se na českém trhu pohybuje od 2200 Kč a především plastový dojem, byť je vše kvalitně zpracováno, a tlačítko bez jasně ostré odezvy bych v této cenové kategorii nečekal. Stejně tak nemile překvapí nabíjecí konektor bez krytky. Ale tato čelovka má skvěle fungující Reactive Lighting, který mě osobně vyloženě nadchnul a opravdu s přehledem převálcoval všechny zmíněné nevýhody. Bohužel funkčnost režimu Reactive Lighting se moc dobře nedá popsat slovy, je potřeba ho zažít.

Překvapuje mě, že Petzl nemá nějaký testovací program, jako známe třeba u cyklistických sedel, protože jsem přesvědčen o tom, že po možnosti vyzkoušení této čelovky s ojedinělou funkcí by se výrobci skokově zvýšily prodeje.

Pro srovnání se mi nepodařilo najít žádnou jinou čelovku, která by nabízela něco podobného, jako je zmiňovaný Reactive Lighting. Pokud o nějaké takové čelovce víte, podělte se, prosím, v komentářích.

    Klady:
  • funkce Reactive Lighting
  • bezchybné mechanické zpracování
  • výdrž na jedno nabití
  • stabilita usazení na hlavě
  • výměnný akumulátor

    Zápory:
  • příliš plastový dojem neodpovídající ceně
  • ovládací tlačítko by mohlo mít jasnější odezvu
  • v oblasti čela snadno se špinící hlavový popruh
  • cena výměnného akumulátoru
  • micro USB konektor bez gumové krytky

Chování čelovky se zapnutou funkcí Reactive Lighting a porovnání světelného kužele s běžnou čelovkou si názorně můžete prohlédnout na tomto videu:

report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
jIrI___ 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?

Dny se krátí, ale chuť jezdit je pořád. Je však potřeba to trošku vychytat a na cestu vidět. A taky být vidět. Co nás může zajímat při výběru světla nebo blikačky? Pár světel a rozdílů mezi nimi si ukážeme v tomto testu.
Světla - vidět a být viděn je základ bezpečnosti PR článek

Světla - vidět a být viděn je základ bezpečnosti

Jako přilba patří na hlavu, na kolo patří světla. Zvlášť tehdy, jezdíte-li po silnicích s provozem nebo v „městské džungli“. Potřebujete je? Můžete vybírat u nás.

Úrazy hlavy – kraniocerebrální traumata

Úrazy hlavy – kraniocerebrální traumata

Cyklistika je nádherný sport, který nám přináší spoustu obohacení, ale na druhou stranu je třeba počítat i s určitými riziky. Drobné úrazy a oděrky k tomuto sportu prostě patří a jsou jen drobnou daní za nezapomenutelné zážitky. Jak ale rozpoznat situace, u kterých nám může jít dokonce o život?
keyboard_arrow_up