Co kdyby existoval způsob, jak krátkodobě přelstít vlastní mozek, získat větší množství bdělého času, a stihnout tak více věcí? Představa, že bych nemusel každý den spát 6 - 8 hodin, je minimálně zajímavá, a rozhodl jsem se proto tuto problematiku zkusit prozkoumat, prozatím alespoň teoreticky.
Téma | reakcí | autor | poslední | kategorie |
---|---|---|---|---|
Tep - klidová tepová frekvence. | 32/32 | jaroslav64 | 22.1.21 20:38 | Zdraví |
Spanek | 23/23 | Ondrasik | 12.5.15 18:46 | Ostatní offtopic |
Ja to pisu vyhradne ze svoji zkusenosti ;)
Co jsem psal plati pro lidi co chteji byt vepredu. Loni jsem jel dva zavody, 360km a 260km na bajku, oboje vyslo cca 26hodin a jediny zastavky byly na vycurani, doplneni vody a v jednom pripadu i nakup. Jinak vsechno za jizdy, vcetne jidla, vymeny baterii, oblekani bundy atd. I tak to stacilo jen na dva treti fleky a v pripade toho delsiho zavodu dojel ctvrty souper za mnou za 20sec ;)
Driv jsem jezdil i delsi veci jako Loudani. Akorat, ze uz nechci riskovat nespat 48–72 hodin jako to delaji lidi co jezdi tyto distance/obtiznosti na bednu. Moc velke riziko.
Téměř Cimrmanovské. Autor pečlivou rešerší dostupných pramenů a vyhodnocením vlastních experimentů dospěl k závěru, že je fajn si dát po obědě šlofíka :-)
Pane kolego ano, je to tak a počítejte s tím, že s přibývajícím věkem bude jeho efekt čím dál citelnější :-)
Díky za článek, tu knížku co doporučuješ si určitě přečtu. V běžném životě obdivuju lidi co dělají kolotoče, mít ve spaní takový bordel, tak chodím pořád jak zombie.
tak nevím, i nějak závod, co se jede třeba 24, 30 hodin, tak já bych asi nějaký spánek potřeboval. Asi ne primárně kvůli spánkové deprivaci, ale spíš trochu si odpočinout. Metabolismus, únava svalů, bolela by záda i zadek, psychicky. Což nahrává spíš kratsímu spánku a třeba nadvakrát. Spánkovou deprivaci, po jednom dni bez spánku, to jde vydržet, tady je problém spíš, když je to více dní za sebou. Ideální příprava z hlediska spánku a jeho nedostatku v závodě? Asi normálně spát celkem poctivě, občas tam mít spánek kratší, o to se člověk nemusí moc snažit, pokud chodí do práce. Na závod jít dobře vyspalý, nejen noc předem, ale více dní předtím.
Jinak myslím, že zde moc lidí nějaké maratony a ultra nejezdí, krom Hanky E., která už nezávodí. Dost lidí tu má z kušenost, že jedou třeba osm hodin, takových je asi více, ale přes 12 hodin, to budou leda nějaké ojedinělé zkušenosti. To lze stále v pohodě bez spánku a být vyspalý z předchozí noci. I 16 h neznamená zásadní spánkovou deprivaci, i když tady při brzkém startu asi bude spánek noc předem o něco kratší, třeba 6 hodin.
Víc lidí tu ale spíš asi zápasí s běžným režimem. Kdy se rozhodují, jestli večer sednou na kolo a zkrátit spánek, nebo ošidit trénink. Tady bych asi radil někdy to ošidit, a zas někdy si ten spánek dopřát.
U ultra zalezi jak dlouha je trasa. Pokud do 48hodin, tak nespi dost zavodniku. Spickovi borci dokazou jit az na 72hodin.
Pro akce do 100 hodin se podle me nevyplati zkouset tyto techniky a je lepsi vzdy dat 2–3 hodiny kazdou noc s tim, ze prvni nebo posledni noc se nespi- dle taktiky.
Pro delsi akce je prinosne existovat v birezimu s jednim odpolednim powernapem a hlavnim spankem mezi 23(24)-1(2). Ciste pro udrzeni koncentrace.
Pisu to primarne pro cyklistiku.
Článek je zajímavý, ale v praxi to bývá jinak. Myslím, že spánková deprivace není problém při jednorázovém závodu typu 24hodinovka nebo nějaký ultra, kde se musí trochu spát. To se člověk musí naučit a najít, jak spát co nejméně aby to bylo efektivní. Většina lidí zde ale řeší spíš spánkovou deprivaci trvalou, o tom byl i článek. Tj. v pravidelném týdenním režimu se toho málo naspí a jak to řešit. Pokud někdo chodí do práce, a já se neumím moc představit spánkovou deprivaci z jiného důvodu, tak s tím moc neudělá. V práci to většinou nejde, dát si po obědě dvacet. Kde to jde, tak to lidi dávno dělají a není to vůbec o sportu a životosprávě. Stejně jako to, že dost lidí usíná např. při jízdě v MHD, když si sednou a jednou víc než dvě stanice.
Nedostatek spánku, trvalý, oslabuje i sportovní výkon. Vadí i oslabování paměti, které je snad krátkodobé, po vyspání je paměť zase svěží. Ale i z hlediska Alzheimera je dobrý dostatek spánku. Na menší množství spánku si lze navyknout, zčásti se to dožene velmi rychlým usínáním, vč. krátkých mikrospánků v MHD. Ale chce to vyspat se aspoň o tom víkendu. V praxi to je tak, že kdo musí vstávat brzy, tak obvykle spí kratší dobu. Nejde spát tak, jak by odpovídalo jeho době spánku. Tady je fungování celé společnosti, je nastavená na nějaké hodiny a člověka to ovlivní. Za socialismu se bralo, že vstávat v pět, o půl šesté je normální, v šest v práci byla u dělníků norma, do kanceláří se chodívalo na půl sedmou až na sedmou. A 11 h večer bylo hodně pozdě, což už dávno neplatí. Kdo musí do práce chodit dosti brzy, tak má smůlu, nejspíš se méně vyspí při nejlepší snaze.
Krátký spánek ve dne osvěží, ale díky té nedostatečné délce v noci. Tj. snížení deficitu je hned pocítit. Ale lepší je pořádně spát v jednom kuse. Nedostatek spánku není otázka vrcholových sportovců, které sport živí, ti spí obvykle dost dlouho. Ani lidí, kteří mají trvalý home office, pracují z domova. Týká se zejména lidí, kteří musí někam jezdit do práce,v nevyhovující dobu, navíc konec pracovní doby nemusí být taky optimální.
Spánek u ultra akcí, to je něco trošku jiného. To je asi věc zkušeností, ale zkušeností z dlouhých jízd, kde se to prokládá spánkem. Takže takový člověk může zvládat velmi dobře spánkovou deprivaci při závodu, ale v dlouhodobém režimu může mít spánku dostatek.
Hodně by mě lákalo to vyzkoušet na nějaké ultra-akci, ale pořád tam vidím „ale“
počasí – mokro, zima > v tom za dne neusnu
světlo, hluk – to mi taky vadí
Když jsem jel Míle, tak jsem vyrážel většinou mezi 4 – 5 hodinou, budil jsem se sám, bez budíku. To mi problém nedělalo, raději zabalím za tmy a vyrazím za šera, než dojíždět v hluboké noci.
Večer jsem přestal jet kolem 23 hodiny, jen jednou jsem jel přes půlnoc.