Servis: hydraulické brzdy Shimano - odvzdušnění

Gumový chod páky, slabý brzdný účinek, to věstí jediné. Kontrola brzdového systému vyžaduje pozornost a péči stejně jako časem každý komponent našeho kola. Nejjistější odstranění problému je odvzdušnění brzdového systému a případně i výměna brzdových destiček.

Každý z výrobců brzd to má se servisováním jinak, a tak pro každý typ je i jiná sada k odvzdušňování, či obsahuje příslušné redukce. Princip je však stejný a níže si popíšeme postup odvzdušnění brzd Shimano. Samotný úkon je poměrně jednoduchý a určitě z něj nemusíte mít obavy.

Co všechno potřebuji?


  • sadu inbusových klíčů
  • minerální olej (pro obě brzdy stačí 50 ml)
  • odvzdušňovací sadu
  • případně injekční stříkačku s hadičkou o vnitřním průměru 3,7 - 4,0 mm
  • nálevku do brzdové páky
  • odvzdušňovací podložku do třmenu brzdy (žlutá kostka)
  • ideálně rozevírač brzdových pístků
  • kleště na závlačky
  • případně nové brzdové destičky

Pokud se do brzd pustíte doma, nemáte garáž apod., hodí se pod kolo nějaká podložka či karton. Brzdový olej se z povrchu podlahy špatně odstraňuje.



Postup krok po kroku


Krok 1: Zajištění a nastavení

Nejdříve zajistíme celé kolo nejlépe pomocí libovolného servisního stojanu. Pak demontujeme kolo – přední/zadní v závislosti na aktuálně odvzdušňované brzdě. Objímku brzdové páky povolíme a znovu zajistíme ve vodorovné poloze. Povolíme šroub (pokud je jím páka vybavena) určující vzdálenost páky od gripu.



Pomocí 2,5mm inbusového klíče odšroubujeme odvzdušňovací šroub z expanzní nádobky. Zde pozor, aby na šroubku zůstalo těsnění. Pokud na závitu není, musí být v závitu expanzky. V takovém případě je ho třeba vytáhnout a vrátit zpět na šroubek. Pak nasadíme nálevku (odvzdušňovací nádobku), kterou zašroubujeme do expanzky. Nálevka je plastová, není nutné ji dotahovat silou, stačí jemně našroubovat.



Krok 2: Příprava na odvzdušnění

Dále kleštěmi odstraníme/odjistíme závlačku a uvolníme ji z brzdového třmene. Případně inbusem vyšroubujeme. Destičky vytáhneme z třmene ven. Pomocí rozevírače brzdových pístků (ideálně) roztáhneme brzdové pístky. Lze použít i montážní klíč nebo plochý šroubovák se širokou plochou – ovšem možno provést jen přes staré brzdové destičky. Nikdy nezatlačujte brzdové pístky napřímo šroubovákem. Dost jistě byste si pístky zničili, obzvláště pokud jsou keramické.




Následně do brzdového třmenu místo destiček vložíme odvzdušňovací podložku (žlutou kostku) a zajistíme závlačkou.



Krok 3: Samotný odvzdušňovací proces

Dále do injekční stříkačky s hadičkou natáhneme minerální olej určený pro brzdy Shimano. Na každém typu brzd je napsáno, zda jejich systém používá minerální olej, nebo brzdovou kapalinu (DOT). Použijeme vždy jen to, co je určeno! V případě užití brzdové kapaliny do brzd používajících minerální olej bychom je s největší pravděpodobností zničili.



Z nálevky odstraníme zátku. Na brzdovém třmenu odjistíme krytku odvzdušňovacího ventilu (prachovku) a nasadíme na něj druhý konec hadičky se stříkačkou. Povolíme odvzdušňovací ventil/šroub – stačí o 1/4-1/2 otáčky. Stříkačkou nejdříve potáhneme – vždy se tam v důsledku napojení hadičky objeví vzduchová bublina. Stříkačku tedy držíme směrem nahoru vůči třmenu a necháme bublinku vzduchu utéct nahoru - mimo kapalinu, aby se vzduch nedostal do systému.



Teď můžeme natlačit kapalinu do brzdového systému. Při tlačení kapaliny do třmene se nahoře v nálevce začne objevovat starý minerální olej. Několikrát zmáčkneme brzdovou páku, aby se ven dostaly další bublinky vzduchu, které jsou v jejím pístu. Rukou či vhodným nástrojem poklepeme na brzdovou hadici po její délce, kolik je možné. Po stranách hadičky se mohou uvnitř nacházet poslední bublinky vzduchu.



Uzavřeme odvzdušňovací ventil/šroub, potáhneme stříkačku (vytvoříme podtlak) a odpojíme hadičku z ventilu. Otřeme případný olej kolem ventilu a zajistíme zpět krytkou.

Krok 4: Kontrola a dokončování

Ucpeme nálevku zátkou a vyšroubujeme ji z expanzky. Vrátíme zpět šroub a přesvědčíme se, že je na něm těsnění. Ten dotáhneme lehce. I z brzdové páky otřeme případný přebytečný olej papírovými utěrkami. Z brzdového třmene vyjmeme závlačku a následně distanční podložku. Distanční odvzdušňovací podložka nám při celém úkonu odvzdušňování zajistila optimální nastavení systému k instalaci nových brzdových destiček.



Nyní dáme nové brzdové destičky a zajistíme závlačkou. Instalujeme zpět kolo. Brzdovou páku můžeme umístit do polohy jako před odvzdušňováním a šroubem na páce si znovu nastavíme vzdálenost páky od gripu (pokud je jím vybavena).



Vycentrování brzdiče


Jako poslední úkon povolíme pomocí inbusového klíče dva šrouby zajišťující brzdový třmen, tak aby byl pouze uvolněný. Stisknutím brzdové páky dojde k vystředění brzdového třmene vůči kotouči. Nyní šrouby opět utáhneme – utahovací moment 5 - 6 Nm.



Závěr


Každý pokročilejší cyklista si dovede tento úkon provést doma sám. Netkví v něm nic složitého, ale přece jen, kdyby nastaly jakékoli potíže, neváhejte se obrátit na nejbližší servis. Myslím, že odvzdušnit a seřídit brzdy zvládne kdokoli, kdo se do toho pustí. Případně Vám rád odpovím níže v komentářích.

Související téma ve fóru

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Boby83
Boby83

18.2.21 18:18

Mr. Duck: pravděpodobně se asi my všichni majitele brzd Shimano, kteří odvzdušňují 1–2/rok, na ně pouze díváme :)

Reagovat
Mr.Duck
Mr.Duck

18.2.21 17:53

Radek Broz: Chceš říct že nejezdím? Nebo co dělám špatně že to dělám tak dvakrát za sezónu? :-/

Reagovat
maajkee
maajkee

18.2.21 11:23

Radek Broz: Ale no tak…

Reagovat
Reneks2
Reneks2

17.2.21 16:22

xtonda: je to ten samý olej – minerální pro Shimano, 50ml.

Reagovat
xtonda
xtonda

17.2.21 11:27

Když už je na fotkách Force sada olejem, je ten olej použitelný?

Reagovat
Reneks2
Reneks2

17.2.21 00:02

Radek Broz: myslíš celý proces?

LukyCZ: díky za postřeh, ne všechny brzdy Shimano mají freestroke. O tomto lze nalézt informace samostatně.

Reagovat
LukyCZ
LukyCZ

16.2.21 23:28

V článku chybí povolení freestroke šourbku který vymezuje vzdálenost destiček od kotouče a tím povolenim se uvolní místo pro více oleje.Následným zašroubováním bude brzda tvrší, využití to najde když se sjedou destičky a páka má delší chod a tohle v článku chybí.

Reagovat
Radek Broz
Radek Broz

16.2.21 23:21

A pokud trochu jezdíte, opakujete u Shiman minimálně jednou týdně.

Reagovat
MirosPikos
MirosPikos

16.2.21 22:28

Tak určitě, v sezóně si těch piv dát třeba 30, než si na to udělá servis čas :)

Reagovat
McBlacky
McBlacky

16.2.21 22:21

Dat do servisu-jit na pivo-vyzvednout ze servisu-jet domu.

Neni treba menit neco co funguje ;)

Reagovat
Reneks2
Reneks2

16.2.21 21:52

Mustafa: při zatlačování pístků zajistím aby byly oba v brzdiči souměrně a tím i nové destičky zajistí souměrnost. Ale ano, pokud jdou pístky hůř, je fajn jim věnovat trochu víc péče.

Reagovat
Mustafa
Mustafa

16.2.21 21:34

Ten poslední úkon není zrovna ideální v případě kdy jsou pístky zadělaný a díky tomu nevylézají rovnoměrně. Když už odvzdušňuji a měním destičky, tak i očistím a máznu /rozhýbu pístky a snažím se vystředit podle středu třmenu. Sice málokdy fungují zcela symetricky ale je dobrý to alespoň zkusit, než to rovnou nastavovat touto „ojeb“ metodou.

Reagovat