Švýcarský nožík v kapse, švýcarská čokoláda v batohu, na ruce švýcarské hodinky a před sebou výhled na švýcarské Alpy. A výplata na účet u švýcarské banky. Toto byly parametry švýcarského vojáka švýcarské cyklistické pěchoty, samozřejmě na švýcarském kole.
Příběh kol ve švýcarské armádě se začal psát roku 1891, kdy se začala civilní kola využívat vojenskými kurýry. O pět let později armáda nakoupila vlastní civilní kola a přetřela je na vojenské barvy. V roce 1901 velení armády rozhodlo o zřízení samostatné cyklistické pěchoty a pro ten účel byl zadán požadavek na vývoj a výrobu vlastního armádního kola. V roce 1905 tak vznikl model MO-05 “Ordonnanzfahrrad”. který se s minimálními změnami vyráběl neuvěřitelných 88 let. Několik kusů slouží švýcarské armádě dodnes, zejména pro náročné přesuny personálu na letištích. Je tak služebně i technicky nejdéle sloužícím kolem na světě.Téma | reakcí | autor | poslední | kategorie |
---|---|---|---|---|
Armáda končí s VVP Brdy | 279/279 | Smazaný účet | 20.11.13 16:58 | Ostatní offtopic |
Military paratrooper bike | 30/30 | treatt | 13.1.09 19:48 | MTB |
Armadni skladaci kolo Paratrooper | 28/28 | emkaa | 29.12.07 17:32 | MTB |
Tady je par fotek:
Velmi dobře!
Snad by se ještě mohlo dodat, že dlouho (naposled jsem o tom četl před patnácti lety, nevím, jak je to tedˇ) pořádala armáda pro vojáky cyklistické mistrovství Švýcarska na těchto kolech. Jelo se ve vojenských botách, oblečení malá polní, délka trati byla přes 150 km a vítěz míval průměr kolem dvaa-třiatřiceti.
Super, tenhle díl magazínu mě hodně bavil. Díky chlapci, GJ.
Nedokazu si predstavit s tim vozikem jezdit po cestach hornateho Svycarska. Pokud na nositkach lezel raneny vojak, tak vedle kola sli minimalne 2 lide a kolo vedli.
Loni jse si svaril dvoukolak za kolo s 26" zaplety, odpor plastu je urcite nizsi nez u tech bantamu. Kdyz pripojim vozik ke kolu a trochu jej nalozim, tak v kopcich musim radit nejlehsi prevody. A to kolo ma myslim jen 1, mozna 2 prevody. Myslim, ze v realu to moc nebylo vyuzivane.
Hroch obojzhivelnyj niečo takéto to bolo? aj o tom možno bude článok :)
V polovine 90. let ve Svedsku polovina studentu jezdila na armybajkach. 28", singlespeed, vepredu bubnova brzda, nosic s extra divnou plechovou krabici. Ty od pohledu nejstarsi kousky mely placate drevene sedlo calounene kuzi. Moc se mi libily. Pry nejak tehdy zrusili cyklojednotky, nejaka kola darovala armada te Estonske nebo jake a zbytek lacino vyprodala.
Taky neutralni zeme.
karf: Souvislost Cancellara – armáda jsem si musel najít, než mě to trklo. :-)
Pěkné čtení. O třídu lepší než pomatené výlety na Pustevny.
K nedostatku kaučuku: v Tampere (Finsko) jsem viděl v místním muzeu kolo s dřevěnými plášti. Místo vzduchu v plášti pružily cca 3 cm dlouhé dřevěné segmenty spojené dohromady po obvodu a podložené pružinou proti ráfku. Vypadalo to zajímavě. Bohužel nemůžu nikde vygooglit fotku.