Novinky: Orbea pro rok 2021

Velký rok pro španělskou značku zanechává stopy inovací na modelech pro sezonu 2021. Orbea přesahuje do všech disciplín a projíždí si vlastní stopu, tak si pojďme představit baskické fešáky v plné kráse.

Orbea si vždycky razila vlastní cestu, což se podepsalo na horských i silničních modelech, ovšem pozadu nezůstává ani segment gravelů nebo elektrokol. Žádné kompromisy, čistý design, lehkost a jednoduchost. Vybral jsem čtyři hlavní modely 2021, které si blíže představíme.



Největší devizou celé řady kol tohoto výrobce je karbonový materiál OMX, který snižuje hmotnost, ale naopak vylepšuje tuhost. Zpracování karbonu probíhá pomocí přesného řezu laserem a aplikace plátů na formu. Hmotnost se podařilo redukovat odsáváním přebytečné pryskyřice. Prvotřídní karbon nalezneme pouze na dražších top modelech a aplikace OMX se tento rok dočkávají další modely ze stáje tohoto výrobce. U středních a nižších cenových hladin se zachoval kvalitní a osvědčený OMR, ovšem u dostupných kol se stále používá hliník.

Brány horských kol - OIZ


Celopéro nesmí chybět v portfoliu žádného výrobce, který se chce ucházet o prvenství v závodech horských kol, a Španělovi dělá dobré jméno model OIZ, který přichází s renovací rámu. Jde především o zmíněný karbon OMX a přepracovanou zadní stavbu, která je zkrácena na délku 430 mm. Dopomohlo tomu nové umístění třmenu zadní brzdy Flat Mount převzaté ze silničních kol, zasazeného do vnitřního trojúhelníku. Kabeláž je vedená rámem a řetězová vzpěra je chráněna plastovým krytem před případným útokem řetězu.



Nejvyšší OMX modely disponují karbonovým provedením vahadla odpruženého tlumiče FOX Factory umístěného do systému zeropivot. Radost pohledět je na karbonový celistvý kokpit, a pokud máte rádi vlastní styl, tak potěší možnost úpravy vzhledu rámu. V konečné fázi si můžete vybrat zdvih FOX vidlice s Kashima úpravou od 100 do 120 mm a také zvolit si teleskopku. O zapletená kola se postaralo DT Swiss napříč všemi modely a osazení je buď kompletně Shimano, nebo SRAM dle typu v nabídce.



Rychlost a dravost - ALMA


Kdo oželí kopance do zadnice, volí Almu, což je dle předpokladu nejrozšířenější model. Dostupný nejen v hliníku, OMR, ale také s novým typem karbonu OMX se jedná o rychlé kolo s agresivní geometrií pro maratonské distance. Geometrii můžete detailněji prozkoumat na obrázku. Hliníkové modely začínají na rozumné cenovce s komponenty Shimano Deore, vnitřním vedením kabeláže a vidlicí RockShox. Zajímavější jsou karbonové kousky s nabídkou Shimana i SRAM.



Se svým bráškou OIZ sdílí několik vlastností, jako brzdový systém Flat Mount, patku SRAM UDH nebo řídítka s integrovaným držákem cyklopočítače. Detailnější představení vám ukážeme na videu od Petra.



Hop nebo drop - OCCAM


I když se o něm celou dobu bavíme a já nový karbonový rám OMX vyzdvihuji, tak tenhle macek zůstává věrný OMR karbonu. Je to rozumná volba, protože hmotnost u trailových kol není prioritou číslo jedna. Devizou je na tomto celoodpruženém kole odpružení FOX s Kashimou na obou tlumičích se zdvihem vidlice 140 mm. Zajímavým prvkem je odsazení zadního tlumiče mírně doleva. Tento funkční prvek asymetrie vyrovnává síly zavěšení na přední trojúhelník. Zároveň konstrukce disponuje snadným přístupem k ovládání tlumiče a ponechává prostor pro košík s bidonem. Kola jsou nabízena ve velikostech S až XL.



Do kopců s lehkostí - ORCA


Na závěr něco ze soudku ortodoxních silničářů. Těm Orbea nadělila nový ORCA v provedení OMR, který není zaměřený především na rychlost, ale drží se komfortu pro širší škálu lidí. Soustředí se na klíčová místa, jako sedlovku, řídítka a širší pláště, ale přesto vychází z loňského OMX, což byl vůbec první model na této platformě. Samozřejmě se tyto ústupky podepsaly na vyšší hmotnosti, ale stále se bavíme o desítkách gramů. Nicméně geometrie závodní ORCA třídy je ponechána, což slibuje lepší reakce, rychlou akceleraci nebo aerodynamiku.



Zajímavostí je volba ze dvou typů řídítek podle účelu jízdy nebo kompletní integrace kabeláže. Pomyslnou tečkou je držák na cyklopočítač. Všechny třídy staví na Shimanu kromě nejvyššího a také samozřejmě nejdražšího modelu s bezdrátovou sadou SRAM Force eTap AXS. Všechna dnes zmíněná kola mají vytříbený styl, který si můžete poladit v programu MyO k obrazu svému.



Závěr


Orbea naservírovala kompletní nabídku svých kol v mnoha variacích a pokud vám přece jen nesedí tovární barvy, tak je k dispozici konfigurátor MyO, který umožňuje doladit vzhled k obrazu svému. Každopádně za sebe nemám nic, co bych lakování a barvám vytknul. Nejvíce mě však zaujal uhlazený kokpit horských kol OIZ a Alma. Zajímavým krokem bylo postavit silniční kolo ORCA na “horším” typu karbonového rámu, čímž nemůžeme říct, že by si nějak konstrukčně pohoršilo. Naopak se dostane k více cyklistům, kteří postrádají ambice závodit.

Související téma ve fóru