Alé - je prémiová značka vhodná i pro hobíka?

Před více než půl rokem jsem začal vozit kompletní “sestavu” od Alé a za tu dobu jsem toto oblečení nejen pořádně vyzkoušel, ale vzbudil jsem i zvědavost ostatních, a tak v tomto článku popíšu právě svoji zkušenost a zároveň zodpovím i nejčastější dotazy z okolí.

Začnu nejprve svou definicí slova “sestava”. V mém šatníku se nachází jak oblečení do zimního a chladného období, tak i do nejteplejších dní. Ale budu ještě konkrétnější, začnu nejprve kolekcí do zimy nebo chladného počasí a půjdu nezvykle odspodu, protože největší dilema jsem měl s výběrem kalhot.

Nejprve jsem chtěl sáhnout po dlouhých kalhotách, tzv. “čapácích”, avšak nechal jsem si od mnohem zkušenějšího cyklisty poradit abych si raději vybral krátké zateplené kraťasy a k nim zvolil návleky na nohy ze stejné kolekce, resp. stejného materiálu. Proč? Má to velmi jednoduché vysvětlení a tím je praktičnost a variabilita. Pokud zvolíte krátké zateplené kraťasy a k nim zateplené návleky, nabízí se mnohem širší, no vlastně delší využití, než když zvolíte dlouhé kalhoty. Mnohdy se stalo, že jsem vyjel v zateplených kraťasech i s návleky, ale z vyjížďky jsem se vracel už bez návleků, nebo jsem zateplené kraťasy doplnil lehčími, nezateplenými, návleky. Teď si uvědomuji, že tímto jsem vlastně odpověděl na první z mnoha dotazů. Věřte nebo ne, ale mnozí toto téma, a tedy volbu dlouhých nebo krátkých kalhot, řeší, a především cyklisté, kteří začínají jezdit i v chladnějším počasí, tuto radu ocení. Takže pokud bych měl odpovědět na doporučení výběru dlouhých vs. krátkých, pak jasně po zkušenostech doporučuji krátké v kombinaci s návleky.


Dostávám se nahoru, tedy na tělo, a zde byla volba jasná. Tady jsem sáhl po tom nejoblíbenějším kousku v nabídce, a to po termoprádle, které je sice označeno jako podzimní při použití v rozsahu teplot 2 - 10 °C, ale patří mezi kousky užívané celoročně, a to i v tom nejchladnějším počasí. V nabídce se nachází i termoprádlo, resp. tričko, i do nižších teplot, a to dokonce pro rozsah -4 - +4 °C, ale zatím jsem neměl potřebu po tomto sáhnout. Mnou zvolené termoprádlo jsem tahal s sebou v chladném počasí stále, doslova jako “kočka koťata” a přiznám se, že mi v zimě dělalo věrného společníka i na skialpech.

Toto termoprádlo jsem v těch nejchladnějších dnech doplnil bundou té nejvyšší řady, určenou právě do nejnižšího rozsahu teplot, a k mému překvapení a překvapení mnohých v okolí tato na první pohled velmi tenká a lehká bunda sloužila velmi dobře. Pamatuji si na případ, kdy jsem ve sněhu sjížděl z blízké hory, stále ve slušné intenzitě, a když jsem zastavil u kamaráda, tak termoprádlo i vnitřní strana bundy byly suché. Nevím, jak toho ve výrobě docílili, až tak dopodrobna jsem vlastnosti materiálů nezkoumal a asi to ani nepotřebuji znát, mně stačí to, že to prostě funguje a to je přece hlavní. Když se mě i standardně zimomřivá manželka (což je u žen častý jev) zeptala, jestli nejsem blázen, že jezdím v zimě oblečený tak lehce, mnohdy jsem odpověděl, že možná z jejího pohledu jsem, ale mně je fajn. A to mi věřte, že mám rád teplo a komfort.


No a když říkám, že mám rád teplo a komfort, tak moje kolekce je samozřejmě doplněna i návleky na tretry, které já mám velmi rád a používám je často, protože často mi promrzají konečky prstů nejen na nohách, ale i na rukou. A kdo to zažil, ví že to není sranda, proto já osobně v chladném počasí bez návleků nevyjedu. Zde jsem kladl důraz hlavně na to, aby byly “neprofuky a nepromoky”, což se mi s edicí Klimatik podařilo.


Nic, a tedy ani zima, není věčné a s odchodem nízkých teplot a příchodem jara a proměnlivého počasí přišlo období, kdy se oblečení na kolo řeší velmi intenzivně. Jaro je prostě logicky spjato s proměnlivým počasím a teplotami širokého rozsahu a zvolit správnou kombinaci oblečení má v tomto období velkou váhu. Kalhoty jsem měl vyřešeny, většinu jara jsem vozil zateplené kraťasy a střídal jsem jen návleky, které jsem v případě potřeby sundal, nebo nechal. Jak snadné. No jo, ale co nahoru? Tady jsem sáhl po dresu s dlouhým rukávem, jehož prioritou je ochrana proti větru a efektivní rozvod tepla.

Tento kousek se oproti bundě cenově nelišil až tak moc, proto jsem nejprve váhal, avšak poté, co jsem odzkoušel materiály a poznal vlastnosti, patří tento kousek mezi mé nejoblíbenější v mém šatníku. No upřímně - setkali jste se už někdy v oblečení s grafenem? Že ne? A proč je v dresu grafen? Opět to vysvětlím velmi jednoduše - grafen má v tomto dresu za úkol rozptýlit a vyrovnat teplo na různých místech na těle. Dobré, že? Za mě osobně je to skvělá a funkční vychytávka. Navíc díky skvělému střihu padne dres jako ulitý, a je tak zajištěn správný kontakt těla s dresem a následně i efektivní rozvod tepla. No a tento dres jsem podle teplot doplňoval buď termoprádlem s dlouhým rukávem, nebo termoprádlem s krátkým rukávem určeným pro vyšší teploty.


A od jara se dostávám až k létu, mému oblíbenému ročnímu období. I když, když teď tak přemýšlím, díky kvalitnímu oblečení jsem začal své oblíbené aktivity, jako je právě cyklistika či běh, pěstovat i v zimě, což jste možná postřehli v jednom z mých videí, kdy jsem natáčel výlet po stezce hrdinů SNP a při vyjížďce jsem se rozplýval nad funkčností oblečení které jsem měl v době natáčení na sobě.


Vybrat oblečení na letní období je podle mě snazší, no na druhou stranu, pokud to někdo myslí s cyklistikou trošku vážně a chystá se strávit v sedle více hodin či jezdit větší intenzity, ocení takové detaily, jako je pohodlná vložka kalhot a ostatně i celkové pohodlí, funkční odvětrávání, resp. prodyšnost a v neposlední řadě i líbivý design či lehkost materiálu. Právě u letních kolekcí je podle mě asi nejvíce znát cenový rozdíl v nabízených úrovních. Konkrétně Alé nabízí tři úrovně, kdy u základních a levnějších kolekcí je použito menší množství “panelů,” jde o řadu pojmenovanou jako Solid, a naopak u dražších kolekcí jakou jsou PRS a R-EV1 jsou použity ty nejlepší vložky či jsou konce rukávů bezešvé, řezané laserem. No a někde mezi je řada označená jako PRR. Co si představit pod pojmem panel? No prostě si představte dres ušitý z jednoho materiálu, což by se dalo laicky nazvat, že z jednoho panelu, kdežto pokud je použito více panelů, najdete na dresu větší množství použitých materiálů, a to např. neprofuk v oblasti hrudníku či rukávů, perforovaný, a tedy prodyšný, v podpaží či na zádech, nebo dokonce panely s reflexivní povrchovou úpravou. No variabilita snad nezná hranic.


Nutno zmínit, že ani v těch nejteplejších dnech nezapomínám na termoprádlo, a i když teploty stoupají ke třicítce, vozím pod dresem jednu tenkou vrstvu, která mi zaručí skvělý odvod potu a díky odvětrávané zadní části dresu se efektivně odpaří a já zůstávám v teplotním i pocitovém komfortu. A abych nezapomněl na kalhoty, sáhl jsem po kraťasech nejvyšší řady, a to hlavně kvůli tomu, že nabízí nejlepší vložku. A jak dobrou vložku poznat? Nutně to vždy neznamená že je tlustá a měkká, ale např. že má, stejně jako v případě Alé, velké díry, a je tak poddajná a prodyšná.


Tak, “sestavu” a použití jednotlivých kousků jsem zmínil, teď je řada na odpovědi na některé z dotazů které často slyším a záměrně budu psát otázky v přesném znění.

Není ti na kole zima, když máš na sobě jen dvě nebo tři “tenké” vrstvy?

Ne, rozhodně není. Samozřejmě je ale potřeba už dopředu při oblékání myslet na to, jak dlouho a hlavně jakou intenzitou pojedu, zdali budu někde zastavovat, no a hlavně jak je venku, nebo jaké počasí se dá očekávat. Ostatně pryč jsou doby, kdy jsme vozili na kole péřové bundy, nyní jsou mnohem modernější, a hlavně funkční materiály a v každé lepší továrně mají vývojové centrum, kde vyvíjí to nejlepší do daných podmínek, aby tak sami měli konkurenční výhodu oproti ostatním výrobcům, a lze jim tak důvěřovat.

Podle čeho vybíráš?

Já nejen v oblasti oblečení dám na doporučení, proto i jiným radím, aby dali na doporučení a poradili se nejlépe s lidmi v okolí. No a samozřejmě je potřeba se řídit i vlastní intuicí, protože to, že něco může mít skvělé vlastnosti, ještě neznamená že mi v tom bude na kole dobře. Nemusí sedět střih, nebudu se cítit komfortně a je to vše v háji a nezbyde než sáhnout po jiné značce či jiném modelu.

Je to drahé?

Upřímně je to dražší záležitost, no na druhou stranu dostáváte v tomto případě prémiovou a hlavně kvalitní značku, kterou najdete čím dál častěji nejen mezi profíky, ale i mezi hobby cyklisty a i ve svém okolí tuto značku vidím čím dál častěji. Proč? Z jednoduchého důvodu - funguje to. Jak to máte s kolem nebo třeba s autem? Jasně, z určité části tvoří cenu značka, vždyť stejnou službu udělá kolo za 20 000 i za 150 000 Kč, ale v čem je rozdíl? No jasně, je to kvalita, použité materiály a hlavně celková funkčnost. Ale nechci se hádat o tom, že by cena nebyla vyšší, protože prostě je, ale…

Je taková pestrá nabídka i pro holky/ženy?

No mám pocit, že Aléčko má snad víc věcí pro dámy než pro chlapy, protože víc tuto značku vidím právě na dámách. Jejich design si dokáže holky a dámy podmanit a věřte, že jim to v Aléčku sluší.


A co to Alé vlastně je? Co je to za značku?

Alé je italská značka sídlící poblíž Verony, založená v roce 2013, a byť jde o relativně mladou společnost, využívá více než 30letých zkušeností z cyklistiky a s touto značkou je úzce spjatý i legendární Eddy Merckx.

A jaké zkušenosti mám se všemi těmi hadříky já? Opravdu jen ty nejlepší. Tím prvním, co mě potěšilo, je skvělý design, který není jen tak vidět, navíc nejen v dámských kolekcích je design velmi nápaditý až nepřehlédnutelný, navíc nejde o masovku prodávanou v obchoďácích. A když už jsme u designu, vzpomenu i funkční design, a tedy střihy. Nejprve jsem byl překvapený krátkou přední částí dresů či bundy, ale má to logiku, vždyť na kole nestojíme, ale sedíme v předklonu a právě na toto (nejen) v Alé myslí. Nedochází tak k nahromadění materiálu v oblasti břicha a nedělá to zbytečné břicho, jako je tomu u levnějšího oblečení.


Co si budeme, i já občas uvítám vypadat štíhleji. A díky tomu, že už i základní modely z řady Solid jsou ušity z více panelů, nabízí se v určitých oblastech např. vyšší roztažnost, takže se i do závodního dresu oblékne ne zrovna závodní postava. Můžete se tak doslova obléct do kůže závodníka. Stejně tak mě osobně mile potěšil např. zvýšený límec a v něm fleece, který pěkně obepne krk a je na dotek velmi příjemný, měkký a nijak neškrtí. A u funkčního designu mě i mile potěšily takové detaily jako např. reflexní kraje zadních kapes, reflexní lemy či loga, nebo spodní “dno” zadních kapes, díky kterému se dres v oblasti beder nezvedne, ani když budete mít kapsy narvané nářadím nebo svačinou.

V nabídce Alé ale samozřejmě nenajdete jen oblečení pro chlapy, už jsem přece zmiňoval, že se v nabídce najde i pestrá kolekce pro dámy a samozřejmě nechybí ani pestrá nabídka vest, ponožek, triček, čepic a mnoha dalších kousků, v neposlední řadě i např. triatlonových kombinéz.


No a co na závěr?

Vrátím se k nadpisu, k mé úvodní otázce, a to zdali je prémiová značka, jakou Alé bezpochyby je, vhodná i pro hobíky. Odpovím opět zcela jasně a stručně. Ano, je. Pro profíky zcela určitě, ostatně podívejte se, od jaké značky vozí dres mistr/mistryně Evropy, ale je prostě i pro hobíky a věřte že vám bude opravdu velmi dobře a budete spokojeni, a co si budeme povídat, budete i dobře vypadat.
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
PetrMazura 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Spodní trika Craft: správný výběr spodní vrstvy se vyplatí

Větu “venku je zima, pořádně se obleč” slýcháme už od dětství asi všichni. A samozřejmě je to pravda. Nikdo se nechce vracet domů promrzlý.
Test: Alé Riparo - když nechcete mrznout

Test: Alé Riparo - když nechcete mrznout

Zimní cyklistické oblečení je pro ježdění v nižších teplotách nezbytnost. Pokud nechcete mrznout, jsou zimní kalhoty a bunda kousky výbavy, do kterých se určitě vyplatí investovat. Jak se osvědčila Alé Riparo R-EV1?
Test: Cyklokraťasy CRAFT ADV Offroad vs. CRAFT PRO Gravel Bib

Test: Cyklokraťasy CRAFT ADV Offroad vs. CRAFT PRO Gravel Bib

Výběr cyklokraťasů může být pro vaše vyjížďky poměrně zásadní. Jak si v testu vedly dva velmi odlišné modely švédského Craftu?
keyboard_arrow_up