Můj rok s brzdami cantilever aneb čím míň to brzdí, tím víc to kvílí

Když se mi loni podařilo definitivně sešrotovat silniční kolo, řešili jsme s přítelem, jak s co nejmenšími náklady pořídit nové. Vzhledem k tomu, že jsem spotřebovala rám, padla po zvážení všech dostupných možností volba na zakoupení samotného rámu s tím, že mi na něj přendá vše, co přendat půjde.

Rám jsme sice vybrali cyklokrosový, ale přeházet se podařilo opravdu téměř vše – kola, kliky, řídítka s pákami, přehazovačku, přesmykač, sedlo, sedlovku, košíky na bidony atd. Co ovšem kompatibilní nebylo, byly brzdy. S těžkým srdcem jsem prodala své 105kové silniční a pořídili jsme takové, které budou pasovat – cantilevery. Kdo s nimi má zkušenost, asi tuší, že v tu chvíli pro mě cyklistika dostala úplně nový rozměr! Na první pohled tedy na mém kole není poznat, že to není klasická silnička. Tedy až na pár detailů, jako jsou lanka vedená nad rámovou trubkou a nápis CX na rámu. Na první poslech už to ovšem jasné je. Brzdy kvílí hlasitěji než leckteré týrané zvíře a slyšet jsou zatraceně daleko. To s sebou samozřejmě přináší celou řadu trapných, ale i úsměvných situací. Tedy jak pro koho.

Chodci na cyklostezkách uskakují včas


Soužití a vzájemná tolerance mezi chodci a cyklisty na smíšených stezkách je tématem nejedné diskuse. Provoz „normálních“ chodců a bruslařů samozřejmě respektuji, ale když se pohybují s prominutím jako dementi, tj. chaoticky, bezohledně, po špatné straně stezky, nebo ideálně čtyři vedle sebe přes celou její šířku, nemám s nimi slitování. Ale zvonek jsem si kvůli nim nikdy nepořídila. Proč taky? Teď už ho nepotřebuji. Za nevhodně se pohybujícími chodci totiž s „kantíky“ stačí jen decentně přibrzdit, a rázem se rozutečou, jako by se na ně řítil meteorit. Bohužel občas musím přibrzdit i za nějakým spořádaně jdoucím chodcem, který se vyděsí úplně stejně, aniž bych ho „vytrubovala“ záměrně.

Klopýtající bruslařka, couvající chodkyně i zkamenělý pes


Trochu škodolibě jsme se například zasmáli slečně, která si to hasila na bruslích prostředkem stezky. Ta středová čára je tam totiž nejspíš na ozdobu. Mé „zatroubení“ ji natolik vyvedlo z konceptu, že začala klopýtat a s rovnováhou bojovala ještě docela dlouho. Její zápas s gravitací bylo docela napínavé pozorovat, nakonec to tedy ustála, i tak nám pobavení připadalo jako odpovídající kompenzace za to, že nám svým sobectvím bránila v plynulém projetí. Snad se aspoň poučila a příště prostředkem nepojede.

Jednou došlo dokonce na srážku s chodkyní. Ano, připouštím, že chyba byla na obou stranách, ale hlavní vinu bych samozřejmě přiřkla brzdám :-) Blížila jsem se k přechodu pro chodce, po něm neohroženě šla slečna s očima upřenýma na displej telefonu. Vyhodnotila jsem její i svoji rychlost a vyšlo mi, že když trochu přibrzdím, stihne svou konstantní rychlostí projít, než se k přechodu přiblížím. Jenže ono přibrždění vyvolalo reakci, kterou jsem z nepochopitelných důvodů nečekala. Chodkyně se (logicky) lekla, zvedla oči od telefonu a instinktivně udělala dva kroky zpátky, tj. přesně tam, kudy jsem ji plánovala „bezpečně“ minout. Naštěstí jsem o ni jen zabrzdila a ani jedna jsme neskončily na zemi. Záležitost jsme uzavřely vzájemnou omluvou a obě jsme pokračovaly svou cestou.

Podobný efekt měla má brzda i na několik psů. Jeden volně pobíhající pes poté, co jsem ze strachu, abych ho nepřejela, přibrzdila, jednoduše ztuhl. Zkamenělý pes se na rozdíl od klopýtající slečny na bruslích dal aspoň pohodlně objet. Zjevně ani jemu nebylo ublíženo, protože u cyklostezky žádná nová socha psa nestojí. Tak snad z mých „kantíků“ nemá doživotní trauma. Svou zbraň jsem zkoušela aplikovat i na stromy v lese, ale zatím bez úspěchu, ty se rozestoupit odmítly. Nicméně věřím, že mi i díky těmto specifickým brzdám ve sjezdech skáče méně zvěře do cesty, což se vzhledem k nižší účinnosti brzd docela hodí. Jen se děsím toho, na jakou obludu to strašné kvílení bude fungovat jako vábnička...

Domestik pozná, že se fláká


Mít na kole k dispozici takový klakson se hodí i v dalších situacích. Třeba, když jedu v háku. Ne že bych se bavila tím, jak své domestiky děsím. Ale drobné upozornění, že můžou zrychlit, někdy není na škodu. Nesnažím se je tím buzerovat, že se flákají, ale spíš jim sdělit, že až takhle pomalu kvůli mně jezdit nemusí.



Přítel ví, že jsem přijela. Vlastně skoro celá čtvrť


Chrastění klíčů? Klapání kufrů o dlažbu? Cvrkot vedeného kola? Bouchnutí dveřmi? Slabota. Pořádné zabrždění před domem je jistota říkající „jsem domaaa“, jen to ty brzdy říkají o dost hlasitěji, než bych to řekla já. Aspoň to slyší i do patra a může být v klidu, že když se stále neobjevuji ve dveřích, zdržela jsem se nejvýš v garáži nebo na zahradě. O mém příjezdu pravděpodobně vědí i všichni sousedi, pokud si tedy nemyslí, že někdo právě zaživa stahuje z kůže kočku.

Takže když to shrnu...


Zvažujete, že si na své kolo namontujete cantilevery? Popřemýšlejte nad následujícími výhodami a nevýhodami:

Nevýhody
  • Co vám budu povídat, jste-li zvyklí na silniční brzdy, připravte se na to, že tohle fakt nebrzdí. S procesem zastavování je potřeba začít s dostatečným předstihem. A ne, nemám brzdy špatně seřízené, to je prostě jejich vlastnost.
  • Měli byste zvážit ježdění na kole v noci. Pokuta za rušení nočního klidu může vaši peněženku zabolet. V těchto dnech tato starost naštěstí odpadá...
  • Přibrzdíte-li před přechodem, u nějž nesměle postává chodec, ve snaze nechat ho přejít, stejně do té silnice nevstoupí. Pokud nejedete s transparentem hlásajícím, že tento zvuk brzd je zkrátka normální, bude přesvědčen, že se to horko těžko snažíte zaťápnout na fleku. A vzhledem k tomu, že jste stále v pohybu, usoudí, že se vám to asi úplně nedaří. Vstoupí-li naopak nějaký příliš odvážný chodec na přechod nečekaně, nemáte šanci to ubrzdit.
  • Zatím se mi nepovedlo nikomu způsobit infarkt, ale vyloučit, že to jednou nastane, asi nelze. Po takovém zabrždění za nějakým kardiakem můžete mít na krku žalobu raz dva.
  • Jak už to tak bývá, ani na kvílení brzd se nedá spoléhat stoprocentně. To si pište, že zrovna ve chvíli, kdy vás na cyklostezce bude někdo pekelně štvát a vy mu to budete chtít dát sežrat, mechanismus „selže“ a brzda nezakvílí tak, jak jste zvyklí. Při příštím použití už ale jistě bude vše v zajetých kolejích, zejména pokud se vám to v tu chvíli zrovna nehodí.

Výhody
  • Na cyklostezkách vám budou chodci, bruslaři i pomalejší cyklisté vyděšeně uhýbat a projedete je poměrně plynule i přes to, že tam panuje hustý provoz. Jen pozor na nerudné důchodce, sice za vámi asi těžko vyběhnou, ale taková hůl do drátů...
  • V případě hrozící kolize s bezohledným nebo nevidomým řidičem může váš pokus vyhnout se srážce stisknutím brzd dotyčného „probudit“ (ale samozřejmě i vyděsit). Zejména v létě v době otevřených okének to docela funguje. „Kantíky“ jsou rozhodně slyšet lépe než sebenas*anější komentář na jeho adresu. V nejhorším případě to lze považovat za jakési zpětné zatroubení upozorňující řidiče na to, že „udělal něco špatně“.
  • Jste slyšet. Vždy a všude. Je jen na vás, jak to využít ve svůj prospěch. Ať už na plašení zvěře v lese, místo klaksonu, zvonku na dveřích či poslání SMS, že jste dorazili.
  • Jste-li exhibicionisté, oceníte na „kantících“ i to, že se vám vždy zaručeně postarají o dokonalé entrée. Při hromadných nedělních vyjížďkách se stanete středobodem nejednoho rozhovoru, a ani k tomu nepotřebujete mít poslední aerosilničku na kotoučích v ceně, kterou byste možná nedostali ani za obě ledviny.
  • Připadáte si jako retro cyklokrosař z devadesátek na mistrovství světa.

Dodatek


Tento článek nebyl napsán za účelem pošpinění, zdiskreditování ani zesměšnění brzd typu cantilever. Jeho primárním smyslem je odbočit od někdy až příliš vážně míněných diskusí a někoho možná i trochu pobavit.

Autorkou článku je uživatelka Bike-fora, která si nepřeje být jmenována a svůj článek nepodepsala záměrně. Ne že by se neztotožňovala s jeho obsahem, právě naopak. Jen by nerada byla identifikována někým, kdo se stal „obětí“ jejích brzd, a nepřeje si, aby ji ochránci přírody popotahovali kvůli tomu, že kancům a srnkám nedopřeje klidný spánek a vyluzováním neznámých zvuků mate dravé ptáky a narušuje jim vzájemnou komunikaci.

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Nejlepší brzdy 568/568 JMT 28.9.20 09:05
Brzdy nebrzdí 22/22 doktorito 11.3.20 06:46
Jaké brzdy 24/24 818jirik 21.6.19 12:25
jaký brzdy na kolo ? 63/63 anonymc 7.5.18 19:50

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
TomCZ46
TomCZ46

14.11.20 18:41

Ja mám teda na Maxovi canti od TRP, špalky swissstop a bez problémů. Pískání se ozve spíš výjimečně, při dlouhých sjezdech, stačí ale po jízdě seštelovat a je zase klid.

Reagovat
Prazak0
Prazak0

13.11.20 18:20

Na cx kolo od Maxbike, myslím Wendel, ale zkrátka rám cx4000 kdosi před pár let napsal recenzi. Naopak tam píše, jak tyto brzdy hodně brzdí a musel se učit jemně dávkovat. Já mám nyní tyto brzdy na jednom kole, na kterém moc nejezdím, nyní upnuté v trenažéru. Měnil jsem pravou brzdu za brzdu s řazením, bohužel to je k véčkovým brzdám. Takže ta zadní mi brzdí opravdu hůře, ale i ze slušného kopce jsem to zatím zvládl vždy. Prostě počítám s tím, že to brzdí méně, využívám zčásti přední brzdu, začnu brzdit dřív. Ale s původní brzdovou pákou to brzdilo velmi dobře. Prudce zabrzdit stejně není ideál, zadní kolo pak jede ve smyku, u předního hrozí přeletět přeš řidítka.

Reagovat
Pijer
Pijer

12.11.20 11:19

Je fakt, že na cyklokrosových závodech mi ten orchestr kantíků před každou zatáčkou celkem chybí. Vytvářelo to jedinečnou atmosféru – řev kantíků a smrad kafru z hřejivky :-D

Reagovat
cibi
cibi

11.11.20 23:42

inu, na Fořtovi (1995) mám cantilevery taky – Shimano LX.

Nepískají, brzdí téměř dobře. No dobře, dostatečně.

A mám 120 kil a svého času jsem s kolem tahával i přívěs s dcerou.

A proč brzdí a nepískají – správné špalky a hlavně nemají vůle na čepech.

Najít „uloženku“ neboli NOS cantilevery které tím pádem nemají vůle,je stále možné, jen nebudou cykrokrosové ale horské.

Šly by na CX nahodit? Nevím, ale asi ano.

Ale pokud to půjde, a Tvé kolo ztichne, přijdeme o pěkný článek.

Víš, co, nehledej, radši zase něco napiš, čte se to krásně…

Reagovat
Tr35
Tr35

11.11.20 09:43

Kdysi ;) bylo běžné, ze se na horske Mtb marathony / 100–130km / vozily dva páry nahradnich špalků. Co ja si pamatuji tak jsem mel na sezonu cca tri predni i tri zadni rafky. Od urciteho stavu probrouseni bylo lepsi menit. Zalezelo jak ten rok vyslo pocasi na konkretni zavody.

Reagovat
Romancero
Romancero

11.11.20 07:14

je to samozřejmě o materiálu brzdových špalků a ráfku..není jistě třeba dále rozebírat!

Někdy si říkám jak někteří cyklisté museli trpět (a mentálně cyklistiku vůbec nedávali) než byly vynalezeny kotoučové brzdy a 1 × 12 !

:-)

Reagovat
plevka
plevka

10.11.20 18:54

Sranda :D

Reagovat
learita
learita

10.11.20 15:09

Já si stavím krosku na canti a věřím, že je to v nastavení a použitých materiálech.

Každopádně článek mě pobavil.

I když trochu ohleduplnosti k chodcům na stezce by neškodilo. Vždyť to jsou jenom lidi :-)

Reagovat
milmat
milmat

10.11.20 10:02

Ten zvuk znám, když to člověk nečeká, tak je to o infarkt :-)

Reagovat
zdenekhubner
zdenekhubner

10.11.20 09:40

Velmi vtipný článek a moc pěkný ilustrace!

Reagovat
Tr35
Tr35

10.11.20 05:10

Tak na stezku s rodinou by vyrazil jenom blazen. Jinak kantiky ok, jde o to zvolit vhodny spalky k danym rafkum plus seřízení. No a za mokra vrzou i kotouče.

Reagovat
koko0925
koko0925

9.11.20 22:58

Pisatelce doporučuji alespoň jednou vyrazit třeba s rodinou, na stezku bez kola. Pochopila by ihned během několika vteřin, jen co by kolem profrčelo pár cyklistů, jak se doposud chovala bezohledně.

Reagovat
onur
onur

9.11.20 20:57

dal som mini-v, celkom kotvy. Nevyhoda ze spalky su moc blizko rafiku, ale mam staru sadu st-5600.

Reagovat
jardalee
jardalee

9.11.20 20:35

taky to mohl napsat chlap a aby to bylo super anonymni tak to napsal jako zenska :)

Reagovat
Tomalda
Tomalda

9.11.20 18:54

Tak začni, jsem docela zvědavej.

Reagovat
Crazym
Crazym

9.11.20 17:51

Uživatelka pobavila, teď už jen ji identifikovat :-)

Reagovat
Hroch obojzhivelnyj
Hroch obojzhivelnyj

9.11.20 17:50

Jecnak- pripomina mi to jak jsi v Podebradech na krizovatce vykvilel kamion na nezajetych Mavic rafkach s keramickou vrstvou ;-)

Reagovat
JiBel
JiBel

9.11.20 17:24

Pobavilo… :-)

Reagovat
jecnak
jecnak

9.11.20 17:14

Připomíná mi to, když jsem chvili jezdil na CX s mastnýma deskama :-)

Reagovat
miťo
miťo

9.11.20 17:08

Kamaro: Jo jo jo! Už se těším, až se pochlubíš.

Reagovat
kamaro
kamaro

9.11.20 17:04

A já mám nakreslenou krosku na kantíkách, trubky jsou ve fázi objednání. Už se na ni moc těším :-)

Reagovat
miťo
miťo

9.11.20 17:03

Vážím 90kg, mám nejhorší možnou kombinaci (páky 5800 a canti Tektro Oryx), brzdí to lépe než mechanické silniční třmeny. Pískání je otázka nastavení špalků. Osobně nemám důvod dávat cantilevery pryč z kola.

Reagovat
mrazik01
mrazik01

9.11.20 16:52

Aprílový článek v listopadu cením

Reagovat
Petr L2
Petr L2

9.11.20 16:41

Už v mnulém století, jakmile to šlo jsem nasadil kotoučové, nejdříve na předek, s novým kolem pak komplet. Nějak něcápu, proč tohle téma nustále otvírat a řečit jak moc blbě, nebo dobře nám to dříve brzdilo. Ježdění na takových brzdách mě připadá jako ty dobrodružné pokusy, jezdit po světě v trabantu a další podobné akce, kdy si člověk záměrně komplikuje jinak v naší době běžně technicky zvládnuté věci něčím muzeálním :-)

Reagovat
Namtos
Namtos

9.11.20 16:28

To nevypadá na obyčejnou uživatelku bikefora 1.Má asi evidentně naježděno 2. Když mluví o technice (komponentech) asi ví o čem mluví 3. Ani slovo o barvě rámu :)

Reagovat
jardalee
jardalee

9.11.20 16:00

me nikdy nebrzdili silnicni brzdy a mel sem hodne padu na silnicce prave kvuli ten hroznym brzdam a ted je mam teda znovu na jednom kole ale je to kolo s pevnym prevodem,takze kombinaci brzdeni nohama a obcas tema brzdama to ubrzdim :)

Reagovat
Heatly
Heatly

9.11.20 15:48

Krásné počtení :-) já na lesních cestách používám místo zvonku smyk, někdo zas pískající brzdy.

Reagovat
Jakobo
Jakobo

9.11.20 15:44

Clanek jsem spis jen proletel tak netusim, jestli jsi to uz vyresila napr. kotoucovkama. Kazdopadne kantiky jsou pomerne spolehlive a brzdna sila je plne dostatecna. Jen musi byt spravne nastavena tzv. mechanicka ucinnost a bez velkeho rozmysleni puvodni brzdove spalky hned hodit do kose a misto nich namontovat nejlepe Koolstop Eagle. Delaji se s cepem i se zavitem. Mam je na expedicnim kole, ktere s plnou plni ma k 50 kg a nemel jsem problem zabrzdit ani v prudkem klesani na sotolinovych cestach v Norsku nebo pri sjizdeni prusmyku na Korzice. Co se tyka mechanicke ucinnosti tak nejlepe procist Sheldona Browna. Tam to dobre vysvetluje.

Neni nutne hazet flintu do zita, kantiky jsou spolehlive a je to hlavne v rukach.

Reagovat