Představení: Rock Machine Blizzard 70-297 pro rok 2021 - poctivé mullet enduro

Na endurový speciál jsem se skutečně těšil, nejen proto, že jde o kolo české značky, která velmi pružně a ochotně reaguje na trendy a požadavky bajkerů, ale i proto, že já jsem doposud na žádném fullu od Rock Machine nejel. Těšil jsem se právem?

Enduro ve znamení hliníku


Začnu samozřejmě logicky rámem. U celoodpružených modelů značky Rock Machine nečekejte karbonový rám, a to ani u jednoho z modelů, byť nejvyšší řady. To, jestli je to dobře, nebo ne, necháme odborníkům nebo obchodním managerům, my se musíme spokojit s touto informací, a tedy s hliníkovými rámy. Rozhodně si nemyslím, že je absence karbonových rámů konkrétně u enduro modelů špatně. U XC fullů možná ano, ale dnes se přece jen bavíme o ryzím enduro speciálu. Jen pro doplnění - na tomto kole je použitý hliník Al-6061 T6.



Samotný výrobce v popisu rámu uvádí toto magické spojení “Enduro Advanced geometrie, In-house Engineered&Designed original Floating Pivot Suspension kinematika”, což zní velmi přesvědčivě. Pokud toto slovní spojení budeme chtít převést do čísel a podívám se na geometrii, tak zjistíme, že rám ve velikosti L kterýse mi dostal do rukou má sedlovku dlouhou 460, efektivní délku horní rámové trubky 630 mm, reach 458 mm, stack 600 mm, délku hlavové trubky 120 mm, rozvor 1.206 mm a úhly sedlové či hlavové trubky jsou 73,5 a 66 stupňů. V nabídce nechybí samozřejmě všechny velikosti, vč. XL a kromě společných úhlů mají rámy ve všech velikostech i společný zdvih, což je logicky snad nejdůležitější údaj, a to 160mm. Z této spleti čísel je tedy zřejmé, že jde skutečně o ryze endurový speciál.

To, že je zadní kolo uloženo na pevné ose, není snad ani potřeba zmiňovat. V tomto případě osa Boost 148 x 12 mm. Nad čím jsem se ale pozastavil, je oproti jiným enduro bajkům “přizvedlý” střed, který mi napovídá to, že nový mullet Blizzard dostal jen dopředu kolo s větším průměrem, aniž by se s ohledem na toto upravila geometrie rámu. Přece jen propad středové osy je jen 5 mm. Já osobně toto nevnímám jako problém ani obtíž, ale někteří si tohoto mohou všimnout a toto řešit.



Sváry rámu i zadní stavby jsou na pohled velmi hezky zpracovány, zahlazeny a líbí se mi i lakování. Tento model se nabízí pouze v jedné barevné kombinaci, a to červené s černou doplněnou o bílý nápis Rock Machine. Na rámu nechybí možnost montáže držáku na láhev, vnitřní vedení řazení, brzdy a teleskopky, stejně tak možnost montáže jiného než sériového napínáku. Část zadní stavby je opatřena ochranou proti poškození řetězem, avšak co mi opravdu velmi chybí, je ochrana spodní rámové trubky. Na rámu není nalepena ani ochranná fólie, natož třeba gumová. Myslím si, že kolo v takové cenové kategorii, navíc předem určeno k jízdě v náročném terénu, si takovou ochranu zaslouží. A nejen zaslouží, dokonce je to povinností.

Pružení/tlumení od DVO


Už při popisu rámu jsem prozradil, že zadní stavba má zdvih 160 mm. Stejně tak je tomu i v případě zdvihu vidlice. O zkrocení těchto zdvihů se jak v případě tlumiče, tak i vidlice starají komponenty od americké, resp. kalifornské, značky DVO. Pokud jste o této značce doposud neslyšeli, tak věřte že chlapíci z DVO o vidlicích a tlumičích pro enduro bajky něco ví, přece jen je převážná většina jejich vidlic a tlumičů určena pro trail, enduro nebo sjezdové bajky. Jasně, v jejich nabídce najdete i vidlici nebo tlumiče pro XC, ale přece jen se více zaměřují na drsnější ježdění.. Na kole tak najdete vidlici Onyx SC D2 a pružinový tlumič Jade X Coil.



Obojí se dá i přes absenci uzamykání ze řídítek ovládat ze sedla velmi snadno a já sám jsem to několikrát vyzkoušel. Velmi snadno, během vteřiny, se změní enduro houpačka na šplhouna do kopců. Samozřejmostí je jak u vidlice, tak i u tlumiče možnost širokého nastavení, ať už pomocí tlaků ve vidlici a tlumiči či výměnou pružiny u tlumiče, a nechybí ani možnost nastavení zpětného chodu, reboundu. Pevnou osu u vidlice asi netřeba zmiňovat. Díky možnosti širokého nastavení tlumení/pružení jsem se přesvědčil o tom, že se vidlice společně s tlumičem postarají o velmi příjemnou jízdu a jistotu i v těch nejrozbitějších pasážích, na kořenech, ale i ve vybržděných klopenkách. Pryč už jsou časy, kdy mi před deseti lety nestačily zdvihy 200 mm na to, co se dá nyní pohodlně zvládnout ze zdvihy 160 mm.



Obojí, a tedy tlumič i vidlice, budí na pohled elegantní dojem, pomyslnou třešničkou na dortu je pak zelenkavý elox drobných částí. A nesmím zapomenout na originální přední blatníček, který je na přední vidlici už z fabriky, takže nemusíte kupovat žádný jiný ještě dřív, než vyjedete na první vyjížďku.



Pohon a příchod nového “deoréčka”


O pohon se stará kompletní sada Deore od Shimana, konkrétně nové dvanáctirychlostní “deoréčko” s označením M6100. Bez mučení přiznám, že jsem fanoušek Shimana, které mně zařazením “deoréčka” do řady dvanáctirychlostních sad udělalo velkou radost, a já osobně zastávám názor, že sada Deore je na tento bajk naprosto dostačující. A když si představím, že sada Deore je v případě řazení po XTR, XT a SLX “až” čtvrtá v řadě, pak mi tato myšlenka vykouzlí na tváři drobný, spokojený úsměv. A když už jsem zmínil, že je na kole komplet sada Deore, tak jen pro rekapitulaci uvádím, že Deore je kromě klik a přehazky i samotné řazení. Na klikách je pak převodník s 32 zuby, zadní kazeta má skvělý rozsah 10 - 51, takže i když je na kole převodník s 32 zuby, pak díky nejmenšímu pastorku jen s deseti zuby poletíte z kopce velmi rychle.



Mullet jako největší změna oproti dřívějším modelům


K největší novince v případě endurového modelu Blizzard je mullet set up, tedy použití 29” kola vpředu a 27.5” vzadu. Že už jste někdy pojem mullet slyšeli, ale v souvislosti s něčím jiným, konkrétně s účesem? Ano, přesně to je ono. V minulosti užívaný účes nazvaný jako “mullet” byl totiž nesouměrný účes s rozdílnou délkou vlasů. A protože i zde, u průměru kol, jde o nesouměrnost, nazývá se tento set up právě jako mullet. Spousta bajkerů nejen z kategorie enduro, ale např. z kategorie sjezdu, po tomto set upu sáhlo a nemohou si ho vynachválit. Tou hlavní výhodou je rychlost odvalování a pohodlí od předního kola a manévrovatelnost a kontrola zadního kola. Rock Machine na tento podnět samozřejmě reagoval, a proto u svých enduro modelů, bez ohledu na výbavovou řadu, tuto variantu zvolil. Konkrétně na tomto modelu 70-297 jsou kola na nábojích Shimano SLX, drátech Sapim Race, ráfcích WTB ST i29 a pláštích WTB Vigilante TCS Tough/High Grip, Tritec,29”x 2,5” vpředu a WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, Tritec, 27.5”x2.60" vzadu.



Jak celý ten cirkus zastavit?


Pokud Rock Machine spoléhá na řazení z řady Deore, pak v případě brz už sáhl po vyšší řadě, a to dokonce ve čtyřpístkové variantě. O ubrždění tohoto endurového cirkusu se tak starají čtyřpístkové brzdy SLX s označením BR-M7120 doplněné o destičky s chladiči. Krátké, dobře tvarované brzdové páky dodávají jistotu, že brzdu budete spolehlivě ovládat i v těch nejtěžších pasážích. Samotný brzdný účinek čtyřpístkových třmenů je velmi uspokojující.



Teleskopka jako základ úspěchu a zároveň povinnost


Základem úspěchu, a dá se říct že i povinnou součástí enduro bajku, je teleskopická sedlovka. Ani na tomto kole tak samozřejmě teleskopka nechybí, zde je sedlovka s vnitřním vedením od zn. One se zdvihem 150, resp. 170 mm. O pohodlný posez se pak stará sedlo WTB Volt. Já osobně jsem zvyklý na menší sedla, ale na druhou stranu toto sedlo vypadá bezpečněji než některá jiná, která by mohla v případě kritické situace za sedlem ublížit.



Kokpit s malým překvapením


O pilotování tohoto kola se kromě silných paží enduro bajkera nebo bajkerky starají řídítka Race Face Turbine R 35 o šířce 780 mm, uchycená v představci Race Face Aeffect R Alloy, 35xE40mm. O spojení vidlice s rámem se stará hlavové složení FSA Orbit 1.5 No.57E, Zero Stack. Drobným a milým překvapením jsou karbonové podložky představce. O samotný kontakt kola a rukou se starají na omak příjemné gripy od značky One.



Porovnání s konkurencí


K férovému srovnání s jinými koly se vhodní adepti hledají velmi těžko. Buď mají jiná kola rozdílné zdvihy, např. kombinaci 150/140 mm, nebo nenabízí mullet set up, nebo je prostě spousta jiných indicií, které přímé porovnání kazí.



Plyne z toho jediné - pokud hledáte spolehlivý enduro bajk se zdvihy 160 mm v provedení mullet, se kterým chcete jen tak vyjet na vyjížďku nebo se postavit na start enduro závodu, a máte v pokladničce 83 990 Kč, berte do ruky kladivo a prasátka rozbijte, peníze dejte do pytlíku a upalujte k nejbližšímu prodejci Rock Machine. Kromě ceny se na závěr ještě sluší a patří vzpomenout váhu, ta je u velikosti M sympatických 15.6 kg.

Těšil jsem se právem?


Když jsem si na začátku položil otázku zda jsem se právem těšil a teď je na čase si odpovědět, tak nezbývá než konstatovat že jsem se těšil právem. Rock Machine Blizzard 70-297 pro rok 2021 je velmi povedený a líbivý kousek, se kterým se dá zažít spousta zábavy a bude na něj spoleh a já jen doufám že ještě budu mít možnost se na něm svézt déle než tomu bylo teď, při prvním seznámení se s tímto bajkem. Ale i přesto, že jsem měl tento bajk pod sebou jen chvíli, cítil jsem se, i přes prvotní zaleknutí z masivnosti kola jako celku, na tomto bajku velmi dobře a jistě. Už první metry na trailu napověděly, že mullet je dobrá volba a výběr komponentů byl správný. Velmi obecným pohledem jsem z kola cítil pohodlí a jistotu. Velkou míru na tom samozřejmě má vidlice i tlumič, které chodí naprosto báječně. A zmiňovaný mullet set up skutečně zajišťuje jistotu a rychlost vepředu a “diskotéku” vzadu.

Související téma ve fóru

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
wetapg
wetapg

1.1.21 11:05

Jako ta geometrie už je maličko za zenitem, ale i tak pořád funkční.

Reagovat
kOmE
kOmE

13.12.20 14:47

Celé to nějak nesedí. Což ale neznamená, že je to spatné. Ale rozhodovat se podle geometrie, tak tohle nebude moje volba.

Reagovat
benobiker
benobiker

13.12.20 10:57

Jak jsem psal už taky někde na fóru, když mrknu na jejich stránky a porovnám nejvyšší letošní model se starším nejvyšším čistě 27,5" modelem, kde byla 180mm vidlice, tak ty čísla jsou naprosto stejná..:-) Asi si řekli: „Jasně, 29“ vidlice je cca o 2cm delší, dáme tam tedy jen 160mm zdvih a je to to samý…" Zapomněli nejspíš na to, že to 29" kolo má furt o ty 2 čísla větší poloměr..:-) Zajímavé také je, že výše testovaný model 70–297 má na stránkách uvedené trochu jiné, kolmější úhly hlavy a sedlovky, ale ostatní čísla se zase vůbec nemění, hehe :-D Jinak kolo jako takové se mi líbí… :-)

https://rockmachine.us/…-black-white

https://rockmachine.us/…ck-dvo-green

https://rockmachine.us/…-green-black

Reagovat
jIrI___
jIrI___

13.12.20 09:08

A neměl by ten článek být označený jako „Placená reklama“? :) Přeci jen toho pozitivna tam je nějak moc a negativum v podstatě žádné, byť je viditelné na první pohled (jak už hodně lidí poznamenalo – podivná geometrie)…

Reagovat
honzarb
honzarb

13.12.20 08:57

…a pritom by stacilo vzit jen jednu barvu a na ram jen napis znacky kola.

Reagovat
Hejnickej
Hejnickej

13.12.20 00:31

Jinak jsem toho názoru, že mullet je lepší udělat z 29 rámu s konzervativní / zastaralou geo, než nesmyslně zvedat 27 rámy. Teď jsme dali kámošovi 27 kolo do Striva a funguje to hezky = HA 64, BB 330, jen ten sedlovej úhel bude nahovno, ale to mu prej nevadí.

Reagovat
Hejnickej
Hejnickej

13.12.20 00:26

Bylo by fajn, kdyby jsi pro zajímavost vzal do ruky telefon, metr a napsal nám reálný HA, SA a BB od země.

Reagovat
kOmE
kOmE

12.12.20 22:56

to je udělaný z 27,5? Jestli jo, nechápu ten 66° uhel hlavy. Drop –5mm je vůči čemu, přednímu, nebo zadnímu kolu. Kdybych hodil dopředu 29" vidli u Nomáda , má to úhel 63°, drop netuším, ale asi by to bylo o kousek níž než tady.

Reagovat
mr.antik
mr.antik

12.12.20 21:54

Článek jsem nečetl, jen zkouknul geošku – pokud je teda reálna a odpovídá mullet-setupu tak je to fakt divný. Mám na myslim hlavovej úhel a výšku středu. Ale snad myslim, že ty čísla možná nejsou uplně pravdivý a druhák s tim snad jde něco dělat (kratší tlumič, nižší vidle).

Škoda že to není v té letošní stříbrné, to bylo celkem povedený.

Reagovat
Sulka
Sulka

12.12.20 21:27

A je to vazne osklivy.

Reagovat
Sulka
Sulka

12.12.20 21:26

Znacka „která velmi pružně a ochotně reaguje na trendy a požadavky bajkerů“ :-)

Reagovat
mirage
mirage

12.12.20 15:27

Kombinace 29/27,5 tu uz myslim pred 10 – 12 lety byla, nikdo to nechtel, nechytlo se to. Co se tyce te geosky, tak to je vubec nejak divne. Trail a XCM bajk ma uhel sedlovky 74 a Enduro, kde se ceka naprimeny posed (aspon to tak kazdy tvrdi) , tak ten ma o pul stupne min 73,5 nez Trail a XCM. Jo a jak zminuje tu nalepku na spodek ramu, tak co ja vim, tak ta se lepi hlavne na karbonove ramy.

Reagovat
mirorek2
mirorek2

12.12.20 14:13

XL 73/474 sa/r u endura? velmi nepovedená geoška IMHO

za 84, no nekup to

Reagovat
Tom-T45
Tom-T45

12.12.20 10:09

Přemýšlel jsem nad důvodem vniku tohoto výtvoru a napadly mě 3 možnosti:

  • autor je placený za napsané písmeno
  • autora přepadl nezvladatelný záchvat grafomanie
  • jedná se o příspěvek do soutěže se zadáním „dalším vloženým textem co nejvíc znepřehlednit technickou specifikaci výrobce“.

Dorazily mě poslední dva odstavce, kde jsem se dozvěděl, že se jedná o „spolehlivý enduro bajk“, že „je velmi povedený“, dá se s ním začít spousta zábavy, atd, ale vzápětí se autor přiznává, že na něm seděl jen chvilku a ani ho pořádně nevyzkoušel.

Děkujeme za další zbytečný článek.

Reagovat
Radek Broz
Radek Broz

12.12.20 09:14

Atilla: Souhlas, jen bych dodal, že je to až zbytečně ošklivý:)

Reagovat
PAM
PAM

12.12.20 08:33

Atilla: vím jak to myslíš a souhlasím, ale prostě se tak v Rock Machine rozhodli, takže jsem se podíval „na zoubek“ tomu co je. Ale určitě je to podnět k zamyšlení. Každopádně za jiné peníze můžeš mít něco jiného, ale ne s naprosto totožnými parametry, takže jsem to do porovnání neuvedl. Jasně, nabízí se jiné možnosti, ale už např. s odlišnými zdvihy atp., takže srovnání by už nebylo tak objektivní, na druhou stranu by možná centimetr na zdvihu nikdo až tak neřešil.

Reagovat
PAM
PAM

12.12.20 08:27

Puka: už od 18.11. jsem to jedním dechem udělal, najdeš to tady https://www.bike-forum.cz/…-70-297-2021

A z Rock Machine rozhodně nejsem.

Reagovat
Atilla
Atilla

12.12.20 07:05

Už by se konečně po těch letech mohli dokopat a udělat rám s rozumnou geo. Ten sedlový úhel je šílený. Vymyslet flipchip na změnu výšky středu aby nebyl problém mít mullet, nebo čistou 29. Za ty prachy radši něco jiného.

Reagovat
puka
puka

12.12.20 06:16

Kdyby autor dal veškeré osazení do tabulky, článek krásné zabere na jeden dech. Nepsal to někdo z RM?

Reagovat
embi
embi

11.12.20 20:17

a jaka je skutecna geometrie?

Reagovat