Voskování řetězu - jak na to?

Pod pojmem voskování se nejčastěji vybaví voskování skluznic lyží, někomu možná i mazání ploch v truhlářství, ale řetěz voskuje jen málo cyklistů. Kromě větší pracnosti má tento postup vcelku dost výhod.

Potřebujete-li například udržovat v perfektní čistotě několik kol, se kterými občas cestujete jako s nákladem v kufru osobního auta, nebo jen neradi máte ruce od šmíru při základní údržbě kola, nebo hledáte poslední možné úspory ve ztrátách pohonu kola, mohly by vás následující řádky zajímat.



Postup


V následujících řádcích popíši postup, který se mně osvědčil po několik let při voskování řetězů na silničním, horském a cyklokrosovém kole. Netvrdím, že se jedná o nejlepší možný postup, ale že se mi takový postup osvědčil nejlépe, protože je relativně rychlý a výsledek vydrží fungovat jako mazivo relativně dlouhou dobu a dlouhodobě dosahuji stejných nájezdů na jedno mazání.

Vosk, respektive parafín na výrobu svíček (k dalším variantám se vrátím později), rozehřeji ve vyčleněné nádobě na vařiči. Do něj pak vložím pečlivě vyčištěný a odmaštěný řetěz tak, že čepy řetězu jsou kolmo ke dnu nádoby a veškerý vzduch z čepů bude v podobě bublinek vytlačen horkým voskem. Vosk nemusíte zahřívat na vysokou teplotu, stačí ho rozpustit - parafín taje při teplotách do 65 °C. Po chvíli řetěz vytáhnu kleštěmi nebo pinzetou, nechám chvíli odkapat přebytky parafínu a položím vedle do plastové nádobky. Řetězu se nedotýkám do doby, než na něm vosk zcela ztuhne. Záměrně, protože je vhodné, aby co nejvíce vosku zůstalo uvnitř válečků.



Jakákoli manipulace s horkým řetězem, kde je vosk ještě částečně tekutý, totiž vytlačí vosk z válečků ven, a zkrátí se tak nájezd na takto namazaný řetěz. Zbytek vosku nechávám ztuhnout v nádobě pro další použití. Máme-li vosk na řetězu ztuhlý, můžeme řetěz trochu “rozcvičit” a olámat tak zatuhlé přebytky vosku. Já ale většinou takový řetěz rovnou nasadím na kolo a veškerý vosk, který je na řetězu navíc, opadá během pár set metrů jízdy.



Výsledek


Během prvních pár kilometrů z řetězu budou opadávat šupinky vosku - viz foto. Pokud jste nedokonale odmastili a vyčistili kazetu, budou se na celý pohon lepit šupinky vosku a spojovat se se zbytky šmíru a starého maziva, ale přesto půjdou snadno vodou smýt.
Řetěz namazaný voskem na sebe nechytá prach, ten jen omyjete vodou při oplachování zbytku kola. Voskování je tak vykoupením v prašných letních měsících. Nevýhodou je, že vosk nechrání řetěz před korozí (nebo ne tak dokonale jako olej), a je ho třeba po vyjížďce v dešti osušit. Voda a bláto má, stejně jako u běžného mazání olejem, negativní vliv na životnost maziva.



Měření


Jelikož jsem docela nedůvěřivý k některým “zaručeným postupům”, měřili jsme s několika kamarády cyklisty výdrž maziva, vliv na životnost řetězů a zjišťovali pocity testovacích jezdců. Pro test jsme použili následující řetězy: Campagnolo C11 Chorus, Sram Eagle GX, KMC X10 EL, Shimano Dura Ace 10sp, Sram Eagle X01. Celkem jezdci najeli 10 472 km.



Nejčastější nájezd na jednom řetězu na silničním či cyklokrosovém kole (gravel) se pak ustálil mezi 250 a 550 km. Měření probíhalo v letních měsících, za sucha a při nájezdech na delší vzdálenosti (obvykle 100 km a více za jednu jízdu).



Z mé zkušenosti se nájezdy na bajku nerovnají nájezdům na silnici, kdy vlivem průjezdu brody nebo kalužemi klesá nájezd na horském kole k jednotkám stovek kilometrů. Přesto se v porovnání s olejem vosk osvědčil a životnost na MTB je minimálně podobná.



Alternativy


Kromě parafínu na výrobu svíček je možné použít i svíčky samotné. Oblíbené jsou například čajové svíčky z IKEA nebo pro začátek zbytky různých, třeba i barevných, svíček z domácích zásob. Stejně tak je možné použít i vosky a maziva určená přímo na mazání řetězu. Kromě mazání tekutým voskem Squirt se mně ale ani jedna z alternativ neosvědčila. Pouze na zimní měsíce, kdy jsou teploty kolem nuly, přidávám do čistého parafínu svíčky s větším množstvím oleje, protože samotný parafín je za nízkých teplot křehký a rychle z řetězu opadá. Na dovolené vozím náhradní navoskovaný řetěz a lahvičku Squirtu.

Zamyšlení a závěr


Ano, je to pracné. Minimálně před první aplikací vosku je třeba dokonale vyčistit celý pohon. Nahřívání vosku, manipulace s horkým řetězem odsuzuje tuto činnost spíše do garáže a celý proces mazání trvá déle. Na druhou stranu odpadá čištění kazety, převodníků a kladek přehazovačky od šmíru. Na řetěz se nelepí prach ani bláto. Po čase jsem začal trochu flinkat čištění řetězu před další aplikací vosku a smířil se jen se prostříkaním sundaného řetězu čističem brzd a jeho důkladným otřením hadrem. Na dovolenou samozřejmě beru alternativní mazání v podobě tekutého vosku - Squirt, který je možné aplikovat přímo na nasazený řetěz a vlastnostmi se přibližuje namazání parafínem, jen více lepí.



Jednou z výhod parafínování řetězu jsou i nižší ztráty v pohonu při šlapání. Podle různých měření, dohledatelných na internetu, se ale jedná o jednotky wattů. Pro někoho i to může být zajímavé.

A co vy, voskujete řetěz? Podělte se o své zkušenosti v diskusi na Bike-forum.cz.

Související téma ve fóru

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
kamaro
kamaro

20.11.20 16:39

VashCZ – a zkoušel jsi to? Proč si myslíš že samotný vosk je blbost?

Reagovat
VashCZ
VashCZ

19.11.20 16:21

Jeleni luj sice dobry, ale zbytecne drahy. Proste prirodni tuky a oleje, trochu bylinky myslim. Nejake procento myslim i docela draheho lanolinu.

Smichal bych prave ten parafin, vazelinu, a synteticke oleje na auta/kola. Jen najit ten spravny bod. Aby to drzelo ale nebylo to vylozene mastne. Samotny vosk je dle meho blbost.

Reagovat
Jiri.velmez
Jiri.velmez

16.11.20 21:24

Co se mi osvědčilo byla ta rada přidat jelení lůj a na domazání jak píšeš tekutý vosk Squirt.

Reagovat
VashCZ
VashCZ

15.11.20 09:29

Zkoušel jste někdo pridat treba parafin – vazelina, 4 – 1?

Budu si ted na zimu zkouset delat toto mazivo na bundu. Konkretne to teda bude vosk-parafin-vazelina,2–2–1.

Reagovat
Petr L2
Petr L2

14.11.20 22:23

Dost svíček právě čistý parafín není, jak kvůli délce hoření svíčky, tak kvůli omezení objemu rozpštěného materiálu, takže bych dal přednost tomu čistému parafínu a přimchání parafínového oleje, svíčky bych nechal k jejich původnímu účelu.

Reagovat
jecnak
jecnak

14.11.20 17:05

@Petr L2: Vsak svicku pisu jako alternativu. Kazdopadne drazsi bile byvaji prakticky cisty parafin, takze se jedna o stejny material. Bohuzel ale vyrubci svicek je nabizeji ke sviceni a ne mazani retezu, takze clovek nikdy nevi ;-)

Reagovat
Petr L2
Petr L2

14.11.20 12:21

Pěkný úvod do problematiky, ale asi bych dal přednost před svíčkou z Ikea trochu sofistikovanějším materiálům, mysím, že ve vláknu zde na BF je to za ty dva roky docela pěkně prodiskutované :-)

Reagovat
kamaro
kamaro

13.11.20 18:06

Voskuju dva roky a už asi navždy voskovat budu. Jedině že bych si na údržbu kol a zahrady najmul zaměstnance, potom bych to nechal na něm a spokojil se s tím, že mám kolo připravené na vyjížďku :-)

Na každé kolo mám více sad řetězů, jakmile je na něm již něco najeto tak jej rozpojím, odložím do krabice a dávám další řetěz určený pro toto kolo. Až jich mám v krabici více, začínám voskovat, většinou to bývá mezi 5 a 10 řetězy. Z lázně vytahuji řetězy, které nechám jen velmi lehce okapat a hned je dávám na plocho na hadru, aby vosk neměl takovou tendenci stékat do nejnižšího místa a tam se hromadit. Až ztuhne, tak ho rozlámu, opatřím visačkou a zavěsím na háček do příslušné řady patřící jednomu kolu :-) A pořád dokola. Výhodu vidím v tom, že mám vždy kam šáhnout pro připravený řetěz, nemusím často voskovat a pastorky ojíždím postupně více řetězy které jsou stejně vytahané.

Potvrzuji, že vosk nezabraňuje korozi tak jako olej. Někdy se na řetězu objeví lehká liška, ale kupodivu není řetěz při jízdě hlučný.

Nejhorší na celém procesu je systém odmašťování, tady jedu nafta, technický benzín a nakonec vyvaření ve vodě s dostatkem jaru nebo tabletou do myčky.

Vosk ohřívám ve vodní lázni, ne napřímo na vařiči. Občas je dobré ztuhlý vosk vyklepnout z plechovky a seškrábat ten největší bordel který se usadí naspodku. Můj vosk je už středně šedé barvy, ale na funkci to nemá vliv. Takže neměním, jen doplňuji a občas škrabu spodek.

Reagovat
HT Adam
HT Adam

13.11.20 17:55

Zrovna včera jsem voskoval, používám lékařský parafín s příměsí lampového oleje (99% parafínový olej). Prvně se mi nepovedlo řetěz řádně odmastit a moc dlouho namazaný nevydržel, po druhé už ano a naprosto super.

Doporučuji voskovat nový řetěz, řádně vyčistěný v benzínu, nejlépe přes noc. Opakovat dokud nebude benzín úplně čistý, potom ještě do lihu, benzín zanechává mastný film.

Reagovat