Voskování řetězu - jak na to?

Pod pojmem voskování se nejčastěji vybaví voskování skluznic lyží, někomu možná i mazání ploch v truhlářství, ale řetěz voskuje jen málo cyklistů. Kromě větší pracnosti má tento postup vcelku dost výhod.

Potřebujete-li například udržovat v perfektní čistotě několik kol, se kterými občas cestujete jako s nákladem v kufru osobního auta, nebo jen neradi máte ruce od šmíru při základní údržbě kola, nebo hledáte poslední možné úspory ve ztrátách pohonu kola, mohly by vás následující řádky zajímat.


Postup

V následujících řádcích popíši postup, který se mně osvědčil po několik let při voskování řetězů na silničním, horském a cyklokrosovém kole. Netvrdím, že se jedná o nejlepší možný postup, ale že se mi takový postup osvědčil nejlépe, protože je relativně rychlý a výsledek vydrží fungovat jako mazivo relativně dlouhou dobu a dlouhodobě dosahuji stejných nájezdů na jedno mazání.

Vosk, respektive parafín na výrobu svíček (k dalším variantám se vrátím později), rozehřeji ve vyčleněné nádobě na vařiči. Do něj pak vložím pečlivě vyčištěný a odmaštěný řetěz tak, že čepy řetězu jsou kolmo ke dnu nádoby a veškerý vzduch z čepů bude v podobě bublinek vytlačen horkým voskem. Vosk nemusíte zahřívat na vysokou teplotu, stačí ho rozpustit - parafín taje při teplotách do 65 °C. Po chvíli řetěz vytáhnu kleštěmi nebo pinzetou, nechám chvíli odkapat přebytky parafínu a položím vedle do plastové nádobky. Řetězu se nedotýkám do doby, než na něm vosk zcela ztuhne. Záměrně, protože je vhodné, aby co nejvíce vosku zůstalo uvnitř válečků.


Jakákoli manipulace s horkým řetězem, kde je vosk ještě částečně tekutý, totiž vytlačí vosk z válečků ven, a zkrátí se tak nájezd na takto namazaný řetěz. Zbytek vosku nechávám ztuhnout v nádobě pro další použití. Máme-li vosk na řetězu ztuhlý, můžeme řetěz trochu “rozcvičit” a olámat tak zatuhlé přebytky vosku. Já ale většinou takový řetěz rovnou nasadím na kolo a veškerý vosk, který je na řetězu navíc, opadá během pár set metrů jízdy.


Výsledek

Během prvních pár kilometrů z řetězu budou opadávat šupinky vosku - viz foto. Pokud jste nedokonale odmastili a vyčistili kazetu, budou se na celý pohon lepit šupinky vosku a spojovat se se zbytky šmíru a starého maziva, ale přesto půjdou snadno vodou smýt.
Řetěz namazaný voskem na sebe nechytá prach, ten jen omyjete vodou při oplachování zbytku kola. Voskování je tak vykoupením v prašných letních měsících. Nevýhodou je, že vosk nechrání řetěz před korozí (nebo ne tak dokonale jako olej), a je ho třeba po vyjížďce v dešti osušit. Voda a bláto má, stejně jako u běžného mazání olejem, negativní vliv na životnost maziva.


Měření

Jelikož jsem docela nedůvěřivý k některým “zaručeným postupům”, měřili jsme s několika kamarády cyklisty výdrž maziva, vliv na životnost řetězů a zjišťovali pocity testovacích jezdců. Pro test jsme použili následující řetězy: Campagnolo C11 Chorus, Sram Eagle GX, KMC X10 EL, Shimano Dura Ace 10sp, Sram Eagle X01. Celkem jezdci najeli 10 472 km.


Nejčastější nájezd na jednom řetězu na silničním či cyklokrosovém kole (gravel) se pak ustálil mezi 250 a 550 km. Měření probíhalo v letních měsících, za sucha a při nájezdech na delší vzdálenosti (obvykle 100 km a více za jednu jízdu).


Z mé zkušenosti se nájezdy na bajku nerovnají nájezdům na silnici, kdy vlivem průjezdu brody nebo kalužemi klesá nájezd na horském kole k jednotkám stovek kilometrů. Přesto se v porovnání s olejem vosk osvědčil a životnost na MTB je minimálně podobná.


Alternativy

Kromě parafínu na výrobu svíček je možné použít i svíčky samotné. Oblíbené jsou například čajové svíčky z IKEA nebo pro začátek zbytky různých, třeba i barevných, svíček z domácích zásob. Stejně tak je možné použít i vosky a maziva určená přímo na mazání řetězu. Kromě mazání tekutým voskem Squirt se mně ale ani jedna z alternativ neosvědčila. Pouze na zimní měsíce, kdy jsou teploty kolem nuly, přidávám do čistého parafínu svíčky s větším množstvím oleje, protože samotný parafín je za nízkých teplot křehký a rychle z řetězu opadá. Na dovolené vozím náhradní navoskovaný řetěz a lahvičku Squirtu.

Zamyšlení a závěr

Ano, je to pracné. Minimálně před první aplikací vosku je třeba dokonale vyčistit celý pohon. Nahřívání vosku, manipulace s horkým řetězem odsuzuje tuto činnost spíše do garáže a celý proces mazání trvá déle. Na druhou stranu odpadá čištění kazety, převodníků a kladek přehazovačky od šmíru. Na řetěz se nelepí prach ani bláto. Po čase jsem začal trochu flinkat čištění řetězu před další aplikací vosku a smířil se jen se prostříkaním sundaného řetězu čističem brzd a jeho důkladným otřením hadrem. Na dovolenou samozřejmě beru alternativní mazání v podobě tekutého vosku - Squirt, který je možné aplikovat přímo na nasazený řetěz a vlastnostmi se přibližuje namazání parafínem, jen více lepí.


Jednou z výhod parafínování řetězu jsou i nižší ztráty v pohonu při šlapání. Podle různých měření, dohledatelných na internetu, se ale jedná o jednotky wattů. Pro někoho i to může být zajímavé.

A co vy, voskujete řetěz? Podělte se o své zkušenosti v diskusi na Bike-forum.cz.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Video: Co nezapomenout zkontrolovat před sezonou

Video: Co nezapomenout zkontrolovat před sezonou

Zima se loučí a nová sezona už klepe na dveře.
Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Můj upgrade před sezónou: stálo to za to?

Vývoj nezastavíš, cyklistiku nevyjímaje. V posledních letech se hodně mění geometrie rámů a ruku v ruce s tímto trendem jde i neustálé vylepšování komponentů.
Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě PR článek

Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě

Počasí si z nás dělá poslední týdny dobrý den a zažíváme bláznivé podmínky - sníh, déšť i bláto. Jakou výbavu zvolit do takového počasí?
keyboard_arrow_up