Jak na servis kola v domácím prostředí – zvládnu to sám?

Nemusím být promovaným mechanikem, abych byl schopný provést si na kole základní údržbu, servis, seřízení apod. Jak si poradit doma v bytě, dílně, garáži, i když nemám profi nářadí?

Pokud jste si koupili nové kolo, či máte nějaké už doma, patrně máte nějaký přehled o tom, jak váš stroj funguje a co potřebuje. Pokud ne, budu rád, když ho naleznete právě zde.

Jen tomu přijít na kloub

Kolo je poněkud složitý stroj a při odpovídající péči o něj vám bude spolehlivě a dlouho sloužit. Jasně, při koupi nového kola je obyčejně v ceně garanční servisní prohlídka, která se nesmí podceňovat. Je dost běžná záležitost, že se časem a v závislosti na ježdění komponenty opotřebovávají odpovídajícím způsobem. Chci zde shrnout několik základních prvků, které je vhodné mít doma k ruce, vejdou se téměř do jedné přepravky.


Bydlím v bytě, kde to mám dělat?

I když mnozí bydlí v bytě a nemají prostor na víc než nezbytné, nemusí si říkat, že se jich to netýká. Mnoho mých známých skladuje kolo v bytě – nemají sklep, nebo se svého miláčka nehodlají vzdát k uložení mimo byt. Jistě máme všichni chlapi doma nějakou tu skříň(ku), kde máme uloženou vrtačku, šroubováky, metr atd. No, přepravka o rozměrech cca 30x40 cm se tam vejde jistě taky.

Samotná údržba kola se dá provádět doma v chodbě, obýváku (pokud máte malý byt jako já) a ještě lépe, když je na podlaze lino, plovoučka, dlažba a naše drahá polovička momentálně není doma. Když je hezky, tak i venku před barákem. Osobně mám k dispozici dílnu, ale dříve jsem vše řešil doma v bytě.

Základní nářadí, prostředky…

Jako není možné doma uvařit bez sporáku, hrnců a jiného náčiní, není možné provádět servis kola doma bez jistého nářadí. Mezi to úplně nejzákladnější, které by měl mít doma každý bajker, patří jednoznačně mazání na řetěz – optimálně jedno do suchých podmínek a pak taky do vlhka. Tedy nějaký řidší olej a pak naopak hustší.

K tomu patří i měrka na řetěz. Pečlivé měření vytahání řetězu ušetří starosti s možnými dalšími zbytečnými náklady na předčasnou výměnu kazety.


Když jsme u řetězu, hodí se mít i kleště na rozpojování rychlospojky, nýtovač a pračku na řetěz (+ odmašťovač). K tématu řetězu bylo publikováno i video na kanálu MTBIKER CZ.


Ovšem to, co potřebujete a budete používat téměř každý den, je silikonový sprej na odpruženou vidlici. Každý z nás si prakticky děláme pravidelný servis vidlic doma sám. Optimálně po každém výjezdu. Důležité je při aplikaci silikonu zakrýt okolí sloupku vidlice tak, aby nedošlo ke kontaminaci brzdového kotouče nebo brzdových destiček mazivem. Sprej se aplikuje lehkým stříknutím k prachovkám vidlice jak na jednom, tak na druhém sloupku. Pak třikrát propružit a vzniklé kroužky nečistot na sloupcích lehce obetřít.


Asi nejvýhodnějším řešením k servisu a údržbě je komplexní kufřík se základním náčiním. Měl by obsahovat sadu imbusových klíčů, nýtovač řetězu, klíč na stahování klik, centrovací klíč na niple drátů výpletu, bič na kazety, stahovák kazety, klíč na vidlici, klíč na středové složení (Hollowtech II, Truvativ GXP, FSA & MegaExo), montpáky (k výměně plášťů, duše), klíč na pedály, kónusové klíče a dost možná i nějaké nástrčkové klíče.


Pokročilejší náčiní

Zde předpokládám, že už se ve světě fungování kola a všech náležitostí patřičně vyznám – resp. více než jen namažu řetěz a dotáhnu šrouby. Pokud to se servisováním kola myslím vážněji, potřebuji nářadí, se kterým se mi bude pracovat pohodlně a přesně. Zde se ale stále bavíme o servisu kola doma v amatérském pojetí.

Velmi praktickou a užitečnou věcí je montážní stojan. Může mít jakékoli provedení. Osobně vlastním trojnožku s teleskopickým nastavením výšky a sklonu uchycení kola. Kolo uchopím za horní rámovou trubku nebo za sedlovku.


Praktický je i momentový klíč, zejména pokud vlastníte kolo s karbonovými komponenty. Pak se Vám nestane, že strhnete omylem závit, poškodíte komponent přílišným utažením nebo strhnete hlavu šroubu. Šrouby jsou taky samostatná kapitola – z jakého materilálu, eloxování apod.


Dalším užitečným nástrojem jsou kleště na stříhání lanka a bowdenů – nejméně dvakrát za sezónu provádím jejich výměnu, zejména pro hladký chod řazení. Tehdy se mi hodí i kleště pro napnutí lanka před dotažením – někdy nazývané jako „třetí ruka“.


Když si troufnete na odvzdušnění hydraulických brzd, hodí se kompletní odvzdušňovací sada, olivy, trny, lis na trny, nůž na brzdové hadičky a minerální olej či brzdová kapalina.


I samotná výměna brzdových destiček není složitá. Je však důležitá jejich občasná kontrola, jejich opotřebení je zřetelné i bez jakéhokoli zásahu. Při jejich výměně se vyplatí mít i rozevírač brzdových pístků, zejména pokud jsou v brzdiči pístky keramické.


Čisté kolo je pěkné kolo

Říkáte si, že taková blbost jako očista kola nestojí za zmínku? Opak je pravdou! Samozřejmě se dá kolo umýt hned několika způsoby. Vzít si kyblík s vodou, saponátem, hadřík k tomu a drhnout... Pak je možnost (dost často praktikovaná) vzít kolo domů do vany a dát mu sprchu. To ale vyžaduje tolerantní manželku (nebo když není doma). Na drobně zaprášené kolo jsem si oblíbil dětské vlhčené ubrousky. Dost dobře se s nimi dá kolo obetřít a dostat se do všech míst.

Pokud je ale bajk dost zašpiněný a nemáme doma vysokotlaký čistič, co se dá dělat? V jednom případě si můžeme napustit do PET lahve vodu a dírkou v uzávěru vypouštět vodu na znečištění a čistit – otázka je, jak moc je kolo špinavé a kolik vody je třeba.


Další skvělou možností je zajet si na ruční automyčku, kde je vysokotlaký čistič k dispozici. Stojí to pár kaček, ale je to úžasná možnost, pokud je ve vašem dosahu.


Přitom nemusíte používat vysokého tlaku, kde nechcete. Ten se dá pohodlně regulovat buď citlivým ovládáním spouště vodní pistole, nebo dostatečným odstupem od kola alespoň 40 cm. Důležité při mytí kola vysokotlakým čističem je netočit s pohyblivými komponenty. Mohla by se dostat voda, kam nepotřebujeme a vytlačit mazivo, které má zůstat na svém místě.


Ovšem ne jen po takovémto mytí kola, ale preventivně párkrát za sezónu je poměrně vhodné provést mazání komponentů, jako jsou misky středového složení, ložiska hlavového složení, ložiska v nábojích. Jednotlivé a konkrétní servisní úkony si můžeme popsat v příštích článcích.


Určitě vám pomůže i video, které bylo zveřejněno na YT kanálu MTBIKER CZ.


Samostatná jednotka

Jsem schopen provádět si servisní úkony doma sám, tedy až na nějaké složité úkony, na které jsou uzpůsobeni v servisech, jako je příkladně kompletní servis vidlice. Věřím, že základní údržbu dokážete doma každý. Jak si provádíte servis doma Vy? Existuje nějaká servisní záležitost, o které byste chtěli samostatný článek?

Autor článku a fotografií: René Šaffa
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
Reneks2 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě PR článek

Výbava do náročných podmínek - bez problémů ve sněhu i blátě

Počasí si z nás dělá poslední týdny dobrý den a zažíváme bláznivé podmínky - sníh, déšť i bláto. Jakou výbavu zvolit do takového počasí?
Pohon a řazení – očisti, namaž, upgradni PR článek

Pohon a řazení – očisti, namaž, upgradni

Mezi „spotřebáky“ na kole patří i různé části pohonu, některé vydrží kratší dobu, jiné déle. Přinášíme několik tipů, po kterých můžete sáhnout.
Výbava na dlouhé výlety - vzhůru za dobrodružstvím PR článek

Výbava na dlouhé výlety - vzhůru za dobrodružstvím

Každé správné dobrodružství ale vyžaduje i technickou přípravu. Co by nemělo chybět?
keyboard_arrow_up