Je elektrokolo podvod?

Ti, kteří mě znají, ví, že jsem o elektrokolech v minulosti nemluvil úplně nejlíp. Častokrát jsem tvrdil, že “elektro je podvod”. Ty doby už jsou však dávno pryč.

S moderními e-biky se totiž dá zažít spousta legrace. A já současné modely nejen respektuji, ale dokonce je i s klidným svědomím doporučuji. Jak jsem od původních žertů dospěl až k takovému doporučení? To vám vysvětlím na následujících řádcích, kde popíšu jednotlivá “proč” mít e-bike.

Stávám se cyklistou

Díky elektrokolům se s cyklistikou dá začít v podstatě kdykoliv. Celá řada lidí už jízdu na běžném kole prostě a jednoduše nezvládá. A důvodů, proč tomu tak je, je opravdu hodně. Nemůže za to pouze vyšší věk, ale mnohdy se jedná o důsledek nějakého onemocnění, popřípadě následek úrazu. Po tomto světě rovněž chodí spousta lidí, kteří mají menší, či větší problémy s nadváhou. I přesto však chtějí jezdit na kole, což jim může pomoci v jejich boji s obezitou. A právě pro ně je e-bike jako stvořený. Elektrokolo jim pomůže nejen s vyškrábáním se na kopec, ale i s jízdou po rovině. Tito lidé tak budou trávit větší množství volného času na čerstvém vzduchu. Budou se hýbat, a tím pádem udělají něco pro sebe a pro své zdraví. Obdobně je tomu také u nemocných lidí a u osob, na kterých zanechal šrámy úraz. Pro mnohé tak může být e-bike skvělý nástroj, jak se znovu “vrátit do hry”.

Být zpátky ve hře

Ještě jednou se vrátím ke slovnímu spojení “vrátit se do hry”. Mezi cyklisty se najdou i tací, kteří dříve jezdili závodně, avšak po konci kariéry u nich došlo k tomu, že kolo pověsili na hřebík. Věřte, nebo ne, ale přestat mohli i kvůli tomu, že již nedosahovali takových výsledků. Nepřipustili si to, že stárnou a že věčně nebudou plní sil. Jasně, v hlavě se to nedá přepnout jen tak, ale i tady může být e-bike účinný pomocník, nebo alespoň určitý mezistupeň, než se to v hlavě znovu srovná a bývalý závodník se zase vrátí zpět na standardní kolo.


Účinný tréninkový nástroj

E-bike nemusí být jen nástroj, jak bývalého závodníka dostat zpět do hry! V současné době po elektrokole občas sáhnou i aktivní sportovci. A nemusíme chodit daleko - Adam, kameraman, střihač a editor našich videí, kterého bohužel neznáte, neboť stojí na druhé straně objektivu, je velmi úspěšný cyklista. Umí jezdit prakticky na čemkoliv, co se mu dostane do rukou. Nejenže švihá na silničce, ale hlavně jezdí skvěle na sjezďáku a enduru. A z důvodu, který mi řekl, jasně chápu, proč má tak rád e-biky: “Zatímco dříve jsem na svůj tréninkový kopec musel kolo vytlačit, což ve výsledku znamenalo, že jsem ho sjel tak jednou, maximálně dvakrát, dnes s e-bikem kopec vyjedu i pětkrát, a tím pádem ho i pětkrát sjedu, takže vlastně více natrénuji. A když si chci pořádně máknout, tak při jízdě do kopce jednoduše snížím dopomoc motoru, díky čemuž nohy dostanou co proto.” Myslím si, že to dává smysl. Koneckonců i já se jednou za čas rád povozím na elektrokole. Bez ohledu na to, kdo na e-bike sedne, je jasné, že se díky motoru a baterii dostane dál a výš. Pokud kdokoliv z vás má problém s nějakým kopcem, tak právě nyní máte šanci jej porazit. Myslím si, že toto je top argument, který vás může přesvědčit o tom, abyste jednou za čas sedli na e-bike.

Pestrá nabídka

Valná většina výrobců kol dokázala zareagovat na vlnu poptávky po elektrokolech. Takže si můžete být jistí, že nabídka je velice široká a pestrá. Sháníte městské kolo pro manželku, maminku či babičku? Díváte se po dětském elektrokole? Hledáte horské kolo s pevným rámem? Nebo máte zájem o celoodpružený e-bike? Popřípadě byste rádi vlastnili silniční kolo s motorem? Pak pro vás mám dobrou zprávu - seženete prakticky jakýkoliv e-bike, na jaký si jen vzpomenete. A je spousta bicyklů, u kterých si na první pohled ani nevšimnete, že jde o elektrokolo.

Partnerské/rodinné výlety s rozdílnou kondicí

I v mém okolí je spousta těch, kteří s partnerem či partnerkou na kolo prostě nemohli. Někdy za to mohla už několikrát zmiňovaná váha, jindy to bylo způsobeno zdravotními komplikacemi. A občas to bylo zkrátka a jen z důvodu rozdílné výkonnosti, kdy jeden z partnerů věděl, že mu ten druhý nebude stačit, a tak raději vyrazil sám. Ale pozor! Rozhodně netvrdím, že tím slabším článkem jsou ženy a muži na ně musí čekat. Já osobně znám celou řadu případů, kdy bajkerky musí čekat na své druhy. Jasně, každý přece klidně zvolní a na svého partnera rád počká, přece nechce celý víkend jíst držkovou. Ovšem rozdíly někdy mohou být tak propastné, že by ani samotné čekání nestačilo, prostě partner či partnerka by na kopec nevyjel/a nikdy. Až díky elektrokolu jde to, co dříve nešlo. Já věřím, že elektrokolo může zachránit nejen výlet samotný, ale i partnerství či manželství .


Podpořím ekologii

To, že jízda na kole je prospěšná nejen fyzickému, ale i psychickému zdraví, je jasné, o tom netřeba diskutovat. I přesto se po českých silnicích prohání bezmála 6 milionů aut. Chápu, že bez auta se v dnešní době prakticky neobejdeme. Potřebujeme ho k práci, potřebujeme ho, abychom mohli vyrazit na nákup, potřebujeme ho, abychom mohli navštívit své blízké. Jen mi hlava nebere, proč lidé kolikrát usedají do auta jen proto, aby ujeli pár stovek metrů, maximálně pár kilometrů. Nebylo by lepší, pokud by danou vzdálenost urazili na kole? Nejenže by trošičku ulevili matce přírodě, ale ještě by se hýbali.

Já rozhodně nejsem tím, kdo vám bude tvrdit, že e-biky jsou 100% ekologické. Asi všichni víme, že výroba baterií a akumulátorů pro elektrokola má také neblahý vliv na ekologii. A energie, která je vynaložena na jejich nabití, je také mnohdy vyrobena poměrně nešetrným způsobem. Nicméně i tak chci věřit tomu, že kdyby alespoň někteří lidé, kteří do zaměstnání jezdí auty, vyměnili své automobily za elektrokola, tak by přírodě alespoň trochu ulevili. Navíc by nebylo zapotřebí takové množství parkovacích míst. Ale neberte mě, prosím, za slovo, nejsem žádný ekolog. Jde pouze o můj osobní názor. Je velice sympatické, že řada podnikatelů si svůj vozový park obohatila právě o elektrokola, což jim legislativa samozřejmě umožňuje. Někteří podnikatelé, či jejich zaměstnanci tak cestu mezi jednotlivými pracovišti a provozovnami tráví na sedle e-biku.

Voňavý cyklista je fajn

Když už jsem psal o tom, že si e-biky pořizují i firmy a podnikatelé, tak je na elektrokolo možný ještě další pohled. Pokud ho použije například sekretářka na cestu na poštu, případně kterýkoliv zaměstnanec na cestu mezi provozovnami, tak se během tak krátké chvíle nezpotí. To znamená, že po návratu nebude na obtíž svým nadřízeným, kolegům a spolupracovníkům.

Další rozvoj

Jsem si velice dobře vědom toho, že jsem v jednom z předchozích odstavců psal něco ve smyslu, že kdyby bylo méně parkovacích míst, potažmo asfaltu, bylo by líp. A teď se chystám psát o tom, jak je skvělé, že se neustále budují nové a nové cyklostezky? Ano, může to vypadat, že si do určité míry protiřečím, ale je potřeba si uvědomit, že stezka přece není cesta. Nepotřebuje tolik místa a neslouží jen kolům, ale i chodcům, běžcům, bruslařům nebo rodinkám s dětmi. A to je právě to. Je dobře, že města a kraje investují část finančních prostředků do budování smysluplných cyklostezek. A věřte tomu, nebo ne, ale i za toto musíme alespoň zčásti poděkovat právě elektrokolům. Lidé, kteří jsou ve vedení obcí a krajů, si totiž jsou velice dobře vědomi toho, že na kole jezdí čím dál více lidí, přičemž mnozí z nich jezdí právě na elektrokolech.


Tržní systém

Teď nakoukneme pod pokličku nejen cyklistického byznysu! Díky elektrokolům totiž vydělají i jiní. Tak to prostě je. Elektrokolo je logicky dražší než klasické kolo, tak to bylo, je a bude. Nebudu se zde rozepisovat o tom, že když si pořídíte kolo, tak si spolu s ním musíte pořídit i hromadu dalších věcí a doplňků. O tomto mluvit nechci. Mám na mysli spíše to, že místo toho, abyste víkend strávili v nějakém nákupním centru, tak raději vyrazíte s rodinkou na cyklovýlet, například na prohlídku nějakého hradu. Po cestě se samozřejmě můžete zastavit v nějaké kavárničce nebo hospůdce. Pro mě osobně má takto strávený víkend daleko větší smysl než víkend strávený shopováním. Nejenže na kole můžu objevit nová místa, ale ještě můžu svou troškou podpořit místní živnostníky a památky. A když už jsem vzpomněl byznys kolem kol, tak musím zmínit ještě jeden podtext. Díky popularitě elektrokol a přísunu zisku výrobcům elektrokol se nemalá část finančních zdrojů investuje do vývoje. Tím pádem se rok od roku můžeme svézt na lepším a lepším stroji. Ale není to jen o pokroku a vývoji kol. Je to také o tom, že se elektrokola stávají dostupnějšími, takže velmi solidní kousky už se dají koupit i z druhé ruky.

Charitativní podtext

Je fajn, že elektrokola se stala dokonce i oblíbeným nástrojem pomoci, tedy nástrojem charitativní činnosti a charitativních akcí. Zde se asi nemusím více rozepisovat. Pouze bych rád vyjádřil respekt a poděkování těm, kteří takto přemýšlejí a jsou ochotni podpořit dobrou věc. Děkuji vám, děkuji vám všem!

Nezapomenout ale i na nevýhody

Pořizovací cena elektrokola je zkrátka vyšší. Je to dáno zejména tím, že elektromotor, baterie a další potřebné komponenty nejsou úplně nejlevnější. Na webu se už dokonce objevily velmi lákavé nabídky jednoho brandu, který je fakt specialistou na slevy. Nabídka skýtá elektrokola za velmi lákavou cenu, ale pozor! Kola jsou bez baterie. Takže pokud připočtete ještě baterii, jste na ceně obvyklé. A cena obvyklá je oproti běžnému kolu logicky vyšší.

Mínusem je i to, že kapacita baterie není nekonečná. Jakmile se vám v průběhu vyjížďky baterie vybije, tak budete muset šlapat prostě a jednoduše za své. A co hůř - navíc s sebou ještě táhnete váhu navíc - motor a baterii. Naštěstí se objevují další a další místa - řada turistických atrakcí, jež se stávají cílem výletů, popřípadě hospůdky podél cyklostezek, které jsou vybaveny kabely na dobití.


Další nevýhodou je větší množství lidí v přírodě. Jasně, psal jsem, že je lepší trávit volný čas v přírodě než někde v nákupním centru. A jsem samozřejmě rád, že na tuto vlnu nastupují další a další lidé. To s sebou však přináší i fakt, že větší množství lidí může být přírodě spíše na obtíž. Pevně věřím a doufám, že mezi cyklisty není příliš mnoho neohleduplných lidí. Občas samozřejmě potkám cyklistu, který zahodí například obal od energetického gelu, ale snad je takových lidí naprosté minimum. Zkrátka a dobře bychom se všichni měli řídit tím, že pokud jsme si například na kopec něco přivezli, tak bychom si to měli i odvézt. Nemyslím si, že by to pro kohokoliv mělo představovat jakýkoliv problém.

A co dodat?

Již delší dobu razím myšlenku, že “cyklistika je jen jedna”, takže i proto teď nahlas a jasně říkám “ne, elektrokolo určitě není podvod, já ho doporučuji”. Souhlasíte se mnou? Já doufám, že ano. A teď už dost psaní, odcházím zkontrolovat dobíjení Čau
Autor článku: Petr Mazura

S elektrokoly se to má tak, že se o ně musíte starat ještě malinko více než o klasická kola. Jakým chybám se vyhnout při údržbě a skladování e-biku? To se dozvíte v tomto videu.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
PetrMazura 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Marin 2024 - celoodpružené stroje stvořené pro zábavu PR článek

Marin 2024 - celoodpružené stroje stvořené pro zábavu

Pokud hledáš celoodpružené kolo nebo elektrokolo, určitě nevynechej nabídku značky Marin. Překvapí nás v roce 2024 něčím novým nebo zajímavým? Pojďme to zjistit.
Unboxing: Haibike Nduro 6 - mullet do těžkého terénu

Unboxing: Haibike Nduro 6 - mullet do těžkého terénu

Hledáš ebike na ty nejtěžší traily, enduro závody a zdolávání náročného terénu? Možná právě Nduro bude pro tebe to pravé. Jsi zvědavý na výbavu? Čti dál.
Od základu: Elektrokola pro začátečníky a pokročilé

Od základu: Elektrokola pro začátečníky a pokročilé

Už dávno neplatí, že elektrokola jsou novým trendem. Jsou novou kategorií cyklistiky a jejich portfolio se každou sezónou rozšiřuje.
keyboard_arrow_up