Domácí trenažér 1. část - proč ho používat, jak omezit hlučnost a jaké chyby nedělat

Jaké jsou aktuální novinky ve světě trenažérů, který typ a model je pro vás ideální, co dalšího budete k trenažéru potřebovat, proč vlastně začít, a hlavně, jak vydržet?

Toto je obsáhlé téma a já jsem se v něm taktéž orientoval jen postupně. Svůj první trenažér jsem si koupil asi 10 let nazpět, klubové válce jsem jezdil ještě dřív. Interaktivní používám čtvrtou zimu. Mezitím se toho dost změnilo, v nabídce se objevily výrobky a modely, které tehdy ani nebyly. Nebudu tedy zacházet do úplných detailů a raději se zaměřím na pokrytí základu a na srozumitelnost, aby si po přečtení tohoto článku dokázal každý vybrat ten správný typ pro sebe. V této první části nezůstal prostor na víc informací o aplikacích smart trenažérů, o režimech ježdění a na co se zaměřit při výběru smart trenažéru, takže to bude obsahem části druhé.


Proč?


Dříve, než se podíváme na jednotlivé typy, bych začal úvahou, proč vlastně by si měl člověk, a to nejen cyklista, pořídit domácí trenažér. Toto jsou věci, na které jsem si vzpomněl.

  • počasí: v našich zeměpisných šířkách se venku nedá jezdit celoročně. A právě proto jízdu na trenažéru vnímá spousta lidí jako vhodnou alternativu
  • čas: určitě budou všichni souhlasit s tím, že nejméně času zabírá trénink doma. Šetřete svůj čas přesunem na jakoukoliv aktivitu. Jste prostě doma.
  • kvalita tréninku: díky příchodu smart trenažérů se dá i na trenažéru trénovat velmi kvalitně. Moderní trenažéry umožňují využití tréninkových programů, o kvalitu se postará i virtuální trenér, který poctivě sleduje watty, frekvenci a další ukazatele.
  • posed: celou dobu trénuji na svém kole, nepřijdu tak o odzkoušenou pozici, jako je tomu např. při použití stacionárního kola. Toto ocení nejen profesionální cyklisté.
  • univerzálnost: moderní trenažéry neřeší, jestli jedete na horském, nebo silničním kole. Neřeší ani to, jestli jedete na klasické silničce, nebo triatlonovém speciálu.
  • změna: stává se i vám, že na podzim přicházíte o chuť jezdit? Není to způsobeno jen fyzickou únavou, často tomu bývá i z důvodu stereotypního prostředí, ve kterém jezdíte. Moderní trenažéry na takovou únavu mají lék.
  • prostor: moderní trenažéry už nejsou taková monstra jako dřív. Jde doslova o designové kousky, které kladou důraz na skladnost
  • cena: nejlevnější modely stojí pár tisíc, dražší alternativy (např. právě interaktivní trenažéry) taky pořádně zlevnily. V porovnání se vstupem do posilky to dává smysl, investice se časem vrátí.



Nic ovšem není tak růžové, jak se na první pohled může zdát. I trenažéry mají svá úskalí, podívejme se tedy i na ty slabší stránky.

  • nuda: toto bude asi nejčastější důvod, proč se na jaro objeví tolik inzerátů na nevyužité trenažéry. Oproti jízdě venku to není až tak zábavné, čas plyne pomaleji.
  • rušení: výhoda trénování doma je nepopiratelná, ale na druhou stranu si musíme uvědomit, že něco slyšet je vždy. Moderní trenažéry už sice nemusí rušit souseda, ale rodinu pořád ano. Na obtíž můžete být taky kvůli potu a zápachu.
  • socializace: doma nikoho nového nepotkáte, neseznámíte se s nikým, s kým byste mohli sdílet společný koníček. Toto se vám stane jen venku, nebo na spinningu.
  • pot: pot už byl vzpomínaný. Tentokrát ještě dodám, že se podepíše i na vybavení. Dres a tretry dostanou pořádně zabrat. A pokud pod sebe nedáte podložku, tak dostane zabrat i podlaha.
  • poškození: někteří výrobci přímo uvádí, že jejich kolo není určeno na uchycení do trenažeru. Je pravda, že na rám působí odlišné síly, ale ještě jsem neslyšel o případu, kdy se něco stalo, jako že např. praskl rám. Pokud nepoužíváte trenažér s vlastní kazetou, dostává "do těla" i plášť.
  • otužování: celou zimu nevystrčit nos a šlapat jen doma? Není tak náhodou ve hře zdraví, protože se ztratí otužilost? Je potřeba makat i na tomto.


Základní rozdělení


Teď se podíváme, jakým způsobem se generuje odpor na konkrétním typu trenažéru.

  • bržděný válec: klasická čtyřnožka, do které se upíná celé kolo, odpor vzniká třením pláště o bržděný válec. Základní typy patří k těm nejlevnějším variantám, existují však i modely se smart funkcemi. Často jsou využívány na rozjetí a vyjetí závodníků. Nazývejme je klasické trenažéry, v angličtině Friction Trainers.


  • válce: kolo se neupíná, jezdí se na třech válcích spojených řemenem. Odpor vzniká roztáčením těchto válců. Nutné udržovat rovnováhu, což chce cvik. Na druhé straně to přispívá k reálnému pocitu z jízdy. Také tento typ bývá často využíván na rozjetí před závodem. Anglicky se jim říká Rollers.


  • vestavěná kazeta: jde o nejmodernější přístup, kazeta je součástí trenažéru, bike se osazuje bez zadního kola. Magnetický odpor se ovládá elektronicky. Často jsou označovány jako interaktivní nebo smart. Označují se tak z toho důvodu, že dokáží komunikovat s různými aplikacemi. V angličtině jsou pojmenované Direct-Drive Trainers, tady se o nich budeme bavit jako o smart trenažérech.


Dále je nutné připomenout moderní stacionární kola nebo spinnery, které jsou samostatné. To znamená, že nemusíte vkládat bike. Stejně jako trenažéry slouží pro simulaci jízdy na kole indoorovou formou. Jestli si matně pamatujete na plastová stacionární kola, tak zrovna ty na mysli nemám. Ta, o kterých mluvím, jsou stejně robustní jako spinningová kola. Mají však mnohem více možností nastavení posedu a využívají všechny smart a interaktivní funkce. Právě jejich robustnost je velkou výhodou, nevýhodou je cena a prostor, který zabírají.


Téměř sci-fi jsou pak “běhací” pásy přizpůsobené jízdě na biku. Ano, i tohle je občas k vidění ve specializovaných testovacích laboratořích.


Zvláštní kategorií, která se v posledních letech objevuje, jsou modely se zaměřením na design. Může jít o vysloveně luxusní kousky, kde jsou použity materiály jako hliník, dřevo nebo sklo. Výrobci se velmi zamýšlí nad tím, aby to byl mazel, který skvěle poslouží i jako moderní doplněk do interiéru.


Ovládání a komunikace


Dalším rozdělením může být i způsob používaného odporu nebo schopnost komunikace s jinými zařízeními.

  • bez možnosti ovládání: není to často používaná varianta, spíš je typická pro válce a některé klasické frikční trenažéry. Odpor a frekvenci šlapání si regulujete řazením na převodu biku.
  • mechanické ovládání: není to nic jiného než obyčejná páčka na klasickém trenažéru. Touto páčkou se ovládá tlak válce na zadní kolo. U válců můžeme mluvit o ovládání zátěže pomocí změny řemene, to však logicky nejde řešit v době jízdy.
  • smart, interaktivní ovládání: nejnovější přístup, trenažér komunikuje s dalšími zařízeními a jejich aplikacemi. Komunikovat můžou s mobilem, tabletem, PC, cyklocomputerem. Odpor ovládá software, jenž dává pokyny řídící jednotce a která následně odpor elektronicky mění. Nejběžnější je připojení přes BT nebo ANT+2.

Jak omezit hluk


Když už nějaký trenažér vlastníte, jistě řešíte jeho hlučnost. V tom případě jistě přijdou vhod tyto rady:

  • podložka je základ: vibrace se od trenažéru směrem do podlahy souseda pod vámi mění na nepříjemný hluk. Pokud nestačí karimatka, existují gumové podložky pro průmyslové stroje. S výběrem vám mohou pomoci specializované prodejny.
  • zadní plášť vyměňte za speciální: plášť, pokud máte klasický, vyměňte za speciální, který je přímo určený na trenažéry. Není to jen marketingový popis, je z jiné gumové směsi, jež dokáže snížit hlučnost.
  • důležité jsou správné převody: zbytečně to neroztáčejte na 53x11, víc otáček = více vibrací = více hluku. Lepší je lehčí převod a vyšší zátěž.
  • správně zvolit čas tréninku: večer a brzy ráno je nejhorší období, je slyšet i spláchnutí, natož váš probíhající cyklus.
  • použijte psychologii: zeptejte se svého souseda, zdali mu nevadí, že chcete takto trénovat, klidně otestujte i hlučnost. Pokud vám trenažér jednou povolí, už to napříště nebude řešit; případně vám oznámí čas, kdy nebude doma :)
  • pokud nic nepomohlo: levnější varianta bude vyměnit trenažér než sousedy


Co do výbavy na trenažérování


Ono to není tak jednoduché, že sedneme a jezdíme. Abyste si zpříjemnili trénink a nezničili parkety pod vámi, doporučuji ještě pár doplňků, které jsem si za ty roky ověřil.

  • ručníky a podložky: zapotíte se jako kůň
  • ventilátor: používejte ho s mírou, ať neriskujete zbytečné nachlazení
  • větrat: platí prakticky totéž, co v případě ventilátoru. V zimě větrejte s rozumem, ať neprochladnete
  • voda: moc vody, to, co jde ven, je třeba doplnit (voda, ionťák…), při delších jízdách i traťovku
  • notebook, telefon, tablet:...všechno, co vás rozptýlí a pomůže vám déle vydržet
  • externí repro: kvůli hluku nebude reprák na notebooku stačit


Pokud si plánujete, že se během jízdy na trenažéru budete koukat na filmy, pak vás musím zklamat, funguje to totiž jen při nízké intenzitě. Jakmile si do tréninku zařadíte intervaly, tak dojde k tomu, že mozek příliš mnoho krve nedostává. Z dialogů vašich oblíbených hrdinů tak toho moc mít nebudete. Mně funguje dívat se na sport. Záznam cyklistiky nebo populární biatlon je za mě dobrá volba. Minulý rok jsem objevil kurz italštiny na youtube, stačilo to na to, abych si objednal kávu v Bormiu.


Shrnutí


Trenažér je super doplněk a výborný pomocník. Pro trénujícího amatérského cyklistu je to důležitý prvek zimní přípravy. Pokud se během zimy budete poctivě připravovat na trenažéru, tak si můžete být jistí, že to na jaře opravdu poznáte. V případě, že ho navíc rozumně zkombinujete i s jinými aktivitami jako běh, turistika, běžky, skialpy a doplníte to ještě kompenzačním cvičením jako gymnastika nebo jóga, bude vaše jaro stát opravdu za to. Už jsme připomínali, že trenažér je využitelný celoročně, ať už prší, nebo na rozjetí například před časovkou.


Vím, že rozhodnutí nemusí být zrovna jednoduché. Zejména v případě dražších trenažérů. Proto vám budu držet palce a doufám, že jsem vám tímto článkem aspoň trochu pomohl.
Autor článku: Tomáš Cepka a Petr Mazura

Související téma ve fóru

Téma reakcí autor poslední
Výběr trenažeru na Zwift 804/804 Biermann 25.11.20 21:51
ZWIFT - virtuální trénink / závod - trenažér jinak II. 534/534 Delkim 23.11.20 20:47
Rouvy 39/39 Poky14 18.11.20 21:00
Rotoped/cyklotrenazer 62/62 prsoo 13.10.20 05:22

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
Petr L2
Petr L2

3.11.20 19:07

Když se přesunul magazín k „nám“, tak přesunu i svůj komentýř k článku :-) :

Drobný detail v informacích v základním rozdělení: u Friction Trainers nevzniká, alespoň ne v těch co se vyrábí v posledních pár letech, odpor třením pneu o válec, ale díky brzdě/zátěži a to buď třecí, vzduchové, nebo magnetické. Brzda/ zátěž se ovládá buď páčkou, nebo z displaye na řídítkách u těch smart většinou z compu

Reagovat
Mikikuba
Mikikuba

2.11.20 19:48

Já na rozdíl od autora slyšela o prasknutí karbonového rámu a ne jednou. Jinak během tréninku jsem byla schopná odjet klidně celé tři měsíce na trenažéru a tozhodně jsem nepociťovala, že jsem byla méně otužilá…To je nesmysl.

A pro případné námitky rovnou říkám, že jsem to tak dělala několik zim za sebou. Pokud jsem odjezdila celý trénink v zimě na trenažéru – hlavně kvůli počasí a tmě – tak jsem vesměs měla daleko lepší formu po celý rok než když jsem vše střídala venku doma.

Jediné co se projeví je malinko jiná technika jízdy a po návratu na kolo ven mi trvalo asi 14 dní než jsem se technicky srovnala. Na trenažéru se vlastně hýbe tělo nad kolem a venku se kolo „vlní“ pod jezdcem. Měla jsem normální trenažér na zadní kolo, kde jsem zátěž měnila pouze přehazováním a bohatě to stačilo i pro silové anaerobní intervaly. Klidně jsem takto odjezdila 3–4× týdně 4 hodiny a ta kvalita tohoto tréninku je opravdu obrovská. Měla jsem přesně sestavený trénink jak co se týče síly, tak tepovky, tak kadence či intervalů.

Reagovat
TheJD
TheJD

2.11.20 19:04

Osobne bych nikomu nedoporucil k trenazeru reproduktory, ale v kazdem pripade sluchatka tlumici okolni hluk. Idealne bezdratova,

Reagovat