Bohužel jediná povedená fotka celého kola. Kdo uhádne, kde je to focené?
Rám, to je to, oč tu běží. Po letech si užívám lesklej lak. Aspoň to můžu leštit.
Yari na 160 mm. Doporučenej zdvih výrobcem je 150 mm, ale já takhle rebeluju skoro celej život a zatím se mi to vyplácelo. Všichni kolem mě si ji pochvalujou. A když mě bude švát, tak z ní udělám Lyrika (čti koupím Charger patronu).
Hightower, prý lepší volba než větší brácha Megatower. Tak udivíme. Já jsem šel maličko Megatoweru naproti tlumičem s o 2,5 mm vyšším zdvihem. Na zadní ose se tedy zdvih zvýšil ze 140 na nějakých 147 mm.
Kliky z Treka jsou 175 mm dlouhé, ale na Santu se standardně osazují 170 mm a asi na ně dojde, protože tuším v nastavení low a v kombinaci s vyšším zdvihem problém.
Proti proudu a všem pomlouvačům, dle mého názoru nejlepší brzdy s poměrem cena /výkon.
Tady jsem si udělat radost a původní základní klobásu Fox DPS nahradil tím, co na tento rám patří. Změnu pociťuju významně, to je asi hlavní. A s cenou, za kterou jsem ho pořídil, jsem ani neporušil low-cost režim.
Zatím jezdím režim low, ale láká mě zkusit i high. Tuším lepší ovladatelnost, méně problémů s nízkým středem a rizikem, že si nškrtnu pedálem.
GX. Můj první Eagle. S GX 11 s. jsem byl taky spokojenej, takže asi ani není důvod, abych nebyl spokojenej i s orlem. Až někdy zařadím největší pastorek, napíšu si to do deníčku.
Design třmenů mě hodně baví. A kdybych chtěl utrácet za únesmysly, nasadím ještě modrý plastový krytky pístků.
Sedlovka mi zbyla s Treka a zatím funguje. Pokud mě naštve, půjdu do OneUp s vyšším zdvihem, ať do nějak vypadá. Sedlo jsem vyměnil už při koupi Treka za lehčí verzi s austenitem - taky nevím co to je, neboj.
Kola půjdou takzvaně z kola na kolo, protože prostě nemaj konkurenci. Výborná váha, design a 108 kontaktních bodů, kdo to má?
A navíc jsou ty náby prostě krásný. Jen nápisy Bontrager musely dolů, to ti byla hrozná diskotéka.
Pláště rozhodně nesundám, dokud je neojedu, protože tak lehkej plášť prostě při těchto parametrech neseženeš. Pak uvidím, co dál, protože nejsou ale vůbec levný. Možná klasika Maxxis DHF a DHR, ještě uvidím.
Po dlouhé anabázi a váhání hotovo. Low-end stavba domnělé hi-end značky s využitím většiny komponentů z Treku. Velké nadšení z designu a funkce zadního odpružení, které nemá srovnání s ničím, co jsem doposud zkusil, a že toho bylo dost. Hodně tomu asi pomohl špičkový tlumič, navíc s mírně vyšším zdvihem (55 mm místo původních 52,5 mm). Velké zklamání bohužel z váhy, snad se s ní časem naučím žít. Lepší fotky budou, až se naučím fotit, takže asi nikdy. Proto jsem sem dal jedinou fotku celého kola, která mi připadá přijatelná. Na zbývajících fotkách kolo vypadá krátký i přesto, že je ve skutečnosti dlouhý. Barva vypadá taky úplně jinak. Tak mi to snad odpustíte.
(vloženo 29.3.20)
Značka | ex Santa Cruz |
Model | Hightower 2 AL |
Modelový rok | 2020 |
Velikost | L |
Hmotnost | 15,4 kg |
Rám | Hightower, AL verze, hliník, zdvih 147 mm |
Vidlice | Rock Shox Yari RC, 160 mm |
Tlumič | Rock Shox Super Deluxe Ultimate, 210 x 55 mm |
Hlavové složení | Cane Creek Hellbender 70 |
Kliky | Sram Descendant, 175 mm |
Středové složení | Sram DUB BSA |
Měnič | Sram GX Eagle |
Řazení | Sram GX Eagle |
Převodník | Sram, alu, 32 z. |
Kazeta | Sram GX Eagle, 10-50 z. |
Řetěz | Sram GX Eagle |
Náboj přední | Bontrager Line 30 Elite |
Náboj zadní | Bontrager Line 30 Elite, 108 z. |
Brzda přední | Magura MT5, 200 mm |
Brzda zadní | Magura MT5, 180 mm |
Brzdové páky | Magura MT5 |
Ráfek přední | Bontrager Line 30 Elite |
Ráfek zadní | Bontrager Line 30 Elite |
Dráty | Sapim |
Pedály | OneUp |
Řídítka | Bontrager Line 35, 800 x 25 mm |
Představec | Bontrager Line Pro 35, 40 mm |
Sedlovka | Bontrager Line Dropper, 150 mm |
Sedlo | Bontrager Arvada Elite |
Pláště | Bontrager XR5 2.6/XR4 2.4 |
Za mě je tento Hightower fajn, ale značka mě moc netáhne, akorát jako jedni z mála dělají geo, která mi sedí…
Kluci a Turner je prémiovka, nebo ten hájend? Co Intense, Pivot? Ani jeden nedělá low cost hliníkové modely…
Franta: Díky za informaci, myslel jsem si to. Narazil si ale na další zajímavý jev. I když si můžeš koupit rám Santa Cruz za půlku platu, raději volíš Radona v hliníku. Jsi prostě rozumný a zbytečně neutrácíš. Spousta Čechů má Santa Cruz v karbonu a to kolo je o polovinu dražší než jejich auto a vybavení bytu dohromady.
lamb: Trek má taky doživotní záruku a super přístup k reklamacím.
Ceny high end karbon rafku uz v podstate v sobe maji dostatecny budget na to, aby to vyrobci pak mohli menit i za rafky znicene jezdenim (We are one, Enve, SC, Zipp,…). To same bych videl u high end ramu. Proste ta marze je tam pomerne vysoka, aby pripadne pokryla vymeny. K tomu lepsi technologicke postupy, vyroba. Jestli ze 100 ramu pak daj 5 lidem v ramci zaruky trojuhelnik…
Santa je vyhlášeny svým přístupem k reklamacim, ale s tou zárukou je to jako u jiných. Když se podíváš pořádně, tak je tam zmíněná životnost rámu, ráfku atd. Vzhledem k tomu, že nikde jsem nenašel definované životnosti, tak máš jen 2 roky + příslib na neurčito od SC. Nic víc, nic min.
Dovolim si položit otázku. Kolik dalších značek mimo Santa Cruz důvěřuje svým technologiím natolik, že poskytuje doživotní záruku na rám, ložiska a karbonové mtb ráfky? Souhlasím, že high end a exluzivita není jedno a to samé.
Ziju v US, mam nadprumerny plat a Santu CC ram koupim za pulku platu. Prumerny american ale asi spis urcite ne. Je to stejny jako kdyz si lidi myslej, ze treba ve Svycarsku se kazdy topi v penezich. Z osobni zkusenosti muzu rict (zena tam zije 8 let), ze sice maj vetsi kupni silu ale dost veci ala sluzby nebo hromadna doprava te pekne zkasirujou… Nema proste smysl porovnavat, ten rozdil tam vzdy v necem bude, tak to je.
Ale pak se koukni treba na zdravotnictvi a budes rad ze jsi v CR a nejakej „jen“ hlinikovej Santa te v ten moment bude trapit nejmin. Jezdi na co mas a co ti udela radost. Hightower je dobra volba.
mpIII: O rámu, ale klidně možný, že si Amík koupí za 0,5 platu celý kolo, teda můj strejda asi ano, ale on není úplně průměr.
Mluvíš o rámu, nebo o celém kole?
Ještě bych tu na závěr „hi-endové“ rád zmínil fakt, že v tom, o čem se tu bavíme, hraje zásadní roli naše životní úroveň. Protože průměrný Čech si hliníkového Santu koupí za 1,5 násobek svého měsíčního platu. Průměrný Američan si koupí karbonového Santu ve verzi CC za zhruba 0,5 svého průměrného měsíčního platu (případně mě opravte). A to je to, oč tu běží! Každopádně já mám hliník rád a na nic (kromě váhy) si nestěžuju. I hliníkovej rám stejný parametrů totiž může být lehkej, např. Trek Slash 8 nebo Ibis Ripmo AF.
Taky muj posledni prispevek, pardon :)
goob: ok, pak to chapeme kazdy jinak :)
zdenek: asi tak…
Můj poslední příspěvek na toto téma, nebudeme mrvit pěkného Santu:
deekay: „Znamena to tedy, ze kdyz si koupim zakladniho LesPaula, muzu tvrdit ze mam highend znacku? ne :)“
Ano. Jestli máš nějakého Speciala, máš budgetový model od high-end značky.
Naopak, konecne nejaky prispevek se kterym se ztotoznuji. Proste jako kazda premiova znacka si chce ukousnout vetsi kus krajice a rozsiruje portfolio o „dostupnejsi“ modely. Nicmene SC je dnes tak casto viditelna jako jakakoli jina – samozrejme od urcite urovne kol. Dnes je opravdu tezky necim na trailu/cyklostezce zaujmout(krom skillu nebo crashe).
Omlouvám se všem za překlepy. Psal jsem to na mobilu, ten dělá autokorekce a já po sobě zásadně nic nečtu. Vy jste to ale určitě pochopili ;)
Kdybych tušil tím jedním neopatrně zvoleným slovem způsobím, tak bych se tomu asi raději vyhnul. Ale zase tu zapadlo, že nevyjedu maturitu, to se celkem hodí ;) Tak už se nehádejte o kravinách a vězte, že v Americe má Santa Cruz každej bambula a rozhodně ne v hliníku. To je u nás se z toho dělá bůh ví co. Slash bych co se týká materiálu a zpracování o třídu výše, a to šlo taktéž o low-end model. Váhový rozdíl 800 g hovoří za vše, a to si nemyslím, že by Slash nějaký ořezávátko. Prostě si s tím dali práci. A jak jsem se dozvěděl od výrobce, Santa Cruz prostě přestal dělat lehkej hliník. Důvod už tady od někoho padl. Těžko by se pak prodával levnější C karbon, kdyby vážil stejně a cena byla prakticky dvojnásobná. To je moje teorie.
goob: Ted se priznam, ze nejak nechapu tvoje myslenkove pochody :) Co ti nedava smysl na tom, ze Mercedes je premiovka jako znacka (neni highend znacka, jako takova, protoze se nespecializuje jen na highend veci) a GT3 je highend? To neni o tom kolik si toho muzes koupit. To stejne u kytar. Gibsona, jako takovyho, muzes mit levnej zaklad. Ale jak sam pises, tak Custom jsou highend vecicky. Znamena to tedy, ze kdyz si koupim zakladniho LesPaula, muzu tvrdit ze mam highend znacku? ne :)
Nicmene jak vicemene napsal kome nize, dneska uz prakticky moc Highend znacek jako takovych neexistuje :) Tim, ze znacka prodava, spousta lidi je povrchnich a jde jim prave jen o znacku, tak se marketing firem uchylil k prodeji obyc modelu pod svou puvodne highend znackou :) Prachy nesmrdi… :)
„high-end mainstream oxymoron"
Ne. Mícháš exkluzivitu s vytříbeností. Ten příklad „Mercedes je prémiová značka, ale AMG GT3 (< já původně mířil ještě výše než do segmentu civilních GT) je hi-end“ na druhou stranu smysl moc nedává.
Stejné je to u kytar. Customy od Gibsonu jsou hi-end (a odmítám tady diskutovat na téma „před 50 lety blabla“), i když tu kytaru může mít každý a existuje jich hodně.
MP3: u Porsche je to čistě osobní rovina ;) A to proto, že mám tu značku moc rád.
Nicméně nepřijde ti ani trochu, že to tvoje spojeni „high-end mainstream“ je takový oxymoron?
Porsche je dle tvé definice jasný high-end ;0)
Wilda: I hliníkový Santa je jasný high-end mainstream, stejně jako hliníkový Ibis. Moje kategorie jsou zjednodušené, protože dělit mainstream a prémii na nižší střední/střední/vyšší střední třídu mi přijde u kol hloupé.
No a hliníkového Santu radite teda kam? Za mě to není ani jedna škatulka co psal mp3.
mpIII: Prosimte, precti si co jsem napsal goobovi na to amg… treba ti to dojde a pak muzes s klidem tu prvni cast tveho prispevku s klidem smazat ;)
Z toho cos vypsal nize bych asi vse radil do H.E, jen u Porsche jako celku bych se zdrahal.
Nicmene u toho Mercedesu je to obecne dobry priklad na kterem to uz konecne snad i ty pochopis:
Reknu ze AMG GT-R je highend auto? ANO. Reknu ze Mercedes je highend znacka? NE. Proc ne? Protoze kua by to mohlo znamenat ze highend je i takovej Mercedes Citan :D
deekay: nemůžeš to takhle zjednodušovat, třeba zmíněné AMG GT-R opravdu není jen prémie. Je tam tolik závodních technologií, že to jako high-end nemůže považovat jenom neználek. Kam pak řadíš takové Porsche, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, Rolls Royce, Bentley či Bugatti, když jako high-end bereš jenom limitky typu Pagani (které patří právě spíš do té boutique kategorie).
Goob:
Máš pravdu RST a highend :-)
Jinak obecně se dneska bude highend určovat daleko hůř než před dvaceti lety, protože top technologie používá dneska kdekdo, značek je daleko víc.
A už hodně dlouho nevídám takový ty wow stroje, o kterých mohl člověk snít. Možná je to tím, že je všechno dostupnější, nebo už se všechno převratné vymyslelo…
Z mýho pohledu bylo GT highend v době, kdy vyráběli RST, LST a nakonec STS. Ve svý době výjimečný kola. Dneska jejich produkce nevybočuje z běžného standardu, proto bych je jako highend neoznačil.
Goob: No proto jsem psal, ze pokud jde o hodnoceni cele znacky. Samozrejme sou ne.Highend znacky, ktere vyprodukovaly vskutku highend produkty ;)
logoman: Protoze potom by dle me tel alu ram atakoval cenou ten karbon, kdyby do toho meli dat tolik vyvoje. Ale opet jen odhad.
kOmE, MP3: Hele POLE sem strelil, vic jsem se o to nezajimal, jen vim ze to existuje. Obecne tahle trida kol uz jde dele mimo me.
MP3 ty sis udelal vlastni kategorii .)
Ale specialne pro tebe:
Mainstream: VW, Ford, Opel,
Premiovka: BMW, Mercedes (budeme hmourit oci, dneska uz tomu fakt neni, ale doufam zes pochopil)
Highend: Pagani etc…
Kdyz se to takhle muze resit v autickarskym svete proc ne u kol. A u audia mas taky Highend uplne nahore, nad nim nic neni. Boutique byvaji oznacene limitovane veci ktere jsou vzacne spis tou limitovanosti, nebo im, kdo to vytvoril, nebo jinou zvlastnosti.
Pekny kolo. Skoda, ze si tyhle „butique“ znacky nedaji zalezet i na ALU ramech. Jestli delaji ramy schvalne tezitka aby clovek priplatil za karbon?
Ten POLE jsem čekal, že napíšeš. Já tam ten highend nevidím. Spíš bych to nazval exotikou.
Myslíš to Pole, co mu rupla zadní stavba v testu Pinkbike? :0)
Osobně bych spíš kategorizoval takhle:
Doufám, že mě neřadíš mezi uplakánky. Je mi totiž celkem jedno kam zařadit Santu, ale vadí mi přesné škatulkování podle nejasných kritérií.
Mě se to rozhodně nedotklo, jestli narážíš na tohle: já mám Rocky Mountain, nějaký lowcost SantaCruz je mi u… středového složení :D.
„Casem bohuzel znacka jako takova casto z Highendu spadne, protoze zacne vyrabet i obycejne veci“
Přesně tohle jsem si myslel, no. Důležitá je tam nenápadné „i“… přece to, že má značka široké portfolio neznamená, že nedělá i hi-end věci. Spousta lidí zaměňuje exkluzivitu s high-end.
Ja sem tu nechtel rozpoutat debatu, co je a neni high end :o) Napsal jsem jen svuj nazor, bohuzel se to zjevne nekterych dotklo.
Ja to mamz askatulkovane tak, ze High end, jak uz ten nazev napovida je absolutni spicka v danem segmentu, ktera se zpravidla kvalitou a technickym resenim vymezuje z bezne produkce a tomu odpovida cena.
Troufal bych si sem dat z bajku treba to frezovane a sroubovane POLE, z komponentu treba Intend, Darimo…urcite dalsi doplni.
Casem bohuzel znacka jako takova casto z Highendu spadne, protoze zacne vyrabet i obycejne veci :) Driv to bylo jasnejsi tim, ze firmy mely obecne mensi portfolio. A to je fuk, zda se jedna o kola, auta, audio apod.
Ono je to tak – sveho casu. Ale co byvalo, uz nemusi platit. A pokud se bavime o cele znacce a ne jednom modelu, pak ja to posuzuju, jak jsem popsal vyse. Coz v zadnem pripade neznamena, ze to chci nekomu tlacit, abych predesel utoku nekterych uplakanku :)
Pěkný kolo, líbí se mi ta barva a idea s delším tlumičem. Pak to nejspíš bude akorát co do zdvihu a výdrže.
Kdybys chtěl šetřit váhu, tak bych zkusil zvážit kliky, představec, řídítka, sedlo a pláště.
Goob a co jo?
Znovu – než se začne škatulkovat, musí se přesně definovat škatulky. Jinak se akorát zhádáme a výsledek žádný.
Než začneme rozhazovat značky do škatulek, měly se nejdříve definovat škatulky, ne?
Gt hájend? Myslím, že už dlouho ne.
To by mě taky zajímalo co je high end a co prémiovka :0)
A co je teda hi-end? Posuzuješ to podle ceny, hype, tradice, výsledků jezdců… ? Svého času byl hiendem například Klein, to je jasné. Nebo GT… a to je hiend i teď.
Goob: To zalezi, co ma clovek zazite jako High end. Dle me je to slusna premiovka, High end ne.
zdenekhubner: a ona není? Nebudeme se tady bavit o úchylárnách jako Bold, samozřejmě.
Nevim ale ja osobne povazuju takhle osazeneho HT min. na stejne urovni jako moje AF.. imho bike nalozenj v plny bez kompromisu.. proste topovka „jen na hliniku“ coz dle meho nazoru neni vubec spatne
A ty Santu za high-end značku nepovažuješ?
Goob: To znamená, že Santa Cruz hodně lidí považuje za hi-end značku.
Vili: Jenže to jsou strašný pálky. Nejsem TJK nebo Kubánec, abych na koupil nejlevnější hliník a pak ho kompletně osázel karbonem a bezdrátově :-) I když je to Santa, chtěl bych zůstat u kola za rozumnou cenu.
ErVe: Jo, dal jsem si pár let oraz v podobě XC kola a vůbec toho nelituju. Top Fuela si rozhodně zatím nechávám. XC kolo je podle mě základ. A kdybych usoudil, že u na enduro nemám, budu se mít kam vrátit. Ideální je, když ho (jako já) můžeš posunout manželce a zabiješ tak dvě mouchy jednou ranou. Její HT jsem prodal a peníze použil na koupi endura. Jinak jsem v minulosti velký zdvihy jezdíval. Měl jsem tady dřív všechny kola v profilu, před Superfly a Top Fuelem od Treku to byly Gianty, kontrétně Anthem, 2 x Trance, Reign a Reign X (všechno ještě na 26"), ale postupně jsem to odmáznul, nemá smysl se ohlížet dozadu :-)
To padne, když to dávám já, pupkáč s 20kg nadváhou, tak to musí jít. Dřív jsem to dával i přímo, to už jaksi nedávám, ale asi to příště zkusím.
kOmE: Hele, Tvoje video, kde to vyjíždíš jak nic, jsem viděl. No, co bych k tomu řekl… Jedu samozřejmě se zatáčkou, první velkej kořen dám, ale pak to nedokážu stočit doleva a končím vpravo na těch kořenech menších. Sere mě to moc. Až to jednou dám, půjdu se opít.
Ajajaj, ta maturita…
Byl jsem teď na Tocne dvakrát za sebou a kromě me jsem potkal 3–4 bikery. Všichni na Santach :-)
Jinak bike moc pěkný.
Paráda za 5*
Davam 5, mel jsem ho tez ve vyberu… ale lastne jem nakonec rad ze jsem vzal Ibise… ja jsem s Ripmo AF na 15.12kg na pruzine.. kdyz bych dal vzduch a budu to brat s novyma kolama mel bych byt nekde okolo 14,7kg
To tu maturitu jezdíš rovně či co, že to nedáš? Váhu mám u Nomáda stejnou, mám teda vzadu 1200g plášť a podle mě je to na tule kategorii OK
kliky a kazeta X01, lehký karbon řidítka a pod 15 to bude :-). Slušnej tančík
Jo, moc pěkný! Už se těsím až se potkáme … A neboj ja taky jezdim pomalu… ;) A asi se mi to vic libi nez Slash, ja „tmvay“ kola nemam moc rad …
Moc se mi to líbí :0)
Zajímavý posun od TOP Fuel ke „svatému kříži“ rovnou na takových zdvizích.
Kolo nádherný, zajímavý detailní pohled na tlumič s plastovou krytkou hned u zadního kola. Věřím, že v reálu ta barva jiná bude – fotky jsou mírně „mléčné“, buďto očistit čočku na telefonu (odmastit) nebo to dotáhnout na počítači. Odpouštět ale nemáme co – kolo (ikdyž těžší) moc pěkně sestavený i nafocený.
Bydlim sice 250km od Phy, ale i já poznám, že jde o Točnou. Maturiťák je gut, jel jsem jednou a vyjel. Je potreba se nikam v nizsi casti nehnat a pomalu slapat, ke konci uz musis makat na 100% a jet co nejrychleji muzes … technicky to neni tezke
Hele seš moc skromnej. Ty fotky jsou super a pokec k nim naprostá paráda, dost jsem se u toho bavil. A o to tady jde. Takže plnej, a kdyby šlo víc, dám rád! Bajku zdar ;-)
metr-x: Však jsi mě taky inspiroval. Máš ale lepší vidlici – závist :-) Červenej Lyrik tam prostě patří. A já jsem rád, líbí se mi prostě víc. A Santa je Santa, tak trochu splněný sen. A každej se za ním otočí, na Trekovi mě všichni ignorovali :-)) Jenom ta váha :-( Já to vnímám i do kopce a na celkové manipulaci s kolem při jízdě, nedej bože, když to potřebuju nosit…
phixion: Tak to je dobrá náhoda. Moje první jízda na tomhle kole. Maturiťák mi samozřejmě zase odolal, ale dostal jsem za nad velkej kořen, což je můj osobák, a to jsem měl posledních pár let XC kola. Tak mi řekni, jak je to možný?!
Voita: Rozhodl bazar, Slash se minulý týden prodal, Santu asi nikdo nechtěl :-)
honzabr: Máš naprostou pravdu. Vůbec nechápu, proč to udělali. Zřetelně se to projevuje i na chodu. Proto si nechávám svýho Top Fuela. 100 mm zdvih s pocitem nekonečna, to jsem na jiném kole s tak malým zdvihem nezažil. K pokoření váhy na Santovi už není moc prostor. Kola jsou fakt lehký, sedlo taky a jinde moc neušetřím :-( 400 g chybí, a to je moc.
Za mě pecka!!! A ať si každej říká co chce, tak Trek bez Full Floateru, to prostě už není ono… a ta váha, byť se ti nepodařilo pokořit těch 15 Kg :-), je v pohodě.
Moc hezké, předpokládám, že původní rám byl Slash 8, jaký byl důvod k výměně?
Parádní bike :-)
1: Točná, viděli jsme vás tam v sobotu pokoušet maturiťák, ale jenom z pohledu pěšáků, co se tam pletou
Tak nakonec sis ho nechal ? Tak v tom nejsem sám :-).
Ta barva je naživo žrádlo, váhu neřeš, jakmile se kola roztočí, tak už to jede dobře a z kopce je to paráda.
LIster: Co to je? Já žádnej filtr nepoužil, čéče, to mám jenom tak špatnej foťák.
Darkson: Foceno 10 minut předtím, než jsme se potkali. Těším se, nicméně nebudu stíhat nahoru ani dolů :-)
Točná asi stačit nebude? Moc hezký bajk, jen ta váha, chce to dobrý motor :-)