To je samý 1× 11, 1 × 12 to už nikdo nejezdí trojpřevodník? Vzhledem k tomu, že jezdím v 8 pastorků jsem rád za trojpřevodník. Jak to máte vy??
To je samý 1× 11, 1 × 12 to už nikdo nejezdí trojpřevodník? Vzhledem k tomu, že jezdím v 8 pastorků jsem rád za trojpřevodník. Jak to máte vy??
jezdil sem troj, pak dvoj, a teď jedno a jsem za to rád
tak :)
Presne tak!
Jako kdyby se tu výhody a nevýhody jedno a více placek řešily poprvé.
Hlavní kolo aktuálně přestavuju z 2×11 na 1×12, na zimáku udržuju při životě starší 3×9.
3×8 má smysl na zimáka, kolo-pracant na dojíždění do roboty a po nákupech apod., na cykloturistiku se to taky dá. Výhodou jsou díly skoro zadarmo. Na nějaké ambicióznější ježdění v terénu už je to bída, padá z toho řetěz, neřadí to pod tahem, je to těžké. Z těhle důvodů se přechází na jednopřevodník s velkou kazetou.
Prostě mi připadá kazeta s největším kolem 46 z pasvil a vždy přijdeš o nějaký převody
tak jezdi dál 3×8 nikdo tě nenutí jezdit na paskvilu
A 46z Shimano kazety paskvil docela jsou, nevzhledný velký pastorek, ty 10–51 jsou ale docela pěkné, stejně jako Sram 10–50z, ve vyšších řadách vyfrézované jen ze 2 kusů kovu.
stejně má pravděpodobně 26" a na to to těžko bude rvát :D
Proč? I na 26" kolo by to šlo dát. Na 135mm náboj to pasuje, 26" kola nemívala o moc kratší zadní stavbu než 27,5"
jo jde, :D ale máš přehazku skoro na zemi
zvykneš si, časem je hezčí a hezčí :D
Zvlastni, pri prechodu z 3×10 na 1×12 ztratim realne zhruba jeden a pul nejtezsiho prevodu, to je fakt hruza. :))
Zase z 3×10 je to uz citelna ztrata jednotlivych prevodu. 3×10 ma pouzitelnych asi 15–16 prevodu za sebou. 1×12 na podobnem rozsahu jen tech 12.
Vzdycky je to neco proti necemu a kazdy preferuje neco jine.
Přecházím na 1×12 z 3×10 a došel jsem ke stenému výsledku výpočtu, ztráta půlky nejmenšího pastorku.
Mě to tak hrozný nepřipadá.
Nejseš v tom sám :)
ženy i moje MTB HT 26" je 3×9 a její treking je taky 3×9
Kalkulačka mluví jasně, vozíme zbytečný převody, který se překrývají, ale MTB nás „nebaví“ a žena trojplacku na treku využívá v celém rozsahu, takže smolík a 2×11 nebude :)
Na silnici a CX mám 2×9… Alespoň to mám snadný na servis a kompatibilitu :)
naučit ženu řadit na 3× zaslouží metál, bez ohledu na její kladné ostatní vlastnosti :-)
Nedávno jsem zrovna říkal ženské, že bych ji to 3×10, které má na kole na výslovné přání, zkusmo přehodil na 2× něco (10 nebo 11). Prej ani náhodou… :)
Ani by to nedávalo z hlediska modernizace smysl. 2× něco už je taky dávno za zenitem a že to byl od doby uvedení k zastarání opravdu okamžik.
Pozor, přesmykač stále žije, Shimano má i 2×12 v nabídce.
2×11 je na cokoliv po středně náročné terény bezproblému použitelné, dokud z toho nesetřeseš řetěz, funguje to se sideswing přesmykačema moc pěkně a má to trochu jemnější odstupňování než 1×12 = lepší na mírně zvlněnou krajinu.
realita ovšem je, že to nechává „uprostřed“ a pravou kvedlá :-) s 2×10 by měla neřešitelné dilema
Malej příklad kratšího výletu, kde ženská využije všechny ty převody na 3×10…
A pořád dokola…
:)
Mám 3×9 a rozmýšlím, zda tam dát 2×11, nebo to nechat být. Každé má něco…
Začni tím co tě na 3×9 štve a v čem by ti 2×11 pomohlo.
3×9 je moc levny…
Skok 17–20. Občas je moc velký a hodil by se menší. Dalo by se řešit kazetou 11–32 místo současné 11–34. Zvažoval jsem i 3×10, i na to tu mám věci, ale když už, to 2×11 by asi bylo lepší.
Nebo můžeš zkusit sunrace, ti to mají jinak 11–12–14–16–
18–21–24–28–34
Stávající kazety jsou XT, to by se mi do Sunrace moc nechtělo :) navíc ty kazety mám ve více kusech doma, dokupovat ještě další díly na 9sp moc nemá smysl…
Ono by i stačilo, kdyby začínala od 12z, vzhledem k 44z převodníku, ale ta XT kazeta má 6 pastorků na unašeči, takže to zkombinovat na 12–14–16–18–20 nejde. Jinak by bylo vyřešeno.
Trojtác by se k tomu pravda víc hodil 22–30–40, ale vzhledem k tomu, že mám kliky 180mm, je výměna mimo mísu, tenhle trojtác se na 180mm klikách rozumně nekoupí. Dvojtácové 180mm kliky doma v zásobě mám, plus převodníky 26 a 38, 39 a 40, takže pro 2×11 by šlo kombinovat co hrdlo ráčí. Uvidíme, teď řeším dětská kola, moje přijde na řadu určitě zas až na poslední chvíli.
Mám 3×9 a asi dlouho mít budu, protože dual control LX. Chodí perfektně, nic nezavazí, líbí.
jo, dualy jsou taky věc, proč nechci z 3×9 :/
Ty na všechny strany vyviklané brzdově-řadicí páky jsou pouze pro ty nejotrlejší borce :-).
Nedokážu uvěřit, že tomuto výdobytku techniky někdo holduje.
Nic lepšího není :)
mácháš rukama a brzdíš, řadíš.. vše v jednom, prostě bomba :)
Naštestí ty všesměrové páky vyhovovaly kromě tebe a Innfidela jen pár dalším lidem a Shimano je muselo s ostudou zrušit k radosti drtivé většiny ostatního bikerstva :-).
Másla, tomu nerozumíte :))
mě to taky vyhovovalo, řadí to dodnes jak víno
inverzní hazka byl trochu nezvyk, ale jinak super, brzdy xt výborné…
Tu inverzní jsem nakonec musel se slzami v očích vyměnit za devítkovou moderní XT, nicméně to chodí pořád skvěle. Nic vyvyklaného nepozoruju, brzdy brzdí slušně, vůle minimální a jak se tu mnohdy řeší „kokpit“ tak ty duály bez odřazovacích zbytečných páček jsou v tomhle perfektně čisté. Jezdím 1:1 se silničkou, takže mi to takhle vyhovuje maximálně.
já to kdysi předělal na děckokolo na 2×9 a řadilo a brzdilo to na Včka (paraleogram) super, už je to pryč…
Ale prd, je nás víc…
Jj, pro mě to byla bomba 3×9 na XT765 :-).
+1
Ty sem mel. Bylo to bomba akorat sem vyhodil ty male odrazovaci packy
Buď v klidu, každému vyhovuje něco jiného. I samotný účel kola může vyžadovat jiné specifikace. Také vozím 3×9, 3×10, 2×10 na 2×11 teprve čas nadejde. A 1×12 je na moje kola nepoužitelný, pokud nebudu chtít šaltrem sekat trávu. ;)
Stále jezdím závody na 3×9 a nestěžuju si. Nic mi nechybí a ani nepřebývá.
je to tak. Ted se kolega vrátil s ježdění v Rakousku, měl 2×11. Všchni co sním jeli meli 1×12 a hodně se mu divili že má „ještě“ ( to vypadá jak by to 2×11 bylo na trhu pul století :-)) na svém kole 2× něco, jak přišli kopce, tak říkal, že ti všichni i sami potvrdili, že jim chybí převody. Oni ti ty převody nechybí hned, nějaké kopce clovek vyjede, jen treba po 30–40km prevážně kopce, uz by se 1,2,3,4 zuby třeba hodili a že to tak je, že chlapi? Řekněte, ale po pravdě.
Tak řadit na jednom převodníku je pohodlnější, to je tak jediná výhoda. Jinak to beru jako marketing. Nejvíc převodů poskytne trojpřevodník, proti dvojpřevodníku má ovšem vícero nevýhod. Velká část převodů se opakuje, nejvíc tu vadí křížení, ne vše jde řadit. Ale pro určité situace může být trojpřevodník dobrý, myslím právě pro nějaké ty Alpy ap.
Dvojpřevodníky mají dnes typicky velký skok, tj. značně se zvýší rozsah. Na jemné řazení jsou pastorky, nevýhodou je nutnost podřazovat. Dvojpřevodník ovšem umožní jezdit třeba velkou část rozsahu na velkém převodníku, řadit tam celou kazetu nebo téměř celou (já třeba jezdím relativně často druhý největší pastorek a velký převodník), svým způsobem to funguje jako jednopřevodník. Ale je tu něco v záloze. Pokud tu je jednopřevodník – tak vzadu bývají často pastorky s obrovskými počty zubů – což v praxi znamená méně bežných pastorků, není jemné odstupňování.
Nakonec pro silniční závody se stále používá dvojpřevodník, asi to má nějaký důvod. Tady jde především o výsledek, až potom nějaký marketing.
Další výhodou je, že z toho padá řetěz ještě méně než z 2×10/2×11 s bržděnym ramínkem, je to tiché i v roztřískanym terénu. A je to lehčí. Dále oblast okolo středového složení, výhoda zejména u celoodpružených kol, nemusí být místo na přesmykač a odpružení má volnější ruku pro umístění a dimenzování čepů.
Na Alpy je lepší dvojpřevodník, 2×11 nebo 2×10 má převod 0,57, to na normálnim trojpřevodníku (3×8/9/10 s kazetama do 36z) dosáhnout nelze.
O výsledek jde v jakémkoliv závodě a i v profesionální silniční cyklistice se už jednoplacky na chvilku objevily, byť to tam byla jasná blbost.
Ještě je možnost 3×11, kde je 40–30–22 / 11–40 takže nejlehčí je 0,55 :-)
silnice a horské kolo jsou nebe a dudy. Pokud někdo používá horské kolo místo silničního kola a drtí asfaltové rovinky tak si určitě na 2×11 chrochtá. No vůbec mi nechybí řazení na plackách ve stojkách.
Na plackách přeřadíš daleko rychleji a pokud zjistíš v půlce stojky, že máš špatnou předlohu, tak je chyba jinde. ;)
Přesně tak.
V kopci podřadím na jedno nebo dvě zmáčknutí, mužů u toho pořád šlapat (neberu extrém z nejtěžšího na nejlehčí) . Nemusím zvolňovat při shazování tácu nebo při řazení nahoru to napřed rozšlapat, abych pak mohl šlapat menší silou a přeřadit. Nikdy mi na jednolacce nespadl řetěz, nemlátí při sjezdu do klece přesmykače. Snazší údržba. když je převodník obalený bahnem s olejem snadno ho přejedu hadrem a je hotovo. Očistit trojplacku byla nejotravnější činnost.
Rozumím tvým argumentům. Při shazování na plackách nepřemýšlím o tom jestli je řetěz v tahu, stačí přechod přes mrtvé body klik, v tu chvíli si s tím smyk už poradí. Co se týče řazení na plackách nahoru, tak přeřazuji už spíše ve vysoké kadenci a tam už zase není tah takový jako při silovém záběru. Padání řetězu dost eliminovala brzda šaltru, není jinak důvod proč by měl řetěz někam padat, než když se vlní jako příboj. Nemažu olejem, nevím co je ******** převodník.
Nemám pocit, že shazování na malou placku by bylo nějak problematičtější než řazení na větší na kazetě.
Pro někoho je horské kolo univerzál, resp. jedno kolo na všechno, pohodlnější trek, když chci, jedu po silnici, když chci jedu lesem, libovolně kombinuji během jedné jízdy.
jasný, proto se ale nejde dobrat žádnému závěru. Mám troj, dvoj i jedno placku a vše má svoje.
do terénu 1×, na silnici 2×, na turistiku 2–3×
Ano, každá varianta má své výhody i nevýhody. Mně třeba by moc nesedla kombinace Sora plus trojpřevodník, vzadu největší pastorek 25. To je ale o konkrétní kombinaci. Mít vzadu velký pastorek 32, tak by ten trojpřevodník byl zas o něčem jiném. Jsem příznivcem toho mít nastavené převody na to, co reálně užívám plus nějakou dostatečnou rezervu, ale zas ne přehnanou. Pokud bych měl jet někam do prudkých dlouhých kopců, tak pro ten účel ty převody změnit. Jinou kazetou nebo trojpřevodníkem nebo sice dvojpřevodník, ale s jinou kombinací. Kdo bydlí na rovině, nedělá odtud výlety někam do hor, tak by asi měl mít spíš víc převodů na tu rovinu, jemněji stupňované.
Ano, dost lidí chce mít univerzální kolo, ať k tomu užívá MTB, trek/kros nebo gravel.
Mno já po přechodu z 3×10 na 1×12 od Shimana budu mít nejlehčí převod naprosto stejný.
jo, s kazetou 10–51 a převodníkem asi 32?
U mě to je s 36z pilou a 11–50.
to už bych měl fakt málo do kopce a už bych se dřel
36/50 je cca stejné jako 24/36, čili nejlehčí na běžné 3×10.
mám 24/36 a 11–42, tak jestli bych chtěl nahradit toto tak bych musel dát 32/ 50,51
36/50 je blíž k 26/36 než k 24/36
To už je pod mou rozlišovací schopnost, buď to utáhnu nebo ne :)
utáhnout se dá vše o tom žádná, ale mám rád rezervu i větší.
Ne, chci převodník 36 a kazetu 10–51.
Teď mám nejlehčí převod 24–34.
Tak dnes není problém mít vzadu pastorek s 40 a více zuby, snad i 50. Pak ale těžko mít jemné odstupňování kazety. Myslím, že velká část lidí má na kole převody, které skoro nebo vůbec nejezdí. Jako rezerva ale mají svůj smysl. Lze se naučit i na to mít převody odstupňované více od sebe, zvyknout si na to jde. Pokud někdo některé převody nejezdi, tak při jejich snížení to na kole nepocítí – pokud třeba nezamíří nějak do hor, kde třeba normálně nejezdí ap.
Jen pro info, velké kazety s 50/51z pastorkem mají dost podobné nebo stejné odstupňování jako malé 9/10spd kazety končící 32 resp. 36 zuby. ;)
Až na ten 20% sekanec 10/12 na začátku :-)
Trochu podobný rozsah a trochu podobné odstupňování, ale furt tam něco chybí :)
Až bude 1×14 s převodníkem 32 a kazeta 9–10–11 … 51, tak mě vzbuďte ;)
Chápu lidi, co jim to 1×12 i dokonce 1×11 bohatě stačí. Mně by to taky bohatě stačilo, kdybych měl na každou disciplínu jiné kolo, ostatně na Dahonu mám taky jen 1×10 a je to super. Ale vzhledem k tomu, že mé hlavní kolo slouží jako univerzál, s kterým jezdí jak výlety, tak orientační závody, jezdí se ve dvojicích, jezdí se s tím i pořádné kopce, nebo naopak honí každá minuta po hladké rovince, potřebuju tam jak rozsah, tak jemné skoky.
Na Rakousko stačí 1×11 :-)
No pokud nejedeš grossglockner strasse
vyjel jsem to vesměs 34×40, občas 34×46 na biku. To není kopec, jen je delší. Na silnici bych se více zapotil. Jediné místo, kde došly síly, bylo od chaty Ketting Alm na Šchmitku. A to jsem výkonnostně lepší průměr.
taky mám 3×10 na MTB, změna převodů by mě nepřinesla žádnou přidanou hodnotu, spíš naopak downgrade.
Upgrade kola vidím smysl pouze na místech, kde to má fakt viditelné zlepšení (např. nahrazení hliníkových dílů karbonem atd.)
Osobně bych to viděl tak, že čím těžší terén, tím méně převodníků. Na silnici je to naopak, jemné odstupňování po jednom zubu u 3×X je výhoda v protivětru.
Když máš 3×něco nebo i jen například 2×11, tak víš, které převody jdou po sobě a řadíš plynuleji? Je na to nějaký fígl?
3×10 nebo 2×11 má zpravidla jemnější skoky, to je to, oč běží.
Proto mám u 1×12 kazetu se skoro stejným odstupňováním jako bylo na 3×10 :)
A se stejným rozsahem, že?
V podstatě ne :) ale ty dva těžké, které mi zmizely, mi nechybí :)
1×12 už se tomu dost blíží. Ale pointa je v tom, že 3×10 je dnes určené pro někoho jiného než 1×11 / 1×12, to je celé.
Fígl? Na to mi stačí odjezděné kilometry. Vždyť se jedná o pár kombinací.
Jo, je. gears.mtbcrosscountry.com V tabulce jsou černě označené navzájem navazující převody.
Ale s najedžěnýma kilometrama bys to měl poznat sám.
Navazující převody chápu, ale fakt jezdím od nejlehčího převodu tak, že mám malý tác a pastorky 11–10–9–8–7 a pak přehodím na velkej tác a zpět na 9. pastorek? Nevím jak se to čísluje.
Pokud chceš jen mírně změnit převod tak se to tak dělá, s řazením na přesmykači se dorovnává o jeden až dva pastorky. Ať už se řadí na těžší nebo na lehčí převod. Výhodou řazení s přesmykačem ale je, že umí převod změnit i o hodně na jedno kliknutí, což se dá využít při výraznější změně sklonu. S 1× něco by se muselo řadit 2–3 převody na přehazce.
Já to mám prostě velkou placku s větrem v zádech nebo z kopce, vlastně by mi vůbec nechyběla, prostřední odedře většinu kazety a nejmenší placku do kopců. A jak píšeš, prostě před strkem shodím na malou vyšlapu hodím zpět a hotovo. Jasně, nebavím se o závodech!
Mam to prakticky stejne jako Ty. Jen s tim, ze velkou placku nahazuju nekdy i na rovinach a pak jen podle vlneni terenu ladim na kazete. A presne jak pises, vetsinu odjezdim na prostredni placce a zatim se tedy priklanim k nazoru, ze na dvojplacce bych musel vickrat prehazovat prevodniky.
Pro jedno placku mam pochopeni pri zavodech, v tezkem terenu, xc apod. Ale kazdy to vnima trochu jinak.
I kdyz znam u nas jednoho vosla, kterej si predelal dvojplacku na jednoplacku, protoze bomba ty woe. A to je to starej 50ti letej fotr, co nakrouti pres 6tis km/rok.
Já tam peru furt velkou. Malou dávám, jen když kopec opravdu velký a nebo když jsem prošitý :-)
Já to měl opačně, na zvlněných rovinách jsem neustále přehazoval mezi prostřední a velkou plackou při rychlostech okolo 25–30km/h, s dvouplackou objedu většinu na velkou a malou dávám už když je vyloženě kopec a jedu pod cca 15km/h.
„zatim se tedy priklanim k nazoru, ze na dvojplacce bych musel vickrat prehazovat prevodniky.“
Pokud bys měl u 2×10(11) kazetu 11/42, tak ta rozsahem nahradí právě střední a velký převdodník s kazetou 11/36, takže naopak, na převodnících bys řadil méně. Jediná nevýhoda je, že bys přišel o 1 nejtěžší převod.
To chceš říct, že nevíš jak se řadí na trojplacce? :-D
Ale jako nějak jo, ale to víš samouk se může občas zeptat i na relativně banální věci. Třeba mi něco ušlo a posunulo by mě to. Teď už mám jen dvojplacku a 3×8 je na chatě.
Tak pořád je to jen kolo, takže hlavně podle citu :-)
To jo, tak to dělám, ale jen mám občas pocit, že hlavně do kopce bych to mohl zvládat líp… Z kopce na tom tolik nesejde…
Jak ten výpočet funguje? Tam je ještě další parametr? Když počítám nejtěžší převod 38/11 vychází mi 3,45.
Když tam zadáš 29er kola, tak to přepočítává asi z nějakých historických důvodů na průměr 26er. Dá se to vypnout v nastavení.
V záhlaví se to musí odladit. Díky.
2×11 24/36 + 11/42
Pokud na třech nejlehčích pastorcích shodím na malý převodník a zároveň odřadím o 2 pastorky dolů, tak se dostanu na přesně o stupeň lehčí převod. Reálně mám tedy 14 převodů s rozsahem cca 570% a relativně jemným odstupňováním ve spodní části kazety.
Jednopřevodník by mi vyhovoval 13 sp. 9/50 s odstupňováním 9,10,11,13,…, ale na tohle řešení si asi budu muset ještě nějakou dobu počkat :-)
Mám to stejně. To je setup na delší kopcovité tratě :-).
U nás v Polabí mám 26/38 + 11/42. Střídám dle potřeby a max spokojenost :-).
No Rotor už 13spd řazení dělá.
Pokud na třech nejlehčích pastorcích shodím na malý převodník a zároveň odřadím o 2 pastorky dolů, tak se dostanu na přesně o stupeň lehčí převod.
Potvrzuji, mám to taky tak 2×11 a asi je to o zvyk. Ale já se s 1×12 pral, když jsem měl půjčenou na měsíc testovačku.
2×11 mi prostě sedí
Také jsem si prošel cestu 3× >> 2× >> 1× – a musím konstatovat, že nic jiného než 1× už nikdy více nechci. Rozsah mi stačí na všechno, ve skupině nejezdím a na elite rajdra si nehraju, takže jemnost odstupňování neřeším:)
Takže jako mnoho ostatního, je to dle vkusu každého soudruha.
+100
Ono to je obráceně, já bych klidně bral 1×12, ale prostě na něj fyzicky nemám. Abych se nezničil v prvním prudším kopci, tak potřebuji pro někoho směšný převod 24/42. Na druhé straně, když si chci přišlápnout, z kopce, tak se hodí 36/11. A jemnější odstupňování mi umožní šlapat v optimální kadenci a tím šetřit síly. Takže nikoli elite rajdr, ale ryzí cykloturista :-)
Výhoda je, když na takto lehké převody umíš šlapat. Mně se motaly nohy už na 32/36 a 24/36 jsem dával sporadicky, raději to vytlačím :)
To musíš taky občas pocvičit techniku a stabilitu a ne jen furt honit KOMy :-)
Komy jsou jednodušší :)
Já zase nerad tlačím, když to aspoň trochu jde tak radši jedu.
Teď budu z nejlehčího 24/42 přecházet na 32ovál/51.
neboj nic, 24/42 využívam do kopcu hodně a jsem za to hodně rád a to jezdím závody.
Na 2×11 jsem teda ke kazetě 11–42 uvažoval malý převodník 26z. A velký k tomu 38 nebo 39… Je to teda na 27,5.
Vyzkoušel jsem kde co a tabulkově mi stačí 1×11. Mám i vyzkoušeno. 34 převodník a kazeta 11–46. Jsem nejspíš cykloturista. Jezdím rád delší celodení a vícedení výlety. Vyjedu s Olomouce, po asfaltu dojedu do Rožnova. Pojezdím v beskydech a večer jsem zase doma v Olomouci. Delší akce mají přes 200 km. Po deseti hodinách potřebuju na rovině těžší převody. Neutočím kadenci jako ráno. Roviny jezdím rychlostí cca 28–30 v hodině. Ráno točím převod 34–15 a večer je mi málo 34–11. V kopcích se taky hodí převody 22–36. Jeden dva kopce urvu, ale na celý den, nebo více dní v kopcích se hodí i velmi lehké převody. V jeden den jsem jel 6 kopcú v beskydech přes 1000m výškových. Nahoru dolů. Momentálně jezdím 2×10. Dobrý kompromis na všechno. Spotřebák je levný, řazení je přesné. U velkých kazet nad 11–36 je patrná každá blbost při seřízení. Vše v top stavu. Devítka sram, nebo desítka shimano je funkčně jinde. Řadí i v bordelu a patka nemusí být top.
Bud v klidu, jezdim stale 3*11 a hodlam u toho zůstat co to půjde.
Sorry, samozrejme 3*10 ;-). Podprahove vnimani tech zavodnich 1*11 se projevilo v plne mire.
Taky to tak mám na obou kolech, ale jezdím jen cyklostezky a silnice. Teoreticky bych si vystačil i s 2×X, ale nevidím k žádný důvod to měnit. Nepamatuji si, že by mi někdy spadl při řazení řetěz. A to mám na jednom kole Tiagru a na druhém XT. Na silnici je to úplně v pohodě, člověk má možnost větších skoků v řazení a současně jemného odstupňování. Navíc je systém nenáročný na údržbu a má levný provoz. Kdybych jezdil v terénu tak bych asi uvažoval o 1×X, tam to má jistě význam.
..a nie si sám.. :)
Tak to tak vše kolem a kolem čtu, dělám si všelijaké názory a zkušenosti, tak asi jak všichni tady. Ale co tak zjištuji, že vlastně celé 1× něco, se chce dostat na převodový rozsach 2×11, což je rozsah nějakých 630%. Někdo tady dával odkaz na stranky Rotoru, tak jsem si tam přeložil jeden odstavec a ten zněl takto " Exklusivní platforma 1×13, je skutečnou alternativou v rozsahu a převodových stupních k tradičním pohonum 2×11" podotýkam že proti 1× nic nemám. Myslím si že i to celé Boost je jen proto, že si výrobci dělají prostor pro řazení 1×13,14. a řekněte že na tom něco není?
Boost je kvuli tlustym plastum a kratkym zadnim stavbam a obojimu dohromady. Boost resi pruchodnost retezu okolo tlustych plastu (dnes oblibene 2,5, 2,6 a pluskova 2,8–3,0) a vzhledem k tomu ze je to tesne u prevodniku/ů, daleko vic to ovlivnuji ty nez kazeta, takze pohony 1×neco to potrebovaly daleko mene nez 2×11/10 (maly prevodnik je blize k ramu a plasti nez jeden prevodnik).
Priprava na 1×13/14 asi tezko, musely by zase byt sirsi orechy = nove naboje.
1×12 je proste vhodne pro jizdu v terenu a vykonne jedince, 2×11 pro jezdeni na kochacku, univerzalni pouziti.
Univerzální použití, to je to správné slovo
jo, a aby jsme se nedivili stím 1×13,14 :-)) a pořád zvětšujícími se kazetami
Zamrznul jsem u desítky shimano. Funkčně nemá chybu. Za pár let bude 1×12 stará záležitost. Pár let jsem kola prodával a mechošil. Shimano má údajně patent až do 1×14. Tak jestli je to pravda, můžeme se těšit na nové xtr 1×13 atd atd. V té době budu vesele jezdit 1×12 deore. Pravda, fikce? Uvidíme :-)
Mně devítkové řazení s dvoupřevodníkem bohatě stačí. Zdaleka nevyužívám všechny převody. Na druhou stranu, ať je sebevíc převodů, vždy se najde, co bude chybět. Buď rozsah nebo jemnost stupňování. Myslím, že u 2×9 mám minimálně stejně převodů jako u 1×12. Oboje má svoje drobné výhody ale i nevýhody. Nemám důvod platit výrazně víc za něco, co mi téměř nic nepřinese. Já mám levné řetězy i kazety, převodníky můžu použít klidně desítkové. největší nevýhodou je to, že nejsou k dispozici komponenty vyšších řad, kde u silničních to je vše jedenáctkové.
2×11 je fajn I pro maratony, ne?
Jasně že jo. V životě jsem nejel maraton na ničem jiným, než 3× a 2×10.
Mám „pouze“ dvě kola a jak již zde bylo řečeno, potřebuji univerzál. Stejně jako spousta lidí tady nemám neomezené finance ani skladovací prostory a nemůžu mít třeba sedm kol každé přesně pro jeden účel. A tak si to každý postavíme dle své chuti na 1×, 2×, 3× blablabla… Ty debaty jsou naprosto nanic. Každý na svém kole uvidí pozitiva (proto si to tak koupil/složil) a zbytek je podle něj horší (jinak by si ho taky pořídil) Já tady budu lobbovat za dvojpilu. Někdo jiný mi řekne, že jsem vůl. A takhle to je už od dob, kdy Gary Fisher ještě cucal mlíčko.
Serme na to, pojďme jezdit! :-)
No jasněěěěě, jezděme a je jedno na čem. Jak píšeš, to co si človek dá na kolo, tak o tom bude tvrdit jak je super. Jsou i tací co si něco dali a přišli na to že to je na nic, ale stejně budou tvrdit jak je to paráda :-)))). Ale jsou i ti, co přiznají že udělali blbost, ale těch už není tak moc :-))).
Jezděme co chceme,hlavně ať se nedřeme.
Ať si bajker či turista,hlavně nebud mopedista :-)))
1×,2×,3× či Alfina, jsme tu jedna bajkova rodina :-)
Kilometry najezdíme, rádi si tu poradíme,
a když už něco nevíme, na Bikeforum se obrátíme.
Ať nám to chlapi všem jezdí :-))
Já mám kola jen 2. Silnici 2×10 a bike bude 1×12
Jenže 2×11 má rozsah 630 % jen Sram GX kde je to 36–24 / 10–42. U Shimana je 34–24 / 11–42 a hned je tam jen 541 % (a s 36–26 a 38–28 je to ještě méně) a to už takový rozdíl oproti 1×12 není (jen cca půl převodu).
ano to jsem měl, ted bude 24/36 a 11–42, počítám že to bude tak asi 600%
Tak to počítáš blbě, bude to 572 %.
Jj
A jak to počítáš? Podle mě je to min :)
Těch 630 % vzala kde?
Standardně je na Shimano 2×11 klikacím jen 10z skok
Sram GX
A ještě k těm převodům. Asi hodně záleží, co a na čem jezdíš. Na cestovním krosovém 28" kole mám 3×9. A rozhodně to řadí z mých kol nejlíp. HT 27,5" jsem jezdil 3×10, to bylo troch zbytečný šaltrování. Fulla jsem měl ve 29" 2×11 (26/35 a 11/42). Převody stačily, ale trochu bláta a vrazit tam v tahu velké pastorky byla loterie. A teď čekám na 29" 1×12 (34 a 10/50). Na krajích bude trochu chybět, ale myslím, že to půjde.
překlep 26/38
Ano mel jsem Sram GX 24/36 a 10–42. Uvadeli 630%. Jinak kaslu na cele procenta a jine vypocitavace prevodu. Potrebuji prevody na vsechno co se terenu tyce i na delsi presuny(sotoliny atd) a jak uz tu nekdo psal, mam jedno kolo na vse, tak ze univerzal. Nestrkat do nej kasy penez. Tak vy co mate treba 2×10, a tento prevod vam vyhovuje ( staci vymenit kazetu z 36 na 40 nejvetsi) a mate paradni univerzal a hlavne za par korun.
To je z nějakýho asi komerčního důvodu opakovaná tabulková „pravda“. Je nás tu víc, co mají naprosto v pohodě na M8000 12z (já 26/38) a slyšel jsem (neviděl), že funguje i 14z.
Samozřejmě srovnávám údaje podle specifikace, zrovna tak bych mohl dát o dva zuby větší převodník na Sram nebo na Shimanu dát dozadu 11sp 11–42 a dopředu 10sp kliky se skokem 14z nebo zkombinovat dvojpřevodník s kazetou 11–46 určenou pro jednopřevodník, vzít úvahu různé aftermarket kazety atd.
U těch kazet s velkými pastorky mi přijde nejlepší, když tam ty velké převodníky nejsou napevno. Např. kazetu do 36 doplnit pastorkem s 44 z apod. Někomu může vyhovovat mít kazetu s jemnějším stupňováním a dát ten velký převodník jen pro nějakou konkrétní příležitost, např. když bude člověk využívat kolo v horách o dovolené ap.
Tak teď si nejsem jist jestli ti nerozumím nebo jestli nezaměňuješ pojmy pastorek a převodník.
Pojmy nezaměňuji, ale spletl jsem se. Nakonec v jedné větě píšu o pastorku 44 z a v té další píšu omylem o převodníku. Pokud má člověk dvoje záplety, tak stačí vyměnit zadní kolo. Pro nějaké ježdění typu Alpy, Dolomity, tam vedle velkého pastorku dozadu by přišel i jiný převodník, pochopitelně naopak menší. Zas jsou dvě možnosti, buď u klik dát oba převodníky menší, nebo velký nechat stejný a mít malý ještě menší. Myslím třeba kliky s kombinací 46–30 a pod.
Takže navrhuješ aby největší pastorek byl volný a nasazoval se samostatně? To bohužel nelze z několika důvodů.
Proč by to nešlo, nikde není psáno, že by se musel nasazoval na ořech. Tuším, že na některých kazetách Sramu šel měnit (XX 10sp.) , netuším jestli i na dalších.
U 11 a 12 sp. na XD ořech to jde
Tak volné největší pastorky se samostatně prodávají, třeba na koloshop.cz. To jsem měl na mysli zejména, ale možností je víc. Umím si představit, že se můžou prodávat i tři největší pastorky, které se pak zkombinují se zbytkem kazety, ty tři pastorky spojené.
Tohle dělalo v éře 2 × 9, kdy se zjara dávala kazeta 11–23 a jak se člověk trochu rozjezdil, vyměnil ji za 11–21. A když se jelo někam do hor, dala se kazeta 11–28.
Z toho je hezky vidět, ža systém 1 × 12 řeší naprosto stejný problém jako 2 × 9. Havně, že pokrok. Aspoň se tak tomu říká :-D
Protože to nejde editovat, tak to opravuji na
Tohle se dělalo v éře…
A dplňuji, že tento problém systému 2 × 9 byl vyřešen 3 × 9 nebo 2 × 11. Vše ostatní považuji za slepé vývojové větve :-)
Systém 1×12 má samozřejmě i své výhody, nicméně beru ho hlavně jako marketing. I já si myslím, že dvojpřevodník je asi ideální pro většinu jezdců.
Jinak převody se měnívaly i před závody, pamatuji Závod míru, když měl jet do hor, tak měnily vzadu vícekolečka (kazety tehdy myslím nebyly, spíš nějaká pěti nebo šestikolečka). Ale myslím, že převody se mění i nyní třeba na TdF, Giru, Vueltě a nejen tam. Jiné pro rovinaté etapy, jiné pro etapy s velkými kopci.
1 × 12 je ideální pro toho, kdo nechce jezdit rychle. Marketing k propagaci 1 × 12 využívá televizní přenosy krátkých závodů na velmi technickém a proto i pomalém okruhu. Masy lidí vidí, že na tom jezdí elitní závodníci a chtějí to taky. Pak na tom vyjedou do nenáročného terénu, kde se dá jezdit rychle a zjistí, že na to nemají převody. A kdo jezdí dlouhé maratóny, tak tomu taky chybí rychlé převody. A kdo kolo používá jako univerzál na vše, tak tomu chybí převody na rychlou jízdu tím tuplem :-)
Jo jo, já rychle nejezdím :)
Je to tak.
Ty musíš mít neskutečnou výkonnost, když by ti na maratonech nestačil převod 36×10, případně 34×10, což je nejběžnější osazení. Tohle stačí i na závody, které se jedou s avg 30+.
Nerad šlapu naprázdno. A to i teď, kdy závody už 10 let nejezdím :-)
36/10 by mi bohatě stačil, což o to, akorát ten skok na další pastorek 12 je na ho…, to by chtělo mezi ně ještě 11z, a největší pastorek bych k 36 převodníku potřeboval 58z, no a jsme zas u 1×14 :D
Tak vzhledem k tomu, že tu 10 tam stejně zařadíš akorát v klesání, tak ten skok v reálu vadí o něco míň, než to vypadá na papíře. Není to ideál, ale zase to není taková tragédie, jak tady někteří (teoretici) popisují ;)
Ještě že to BF existuje. Bez něj bych se nikdy nedozvěděl, jaké převody vlastně jezdím a jaké skoky mi vadí či nevadí :D
Na 1×12 můžeš mít úplně stejně těžkej převod jako na 2×11.
Závodník nebo cyklista jezdící rychlé trasy si tam klidně může dát velký převodník 36 nebo 38 zubů (tedy stejně jak na 2×něco) a pak má na 29" kole podobný nebo ještě těžší převod, než „stará klasika“ 3×8/9 na 26" kolech = nějtěžší převod 44 nebo 42–11. Takže tak.
Dvoupřevodník má výhodu jen pro ty, kteří potřebují jet hodně pomalu do prudkých kopců a zároveň šlapat z kopce po silnicích a zpevněných cestách. Plus v mírně zvlněné krajině to může mít trochu lepší odstupňování. To je celé.
Přesně tak +1 :-)
Ono ani na dvojpile se bez bastlení (dodržení skoku na převodníkách) nedostaneš k výrazně většímu rozsahu. Pokud dostaneš ten rozsah, zase dostane na prdel odstupňování s tím, že máš tak jeden lehčí převod k dobru.
2×11 má bez bastlení až 630%, tomu se ani 1×12 zatim neblíží.
Ale samozřejmě, vždycky je to něco za něco, odstupňování trpí.
Ale to platí výhradně pro Sram GX s XD ořechem, 2×11 Shimano je podle velikosti převodníků nějakých 520% – 540%
shimano pokud vím má i variantu 3×11 :D
a taky jde o to jaké kliky dáš, skok 14z na plackách už je celkem masakr
Ano má, na 3×11 je rozsah 660 %.
Jak se to počítá? Mám 38–26/11–42, tak podle gears stránky mám nejtěžší 3.45, nejlehčí 0.67, takže to vydelim mezi sebou a vynasobim 100? Takže cca 515%?
Nejlehčí je 0.62, takže 556%?
nebo tím výpočtem z gears :D
kazeta má rozsah: 42/11=3,818
Kliky: 38/26=1,461
a pak (3,818×1,461=5,578(x100%) tedy 558%
Je to to samé, akurát nesmím zaokrouhlovat. Dík.
Nejrychlejší je 3,45, nejlehčí 0,62, vydělíš a dostaneš 558%. 38–26 ale už je na Shimano 2×11 mimo specifikaci, skok má být 10z.
Mám to na Exceedu – slx, asi specifikaci moc neřeší.
No s 38 převodníkem, tak to bych se asi posral do kopců a kolena by mi asi poděkovali :-)) a co je " jet hodně pomalu do prudkých kopců?
Nevím, řekněme 25% a víc mimo asfalt a pod nějakých 6km/h. Ale pro každého to znamená něco jiného, každý má kopce i svoje možnosti jinačí.
Takové kopce mě míjí :--)
tož nevím jak se porovnává jestli je kopec moc prudký či né, ale vyjedu třeba na 90km a nastoupám 2000–2500 je to moc nebo normálka?
Já to beru podle toho, že se mi zvedá přední kolo. Pak se na takovém kopci zbytečně nemorduji a jdu ho raději pěšky. Ušetřené síly pak požiju na velkou pilu, kterou tam vzápětí peru :-)
Tak na 1×12 možná docílí převodů jako na 2×9, ale vzadu bude mít obrovské pastorky a stupňování moc jemné nebude. Na můj vkus hodně drahé kazety, hodně drahé řetězy – a životnost asi horší jak u devítkového řazení. Mně kolo nikdo nedotuje, takže nebudu hledat co nejdražší řešení, jen proto, že je momentálně v módě. Chápu, výrobci chtějí co nejvíc vydělat.
Tak to už je úplný nesmysl. NX není „nejdražší řešení“ a přitom nabízí skvělý rozsah a slušně fungující řazení. SLX je zhruba stejně levné. A že by životnost byla nějak omezená? Nevšiml jsem si.
Zase dělám něco špatně, když tebou popsané situace bez problémů jezdím na 1×11 v sestavě 36+11/46… A jo, umím na tom jezdit dost rychle, žádné pomalé plahočení do kopců. A vyjedu taky vše, na co mi stačí adheze plášťů a moje jezdecké schopnosti. S budoucí 10–51 už nebudu muset řešit vůbec žádný problém.
Jsi prostě dokonalý. My lemry holt musíme vzít zavděk 2× nebo 3×…
Nepovažuju se za dokonalého. V XC závodech končím obvykle jako poslední nepředjetý o kolo, na dlouhých maratónech někde v první čtvrtině výsledků. Ale z celé diskuse kolem 1×11/1×12 mám dlouhodobě pocit, že problém je především v hlavách a zatvrzelosti. Já si s tím přechodem taky dal docela na čas, ale nakonec nelituju.
Často za nevyjetím kopce byly právě i ty okamžiky, kdy jsem musel řadit na převodníku a ztratil tah do kopce, pak už se pokračovat nedá. Natož ještě přemýšlet nad výše psaným „řešením“ řazení na převodníku a současně odřazení o dva pastorky dolů, abych měl to správné odstupňování. To je už úplně zběsilý úlet ve šlapání a v trochu náročnějším terénu nepoužitelný.
Ty problémy co popisuješ jsou problémy hlavy. Tím neříkám, že pro tvoji potřebu není výhodný systém 1× něco. Další věcí je skutečnost, že ty to posuzuješ pouze ze strany závodů. Podle tohoto pohledu přeneseného na auta, by všichni museli jezdi v nějakém GT, DTM nebo WRC. Ostatně tohle je určitý problém, kterým trpí i samotní výrobci kol a je to docela nakažlivé a přenáší se to i na spotřebitele. ;)
Závody jsem tam uvedl jen jako příklad své výkonnosti, ne jako nějaké měřítko. Zkrátka jsem takový o trochu více než rekreační cyklista, ale problém s nedostatkem převodů zatím nepozoruju.
Věřím ti, že máš dostatečně dimenzovaný motor. Mě se někdy větší rozsah hodí, stačí, aby bylo mokro a kopce které se dají dát silovějším stylem prostě nedám. Musím zatížit zadní kolo a použít plynulý záběr, což vyžaduje lehčí převody. Obráceně, znám dost jedinců (rekreačních), kterým dvě páčky dělají problém, někteří bez ukazatele řazení jsou zraceni. Tím jsem chtěl říci, že pro některé je 1× něco i vysvobození. Celé je to o tom, že každý má jiné požadavky a potřeby. Proto si myslím, že variabilita u výrobců by mohla být větší a ne pokrok soustředit pouze na větší kazetu. Vždyť už nyní je vzadu rozeta, která skoro koresponduje s velkou pilou na žiletce. Když jsem to probírali s kolegou, tak argumenty pro 1× něco bylo:
1/ jednodušší systém
2/ úspora váhy
Jednodušší na ovládání je, jestli je spolehlivější a blbuvzdornější, tak to záleží na konstrukci daného rychlostního systému. Úspora váhy je relativní, je to o použitých materiálech. Udělali jsme si porovnání váh (toho co jsme měli k dispozici) a jako rozsah jsme brali metu 500%. Zvážili jsme XTR 9sp. a to bylo lehčí jak XTR 10sp. oba systémy byly lehčí jak XTR 11sp. Zde se váha už rovnala váze systému XT 1×12, u XTR 1×12 už byla výrazná úspora váhy (cca 200g oproti XTR 9sp.). Porovnávali jsme jednoho výrobce, aby byl podchycen vývoj. Kdyby jsi použil konstrukční řešení co bylo uplatněno na XTR 12sp. u systému 9sp. tak ten rozdíl nebude ani 100g ve prospěch systému 12sp. Je mi jasné , že se tu bavím o vrcholové třídě daného výrobce, ale tento vzor se jako přes kopírák opakuje i u nižších tříd. Některé komponenty jsou schálně těžší než by být musely (u nižších tříd), tak že, když se potom na to podíváš jako technik, tak je to docela dobrá komedie. Někdy je lepší to ani nezjišťovat. ;)
Ještě vtipnější je úspora váhy vs. cena, ty starší věci se i vyšších řad koupí za pakatel, kdežto lehká 12s kazeta stojí raketu.
To je další věc, nikdy jsem si nemyslel, že udělám downgrade. A při vývoji jsem šel 3×10 XT M770 pak 2×10 XT M780 a nyní jsem na 3×9 XTR M970 (včetně brzd, ano je to na 26"). :D
Já tu mám dvě největší dvojice z 10s xtr kazety po závodníkovi, zbytek byl zničený, tak asi udělám mix 4 největší xtr a zbytek deore, a budu mít polo-xtr kazetu. Trojtác nechám, jen největší dám 42 místo 44 a je na další sezónu vyřešeno. Do toho 2×11 se mi nějak moc nechce…
Já jsem koupil tři 10sp. XTR kazety po necelém litru, každá byla sjetá trochu v jiném místě. Nestřílelí ani jedna, ale i tak jsem koupil spodní 4 pastorky XT (jsou stejné) a první dvoupastorek XTR pro každou. Výsledek je, že mě ve finále vyšla á 2litry.
Jediné zajímavé řešení v podobě 2×11 jsem našel při kombinaci: kliky z 12sp. a zbytek z 11sp. Vzhledově se mi líbí a rozsah je uspokojivý, váha dobrá.
Tak takovej nadšenec asi nejsem :D
Na 2×11 bych dával M785 kliky s 26/38, 39 nebo 40 (38 tu je orig. Shimano, 39 Aerozine a 40 tuším TA spec.). Třeba na to taky někdy dojde…
Já jsem myslel ten systém 2×11 v XTR. Předpokládám, že se tím začnu zabývat tak za 5 let.
Na kliky M785 můžeš použít 40z placku origo Shimano, dělal se varianta 40/28.
Já vím, ale tohle mám doma.
Rozumím, já je koupil (XT 40/28) na bazaru skoro nejeté za 400,– . Kdo by dneska jezdil na dvouplatce. ;) Velkou používám do klik XTR M980, malá se potom musí použít XTR 24z nebo 26z. Zatím jsem používal 38/24 nebo 38/26, letos zkusím 40/26. Jsem zvědav, jak to bude řadit, náběhy nejsou úplně ideálně.
No jo, to bude fakt v hlavě, jestli je pro někoho tak nepřekonatelný problém si v hlavě uvědomit, jak na sebe navazují jednotlivé převody po změně převodníku…
To je právě ten zásadní problém – nenavazují. Takže se musím přes fázi extrémně lehkých převodů dostat k tomu správnému, což ale znamená ztratit na chvilku plynulost v přenosu síly. Proč, když prostě „jen“ cvaknu jednou páčkou a přehodím o pastorek? Odstranění přesmykače byl nejlepší krok ke zjednodušení a zrychlení řazení v terénu.
Asi to mám nějak špatně udělané, když mi navazují…
Jedná se o současné hejbnutí oběma palci, což zas tak náročné není. Ale souhlasím, musí se půl otáčky povolit, aby řetěz správně naběhl, v tomto je 1× něco rozhodně lepší. Je to prostě daň za ty 2–3 převody navíc, které cykloturisti s nadváhou a bolavými koleny tak potřebuji :-).
Akorát mi neštymuje, jak to ti turisti dělali v době, kdy bylo 3×10 24/36.
I když mi ani neštymuje, jak jsem mohl se silničkú jezdit na otočku Praděd nebo Luhačovice s nejlehčím 39/25…
Taky nechápu, jak jsem mohl mít kdysi na mtb nejlehčí převod 28/28.
Prostě jsme to vydupali. Já měl taky celkem dlouho kvůli jemnému odstupňování kazetu končící celkem malým pastorkem.
Teď jsem to chtěl napsat! Byly doby, kdy si silniční kolo žádalo celýho chlapa. Dneska, v době kompaktů a kazet s 32 zubovými pastorky, se může každej druhej fotřík navlíct do lycry a hrát si na silničáře. Kam ten svět spěje…
Čas malin nezralých, kdy jsem s kazetou 11–21 dupal Tesák Troják Kašavu :)
Akorát Grapy jsem nikdy nepokořil, na to jsem byl vždycky máčka.
Tak v dobách, kdy se na silničkách jezdily tak malé kazety a bez kompaktů, nebyly snad Grapy ještě ani vyasfaltované, ne?
No v podstatě máš pravdu. Když jsem se tam začal plantat, tak myslím Grapy zrovna čerstvě zpevnili. Ale kamarád, fakt bušák, rval Grapy na 39/21 na zimákovi ještě v době, kdy tam byla šotolina :)
Favoriťáckej dvoutác 52/48 a šroubovací šestikolo 13–22 a tesák troják o prázdninách skoro obden. No je to pětadvacet let, ale šlo to. Kdo by to řekl co nás čeká za možnosti.
Dvoutác byl 52/46 :) 48 byl jednopřevodník, taky se na některá kola osazoval (s pětikolečkem).
Tehdy byla bomba vzít dětské kliky s 40z, uřezat z toho ten převodník, ztenčit ho na soustruhu, protože byl původně na široký řetěz, vysoustružit podložky s osazením a krásně to za ty uřezané zbytky pasovalo na tu trojpackovou kliku, takže dvojtác 48/40 nebo 52/40 byl na světě. V době, kdy se tu nedalo nic koupit, si člověk musel umět poradit… Tehdy jsem si takovéhle srandičky nosil na SŠ do školních dílen, kupodivu mě to bez problémů nechali vždycky udělat.
Byl i 52/48, měl sem to na kole po otci.
Variant bylo více, ale bylo to kolem těchto velikostí, celkově velké převodníky a mezi nimi dost malý rozdíl v počtu zubů.
Co se pamatuji, tak na favoritu bylo 51 nebo 52 a malý převodník 47. Největší pastorky bývala dvacítka. Existovaly snad i vícekolečka, kde byly pastorky větší, ale moc se to nevidělo. Byl problém vůbec něco sehnat.
S příchodem MTB byly zajímavé převody, najednou šlo jet do prudkého kopce a šlapat lehce. Pamatuji kliky Walter, tam to bylo myslím 52 a 42, nebo možná 44. Ale i tam, kde šlo normálně věci koupit na trhu, ne jak u nás za bolševika, tak tehdy silniční převody byly těžší, to platilo jak o šroubovacích vícekolečkách, které končily dost malými pastorky, tak i o převodníkách, které naopak byly velké a rozdíl mezi velikostí přicházel postupně.I cyklistické příručky počítaly s tím, že do kopce se jezdí silověji, protože tu zkrátka nebyly dost lehké převody, aby šlo jezdit jinak.
Už jsem se bál, že nám to nikdo nevysvětlí.
Jsi zlý
Třípackovej favoriťáckej dvoutác na klínky byl určitě 52/48. Poctivý železo :-)
Jj, které se kroutilo. Jednou za měsíc jsem rovnal pavouka a několikrát jsem ulomil kliku.
Ale jako struhadlo na kotníky byly kliky docela spolehlivý.
To rozhodně
Copak kompakty a 32z kazety, ale furt ještě za svoje. Ten správnej masakr právě přichází s e-silničkama :-)
Myšlenka hezká, akorát že ty přestavbové sady často stojí stejně jako celá kazeta. Takže když už bych měl potřebu něco měnit, tak bych raději použil celou kazetu s jiným rozsahem.
Někdy dokonce více. Což je dané tím, že ten velký pastorek je z hliníku, kdežto kazeta jako taková ocelová. Při sjetí kazety zas lze tento velký pastorek použít s novou kazetou. Kazeta se zpravidla neopotřebuje na velkých pastorcích tolik jako na menších. Natož pastorek, který se používá spíše výjimečně.
Ani ne. Jestli je pastorek z oceli nebo hliníku ovlivní cenu minimálně. Nevím teda k jakému systému se vyjadřuješ, ale pokud jsou dnes k dispozici levné kazety s velkým rozsahem, tak mi nějaké doplňování pastorků nedává smysl.
Mnohdy ten samostatný pastorek ve velikosti 40 a více stojí víc jak kazeta, mnohdy i kazeta, která končí stejnou velikostí pastorku. Samostatný pastorek může fungovat jako doplněk, běžně jezdit na kazetě s menším rozsahem, při plánování ježdění s prudkými kopci tam zařadit ten velký pastorek – samozřejmě musí se někde ubrat. V kopcovitém terénu zas není nutné mít tak jemné stupňování.
Takže jinými slovy, zvolím raději dražší řešení s nejistou funkčností a ještě si rozhodím odstupňování kazety.
10 sp. kazeta 11/42 stojí řádově 600 Kč, 11sp. 11/46 1200 Kč, takže nějaké bastlení s pastorky je opravdu blbost.
bastlení s pastorky bych nenazýval řešení, které nabízí výrobci. Já třeba bastlím s kazetami, z dvou složím jednu – protože chci mít kombinaci, kterou jinak neseženu.
Ano, kazetu s velkým pastorkem 40, 42 z člověk sežene za o něco víc než pětistovku, běžná cena kazety. Samostatný velký pastorek, mnohdy s doplňkovým pastorkem na výměnu dvou na kazetě např. 16z místo 15 a 17z, tak stojí kolem tisícovky. Jenže ten velký pastorek poslouží klidně k několika kazetám. Stupňování na kazetě – pokud použiju nějakou, kterou doplním, tak bude příznivější, než když bude mít rovnou ten velký pastorek. Díval jsem se na to, jak tam jdou pastorky za sebou. A hlavně, samostatný pastorek mi umožní jezdit třeba běžný rozsah kazety a ten velký pastorek nasadit jen někdy, např. do Alp apod.
Přesmyk sideswing je dělaný na skok 10z. Funguje i se skokem 14z, ale při převodu 22–21 začína řetěz chytat o spodek klícky smyku. Převod 22–24 normálně funguje. Vozím kliky 22–36 a kazetu xt 11–36.
Dlouho jsem to řešil, nakonec 24/36 i 26/38 na XT8000 klikach a kazete 11/42.
Vse funguje k plne spokojenosti :-). Na 14z nebo kombinaci s 11/46 jsem nemel odvahu.
Na 14z by asi chodil desítkovej 14z přesmykač.
Ahoj,
co říkáte na přechod z 40/30/22 42/11 na 38/28 46/11 kola 27,5, full. Les, traily a občas přejezd po silnici. Děkuji za každou rozumnou radu ;)
Hele na ježdění po lese když už 2×11, tak za mě spíš 26–36 nebo 24–36 a kazeta 11–42z.
Jestli jezdíš nebo bys měl možnost jezdit v dost drncavym terénu tak spíš 1×12. Shimano SLX M7100 stojí pakatel.