Pro fandy železnice - jedna z dnešní noční

Přidat foto

Železniční stanici Olomouc hlavní nádraží řídí dispečer z centrálního dispečinku v Přerově. Svítící monitor vlevo je dotyková telefonní ústředna a vícekanálová radiostanice v jednom. Na třech monitorech uprostřed je schéma stanice s jednotlivými prvky zabezpečovacího zařízení kde pomocí myši zadává dispečer příkazy zabezpečovacímu zařízení a určuje kam a kdy který vlak nebo posunový díl pojede. Na svítícím monitoru vpravo je provozní aplikace zaznamenávající veškeré pohyby vlaků a odesílající je do informačního systému, aby byly k dispozici mimo jiné pro veřejné aplikace mobilních telefonů a počítačů. Vzadu na obří obrazovce je schéma celé 100 km trati z Přerova (mimo) až do České Třebové (mimo), která je řízena celkem pěti dispečery z jedné místnosti dispečinku. Televize nahoře monitorují dění na nástupištích jak v Olomouci tak menších stanic na trati, nákladním nádraží v Olomouci a v lokomotivním de­pu.

(vloženo 30.10.17)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
kiwaf
kiwaf

20.12.19 09:08

Vypada to monstrozne! Moc pekny.

Reagovat
Renda69
Renda69

15.9.18 09:51

Tak jsem konečně viděl moderní pracoviště, díky Singlespeed. Kdysi jsem jezdil, tak to znám jen z té provozní strany. Švára dělá v Berouně na nákladovém a to je ještě pravěk, byl jsem to tam omrknout.

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

1.11.17 12:46

Každé zařízení má své výhody a nevýhody. Na Slovensku třeba frčí na Siemensu SIMIS W. Ale 42 vlaků na jednokolejku za 180 minut jako náš elektronický blok od AŽD by slovenský Siemens asi nedal.

Reagovat
Meridabiker
Meridabiker

1.11.17 10:12

Grafik: neni to o vyvoji 10+ let, je to o tom, ze v cr na to ma jista firma vicemene monopol a “nejede pres to vlak” Siemens a ix dalsich firem, ktere dodavaji zabezpecovaci zarizeni v cele evrope davno funguji, takze by stacilo zapojit i jine firmy nez jen tu nasi jednu ;-)

Reagovat
grafik
grafik

1.11.17 08:50

Ještě jedna drobná poznámka na konec, přesto praktická. Vstup do kolejiště servisu, údržby, vývoje řeší norma/legislativa (přesně nevím), zkrátka je potřeba „lejstro“. Na VRT by tam 1) snad ani s povolením nikdo nevlezl 2) pokud ano, tak by musel mít setsakra zkušenost a nervy jak špagáty. 3) zamyslet se v kolejišti a ztratit pojem o čase = křížek

Reagovat
grafik
grafik

1.11.17 08:31

Problém by byl i u zabezpečovacích zařízeních, které mají jasně definovanou bezpečnou reakci. Jinými slovy musí se zachovat tak, aby nedošlo ke ztrátám na majetku/životech. SW spadají do nejrizikovější skupiny SIL. Vývoj, testování a vyhodnocení je klidně na +10 let. Teprve pak se může uvažovat o nasazení do produkce. Právě jak tu někdo psal, že jsou na železnici staré systémy, ano protože jsou ověřené a jakýkoliv prvek radikálně měnit není dobrá cesta. Nahrazením systémů za „procesorové“ je vždy na velkou diskuzi a nejeden odborník na bezpečnost už samotný procesor považuje za nebezpečný, a zpravidla proto jsou „nové“ systémy zálohované nebo zdvojené jinou metodikou. Čím vyšší uvažovaná rychlost tím víc si to v ČR (a na současných) tratích nedovedu představit …

Reagovat
goofy
goofy

31.10.17 16:55

U nás je VRT nesmysl. Pěkné obrazovečky. Tam se asi nevyplatí chodit do práce pod parou co? :-D

Reagovat
Smazaný účet
Smazaný účet

31.10.17 15:09

Tak ve Francii jsem platil za TGV 50 Euro za cestu z Paříže do Lille – 200km. V ČR za podobnou trasu dáš čtvrtinu akorát trvá dvakrát déle.

Reagovat
Smazaný účet
Smazaný účet

31.10.17 14:47

„Koryta“ by v některých úsecích s malou koncentrací oblouků skutečně umožnily provoz rychlostí 200 km/h, viz trať Břeclav – Brno. Problém je především v legislativě, kdy na takové trati nesmí být žádné úrovňové křížení s jinou komunikací. A on by to skutečně problém (jatka) byl, díky vysokému počtu dementů, kteří se cpou s autem pod padající šraňky a chodících přes koleje všude možně.

Navíc, jak psal Singlespeed, problém by byl se stále hustější příměstskou osobní a nákladní dopravou, když osobáky v krátkých mezistaničních úsecích jezdí max 100 km/h, protože na víc nemá cenu se rozjíždět a nejrychlejší náklady NEx jezdí 120 km/h, tady by propustnost trati dost utrpěla. A stavba další trati je otázka, protože ČR má velmi členitý terén.

Jinak u nás se rozumnou rychlostí jezdí, nevidím důvod navyšovat. Volání po VRT mi přijde spíše jako rozmazlenost s velkýma očima, „však voni to ve FR a DE maj“. Skutečný význam má VRT ve velkým zemích (Francie, Německo, Španělsko, Polsko atd), kde jsou zastávky vlaku daleko od sebe a dostat se z jedno kraje státu na druhý by trvalo neúměrně dlouho – 8 až 12h. Navíc fyzika platí i pro VRT a nárůst trakční energie výrazně převyšuje úsporu času, Ideální je ten poměr mezi 120–160 km/h. A výrazně dražší je i infrastruktura.

Reagovat
Meridabiker
Meridabiker

31.10.17 14:41

Dnesni koridorove trate ktere se nove buduji mji navrhovku 160km/h

U nas vseobecne geograficky nejde moc zvysovat rychlosti, bylo by to nesmirne nakladne na vystavbu a nasledny provoz. VRTku casem udelaji aby se mereklo, ale zadny vetsi smysl to nema, stanice jsou u nas hodne blizko, takze jak psal Singlespeed, vlak by se rozjel a brzdil by do dalsi stanice, prujezdne stanice mit stejne nikdy takovou rychlost nebudou…

Sere me jak vsichni matlaji, ze jsou u nas zeleznicni stavby nejdrazsi v cele evrope a prilehlem vesmiru, ale nikdo nevidi co za tim je, kazdej rekne, ze vlak dela tdn tdn a ze je vevnitr hnusnej a jede pomalu, kritika s nulovou znalosti problematiky…

Trat je jedna vec a jednotly ktere po ni jezdeji je vec druha, obsazenost osobni dopravy je opravdu mala a investice do ni jsou nevratne…bohuzel

Reagovat
mirorek2
mirorek2

31.10.17 13:54

Děkuji za vysvětlení. Takže jediná cesta je všude nové tratě.

Třeba se toho dožiju někdy :-)… třeba i dálnice bude

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

31.10.17 13:37

Rubi: Rekonstruovat stávající tratě na 200 km/h by vzhledem k masivní koncentraci nákladních vlaků asi nebylo rozumné. Ta 160 km rychlost ještě jakžtakž umožňuje soužití nákladní a osobní rychlíkové dopravy na jedné trati. Mnohem jednodušší je organizovat nákladní dopravu třeba v úseku Hranice – Přerov, kde se jezdí max 120 km/h (Pendolina když klopí 135 km/h) než třeba v úseku Přerov – Zábřeh na Moravě, kde lítají rychlíky 160 km/h.

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

31.10.17 13:28

mirorek2: Ono to není tak jednoduché jezdit rychlostí 200+ km/h. Jednak se nedostává vhodných lokomotiv a vozů. 230 km/h je maximálka Pendolina a Taurusu/Railjetu, Vectrony a Mesršmity jezdí 200 km/h. Starší lokomotivy jezdí 160 nebo 140 km/h, ale rozjezd těžšího rychlíku na tuto rychlost jim trvá třeba 5 kilometrů. Dále by bylo třeba zrušit všechny přejezdy. Přes přejezd se rychleji než 160 km/h jet nesmí. Musely by se narovnat oblouky a ne jezdit pořád doleva – doprava, jak to v některých úsecích koridoru je. Tratě jsou taky nahoru dolů a valit do kopce 200 km/h neumí jen tak nějaký vlak. Zásadním problémem jsou také nákladní vlaky. Motá se jich nan trati spousta mezi rychlíky a udržet plynulost dopravy a nenarušit hladkou jízdu rychlíku bývá občas problém.

Reagovat
Rubi
Rubi

31.10.17 13:12

je treba myslet dopredu, nase podani Ten-t jak na zeleznici tak na silnici je spis takova parodie na dopravni cesty. K te cene kdyz si vemu ze kdysi CD nakoupilo 10 (7) pendolin za 4,4miliardy s vizi jezdit po Evrope, coz se samozrejme nepovedlo a ted nam to jezdi po CR naprosto zbytecne, protoze muzou jezdit max 160, kterou zvladne kde co a naklapeci skrine na trati Ostrava-Praha neusetri skoro nic.V te dobe zafinancovat VRTku a ne se drzet pri zemi na 160, kdyz se opravovalo hodne useku na koridoru, tak jsme mohli byt trochu jinde a ne v situaci kdyz uz nas chteji nemci objizdet pres rakousko. Ten samy pribeh na D1 s 3 pruhy vs 2 + rozsireny odstavny, i pres veskere posudky se stejne udelalo to levne polovicate reseni, ktere ve vysledku vyjde vsechny jeste draz.

Reagovat
mirorek2
mirorek2

31.10.17 13:03

Ale na takovou 200+ rychlost se ty koridory přece stavěly ne? Co teď brání tomu, aby se jezdilo rychleji, neříkám 350, ale kolem dvou kil by to neměl být přece problém. Otázkou je, o kolik by se reálně zkrátila doba dojezdu a jestli to stojí za to. Ptám se zdejších fundovaných :-)

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

31.10.17 12:50

Provoz VRT je sám o sobě tak finančně náročný, že by zejména ruinoval stát, neboť Češi jsou skrblíci a částky v řádu tisíců by třeba za jízdenku z Ostravy do Prahy určitě nedali. Jestliže jeden tříčlánkový Regiopanter stojí cca 150 mil Kč, tak jedna špičková vysokorychlostní souprava by stála přinejmenším miliardu. A kdo by zafinancoval výstavbu nových tratí bez úrovňových křížení s jinými pozemními komunikacemi, s obřími poloměry oblouků a bez provozu nákladních vlaků taky netuším.

Reagovat
H8me
H8me

31.10.17 12:49

kurna, mazec! :) Kde je monitor s YouTube a B-F? :D

Reagovat
Rubi
Rubi

31.10.17 12:30

Meridabiker: zeleznice bude hi-tech az se na ni zacne jezdit nejakou rozumnou rychlosti, jenze nez se tady postavi VRT tak ja budu v duchodu :-)

Reagovat
Meridabiker
Meridabiker

31.10.17 11:30

Hezký, železnice mě živí už hodně dlouho a tenhle pohled je fakt boží.....ta situace, když pár let stavíš koridor, všechno se ladí a pak se to pustí do provozu a vidíš, jak to z té staré mechaniky všechno funguje viz tvoje fotka je k dokonalej.....

Jak říkal profesor na VŠ, pánové, uvědomte si, že železnice je konečně hi tech…a tady je vidět, že měl fakt pravdu :-)

Reagovat
mr.antik
mr.antik

31.10.17 11:09

je tak už vim kde se číňani inspirovali při výrobě mojí klávesnice… akorát na tom macu narozdíl od nich snad nezapomněli na PageUp/Down

Reagovat
novas752
novas752

31.10.17 09:52

Dobrá nudle to bajkfórum. :) Já to mám přiblížený aby se to vlezlo ± na celou obrazovku.

Reagovat
Radek Broz
Radek Broz

31.10.17 09:48

ale iMac půjde pryč… asi.

Reagovat
wilda81
wilda81

31.10.17 07:22

Spartacus: paráda!

P.S. https://www.youtube.com/watch?… ;)

Reagovat
Smazaný účet
Smazaný účet

30.10.17 22:16

Já mám také v jedné místnosti jednu trať… i s vlečkou :o))

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

30.10.17 21:24

t29: Většinou je to jedna místnost – jedna trať. Místností je na patře několik, některé však ještě nejsou plně obsazené nebo jsou úplně prázdné podle toho v jaké fázi je modernizace a zapojování trati do dálkového ovládání.

Reagovat
t29
t29

30.10.17 20:51

Hezké zátiší. To máte v každém patře jednu trať?

https://www.youtube.com/watch?…

Reagovat
Smazaný účet
Smazaný účet

30.10.17 20:50

Noo, 30 kousků, nějak tak jsem to čekal. Zajímavější do bude na Balabence, tam bude ještě větší šrumec na noční.

Taky jsem o tom přemýšlel, ale už by mne to nebavilo, být mezi čtyřmi stěnami. Červená čepice s poznáním na 2–3 stanice má náplň mnohem hezčí :-)

Reagovat
Jonáš1
Jonáš1

30.10.17 20:09

No mi co jsme od dráhy nás už nepřekvapí vůbec nic.

Reagovat
Sinty
Sinty

30.10.17 19:55

Proto já včera raději zůstal doma a jel z Břeclavi do Mladé Boleslavi až dnes odpoledne a pohodička. Jinak respekt takové práci :) Další třeba letový dispečer, také žádná sranda :)

Reagovat
Smazaný účet
Smazaný účet

30.10.17 19:52

Brno – Sokolnice byly ráno taky zajímavý, pohyb přískokama panťákem mezi sil. přejezdy jsem ještě nezažil, nejely šraňky…

Je to jednokolejka a na to neustálé čekání při křížení a výluky nejsem z trati Tišnov – Brno zvyklý.

Reagovat
konarider1
konarider1

30.10.17 19:51

Partička si jede Train Simulator a říkaj tomu práce :-D

Reagovat
Breakpain
Breakpain

30.10.17 19:50

Jsem sice IŤák … mám rád více monitorů … ale todle je móóóóc :D

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

30.10.17 19:16

Rubi: Já zase nezáviděl cestujícím :-). Z Červenky do Moravičan byla doprava zastavena přes 6 hodin. Jednokolejně se to rozjelo v 19:40 s omezením rychlosti a všechny čekající vlaky bylo třeba protlačit přes zmíněný úsek. Nejdříve tedy jelo 5 rychlíků hned za sebou směr Olomouc, pak opačně 4 rychlíky a jeden osobák, pak 8 rychlíků „na blok“ zase do Olomouce, hned potom opačně 7 rychlíků, změna směru a 6 rychlíků do Olomouce a pak teprve skupina 5 rychlíků a jednoho osobáka, kde třetí v pořadí byl tvůj vlak 540 :-). Samozřejmě jsme nepolevili a následovala závěrečná skupina 3 rychlíků a 2 osobáků do Olomouce. Celkem tedy v rychlém sledu 38 rychlíků a 4 osobáky na jednokolejce během 3 hodin :-0.

Reagovat
Rubi
Rubi

30.10.17 18:33

smenu vcera vecer jsem dispecerum nezavidel :D jel jsem Ex540 Ostrava-Praha a do Olomouce to dojelo bez zpozdeni a pak pri cekani na jednokolej useku po te nehode u Cervenky zasek 70min, jeste ze se mi chtelo spat a cesta utekla rychle. Az budu chtit nekdy na koridoru protlacit tak vim kam napsat :D

Reagovat
puka
puka

30.10.17 18:27

Mám 2 monitory, dokážu hrát na jednom a checkovat bf, fb na druhém. Kde se mohu přihlásit na pohovor? :D

Reagovat
Singlespeed
Singlespeed

30.10.17 17:44

Spartacus: Přesně nevím. Odhaduji tak kolem třech desítek zaměstnanců všech úrovní vcetně vrátného :-).

Reagovat
Smazaný účet
Smazaný účet

30.10.17 17:01

A kolik vás tam na CDP přes noc je?

Reagovat
Fran7
Fran7

30.10.17 16:11

Pěkný, mé pracoviště si vystačí s jedním monitorem a i ten bych někdy rozmlátil, spíš ten telefon vedle. K razítku, taky mám jedno s nápisem PRO SLUŽEBNÍ POTŘEBU a to by asi žádná na zadek nechtěla :)

Reagovat
mr.antik
mr.antik

30.10.17 15:03

No furt EMG záření displejů než z z linky… tady můžeš mít apoń otevřených několik oken B-F, faceboků, online TV, porno kanálů a ještě u toho pracovat

Reagovat
jIrI___
jIrI___

30.10.17 12:29

Z takového kvanta EMG záření by mi pukla hlava, stačí jeden displej u linky :)

Reagovat
hovado_cz
hovado_cz

30.10.17 12:21

a to sem si říkal, že 3 displeje je fakt hodně :D

Reagovat
mr.antik
mr.antik

30.10.17 10:53

Mně se líbí ten telefon. S nim se dá aspoň významě bouchnout když tě někdo naštve.

Reagovat
Radek Broz
Radek Broz

30.10.17 10:31

Vypadá to trochu jak muj kancl.

Reagovat
Smazaný účet
Smazaný účet

30.10.17 09:39

strtom: svatá pravda! já mam takový pěkný schvalovací razítko na dokumentaci a furt nemůžu přemluvit žádnou kolegyni, aby si nechala na zadek dát „schváleno“. :-)

Reagovat
Josech
Josech

30.10.17 09:23

Vyhrabana hlava: To bys nebyl ty, abyses tady nevyblil!

Reagovat
šimlos
šimlos

30.10.17 09:23

Pro ČD jsme koncem devadesatek v Ericssonu dělali páteřní přenosovou síť ,optiku i metaliku. Olomouc, Přerov, Hulín, Valmez, FM, Ostrava. Nikdy jsem předtím s železniční telefonní a přenosovou infrastrukturou nepřišel do styku a docela jsem zíral na to muzeum :-). Ale díky jednoduchosti to fungovalo spoustu let. A taky mě překvapilo, že je síť drah oddělená od civilní jako ta armádní. .Tohle je už jiný ale pravděpodobně to běží po té naší páteři :-)

Reagovat
Trepifajxl

30.10.17 09:16

Single: jak tohle souvisí s B-F???

Reagovat
hmm
hmm

30.10.17 09:04

taková tma v kanclu je normální režim? a kafe se smí konzumovat pouze ve vedlejší místnosti?

Reagovat
vit.sklenar
vit.sklenar

30.10.17 08:58

Nevidím kafe!? :)

Reagovat
Wojtkingson
Wojtkingson

30.10.17 08:53

Myslím že je, protože tj součást kritické infrastruktury mám pocit, raději bych tu fotku stáhl… :D

Reagovat
strtom
strtom

30.10.17 08:48

Pro samé monitory není na stole ani místo, kde položit kolegyni a dat jí pár razítek na zadek.

Reagovat
lunochod
lunochod

30.10.17 08:44

Jaro, léto, podzim, zima, to jsou největší překážky na dráze :-)

Reagovat
hmm
hmm

30.10.17 08:44

super, takhle to vypadá že nejsme úplně v pravěku

Reagovat
Endurossta
Endurossta

30.10.17 08:39

neni to proti vnitřnim předpisům? :)

Reagovat
grafik
grafik

30.10.17 08:38

Nádhera, znám skupinu lidí a firmy co to programují. Svou trochou sw jsem taky přispěl, ikdyž ne pro koridor na moravě.

Reagovat
Smazaný účet
Smazaný účet

30.10.17 08:36

Stačí trocha větříku a jedinný co funguje, jsou šraňky na kliku ;)

Reagovat
kocers
kocers

30.10.17 08:26

A ono se v tom dá vyznat? :-D

Reagovat

Další galerie z kategorie

Jano86 4
hovado_cz 20
zbyslavjak 7
bmx20 11
bmx20 7
Muron 3