• wwmagic

    Off topic jako prase…

    Stručně: ve firmě se nám dlouhodobě ztrácejí palety. Měsíčně se u nás protočí cca 4000 palet, podle dosavadních propočtů se jich za poslední rok ztratilo 2000. Zjistit aktuální stav je neřešitelný problém, palety jsou v různém účetním stavu a pořád se pohybují.

    Představa šéfů jak se ztrácejí je taková, že přijede auto má vyložit 150 palet, papírově je vyloží, ale něco odjede pryč. Nepochybně jde o organizovanou záležitost.

    Řešili jste někdy něco takového, myslím, že v Čechách dost běžná věc…

    Jaké jsou návrhy?

    0 0
    • MirosPikos  

      Znám takový případy. Nevím jak se to řeší. Vím, jak bych to řešil já. Snad ne moc naivně. Vytipoval bych si pár týpků, kteří rychle postavili barák. V autě mají zřejmě GPS nebo jim auto vylepšit. Zjistit, jaké jsou na trasách výkupy palet a tam si na ně počíhat. Klidně zaplatit nějakého „detektiva“. Ve výsledku se to jistě vyplatí. 2000 * 140 = 280.000 za B tmavé (2000 * 170 za A světlé nebo 2000 * 230 za nové).

      0 0
    •  

      Mozna treba pravidelna mesicni inventura nebo vazit auta nebo kontrolovat vykladku

      0 0
    • Barak  

      Jestli jsou to vsechno vase palety, co to resit pres čárové kody? Kazdou paletu pak skenovat na vstupu a na vystupu a delat namátkove kontroly, jestli palety, ktete odjíždějí jsou vyvydejkovane a to, co se slozilo bylo do systemu prijato. Jasne, je to voser a neco by to stalo.

      0 0
      • Petr L2  

        Cokoliv se přestane ztrácet, jakmile je za to někdo zodpovědný, takže přestanu palety skladovat volně na dvoře a pokud někdo něco posílá na paletě, musí si jí nafasovat, je s nákladem v dodáku a pokud jí nevrátí, tak jí buď dodal s nákladem a jistě jí vyfakturoval, nebo se mu ztratila a zaplatí jí. Je to jednoduché.

        Běžně kupuji kabely na špulce a má to stejný mechanismus, špulku vracím, pokud jí nevrátím, mám jí ve faktuře.

        0 0
        • soural  

          +1 netřeba GPS, čárový kódy ani kamery, řešení vidím v kusu papíru a tužce. Prostě tak, jako evidujete zboží, budete evidovat i palety. Ať se starají skladníci a řidiči. I když se třeba hned nepřestanou úplně ztrácet, budete alespoň vědět, kde je slabý místo.

          0 0
    •  

      Podle mě se na to nedá takto odpovědět, respektive poradit, když člověk neví blíž o tom, čím se ta firma zabývá a v jakém kontextu a jak funguje.

      4000 za mesíc je zatraceně dost. Co vím, tak i ve zhruba desetinových množstvích / „obrátkách“ se palety – minimálně v některých firmách – prostě běžně evidují – tzn. berou se na sklad a fakturují se zákazníkům nebo odběratelům a pak se buď vrací zpět, nebo prostě proplácejí se zbožím, dopravou apod. (nebo se převádějí mezi provozy pokud jde o jeden koncern). Pak samozřejmě k podobnému nemůže docházet, protože ten kdo to zboží přijímá, si dá pozor, jednak aby případně paletu vrátil a druhak aby nepřebíral paletu, kterou ve skutečnosti nedostal… minimálně pak u někoho zůstane „černý Petr“, což dlouhodobě většinou není akceptovatelné a dá se z toho, usoudit, kde asi k chybě dochází.

      Pokud nejde o jednocestné palety (což v tomto případě zjevně asi nejde) pak se samozřejmě po určité době palety vyřazují jako opotřebované.

      Pokud skutečně je „zjistit aktuální stav neřešitelný problém“ tak podle mého osobního názoru v první řadě chce pokud možno „pořádně zatočit“ s tím, kdo nějaký takový nesmysl tvrdí – inventuru totiž lze provést u jakéhokoliv zboží. Pracoval jsem i u velkých průmyslových podniků, kde měly neuvěřitelné množství skladových zásob a neuvěřitelný pohyb a při inventuře stejně doslova počítaly každou matičku… a materiál který eventuelně byl toho času „v pohybu“ (např. prostě musel být expedován, nebo právě dorazil) a nešlo tomu zabránit se prostě zaevidoval taky, proti podkladům a zkontroloval se před nebo po. Prostě neexistuje, že by někdo kdo je skutečně profesionál tvrdil, že nemůže zjistit, kolik zboží má… ne vždy je samozřejmě ekonomicky opodstatnělé to skutečně chtít zjistit, ale pokud je nějaké podezření na větší ztráty nebo nepravosti, pak to je něco jiného…

      Otázka je, kolik toho případně někdo skutečně „krade“ a kolik je řekněme přirozený úbytek – jestli má cenu to řešit. Ceny palet se samozřejmě dost liší dle typu, dodavatele, množství apod, ale pokud počítám např. 150,– Kč/Ks palety tak krát vašich údajných 2000 Ks tam máte ztrátu 300.000,– Kč ročně. Nevím o jaké firmě se bavíme, pokud jste General Motors, tak je to asi zanedbatelné, ale pro většinu firem by to znamenalo dost na to, aby se to skutečně řešilo… na druhou stranu, často se ukáže, že skutečnost je daleko prozaičtější – nikdo nic fyzicky nekrade, ale může být nějaká mezera např. v odepisování materiálu ze skladu (popř. jeho opětovnným příjímáním na sklad) a ten pak po čase samozřejmě účetně nesedí se skutečným fyzickým stavem – v praxi je to podle mě běžnější než by se mohlo zdát… když se k tomu připočte např. neřešení přirozeného opotřebení a pár vcelku normálních ztrát výsledek je na světě.

      0 0
    • myscho  

      Na každú vykladku namierit kameru a počítať kus za kusom.

      0 0
    • tromboonen  

      Mě by zajímalo, kde se ztrácej ty palety z exotickejch dřev, co z nich hipstři na kurzech dělaj za velký prachy ptačí budky a držáky na ajfouny.. bych je klidně měnil za normální v kurzu 3:1 :)

      0 0
      • Petr L2  

        Z exotických krajin, třeba na palety ale hlavně bedny z Ruska byly za socíku pořadníky, soudruzi je dělali ze sibiřské borovice a byla dokonale vyschlá :-)

        0 0
        • tromboonen  

          Mě je jasný, že nejsou z Polska, jen bych se rád dostal ke zdroji, ale asi mě předběhli všichni Ti hipstéři co si nechaj platit od mamin za to, že jim ukážou jak držet brusku a upižlat si z toho noční stolek :)

          0 0
          • Petr L2  

            Ještě je druhá varianty, že si je ti exoti kupují přímo ve firmách, co vyrábějí palety jako nábytek, to jsou pak poněkud jiné palety......

            http://www.nabytekzpalet.eu/…-c10_0_1.htm

            0 0
            • tromboonen  

              No jo, moda, to rikam.. me by se libily nejake z exotickeho dreva, kdyby nekdo vedel o firme, ktera dovazi neco na paletach z Azie…

              0 0
            • mr.antik  

              no ty kráso, to si jakože ekolog koupí jakože paletu aby z ní vyrobil jakože nábytek, na kterej se ve finále spotřebuje 10× víc stromu než IKEA…

              0 0
              • jIrI___  

                Před hodně lety byl nábytek z palet především o velice nízké ceně, recyklaci už vysloužilých palet, které by jinak putovaly do spaloven, a samozřejmě aby člověk ukázal určitý životní postoj. Po několika kauzách ohledně škodlivosti konzervačních látek, kterými bývaly palety napuštěny, se ale udělal velký byznys s prodejem „čistých“ nepoužitých a nijak neošetřených palet. O ekologii dnes už většině lidí samozřejmě nejde, jde o styl :(

                0 0
    • tom xtr  

      Tak postupy jsou celkem známé a používané, po technické stránce tedy:

      • evidovat sklad palet (stejně jako jiných položek), tj.
      • na vstupu normálně počítat a evidovat příjem,
      • na výstupu se může dát automaticky generovat výdej palet podle expedice výroby (a normy balení),
      • občasná inventarizace stavu,
      • pokud používáte i vratné palety (oběžné), pak nezbývá než evidovat a hlídat navíc i saldo palet u jednotlivých odběratelů (což je teda opruz a komplikace navíc).

      Automatizace skenu pohybu přes RFID je u dřevěných palet /předp. se bavíme o tomto typu/ nereálná.

      0 0
      • Kire  

        Doplnil bych hmotnou zodpovědnost a vytvoření podmínek pro ni, dále pak vyřazování opotřebených palet nechávat schvalovat a nabídnout je těm zlodějům k odkupu ;-). U nás je o ně zájem, je to levné palivo do kotle, krbu, kamen.

        0 0
        • zdenal8  

          Levný odkup jako palivové dřevo je základ. Nejdřív je potřeba nasytit trh, pak se bude ztrácet méně palet.

          0 0
      • jeffi  

        Jenom bych doplnil, pokud firma používá externí přepravce nebo nevěří vlastním šoférům, musí hlídat i obalové saldo za jednotlivé přepravce a řidiče

        Pokud to má fungovat, je to v IT komplexní úloha, musí se striktně dodržovat pravidla oběhu ve firmě a evidence mimo firmu. Návratnost je ale jistá, protože s paletami se strašně „šmělí“ po výkupech, kterých je u hlavních silnic více než dosti.

        0 0
        • zdenal8  

          No spousta firem používá jenom jakože eurovky. Vypadá jako eurovka, ale nemá to ty razítka. S těma toho ve výkupu moc nevyšmelíš.

          Chce to používat vlastní palety s popisem, dát na ně zálohu a to budou všichni vracet, protože ve výkupu za to nic nedostanou. Třeba jako to má ytong, záloha na paletu (neni to eurovka) a ještě platíš automaticky opotřebení.

          0 0
        •  

          IT s tím nemá nic společného, to je jen populární berlička pro dnešek… ze které se bohužel především u velkých firem příliš často vyvine jen další zbytečný žrout času a peněz. Nejsem proti výpočetní technice, ale dřív žádné „IT“ (v dnešním slova smyslu) nebylo a obdobné problémy řešit také uměly a to často lépe než dnes.

          Podle mě podobné chce především zodpovědnost, kázeň a pořádek + důvěřovat ale prověřovat a podřízené v rozumné míře vždy kontrolovat – a to ne jen formálně, ale skutečně. „Volné mravy“ a bordel prostě sami o sobě zákonitě svádějí k nepravostem.

          0 0
    • okam_z_brna  

      Tak jestli se ztrácejí palety, tak asi naprosto nejtriviálnější řešení je přepočítat vyložený palety když přijede to auto? 150 palet máš rámcově spočítaný za 3 minuty a je to. Nehledal bych v tom tak nákladnou vědu přes GPSky a tak.

      0 0
    • jIrI___  

      Hodím lehký OT do OT :). Kdyby někdo měl levně na prodej kolem 10 ks euro palet, dejte vědět. Ideálně Ostrava a okolí.

      0 0
    • kyl  

      U nás ve firmě přejímají a odesílají zboží dva lidé.Podle dodáku spočítají palety a rámy(každá položka má svůj počet palet a rámů) na odplachtovaném návěsu a jak to nesedí nebo je něco poškozené,hned se to fotí a posílá odesílateli.Zá­kazník(jiná firma jak odesílatel)si pošle papíry co a jak chce mít a podle toho se dají palety a rámy.Rozdíl musí pak sedět se skladem zbytků.Do toho si zákazník posílá nové palety a rámy(poškozené nebo staré nechce)a to je zas na jiném skladě a v jiné evidenci.A pak je evidence vyřazených.

      Jeden čas se ztrácely nové rámy ale hříšník se prokecl v hospodě že si udělal novou králíkárnu.Musel vše zaplatit a dostal padáka.Ty rámy jsou z pěkně ohoblovaných prken.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.