Zapletená kola Spinollo - plášťová

51 nepřečtených
  • vsn

    Ahoj,

    chci koupit nová karbonová kola. Vybral jsem Spinollo 50mm, má s nima někdo zkušenost?

    vyplatí se připlácet za jiné než DT competition dráty?

    děkuji

      • vsn  

        Právě že v historii nic není. Jeden člověk co je ma ale i tak nenapsal specifikaci, náboj/dráty

    • Delkim  

      loni na nich jezdili celou sezónu v LAWI a co jsem slyšel, tak nebyl jediný problém

      ráfky jsou klasická Čína, ale to je snad u všech lokálních „manufaktur“

      • vsn  

        tak je mi jasný, že to je komplet čína … mě spíš jde o to jak ta kola specifikovat … jestli mají dobře uvedený hmotnosti tak klasický „J“ výplet je nejlehčí … oproti Straigt Pull hlavičkám … mají SP nějakou jinou výhodu?

        • vysmátej bajker  

          trend,prej tužší a nepraskaj.

          • vsn  

            dobrá,

            tak tedy vemu 50mm, klasicky kulaty (DT Compet) ale SP …

            snad se na tom bude dát jezdit (jedny univerzální kola)

            díky

            • Delkim  

              tak snad to ukočíruješ i ve větším větru :)

            • kokoska.rokoska  

              Že jsem tak smělý, proč k aero kolům kulaté dráty?

              • JFtryall  

                Protoze se bude hlavne pohybovat tricitkou a ne 40+ :-)

                • kokoska.rokoska  

                  To je samozřejmost, když bude mít kulaté dráty :-)

                  Jen nechápu, proč ten vysoký karbonový ráfek – s kulatými dráty to bude vypadat „z p.dele“ a aero to taky nebude.

                  Že by jen potřeba odlišit se? :-)

                  • vsn  

                    tak jeden důvod je cena a druhej je ten, že nevěřím, že 1,8mm drát bude mít výraznou nevýhodu oproti aero (2,3×1,2) a taky klasickej DT Comp je lehčí

                    • kokoska.rokoska  

                      Věřit nemusíš, odpor vzduchu to nijak neovlivní. Je to jako jezdit v aero kombinéze se sombrérem na zádech – jde to, budeš originální, ale rozumné to není. Nízké ráfky s aero dráty budou mít nesrovnatelně menší odpor.

                      • vsn  

                        jen doplnění: kde jsi byl když jsem žádal o radu? :o)

                        jinak tím pádem tomu Spešl s Roval 40mm asi nerozumí :) a myslím, že ani ZIPPy neměly aero dráty (nevím jak je tomu teď)

                        jinak tedy dle tebe aero/neaero dráty odpor vzduchu neovlivní, nízké ráfky s aero budou lepší … no a pokud dráty nemají vliv tak nejlepší dle tebe budou nízké ráfky s kulatými dráty ;)

                        • kokoska.rokoska  

                          Vypadá to, že máš problém s chápáním psaného textu. Nebos' to jen nečetl. Dráty mají na výsledné aerodynamické vlastnosti násobně větší vliv než výška ráfků.

                          A to, že se každou chvilku najde výrobce mamlas, který se to snaží ignorovat na věci nic nemění.

                          Takže vysoký ráfek s kulatými dráty je vzácnou kombinací špatných vlastností z obou světů – z aero světa sis vybral citlivost na boční vítr a vyšší váhu a ze světa superlehkých kol sis vybral velký odpor vzduchu. K tomu vzhled, který vykouzlí úsměv na tváři každého cyklisty. A to se vyplatí.

                          • vsn  

                            vsn:že nevěřím, že 1,8mm drát bude mít výraznou nevýhodu oproti aero

                            (1)kokoska.rokoska: (reakce) Věřit nemusíš, odpor vzduchu to nijak neovlivní.

                            (2)kokoska.ro­koska:: Nízké ráfky s aero dráty budou mít nesrovnatelně menší odpor.

                            vsn: dedukce: no a pokud dráty nemají vliv tak nejlepší dle tebe budou nízké ráfky(2) s kulatými dráty (1) – *jsou lehčí

                            ale to je jedno, možná mám opravdu problém s chápáním psaného textu … ale to nic nemění na tom, že jsi se objevil až po tom, co jsem žádal o radu :)

                            • Singlespeed  

                              Mně se zdá, že kokoska.rokoska ti tady valí pěkné kaleráby do hlavy :-). Nevšiml jsem si, že by uvedl nějaké konkrétní údaje o aerodynamickém odporu konkrétních typů drátů a ráfků a jejich kombinací, nikde žádné součinitele vlastně nikde nic :-).

                              • Člověk a jeho svět  

                                Tak v historii zde proběhlo několik odkazů na testy, kde se to jednoznačně potvrdilo. Osobně souhlasím, že vysoký karbonový ráfek a s kulatými dráty nevypadá pěkně, ba přímo z pr*ele.

                                • Singlespeed  

                                  Nějak si nevybavuju, že by se tu někdy objevily nějaké konkrétní údaje týkající se konkrétních kombinací ráfků Spinollo a různých druhů drátů… Jaký je skutečný rozdíl v aerodynamice zápletu s úplně stejným ráfkem, ale s odlišnými dráty by mě docela zajímalo, třeba konkrétně rozdíl Revolution//Com­petition/Aero­lite/Aerocomp na stejném ráfku. Pak třeba porovnání jak se změní odpor při použití o 1/2/3/4… cm vyššího ráfku a zároveň kratších drátů Revo/Comp/AL/AC. Jak se změní odpor při použití méně drátů. Co bude mít větší odpor, 24× Aerolite nebo 20× Competition při použití stejného ráfku jen s odlišným počtem otvorů atd. atd.. Co zadní kolo, jak se chová v turbulentním proudění za tělem jezdce, má cenu i u něj řešit aerodynamiku?

                                  • Člověk a jeho svět  

                                    Hledám, ale třeba to sem Ječňák dá, myslím, že to postoval kdysi on.

                                  • Hroch obojzhivelnyj  

                                    http://www.tour-magazin.de/…/page67.html#/92

                                    a dalsi stranky, daj se tam najit kola s podobnym rafkem ale jinymi draty (Mavic, Whizz), o kus dal jsou pak aero kola, ale skoro vsechny maj aero draty ;-)

                                    • treatt  

                                      To je málo ze života, navrhoval bych praktickou ukázku – připravíme si kulatou tyč a průměru odpovídající zaoblenou tenkou laťku, rozjedeme se v autě na sedmdesát, uchopíme do ruky nejdřív kulatinu a vysunjeme ji ven. Ruku zastrčíme, uchopíme laťku a vystrčíme ji z okénka (pochopitelně vodorovně, pro vyšší míru instruktáže si prakticky vyzkoušíme odpor vzduchu rotací dlaně tak, abychom vystavili odporu vzduchu větší hranu laťky) a vzájemným porovnáním si odpozorujeme rozdíly :)

                                      Druhý způsob – vezmeme do ruky kolo s kulatými dráty a pořádně roztočíme, načež přiložíme dlaň – opatrně! – blízko k rotujícím drátům pro získání představy o proudícím vzduchu kolem drátů. Následně pokus opakujeme totožným stylem s kolem, které má ploché dráty. Výsledky si poznačíme a dle nich budeme reagovat na bike foru ;)

                                      • Hroch obojzhivelnyj  

                                        „Jedno si pamatuj, chlapce. Nikdy nehajluj z okna jedouciho autobusu.“

                                        A pak jsou takovy jako Milos, co maj vecne pulku aero dratu pretocenych napric…

                                        • McBlacky  

                                          to má ovládaný přes Garmin a v klíčovém útoku se mu to přenastaví dle aktuálního větru na optimální polohu.

                                          Něco jako má nová pětka v ledvinkách :)

                                        • satch  

                                          Ten jednorukej ze Simpsonových :)

                                    • Singlespeed  

                                      To je docela zajímavé počtení, i když se měřila jen přední kola (zjistit chování zadního kola v turbulentním prostředí za jezdcem bylo pro redaktory příliš velké sousto). Udělal jsem si v hlavě docela slušný galimatyáš :-). Třeba Cole C50 lite s 50 mm ráfkem a 16 kulatými špicemi jsou stejně aerodynamické jako Corimy Winium s nízkým ráfkem, ale 18 aero špicemi, ovšem více aerodynamické než 47mm Citecy s 14 aero špicemi. Dále jsou stejně aerodynamické jako 48mm Lightweighty s 16 aero špicemi, aerodynamičtější než Dura Ace 35mm s 16 aero špicemi a srovnatelně aerodynamické s Shimany 50 mm +16 aero špic.. Tak kde je tedy pravda? :-) Pokud někdo neudělá opravdu porovnání stejného ráfku a různých druhů a počtů špic, nic se objektivně nedovíme a valení kalerábů do hlavy se nevyhneme:-).

                              • kokoska.rokoska  

                                A „kaleráb“ je prosím co? Nástroj pro snižování aerodynamického odporu kulatých drátů?

                                Chtělo by to zavzpomínat na fyziku druhého stupně základní školy. Doufám, žes nechyběl :-)

                            • kokoska.rokoska  

                              Zjevně máš, bohužel :-)

                              Přečti si to ještě několikrát a snad pochopíš, že tvoje víra odpor vzduchu neovlivní. Ostatně jako cokoliv jiného.

                              Takže věř čemu chceš, kup si co chceš a pokud z toho budeš mít radost, koupil jsi dobře.

                              Já se ptal pouze po důvodu výběru.

                              • sYs  

                                Tady je jeden test aero a tuhosti (převzato z webu rafkarna.cz)

                                http://www.rafkarna.cz/…kol_IDEA.pdf

                                • McBlacky  

                                  stačilo to sem dát hned a kokoska nemusel pálit čas přesvědčováním nevěřících

                                  • Delkim  

                                    Kokoska je vyhlášený tím, že rád trpí nejen na kole, ale i tady na fóru :)))

                                    btw pěkný test!

                                • Singlespeed  

                                  Ale jaké konkrétní aero vlastnosti má hotové konkrétní zapletené kolo točící se a zároveň pohybující se danou rychlostí kupředu a jak se konkrétně tyto vlastnosti změní při záměně špic např. Aerolite za Competitiony jsem se opět nedověděl :-).Vše jsou jen nějaká izolovaná měření, která nesimulují aero vlastnosti kola jako točícího se celku pohybujícího se kupředu v různém (rychlosti i úhly) proudění vzduchu a už vůbec ne v úplavu za nohami jezdce a rámem.

                                  • jecnak  

                                    Vetsina mereni zadni kolo vubec neresi. Mrkni do vlakna http://www.bike-forum.cz/…iky-atd.html mas tam nekolikero testu. Par jich je i komplet. Problem zadniho kola je, ze jeho aero odpor je silne zavisly na ramu za kterym se schovava.

                                    • kokoska.rokoska  

                                      Přesně tak, díky za doplnění!

                                      A nejen na ránu, ale i na celém pohonu – kliky, boty, nohy, kadence a technika šlapání. A naměřit něco objetivně vypovídajícího a zároveň alespoň částečně obhajitelného, je prakticky nemožné.

                                      Na druhou stranu, soukromý test s konkrétním setupem a vypovídající hodnotou pro zadní kolo si může každý snadno udělat sám s wattmetrem a pár (málo) opakováními…

                                • vsn  

                                  super díky …

                                  tak ok, rozdíl mezí DT COMP a DT a AeroCOMP cca. 2,2× (2,21 N vs 1,15N)

                                  je to měřený při rychlosti 54 km/h

                                  přehlédl jsem nebo nenašel při kolika drátech tohle bylo testováno (ale stejně by mi to asi nic neřeklo)

                                  jaký ale je v reálu mezi tím rozdíl? to jsem tam bohužel nenašel.

                                  Pokud by to bylo přes 1km/h při cca. 40km/h tak ok, má smysl investovat. Jinak víc ocením hmotnost.

                                  • kubad  

                                    Osobně bych předek stavěl na plochých , při ceně kol už tě to nepoloží, a když dáš CX Ray myslím že to bude přínos po všech stránkách

                                    Tuhost, váha i aero

                                    • vsn  

                                      Nabízejí jen aerocomp se SP

                                      • kubad  

                                        Kdo?

                                        Existují i DT AEROLITE STRAIGHTPULL

                                        A nebo Sapim CX Rey s přímou hlavou, netuším kdo to bude motat

                                        • vsn  

                                          Ja vim, ze existuji. Ale na spinollo.cz nabízejí DT a u straight pull jen aerocomp…

                            • vysmátej bajker  

                              nemaj ty plochý dráty větší pevnost v tahu?

                              • jecnak  

                                Obecene jakekoli kovane/valcovane, takze ztencovane kulate i ploche.

                              • tomxxx  

                                Pevnost v tahu je dava vyhradne plochou prurezu pri stejnejch materialech, takze 1,8mm ma vetsi pevnost nez plochej 2,3×0,9mm.

                                • kubad  

                                  CX Ray – 2,3×0,9mm – 1600N/mm

                                  Race – 1,8mm – 1350M/mm

                                  ono to bude skoro nastejno ve výsledku :D

                                  • tomxxx  

                                    A to uvadi vyrobce jako max tah?

                                    Pokud maj stejnej material, tak to jen napsali tak, aby vysel plochej lepe. Tvar prurezu na prostej tah nema vliv.

                                    CX ray by mel byt skoro stejne jak 1,6mm

                                    • kubad  

                                      ano to uvádí výrobce

                                      tvar samozřejmě vliv na tah nemá, ale materiál a způsob zpracování jo

                                • Hroch obojzhivelnyj  

                                  Pri stejnych materialech a zpracovani- tam je zakopanej pes. Plochy jsou za studena kovany a vydrzi vic. Nekde na to byla tabulka, kolik ktery vydrzely a kde se pak trhaly.

                                  • tomxxx  

                                    A jak se dělá zeslabenej kulatej? To taky přeci musíš vykovat? Jinak jo, s tim souhlas, ale vzhledem k ceně mi přijdou plochý děsně přeceňovaný.

    • JMT  

      Galusky to chce

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse