• Wentura

    Čau, už mám zase otázku ohledně brzd.

    S Hayes Ryde jsem sjížděl kopec 0,9km s převýšením 110m – takže celkem dost prudký.

    Už tak po 300 metrech se z brzd začalo kouřit a brzdily míň a míň, že i po zmáčknutí pák co mi síly stačily jsem to skoro neubrzdil.

    Je to normální?

    Co s tím můžu udělat? Nechci se při sjíždění kopce zastavovat co 200 metrů a chladit je, abych to vůbec z kopce ubrzdil.

    Díky že mě nepošlete někam :-)

    0 0
    • martin_bakov  

      Co koupit vetsi kotouc ? Mozna i material brzdicich desticek to nejak ovlivnuje…

      0 0
    • Schoscha  

      brzdi přerušovaně, střídej přední x zadní.

      0 0
    • BigKarel2  

      Já tě lituju..Ty máš snad každých 14 dní téma s problémem ohledně tvých brzd :D Jinak ja už psali nebrzdit pořád ale přerušovaně, jinak věčími či lepšími kotouči se nic nezkazí a jiné destičky mohou taky pomoct…Ale jesi jedeš z hodně prudkého kopce a brdíš bez přestávky tak se zahřejí každý brzdy…

      0 0
      • quak  

        To trochu nechápu lidi, když budu brzdit přerušovaně nebo konstantně, ale sjedu kopec za stejnou dobu, tak tu kynetickou energii musim stejně přeměnit na teplo na brzdách a když pojedu stejnou dobu tak je to uplně jedno, ne?

        0 0
        • Mailo29  

          Sice v jeden moment zabrzdíš víc, ale tím, že brzdy pak uvolníš se stačí alespoň částečně ochladit. Asi bych doporučil větší kotouč. Sám mám 160mm vzadu i vpředu. Jakmile budou peníze, předek jde na 185mm.

          0 0
          • BigKarel2  

            No já když už je kopec tak prudký že musím brzdit to dycky necham rozjet pak oběma najednou přibrzdim, zpomalim, zase nechám rozjet a takhle pořád opakuju a dycky sou brzdy ready…

            0 0
        • kubad  

          časem pochopíš proč se to tak dělá,

          vysvětlení je jednoduché když nebrzdíš tk se brzdy chladí.

          0 0
          • vlasof  

            a když brzdíš prudčeji (což musíš protože si předtim nebrzil) tak se zahřejvaj víc. tos to moc nevysvětlil :P

            0 0
            • kubad  

              To jo ale jak brzdu pustim chladi :-)

              Proste to tak je a basta komu se to nelibi at si vari

              0 0
              • vlasof  

                no je to tak. to je vyzkoušeno praxí ale odpovídající teorii k tomu zatim nemáme.

                0 0
                • Chiron  

                  Jedna z podstatných věcí asi bude i ta, že když pustíš brzdu, vzduch proudí i okolo destičky mezi ní a kotoučem, navíc vzhledem k její pórovitosti se bude asi rychle ochlazovat. Navíc kotouč se ochlazuje taky. Když stojíš na brzdě, tak kotouč v podstatě udělá jednu otáčku kde moc tepla neztratí a hned je zase pod destičkou, takže teplo se poměrně lehce kumuluje.

                  0 0
                • akula  

                  Při přerušovaným brzdění vznika na povrchu větší teplotní gradient a jseš tak schopnej předat víc tepla do okolí a přitom udržet rozumnou teplotu brzd. Když brzdíš furt, teplo stíhá prostupovat materiálem a prohřeje se ti celá brzda/deska (klesá teplotní gradient), přitom teplota jádra nejni výrazně nižší než teplota povrchu ⇒ snižuje se účinost chlazení a přitom stoupá množství akumulovanýho tepla v brzdách…

                  0 0
                • Ruprt2  

                  brzda je stavěná, aby se co nejpomaleji ohřála a co nejrychleji ochladila.

                  0 0
                • Richi  

                  Akorát to má háček. Brzdy jsou na brždění a pokud se přehřívají jsou buď špatné kvality nebo špatné velikosti.

                  Jestli jsou špatné kvalitou je to smutné, jestli jsou určeny na jiné použití, je to věcí majitele.

                  Brzdy na DH budou vypadat jistě kapku jinak než na kole za 10k kč.

                  Nic víc a nic míň. Vše ostatní jsou jenom babské tlachy.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    Napada mne analogie s brzdama na aute-neni od veci si na prazdnem useku dalnice vyzkouset jak vadnou. Pri tretim prudkem brzdeni z cca 140km/h uz takova standartne osazena fabie moc nebrzdi-respektive rozdil pocitilo i takovy ridicsky strevo jako ja..

                    Proste kazda kotoucovka se hreje a pokud se s ni brzdi soustavne, nemaji desticky cas chladnou a meni se jejich vlastnosti. O teplotu kotouce imho az tak nejde, ten do jiste miry desticky spise chladi – odvadi vznikle teplo.

                    0 0
        • Hornet  

          Brzdit stale, nie je dobre, brzdy sa skor prehreju ako ked ich nechas na par sekund ochladit a pribrzdis jednou viac, alebo naraz a prerusovane.

          Vyskusaj a uvidis, prides na to :-)

          0 0
        • jonti  

          Ochlazovani je primo umerne rozdilu teploty kotouce a okoli, proto kdyz zabrzdis vic, pauza, vic, pauza atd, tak pri stejnem vykonu brzdy v sume pres cely cas brzdeni dokaze diky vetsim extremum brzda vic ochlazovat.

          0 0
          • quak  

            tohle mě taky napadlo, ale tim že dosáhneš extremnější teploty to zas pak začne brzdit za starou bačkoru:) Jakože když tovšichni říkají, tak na tom asi něco je, ale zajímá mě ta teorie proč to tak je…

            0 0
        • vlasof  

          nemusí to tak nutně bejt. a to v případě že by míra zahřejvání brzd nestoupala lineárně s tim jak moc prudce brzdíš. jasněže nějaká korelace tam bude ale teoreticky možný to je. .. chce to teploměry, třista bikerů a fyzikální pokus jak vyšitej:)

          0 0
      • Ruprt2  

        kotouče nejsou na přibržďování, ale jenom na brždění.

        brzdit přerušovaně střídat pravá levá.

        nebo brzdit celý kopec jenom zadní, to by mělo stačit a dole máš odpočatou přední, když to potřebuješ zapíchnout na místě.

        sorry blbě zařazeno. Nic proti tobě Karle :-)

        0 0
    • Smazaný účet  

      Asi by to chtělo větší kotouče, jak se tu radí nademnou. Kolik vážíš?

      Nemáš ty kotouče/destičky mastný? Máš sintr nebo organiku?

      0 0
    • Chiron  

      180mm kotouč podle mě naprosto stačí. Ale co s tím děláš fakt nechápu, ještě sem neviděl aby se někomu z brzd kouřilo. Přehřáté samozřejmě jo, ale ne až tak co popisuješ…

      Jinak pokud nutně potřebuješ jet z kopce krokem, tak brzdit přerušovaně, aby se brzda a kotouč měly šanci aspoň chvíli chladit. Nejlepší je samozřejmě nebrzdit a až ke konci tomu dát trošku záhul, kotouč se sice zahřeje rychle, ale nepřehřeje se. Když sem takhle zastavoval z 80km/h na nulu, brzdy s organikama zastavily naprosto bez problému na relativně krátkém úseku a přehřáté určitě nebyly. Kdybych celeu cestu dolů jel na brzdě jak ocas, tak v půlce kopce ty desky přestanou brzdit. Tím nechci říct, že to máš bezhlavě pustit a pak děj se co děj, ale brzdit jen když je skutečně potřeba.

      Taky by nebylo od věci dát sintrované destičky, pokud máš teď organiky. Sintry s vyšší teplotou brzdí líp, samozřejmě když je uvaříš tak ne.

      0 0
      • jIrI___  

        Z brzd se mi po prudším sjezdu pravidelně kouřívalo jen když byly mastné destičky :)

        0 0
        • Chiron  

          Jo takhle sem taky kdysi řešil olej na brzdách, sem si na ně omylem stříknul siliconstaru, nevšim si toho a pak se divil co se děje. Nejlepší je pak to pustit a nechat brzdy zahřát, olej se vypálí nebo co a brzdí to pak normálně.

          0 0
      • kubad  

        stačí prudké klesání na asvaltu a při troše snahy na necelém km ti uvařím většinu brzd není to žádný prolém

        0 0
        • Chiron  

          No to bych uměl taky, ale od doby co sem se naučil s brzdama zacházet, tak sem je ještě pořádně nepřehřál. A po rovině fakt nejezdím… Ani na Lysé sem neměl problém s brzdama, tak kde je chyba… No a nějaké alpské asfaltové sjezdy fakt hodnotit nemůžu, ještě sem tam nebyl, tak to bude asi něco jiného.

          0 0
          • kubad  

            to jen že to jde, problém je že spousta lidí neví že je potřeba brzdit přerušovaně a nepustí páku, no a pak vznikají takovéhle vlákna :-(

            0 0
            • Wentura  

              Ježiš já umím brzdit. Ke konci kopce jsem na tom musel ale stát aby se mi podařilo zastavit – už to nebrzdilo totiž

              0 0
      • xshreck  

        CO jsem měl půjčené kolo od strýca s kotoučema ( starší kousek :-) ) tak se z toho taky kouřilo … nejspíš někde nějaký zateklý olej se odpařoval

        0 0
    • Mailo29  

      Pokud jsem koukal, tak máš Cubíka LTD…s brzdami Hayes Stroker Ryde hydr. Discbrake (180/160mm)…to by dle mého názoru mohlo stačit…mám je na bajku(Superior 829)taky – 160/160mm, ale problémy nastaly až v Dolomitech při sjezdu kopců v délce nad 5km.

      0 0
    • _Lubor_1  

      Pro kroužek teoretických ametérských fiziků quak, vlasof a případné další.

      1. faktor. Plocha tření. Při dlouhém brždění obkroužíš klidně i stonásobně nebo i větší plochu po které smýkáš desky a tak vyrobíš mnohonásobně (

      0 0
      • _Lubor_1  

        Je to rozbitý. Kulatá závorka s menšítkem dělá divy.

        Pro kroužek teoretických ametérských fiziků quak, vlasof a případné další.

        1. faktor. Plocha tření. Při dlouhém brždění obkroužíš klidně

        i stonásobně nebo i větší plochu po které smýkáš desky a tak vyrobíš mnohonásobně (třeba i míň jak 100) více tepla třením na deskách než při krátkých intervalech.

        1. faktor. Povrchová teplota a rychlost ochlazování. Čím vyšší je

        povrchová teplota, tím vyšší budou ztráty tepla do vzduchu. Při krátkým intenzivním vyrobíš v každým okamžiku asi i víc tepla než ve stejným okamžiku mírnýho přibržďování, ale bude možná záležet na tlaku, ploše a materiálu smýkání.

        1. faktor. Čas tření a teplotní gradient. Teplo na povrchu, co se mu moc

        nechce se vytratit do vzduchu ohřívá nižší vrstvy delší dobu při dlouhým přibržďování. Takže se prohřeje jádro kotouče a třmen s brzdovkou srovnatelně asi víc, než když je spousta tepla na povrchu a přestane se brzdit a profoukne to vzduch a odebere víc tepla než jen na povrchu lehce přihřátej kotouč.

        1. faktor. Tepelná kapacita brzdné soustavy. Při kratším intenzivním

        brždění se toho teda zřejmě vyrobí celkově míň v teplu na brzdách, ale ve větších intenzitách a ty se rychlejí vytratí a nestihnou prohřát nižší vrstvy, takže v čase se pak jádro kotouče a materiál třmene a brzdovka prohřívá kratší dobu, takže se do nižších rozptýlí asi i celkově míň tepla.

        1. faktor. Plášť a zem. Styčná plocha kotouče a desky není jediná, kde

        se ztrácí kinetická energie. Při mírným přibržďování se plášť spíš v klidu odvaluje, takže se tam toho moc neztratí. Při intenzivním brždění nebo smyku kola naopak víc mizí v plášti a zemi.

        celé je to jen taková doměnka čekající na ověření.

        0 0
        • Rychlej turista  

          A to jsem se nechal přesvědčit, že prý kotoučovky jsou bezproblémové a bezúdržbové. No, hezké věci mě čekají. S véčkama jsem měl asi tolik práce, jako s šaltrem. A že bych taky nemusel zastavit, tak to mě vůbec nikdy ani nenapadlo.

          0 0
          • _Lubor_1  

            Bych to neviděl tragicky.

            Větší stejně lehký kotouč řeší 2 ale zas jde proti 3.

            Těžší kotouč řeší 4.

            Vhodné co nejčlenitější frézování s co nevíc záhyby a ozdobami řeší 2.

            Technika řeší 1, 2, 3, 5.

            Akorát teď možná budeš mít kratší vydrž pláštů o jeden nebo 5 kilometrů, 10 nebo 100km?

            0 0
            • Rychlej turista  

              Problém je, že mě brzdy nikdy nijak neomezovaly a ani způsob ježdění neorganizovaly. A od nových brzd jsem to rozhodně neočekával. Přece FF nevyměním za nějaké zdechlé zakusováky, jen proto, abych mohl brzdit přerušovaně a nemusel se tak bát, že brzdy přestanou brzdit. To raději v kopci občas zastavím a nechám brzdy vychladnout, achjo :-D

              0 0
              • jonti  

                Nikdy se ti nestalo, ze si propalil dusi dlouhym brzdenim? Me taky ne, ale lidem, kteri neumeji jezdit se to ve dlouhych sjezdech stava pravidelne, staci 400m prevyseni po sotoline.

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Ne, nikdy žádný problém. A to jsem na véčkách s pevnou vidlí jezdil po Beskydech a dal tak i krátkého BT. To se ale bez mučení přiznám, že na závodě jsem se na tom moc pohodlně necítil. Ale brzdilo to furt až dolů, jen na prsty to nebylo to pravé ořechové.

                  0 0
              • jIrI___  

                Neřešit, někteří to tady moc přehání. Totálně jsem kotoučovky při svých poctivých 80 kg váhy, za 5 let jezdění na nich, nikdy neupekl. Pravda, nebyl jsem nikde v Alpách ani třeba Krkonoších, ale v Beskydech myslím dostávají občas zabrat dost.

                0 0
                • pepek  

                  Zkus to třeba tadyk:

                  0 0
                • Rychlej turista  

                  Mňo, já už to řešit ani nějak nehodlám, tohle kolo už mám stejně jen na takové to machrování kolem baráku a tady ty brzdy budou v pohodě. Jen mě to překvapilo, protože jsem po nepřetržité masáži ze všech možných stran fakt nabyl dojmu, že kotoučovky žádné problémy nemají. Bohužel mi měla být varováním ta spousta vláken o kotoučovkách, které jsem ale nikdy nečetl. Až teď, když jsem si je pořídil.

                  0 0
                  • StuntJ  

                    kotoučovky jsou naprosto v pohodě, pokud do nich člověk pořád nerýpe, na to jsem si musel přijít sám :o). Od té doby co na ně nehrabu, pracují na 100% a jsou v pohodě. Jen teď budu muset na zadku měnit desky …Co se tu píše na fóru, to je výkvět a jedna vlaštovka jaro nedělá :o)

                    0 0
                    • Rychlej turista  

                      Tak to jsi mě uklidnil. Tvrdošíjně se totiž držím zlatého opravářského pravidla: „Nesahej na nic, co funguje!“ :-)

                      0 0
                      • StuntJ  

                        správně, nehrabat na to a je klid. Všechno šlape, tak na to nebudu hrabat, dokud to samo neupadne …

                        0 0
                    • Smazaný účet  

                      Je to tak.

                      0 0
                      • frederick  

                        Sice nerad, ale musím souhlasit. Z toho večnýho ladění, jsem to tak dodrbal, ze jsem rád, ze na tom mužu jezdit:D

                        0 0
                  • Mr.Duck  

                    Neviděl bych to nijak černě, minulej tejden sem pořídil první hydru, nasadil během 5min včetně sundání původní mechaniky, žádný seřizování jak u mechanik nebo V brzd. A je to v pohodě, jednou se mě ve sjezdu nechtěl vrátit pístek, to sem se dočet že se u novejch občas stane, ale než sem zastavil že to prozkoumám, tak se to srovnalo.

                    Hlavně věřim, že to bude spolehlivější než V nebo kotouče. To sou všude řeči, jak sou Včka spolehlivý, že se jim nemůže nic stát, tak se mi jednou před vyjížďkou když sem vyrážel při běžnym zabrání za páku urval takej tentononc dole na brzdě, to se mi stát ve sjezdu tak sem se moh pěkně vyválet bez přední brzdy. Stejně tak minulej tejden, zadní mechanika, přetržený lanko. No ani jeden ten problém by s hydraulikou nemoh nastat, nemůžu říct jak spolehlivý pro mě hydrauliky budou, ale ty řeči o spolehlivosti V nebo mechanik se mi zatim docela poctivě vyvrátily :-)

                    0 0
                    • kámen úrazu1  

                      Fakt, že u hydraulik se lanko přervat nemůže. Kamarádovi se po pádu přervala hadička… :-)

                      (Čerstvá majitelka hydraulik)

                      0 0
                      • StuntJ  

                        nj ale utržení hadice je šance 1:100

                        0 0
                        • Mr.Duck  

                          Tak já bych řek, že přervat lanko taky nepude uplně samo, muselo bejt podle mě dost načatý :-)

                          0 0
                          • StuntJ  

                            Tak lanko většinou praskne, když se nechá na kole 10 let, ale pokud ho člověk mění co dva roky, tak není šance, max že by to byl zmetek … já jsem ho osobně tedy nikdy netrh …

                            0 0
                            • Mr.Duck  

                              Já ho přežvejkal u páky no, na druhou stranu, když se to nestane v kopci, tak de vo prd žejo, já měl na tohle zatim kliku u obou brzd co mě zkrachovaly, že sem to zkusil eště doma. Každopádně lanko má výhodu, že stojí do 15kč, kapalina vícero žejo :-)

                              0 0
                              • Smazaný účet  

                                Lanko 15kc, DOT5.1 pullitra asi 130kc. Naplneni brzdy tak 30–40ml i s odvdusnenim a polutim podlahy…takze asi tak;)

                                0 0
                                • Mr.Duck  

                                  Jóno, ale když seš začínající hydraulik jako já, tak si musíš stejně koupit flašku celou ;)

                                  0 0
                                  • Smazaný účet  

                                    Jasny, porad je to jendorazovka a az se ti rozmlsaj kamosi a budou si chtit doma sami postelovat hydry a povoli blby sroubek, bude se este pullitrovka hodit:)

                                    0 0
                • MlokCZ  

                  Kupodivu v Beskydech jsem taky žádný problém neměl. Uvařil jsem brzdu jen dvakrát (a to přední brzdu, zadní byla v tom sjezdu skoro jen do počtu). Jedno z toho byla sjezdovka (horní část) v Jeseníkách z Šeráku. Měl jsem v tu chvíli nasazené 180/160 kotouče.

                  A asi i tam by to šlo sjet bez utavení brzdy, jel jsem to poslední den akce a byl hodně unavený a jel tedy opatrněji a nenechal to vůbec rozjíždět (takže jsem brzdu ani na chvilku nepustil). A ve chvíli kdy začla brzda vadnout jsem v klidu zastavil, počkal cca 30s a zase bez problémů s funční brzdou pokračoval.

                  0 0
        • quak  

          nevim jestli to byla s těma fyzikama narážka, anyways trochu jsem se nad tim zamyslel…

          ad 1) sice obkroužíš dráhu větší, ale máš menší přítlak ⇒ na dráhu se ti tepla udělá ± úměrně síle míň

          ad 2) když ti povadnou brzdy tak máš už o dost větší teplotu než při krátkým intenzivním brždění, takže i do vzduchu předáš víc…

          ad 3) jestli to dobře chápu, tak tohle je dokonce PRO dlouhý brždění. Při dlouhým brždění se prohřeje kotouč celej, při krátkým na povrchu (a přestane se brzdit a profoukne to vzduch a odebere víc tepla než jen na povrchu lehce přihřátej kotouč.)

          ad 4) když se ti zozptýlí teplo do jádra kotouče, případně třmene a tak, tak mi to připadá spiš jako výhra, teplo je odpadní a musíš se ho zbavit, třeba ten třmen je plocha navíc, která vyměnuje teplo s okolím (jinak nevim jak vlám ale mě se třmen vubec nezahřívá, kotouč fialovej a třmen jen trochu teplej, možná by to chtělo ještě táhlejší kopec)

          ad 5) plášť se deformuje míň při dlouhým brždněí ale zase delší dobu, zas je to asi dost jedno

          jinak s ohledem na tepelnou vodivost železa oproti předávání tepla do vzduchu bych řek že je stejně minimálně v té ploše kde dolýhají desky prohřátej dost stejně at brzdíš jak chceš… Hlavní problém byhc tam nějak viděl v tom že se s teplem musí měnit skouč. smyk. tření desek a kotouče při vysoké teplotě a při roztáhlejch deskách to hladí i je, ale nevim…

          0 0
          • Nikovlas  

            Souhlasím – při tom sjezdu se toho tepla na kotoučích musí vyrobit zhruba stejně, ať se jede, jak se jede. Pokud to prudším přibržděním zahřeješ víc, ochlazování je rychlejší, ale jak ta teplota klesá, tak se i ochlazování zpomaluje, což se při plynulém brždění nestane – takže při plynulém brždění musí být logicky přenos tepla z kotouče do vzduchu rychlejší. Pokud se při plynulém brždění teplo roznese do unašečů a všude možně jinde – je to prostě větší plocha na ztráty tepla – čili napomáhá ochlazování. To s tím teplotním gradientem samozřejmě platí, ale ve prospěch metody, kdy je na kotouči větší teplota – tedy teplota je asi větší, když dochází k přehřívání, tedy při souvislém brždění. Takže teoretická vysvětlení poloviny z vás jsou imho sračky. Myslím, že problém je v přehřátí destiček, které jsou ochlazovány vzduchem mnohem lépe, když jsou čelisti rozevřené a proudí tam vzduch. Každopádně empirické znalosti >> teorie , čili přerušované brždění >> souvislé :-)

            0 0
            • Nikovlas  

              Ještě dodatek:

              Při rychlé jízdě je větší odpor vzduchu i větší valivý odpor (asi zanedbatelný) – čili vás to brzdí, což ulehčuje práci brzdám. Při pomalé jízdě je zase delší čas, po který se kotouče ochlazují. Závěr si udělejte sami – já míru těchto jevů vzájemně porovnat nedokážu.

              0 0
              • _Lubor_1  

                No tak s tím teplotním gradientem to očividně nedáváte oba, protože tam jde právě o tu změnu v čase a obrovský nepoměr tepelné kapacity jádra a povrchu a i ten nepoměr vodivosti kovu a vzduchu a průběh ohřívání a chládnutí v čase. Takže rozpálit to na 2 sekundy na 200C na povrchu a potom ty rychlý ztráty z povrchu do vzduchu a ještě rychlejší do jádra, tak se v jádře nasbírá míň toho tepla. Pak je okamžik, kdy se přestane brzdit a končí ohřívání povrchu. Pokračují velký ztráty do okolí i do jádra až se vyrovná povrch a jádro na nějaké malé teplotě a jen okamžik na to už je povrch chladnější než jádro a máš tam opačný teplotní gradient, ale zase výhodu lepší vodivosti železa proti vzduchu, takže při té malé rozdílné teplotě se pořád drží nejvíc co jde rozdílnou a hlavně máš potom ohromnou spoustu času na to vyrovnávání po těch malých rozdílných teplotách.

                0 0
                • _Lubor_1  

                  něco jako, že od konce přibržďování do začátku dalšího přibržďování máš zhruba o 2 minuty míň času na chlazení těch nizkých teplotních rozdílů, protože přibržďuješ dřív než začneš intenzivně brzdit. No a potom ty dvě minuty navíc chladíš třeba v momentě skončení ostrýho brždění jádro 30C a povrch 200C proti dlouhýmu přibržďování, kde máš povrch 60C a jádro 45C. Tak další brždění začneš na vyšší teplotě. Ztráty do vzdálenějších míst bych moc nebral v úvahu. většinou je to všechno zakulacený a to je nejmenší možný povrch, taže žádná výhra. Cím víc se toho vstřebá dál, tak tím větší tepelnou setrvačnost bude mít to jádro blízký k tomu kritickýmu místu.

                  0 0
                  • Nikovlas  

                    Ale mě jde o to, že abys na danym úseku udržel danou rychlost nebo zpomalil (předpokládám kopec dolu samozřejmě), ať brzdíš jakkoliv, vždy spotřebuješ nějakou energii, a je minimální rozdíl, jestli brzdíš souvisle nebo přerušovaně, ale prudce – to množství energie musí být podobné. Takže pokud chceš třeba brzdit 2 vteřiny, abys pak 8 vteřin nebrzdil, musíš brzdit 5× víc, než bys brzdil souvisle. Takže prostě tu energii do brzd dostaneš 5× rychleji a budeš ji odevzdávat stejně dlouho – těch 10 sekund. Myslím, že to jádro (pokud jádrem myslíš vnitřní hmotu brzdné části kotouče) se ti zahřeje vždycky zhruba podobně – jak už tu někdo psal, přenos tepla v oceli je mnohem rychlejší než to vyzařování a předávání tepla vzduchu – jsem přesvědčený, že ten kotouč je při sjezdu tak či tak prohřátý skrz na skrz (brzdná část). Ale nijak jsem to netestoval – pravda. Takže prostě uvažuju kotouč, který získal stejné množství energie – a za těch pár vteřin, kdy nebrzdíš (dýl to asi v prudkém terénu moc nejde) už to neřeší – jelikož při obou způsobech teplota průměrně stoupá (i při opakovaném brždění), rozdíl mezi souvislém a přerušovaném brždění nemůže nijak zásadně ovlivnit maximální teplotu kotouče.

                    Jsem přesvědčený, že klíčové je to rozevření čelistí, kdy vzduch chladí i samotnou brzdu.

                    0 0
                    • Ruprt2  

                      no další věc je, že když brzdíš souvisle, a dole potřebuješ přiškrtit náhle ještě víc, tak někdy zjistíš, že to vůbec nejde, že to brzdí, ale žádná sláva a na prudké brždění můžeš zapomenout

                      Při přerušovaném brždění je brzda mnohem čitelnější.

                      Takže při souvislém brždění nemáš za chvíli celý potenciál brzdné síly, protože se brzda dostane do stavu, že se sice zahřívá stejně, ale už tak dobře nebrzdí.

                      kdežto při přerušovaném brždění máš více méně plný výkon odpočaté brzdy

                      0 0
                      • xshreck  

                        Tak si vozte kýbl s vodou a dycky to na tu brzdu lijte xD

                        0 0
                        • Ruprt2  

                          :-)

                          0 0
                        • Chiron  

                          By možná stačila velká injekční stříkačka připevněná na rodla, hadička od ní až ke třmenu. Bylo by to praktičtější jak kýbl :D

                          0 0
                        • Smazaný účet  

                          I takove pokusy se uz v historii zkousely…nekde jsem videl brzdy opatrene chladicem-jak trmene tak kapaliny. Imho je ale lepsi jit cestou vetraneho kotouce Hope.

                          nasel sem na to i jeden patent

                          0 0
                      • Mr.Duck  

                        Já teda nezkusil moc dlouhejch sjezdů zatim, ale už na Závisti si nemůžu dovolit brzdit přerušovaně, tak mi tahle debata ňák nedává smysl. Respektive přerušovaně brzdit můžu a brzdim, ale podle toho jestli potřebuju větší rychlost nebo ne, a když zrovna na delšim úseku musim brzdu držet, tak jí držim, jinak bych vystoupil hned. Je asi rozdíl mezi tim jestli to jedu stylem turista a nebo na hranici svejch možností, ale když sem zkusil pod kopcem (poprvý větší kopec s kotoučem, převýšení asi 180, dýlku nevim, tipuju tak 1,5km kamenitýho rychlýho FR trailu, tak i asi 20s po dojetí se o kotouč dalo krásně popálit, takže bych extra přínos v tom pouštět brzdu na pár vteřin neviděl, ale zkušeností s tim moc nemám, mechaniku sem uvařit fakt nedoved a hydrauliku mám tejden )

                        0 0
                        • Ruprt2  

                          Já dám pohulit brzdám skoro na každém trochu větším kopci.

                          Vadnutí pociťuji ve sjezdu naprosto pravidelné.

                          Měl bych mít větší kotouče a měl bych mít jiné desky, ale v mém případě jde o značnou investici, která teď není nevyhnutelná.

                          A právě na techniku brždění myslím hodně, a zkouším to téměř na každé vyjížďce. Technika brždění je to, co mě dělí od „jedu dál“ nebo „stojím a chladím“.

                          Popálit se popálíš i o korouč co mám 100st. ale rozdíl mezi tím jestli má sto nebo dvě stě je obrovský. Druhá věc, aby ses popálil musíš dolů z kola a to chlazení je za jízdy mnohem výraznější.

                          0 0
                      • Nikovlas  

                        To má být reakce na můj předešlý příspěvek, nebo jsi jen nevěděl, kam to napsat? :-) Já brzdím přerušovaně, když můžu.

                        0 0
                        • Ruprt2  

                          toš mě to nepřijde blbě zařazené primárně reaguji na tohle.

                          „ať brzdíš jakkoliv, vždy spotřebuješ nějakou energii, a je minimální rozdíl, jestli brzdíš souvisle nebo přerušovaně, ale prudce – to množství energie musí být podobné“

                          A to, že reaguju neznamená, že nesouhlasím nebo že tě obviňuju, že blbě brzdíš.

                          Možná jenom prostě reaguju :-)

                          0 0
                          • Nikovlas  

                            OK – akorát jsme tam diskutovali o tom, jak „fyzikálně“ (spíš tedy teoreticky) vysvětlit, proč se při přerušovaném brzdění brzdy přehřívají míň, než při souvislém. O tom, co má jaké praktické výhody nepadlo slovo. Ale to je fuk – stejně je to vždycky víceméně flame :-)

                            0 0
                    • pepek  

                      Pokud nebudeš 8 vteřin brzdit, tak seš mrtvej. (Pokud se tedy bavíme o kopci, kde se dají uvařit brzdy.)

                      0 0
                      • Ruprt2  

                        a právě v takovém kopci zaseknu zadní a přední brzdím aspoň trochu přerušovaně. Jak jsem psal výše :-)

                        0 0
                      • Nikovlas  

                        Hm, dík, žes mě poučil. Zrovna tohle číslo bylo zcela klíčové pro vysvětlení mé myšlenky – teď ji budu muset celou předělat…

                        0 0
      • _Lubor_1  

        Když už, tak asi kalorimetry ty teploměre ;-)

        0 0
        • _Lubor_1  

          Kliknu na reagovat pod vlasofem a pokusem s 300 bikery čekám dva dny a ještě to otevře dvě okna a co víc, tak to pak i blbě zařadí :)

          0 0
          • vlasof  

            v pohodě, já si tě najdu. nepředstírám že se vyznám ve fyzice ale přístroj kterej měří teplotu je u mě teploměr – teplo mě v tuhle chvíli nezajímalo. a jinak to co píšeš nahoře je pro moje účely uspokojivý. děkuji.

            0 0
    • pustipav  

      Musis zhubnout a min brzdit!

      0 0
      • Wentura  

        69kg

        0 0
        • roud  

          Ty vole 69kilo a chceš mít na kole kotouče ? si upad ne ?

          0 0
          • blisterexist  

            já mám 62kg, amám 180×160:-D

            0 0
          • Chiron  

            Počkej co se ti na tom nezdá? Tohle sem fakt nepochopil jak si to myslel.

            0 0
            • roud  

              že by snaha odlehčit debatu o ničem ? ? ? je jen několik možností neumí brzdit, má to zavzdušněný, nebo totálně vypálený desky…

              0 0
        • pustipav  

          Ja myslim, ze to moc resis.. normalni to neni. Budtou neumis brzdit nebo tu brzdu mas zavzdusnenou.

          0 0
          • MARW  

            Tak ja nevim, zavodnich 65kg uz nemam asi 15let, ted momentalne cca 92kg a uvarim Sainty 203/180 bez problemu kdekoli, nicmene mi to nijak nevadi :-)

            0 0
    • Hrosik1  

      Hmm, to je zvlastni. Mám BB7 230/160 sice to nejsou hydry, ale mých 90 kg, croozer 55 kg a zatím tedy ani v táhlých sjezdech žádný problém.

      0 0
      • MlokCZ  

        S vozíkem asi těžko budeš jezdit typy sjezdů, kde utavení hrozí (tedy extra prudké a náročné sjezdy, kde nelze ani na chvíli pustit brzdu).

        0 0
        • roud  

          proč by ne ? v alpách je lidi vozily běžně a tam měl sjezd 40km jak nic…

          0 0
          • MlokCZ  

            Délka sjezdu je nepodstatná. Podstatné je, zda lze brzdit přerušovaně nebo ne.

            Na délku stačí sjezd klidně i jen pár set metrů, když je dostatečně extrémní na to, že brzdu nemůžeš pustit ani na okamžik. Ale právě takové sjezdy těžko budeš jezdit s vozíkem (tedy minimálně tam co jsem brzdy utavil, tak tam bych s vozíkem nejel ani náhodou).

            0 0
            • roud  

              ale nech si ty traktáty když jedeš i s dítětem při takhle dlouhej a místama i prudkejch sjezdech tak toho nabrzdíš až až a dost i nepřerušovaně tady v tom je jasně vidět výhoda mechaniky a její neutavitelnost a nevýhoda bolavý prsty a prosím nesnaž se mě přesvědčit nějakou slohovkou o opaku děkuji…

              0 0
              • Vilém  

                Tak nam povez, kolik jsi toho s tim vozikem najezdil? Staci kratce, aby te to neunavovalo.

                0 0
                • Ruprt2  

                  Má pravdu.

                  A Mlok sice správně říká, že tam, kde tavím brzdy sám se s vozíkem nevydám, ale zase tavím tam, kde bych to nečekal.

                  Musíš brzdit mnohem víc, protože jedeš mnohem nižší rychlostí, takže brzdíš častěji a déle. A to soustavu, která je o desítky kilogramů těžší.

                  Přerušované brždění taky není to pravé, protože při nástupu na brzdy tě vozík dost nepříjemně žduchá. takže jediná cesta je brzdy střídat. A to mluvím o kopci co má stovky metrů, žádné alpy

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tohle vše beru, ale na druhou stranu tam má taky větší kotouč na přední brzdě, který to částečně kompenzuje (tu větší váhu celé soustavy).

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    A přibližná váha celé soustavy? A jaké máš brzdy a velikost kotoučů?

                    0 0
                    • Ruprt2  

                      no tady mě dostaneš na brzdách :-)

                      mám AJ7 na 160

                      I sám bych uživil 185, natož s tím vozíkem. To je fakt.

                      Stejně si myslím, že větší kotouč problém oddálí, ale nevyřeší.

                      jinak 12(kolo)+12(vozík) + 16(dítě) +5(bábovky a pití) +90 (já) = 135 ⇒ řekněme 130–140kg

                      0 0
                    • Ruprt2  

                      Ještě dodám, že já mluvím o brždění vozíku tady na Zlínsku kde jsou kopečky s malým k a v blízkých beskydech, kde jsou tamnější hrůzy s vozíkem stejně nesjízdné, takže běžný asfalt a šterk s šotolinou nízké obtížnosti.

                      žádné Alpy

                      0 0
                • roud  

                  Nic což nemění nic na tom že mám pravdu :O)

                  0 0
              • MlokCZ  

                Neutavitelnost mechanik? To jsi vzal kde? Mechanik jsem viděl v praxi utavených více (párkrát i s hezky pestrobarevným kotoučem).

                Stejně u hyder většinou se utaví desky (dle chodu páky je vždy jasné, jestli došlo k přehřátí desek nebo kapaliny – osobně jsem nikdy přehrátí kapaliny v praxi neviděl), zejména pokud jsou to organiky a to je pak úplně jedno, jestli to je mechanika nebo hydra.

                Naposledy jsem se s problémem utavení mechanik (konkrétně BB7 + 203/203 kotouče) setkal na Korsice, kde byl tandem, což už tedy byla extra těžká váha soustavy, nesrovnatelně více než má Hrosik i s vozíkem (měli přes 200kg), takže ani přerušované brždění nestačilo (a přerušovaně dle jejich vyjádření mohli v horách brzdit téměř vždy a všude). Měli to vyřešené tak, že vozili i navíc v-čka, kterými mohl občas přibrzdit druhý jezdec.

                A pokud ti vadí delší reakce a unavuje to číst, tak máš možnost nic nepsat (to přeci také unavuje) a nikdo na tebe nebude psát pak delší reakce.

                0 0
                • roud  

                  To je realita :O) dobrý mechaniky + sintrovaný desky + aspoň trochu slušnej kotouč vydržej mnohem víc než spousta hyder a prosím nemlž tady zase nemám náladu na čtení slohů děkuji…

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    To je tvůj problém na co máš nebo nemáš náladu. Sintrované desky to samozřejmě hodně zlepší, jenže to zlepší i u těch hyder.

                    Takže teď už je to jen, že vydrží mnohem více, předtím si psal, že jsou neutavitelné.

                    Já ale nesouhlasím ani s tím, že jsou na tom mnohem lépe. A mám tedy rovnou psát, že mlžíš ty? Tímhle stylem jsi začal ty (a ještě předtím něco o traktátech). Já ale beru, že máš jiný názor a netvrdím nic o mlžení, ani ti tu necpu, ať si svoje příspěvky necháš (každý ať si tu píše co chce).

                    U hyder jsem v praxi se sintrovanými deskami a vhodně velikými kotouči pro váhu jezdce a styl jízdy problémy neviděl nikdy, stejně jako u mechanik.

                    Při malých kotoučích (většinou organické desky) byly problémy občas u obojího, ale jak už jsem psal, vždy to byl poddimenzovaný kotouč na váhu jezdce a co se jezdilo.

                    0 0
                    • roud  

                      já možná odepisuju namyšleně ale všimni si někdy jakým způsobem reaguješ ty hned začneš sepisovat sáhodlouhý slohy uplně o ničem ve kterejch ještě většinou narážíš na totálně nějextrémější případy který se 99% cyklistů netýkaj a na tom že mechaniky např. BB7 se sintrovanejma deskama a slušnejma kotoučema jsou prakticky neutavitelný si trvám (i kdybych od toho upustil tak 100% vydržej mnohem víc než hydry v těhle extrémních případech u mechanik se ti nikdy nestane že by se propadla páka a další problémy spojený s kapalinou…) a tím bych to uzavřel…

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Jediný extrémní příklad byl ten tandem, kde ale byly 203/203 kotouče a stejně to nestačilo. Ale když byla řeč o vozíkách a celkově těžké soustavě, tak se ten případ docela hodil a když by z vozíkem byl použit malý kotouč, tak by to mohlo dopadnout úplně stejně.

                        To, že na běžném kole (tedy jeden jezdec bez vozíku) budou BB7 + větší kotouč + sintrované desky velmi obtížně utavitelné, to slouhlasím. Jenže to ty hydry budou v běžné praxi taky. Takže lepší byl ten případ s malým kotoučem (+ většinou organické desky), tohle v praxi vidím nejčastěji u obou typů (tedy naopak jsem srovnával i na podle mě nejběžnějším případu z praxe).

                        A také ne každý chce vozit sintr desky, protože se mu nelíbí jejich chování.

                        To, že se nestane problém s propadnutou pákou, to je jasné. Jenže tohle je přesně věc, kterou jsem v praxi nikdy neviděl (netvrdím tím, že se občas někomu nemůže stát) a přitom utavených brzd celkem jsem viděl poměrně dost.

                        To, že někoho moje sálodlouhé příspěvky nezajímají, to já vím, je přeci ale na každém, jestli je bude nebo nebude číst, pokud ho nezajímají, není nic snažšího než je ignorovat.

                        Jenže taky na druhou stranu vím, že nemálo lidí zajímají, protože na základě těch dlouhých příspěvků mi mailem někdo každou chvíli něco píše (jistě to platí jen pro některé příspěvky, ale těžko budu reagovat nějakým stylem na jeden a jiným na jiný příspěvek).

                        0 0
                • MlokCZ  

                  Ještě doplnění, že ve všech případech, co jsem viděl utavené ať už mechaniky nebo hydry, tak vždy bych to nazval případem nedostatečně veliký kotouč k váze jezdce a toho, co se na tom jezdilo. Problém, že by dotyční neuměli brzdit to nebyl.

                  0 0
              • Twister  

                Mechanika rozhodně neutavitelná není. BB5 jsem sice neupekl až do ztráty výkonu, ale díky dlouhému nasazení na jeho hranici se roztavilo stavěcí kolečko. Norsko, klesání 18%/2km, bagáž cca 25kg+80kg já.

                0 0
                • roud  

                  to kolečko je drsný ale brzdila dál…

                  0 0
                  • Hrosik1  

                    Jinak, jak jsi výše vzpomínal, některé sjezdy byly i s croozerem náročné, až mi bylo těch brzd i líto, ale vždy podržely.

                    0 0
                • Hrosik1  

                  Nóóó, to muselo být docela teplé 8-)

                  0 0
    • kovar  

      to není normální, nejspíš špatné destičky

      0 0
    • Jenda  

      poslusne hlasim ze jsem upekl zatim brzdy jenom dvakrat a to na stejnym kopci – oboje uvarena kapalina – alespon soudim dle propadu paky az k riditkam. Brzdy Magura Luise, desky vpredu KoolStop vzadu Goldfren, kotouce 160, kopec – dlazdena cesta s klesanim cca 600 m na asi 3 km :-)

      Oro K18 203/185 original formula desky na kopci cca 350 m na 1 km prosim v pohode.

      0 0
      • Vilém  

        Kdyz zacne varit kapalina, tak se naopak chod pak zkracuje. S tim propadanim je to asi nejaky prokleti magury. Kdysi jsem mel obycejnou Julii a ta se chovala taky podivne. Ac odvzdusnena, tak se semtam propadla. Pak stacilo 2× zmacknout a vse se vratilo do starych koleji.

        0 0
        • Jenda  

          no takhle on se nejdriv zkracoval a zkracoval takze sem vzdycky povolil aby kapalina natekla do expanzky, jenze si to vysvetluju tak ze pak proste uz bylo kapaliny malo a jak se uvarila tak se to najednou propadlo

          0 0
    • xshreck  

      Kdej ezdíte takové šílenosti že vaříte kotouče?

      Silnice/lesy/sjez­dy? Nezkoušel si někdo dělat lepší přívod vzduchu bo nějakou takovou kravinu? Přece jenom ten kotouč je jako ostří nože… že ho ten vzduch obtéká málo … kdyby šel z boku do děr tak by to snad šlo líp xD

      0 0
    • Luk02  

      Špatná technika brždění, já mám něco přes 100kg, hlavní kolo GT Force 2.0 brdy Shimano LX(180/160)- destičky buď origo, nebo FastStop, případně Gold Fren a brzdy jsem za normálních okolností neuvařil ani bikeparku, jinak jezdím Garda, Beskydy a technické vyjížďky okolo Prahy…

      Párkrát se mi stalo, že mi brzdy začli vadnout třeba na spodní části Špagety na Ještědu, ale to většinou odpoledne, když jsem byl unavenej a potřeboval jet pomaleji…ale nic zásadního.

      Stejná zkušenost s Avid J5, Shim. SLX, Hayes HFX 9…jen u těch avidů je vadnutí dřív než u LX.

      0 0
    • Igor Hnizdo  

      Misto toho, aby ste byli radi, ze mate brzdy zapaleny pro vec :) tak to tady resite jako nejakej problem.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.