Ahoj, stavim novy kolo, ale nemůžu se rozhodnout jestli 2×11 nebo 1×11 a jestli se vyplatí připlatit za XT. Kolo bude hardtail s 29´´ kolama. Jezdím především cross country, Xc…
Ahoj, stavim novy kolo, ale nemůžu se rozhodnout jestli 2×11 nebo 1×11 a jestli se vyplatí připlatit za XT. Kolo bude hardtail s 29´´ kolama. Jezdím především cross country, Xc…
U XC bych se asi nebal pouzit 2×11.. zalezi na tvejch schopnostech a jak moc jezdis kopce
gears.mtbcrosscountry.com
Nahazej tam prevody a zjistis jestli by ti 1×11 stacilo.
Jestli nehrajes na gramy, tak bych dal xt jenom radici packy/packu.
díky, ta stránka je super…
1×11 pokud hodně dupeš do kopců a máš sílu na to ten převod utáhnout. Typicky závodní XC. Jinak bych šel do 2×11. A klidně i do 2×10, kde lze použít střední délku ramínka hazky, kterým tak snadno netrefíš nějaký klacek ;) Ale to bys šel proti proudu ;)
líbí se mi představa, že bych nemusel vůbec řešit přesmykač..kdybych ho neměl..:D ale právě si nejsem jistý jestli mám takovou sílu abych si to mohl dovolit.
Představa je to hezká, ale ten rozsah je v 1×11 prostě o dost menší než 2×11. Každopádně propočítat si o které převody bys proti tomu co máš teď přišel není složité.
Po chvíli si zvyknes.
Si zvykne, že bude mít větší sílu?
jasan !!! za cas proste potrenuje ;)
Přesně, když už nemáš kam přehodit, tak prostě jedeš:D
Ok asi to risknu a pujdu do 1×11:D
Nebo slezeš a jdeš.
To nesmíš.
Letos Shimano udělalo 11–42 i v 10sp Deore, takže lze mít v 2×10 stejné rozsahy jako 2×11, jen trochu hrubší odstupňování.
2×11, řazení a přehazka XT, brzdy a kliky SLX, kazeta SLX nebo SunRace, řetěz je spotřebák, co se sežene levně.
kliky budu asi určitě brát slx hlavně tedy kvůli vzhledu:D a u brzd nevim jestli si radši nepřiplatit za ty xtčka. Máš nějaké zkušenoti s slx brzdami?
Najdi si tu o xtckach vlakno. :D
Za mě jednoznačně 1×11. Jednoduché, čisté, snadné řazení. Pokud netrvam na obrovském rozsahu, lze používat normální kazety i další komponenty. Rovnoměrnější sjíždění převodů, protože využívám všechny převody. Mě osobně převody nad 3,3 a pod 1 vůbec nechybí.
Pokud Ti nechybi prevody pod 1, tak mas bud v nohach dynamit, nebo nejezdis v kopcich.
Stačí jen pomalu šlapat případně se postavit do pedálů. Šlapat 4–5 km/h půl hodiny a více kadencí 30 ot/min mi nedělá pražádný problém.
To musí být v terénu náramná sranda.
A s tim se dá i něco vyjet? Myslim tim nějaké technické stoupání s kořenama, volnejma šutrama a tak?
V terenu se ale do kopce vetsinou nemuzes postavit do pedalu – prohrabne kolo.
Neprohrábne, asi jen nemáš techniku.
Musím ten svůj příspěvek trochu rozvést. Moje poslední věta platí jen pro mé podmínky (rovinky a asfalt) a nesouvisí až tak s tématem, nicméně jsem ji uvedl jako příklad, že i tak malý rozsah může vyhovovat.
Je třeba si spočítat své převody a rozsah a pokud ti 1×11 bude dostačovat (při rozumných krocích), pak do toho jdi (jak psal už novas752 ve třetím příspěvku). Pak jsou výhody jednoznačně na straně 1×11. Pokud opravdu potřebuješ obrovský rozsah jdi 2×11.
Dlouho jsem předtím jezdil 3×9 a kromě složitosti řazení mi vadilo, že jsem měnil kazetu, kde byly sjeté jen 3 pastorky, nebo se mi sjel jen střední převodník.
A jak už psali jiní hodně toho tu už bylo napsáno…
To ja bych se bez prevodu aspon 0,7 neobesel, spokojene vozim 0,61. :)
A na druhou stranu 3,82 resp. 4.05 na druhem kole taky obcas vyuziju.
Jednoplacka je fajn a mít na kole o páčku a šlauch míň je taky fajn. Uvažoval jsem, že na svém AM kole přejdu z dvouplacky na 1×11. Provedl jsem si jednoduchý výpočet, nacvakal jsem na současném dvoupřevodníkovém pohonu převod, který by odpovídal nejlehčímu na 1×11 … a zjistil jsem, že některé kopce, které běžné jezdím, bych ani náhodou nedal, nebo bych se na nich vykostil. Takže zůstává dvouplacka.
Na Eagle 1×12 se mi nelíbí to dlouhý ramínko. Určitě bych ho někde trefil :) Na dvouplacce vozím střední.
Ale každýho věc ;)
Taky mám 1× něco, konkrétně 1×10. Na freeridu :)
Osobně jsem 1×10 jezdil a docela mi to vyhovovalo a říkal jsem si že ty horší kopce „prostě dám“, jenže když takhle člověk jede třikrát týdně, na výletě těch kopců má pět a v mnoha místech musí zbytečně moc zabírat, je to na nic a to ani nemluvím o takových těch kratších extra prudkých pasážích kde i 0,7 je hodně. No a obětovat těm kopcům rychlost na rovince a ve sjezdech je taky o ničem. Dvojplacka prostě neomezuje.
Čím dál víc se setkávám s názorem, že pro hobíky a normální lidi, je ideál 2×11, nechybí rozsah do pomala nebo do rychla, je tam vše, a těch 200g navíc se ušetří na veliké kazetě. U profíků Ok, tam si dají placku podle profilu tratě, u zbytku mi 1× něco nedává smysl..
Za plnohodnotnou náhradu považuji až Eagle s 10–50 kazetou, kde pokud oproti dvojplacce omezení je, tak jen zanedbatelné. Samozřejmě někomu pak nemusí vyhovovat rozptyl, ale to je druhá stránka věci.
Bohužel, cena z toho při mé spotřebě řetězů a kazet dělá vyloženě finanční past.
To ano, a taky souhlasím s rozptylem.. já řešil jestli nechat na silnici kompakty co někdo namítne, že jsou dětské převody, a nebo 53/39.. zkoušel jsem a vadí mi kazeta 11–28, ideál je 11–25 nebo 11–23 což mi umožní jen placky 50/34, nejčastější převody potřebuji po jednom zubu a to mi velké kliky nedovolí, a nohy taky ne:D
No to chápu, to je už nářez.
pokud nezavodis, tak je kompakt plne dostacujici, pokud zavodis obcas, tak muze byt dobry ten novy kompakt 52–36
Ten nový jsem chvíli měl na předchozím kole, a ten mi zas tak nevadil, díky menší placce 36.. to máš pravdu.
Jaky jsou tak najezdy na 12sp kazetach a retezech?
Pry vetsi nez 10/11sp.
Záleží na stylu jízdy a hodně na podmínkách. To ti objektivně nikdy nikdo neřekne..
To je jasny, cekam realny hodnoty lidi, co to jezdi.
To se uz tady kdesi resilo, nekteri psali o retezech 3500km, 5000km apod. a o obecne delsi vydrzi.
Pokud není alespoň trojnásobný, tak o tom pořád nemá smysl uvažovat, aspoň v mém případě. Jedna věc to je na silnici, kde povrchovka a tak nejde do háje během pár set kilometrů. Ale na biku se to dle mých zkušeností hodně znormalizuje, zvlášť pokud patříš do sorty lidí kteří běžně řetěz odpálí za míň jak 1200km.
Na desítce na MTB používám HG-54, který mi běžně vydrží na 800–1200km dle podmínek. Dražší řetězy mi vydrží zhruba stejně plus mínus 100km (ať už je to dražší Shimano, KMC, Sram nebo Yaban). A nejsem prase, řetězy domazávám minimálně po každých 100km.
HG-54 řadí super, stojí tři stovky a matika je tedy jednoduchá – abych začal kupovat nějaký dražší řetěz třeba za 600, musel by vydržet aspoň 2000km, jinak poměr cena/výdrž není lepší.
Převedeno na ten Eagle, řekněme že mi ten řetěz skutečně vydrží třeba 2000–2400km (o čemž opravdu vážně pochybuju), pořád je tu problém s kazetu. Jednak si na podzim nasazuju nějakou superlevnou kazetu kvůli blátu (což je možnost kterou s Eaglem nemám), a hlavně za cenu jedné GX Eagle kazety mám 5–6 desítkových.
Zkus z ****** řetěz na e-kola :D docela by mě to zajímalo!
No lhal bych kdybych tvrdil, že už mě nenapadlo to zkusit, nicméně poslední měsíce jsem neměl k testování čehokoli moc prostoru – měnil jsem setup bývalého biku a teď stavím nový bike a na ten už řetěz mám. Možná příští sezónu jak budu měnit kazetu to tam zkusím hodit.
Dej pak feedback.. zajímalo by to asi víc lidí. Mě kmc vydrží 6000 ale na silnici no..
Na druhou stranu se to dá vidět tak, že (24–34 × 11–42) má rozsah 541% a (28–38 × 11–42) dokonce jen 518 % což je oproti 500 % u Eagle dost malý rozdíl. Kdežto 22–40 × 11–40 dává luxusních 661 %. Takže když už přesmykač, tak 3×11 ať to stojí za to.
A co 24/36 a 10–42. (-:
Pravda, to je 630 %, Sramácký kombinace nemám tolik nastudovaný, Shimano bohužel dvouplacky s rozsahem nad 10z postupně vyřazuje z nabídky, zejména 22–36, s 22–36 nebo 24–38 by to zase vycházelo jinak.
A když už 3×, tak stačí 9 :D
Jako ekonomická varianta by se taky dalo, 3×11 má výhodu v tom, že je tam lehčí nejlehčí převod 22/40.
To uz se pohybujes po milimetrech pri kadenci 120 ne?
Já mám na 29" nejlehčí 22/34, a dovedu si představit kopec, v kterém bych ještě jeden převod cvaknul, ale asi by mě stejně nebavilo takovej jet :D
Teď mám 3×10 a nejlehčí 22/36 na 29" a sou místa, kde to musím rvát hodně silou a jít s kadencí na 50, takže 22/40 nebo i 22/42 bych uvítal, dumám jak to co nejlevněji dosáhnout, proto mám ty různý varianty tak nastudovaný.
Tusim ze shimano udelalo 11–40 nebo 42 kazetu i pro 10 spd.
Prehazka by to asi pobrala bych rekl.
Vím, mám nastudováno, během letoška udělalo Shimano v Deore řadě M6000 10sp 11–42 kazetu a k ní přehazovačku, podobná kazeta byla už dřív od SunRace, ale ta přehazovačka je důležitá, cena vychází celkem rozumně, 1200 Kč přehazovačka, 800 Kč kazeta, řazení může zůstat, což je slušné a není to bastl. Dávat 11–40 kazetu do stávající přehazovačky mi nebylo doporučeno. Akorát kvůli celkové kapacitě přehazovačky bych musel sundat největší převodník a doufám, že přesmykač a levé řazení půjde bez dalších investic seřídit aby to chodilo na dvou plackách.
Celková kapacita je oficiálně 43 zubů. Takže bys nemusel sundávat nic. Jen by se ti na nejmenší placce a cca třech, možná čtyřech nejmenších pastorcích prověšoval řetěz (tyto převody se však prakticky nejezdí).
RD-M6000 ve variantě GS má kapacitu 41, čili s kazetou 11–42 na převodníky zbývá 10 a já mám 22–32–42, což už by bylo hodně přes. SGS varianta má kapacitu 43, ale povoluje max 36z pastorek, to je to samé co mám teď, akorát s brzdou.
Podle mě by těch 42 zubů měly v pohodě pobrat dosavadní hazky s dlouhým ramínkem při poštelování b-screw. Ta nová hazka je podstatná hlavně pro tu 11–48 kazetu.
Jde vidět, že jsi na B-F krátce. Bastly s odkláněním běžné přehazovačky, aby pobrala 42 zubů už jsou dávno překonané, neosvědčily se.
RD-M6000-GS je oficiálně pro kazetu 11–42 a víc v 10sp Shimano nemá, i v 11sp mají max 11–46, pro přehazovačky RD-M7000 a RD-M8000 a jen s jednopřevodníkem.
Yes, 11–46. Už vidím. Někde jsem se učetl.
Stačí koupit Deore M6000 přehazku a HG500 kazetu:
Vozím 10sp 38–24 / 11–42 a naprosto vyhovující :)
ale prd, díky 22/40 (nebo 21/36) konečně vyjedu rychlebky několikrát za sebou aniž bych zvracel krev.. a jsem o kousek rychlejší než pěšky jdoucí jednoplackáři :)
Zvracel krev :) To stoupani neni nic hroznyho, jen 400 vyskovych :)
jak pro koho.. a hlavně to nejedu jen jednou
No ale neni to zase takovej krpál, až na pár úseků je to celkem příjemný sklon.
jo, souhlasím.. jen moje nohy a plíce to nechtějí chápat
JJ, jet to vickrat za den uz je trochu na palici, kor kdyz palis Superflow, kde nohy primarne XCckaru jako ja dostavaji poradny kour :)
Hm, ale 21z převodník není úplně špatný tip :) Že bych ještě víc doprasil ty 3× kliky a poskládal tak trojtác 21 – 32 – 39?
Nezůstávej v půli cesty, přidej ještě jeden převodník 11z a můžeš se zbavit přehazovačky :-)
konečně rozumný názor + váha v těžišti :)
Bez nějakého pružného napínáku řetězu to ale nepude:D
na šťoury bych použil eutanázii :))
Jo, prudič, úplně zby se zapomnělo na zásadní výhodu toho, jak krásně hladce v tahu se řadí na přesmykači :-)
Takoví jsou nejhorší, kolům vůbec nerozuměj, ale choděj sem rejpat :P
Uuuuuuu vzrůšo ^^
dělá je manobike
Jo, všiml jsem si, od něj jsem bral onehdá ramínko, škoda, mohl jsem to vzít při jednom. Tak holt až někdy, zas tak moc to nepotřebuju, spíš mě to zaujalo.
Co to tak může vydržet, takhle malý z hliníku.
Aspoň je motivace to nepoužívat moc často ;)
asi celkem normálně, nějak moc jsem na tom ještě nenajel ale žádný stopy po opotřebení..
Nechceš si tu o tom nejprve něco vyhledat a přečíst?
O tom neni co číst. Rozsah 1×11 buď stačí nebo nestačí.
Řešil jsem stejný dilema, zkusil jsem si projet 1×11 a vybral dvouplacku. Na maratóny to většinou utáhnu na velkou, ale v XC mi v prudkých výjezdech ta síla chybí a menší placka se v té chvíli hodí. Takže vozím vpředu 36/26 na SLX, vzadu 11–42 na XT.
To zase bude filozofie, jsou tu na to samostatná vlákna plná téhož…
Po vyzkoušení 2×10 a 1×11 mohu říct, že presmykač už mi na MTB kolo nesmí…
Naopak nahodím teď v zimě Eagla… S 1×11 mi schází na náročnější tratě převody… a nebo nohy… :-o
presmyk na kole zbytecny dil, sel jsem do 1×11 z 3×10 a abych se pripravil jsem jezdil 3mesice pouze prostrední placku 32, rekl jsem si ze to risknu, proste to nohama das, jako ja…dneska bych sel do 1×12 nebo 34 a 11–50z protoze 11z je na cestu po asfaltu malo…mam xt razeni a hazku, brzdy slx s chladicema a icetech kotouce a super…
Hodně záleží na fyzičce a co s kolem jezdíš a jak dlouhé tratě… já mám vše XT v 2*11 36/26 a kazetu 11–40z a je to XC full na 29.
Jezdím s tím i dlouhé maratony kolem 100 km a tam je ten rozsah suprový a to je i hlavní důvod, proč jej stále mám. Zkoušel jsem (na jiném kole) i 1*11 s 34z a kazetou 11–46 a dalo se to, ale cítil jsem, že kdybych s tím jel maraton delší než 60 km s větším převýšením, tak bych trpěl do kopců nebo spíš i tlačil.
Proto na rok 2018 zůstávám u 2*11, mně smyk nevadí, problémy s ním nemám a větší rozsah je pro moje určení výhodou.
Nicméně 1* systém do budoucna chci, a čekám, až Shimano zareaguje na Eagle a pokud to bude rozsahově stejné či co já vím, co vymyslí, tak do něj v 2019 půjdu.
Taky sem zvědav co Shimano vypotí, když 1×12 pohon už představil i SunRace, byť to zatím není v prodeji.
No, já osobně na to čekám, jako na novinku, nejvíc :-).
S něčím by přijít mělo/mohlo, ale otázka… 2*11 je super, ale ten, kdo nechce smyk, tak se musí smířit s 1*11, které funguje taky dobře a nestojí to balík, ale rozsahově to není ono… proto by mělo nabídnout i 1 x něco s větším rozsahem, co bude fungovat.
Uvidíme s čím přijdou/nepřijdou :-D
Teď to zrovna řeším u stavby na starém OCLV rámu.
Sehnal jsem groupset SLX 2X10 (2013) a budu měnit jen převody z 38 + 24z na 40 + 26z.
Rozsah mi příjde ideální a ta malá placka by mi do kopců chyběla.
Navíc mi vadí ta asimetričnost bez jednoho řazení… :)
asymetricnost vyplni packa zamykani vidlice nebo teleskopu:-)
Zdravím.
Zeptám ze zde. Jaký rozsah převodů byste doporučily na 29" HT MTB, jízdy převážně asfalt, cyklostezky? Vzal bych 2×11 od Shimana. Kliky se prodávají s rozdílem 10 zubů (34/24, 36/26, 38/28). Koupil bych případně kliky 38/28 a samostatně převodník 26 (či 24) a měl bych tak kliky 38/26 (38/24). Kazety jsou 11–40 či 11–42.
Díky.
dej si to sem: gears.mtbcrosscountry.com, porovnej se stávajícím kolem a vyber, co se ti hodí… U klik 38/24 (takhle byly desítkový) je ten skok mezi plackama už moc. Jinak si myslím, že když vezmeš 38/28, tak na cyklostezku bych ani neřešil změnu té malé pily.
Já právě na žádnym kole pořádně ještě nejezdil, tak nemůžu říct.
tak z tohoto, jak píše Iksds, když dáš 38/28 a 11–42, tak to musí stačit bohatě (i ta 11–40). Za předpokladu nějakých normálních frekvencí šlapání…
Jestli s kolem zacinas, tak si dej co nejlehci prevody. Je to lepsi varianta nez tezke, ktere pak neutahnes. Az pak neco najezdis, tak sam zjistis co je pro tebe nejlepsi.
Chvíli jsem měl HT 1×10 s plackou 38 a kazetou 11–36 a na cyklostezkách a po cestě jsem poslední tři nejlehčí převody nikdy nezařadil. Takže klidně 38/28 a kazetu 11–42. Musí ti to bohatě stačit..:)
Taky bych na tvoje užití dal 38/28 a kazetu 11–42! i Ta 40 by taky šla, ale přeci jen je lepší mít něco v záloze :-)
Pokud jezdíš Shimano kliky pro jedenáctkové řady tak to máš celkem jednoduché – největší převodník na ně má 38z a nejmenší 24. Pokud kolo dáváš dohromady sám, pro jistotu vem desítkový smyk, jedenáctkové mají uvedenou kapacitu jen těch deset zubů a nemám zkušenost jestli to půjde.
Pokud by se ti nechtělo převodníky měnit, i tak určo vem 38/28. I s kazetou 11–40 máš dostatečně lehký převod abys byl schopný vyjet každý kopec který na lehčích trasách potkáš.
OK, dal bych tedy kliky 38/28 a kazetu 11–42. Jaká přehazovačka na to musí být, se středním nebo dlouhým ramínkem? Jak se počítají ty zuby, co přehazovačka zvládne (má-li např. se středním ramínkem kapacitu 39 zubů, tak kolikazubový převodníky a kazetu maximálně můžu zvolit)?
Kapacita znamená počet zubů mezi největším bezpečným napnutím přehazovačky a jejím svěšením. Spočítáš si rozdíl mezi největším a nejmenším pastorkem kazety a rozdíl mezi největším a nejmenším převodníkem a výsledky sečteš. V případě převodníku 38–28 a kazety 11–42 to tedy bude (38–28) + (42–11) = 41
U dvojplacek je naprosto běžné mít přehazovačku s nižší kapacitou než je celkový rozsah. Délku řetězu stejně určíš podle největšího pastorku a převodníku a ve výsledku pak akorát při zařazení nejmenších pastorku na malém převodníku dojde ke svěšení řetězu. Tyto převody se stejně nepoužívají, takže to nevadí. Čili pro výše uvedený příklad je přehazovačka s kapacitou 39 zubů OK, pokud je tedy jezdec schopný si zapamatovat že nemá řadit spodní polovinu kazety když je na malém převodníku.
Vozím kliky Shimano XT FC-M8000 – 2, přesmykač XT FD-M8020-D 2×11 side-swing, a hozku XT RD-M8000 11 – Speed Plus SGS, tedy s dlouhým ramínkem, viz profil.
Původně jsem měl přev. 36/26 a kazetu 11/42. Vyměnil jsem na 38/26. Řetěz je napnutý vždy a řazení vpředu i vzadu bezchybné.
Dlouhé ramínko má kapacitu 47 zubů, takže můžeš na každý převodník řadit celý rozsah kazety?
42–11 je rozdíl 31 zubů na kazetě. Takže zbývá 47–31=16z rozdílu na převodnících, který je přehazka schopná napnout. 38–26=12 a 12<16 takže ano, přehazka bezproblému napne všechny kombinace.
Podle těchto počtů by RD-M8000-SGS mělo zvládnout i 11–46 s dvojpřevodníkem, nicméně Shimano z nějakého důvodu uvádí 11–46 pouze pro systém 1×11. Docela by mě zajímalo jak by to chodilo.
Ten důvod bude pravděpodobně to, že jak je hodně vyosená kladka, na největším pastorku by se při přehození z velké na malou zřejmě dostala kladka do kontaktu s pastorkem, protože se při pohybu ramínka díky tomu vyosení prostě dostane blíž.
Ano celý. Ale řadím tak, že na každém převodníku využívám přilehlé cca 2/3 kazety.
Na přev. 26z řetěz na 11–13–15 a myslím i 17 „jede“ po přesmykači.
Na přev. 38z se dá celá kazeta.