Vynaložená síla u brždění pomocí véček vs. hydraulik

239 nepřečtených
  • l-e-t-o

    Zdravím.

    Předevčírem jsem se byl projet tady na Radhošť a dolů jsem jel po červené směr Rožnov. Nevím jestli jsem nějak ztratil sílu v prstech, ale po dojetí do Rožnova mě prsty celkem bolely z toho, jak jsem musel tlačit na brzdové páčky. Napadlo mě jestli se musí tak tlačit na brzdové páčky i u hydraulických kotoučů, aby brzdily dostatečně silně. Je mezi véčkama a hydraulikama ci­telný rozdíl při brždění nebo ne??

    Mám LX véčka s paralelogramem, bowdeny v pořádku, dobře promazané, lanka taky v pohodě.

    Opravdu nevím, protože pokud by to s těma hydraulikama bylo opravdu „snažší a lehčí“, tak bych o nich nejspíš začal uvažovat.

    Dík za rady

    0 0
    • jIrI___  

      Oproti V-čkám nevím, ale oproti BB5 jsou hydrauliky (XT 08) rozhodně přínosem. Právě kvůli tomu co píšeš jsem si je taky pořídil :-). A jako zatěžkávací zkouška byl právě sjezd z Radhoště do rožnova po červené. Na BB5 jsem musel celou dobu brzdit dvěma prsty a dole jsem je bolestí už téměř necítil. S XT jsem brzdil jedním prstem, když začal trochu pobolívat přidal jsem i druhý, a dole mě prsty bolely podstatně méně. Tož tak, rozdíl určitě poznáš ;-)

      0 0
    • Kubaz  

      si piš že je v tom rozdíl a ne malej, hydrauliky jsou v tomhle super… já sem teda na kole žádný neměl (mám V-čka), ale jel jsem na biku kterej měl Shimano deore, a nedalo se to vubec srovnávat:-D

      0 0
    • Fak  

      rozdíl v tom je jako prase :)

      Kdyz jsem tu cervenou z Radhoste jel pred 6 roky jeste a kantikama, byl jsem na tom s bolesti prstu podobne jako ty. Ted s hydraulikama jsem si to zopakoval a parada, brzdim 1, max. 2 prsty a pohoda.

      Ale uz mne ta cervena nejak nebavi, par useku kde jsou opacne vrstvene kameny fakt hodne skace a neda se to sjet rychle… jinak v tom lese pak niz uz se to da valit na plny kotel, to jó :)

      0 0
      • XC-biker1  

        taky brzdim 1 max 2 prsty. Brzdy V-čka Avid SD7 + paky SD7 a pohoda…ale sjeně jdu do kotouču. Lepší učinost za každého počasí oproti v-čkum

        0 0
    • tom_777  

      jo na brždění hydraulikou je potřeba menší síla. taky trochu záleží na tvaru páky

      0 0
    • Mamut  

      Drviva vacsina odpovedi bude IMO pre teba nepouzitelna, pretoze drviva vacsina (aj byvalych) majitelov V-cok nejazdila paralelogramove, ale obycajne.

      Pred 3 tyzdnami som presiel z V-cok LX s paral. na Avid Juicy 7. Rozdiel v brzdnej sile a namahy na prsty minimalny. Jedina vyrazna vyhoda je, ze uz nemusim riesit brody a bahno (na druhej strane so mkvoli tomu predvcerom vpalil som smradlavenho bahna na Brdoch az po naboje; s V-ckami by som to obisiel lesom). A bol citit celkom rozdiel pri rychlostiach nad 50–60km/h (pri asfaltovych zjazdoch v Alpach) v prospech kotucov. Pri beznych ceskych podmienkach je pre ma rozdiel velmi maly.

      0 0
      • MlokCZ  

        Jezdil jsem kdysi několik paralelogramové XT a nebrzdily o nic lépe než bez paralelogramu. Jen se o něco lépe seřizovaly.

        0 0
      • jaroh  

        No, ja som jazdil dlhé roky paralelogramove V-čka a potom som prešiel na hydry kotúče a rozdiel je obrovský. Môžem to posúdiť – mám dosť veľa nad 100 kilogramov a tak sa ten rozdiel ešte zvýrazňuje. Odkedy jazdím hydry, tak som ešte nezažil, že by ma boleli prsty od brzdenia a aj moje ťažké telo zastavím ľahúčko dvoma prstami.

        0 0
      • soc  

        Jaký je rozdíl mezi paralelogramem a obyčejnými véčky, to by mě opravdu zajímalo. Jezdil jsem různé véčka, ale klasické, bez paralelogramu. Máš pocit, že je paralelogram přínos? Pro mne byly vždy rozhodující použité špalky…

        0 0
        • soc  

          Ještě podotknu, že už na véčkáš jsem brzdil jedním prstem, max dvěma, víc opravdu nemá smysl…

          0 0
        • MlokCZ  

          Jezdil jsem několik let paralelogramové XT a přínos kromě o trošku snažšího štelování nebyl žádný. Nebrzdily o nic lépe než neparalelogramové.

          0 0
        • Mamut  

          Pred LX s paral. som mal Sramy 7.0. Ked sa na oboje namontovali obycajne lacne gumicky, tak jedny brzdili vynikajuco a druhe uchadzajuco. Navyse najsilnejsie V-cka co poznam ma priatelka: XT s paral.(2004) a 3-farebne Baradine gumicky + lacne Avidy paky. Za sucha su co sa tyka sily rovnake ako Juicy7. Davkovatelnost je pochopitelne horsia, ale az pri velmi intenzivnom brzdeni.

          0 0
      • Karaya  

        Presne tak, souhlasim s tebou, presel jsem z V-cek Avid Arch Rival (paralelogram) na Juicy 7, rozdil v sile na brzdu minimalni, za sucha trochu lip se to davkuje, za mokra hur. Ale co mne nejvic stve, ze se o kotouce musim mnohem vic starat – aby mne to decka nazamastili, kdyz vyndam kolo, tak pak musim serizovat trmen aby neskrtal, nesmi se zajet moc rychle apod. V-cka proti tomu byly uplne bezudrzbovy..

        0 0
        • pepek  

          " aby mne to decka nazamastily" - takovej důvod tady eště nebyl :-) 

          0 0
          • Neddy  

            Ale když mu zamastěj ráfek tak mu to taky nebude brzdit… ;-)

            0 0
            • Mamut  

              Kamarat zjazdar pred asi 10 rokmi striekal tesne pred startom TF2 na rafik. Ze mu to potom vyrazne lepsie brzdilo za cenu vacsej spotreby brzdovych gumiciek. Asi to nejak naleptavalo gumu.

              A skutocne si nemyslim, ze to tam striekal aby bol rychlejsi (kto brzdi nevyhrava).

              0 0
              • Neddy  

                Kdo brzdí nevyhrává? No určitě vyhraje ten co brzdí nejmenší dobu… jestli začneš brzdit 100 m před zatáčkou abys to ubrzdil, nebo kousek před ní ;-)

                0 0
              • Vilém  

                Neco na tom asi bude, protoze jednou, kdyz jsem postrikal nechtene rafek TF2kou, tak jsem se po zmacknuti nestacil divit:)

                0 0
                • Neddy  

                  Mě když někdo polil přední kolo šťávou tak jsem se pak taky nestačil divit jak to brzdilo :-D Ale špalky mi to nežralo, jen to lepilo a dělalo pěknej kravál…

                  0 0
          • Karaya  

            Přijď na návštěvu a uvidíš kdo se bude smát až pojedeš do toho vašeho ďolíku :P

            0 0
            • pepek  

              No ale to, že tvoje děcka chodí po domě s olejničkou, rozhodně není objektivní nedostatek kotoučových brzd jako takových :-)

              0 0
              • Mamut  

                :-)

                Keby behali so stipackami, tak sa naopak boji o V-cka.

                0 0
                • Karaya  

                  Kdyby behali se stipackama tak se mnohem vic bojim o hydry :-)

                  Na zamasteni kotouce staci na nej parkrat sahnout, olejnicky netreba..Schvalne zkus to.. :P

                  0 0
              • Karaya  

                Objektivní nedostatek hyder je, že jsou citlivé na cokoliv (desticky, kotouce, zavzdusneni, tuhost kol, tuhost ramu atd…)

                0 0
                • pepek  

                  To jsou všechno věci, které se dají v klidu domova ošéfovat. Ale véčka jsou citlivá na všechno ostatní: dlouhé sjezdy, vodu, sníh, led, písek,  = vybržděné ráfky, neustálé rozcentrované, samovolné blokování brzd při malé rychlosti, křeč v prstech....­..atd :-)

                  0 0
                  • Medviedok  

                    jasne, doma ram vystuzis alebo rovno zvaris novy, dosticky si upecies, odvzdusnis uplne samozrejme (akurat ta sada napr na avidy stoji 600 Kc a viac), kolesa das diskove sak coby nie :D

                    0 0
        • Mamut  

          Zabudol som na davkovatelnost. Pri silnom brzdeni na pokraji smyku boli V-cka kusavejsie ako kotuce.

          To s tym sranim sa s brzdami mam rovnako, ale pripisujem to zatial tomu ze su nove a musi sa to vychytat. Napr. prave laborujem s pridavanim podloziek pretoze oficialny adapter na 185mm je v skutocnosti adapter na 181mm.

          Pre niekoho, kto jazdi viac menej za sucha a ma dobre V-cka je podla mna prinos Juicy 7 vzhladom na ich cenu 5000 na uvazenie. Ak mas viac penazi ako casu na jazdenie, tak si ich kludne kup. Ale ak napr. prave planujes aj novu vidlicu, tak si myslim, ze +5000 sa na nej prejavi viac. A navyse moje pravidlo poslednych rokov: pozitok z jazdenia = dobre handry na seba. T.j. byt vybaveny na kazde pocasie – zmrznutemu cloveku v dazdi su nejake detaily o brzdach ukradnute. To iste o luxusnom sedle a vlozke v gatiach.

          0 0
          • Mamut  

            Mam 185/160mm. Uvazujem o 200mm dopredu. Vzadu, kvoli tlmicu (Merida Mission), je 160mm maximum, ale staci mi.

            0 0
          • o.1  

            Presne tak. Konecne jeden realisticky prispevok. Vo vseobecnosti vecsinou ludia robia z komara slona, a ked clovek tomu uveri a zacne zbytocne menit komponenty , tak zisti ze ten rozdiel je hlavne v cene…

            0 0
        • ememem  

          V-cka proti hydram bezudrzbove…kua nepleties si to s niecim ?

          0 0
          • Neddy  

            Každej má asi jiný zkušenosti, pro mě (a doufám že i pro ostatní) jsou taky víc bezúdržbový kotoučovky než véčka, kde jsem musel pracně štělovat špalky… a ani nemusím při vyndání kola znovu seřizovat třmen, vždycky si to nějak sedne správně.

            0 0
          • Nimrod  

            mě se taky véčka zdaj víc bezúdržbový… teda krom shimana, na nich neni co podělat :-)

            0 0
    • slavekRM  

      Jezdil jsem XT s paralelogra­mem(špalky modrý Fibrax) a letos jsem přešel na XT kotouč. Přiznám, že jsem byl v první moment dost zklamaný z brzdného účinku. Časem jsem si zvyknul, ale kdybych to měl zhodnotit: kotoučovky – brzdný účinek mirně vyšší (za mokra podstatně vyšší :-)) a menší vynaložená síla k dosažení maximálního brzdného výkonu.

      0 0
      • camillio  

        A nebylo to zklamání způsobeno tím, že nebyly zajeté? Já si v prvních chvílích na kotoučích říkal, že mi to nebrzdí o moc lépe než silnička, zato teď mám občas moment překvapení při prvním velkém brždění při vystřídání kol, když po čase ježdění na silničce skočím na bajka a v prvním kopci při „běžném“ ťuknutí do brzd je z toho málem smyk a naopak, při přesednutí z bajka na silničku se v prvním větším kopci málem vysypu :-)))

        0 0
        • Lister  

          já mám stejný problém při přechodech mezi 160mm a 185mm kotoučem. U těch véček většinou už podvědomě předpokládám brzdnou dráhu rozjetého rychlíku, ale u kotoučů mě většinou tam menší síla 160 zaskočí.

          0 0
          • camillio  

            to bych nečekal, že to bude tak markantní… A vůbec, dejte už s těma 180 pokoj, nebo na ně začnu taky mít chuť ;-)

            0 0
            • pitos  

              Není ůvod se velkých kotoučů bát…já jezdil dlouho na 160 a výkon se mi zdál dostačující,přesto jsem přešel na 180 a neuvěřitelný rozdíl…dnes vozím 203 a divím se proč jsem z brzdy už tehdy nechtěl dostat maximum.Je to proti 160 rozdíl obrovský a i od 180 je to celkem velký skok který jsem sám nečekal.

              0 0
              • MlokCZ  

                Souhlas, mezi o jedno většími kotouči je velký rozdíl a to jak mezi 160 × 180, tak mezi 180 × 200.

                0 0
              • Medviedok  

                a pockaj ked prejdes na 29", tam sa ti zmesti este vacsi kotuc! :))

                0 0
                • Medviedok  

                  A pripojim aj predikciu dalsieho vyvoja na 15 rokov: kotuce sa budu zvacsovat az dosiahnu priemer rafika, a potom sa prejde znova na rafikove brzdy. Nevylucujem, ze to mozno budu hydraulicke… :))))))

                  0 0
                  • Vilém  

                    Kotouc velikosti rafku uz tu byl, dokonce nejakej patek nazpet. Byl pridelanej k rafku a pouzival to nejakej trialovej prototyp, jehoz fotku ted nemuzu najit. Tam se na davkovatelnost nehralo, byla to zadni brzda. Akorat asi nesmel clovek nakopnout rafek:)

                    0 0
                    • Pebe  

                      něco podobného razí v motorkách už delší dobu Buell a asi to i brzdí ;-)

                      0 0
                      • Vilém  

                        Vidis ma Buell jsem zapomnel a to je to ma vysnena znacka:)

                        0 0
                        • Medviedok  

                          to znamena ze ked dospejes budes tuzit po H-D :))

                          0 0
                          • Vilém  

                            Ne to urco nebudu. Buell se mi strasne libil uz pred tim, nez meli cokoli, krom motoru, spolecnyho s HD.

                            0 0
                            • Medviedok  

                              to zas mne sa vtedy na tom pacil len ten motor, lebo zvysok vyzeral jak urobeny doma v garazi nejakym analfabetom – hlavne take partie ako podsedlove plasty, kryt vzduchoveho filtra a tak… :) Zas jazdit to nemuselo zle, aspon ram nebol HD klasika dlhy nizky ale geometriou ako sportova motorka. Ten konstrukter (tusim Eric Buell) ze bol trieda, len nejak skoro myslim umrel.

                              Ale to mas jedno, lebo to podstatne na motorke je prave motor! Motorka = motor + 2 kolesa. Cize si HD pozitiv, s tym sa neda nic robit, len s tym zit. Ale nemaj obavy, je to celkom v pohode. Zozenies si nahravky zvuku V2 motora, prides z prace, zapnes to, a blazeny usmev… :))

                              0 0
                              • Pebe  

                                myslíš takhle nějak? :-)

                                0 0
                                • Medviedok  

                                  zial mi nejde zvuk. Inac to moto som trochu jazdil (bez terminonov) a celkom dobre…

                                  0 0
                                  • Pebe  

                                    to mi ani říkat nemusíš, z tvého projevu na BF je jasný, že by bylo mnohem kratší napsat v čem úplně nevynikáš a co neznáš :-)

                                    0 0
                                    • Medviedok  

                                      tak pardon, som sa ta nescel nejako dotknut :)

                                      0 0
                                      • Pebe  

                                        jsi se mě nedotknul ani v nejmenším, jenom jsem prezentoval svůj názor na tebe, jaký jsem si udělal z toho kvanta příspěvků co jsi sem poslední dobou vložil. Nic víc, nic míň ;-)

                                        0 0
                                • Stancek  

                                  Joo, tohle je ten spravnej zvuk dvouvalce :-) Ne jak ty H-D traktory …

                                  0 0
                                  • Medviedok  

                                    si asi este nevidel traktor >100 k :)

                                    0 0
                                    • Pebe  

                                      to je sice hezký číslo, ale k ničemu. Když už chceš rozebírat výkony, tak HP(kW)/kg a to pro H-D nikdy moc dobře nevyzní

                                      0 0
                                      • Vilém  

                                        No ten Buell, o kterem byla puvodne rec, bude na tom bude v pomeru HP/kg krapet lip jak HD.

                                        0 0
                                      • Medviedok  

                                        tamten parameter ta zaujima ked nahanas sekundy na okruh. Ked jazdis pre radost tak ti su hentake detaily lahostajne (moj pripad aspon)

                                        0 0
                                        • Pebe  

                                          to je hloupost, každá motorka dělá svému majiteli radost a jezdí se na ní pro radost. To že je ale vícero druhů motorek je jasný. No i tak když budeš mít 400kg cruisera, tak je sakra rozdíl mít 80HP nebo 120HP, i když jedeš třeba pomalu krajinou, ten výkon je znát.

                                          0 0
                                          • Medviedok  

                                            kecy. Trufam si tvrdit ze som kompetentnejsi v tomto o niecom sa vyjadrovat… Respektujem ze niekto ma rad sviznu jazdu. Ale zas ty respektuj ze niekomu to nehovori nic – a takych jazdcov su zastupy. Ja som sa naramne bavil prave s motorkami ktore mali 250 ccm a 12 k (japonsky retro 4takt), alebo v poslednej dobe talianska V2 750 ccm / 48 k podobnej kategorie, ovela lepsie nez so 100 k strojmi. Bolo by to na dlhsiu debatu niekde pri pive alebo tak… nie cez net (aj ked bike-forum, to by mohlo kludne byt aj k motorkam… :)

                                            Vidno, ze mas skusenosti hlavne s jawou 250 2takt a si kvalitne vymasirovany motocasopismi kde sa kladie aboslutny doraz na parameter vykonu. Motorky o tom absolutne nie su.

                                            0 0
                                            • Pebe  

                                              :-))))))))))

                                              dobrý no :-))

                                              to jak si s kym popovídáš není o motorce ale o tom co má konkrétní jedinec v hlavě ne pod zadkem. A to že jsem si z recese dal do profilu naší starou Jawku, na který jsem toho hodně najezdil, neznamená že to jsou moje jediné zkušenosti a už vůbec ne že jsem „kvalitne vymasirovany motocasopismi kde sa kladie aboslutny doraz na parameter vykonu“. :-)

                                               
                                              0 0
                                              • Medviedok  

                                                tak ked vidim ake bludy si schopny tvorit, vid:

                                                No i tak když budeš mít 400kg cruisera, tak je sakra rozdíl mít 80HP nebo 120HP, i když jedeš třeba pomalu krajinou, ten výkon je znát.

                                                To je totiz absolutna hlupost a ked to citam tak mam dojem ze ani na tej jawe si nemohol jazdit, lebo ked budes so 400 kg cruiserom jazdit krajinou tak sa ani nedostanes na o­tacky max. vykonu a teda ti bude ozaj jedno ci to ma 80 alebo 120 k. Tak neviem co si mam mysliet…

                                                0 0
                                                • Pebe  

                                                  to je vlastně pravda, nikdy nezastavíš, nerozjedeš se, takže ani na 1.rychlost se nedostaneš do otáček k max.výkonu. No ale kdyby přece jenom, tak se radši budeš rozjíždět přes spojku na čtyřku, aby jsi se k těm otáčkám nedostal.

                                                  a nejde jenom o rozjezdy, ale jízda do kopce s podřazením a pod. kdy se do otáček prostě dostaneš, tak výkonový rozdíl  při stejné váze poznáš. Pokud tvrdíš že ne, je to tvůj názor a diskuze je veškerá zbytečná.

                                                  0 0
                                                  • Medviedok  

                                                    ??? Na 1. rychlostny stupen sa rozbiejhas po max. vykon??? Jezis ty dufam nemas vodicak! Na 80 k masine, nehovorim uz vobec 120k si nikdy nesedel, lebo takuto sprostost by si nemohol absolutne vypustit. A do kopca? Netusis co robi s motorkou nie 80k, ale ani 40! Na jazdu do kopca zdaleka nepotrebujes na takej motorke plny vykon, ani nahodou.

                                                    80 k je totiz iny svet ako Jawa 250.

                                                    Prosim ta pis uz radsej o tych brzdach, lebo v motorkach si mimo. Riadne mimo.

                                                    0 0
                                                  • Pebe  

                                                    ty na jedničku nedosáhneš max. výkon? Nepíšu max. rychlost, ale max.výkon motoru.

                                                    a nechápu co sem pořád motáš Jawu, ty nemáš profilu ani kolo, takže neumíš ani na motorce ani na kole, pokud budu postupovat dle tvojí logiky

                                                    0 0
                                                  • Medviedok  

                                                    skus k tym brzdam nabuduce.

                                                    lebo cruiser, to je velkoobjemovy zvycajne V2 motor vyladeny na vysoky krutak (krutiaci moment, ak to nepoznas) v nizkych a strednych otackach, a ten sa bez problemov rozbieha na otacky len mierne nad volnobehom, v strednych otackach uz mozes radit dalsi stupen, a v podstate cela jazda sa odohrava bez toho aby si to musel tocit do oblasti max vykonu lebo z daneho objemu mas dostatocnu rezervu krutiaceho momentu uz v strednych otackach. Okrem toho s cruisermi sa zasadne neponahla. A to co som opisal plati z velkej casti o velkoobjemovych motorkach univerzalne, ani nahac s 1200 4valcom nemusis tocit, lebo taha ukrutne uz v strede otackomera.

                                                    Ze na motorke ani na kole „neumim“ neviem kde si vzal, ale aspon vidim aky si trulo.

                                                    0 0
                                                  • Pebe  

                                                    o kroutícím momentu nebyla dosud jediná zmínka, tak ho nechme stranou a bavme se opět o výkonu. Ty se neumíš dostat do oblasti max. výkonu ani při rozjezdu?

                                                    a na jedničku v oblasti max.výkonu se u cruiserů teda už „ponahla“ ?

                                                    a to co umíš nebo neumíš jsem vzal z tvojí logiky, jelikož mám v profilu Jawu, tak přepokládáš(nes­právně), že jsem na ničem jinym nejezdil

                                                    0 0
                                                  • Medviedok  

                                                    samozrejme ze sa „umim“, ale je to blbost.

                                                    Velicinu krutiaci moment bohuzial nemozeme nechat stranou, lebo je to jendak u motoriek taziskova zalezitost, a dalej ked rozoberas najvyssi vykon tzn. ked hovoris o urcitom pasme otacok tak (ak si nevedel) zaroven hovoris o krutiacom momente lebo vykon a krutiaci moment a otacky dost uzko suvisia, ak moc budes chciet aj ti napisem ako.

                                                    Nauc sa najprv jazdit na motorke, potom sa budeme bavit. Ak si jazdil aj na niecom inom ako na jawke tak bud rad ze si si neublizil.

                                                    Ozvi sa tak o mesiac, alebo lepsie buducu sezonu lebo tuto jesen z teba este byker nebude, to sa za mesiac stihnut neda :)

                                                    0 0
                                                  • Medviedok  

                                                    Alebo sa dohodnime, ked najazdis aspon 5000 km na niecom co ma aspon 500 ccm, ale nesmie to byt skuter. A moze to mat len 2 kolesa. Potom mi napis na tu stranku co mam v profile.

                                                    :D

                                                    0 0
                                                  • Pebe  

                                                    tak to můžeme klidně pokračovat, podmínku splňuju. I když to nic neznamená. Stejně jako na kole můžeš najezdit spoustu kilometrů a nemusí ti to výkonost zvednout ani o kousek. Ale na stránky o ženské masturbaci psát nebudu.

                                                    0 0
                                                  • Pebe  

                                                    blbost to je, ale jde to, to vim. A o tom se celou dobu bavim, že větší výkon poznáš vždycky.

                                                    to jak souvisí výkon-kroutící moment-otáčky by mě zajímalo, alespoň v tvém podání

                                                    vůbec netuším kde jsi našel, že neumím jezdit na motorce. Neznáš mě, neviděl jsi mě, nevíš o mých zkušenostech nic.

                                                    0 0
                                                  • Medviedok  

                                                    ze si bud mimo alebo extra drevo vidiet okamzite – staci co tu pises, je to z toho jasne. Podmienku nesplnas ani omylom, ak mas najazdene viac ako tych 5000 a si na tom takto, tak najazdi radsej dalsich nie 5000 ale tak tych 15000 (ale myslim ze uz ani to nepomoze - prosto kazdy ma svoje limity ktore uz nie je schopny prekonat…)

                                                    vykon=krutiaci moment * otacky, to je novinka, co? :DD

                                                    0 0
                                                  • Pebe  

                                                    to je novinka, vždycky jsem si myslel, že tam má být i korekce pro 2/4takt a Ludolfovo číslo

                                                    0 0
                                                  • Medviedok  

                                                    u vas mozno.

                                                    0 0
                                            • Pebe  

                                              to by se totiž tobě dalo věřit pouze v otázkách ženské masturbace, nic jinýho z tvého profilu vyčíst nejde :-)

                                              0 0
                    • Jaromír  

                      našel sem foto.

                      0 0
                      • Vilém  

                        To je ono.

                        0 0
                      • Fak  

                        no nevim, dovedu si predstavit 1 lád/ 1 šutr co odskoci a musi to vykrivit a pak to musi škrtat nebo se to uplne ******, zvlast s tak velkym prumerem. jo a vzhled taky hruza :D

                        0 0
                        • Fak  

                          1 lád = 1 pád :)

                          0 0
                        • kubad  

                          u trialu to s tím škrtáním zase takový problém nebude :-)

                          0 0
                          • Fak  

                            a jo, tak u trialu ne no, ale zas se dost pada, to nekde bouchne a musi se to trochu vykrivit si myslim :)

                            0 0
                          • Neddy  

                            Ale rozhodně to bude hodně citlivý na vycentrování kola…

                            0 0
              • camillio  

                Já se jich nebojím, moje šrajtofla sa jich bojí ;-))

                0 0
              • MlokCZ  

                No a taky je to o tom, kde jezdíš. Kdybych jezdil po celý rok tam co ty, tak tam také nechám trvale 200/180. Kolem Plzně ale brzdit není třeba, tady stačí lehce přibržďovat :-)

                0 0
                • pitos  

                  jasně ale spíše to bude o tom co a jak jezdíš než kde:)Já nikdy neuvařil ani 160 kotouč a mám kamarády co ještě na 160kách jezdí a musím říci že moc dobře.Pro mě je to o komfortu brzdění,stačí menší síla na páčku,lépe se to dávkuje.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Jasně, s tím chováním souhlas.

                    Ale to co a jak se jezdí s tím kde se jezdí hodně souvisí. Věci jako žlutá z Lysé tu kolem Plzně prostě nejsou.

                    0 0
    • Tomcat  

      Ano hydraulický kotouče by ti určitě ulechčili.

      Ale, bylo to z kopce a zdvihu asi moc nemáš tak vem ještě v potaz prostě únavu .

      0 0
      • Vhalasta  

        Z Radhoště po červené brzdíš? To já až na modré (přes pindulu na Javorník).

         

        Ale vážně. Asi před měsícem jsem to jel s tím odbočením na modrou a taky jsem dole už musel dát odpočinek předku i když mám hydry(mag.Luis). Myslím ale, že spíš než brzděním to je skutečně množstvím kamení které ti tluče do vidle a do ruk.

         
        0 0
    • Lister  

      nic víc než prostředníček bych k brždění používat nechtěl – jo a že by mě někdy bolel, to už si nějak nepamatuju :-)

      0 0
      • jIrI___  

        Taky brzdíš prostředníčkem? A já si při prohlížení různých fotek myslel, že jsem nějaký divný když nebrzdím ukazováčkem… :-)

        0 0
        • Lister  

          Má to své důvody, protože kdybych brzdil ukazováčkem tak bych buď nedosáhl palcem na páčky řazení nebo bych ruku posunul ke středu řidítek tak, abych na řazení dosáhl, ale pak bych mačkal brzdovou páku někde uprostřed, což je obrovská nevýhoda.

          Jinak naučil jsem se to minulý rok, předtím jsem brzdil právě tím ukazováčkem.

          0 0
          • Nimrod  

            jo takhle se to dělá… já vždycky musim posunout ruku cca o 2cm, abych bezproblémů došáhnul na řazení… ale stejně budu brzdit i nadále ukazováčkem, neb ho už mám „namakanej“ a hlavně si myslim, že je v něm o moc víc citu jak v prostředníčku

            0 0
            • Lister  

              neb ho už mám „namakanej“ a hlavně si myslim, že je v něm o moc víc citu jak v prostředníčku…

              Jo z počátku to bylo krušné, ale už jsem si zvykl a teď jsou oba stejně šikovní. U mě ale není problém v rukách ale hlavě, která ty ruky dost často nepustí do věcí, které bych měl v pohodě dávat :-)

              0 0
              • Nimrod  

                z toho si nic nedělej, k tomuhle problému se taky hlásim :-)

                0 0
            • Medviedok  

              vidno, aka je vyhoda mat oddelene radenie a brzdy. Brzdovu packu si potom mozes posunut tak, aby ti ukazovak a prostrednik zaberali za koniec pacok a tym padom sa brzdy daju ovladat bez extra namahy a s presnym davkovanim.

              No i tak by som vam odporucal venovat sa kompenzacnym aktivitam, kde vam trochu zosilnie svalstvo zodpovedne za pohyb prstov, a to bud klasickemu mackaniu gumoveho kolecka, alebo potom ovela zabavnejsej cinnosti vyuzivajucej prsty, ale to uz vyzaduje ucast partnerky… :))) (Da sa skvelo argumentovat pre pravidelny nacvik: „Mozem zostat pri veckach, ale musim mat silne prsty, inak sa ti niekde v lese zahlusim. Alebo potom by som si mohol kupit kotucovky, za par takych trochu lepsich je to tak 8 litrov, ale to tento rok potom rusime dovolenku a vianoce… Ako chces.“ To funguje. :D)

              0 0
              • Lister  

                ty zase píšeš totální hovadiny, protože pokud je potřeba dostat brzdovou páku dále od řidítek a zároveň nechat řazení tam kde je tak tam ti oddělené řazení nepomůže. Jedině že bys přehodil pořadí – nejdříve řazení a pak brzda, ale to většinou nefunguje už vůbec.

                Tady je naopak výhoda společná objímka, která se dá sehnat pro některý typy brzd a řazení…

                0 0
                • Medviedok  

                  ano pisem hovadiny, len neviem preco to ja tak na kole mam a seridil som si to presne tak aby mi to vyhovovalo… jedine ze by si tu potom hovadiny pisal ty.

                  0 0
                  • Lister  

                    …aby ti ukazovak a prostrednik zaberali za koniec pacok 

                    Na co dva prsty? nastavit to tak aby mi to takhle sedělo není problém, ale není to výhoda, když stačí jeden zabírající prsty úplně na konci páky a zbývá jich dost na držení řidítek.

                    preco to ja tak na kole mam a seridil som si to presne tak aby mi to vyhovovalo

                    nenapsal si jak to máš nastavené??

                    0 0
                    • Medviedok  

                      to je tak zariadene preto, aby ste sa po prekonani stadia kognitivnej dizonancie z prechodu na kotuce zase pekne vratili k veckam. Shimano a spol. tak preda 3 pary brzd jednemu cyklistovi – ako vysledok sikovneho marketingu celkom dobre, nie? :D

                      0 0
                      • Medviedok  

                        Inac tipujem, ze v rukave maju vyrobcovia brzd este variantu s 2 kotucmi pre predne koleso. A to sa toho zas preda viac – 3 brzdy na jeden bicykel. Super.

                        0 0
                        • Medviedok  

                          … a potom este nejake elektropneuma­tickohydraulic­ke posilovace brzd. A uz bude stacit tlak zamraceneho pohladu na brzdovy packu. To uz vlastne ani packa potom nebude. A elektricke radenie. A automaticka prevodovka so sklonomerom. A slnecne kolektory na napajanie na hornej ramovej trubke. A este vselico ine (nesmiem vam vyzradit vsetko, ale tesit sa kazdopadne mozete. Hlavne si sporte korunky. My teda evvra.)

                          0 0
                  • Nimrod  

                    mám to stejně jak lister… páky magura, řazení starší deore a prostě to nejde… objímky mám nalepený na sobě a poteřboval bych mít objímku řazení přesně tam, kde objímku na brzdovou páku, protože takhle buď nemačkám na konec brzdový páky a nebo nedošáhnu pořádně na řadicí. přehodit to nepůjde, neb bych měl zase řazení moc blízko

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Ono to tak nejde u téměř žádné kombinace hydraulik a řazení (těch kombinací jsem viděl už poměrně dost a několik jich mám přímo doma a u žádné to ideálně nešlo, proto jsem také přešel na společné objímky i když mi na počátku nesednul ten fixní úhel mezi řazením a pákou, ale nakonec po chvíli jsem zjistil, že je to tak vlastně lepší). Posun u některých nových řazení vůči objímce většinou nestačí, ten skok řazení před brzdou a řazení za brzdou je hrozně velký (součet šířky objímek) a navíc v dost případech nejde dát řazení blíže ke gripům než brzdovou páku, protože si to pak vadí s pákou úplně.

                      Jenže je otázka, zda on vůbec mluví o hydrách a jak to vlastně má nastavené (tedy jestli vůbec brzdí jedním prstem).

                      0 0
                • MlokCZ  

                  Přesně tak.

                  U společné objímky pro Sram a ORO mám mnohem větší možnost posunu řazení a brzdové páky vůči sobě (nejen díky možnosti posouvat Sram řazení, ale také ještě lze prohodit ty objímky a tím opět získat další rozdíl, tedy je možný posun vůči sobě cca v rozsahu 2,5–3cm) tak, aby si navzájem řazení a brzdová páka nevadily. Akorát jak už jsem tu i dříve psal je tu zase nevýhoda fixace pevného úhlu natočení řazení a brzdové páky (což mě nakonec nevadí vůbec, ale někomu vadit může). Na společných objímkách to mám právě nastavená tak, že můžu brzdit ukazováčkem (nikdy jsem si na prostředníček nezvyknul) na konci páky a přitom ještě dosáhnu na řazení bez posunu ruky.

                  0 0
                  • ememem  

                    jak vyzera spolocna objimka pre radenie sram a brzdy oro?

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Tady je vidět to podstatné. Tohle je kus, kterým se nahradí adekvátní část původní objímky ORO brzdy, tedy má to navíc úchyt pro řazení. A je levá a pravá a jdou použít i opačně (to pro ten větší posun).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Takže jsou tam 3 zdroje posunu:

                        • prohození levá x pravá
                        • posun změnou uchycení Sram řazení (dvě díry)
                        • posun několik mm v rámci té díry ve společné objímce ORO

                        První způsob posune o nejvíce, druhý stále o dost a ten třetí je pak k doladění detailů.

                        0 0
                      • ememem  

                        to som netusil ze take nieco existuje, a taka soplocna objimka pre radenie xt 04( resp. to co bolo pred tym rf co sa da odradovat aj palcom jak sram) a brzdy xt 08 by nebola ?

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Nevím o tom, že by byla. Vím pouze, že existuje pro ORO a pro Juicy a oboje pouze pro kobminaci se Sramem (a to ještě jen s některými modely, s těmi co mají samostatnou objímku a nejsou z jednoho kusu).

                          0 0
                • ememem  

                  kedze spolocna objimka na shimano asi neexistuje (vid nizsie) a mam tento isty problem tak ja som to prehodit skusil. uz mi to vrta hlavou roky ale vzdy som si myslel ze je to proste blbost. az po tejto diskusii uplne nahodou pred par dnami som videl typka sram7 + volaka formula jak to mal naopak. a potom som v citarni(kde mimochodom dostavam vzdy dobre napady) rovno v shimano katalogu 2008(taka oranzova podlhovasta knizka) to videl sice len pri xtr prehodene tiez. tak som si povedal ze to skusim.(mam brzdy xt08 a xt rf 04 – to co este nejde odradovat palcom) prvy a jediny problem je ten ukazovatel na packach ktory je podla mna aj tak uplne zbytocny akurat zavadzia tak ze to z opacnej strany nejde dat k sebe. asi na to prisli aj v shimane kedze kedysi nebol vobec, nove xtr ho nema a z noveho xt ide odmontovat. nastastie z xt aj starsieho (neviem ako ine rady) to nie je jeden kus ale je to prisrobovane. ked sa to da dole tak to ide uplne v pohode napasovat k sebe s brzdou. otazka je co s dierami po sroboch, ja som ich zasilikonoval kedze sroby su dlhsie ako zavit a tym padom nejdu dotiahnut(pri­tlacali ten ukazovatel.). potom zostane este taka jedna diera v strede po tom ukazovateli, treba ten odsrobovany kus rozobrat uplne, vybrat z neho taky umelohmotny tercik a trocha ho pripasovat (nozikom) aby tam zapadol, trocha prilepit a pripadne tiez obehnut silikonom kvoli uplnej dokonalosti. naspat to ide dat vzdy akurat ten proces rozobratia ukazovatela je nevratny takze to uz bude navzdy bez. funguje to v pohode a nechapem co som sa k tomu neodhodlal davno. ak o tom niekto tiez uvazuje odporucam.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    No já třeba u J7 + Sram to měnil sem tam a jen vybíral, co z toho je méně debilnější (tam jsem sploečnou objímku ještě neměl, protože tam bylo starší X9, které je v jednom kuse s objímkou a tedy nejde použít pro společnou objímku jako novější X9).

                    0 0
      • Neddy  

        Taky jedině prostředníček, jsme přece jedničky.

        0 0
        • hribik A1  

          ako mozes mat prostrednik viazany na brzde? ten predsa treba mat vzdy pripraveny pre okoloiduce jednicky :-D

          0 0
          • stan.zak  

            Taky brzdím prostředníčkem, důvody stejné, jako Lister.

            Podívej se na to z jiné strany: to, co myslíš, ukazuju vlastně pokaždé, když brzdím :- )

            0 0
            • Lister  

              já to ukazuju pořád – prsty z brzd prakticky nikdy nedávám dolů :-)

              0 0
              • hribik A1  

                to hej, ale to potom ukazujes sebe :-D

                a zas to neberte tak vazne, sak vidite ze si teraz robim srandu :-)

                0 0
            • Fak  

              brzdim tez tak, prostrednickem, stejne duvody, proste mi to prijde prirozene :)

              0 0
    • biker_91  

      já myslím že je v tom rozdíl docela značný…sice jsem an víc kvalitních véčkách pořádně nejezdil, ale mám hydrauliky a nemůžu si ztěžovat, paráda.-..

      0 0
    • l-e-t-o  

      No a když už teda ty hydry, tak jaké? Jsou lepší nové nebo jeté stačí??

      0 0
      • Neddy  

        Já mám hydry už pár let a nezdá se mi, že by brzdily míň a míň (ale třeba brzdí míň, jen mi to nepřijde), takže jeté by snad měly stačit…

        0 0
      • biker_91  

        když pravidelně měníš kapalinu a desky tak je to jedno jak jsou starý

        0 0
        • Neddy  

          A pokud jsou na minerální olej tak ten ani měnit nemusíš… kapalina je na prd :)

          0 0
          • biker_91  

            no nemusíš, já myslím že by mu občasná výměna neuškodila :-D

            0 0
            • Neddy  

              Kámoš má na motorce (KTM SX 85) taky brzdy s minerálním olejem… a ubrzdit 30 koní, to musí bejt síla… takže tam brzdy dostávaj pořádně zabrat, ale pořád mu brzděj v poho, takže zatím neměnil.

              0 0
              • Medviedok  

                "a ubrzdit 30 koní, to musí bejt síla… "

                Ani nie, lebo brzdis prevazne ked mas zavrety plyn… :)) Skor ide o tu hmotnost motorky + jadca + z akej rychlosti + v pripadny sklon terenu. Je pravda ze s mtb je to zvycanje neporovnatelne, ale aj dimenzovanie tych brzd je ine.

                0 0
                • Neddy  

                  No a těch 30 koní se projeví právě na tom, z jaké rychlosti… Motocross je jezdí tím stylem, že se vždycky brzdí naplno a na poslední chvíli – a když se nebrzdí, tak se drží plyn. Takže brzdy před každou zatáčkou dostanou zabrat jak nejvíc můžou, žádný přibržďování nepřichází v úvahu. Dimenzování brzd spočívá akorát ve větších rozměrech, jinak jsou prakticky totožné s brzdami na kolech.

                  0 0
          • vijo  

            kvapalina má vyšší bod varu…

            0 0
            • werža  

              nalil sem do Lx minerální olej co se dává do serva u auta a ten tlak je daleko lepší jak originál shimano minerál :)

              0 0
              • chodec  

                jakej tlak je prosímtě lepší. Nějak mi to nedává smysl.

                  
                0 0
                • Neddy  

                  No asi že už tam nemá ty vzduchový bublinky ale už jen olej ;-)

                  0 0
              • Cryzyy  

                To jako, ze mineralni olej od Shimana je mozne stlacit ? …hm, stlacni kapalin :)

                0 0
                • Medviedok  

                  asi nejak lepsie vedie teplo tak sa skor zahreje a rozpina a tym napomaha v pritlaku dosticiek na kotuc… :)))

                  (ach ta subjektivita a dojmy a pojmy… a PR-kecy k tomu a su na svete kuzla neuveritelne :D) 

                  0 0
    • MlokCZ  

      V-čky jsem vždy zabrzdil, když jsem je jezdil. Ale právě v dlouhých náročných sjezdech + v dávkování vidím největší přínos slušných hyder.

      Na v-čkách jsem při náročnějších sjezdech v horách musel brzdit dvěma prsty (jedním krátkodobě jsem to sice ubrzdil, ale to by mi hned odešel v dlouhém sjezdu) a někdy i a v závěru musel přidat třetí prst.

      Na ORO K24 se 180/160 brzdím pořád jedním a sem tam ojediněle v horách jsem na konci sjezdu musel přidat druhý prst (např. teď v Beskydech na žluté z Lysé, ale třeba z Čertova Mlýna po zelené a hned dále směrem na Staré Hamry v pohodě s jedním prstem, to ale nebyl náročný sjezd na brždění, i když taky byl dlouhý, dal se narozdíl od té Lysé hodně pouštět). Když jsem měl loni v Jeseníkách 200/180 kotouče (které mám na přehazování), tak v podobných sjezdech jako v Beskydech (co se týče záhulu na brždění) jsem v klídku odbrzdil jedním prstem.

      0 0
      • PjSky  

        ja mam trosku jiny problem :)

        Vcka LX jak je mam serizene, tak staci malo a brzdi jako slak. Predstava citlivejsich a silnejsich brzd me celkem desi ;)

        Bohate staci kdyz vletim do nejakeho struhadla a jak mam prsy na brzde tak sebemensi tlak znamena brzdy a to znamena pruser [smyk].. ovsem pritom poskakovani se tomu clovek nevyhne..?

        BTW jak udri kolo 2 prstama? :D vcera jsem misty brzdil jednim prstem [jde to v klidu] abych udrzel predek v klidu a nespadl pri sjezdech pres blato, koreny, kameny…

        0 0
        • MlokCZ  

          Kolo dvěma prstama v těžkém sjezdu pořádně neudržím, dříve na v-čkách jsem sice jezdil dlouhé na brzdy náročné sjezdy, ale technicky výrazně lehčí.

          A to se ti nelíbí je právě špatná dávkovatelnost v-ček, to je právě jedna z výhod kotoučů, mají dobrou dávkovatelnost a ne brzdí/nebrzdí.

          S dávkováním jsem neměl nikdy na žádných hydrách, co jsem jezdil dlouhodobě problém (J7, XT, K24), zato na v-čkách občas ano.

          0 0
    • děd (ek)  

      Na základě vlastní dlouhodobé zkušenosti (viz profil, 10 let V-XT s paralelogr. na Author Sector, 2 roky hydry Sh-XT na Epicu) Ti mohu jednoznačně doporučit hydry. Už jsem měl párkrát problém při přesednutí  to na V ubrzdit. 

      0 0
    • Daf  

      Dobre serizena vecka taky brzdi dobre. Aspon teda za sucha to o moc horsi nez s kotoucema neni. Dulezite je mit dobre brzdove spalky, rafky s kvalitne opracovanou brzdovou plochou a na brzdove pace nastaveny nejcitlivejsi chod. Mam taky porad jeste vecka, ale ve sjezdech brzdim jednim prstem. Ted me jeste napada ze zalezi jakou hmotnost potrebujes ubrzdit. Ja vazim 65kg ;)

      0 0
      • hribik A1  

        zato pri jazdeni pocas snezenia alebo v snehu 5 cm je to s nimi uz horsie :-)

        0 0
        • Medviedok  

          pri teplotach pod 10 st.C cyklistika viac skodi nez pomaha a tesi. A nad 10 st.C nesnezi (aspon nie voda) Co ty si z gronska? ;)

          0 0
          • hribik A1  

            no ja by som skor povedal ze viac skodi nez pomaha a tesi pri teplotach nad 30

            0 0
            • Medviedok  

              to len ked chodis tak pomaly ako ty :)) lebo nad 30 C sa nad 30 km/h aktivuje chladenie cyklistu prudiacim vzduchom (patent Shimano pravdepodobne)… ale to ty nemozes poznat (zas nad tych 80 kmh je to uz neprijemne, co naopak nepoznam ja, to je tvoja domena :))

              0 0
              • hribik A1  

                nad 30 to uz ma vysoku spotrebu. to je potom jak hatapka na dialnici :-)

                ja som ale 80kou siel v januari :-) bolo zhruba –2 a trosicku fukalo

                0 0
    • m.a.r.e.k_88  

      Mega rozdíl! Na jednom kole mam Avid Juicy 7 a na druhém LX dualcontrol pro V-brzdy a deoréčkové véčka (pravda, mohl bych to ještě líp namazat a pohrát se se seřízením brzd) a nedá se to srovnat ani v nejmenším.. Na hydraulikách brzdím všude jedním prstem a dole nepociťuju žádné známky únavy a na Véčkách brzdím dvěma, nebpo třema prstama,podle kopce a stejne mám co dělat.. Nevím, možná je to aj tím zhýčkáním hydraulikama..Dřív jsem měl jenom Véčka a nějak extrémně bych to neřešil..

      0 0
      • o.1  

        To je presne ono, clovek moze rozvijat svoje schopnosti, alebo to moze riesit technikou: Bolia ma prsty pri zjazdoch – kupim si hydraulicke brzdy. Bolia ma nohy pri vyslapoch – pridam motorcek…

        0 0
        • pitos  

          Doufám že jezdíš na plně neodpruženém kole bez přehazovačky:)

          0 0
          • o.1  

            No nejake odpruzenia tam mam, aj prevody… Inac pri tych prevodoch, keby vyvoj nesiel len podla mody ale aj trochu ucelne, myslim ze na komfortnu jazdu by stacilo tak 5–6 rychlosti (1. a 3. najtazsi, zo 2 na mierne kopce, potom nieco ako 22:15 a jeden ked uz clovek melie z posledneho), keby niekto take cosi vymyslel hned to beriem, asi by bol takyto system o dost odolnejsi a spolahlivejsi:)

            0 0
            • Neddy  

              Odolnější? No určitě by jsi musel častěji měnit ozubený kolečka, protože jestli používáš jen 5–6 rychlostí nebo 9, to se určitě někde projeví. A jezdil bys pak ještě s větším záběrem (nebo šlapal jak o život), takže by to dostávalo taky víc zabrat.

              0 0
              • o.1  

                Myslim, ze v tomto sa mylis. rychlost opotrebenia rapidne vzrasta ked sa napatie v materiali blizi k nejakej hodnote radovo okolo medze sklzu. A pri sucasnom rieseni je to materialovo uz na hrane, keby sa dajme tomu znizilo napatie dvojnasobne (zvacsenim prierezu), tak zivotnost ide hore mozno 10 krat. Ale biznis je biznis. plus zvyk je zelezna kosela, plus image, ved ked si ma clovek vybrat medzi 8 a 9 kolom tak 99 % berie 9 kolo, alebo radsej 10 alebo 11,12…

                0 0
                • MlokCZ  

                  S opotřebením máš pravdu. Ale na druhou stranu taky někteří prostě ocení, že mají 9-kolečko.

                  Já jezdím pořád celý rozsah, odstupňování převodů je u 11/34 kazety pro mě tak akorát na hraně (větší by mi už vadilo) a klidně bych snesl ještě jeden převod lehčí. Tedy 10-ti kolečko by i na biku nebylo špatné. Více už by bylo zbytečné.

                  A na silnici je to ještě horší pro mě. Bikový rozsah převodů, co mám na HTčku s pevnou určeném na silnici je pro mě u kazety 11/32 přesně akorát. Ale snesl bych jemnější ostupňování, tedy pořád váhám, zda přejít na 11/28 kazetu (co teď bude u SLX k mání) a zjemnit odstupňování a současně oželet 32jku (na asfaltu ji běžně nepotřebuju, ale sem tam na nějaké akce ano, ale to už můžu kazety na ty akce prohodit).

                  Takže rozhodně nejde u někoho o image a větší rozsah převodů ocení. Na 8kole jsem jezdil stejnou kazetu jako na 9-kole jen s chybějícím největším pastorkem a tenhle pastorek navíc byl pro mě hodně velký přínos po přechodu na 9-kolo.

                  A jediné negativum jsou rychleji odcházející řetězy, ale co to je v celkových nákladech na kola co mám, když hg53 stojí 200, hg93 stojí 340 a víc jak dva řetězy za sezónu neoddělám (jeden mi dá 3,5tis. km). Tedy to negativum výdrže mi nijak nevadí.

                  0 0
                • hribik A1  

                  ono na ceste najcastejsie vyuzivam asi dva prevody s vyraznym naskokom pred ostatnymi (na 7kazete su to 5 a 6), mimo nej maju dve najtazsie prakticky zanedbatelne, minimalne vytazenie, takze rovnomerne zatazenie na vsetkych asi nebude…ked jazdim castejsie na ceste (stejne tak by nebolo keby som jazdil mensinu na ceste). v kazdom pripade rozdiel medzi 7kazetou na hajtre a 8kazetou na cestaku je pre mna minimalny, skoro ho ani nepocitujem

                  0 0
        • m.a.r.e.k_88  

          promiň, ale tento argument je hodně hloupý ;-)

          0 0
    • Smazaný účet  

      Vozím véčka odjakživa. Brzdím obvykle jen prostředníčkem (pevnější úchop řidítek), pokud potřebuju zabrat víc, tak krátkodobě i ukazovákama. Brzdy mám XTR. Po republice jsem už projel kdeco a nikde jsem s tím neměl problém…nikde až na Beskyd Tour – tam mě po těch dlouhých kamenitých sjezdech prsty/předloktí bolely taky. Problém nebyl s účinností brzd, ale s tím, že je potřeba je držet dlouho zmáčknuté. Tenhle problém by u hydrauliky odpadl. Takže jestli jsi z okolí Beskyd a jezdíš tam často, tak jsou hydraulický kotouče asi nejlepší volba. Jinak je to podle mě spíš o vkusu a stylu jízdy…v ČR. Pochopitelně na sjezdy někde v Alpách je to taky jasný, že kotouče :-)

      0 0
      • pitos  

        Nemohu si pomoct ale moc nechápu ten pevnější úchop řídítek.Chápu že se někomu tak lépe brzdí nebo mu nevyhovuje vzdálenost řadících páček a tak je pro něho lepší brzdit prostředníčkem(prav­děpodobně protože má kratší prsty).Také to možná má každý jinak ale IMHO silnější úchop máš právě při brzdění ukazovákem.Zkus něco zmáčknout bez prostředníku a potom bez ukazováku…když to udělám vychází z toho jednoznačně větší stisk právě bez ukazováčku.

        0 0
        • Medviedok  

          Ano! Moja rec. A este okrem toho, tie epicony od milanka su take hypercitlive ze vam idu vytrieskat riadidla z ruk??

          Tak to potom uz moze pomoct len jedno: prisposobit rychlost vozidla stavu a povahe vozovky, ale predovsetkym schopnostiam jazdca. U nas kym sa toto nenaucis tak nedostanes soferak na XC-MTB, u vas ano?

          0 0
        • Smazaný účet  

          Ruka není normalizovaná – MĚ  se to drží nejlíp jak jsem psal. Za cca 25 let co jezdím na kole jsem jiný varianty pochopitelně zkoušel a u rovnejch řidítek mi brždění prostředníkem vyhovuje nejvíc. Opravdu nebudu ani přemýšlet o změně jenom proto, že to napsal někdo na BF :-) BTW prsty mám dlouhý a sílu myslím nadprůměrnou.

          0 0
          • Smazaný účet  

            BTW pevnější neznamená větší silou – zase mi tady někdo kdo neumí číst podsouvá něco, co jsem nenapsal! Při brždění prostředníčkem je úchop pevnější, protože jsou řidítka v kontaktu s prsty ve VĚTŠÍ ŠÍŘCE – to není o síle. Ještě jednou – NEMLUVÍME O SÍLE! Nevidím důvod, proč bych měl řidítka mačkat jak magor. Ale potřebuju je mít pevně pod kontrolou…

            0 0
          • Medviedok  

            precitaj si nieco o ergonomii biomechanike fyziologii a tak… Tym ze mas vystrety prostrednik zmensujes silu uchopu ostatnych prstov, pretoze prsty su na seba viazane – nedokazu vyvijat plnu silu v postaveni jeden skrceny a susedny vystrety (zjednodusene povedane). Dalej, prostrednik je zvycajne podstatne silnejsi prst nez ukazovak, ked mas silne hydr. brzdy ten jeden prst hoci nie najsilnejsi by mas stacit, a ked nie, je podla mna vhodnejsie pouzit 2 prsty (a spomalit). Dalsia podstatna vec, z vyssie uvedeneho dovodu je ukazovak pravdepodobne schopny presnejsieho davkovania sily na packu, nez prostrednik ktory je medzi ostatnymi privretymi prstami.

            (nepresviedcam ta, aby si zmenil svoj navyk – ked ti to tak funguje ako pises tak ok, si sam sebe panom, len vysvetlujem preco niekomu inemu to moze lepsie vyhovovat s ukazovakom, predpokladam ze vacsine.)

            0 0
          • pitos  

            hele nikdo ti neříká jak máš brzdit či držet řídítka.já reagoval jen na ten tvůj pevnější uchop s kterým jsem nesouhlasil.Také proto jsem napsal že každému to může vyhovovat jinak..takže číst tady neumí spíše někdo jiný:)

            BTW tady mi nezbývá než souhlasit s tím co napsal Medviedok,sice jsem ergonomii a nic podobného nečetl ani nestudoval ale zní to logicky(znovu upozorňuji že to neznamená že tak mají držet řídítka všichni)

            BWT to že nějací pánové na tvých fotkách brzdí prostředníkem ještě neznamená že tento uchop je pevnější a nic na tom nemění fakt že jedou na olympiádě:)

            0 0
            • Vhalasta  

              No vidíte, až po vaší debatě jsem zjistil, že brzdím levou ukazováčkem a pravou prostředníčkem. Ani nevím proč, možná kvůli častějšímu řazení pravou? Nějak t oneřeším.

              0 0
        • kámen úrazu1  

          Taky brzdím prostředníkem. V začátcích jsem používala nejdřív dva prsty, brzy přešla na ukazováček, ale něco tomu chybělo. Pak jsem na to přišla: nedržím rodla „silově“, spíš mám o ně ruce jen opřený a větší „silou“ je svírám jen při přejezdech větších (na mojí techniku a mou 80 mm vidlici) drncáků. Ovšem při tomhle stylu držení řidítek a zároveň při brždění jsem měla zvláštní, nepříjemný pocit, že by ruce mohly sklouznout. Zkusila jsem brzdit prostředníkem – a nepříjemný pocit zmizel. Dávat na páky prostředník jsem si zvykla během jedný vyjížďky, další dvě trvalo, než prostředníky nabraly sílu a nebolely. Trvalo by to dýl, kdybych nejezdila krátce.

          A jak jsem si tu proměnu vysvětlila? Jsem op, opice, mám ruku přizpůsobenou k úchopu a to tak, že přirozeně, jako opice, jistím drženou věc skoro objetím palce a ukazováčku. Při brždění prostředníčkem vytvářím mezi palcem a ukazováčkem, v pokračování mezi prsteníkem, malíčkem a dlaní, tunýlek, který se o rodla lehce opírá. Vlastně držím řidítka jen tak, aby mně z nich nespadly ruce, ruce se na nich, dá se říci, pohybují, řidítka se ve sjezdu dotýkají různých stěn tunýlku. Při brzdění ukazovákem vzniká sice tunýlek mezi dlaní a třetím až pátým prstem, ale abych do tunýlku zapojila i palec, musela bych ho dát do nepřirozené polohy. Takže při brždění ukazovákem jsem „netunelovala“ v takové ploše a to mě nutilo držet rodla silněji, „dlaní“, než mně bylo příjemný.

          Tolik velmi jednoduché a krátké vysvětlení. :-) A je naprosto jedno, jak kdo brzdí, drží řidítka…

          0 0
          • Krys  

            Som dnes skúšal brzdiť iba prostredníkom a ono to fakt stačilo. Doteraz som brzdil ukazovákom a prostredníkom.

            0 0
            • Pebe  

              jsem onehdá zkusil brzdit prostředníčkem a připadal jsem si jak blbec :-)))

              0 0
              • Neddy  

                Já jsem onehdá zkusil jet na kole a připadal jsem si taky jak blbec… ale teď už mi to přijde normální ;-)

                0 0
          • MlokCZ  

            Jsem na tom s úchopem podobně, i když pro mě není ten úchop při brždění ukazováčkem zase o tolik horší.

            Bohužel u mě byl jeden rozdíl a to ten, že prostředníčkem se mi brzdí mnohem hůře a to i po delší době, co jsem to zkoušel. Prostě přechod na brždění prostředníčkem se nezdařil a zůstal jsem u ukazováčku (i když občas v méně náročných situacích brzdit prsteníčkem zkouším, zda to časem lépe nezažiju).

            0 0
    • o.1  

      Myslim, ze sa to prilis mystifikuje. Urcite pri hydrach staci mensia sila , ale z praktickeho hladiska tam velky rozdiel nie je. Staci brzdit prerusovane a vysledok je porovnatelny. Ked tlacis viac, viac zosilneju aj prsty, takze je to v konecnom dosledku jedno. A ani nezalezi ake vecka skor ake spalky. Jedinu vyhodu hydraulik vidim v tom ze ked brzdis mensou silou, tak sa zlepsuje ovladatelnost , ale to sa prejavi hlavne tam, kde uz aj tak zalezi skor na plastoch ako na brzdach.

      0 0
      • Nainen  

        Nemůžu souhlasit. Buďto vážíš hodně málo, nebo nejezdíš pořádné sjezdy. Na původních špalcích jsem při své váze 90 Kg nebyl schopný v rozbitých sjezdech dostatečně brzdit, takže to bylo hodně o ústa. Po výměně špalků za Koolstopy ty samé sjezdy v pohodě… Na cantilevrech co jsem měl na starém kole bych to tam radši svedl…

        0 0
        • Medviedok  

          na tej hmotnosti jazdca asi dost zalezi. Ja som s veckami total spokojny, dozadu som dokonca dal spalky za 35 korun a funguju. Jazdim okruhy kde je prevysenie 1–2 km na 30–60 km, takze nemyslim ze klesania su malo strme, skor su ale rozbite takze sa to tam neda extra pustit a teda sa nebrzdi z vysokych rychlosti. Mam ale skoro o 20 kg menej, tak mozno je to tym.

          0 0
        • JSt  

          tak to je chyba nekde jinde. na kantikach dam to stejny co s kotoucama. jen to clovek musi jet opatrnej, pomalej, pac by nemusel vzdycky dobrzdit ;-).

          0 0
        • o.1  

          Preco nesuhlasis?, vsak aj ja vravim, ze zalezi hlavne na spalkoch.

          Inak vazim tak 65kg, mozno pre tazke vahy uz tam bude aj nejaky realny prinos.

          Co sa tyka tej ucinnosti za mokra blata a snehu, to je tiez trochu nafuknuta bublina, za mokra je to v pohode , pri blate a snehu treba pred zjazdom trochu primacknut brzdy a zotret vrstvu z rafkov. Co sa tyka davkovatelnosti, staci brzdit trochu prerusovane a potom to nestoji ani za rec.

          Nechcem tym povedat ze hydraulicke kotucovky nie su ucinnejsie, to je fakt, ale pripomina mi to situaciu, ked napr. ludia kupuju drahe zosilovace aby mali o stotiny lepsie zkreslenie a pri reprakoch to robi percento…

          Ked tak nad tym rozmyslam, tak ked clovek jazdi rychlo a drzi vecka v „prevadzkovej teplote“ tak su velmi dobre, ten rozdiel sa prejavi skor pri pomalych tazkych zjazdoch, takze ked to dovediem do konca tak kotucovky maju vyznam hlavne pre sviatocnych jazdcov a uplnych extremistov, co jazdia hlavne tereny ako su niekde v zlaboch vo Vysokych Tatrach :) 

          0 0
          • Jaromír  

            taky s tebou nesouhlasím. podle mně je jediný důvod proč nekupovat kotoučovky cena. jinak nemají V podle mně žádný smysl. když to vezmu podle sebe tak :

            • údržba. jednoznačně kotouče. jednou za pár let odvzdušním a v podobných intervalech měním desky. žádné mazání, zlomené bowdeny, roztřepené lanka, sjeté špalky … a hlavně žádné seřizování.
            • účinost. V na sněhu nebrzdí vůbec, za mokra dost marně a ty zvuky co to vydává ! jednou projedu blatem a poslouchám to ještě hodinu. a to nemluvím o probrždených ráfcích.
            • namáhání kol a rámu. mám vidlu 100mm s lisovanou podkovou (spodní nohy nejsou v kuse) a 180mm kotouč. po 8 letech jen s minimální vůlí. žádné jiné opotřebení ani namáhání nepozoruju.

            myslím si teda že kotouče mají smysl pro každého bez vyjímky a při dnešních cenách …

            0 0
            • Mamut  

              Blaboly. Ked mas obe ruky lave, tak nehodnot narocnost udrzby. A zivotnost dosticiek „par let“ maju tak akurat biky vo vyklade.

              Ak 8 rokov jazdis kotuce a dnesne kotuce porovnavas s V-ckami a materialom, ktory bol v CR bezny pred 8 rokmi, tak beriem. Ale inak mas zjavne skreslene a zaprasene spomienky.

              0 0
              • Jaromír  

                náročnost údržby nezávisí na šikovnosti člověka. kotoučovky jsou na údržbu nároční méně, to je prostě fakt.

                0 0
                • o.1  

                  O akej udrzbe veciek tu stale hovoris? Ja teda neviem o ziadnej. Jedine zeby mi ich chodil niekto tajne udrziavat za mna:)

                  0 0
                  • Krys  

                    By si neveril, raz som musel v lese rozcvaknúť Včka a z jedného špalku nechtom vyškrabať taký drobný kamienok. Neviem kde sa tam vzal. No a potom som musel tie Včka zas zacvaknúť naspäť. No hrozné to bolo. Zabil som tým asi 5 minút.

                    No dobre, nielen tým, keď už som stál, tak som si zapálil cigu.

                    0 0
                    • DaSnail  

                      To snád ne! Športovci predsa nefajčia. To je hnus… Ale zase keď fajčiar športuje, tak to je super!

                      0 0
                      • Krys  

                        My čo máme Včka, máme more času a nevieme čo s ním. ;)

                        0 0
                        • DaSnail  

                          Keď fačíš iba pri údržbe bàzd tak to možno až tak neškodí… :o)

                          0 0
                        • pepek  

                          Spíš si tou cigaretou uklidňuješ třes v prstech :-)

                          0 0
                  • Jaromír  

                    o.k. jestli máš véčka bez údržby beru zpět. jenom sem napsal že koutoče jsou náročné méně (aspoň teda ty moje), nic víc.

                    jak dlouho ti vydrží originální lanko s bowdenem bez údržby ? možná jsme jen přecitlivělý.

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    Údržba – sice se to tu už probíralo x krát, ale z mojeho pohledu je údržba u v-ček také o něco náročnější, napíšu, co jsem musel dělat u v-ček a co teď u hyder:

                    • seřizování brzdy jak se sjíždí špalíky (to je sice hned, většinou jen otočit šroubkem, i když někdy ne, ale zase nutno dělat poměrně často)
                      • občasné vyčištění čepů a promazání, případně zvětšení předpětí pružinky (zhruba odpovídá nutnosti sem tam rozhýbat pístky, i když zatím jsem musel jen jedinkrát rozhýbávat jeden pístek a ještě to nebylo nutné)
                      • jednou ročně vyměnit bowdeny a lanka a znovu seřídit brzdy (tohle není nic hrozného, to stejně dělám i u řazení, ale je to prostě navíc)
                    • hlídat si probrždění ráfku a pak ho měnit (tohle je největší problém údržby ne přímo v-ček, ale způsobenou v-čky, co mi vždy štvala) a přeplétat kola, tady to záleží hodně na tom co a jak jezdí, u mě byl interval 2 roky (přepočítaný na jedno kolo, když jsem měl dvě kola, tak se adekvátně prodlužoval rozložením zátěže na ty dvě kola); dále tady hrozně moc záleží co máš za kola, pokud něco hodně levného, tak to ani tak nevadí a náklady to moc nezvedá, pokud něco výrazně dražšího, tak je to v …
                      • výměna špalíků, opět interval je individuální, u mě cca stejná jako výměna destiček a to i cca stejně pracné (možná raději měním destičky), takže tohle netřeba řešit (v extrémním marastu téměř nejezdím, takže sjeté destičky za jeden závod/vyjížďku, to jde opravdu mimo mě)
                    • občasný problém se špalky a bordelem: i přes různé používané špalky se i u těch lepších sem tam stalo, že bylo třeba i pořádně vyčistit špalík nebo i lehce vzít smirkem (tohle ale nebylo nic extra častého a může se stát i sem tam něco s kotoučem, občas ho třeba ohnu, tedy cca se to opět pro mě vyrovnává)
                    • nutnost více hlídat docentrování ráfků (tohle není tak hrozné, ani na kotoučích nemívám výrazně házející ráfky, že bych je tak nechával, ale nemusím to řešit hned)

                    U hyder navíc, co nebylo už uvedenu – vůbec nic.
                    Časem tu přibude výměna kapaliny/oleje, což ale není nic moc častého a proti výměně ráfku pohodička (zatím tu mám XT hydry 3 a kus roku, J7 2 a půl roku a troje K24 se stářím 1,5 roku, 1 rok a 1 měsíc a zatím ani jedno odvzdušnění nebo výměna kapaliny)

                    Ale jinak jasně nejhorší pro mě byla údržba Cantíků. Tam je to stejné jako v-čka jen s tím rozdílem, že perfektně je seřídit pro mě byl vždy porod.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      A pak je tady problém, který sice nesouvisí s údržbou, ale který mi dost vadí u v-ček. A to zničení duše od přehřátého ráfku. Naposledy jsem zažil před 14 dny v Beskydech (ne na mojem kole a veké štěstí bylo, že to bylo cca 2s po tom, co dotyčná oběť zrovna v tom sjezdu zastavila v místě kde jsme na sebe čekali).

                      Nestává se to tak často a jen v náročnějších sjezdech v horách, takže se to netýká každého. A ani hydry tady nejsou všespasné, ty také lze uvařit (i když při dostatečně velkých kotoučích pro dané použití to zas tak nehrozí), ale hydra začne vadnout postupně a není problém zastavit. Duše když je to přední a za jízdy, tak je to *******.

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        přehřátí a spoustu jinejch možnejch problémů s véčkama (probrždění ráfku, například) řeší keramický ráfky. O těch už jsi slyšel?

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Samozřejmě, ale ty také nejsou všespásné. A i když jsem je nejezdil, tak jsem dobře sledoval thread, kde se řešily zase jejich problémy (hlavně účinnost brzd za mokra). A je to už také zase výrazně vyšší investice než stejný nekeramický ráfek.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            A to jsem zapomněl ještě na šířku ráfků. Na v-čka je vůbec žalostný výběr ráfků širších než 17mm, což je další problém (sice ne pro každého, ale já bych třeba 17mm široký ráfek na kolo nedal). A jsou vůbec u keramických ráfků nějaké na trhu širší než 17mm? Jediné co mi napadají jsou v-čkové Crossmaxi ST, ty mají 19mm a keramickou brzdnou plochu.

                            0 0
                        • Vilém  

                          Keramika neni zadna slava, obzvlast za ty prachy co stoji. Vozim je ve dvou kusech, ale jen diky tomu, ze jsem je mel za dobry penize. Pravda vydrz keramicke brzdne plochy je solidni. Co se tyce stalosti brzdneho ucinku, tak se to stejne stale neda s kotoucema srovnavat.

                          0 0
                        • Vilém  

                          Jeste dodam, ze mi neni jasny, jak by keramika resila prehrati.

                          0 0
                          • Mamut  

                            Keramika velkosti izolatoru na stoziari riesi prehrievanie vynikajuco.

                            0 0
                    • o.1  

                      To preplietanie je asi jedina otrava s veckami, zalezi co kto vozi, pri drahsich rafkoch sa viac oplati drat kotuce, ale menenie lanka a bowdwnov raz za rok? mozno keby som najazdil 50 000 tak hej, cistenie a mazanie, naco? vsak tam nie su ziadne sily.

                      0 0
            • Smazaný účet  

              jezdíš 8 let kotouče? tak to je nejnehoráznější lež, kterou jsem tu četl…

              0 0
              • Neddy  

                Já jsem si chtěl kotoučovky koupit už před pěti lety, ale prodavač mi je nakonec rozmluvil, že to za ty prachy nestojí. Tenkrát jsem byl malej a blbej… řekl mi, že jeho známej je má a když je venku chladno tak moc nebrzděj, natož pak v zimě… to se s tím nedá vůbec jezdit. Tak jsem si koupil Včka a po čase jsem litoval…

                0 0
              • Jaromír  

                proč ? mám formuly evo 9.5 r.v. 1999, namontované 4.4.2001. o.k, tak sorry 7,5 roku.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Taky nevim co se mu nezdálo. Přitom jsem se ale zamyslel, jak dlouho se dělají vlastně hydrauliky na biky. Vím, že určitě se dělaly dříve než v roce 2000, ale pořád netušim, kdy se objevily první sériově ve větším.

                  Ty brzdy co máš jsem jen tak rychle pohledal a někteří je už měly na podzim v roce 1998. Ale jestli je i něco staršího než 1998 jsem zatím nenašel.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Tak ten rok 1998 není pro ten stejný model, ten thread je obecně pro všechny Formuly.

                    0 0
                  • Jaromír  

                    v '98 už byli v časákách testy (někde bych našel německý bike), takže řekl bych někdy v letech kolem r. 2000 se dá mluvít o masovějším rozšíření. v '98 sem kupoval nový rám, nepodařilo se mi sehnat nic s navářkou pod cca 20kkč. asi v roce 2000 se konečně domluvili výrobci na standartu IS2000 takže se už dalo kombinovat, před tím to bylo skoro tak, že jedna brzda na jednu vidlu (formula/paioli na marzocchi XC5OO, AMP semihydro na RS …)(první bomber s navářkama na obou stranách…) to by vydalo na nové vlákno. hlavně kdybych naskenoval staré katalogy, to by sme se teprve nasmáli…

                    jeden z prvních kotoučů sem viděl na evropě v '96 ve špindlu na mountancycle shockwave. a hned dva vepředu. nadpozemský stroj. mountaincycle měl snad asi úplně první brzdy (ješte semi) někdy už kolem '94–95, našel bych to přesně.

                    jinak ty moje formule se dělali  '98–00, pak přišli B4 (cca –200g). předtím byly ještě bez nádobky, měl je kámoš. s tím se nedalo rozumně brzdit, a určitě ne dlouho.

                    0 0
                    • náčelník  

                      Už v roce 1995 byl v českém Bike Bulletinu uveřejněn test kotoučovek. Porovnávány byly s cantilevery, protože Shimano vrhlo na trh véčka až o rok později.

                      Byly od firem AMP, Brembo, Diacompe, Paioli, Mountain Cycle, Sachs.

                      0 0
                      • Jaromír  

                        jojo. a výsledek testu byl že kantilevry XTR se ve sjezdu nejmíň přehřívají. AMP se tuším utrhl kotouč, sachs měl příliš malý výkon … kotouče se trhli pěknou ostudu.

                        0 0
                        • Jaromír  

                          aspoň pro představu…

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Dobrá je ta hláška, co tam je vidět: „Váš praktický test byl extrémně tvrdý“

                            0 0
                          • Fak  

                            ty jo ten prostredni model – co znamena polohydraulicka brzda? vidim tam jasne lanko, tak jestli nekdo muzete popsat princip …

                            0 0
                            • soc  

                              Mám pocit, že lanko vede až ke třmeni, tam je síla z lanka přenesena do pístu a zbytek už je hydraulický…

                              0 0
                          • Neddy  

                            4999 DM = 90 tisíc Kč? No tak to je mazec :-D

                            0 0
                            • Nimrod  

                              no asi bych to spíš zaokrouhlil na rovnejch 100…

                              ale už jdou s cenou dolů, ty heiníkovo bremba stály už jenom 25 jedna :-)

                              0 0
                          • Fak  

                            tak ten posledni kotouc – Diacompe – je husty, to se muselo zahrivat jak prase – skoro cele bez otvoru, hlinik :)

                            0 0
                            • Fak  

                              a v textu: behem testu  brzdovy kotouc se 2× utrhl… asi doslo k roztaveni lepidla vlivem zahrati… no mazec

                              0 0
            • o.1  

              Prepac, ale to snad nemyslis vazne? Ake mazanie a zlomene bowdeny?! To je haluz! A s tym piskanim - asi vzdy ohluchnem ked okolo mna prejdu vecka ze nepocujem tie strasne zvuky a ked idu kotuce tak tie seranady su len halucinacie. Namahanie kolies a ramu ani nebudem komentovat, asi je tvoje vzdelanie trochu uplne netechnickeho zamerania…

              0 0
              • MlokCZ  

                K tomu namáhání kol a rámu. Já to aspoň pochopil tak, že netvrdí nic o tom, že je menší než u v-ček (nic o tom taky nepíše), ale pouze ukazuje, že to není problém ani u kotoučů pokud máš rozumný rám a vidlici.

                0 0
                • o.1  

                  Ak to myslel takto -Ok s tym sa da suhlasit, ale to ostatne, to je ako ked vidis biela a povies cierna…

                  0 0
                  • Jaromír  

                    myslel sem to tak, že namáhání třeba výpletu na předním kole je sice větší, ale ne tak velké aby to něčemu vadilo. rozhodně není důvod kupovat V z důvodu menšího namáhání čehokoliv.

                    0 0
                    • Neddy  

                      …ale koupit disc z důvodu menšího namáhání prstů ;-)

                      0 0
                      • o.1  

                        Prsty treba namahat aby silneli, inak mlandraveju slachy:)

                        0 0
              • Jaromír  

                bowdeny narozdíl od hadice vyžadují údržbu. ty zvuky jsme měl na mysli spíš neustálé škrtání bahna mezi ráfkem a špalkem – ale hlavně ten zvuk špatně provedeného obrábění při brždění na špinavém ráfku. neříkám že koutoče jsou absolutně tiché, jen říkám, že z V mám pocit, že se každou chvilku musím probrzdit na druhou stranu ráfku.

                Viděl si někdy prasklý probržděný ráfek ? Tomu já říkám nevhodné namáhání. U kotoučů je síla od brzdění přenášená tím samým dílem co síla při šlapání – výplet. Tam problém není. Dneska je to už vychytané, myslím že žádný problém už nehrozí.

                 

                vzdělání si nebudeme komentovat, souhlasím.

                0 0
              • Mamut  

                Zhrniem odpoved na viac ludi.

                Ako casto menim bowdeny a lanka netusim. Nepamatam si to, zriedka. Raz za 3–4 roky? Opotrebovanie gumiciek riesim za jazdy stelovanim na pakach. Nijak casto. Zivotnost gumiciek cca 8000. T.j. pre mna 3 sezony. Vymena brzdovych gumiciek nijak strasna. Mam kazetove na LX s paral. Takze ani nemusim po vymene ladit naklon, iba povolim lanko.

                Mazanie a cistenie capov a pruziniek asi tak casto, ako menenie bowdenov. Centrovanie zalezi od rafikov, ale uznavam, ze v je jasne, ze v tomto je nutne byt preciznejsi a starostlivejsi.

                Po 8 rokoch som menil predny rafik, pretoze som mal pocit, ze mu uz vela materialu neostava. Po vymene som ho rozpili, aby som videl kolko zivota mu este ostavalo. Odbrudena bola maximalna 1/3 hrubka steny, mozno aj menej. Po cca 20–25000km. Je otazne, ci po takej dlhej dobe by napr. nezacal praskat vyplet na kotucovych brzdach z dovodu dlhodobeho vyssieho namahania (spekulacia).

                Moje prve V-cka znacky Alhonga v roku 99 nemali stelovaci cervik na predpetie pruziniek a ladili sa vidlicovym klucom z boku pocas povoleneho hlavneho capu. Kazdych par sto km potrebovali rozhodit a vycistit, pretoze capy pridrhavali a nedalo sa uz najst predpetie, pri ktorom by fungovali symetricky. Cap na lavej zadnej celusti sa nesmel dotiahnut uplne, pretoze sa potom celust prestavala hybat. Pocas opotrebovavania gumciek bolo treba ladit nastavenie sklonu, pretoze zaliezali pod rafik a nebrzdili celou plochou. Podla toho, co citam o narocnosti udrzby V-cok usudzujem, ze brzdy znacky Alhonga musela jazdit polka BF. Dnes som hrdy, ze som si uz vtedy v dobach predpotopnych kupil take popularne V-cka. (Pozdejsie som presiel na Sram 7.0 a od roku 2001 do polky tohtorocneho leta LX s paral.)

                0 0
              • soc  

                Pokud je rám stavěný na V, tak se s namáháním počítá. Pokud je rám stavěný na kotouče, tak se s tím namáháním taky počítá, takže tohle bych neřešil. Mám doma ocelové GT z roku 95, kde jsou čepy na V už pěkně rozjeté, na tom kole toho přitom až tak moc naježděno není.

                Co se týče výpletu, tak to už Jaromír okomentoval níže.

                0 0
          • MlokCZ  

            „Staci brzdit trochu prerusovane a potom to nestoji ani za rec.“

            To se někdy dělá opravdu těžko, pokud se nechci přizabít. Takový souvislý prudčí sjezd s hromadou volného kamení, kde ostřeji na brzdu jít nemůžeš a brzdit musíš pokud se nechceš zabít…

            A v dlouhých náročnějších sjezdech v horách jsem na v-čkách (za sucha) měl problémy i s křečemi v rukou a musel brzdit celý sjezd dvěma prsty.

            Tedy hodně záleží co se jezdí. V okolí bydliště jsem s v-čky takové problémy nikdy neměl, ale i tady větší účinnost a lepší dávkovatelnost hyder ocením, i když bych tu s v-čky zvládnul taky všechno.

            K v-čkům bych se osobně nevrátil už nikdy, pro mě je to druhá nejdůležitější věc na kole, kterou jsem v posledních pár letech získal (oproti předchozím kolům). První ještě před brzdami je zadní odpružení.

            0 0
            • Jaromír  

              takhle sem nad tím taky přemýšlel. a radši bych snad jezdil i jen s vidlou na HT než na fulu s V. i když do HT bych už taky nešel…

              0 0
              • MlokCZ  

                Jako byla by to blbá volba kdybych si musel vybrat jen zadní odpružení nebo hydry, ale stejně bych raději vzal to zadní odpružení s v-čky dohromady. Ty hydry by mě vyloženě kriticky chyběly jen sem tam (hlavně na dovolené v horách), to odpružení by mě deptalo úplně pořád. Ale je jasné, že tady je to o preferencích každého.

                Naštěstí před tak debilní volbou nestojím a můžu mít na kole obojí.

                0 0
                • Jaromír  

                  jo, rozumíme si. naštěstí to mám taky oboje. :)

                  já sem před tou volbou stál když sem si kupoval fula. druhá varianta byl GF supercaliber (???), tahdy jediné HT s kapalinama. šel sem do fula na V, ale dlouho to nevydrželo.

                  0 0
            • o.1  

              „To se někdy dělá opravdu těžko“ vsak o tom to je, aspon pre mna, inak to je zahodena vyzva. Prvy krat je to tazko mozno aj druhy… a o rok je to pohodicka.

              Ale inak, proti hydraulikam nemam nic.

              0 0
              • MlokCZ  

                Když ale na takový extrém (z mojeho pohledu extrém) dojde, tak je to už dostatečná výzva i s hydrami a pád může přijít i bez podpoření v-čky.

                Jak moc by to byl ******* u mě na v-čkách nedokážu posoudit, protože jsem se od doby, co jsem jezdil v-čka posunul do výrazně náročnějších sjezdů a takové, kde je to tedy výzva pro mě i s hydrami, tak takovým úsekům bych se před 3 lety na HT s v-čky obloukem vyhnul. S v-čky jsem měl tenkrát dostatečné starosti v dlouhých prudkých sjezdech v horách, které ale nebyly technicky tak náročné.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ale samozřejmě vím, že to co já dám na fullu s hydrami a je to pro mě na hraně, tak jezdci s excelentní technikou dají na HT s v-čky taky a ještě by mi ujeli. Ale já bych to tak už nedal.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    a tím se dostáváme zase k tomu, co jsem tu už psal – že to není o brzdách, ale o schopnostech a vkusu každého jedince :-)

                    0 0
                    • Rammsteinfan  

                      Přátelé potřebuju poradit, mám obyč. véčka Deore, ale jelikož vážím přes metrák, chtěl bych vyměnit špalky za nějaký měkčí, aby to lépe brzdilo – jaký mám koupit? Na životnosti nezáleží a do kotoučů se mi nechtěj dávat koruny. Díky

                      0 0
                    • MlokCZ  

                      O schopnestech každého jedince to sice je, ale každého to posune dále. Přeci pro výběr čehokoliv je nutno srovnávat jak se to bude chovat u stejného jedince a to, že třeba jiný jedinec by to zvládnul i na něčem horším mu bude opravdu prd platné.

                      0 0
    • jimiAJ7  

      ahoj tak bych se chtel pridat se svou zkusenosti (pro nekoho radou),predem se omlouvam jestli to tu uz nekdo psal. Dost zalezi pri sjezdu jak naklony jsou paky brzd, clovek sedne na rovinu a steluju brzdy pro svuj komfort sklonem hodne dolu, ale pri sjezdu z kopce se sklon zdvojnasobi. ruka neni na rozlozena na gripu rovnomerne, ale je spis oprena dlani o grip,neprokrvuji se spravne konecky prstu a dochazi k jakoby kreci a tlaku v prstech v jinem pripade k bolesti, takze moje pravidlo je ze sklon brzd mam skoro nulovy a pri sjezdu mam ruku rozlozenou pekne po cele plose,a rozdil v tom opravdu je…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.