• pee.tr

    Prosím o radu: V současnosti už mám odešlý pastorky tak, že nový řetěz na nich střílí, tak to zřejmě dojezdím a pak vyhážu všechno. A tak chci být připraven – Mám kliky/trojtác suntour. Viditelně vymačkaný jsou zuby středního a velkého převodníku, malý téměř nejezdím. A tak se ptám, jestli k sobě bude pasovat, když bych si ponechal kliky a malý pastorek a koupil http://www.kupkolo.cz/…60_5681.html nebo http://www.kupkolo.cz/…bu_2543.html Máte otestováno, jak moc se tyhle (nebo i cenově obdobný) liší ve výdrži? Co byste k nim pořídili za 9tikolečko, případně i jaký řetěz? Nebo je lépe koupit kliky s převodníkama komplet nový, případně se středem? Nebo zatím vyměnit jen pastorky a řetěz? Ve předu by to ještě nestřílelo, ale bojím se, že bych zbytečně o ty přeci jen ojetý převodníky zase rychleji oddělával řetěz a tím odrbával i vyměněný pastorky. Už jsem toho najezdil dost, ale moc spokojenej s výdrží materiálů jsem nikdy nebyl. Zároveň musím říct, že jsem vždycky jezdil spíš lowend. Díky za jakékoliv rady. Jezdím tak 1500–2500km ročně (spíš silově), tak bych rád, kdyby ty převodníky něco vydržely. Snad jsem to nepopsal moc složitě ;-)

    • Vilém  

      Ten LX prevodnik nebrat, je to strasny blato. Kazdopadne nejsem si zcela jist, zda tam pujdou, roztec sice bude spravna, ale kdyz tak koukam na tu fotku, tak se mi zda, ze maly prevodnik je prichycen k prostrednimu, ne k telu klik. Stejne to kdysi byvalo u klik STX.

      Pokud je to tak, tak pochybuju, ze ten SR prevodnik sezenes. Potom bych volil jine kliky. V zavislosti na penezence, bud neco obyc na 4 hranu, nebo treba nejaky Deore s HT2.

      • pee.tr  

        Dík. Ano, je to tak, nejmenší převodník je chycen do klik šrouby procházejícími napřed skrz packy prostředního převodníku. To mi nějak unikol. A jaký kliky s převodníky 44–32–22 bys tedy konkrétně doporučil? Pokud to něco vydrží, jsem ochoten do toho vrazit nějakých 1800, možná i 2tisíce.

          • pee.tr  

            Hodí ještě někdo nějakou radu na typ klik s převodníky, který něco vydrží a budou tak do 2000Kč? Jít raději do výmeny i s osou, nebo ji nechat a koupit jen kliky s převodníky na osu, kterou mám?

            Dík.

            Docela mi vrtá hlavou, proč levný převodníky jsou z oceli a dražší z Al (aspoň tak to vyzní dle popisům materiálu převodníků s klikami v e-shopech). Přitom obecně se říká, že ocelový víc vydrží. To jako platím víc za to, že to je o pár gramů lehčí a dřív si budu kupovat zase další? ;-)

            • Automat_1  

              Bral bych cokoliv z Deore řady. Proti tomu co máš bude všechno ohromný rozdíl a nemá cenu investovat víc. Vyměnil bych i s osou HT II.

              A ano, je to kvůli gramům.

              • pee.tr  

                Lze střelit od stolu, jestli mi na kolo půjdou? Myslím tím, aby třeba nebylo nutný měnit i přesmykač a co já vím ještě? Kdybych připlatil a zkusil třeba http://www.kupkolo.cz/…60_4186.html

                • Pac029  

                  Tezko sezenes neco lepsiho nez jsou ty Deorka HT2. 4hrany se prakticky delaj uz jen total lowend a nebo naopak. Od stolu ten presmyk strelis, kdyz tu projdes historii, pokud ale budes mit stejne pocty zubu nove kliky proti starym, mel by jsi byt v klidu. Jinak je mnohdy treba drzet ty skoky v poctu zubu viz. historie, nebo navod k presmyku.

                  • Vilém  

                    Smyk ma podle fotky Deore, nebo tak neco, takze tam by zadny problem nemel byt.

                    • pee.tr  

                      Ano Deore. Já měl spíš než v počtu zubů na mysli případné problémy v možném vyladění jeho rozsahu (pozic), když by třeba ty nové převodníky byly oproti stávajícím jinak odsazeny od středu. I když teoreticky si taky myslím, že by tam až tak velkej rozdíl bejt neměl.

                      • Vilém  

                        V tomto neni problem. Asi se posune retezova linka, takze budes muset dotahnou lanko smyku a prestelovat dorazy a serizeni. Nic vic.

                        • zichis  

                          Máš pravdu, posune. Jenže naprosto zásadně ;-)

                          Suntour kliky obecně používají delší středový osy než kliky Shimano, ten rozdíl je zhruba tak velkej jak rozestup pastorků. Mohl by pak řadit jen na malej a prostřední tác.

                          • Vilém  

                            Tak ted nevim co tim chces rict. Ze to jako mozna nepujde nastavit, nebo co? Tim ze to nastavit pujde jsem si jist. Retezova linka predpokladam byla 47,5mm, ted bude 50mm. Delka osy, pokud byla spravna v tom nehraje roli, zalezi na klikach, nektery kliky maji pro pozadovanou linku osu delsi, nektere kratsi, je to dane jejich konstrukci.

                          • pee.tr  

                            Tak detailně tomu nerozumím, ale samotná dýlka osy nemusí přece nutně znamenat problém, ne? Záleží přece i na konstrukci těch kli a převodníků. Delší osa by je sice vysunula dál od středu, ale třeba mají zase takový tvar, že to vykompenzují zpět. Ale říkám, jsou to mé doměnky.

                            Když koupím kliky i s osou, tak bych tedy měl mít (větší) jistotu, že to sedne? Jsem skoro rozhodnut pro http://www.kupkolo.cz/…90_5337.html

                            Jediný co mě na tom zaráží, že kdybych si koupil nějaký za cca 800, tak jsou to nějaký levný nic moc a kdyžs i koupím za 1300 deore, tak by měly být o něco kvalitnější. Jenže ty za 800 by byly bez osy a u těch deore když odečtu cca cenu té osy, tak jsem skoro na těch 8 stovkách taky. Nebo je to jinak?

                          • michals1  

                            Nedávno jsem rozdělával jedno kolo, kde byly podobné kliky na na fotce nahoře, a byla tam středová osa délky 110,5mm. Dávalo to řetězovou linku 47,5mm. Na Shimano kliky jsem dával vždy o něco delší osy.

            • martin_bakov  

              mel sem na kole co sem ho koupil Shimano FC-M442, vydrzelo to rok a pul bez jakehokoli zasahu. Pak uz se mi v klikach zacla delat vule trochu, nejvetsi prevodnik schytal dost od kamenu v terenu tak sem ted na jare utratil prachy za Shimano Deore XT FC-M770, kteryzto sou samozrejme lehci,drazsi ale zasadni rozdil necitim :) takze tak.

              Podle me muzes koupit neco levnejsiho < 2tis. kc. od Shimana Deore a pak ti zbyde i na novou kazetu dozadu a retez at to je cely novy.

              • pee.tr  

                Kazetu i řetěz už mám doma asi půl roku (nechal jsem si to poslat, když už jsem kupoval jiný věci v eshopu), akorát jsem koupil kazetu jen HG50 (i když tehdy stála snad jednou tolik co teď). :-/

                Stávající převodníky zatím nestřílí ani nedělají jiný potíže, ale váhám s výměnou jen kazety a řetězu, aby se to o ty přeci jen mírně vymačkaný převodníky zase neodělávalo celý.

                Ložiska jsou úplně v pohodě. Mám asi štěstí, ale na těch jsem v životě neměl na MTB sebemenší vůli, a to jsem dřív jezdil asi 10 let obyč olprana. ;-) O silničce už tohle říct nemůžu.

            • Čárlí  

              Tyhle jsou na kupkole zrovna v akci.. možná bych se i zamyslel jestli si nepřiplatit.

              http://www.kupkolo.cz/…kych-lozisek

          • djano  

            Pokial preferujes Suntour, radsej by som priplatil na

            http://www.koladraci.cz/…x-kliky.html

            • podla popisu su vsetky prevodniky zo zliatiny Al, co prinesie hmotnostnuusporu. Mimochodom lacne ocelove prevodniky nevydrzia vela – je to blato,rychle sa opotrebuju a zuby sa ohybaju uz pri zlom pohlade na ne.
            • pee.tr  

              Dík za návrh. Nepreferuju nic. Hezký jsou ;-) a jde mi především o to, aby to nějakej ten tisíc, třeba 10? ;-) bez potíží najelo. I když je mi jasný, že je to i o stylu jízdy a údržbě. Můžu říct, že mi i v servisech vždy vytýkali, že jezdím moc silově a tak to vše trpí. Nejvíc mi odcházel vždy ten největší a nejmenší pastorky. Snažím se poslední roky styl jízdy upravit (i když se mi zdá, že je to spíš na škodu výkonu), ale přeci jen asi ten největší tác trpí nejvíc.

    • Petr.T.M  

      Já se zkusím zeptat tu, ať nezakládám další vlákno:

      Má smysl měnit kliky s převodníky na starém krosu (Kellys Axis 2000, čtyřhran, víc nevím) kvůli větší tuhosti klik a tím lepší – jak to říct – „odezvě na šlápnutí“? Rozdíl mezi tímto starým krosem a „novým“ horským SUPem 29'' 2010 je obrovský. Projevila by se taky takto výměna klik u starého krosu za nové-tužší??

      A jestli ano, tak co jsem se díval, tak se prodávají kliky s převodníky pro 9 kazetu. Já mám jen 7 kazetu. Je nutno koupit převodníky určené pro tuto 7 kazetu, nebo na tom nezáleží a je to zaměnitelné?

      • Petr.T.M  

        Asi jsem se zeptal blbě…

      • Vilém  

        Nepocitej s tim, ze po vymene klik ten cross pojede jak s vetrem o zavod. Trochu to znat bude, ale mnohem vic se na tom podili ram a kola.

        • Petr.T.M  

          Aha, díky. Kola budu přezouvat na úzké hladké silniční. To mi řekli, že to pojede líp. Takže kliky měnit teda nebudu. Ještě jednou díky.

          • zichis  

            to ti řekli dobře. Na to co požaduješ má největší vliv hmota na obvodu kol, tedy hmotnost plášťů a hmotnost ráfků. Potom bych příčinu toho rozdílu hledal v rozdílném promazání a opotřebení ložisek a řetězu. A až nakonec v nějaký tuhosti klik.

            Ale co, však zkus kliky z toho supa přendat sem. Pily u devítkovýho systému mají stejný rozestupy jak 7/8spíd, řadící páčku a přesmykač tak můžeš nechat stejný a s 7/8spíd řetězem se to taky docela přijatelně snese.

            • zichis  

              jo, ale tak nějak možná nesprávně jsem předpokládal, že budou stejný počty zubů. Jestli máš na krosovi obvyklých 48/38/28z a na MTB třeba 42/32/22 tak původní smyk ti nebude na tom fungovat, jelikož vodítko smyku má jinej tvar, nepřeřadí to z malý pily na střední.

            • Petr.T.M  

              Díky za odpověď. Dnes dopoledne jsem se na to ještě ptal v obchodě a taky mi to tak řekli, že je celkem zbytečný v této fázi měnit kliky. Kliky ze SUPa ale přendávat nebudu, jak něco totiž rozložím, už to nedám dohromady. Jsem rád, že na SUPovi fungujou a navíc bych na na něm chtěl aspoň občas paralelně vyjet. Přezuju, budu jezdit a uvidím co dál. Když mě to bude bavit víc a víc přikoupím časem silničku. Když ne, aspoň nebudu utrácet.

    • Chett  

      5ešil jsem podobný problém- měnit jenom převodníky a kliky nechat nebo koupil celé nové kliky, podotýkám, že mám jako středové složení typ octanlink. Ve škole mě naučili počítat, tak jsem si spočítal, že koupit kliky na čtyřhran + vyměnit octanlink za čtyřhran mě vyjde levněji než dokupovat převodníky. Další věc je, že pokud bys měnil jenom převodník, za jiný (ne stejnou značku), tak je dost možné, že ti nebudou sedět náběhy na převodnících – tzn. řetěz by ti špatně naskakoval nebo by dokonce mohl mezi převodníky zapadnout.

    • smažin  

      Ahoj, nadešel čas vyměnit VELKÝ (48z) převodník na tomto kole: http://archiv.superiorbikes.eu/…eedster.html , nějaké doporučení který vzít? Zatím sem našel tohle : http://www.kupkolo.cz/…m590_z95635/ . Díky za odpovědi

      • iiki  

        Zdar, kdybys měl zájem, 48 z. fungláč, levý slitina(nebere magnet), pravý ocel. 300, resp. 250 i s poštou.

    • Giggo  

      Ahoj,

      Koupil jsem si nový MTB kolo s 29 ráfky a mám Kliky Shimano FC-M615, BSA 38/24 a zadní: 11–36.(dříve jsem měl Treka s převodníky 48/38/28, kola 28, kazeta 11–30)

      Převody jsou pro mě dost lehký, takže uvažuju o výměně většíno převodníku 38 za aspon 44.

      Nemá někdo zkušenost, že jde vyměnit pouze větší převodník a zvládl by ten řetěz a přesmykač vůbec skok z 44 ->24 ?

      a nebo je možné … použít ten větší 38 místo toho 24 a přidat pouze 44, takže bych měl převodníky 44 – 38 nic menšího.

      Díky za rady, takto sem do toho nikdy nevrtal, ale potřebuju trošku přitvrdit :)

      • oddie  

        Ani jedno. Pokud tam nutně chceš mít 44/11, což na 29 fakt nechápu, tak leda vyměnit celé kliky i přesmykač. Buď na trojtác 22–32–44, pokud máš vlevo řazení, které je přepínatelné 2s-3s, a nebo si z toho udělat dvoujtác 32–44. Zdaleka nejrozumnější a zároveň zdaleka nejlevnější varianta je ovšem naučit se šlapat v rozumné kadenci.

      • JFtryall  

        44 na klasickem 29er je fakt nesmysl. To nikdy nevyuzijes. Jedine jestli rad slapes v 70 km/h :-)

        38–11 staci na nejakych 55, spis bych trochu potrenoval kadenci a zaklady slapani. Jestli i to by bylo malo, tak bych dal maximalne 40–28 kombinaci, asi by to pobralo i ty 24, takze bys to mohl nechat. Ale to by chtelo zkusit na konkretni kombinaci.

        • Singlespeed  

          Proč se tedy na silniční kola dává minimálně 50z převodník? Běžný silničář přece 80 km/h nešlape a přece má vepředu cirkulárku a nikomu to nevadí :-).

          • JFtryall  

            To je uplne jina situace. Jednak mas mensi obvod, takze prevody musis prepocitat a jednak kdyz se pohybujes jen na silnici, tak tam to je trochu jinak. Silnicak jede ve vyssi rychlosti lepe a casteji se tam pohybujes vyssi rychlosti. Jestli ma borec bike striktne na asfalt, tak to chce 40T.

            Jinak ano ja myslim, ze idealni silnicni hobby prevod by mel byt spis 46–32 nebo neco podobneho. A spis tam mit 10T nejtezsi pastorek, ale na to jeste neni doba. :-)

            • ˘Ö˘ Krab  

              10T pastorek je nesmysl. Kvůli tahu v řetězu a opotřebení kazety jsou lepší větší počty zubů vepředu i vzadu. Takže pro rekreanta do zvlněné krajiny optimální cca 48/34 × 12–32, než se naučí šlapat, řadit a nabere výkon.

              • JFtryall  

                Pisu, neni na to doba. :-) 10T pastorek vydrzi dost dlouho natoz na silnici. Navic by to byl prave jen bonus pro slapani s vetrem pod kopec na nizke wattazi. Tam o opotrebeni nemuze byt moc rec. Na biku to tam motam dost casto a kdyz davas pozor na retezy, tak to na silnici musi vydrzet strasne dlouho.

          • Carpathia  

            Vepredu ma sice cilkularku, ale 53×11 taky nejede celou etapu. Vetsinou asi jedou stred kazety a dolu to jde jen, kdyz jde do tuheho.

        • Giggo  

          No to je právě ono, su spíše typ silniční, MTB mám protože parta lidí kolem mě ráda jezdí cyklostezky a další vychytávky kde to starý kolo prostě nedávalo, ale srdcem je mi blíže silnice a hltání km než kořeny v lese :D

          silničku jako druhý kolo plánuju časem, ale mezitím toto kolo mě dost baví a i když jedu po polnačce na nejtěžší převod jede to cca 36kmh (kadenci nevím nemám tachec co ju měří) dyž to fakt rozšlapu na asfaltový rovině tak mám 40km/h jenže kadence už začíná bejt vysoká abych ju efektivně držel v kuse 30km, ale přitom cítím v nohou, že mám dost síly do toho šlápnout tvrděj, ale trošku pomalej … (su spíše silovej jezdec co než aby do kopce zpomalil a kvedlal nohama, tak přetrhne řetěz nebo zlomí střed na těžkým převodu).

          55 sem včera udělal z kopce a nohy mi lítaly jak šicí stroj, 70 se fakt nekonalo :D

          • oddie  

            Pokud nechceš měnit kliky, daly by se tam dát převodníky 28 a 42. Ale dost možná i jiný přesmyk.

            • Giggo  

              Děkuju mrknu na to :)

              ono to není o tom nechcu měnit, jen asi hledám nejsnažší a nejlevnější řešení

              btw. dvou placka se mi líbí, protože na starým sem nejnižší převodník taky nepoužíval, tu zase nepoužívám nyní ten menší :D ale mít jak píšeš 28/42 to zní jako dobrý potenciál

      • Lachtis  

        Jak Ti píšou ostatní, 44/24 to nepobere. Já měl na 26 40/24 a stávalo se mi, že padal řetěz neboť smyk zvládá (bez problémů) rozdíl max. 14z. Mám 2×10.

        44 na klasické 29 si taky neumím představit, mně bohatě stačilo 36 převodník s 11z pastorkem kazety a v pohodě se s tím dalo jezdit po silnici většími rychlostmi…

        Nicméně pokud to nutně potřebuješ, tak jedině nahodit 3-převodník, jiná cesta není, vlastně je, koupit silničku :-D

      • Carpathia  

        38 misto 24 zubu se ti asi ani nevejde do ramu. Prevodnik by ti chytal o zadni stavbu.

        Pokud ti dlouhobe nestaci na horske 29 prevod 38×11 tak si bud utajeny cyklisticky supertalent a nebo krapet blbe slapes. Tocis asi moc nizke kadence. Jakou priblizne jedes rychlosti, kdyz ti nestaci ten nejtezsi prevod?

        • Singlespeed  

          Řekl bych, že Giggo prostě nechce šlapat jako šicí stroj Singer. Při pohodové kadenci 60ot/min je rychlost na převod 38/11 pouze cca 28 km/h. Na 26-er kola se dával běžně převod 44/11, což odpovídá na 29-er cca převodu 41/11. Že by před pár lety cyklisté obecně neuměli šlapat nebo byli naopak o tři zuby výkonnější než dnes? :-).

          • oddie  

            Na to výkonnější než dnes bych si klidně vsadil, když vylezlo sluníčko a člověk vidí ty přetejkající špeky :P Za chvíli to bude stejně irelevantní, místo převodníku se bude řešit motor.

          • Carpathia  

            Kolik znas lidi, mimo trenovane cyklisty, kteri si na horskem kole bezne jezdi jen tak cestovni rychlosti 28 km/h?

            • Giggo  

              Nevím jaká má bejt na MTB cestovní rychlost :) tedy hlavně dle terénu …

              ale dyž sem si jel kolo projet prvně měl sem průměrku 31kmh převážně po asfaltu

              dyž sem včera bral cyklostezky, pole, oranicu, troška lesa a blbnutí tak sem měl 29kmh a narovinatejch polnačkách nebo místech mírně z kopce sem cítil, že je to škoda nemít těžší převod a opřít se do toho fest.

              každopádně děkuju všem za rady .. docela by mě zajimalo jakej rozdíl udělá třeba jen drobná výměna 38 za 40 kdy bych nemusel řešit jestli si s tím poradí řazení atd…

              nicméně jak tu někdo psal, spíše je to na jiný kliky a tydle prodat jako zánovní např s 1000km než se rozhoupu to udělat :)

          • JFtryall  

            Jenze kadence 60 je v praxi nepouzitelna. :-) optimalni vytrvalostni kadence je i pro total hobika kolem 75. Zlaty stred je pak 80–85, vic se hodi uz pro tempo a dal.

            A ze se neco na kola dava, automaticky neznamena, ze to je spravne. Na silnickach taky vidis seriove 53T/39T predek a 25 zadek. A takovej prevod je do kopcu pro mene trenovaneho totalni poprava. A stejne naopak napr. Spesl daval na seriove biky 28 a 30T prevodniky. Coz je sice super na XC v Peci, ale na bezny jezdeni dost omezujici.

        • oddie  

          38 má hlavně jinou rozteč, než ta 24 :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.