• Luky11

    Zdravím,

    pořídil jsem nové MTB s jednopřevodníkem a potýkám se s přiliš lehkým převodem při zařazení nejtěžšího převodu. Vozím převodník SRAM NX1 175.

    Nejsem zrovna odborník a ani si na něj nehodlám hrát, ale potřeboval bych jednopřevodník, který zajistí při nejtěžším převodu těžší převod abych ve 30 km/h na rovince neprotáčel nohy jak křeček na šlapacím kole. Jde mi zároveň o to aby byl převodník kompatibilní s klikami SRAM NX.

    Mohu Vás požádat o vhodné alternativy a nápady jak něčeho takového docílit?

    Děkuji

    • JFtryall  

      Musis se podivat na to kolik mas zubu, 175 je delka klik. Patrne budes mit nejtezsi 32 nebo 30–11, coz nekde nemusi uplne stacit, zvlast jestli to je treba 27'5 kolo. Na Sram NX kliky potrebujes roztec(BCD) 94mm a koupit muzes bud original Sram nebo od nejakeho alternativniho vyrobce jako treba Absolute Black a mnoho dalsich. Prevodnik musi mit nepadaci profil- Narrow Wide( ruzna sirka zubu pro jednoprevodnik).

      • Luky11  

        S těmi zuby máš pravdu, jinak není to 27,5 ale 29. V tom vyhledávání já právě docela plavu, peru se s googlem už přes hodinu a horko těžko hledám. Mohl bych tě poprosit o nějaký odkaz? Evidentně máš slušný přehled. Mělo by jít o převodník, který bude mít podstatně těžší záběr aby to splnilo účel těžšího převodu.

      • Luky11  

        Tak oprava, je to dokonce pouze 30 zubů. Teď je docela důležité jak trefit výměnu a vybrat správný počet zubů, aniž bych si převodník vyzkoušel…

        • novas752  

          Si to porovnej v tý tabulce, já tipuju 34z. pokud ti to fakt hodně nestačí a nejlehčí převody fakt vůbec nevyužiješ, tak 36. Víc bych tam asi nedával.

    • novas752  

      175 asi nebude převodník, ale délka klik. Kolik máš na převodníku zubů?

      Jedna cesta je koupit převodník s větším počtem (asi o 4), ale to ti samozřejmě posune do rychla i nejlehčí převod.

      Druhá cesta je konverze na 2×11, tedy dvojpřevodník + přesmykač + levé řazení, což udělá nejtěžší převod ještě těžším a nejspíš i nejlehčí ještě lehčím, ale ne na všech moderních rámech to jde – ne na všechny jde namontovat přesmykač.

      Tady si můžeš naklikat tvou velikost kol, počet zubů na kazetě a zjistit co by ti vyhovovalo (Dole je tabulka závislosti rychlosti na kadenci, otáčkách klik za minutu, dlouhodobě pohodová pro většinu aktivnějších cyklistů je ještě okolo 90rpm.

      • Luky11  

        Tady? Nejspíše se nepodařilo umístit odkaz na slovo :) Děkuji za reakci, podle toho co píšeš tak by se taková tabulka hodila.

        Jinak dvojpřevodník vylučuji, nechci se k tomu již vracet, jednopřevodník je priorita, jedinná vada na kráse je ten těžký převod, dneska jsem absolvoval závody a moje jedinné řešení bylo vyvážet se z kopce za soupeři, pokud jsem před sebou nikoho neměl, tak jsem hrozně ztrácel protože už jsem neměl kam přehodit.

    • Bubaaak  

      Větší převodníkem ale ztratíš lehký převody, seš si toho vvědom?

      A nejspíš i jiný řetěz (nebude sedět dýlka)

      Pokud ano, hledej převodníky s 4× BCD 94 (rozteč děr) pro jednopřevodník (nemaj frézování pro lehčí přesmykání řetězu)

    • Luky11  

      Díky všem za rady, při výberu 34 nebo 36 zubu je jak velká pravděpodobnost, že společně s tím budu muset vyměnit i řetěz?

      • Bubaaak  

        odhadem, zařaď velkou pilu vzadu, klekni ke kolu, chytni řetěz a zkus ho prstama zkrátit o čtyři a pak o šest článků

        (jakoby zlomit články k sobě)

        • Bubaaak  

          Asi takhle, a článek je myšlena díra pro zub v převodníku

          • Luky11  

            Když se zadařilo tak je 34z v pohodě, pokud se to povedlo o 6 tak je i 36z v pohodě že? jen si nejsem jistý jestli to není až moc na krev… znamená to že když se mi to povedlo tak to automaticky nebude problém nebo to může znamenat i když se mi to podařilo zkrátit tak, že to nemusí znamenat, že to bude bez problému, ale můžou se tam najít nějaký mouchy?

            • Bubaaak  

              Teoreticky jo, prakticky to není 100% :)

              • Luky11  

                diky :)

                • Bubaaak  

                  jen mě ještě napadlo, případně můžeš zaskočit do servisu, zda jim po zkrácení nezbylo 6 článků pro 11s řetěz a pak to donýtuješ na stávající.....

                  • Luky11  

                    no vidiš, to je užitečná rada, občas bych měl víc používat hlavu :D

      • novas752  

        4 zuby by to mohlo pobrat, na nový kola se často dává řetěz o něco delší, než by mohl být. 6 už spíš ne.

    • Luky11  

      Oživím své vlastní téma jelikož stále tápu jestli 34z nebo 36z, kazeta je 11–42. Stále platí to, že se obávám, že 36 bude moc těžký ve výjezdech a 34 bude zase na rovince příliš málo.

      Realizoval jste někdy někdo podobnou výměnu a mohl by jste mi poreferovat jak velká změna to byla? Cokoliv, jakákoliv odpověď bude ku prospěchu.

      Díky

      • Deathwing  

        Pokud kazeta končí 36–42, tak převod 30/36 (aktualne druhy nejlehci), skoro odpovida prevodu 36/42 (bude malinko tezsi). Pomer 0.92 a 0.94.

        Pokud si aktualne vystacis bez nejlehciho prevodu tak by ti to ve vyjezdech nemelo vadit.

        Nebo prechod na 2 placky jak tu radi ostatni, jednoplacka ma mensi rozsah a netrefi se do ni kazdy.

        • Luky11  

          Moc díky za reakci, tohle je užitečné info.

          I v těch nejbrutalnějších výjezdech si vystačím s maximálně 2. nejlehčím převodem (asi bych utáhl i 3. nejlehčí) Podle toho co píšeš by to tedy mělo znamenat, že mi 36 nebude vadit a němělo by mě to limitovat ve výjezdech? Ten tvůj poměr je užitečný, ale mohu se zeptat z čeho vycházíš?

          Nemáš ještě představu jak velké zrychlení představuje posun z 30z na 36z v případě toho nejtěžšího převodu?

          Díky

          • Deathwing  

            Vicemene z tohohle http://gears.mtbcrosscountry.com/#… kdyz si tam naklikas na 29 kola, prevodnik 30, kazetu 11–42 a vedle to samy s prevodnikem 34 nebo 36 tak mas hned vse spocitany, vcetne rychlosti.

            Ale jde to pocitat i rucne kdyz vis kam dat kterou hodnotu. 30/36=0.92 a 36/42=0.94

            Pomer je pocet zubu na prevodniku / pocet zubu na kazete. Na jedno otoceni klik udela zadni kolo 0.92 otocky.

            Zrychleni na nejtezsim prevodu nejde rict od stolu (kdybys dal 60z prevodnik tak to proste neutahnes), podle kalkulatoru je to z 22 na 27 km/h pri kadenci 60 otacek za minutu, ale je to spis orientacni. Pokud to hodne zjednodusim tak je to jako bys ted preradil z 15 na 13, pak na 11 a pak bys mel jeste jeden tezsi prevod k dobru

      • atty  

        Nerealizoval jsem podobnou výměnu (potřebuji dvoupřevodník a 38/26), ale stejně Ti to nikdo nepoví, zda to „uvezeš“ a potřebuješ 34 nebo 36. Pokud jezdíš spíš kadenčně (není problém držet třeba 80–90 rpm) je i 34 zubů dostatečně rychlá na běžný ježdění. Pokud jezdíš více roviny a spíše silově, může už převod do rychla chybět. Stejně tak do pomala – pokud jezdíš hodně do kopců, je 34 vs. 36 docela rozdíl.

        V dnešní době není moc problém objednat si z číny oba převodníky se správnou roztečí za pár stovek a pak si to můžeš odzkoušet sám a ten méně vhodný prodat, nebo si ho nechat do foroty. Jak silné máš nohy a co reálně jezdíš nikdo nevyvěští.

        • Luky11  

          No to je právě to, nikdo to nevyvěští a toho jsem si vědom. Jel jsem třeba závod s profilem dlouho nahoru a rychle dolu, dlouho nahoru a rychle dolu s tím, že sjezd po zpevněné cestě, takže si dovedeš představit, že to co jsem vytáhl a nahnal ve výjezdech jsem potom trestuhodně zahodil v tom sjezdu. Právě po téhle zkušenosti nastal důvod ke změně. Ze současného převodníku jsem vytočil asi 35 km/h, pak už se mi točili nohy tak, že už nemělo ani význam šlapat, dokonce i když jsem se schoval do pytle za soupeře tak mi stále ujížděl… To jen tak pro představu

          • atty  

            Nevím, jakej máš stávající převodník, ale z 34 se dá při kadenci cca 100 rpm jet kolem 43 km/h, z 36 se dá kolem 48 km/h (počítám samozřejmě kazetu 11-xx a 29 kola – to už je na MTB docela fofr).

            Pokud je to primárně určeno na závody, tak „závodníci“ mají buď Eagla s XD ořechem a tedy kazety 10–50 (tam už Tě nelimituje ani převod do rychla, ani do pomala při vhodně zvoleném převodníku), nebo přehazují převodníky dle terénu a podmínek závodu, případně si nechávají devoupřevodníky.

            Na rovinatých sjezdech (když to někdo třeba při závodě potřebuje) není problém krátkodobě točit přes 110 i více rpm, pokud to přispěje ke zrychlení z kopce. Jestli není k zamyšlení se spíše zaměřit na to, naučit se šlapat rychlejší kadenci – právě třeba na závody, kdy se na lehčím jednopřevodníku potřebuješ dostat za 100 rpm, aby to z kopce ještě třeba trochu zrychlilo a mělo smysl vůbec šlapat než svěsit.

            • Luky11  

              No v současnosti mám 30z takže si dovedeš představit, že sjezd je fakt bída… no pokud je pravda to co píšeš při 36z a 11-xx na 48 tak to už je fajn,ja když hodně přídám tak jsem na 35?!

              • Jakobo  

                Kadenci 100 rpm dlouhodobe neutocis, to jsou skoro 2 otacky za vterinu, to davaji jen ti nejvetsi borci na BF, ovsem u pocitace.

                Pokud se vracis po silnici vystaveny nekde z hor, zaradis tezky prevod a jsi rad, ze to nejak domotas domu. Tocit hodinu 100 rpm na to fakt mit nebudes.

                • atty  

                  To není vcelku pravda – kdo co utočí a jak jezdí je jen na jeho schopnostech/zvyku. Silničáři nemají problém točit kadence v průměru 90–100 rpm běžně (i výletním tempem) když jsou na to zvyklí, já na XC MTB mám obvyklý průměr 85–90 rpm (ať jedu vcelku svižně, nebo pomalu), na kratší sjezdy, když chci ještě přidat klidně točím 110 rpm. Ale to spíš nepoužívám, protože 38×11 jede na 100 rpm už skoro 50 a to spíš svěsím a odpočívám, pokud jedu takovejhle kopec, kde by mne 38×11 a 100 rpm „nedostačovalo“ ke zrychlení. V 50 km/h na MTB po našich děravých silnicích je to spíš o tom si nerozbít hubu, ne ještě zrychlovat :)

              • atty  

                Kouknul si na ty odkazy s tabulkama na Bike Gears calculator?

                Tam máš vcelku jasně popsané, jaké mají převodníky/převody poměry a taky je tam minimální/maximální rychlost při kadencích 60,80,100 a 120 rpm.

                Naklikat si tam můžeš pro porovnání co chceš a jak chceš a budeš vědět, kolik Ti kolo pojede do rychla i pomala podle kadence.

                Tady máš porovnání 36, 34 a 30ti zubu na 29" kolech 2.25" s kazetou XT8000 11–42 (pokud máš jinej rozměr 29" plášťů, nebo třeba kazetu od SRAMu s jiným odstupňováním, budou se výsledky lišit, ale naproto marginálně v rámci rychlosti při určité kadenci jen o desetinky.

                • Jakobo  

                  Podle toho by skoro stacilo tech 34, tam bude pri 60 rpm na 25 km/h, to uz celkem staci, s vetrem v zadech nebo prislapavat z kopce bude muset zatocit nohama nebo dat pilu 36z.

                • Luky11  

                  dekuji za screen, musim přiznat, že na webu jsem se moc neorientoval :)

      • Jakobo  

        To mas jednoduche. Pokud koupis pilu 36z, bude nejlehci prevod skoro totez jako ted predposledni (36z). Kazeta ma odstupnovani 11,13,15,17,1­9,22,25,28,32,36,42, bude vychazet 30/36×42=35. Tak o malinko tezsi nez predposledni. Pokud ti predposledni staci na kopce v okoli, kup 36 a muzes slusne svihat po asfaltu. Retaz vymenis podle potreby, stejnak je to spotrebak. Do treba roka uvidis, ze nejtezsi prevod uz tak nevyuzivas jako na zacatku, az se otukas zacnes jezdit technictejsi teren, pila uz bude sjeta, tak novou koupis 34z nebo zustanes u 36z.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse