Vlastnoručně vyrobené kolo - legislativa

59 nepřečtených
  • dddddddd

    Ahoj, chtěl bych se zeptat jak se podle zákona nahlíží na domácí úpravy kola popř. kola doma vyrobená. Jediné co jsem našel je, že kola UVEDENÁ NA TRH po roce 2003 musí mít na rámu výrobní číslo, ale ani zmínku o tom, že by měli součásti kola splňovat nějaké speciální požadavky.

    0 0
    • scota  

      Google první dokaz na klíčové slovo jízdní kolo výbava.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Kola jako to kulate, ram nebo sestavene komplet kolo?

      Vlastne nemusi splnovat vubec nic, jenom kdyz te zastavi policajti, mozna budou neco chtit…

      0 0
      • Smazaný účet  

        žvejku?

        0 0
      • dddddddd  

        Sestavené komplet kolo, hlavně jsem chtěl vědět jak je to v případě vlastního rámu.

        Hlavní nad čím jsem se pozastavil je, že je psáno „kolo uvedené na trh po roce 2003“, takže mi to přijde jako díra v zákoně.

        0 0
        • Vilém  

          Mas z toho strach? Tak se do toho nepoustej.

          Ale myslim, ze resis zbytecny kraviny.

          Mam, nebo jsem mel par ramu od malovyrobcu, zadne z nich zadne cislo nemelo a ty byly vyrobeny po roce 03.

          0 0
          • dddddddd  

            Tak cokoliv co se vyjima standardu budi pozornost, takze je dobry tohle mit ohlidany. Nepremyslel jsem jen nad trochu jinym tvarem kola ale i napr. nad tri/ctyrkolkou.

            0 0
    • jannk  

      si tam vyraz treba „1“ jako tvoje vyrobni cislo :) Ale povinna vybava staci.

      Mi spise vadi rozmahajici se precipovani elektrokol a vubec ty stroje mezi elektrokolem a elektromotorkou, ktere jezdi i bez slapani 35–50km po cyklostezkach.

      0 0
      • dddddddd  

        Právě bych rád upravený rám a elektromotor do 25km/h (jen na pomoc do kopce – nebylo by to kolo na sport ale přemisťování). Znova se dostávám k pomateným zákonům, kde elektromotor přidělaný na kolo dodatečně může být mnohem silnější než když se tam dává z výroby.. takže asi udělat kolo bez úmyslu na něj elektromotor dávat a pak ho tam dodatečně přidělat :)

        0 0
        • scota  

          My nerozumět řeči tvého kmene

          0 0
          • dddddddd  

            Kola se zabudovaným elektromotorem mohou mít výkon 250W. Kolo, na které se dodatečně přidá elektromotor ho může mít silný až do výkonu 1kW. (alespoň podle toho, co jsem se dočetl)

            0 0
            • Smazaný účet  

              U beznych ekektrokol…tedy takovych, u kterych vyrobce nedeklaruje vyjimku a vyhradni provoz mimo pozemni komunikace, je povolen max. vykon 250W a max. rychlost 25Km/h. Jestli si na kolo nahodis svepomoci silnejsi motor nebo odstranis omezeni ovladaci elektroniky, porusujes tim zakon:)

              Je uplne jedno, ze se to da namontovat a ze se to prodava…

              0 0
              • dddddddd  

                Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže – bude nadále zachován původní charakter jízdního kola

                • pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona 56/2001 Sb.
                • jeho výkon nepřesáhne 1 kW

                _____________­____________

                Tohle jsem našel z několika zdrojů, zkusím ještě najít, kde přesně to vzali.

                0 0
                • jannk  

                  Vyhláška Ministerstva dopravy č. 341/2014

                  Mluvčí MD ČR: Pokud dále píšeme jízdní kola znamená to samozřejmě i koloběžky. Z výše uvedené legislativy mimo jiné plyne, že v ČR jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jehož výkon nepřesáhne 1 kW při zachování nejvyšší rychlosti 25 km/h.

                  0 0
                • Vilém  

                  Netyka se to spalovaciho motoru?

                  0 0
                  • dddddddd  

                    Dalsi bod je neco jako :„v pripade spalovaciho motoru .. objem do 50cm3“, pokud si dobre pamatuju.

                    0 0
            • jannk  

              To je sice pravda, ale 1kW je spise zamyseny pro pohon voziku nebo kdybys neco chtel na elektrokole tahat apod a ano, jde aplikovat i na jizdni kola. Kazdopadne ale VZDY plati limit 25km/h. Pro jizdni kola jako takova, tj vybavene elektropohonem z vyroby plati porad limit 250W, coz za beznych podminek na 25km/h staci

              0 0
              • dddddddd  

                Nemyslel jsem přímo, že bych tam chtěl mít 1kW motor, bral jsem to hlavně z pohledu, kdybych chtěl limit 250W o 50–100W překročit, aby to mělo pořádnej odpich :)

                Každopádně díky za příspěvky

                0 0
                • jannk  

                  Nic osobniho, ale to je presne to, co skonci nejakym prusvihem. Ten, kdo se na beznem kole dokaze svizneji rozjet a nebo drzet rychlost treba kolem 30km/h, tak ma obvykle uz neco najezdene a vi, co dela. Kdyz si nekdo primontuje 500W motor na kolo, tak mu staci stisknout tlacitko ‚aby to melo poradne odpich‘ se v lepsim pripade jednou rozseka sam, v horsim pripade nekoho sejme. Proto se na motorky delaji ridicaky, at se lidi nauci aspon neco nez vyrazi. Videl jsem policajtykontro­lovat elektrokola v Nemecku, cekam, ze si to vyzkousi u nejakych velkych mest i v Cesku (treba z Prahy podel Berounky by myslim kazdy den nekoho s podobnym motorem chytli)

                  Smyslem nevyzadovani homologace pro elektrokola je, aby lidi, kteri toho sami moc neujedou, mohli kolo pouzivat bez nejake byrokracie … dokud budou motor pouzivat jen jako nahradu toho, co sami neuslapou.

                  0 0
                  • dddddddd  

                    Chapu, udrzet rychlost na 30 umim, ale nemam moc predstavu o tom kolik wattu je na ten motor potreba a jak moc se jeho vykon projevi. I proto sem pisu, aby mi nekdo rekl ze je to hovadina a ze 250 bohate staci a vic je prilis (koneckoncu jeste jsem na elektrokole nejel, jen jsem ho do kopce predjizdel a dalo mi to docela zabrat :)).

                    0 0
                  • Petr L2  

                    Je jsi někdy na elektrokole? To tlačítko je tam na rozjezd jako asistence, nebo jako pomoc při tlačení.

                    Jinak moje žena jezdí uplně v klidu až do limitu, nijak nebezpečné to nepřipada ani jí a žádné velké zkušenosti s jízdou a ni nějakou vyspělou techniku nemá. V terénu není problém rychlost kola, ale její schopnost se v něm pohybovat a je stejně nebezpečná okolí jako kdyby jela na bězném kole a tomu tam odpovidá i její rychlost :-)

                    0 0
                    • jannk  

                      Ale ja psal o jinem tlacitku – o tom, co ti umozni vystrelit s 500+W na precipovanem kole nebo zrychlit vysoko nad povolenou rychlost :) Ne o tom, co maji legalni kola pro tlaceni nebo rozjezd

                      0 0
                      • JendaH  

                        Ale to tlačítko které pustí do motoru 1 kW můžeš používat na kole zcela legálně a zrychlovat může bez šlapání až do 25 km/h. Si to přečti…

                        0 0
                      • mr.antik  

                        ideální by bylo, aby to „přečipování“ bylo aktivní až po stisku nějakého skrytého tlačítka nebo kombinace. Pak na to na ulici policajt nemůže přijít

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          Kdyz uz se diskuze ubira timhle smerem, tak si taky prihodim. Pokud policajsi kolo neodvezou nekam na prezzkouseni – a to by mozna na nejake podivne tlacitko narazili, tak pripadny spor „mate to ciple, jezdi vam to rychle“ na 90% vyhrajes po dukazni nouzi ze strany policie…treba i pro to, že nebudou mit jak zmerit rychlost toho kola:)

                          0 0
                          • xtonda  

                            Když policajti v terénu vážej kamiony proč by nemohli mít udělátko co změří na válcích, že se to nejde samo, že se to nerozjede víc než 25 km/h a že to nedává víc než 250 W? To fakt jedině mít někde hodně dobře skrytý a zároveň dobře přístupný přepínač, co to bude přepínač mezi legálním a i legálním režimem.

                            0 0
                          • jannk  

                            Nedelal bych z toho kovbojku – stejne jako kdyz te policajt chytne v useku „cyklisto ved kolo“, tak se s nim muzes soudit jak chces jestli ma nebo nema dukaz, on je proste uredni osoba. Kdyz te uvidi jet na kole bez slapani rychle, tak s s nim muzes hadat jak chces, ze jsi prave prestal slapat nebo jakkoliv jinak, ale zadny soud nevyhrajes. Uz jenom proto, ze jako bagatelni zalezitost se to k soudu ani nedostane.

                            0 0
                            • Atilla  

                              Základ je mu ujet:)

                              Osobně by mě elektroMOTOkolo s 1kW motorem a plynem dost bavilo, někde na blbnutím za barákem. To, že musíš v terénu točit klikama elektro kolo vyřazuje z technického ježdění.

                              0 0
                              • jannk  

                                jo, tenhle sport taky existuje a jmenuje se motokros :)

                                0 0
                                • Atilla  

                                  Jenže motokros je tahání s těžkou krávou, tohle tomu dává jiný rozměr. Hlavně je to tiché a neoře to takové brázdy.

                                  0 0
                                  • Petr L2  

                                    Ono e-kolo na pluskách bez omezovače bude stejně škodit a vypadat jako kroska…

                                    http://www.designmagazin.cz/…na-miru.html

                                    http://www.novakola.cz/

                                    0 0
                                    • Vilém  

                                      Proboha, tak toto je fakt hnus.

                                      0 0
                                    • Atilla  

                                      Pluska jsou k ničemu, normálně na klasice. Tohle má týpek u nás a geo to má tak 20let za opicema.

                                      0 0
                                    • jannk  

                                      Jo, to uvodni video je presne co me fakt dost sere – magori v integralkach bez slapani drti 30+km/h po cyklostezkach obvykle mezi beznymi rekreacnimi cyklisty (MTB hobici jsou nekde v kopcich a ziletky na cestach).

                                      0 0
                                      • Atilla  

                                        To hrozně žerete. Rozšlapat kolo po rovince na normálních pláštích na 30km/h zvládne pomalu každé jelito co na něj dokáže vylézt. Mě to třeba vůbec neuráží, že mě předjede týpek e-biku.

                                        0 0
                                        • jannk  

                                          To neni o tom, kdo me predjede a kdo ne. Jelitu za chvili dojdou sily, zejmena kdyz dorazi na nejaky hrubsi povrch jako sotolinu. A obvykle taky prestane slapat, kdyz se dostane do nejake slozitejsi situace (lidi okolo), protoze to proste neumi. Kdezto na tehle elektromotorkach to sypou porad stejne rychle a zdaleka to nemaji pod kontrolou jakmile se stane neco neocekavaneho. A motor pochopitelne nevi, ze se blizi krizova situace a sam nezpomali.

                                          A zrovna tyhle motorky maji konstrukcni rychlost 60–70km/h – podle jejich webu, fakt by me zajimalo, jestli ma homologaci .. nic o ni nepise, takze pochybuji. Spise to prodava s upozornenim, ze to neni pro provoz na verejnych cestach, na coz potom kazdy kasle.

                                          (nemluvim o duchodci, ktery sype plus minus 25km/h do kopce po ceste a pritom me predjede, to je uplne ok!)

                                          0 0
                                          • Atilla  

                                            A co jako? V čem je problém? Lidi se zabíjejí na šatolině z kopce i na obyč kole. Podívej se na silnice- Kde jaký mladý ucho, čepičkář, nebo řízek co v 45 chytl druhou mízu si může autem jezdit po silnici jak se mu zachce.

                                            0 0
                                            • jannk  

                                              Ok, takze vlastne neni zadny problem, aby po cyklostezkach jezdila auta i motorky, nakonec proc by nemohly motorky na chodniky a vubec, proc bych nemohl autem po tramvajovem pasu, nakonec i na nejake semafory se muzu vykaslat. Protoze tohle jsou jen jine verze tehoz: vykasleme se na nejaka pravidla a kazdy si delejme co chceme.

                                              0 0
                            • Smazaný účet  

                              Cyklisto ved kolo je jasny pripad..tam to neokecas.

                              Kdyz te „uvidi na kole jet rychle“, tak je predevsim na jeho bedrech, aby ti dokazal, ze jsi jel rychle…smele do toho:)

                              0 0
      • Petr L2  

        Buď v klidu, Němci to už řesí, začínaji E-kola kontrolovat, jestli nejsou přečipované. Jak to dělají netuším, ale to by mohlo přinést trochu klidu. Jak to jede nad 25 je to moped se vším, co k tomu patří a to už si ne každý pořídí a hlavmě s tím nemůže jezdit kde chce.

        0 0
    • Espen  

      Že si v Čechách vůbec tímhle komplikuješ život. Dej si tam co chceš, nikomu to nevytrubuj a neřeš ne!!! Nevěřím, že vůbec někdo ze zákonodárců ví o tom, že se dá s tím el. motorem nějak manipulovat, natož aby policajti měli něco, čím by uměli tu manipulaci odhalit. A jsou v práci, takže na jakoukoliv činnost navíc budou *****. Max dají fouknout, dají pokutu na místě a čau.

      0 0
    • Prazak0  

      Smysl zákona je jasný, kdo má papíry, že koupil nějaké kolo, tak ho má i s číslem, asi jako u auta číslo motoru. Jestli je v zákoně, že jde o kola UVEDENÁ NA TRH, tak se to týká výrobců a prodejců kol. Tj. kdo si vyrobí kolo pro sebe sám, tak to mít nemusí, pokud kolo neuvede na trh, ale jen užívá sám. Když si někdo vykrmí doma sám prase, tak taky ho může porazit bez veterinární prohlídky. Prodávat v obchodě by takové maso nešlo. Tady jde o to chránit majitele kol před zloději, žádnáý policista mi v životě nekontroloval kolo, jestli na něm je číslo. Nakonec, u samovyrobeného kola, jak kdo ví, který rok bylo vyrobené? Starší, jen nově nalakované kolo, to zakázané není.

      Když si někdo koupí rámovou sadu trubek, tak tam je i to na střed, kde se pak vyřízne závit a na to se přivaří nebo naletují natupo rámové trubky. Tam možná nějaké číslo je? Nebo by byl problém před nastříkáním barvy tam vyrazit číslo, sám svoje?

      0 0
      • nostro66  

        Nepotrebuje ziadne cislo ramu a pod. Detailna fotodokumentacia z vyrobneho procesu bude stacit na uznanie autorskeho prava, aj ked je to nizka pravdepodobnost, ze by to niekedy potreboval. Ale napr. pre pripad kradeze a pripadneho nalezenia by sa hodila.

        0 0
        • Prazak0  

          Taky si myslím, že nepotřebuje číslo rám. Nikdy jsem nezažil, že by policisté a kole kontrolovali, jestli je rám očíslovaný. Párkrát mi kontrolovali osvětlení, ani neřešili, že jedu bez odrazek na pedálech, místo toho jsem měl ovšem odrazové pásky nad kotníky, plus další reflexní prvky. V případě kradeného kola by to číslo se hodit mohlo.

          Jiná věc je, jak s vlastní stavbou rámu. Rámaři mají dost specielní vybavení, vaří se pod ochrannou atmosférou (TIG), ne normálně na vzduchu. Trubky musí být zafixované, mají na to vybavení. Dělat to amatérsky, tak nevím. TAky nevím, jestli takové kolo musí být nějak schválené. V praxi, když rám bude vypadat normální, to nikdo řešit nebude.

          0 0
    • Corek  

      Kdo by to jako měl řešit, kolo nemá techničák, takže asi tak.

      A na rám bych si vyrazil (vypálil) nějaký svoje unikátní číslo nebo značku.

      Na motor si můžeš dát taky štítek jakej chceš, nikdo to nezkontroluje.

      Víc dotazů k regulaci povede k regulaci. Vykašli se na to a běž si raděj zajezdit.

      0 0
    • blaza84  

      Kolo doma vyrobené není kolo uvedené na trh. Osaď povinnou výbavou (kdo z nás ji má, že?) a můžeš vesele jezdit.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Napadlo mě že existují normy – ČSN EN ISO 4210. Ty bys musel zřejmě splňovat také pouze pokud bys chtěl kolo uvádět na trh (posouzení shody). Nicméně kdyby třeba došlo k nehodě a dostala by se k tomu pojišťovna, tak by se mohli začít šťourat v tom zda to bylo technicky způsobilé. I když co do toho koukám, tak se mi nechce věřit, že to všechna kola na trhu splňují. :-) Pro doma vařenej rám by se to týkalo asi jen některých rozměrů a obecných bezpečnostních požadavků (např. ostré hrany – konce trubek). Většina jsou požadavky na komponenty.

        Co se týče 3–4kolek, tam nemam potuchy, napadá mě akorát požadavek na max šířku a zbytek přiměřeně aplikovat zásady pro kola.

        0 0
        • blaza84  

          +1

          Dokud se nic nestane, tak se nic řešit nebude, ale v případě nehody by se do toho mohlo začít šťourat. A pojišťovna bude ráda za každý důvod, proč krátit plnění :)

          0 0
    • Kuba78  

      Stat muze cinit pouze to co je mu zakonem dovoleno. Obcan muze cinit vse, co neni zakonem omezeno.

      Kolo nema technicak. Kdyby melo, tak vetsina lidi co tu neustale upravuje svoje kola by okamzite jezdila na nelegalnich strojich (vyrobcem nehomologovane upravy). Pkud ho nechces vyrabet a prodavat a je to jen pro tebe, muzes si udelat co chces a jak chces Klidne si to sbouchej z drevenych latek a kola dej loukotova s obrucemi.

      Nechapu tu touhu lidi mit na vse mozne i nemozne papir, na papiru razitko a pres razitko podpis nekoho kdo se prohlasi kompetentnim. Jak doma treba varis veceri? Jedes presne dle hygienickych norem a predpisu pro restaurace?

      0 0
      • Zdyn  

        No rozdíl oproti té večeři je v tom, že na kole se stáváš účastníkem silničního provozu. To, že kolo nemá techničák neznamená, že nemusí splňovat nějakou legislativu.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.