• brdy

    Ahoj prosil bych o osobní zkušenosti a podložené informace.

    Kdysi jsem jezdil tak se snažím ještě i dnes kmihat na silničce přes 90 a nějakou techniku a posed taky mám. Na horským se snažím jezdit opravdu v lese a na loukách, maximálně šotolinové a lesní cesty.

    Výška cca 181 a delší nohy

    1. Jaký pevný rám – velikost a geometrii – bude pro mne ideální?
    2. Kola 27.5 nebo 29 a proč?
    3. Jak dlouhé kliky?
    4. Má cenu karbonový rám? Co mi přinese?

    Děkuji

    • novas752  
      1. Velikost nelze obecně určit, záleží na konkrétnim rámu, většinou budeš na rozmezí M a L, spíš do L. Geometrii taky nejde doporučit jen z výšky, asi by to chtělo něco kratšího (vzhledem k delšim nohám). Delší posed se dá kdyžtak doladit zkrácenim představce, což zlepší i ovladatelnost.

      Tady se můžeš oměřit a zjistit doporučení.

      Kratší zadní stavba je živější v zatáčkách, ale o trochu horší do stoupání. Podkoplejší hlava zlepšuje stabilitu ve vyšších rychlostech.

      1. Obecně vzato, 27,5" kolo bude trochu živější, tužší, lehčí než srovnatelné 29". Prostě jestli si chceš na kole „hrát“, koukej spíš po 27,5, Jestli chceš spíš chování tanku, vem 29. Nejsi nijak ultra vysokej abys vyloženě potřeboval 29" kola na nějakym XL rámu.
      2. Kliky asi 175, 180, zas tolik na nich nezáleží. Delšíma budeš mít větší páku, ale víc budeš drbat o terén. Mám pocit, že to ten kalkulátor taky umí.
      3. Je lehčí, v určitých směrech by měl být pevnější a v jiných zase pružnější, než alu rám. Je ale náchylnější na přímé nárazy (pád), ale většinou snáze opravitelný.

      Jestli chceš kolo dále vylepšovat, jdi do karbonu s horšíma komponentama, než do alu s lepšíma. Jestli ne, tak naopak.

    • BB  

      Chybí důležitá informace a to rozpočet. Pokud je rozpočet typu „sky is the limit“, tak bych zkusil formát 27,5+. Velikost kol je skoro stejná jako u 29, průchodnost terénem taky, ne-li lepší, pohodlí na HT nesrovnatelně lepší. Ale absolutně nezbytné jsou co nejlehčí široké karbonové ráfky, aby se vyrovnala váha větších balónů. Krátká zadní stavba, položená vidlice, kapku delší, nízký rám, představec 5–6 cm, řídítka široká 76–80 cm. Pak se s tím dá jezdit úplně vše, od dojíždění do práce po alpské přejezdy.

      • novas752  

        No vzhledem k tomu, že se ptá jestli karbon, tak hádám že to až takovej úlet nebude, spíš bych čekal něco okolo 40–50k

        • BB  

          Tak i tak by si musel trochu přitlačit, mám široký karbonový ráfky od IBISU a jeden stál 13 KKč. Ibis je asi dražší, tak tipuju, že by mohl dát za oba tak 20 KKč, fakt musí být lehký. Takže náby, záplety, samotný kola můžou vyjít na 30. Potom opravdu dobře postavený HT 27,5+ s karbonovým rámem vidím někde okolo 80KKč. Když to píšu, tak jsem se do té myšlenky úplně zamiloval :-)

    • brdy  

      Potřebuji porovnání jak co komu vyhovovalo.

      1. Děkuji, za kalkulátor.

        Jsem nad 180 – rám jsem koukal že 175 a 180 doporučují 18,5" a pro 185 a 190 velikost 20"

      2. Kola – seděl jsem chvíli na celopéru 29" a bylo to poměrně fajn, ale jezdím 26" a nejsem si jist jestli chci úplně jezdit jen „rovně“.
      3. Kliky – asi jasně kratší – nebudu s nima jebat v zatáčkách (při šlapání) a na kořenech a kamenech.
      4. Karbonový rám – jestli mi tuhost rámu vynahradí absenci tlumení – zadního tlumiče

      Jezdil jsem závodně cyklokros takže přechod na odpruženou vidli byl pro mne úžas. V současnosti „jezdím“ starého Cannondale ve velikosti snad 17 – titanová sedlovka a delší představec a to kolo je neskutečně živé. Tlumení nějakých 60/80 mi docela „stačí“ – jak budu na pevném rámu s vidlí 100mm/0 – pevná stavba ???

      Neřešte peníze a bezdušovky. Dík.

      • oddie  

        Kliky se kupují podle délky nohou, ten blábol výše je mimo.

    • Pán z Dubu  

      Zásadnějším faktorem pro chování hardtailu než materiál rámu, je jeho geometrie. U současných MTB rámů se dá nalézt položenější hlavový úhel – ten zpřístupní strmější skopce a nabídne klidnější chování rámu, přední kolo není tak náchylné na zaškobrtávání. Např. takováto geo http://www.on-one.co.uk/…od-275-frame

      Jsi zkušený cyklista, tak si sám zanalyzuj, které limity předchozího kola Tě nejvíce/nejdříve omezovaly a ty na budoucím kole posuň. Rozmysli, který průměr kol a geo rámu Ti to nabídne, projeď si nějaké takové kolo a až pak k nalezenému hledej materiál.

      • brdy  

        Děkuji. Včera jsem si pomeřoval svoje dvě kola a dával k nim i to třetí – na nákresu. Vyzkoušet by bylo supr, jen asi nyní to nevyzkouším. No zkušený :-) ne s materiálem. Mám vyzkoušený dlouhý zdvihy a vím že to nechci. Jezdil jsem předek 60 a zadek asi tak 50 a vozil jsem to dost na tvrdo a to mi poměrně vyhovovalo. Je pro mne snesitelnější tvrdší než aby se to houpalo – šlapání mám v pohodě tak o tom nepište.

        Jedná si mi o to jestli zadní pevná stavba (v karbonu) mi přinese takové potěšení z akcelerace, ovladatelnosti a agility, aby jsem zapomněl na zadní péro.

        • Pán z Dubu  

          Rámy na rychlejší méně šetrný provoz bývají festovnější – ty nějaké drncání na polňačkách amortizovat moc nebudou. K takovým rámům patří objemnější pneu – ty zajistí komfort a průchodnost obtížnějším terénem při zachování agility HT.

      • brdy  

        Tento rám ve velikosti 20

        • šlapatko  

          Merida se mi zamlouvá. Jezdil jsem ji v 26ce. Lehký, tuhý rám. Kratší geometrie mi vyhovuje. Dnes výhoda taper krku + pevná osa.

          • brdy  

            Nemohu na telefonu zadat ty moje míry do ty tabulky.

          • brdy  

            Jaký rám – typ a velikost a kolik meris. Dík

            • šlapatko  

              Meridu jsem jezdil v roce 2006. Momentálně se mi líbí big seven v hliníku. Velikost 21,5. Geoška mi příjde pořád podobná jako před lety. Měřím 193cm.

              • brdy  

                Podle sedlovky máš tak 2metry + :-)

                • šlapatko  

                  To jen tak blbě vypadá. Výšku mám na 29 ale nesedí mi. Vyhovuje mi 26, popřípadě 27,5.

              • brdy  

                Pozdě se mi to zobrazuje. Velikost 20 na 181 by mohla být podle tvých zkušeností přijatelná?

                • šlapatko  

                  Tabulkově ano. Záleží na tělesných proporcích. Kámoš bral před lety Meridu HFS 3000 a po chvíli měnil rám za jiný. Neseděla mu krátká geometrie. Měří cca 178 a byla mu krátká 20tka. Většina rámů ve velikosti 20 je delší než dělá Merida.

        • Pán z Dubu  

          Délka Chainstay se volí i podle toho, jestli se Ti na předchozích kolech ve výjezdu zvedalo přední kolo. Hlavový úhel své limity ukáže dole kopcom.

          Léta jsem 26“ Meridy na takovéto geo jezdil, ale potřeba lepší předozadní stability skopce mne vedla k pořízení položenějšího hlavového úhlu.

          Karbonová 26 Merida O.nine šla krásně za pedálem, ale stačily příčné kořeny nebo kamenitá cesta mírně z kopce a kolo bylo neklidný vibrátor, hlíny byly klidnější. Vlastně ještě starý Al 26er na 2,0/2,1“ gumách mám (říkám mu „trekking“), víceterénnější kolo mi zpřístupnilo hravější terén.

          Mně se více zamlouvá (na základě mých zkušeností a pro můj jízdní styl) tato geo http://www.merida-bike.cz/…igseven-xt-2

          Taky si pohlídej, jak objemnou pneu pojme zadní stavba.

          • brdy  

            Děkuji za „kořeny“. To je to na co si chci dát pozor. Když pustím celopero z kopce, tak je mi skoro jedno kudy jedu, a to mám základní tlumení. Taky při jízdě po rovině přes kořeny / kameny … stačí se lehce přizvednout a ono to vyžehlý. Je to příjemné.

            Ale na druhou stranu se to kroutí. A někdy zbytečně houpe.

            Pneu vozím od 1.8 do max 2.1 a tady je v základu snad 2.2. Tak to je pro mne asi v pořádku.

            • Pán z Dubu  

              Já mám vzadu 2,35“ gumu – nabízí větší prostor pro amortizaci nerovností na zadním kole. Když jsem měl 2,1“ pneu (ráfek jsem měl jen tehdy běžných 18 mm vnitřní šíře), hrcal jsem zadním kolem až nadoraz. Teď je tělu i ráfku líp a netopím se v písčitých úsecích.

      • Jura94  

        Když se tady bavíme o geometrii, na co má vliv úhel sedlové trubky?

        • Pajas04  

          Na předozadní polohu sedla. Při zvětšujícím se úhlu se sedlo posouvá dopředu, při zmenšujícím dozadu (samozřejmě při zachování polohy sedla v zámku sedlovky).

        • Pán z Dubu  

          Limituje předozadní polohu sedla. Např. kdo vozí sedlo vzadu, potřebuje sedlovku s větším setbackem. To jsou případné vícenáklady. Jedinci se sedlem vzadu a objemnějšími stehny jimi třou o zámek sedlovky i její trubku, a to likviduje gatě.

          Taky ovlivňuje délku top tube horizontal.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.