• Trollix

    Ahoj , potřebuju poradit

    mám karbonové kolo , zajíždí mi sedlovka takže potřebuju utáhnout objímku , jenže se bojím abych to nepřehnal a nepraskl mi tam karbon. Já si myslím že by to přetažením rupnout mohlo , známý zase tvrdí že ne , že se to opře o hliníkovou sedlovku a nemá to jak prasknout …verdikt ?

    A teď ten problém – má se to utahovat na 4–5 Nm , jenže já nemám momenťák , respektive mám ale s velkým rozsahem.

    Takže dvě otázky

    – Může to rupnout ?

    – Existuje způsob jak to utáhnout bez klíče ? Asi blbej nápad: napadlo mě to třeba tlačit váhou ? Když vezmu 10 cm imbus a váha mi ukáže 4 kg tak je to správně , ne ?

    Nebo se vykašlat na vymejšlení nesmyslů a jít kupovat momenťák ? Stejně bude potřeba často…

    0 0
    • Petr L2  

      kup si momenťák...........

      0 0
      • Martin  

        +1

        nestojí to moc peněz a šetřit na nesprávném místě se nevyplatí…

        zrovna včera jsme u kamaráda krátkým inbusem dotahovali „s citem“ čili fakt jemně představec na 5 Nm, doma jsem si to překontroloval a přetáhli jsme to :D

        0 0
        • Zdyn  

          A jak u utaženého šroubu zjisštíš, na jakou jemoment byl utaženej? Předpokládám, že se obecně ví, že když něco utáhneš nějakou silou, tak na povelení je třeba větší síla.

          0 0
          • Martin  

            povoloval jsem ho opatrně a dost dlouho trvalo, než klíč přestal cvakat :)

            0 0
            • Zdyn  

              Opatrně nebo neopatrně, při povolování šroubu nezjištíš moment, na jaký byl utažený. Stejně tak, když budeš chtít utáhnout šroub třeba na 5 Nm, ale zastavíš na 4 Nm a pak budeš chtít dotáhnout na těch 5 Nm, tak už to nedotáhněš, protože ti momenťák vypne skoro určitě už na těch 4 Nm.

              Nicméně netvrdím, že ten šroub nemohl být přetažený. Většina lidí šrouby hodně přetahuje. Obyčejně stačí výrazně menší utahovací momenty. Ty předepsané jsou totiž v naprosté většině MAXIMÁLNÍ dovolené.

              0 0
        • nooski  

          Z vlastní, už bohaté zkušenosti vím, že moje ruce jsou přesnější, než momenťák :-) Kolega takhle pěkně utahoval momenťákem SPD kufry až vložka v tretrách praskla – samozřejmě hluboko pod stanoveným momentem. Když jsem podle sebe kontroloval momenťákem věci na kole, tak jsem byl vždycky 20% pod maximem. U ultralight věcí bych se stejně spolehnul jen na echt kalibrovaný a přesný digitální momenťák.

          0 0
      • wilda81  

        Njn, koupil karbonový rám a na momentak uz nezbylo :)

        0 0
    • mr.ricardo  

      Kup kvalitni pastu na karbon k tomu pridej jednorazovej momentak na 5nm, stejne ho budes potrebovat i na predstavec a riditka.

      0 0
    • Doyle  

      V první řadě si kup a pastu, momenťák nebudeš možná ani potřebovat.

      0 0
    • plzakj  

      Prasknout to muze :-) Kup si momentak a i tak neutahuj na maximalni moment. Ja utahuju vzdycky o cca 10% min.

      0 0
    • novas752  
      • Může to prasknout. Otázkou je, jestli dřív praskne rám, nebo serveš šroub na objímce. :)
      • Každej správnej mechanik má momenťák vestavěnej v ruce. :) Tou váhou by to teoreticky šlo, prakticky by to byla zajímavá podívaná.
      • Momenťák se hodí vždycky. Pokud nemáš, můžeš koupit i montážní/ad­hezivní pastu na montáž karbonových dílů. Nebo vyrobit její „samodomo ghetto style“ variantu – vazelína + zubní pasta v poměru 1:2. :) (Plně funkční, je to v podstatě to samý, akorát pasta na zuby má jemnější částice.)
      0 0
    • kubad  

      4–5N na metru takže na 10cm je to 40–50N tedy 4–5kg klidně to tak udělej, možná to bude přesnější než momenťáky

      0 0
    • šimlos  
      • může, mám nepříjemnou zkušenost
      • kup momentový klíč, na karbon se hodí
      • kup i pastu na montáž karbonových dílů, nemusíš tak dodržovat utahovací momenty a můžeš jít níž a šetřit tak díly
      0 0
    • Sunshine 29  

      Osobně podle citu utahuji vždy méně než momenťák.

      Každopádně investice do momenťáku je pár korun a máš klidný spaní…Takže bych neřešil.

      0 0
    • snas89  

      Kup momentak. Da se koupit kalibrovany jen na 5 nm za par stovek.

      A kup jeste pastu pro zvyseni treciho odporu. Ted nevim jak se to jmenue:)

      0 0
    • Trollix  

      Momenťák koupen , ani to nebolelo :) Měl jsem to nedotažený , cca 2 …tak ještě aby to nezajíždělo , a to jsem se tak bál.

      Když už jsem si tohle téma založil ještě se na pár věcí zeptám – s karbonem předchozí zkušenost nemám , takže dvakrát měřím jednou řežu. Utahuju podle toho co je napsáno na objímce – ale nemůže se to lišit podle toho jaká objímka tam zrovna je tzn. že maximální povolený moment pro rám je někde v manuálu , nebo se to utahuje podle toho na objímce ?

      Jen ještě tak informativní abych věděl jak se karbon chová – Pokud bych to teda opravdu přetáhl tak to praskne hned v tu chvíli kdy už je to moc , nebo až při namáháním jízdou ?

      A do třetice – musí být objímka nasazená na milimetr přesně svojí „dírou“ na díře v rámu ?

      Jen se chci trochu ujistit i když už je to snad v cajku :)

      0 0
      • Breakpain  

        Utahuješ dle komponenty s nejnižším utahovacím momentem (objímka, rám a sedlovka – vyber nejmenší a uber ještě trošku). Objímka mívá obvykle největší.

        Ne, je jedno kam směřuje díra objímky, u karbon rámu se obrací, aby nebyla na díře v rámu (jestli to má nějaký efekt netuším).

        0 0
        • doubleingram  

          Tak to slyslim poprve, source?

          0 0
          • Breakpain  

            A co konkrétně?

            0 0
            • Lada,s  

              předpokládám „u karbon rámu se obrací, aby nebyla na díře v rámu“

              to by mě taky zajímalo

              0 0
              • Zdyn  

                Je to jednoduché.

                Obracení objímky má důvod především pro Alu (ocel, titan) rám a carbon sedlovku.

                Je to z toho důvodu, že při použití běžné sedlové objímky dochází při jejím stahování k deformaci tvaru (objímka, rám) a nestahuje se přesně kruhově. Pokud jsou výřezy na rámu a objímce proti sobě, tak objímka má tendenci zatlačovat hrany výřezu v rámu do sedlovky.

                Proto se dělají speciální objímky, které mají výřez šikmo, případně přes výřez mají v vložku a nebo je možno objímku otočit výřezem obráceně proti výřezu v rámu. Všechny tyto úpravy napomáhají lepšímu stahování a rozložení tlaku od objímky. Rám se stahuje více kruhově a hrany výřezu v rámu nepůsobí takovým tlakem na sedlovku.

                0 0
                • kyl  

                  Akorát mám pocit že ta otočená potřebuje pro stejné upnutí víc utáhnout.

                  0 0
                  • Zdyn  

                    No to může být způsobeno právě tím, že hrany výřezu rámu se „zakousnou“ do sedlovky. To ovšem pro sedlovku není dobré.

                    Jinak není od věci plochu pod objímkou lehce máznout.

                    0 0
                    • doubleingram  

                      Tak jak to teda je idealni? :)

                      0 0
                      • Breakpain  

                        Pasta na karbon, otocit objimku a utahovat 3–4 Nm … Vetsinou to bohate staci

                        0 0
                    • kyl  

                      Zkoušel jsem objímku otočit šroubem dopředu a při stejném utažení,jsem se sedlovkou celkem snadno pohnul.

                      0 0
              • Breakpain  

                Bylo mi to v obchodě vysvětleno tak, že se to dělá kvůli rovnoměrnějšímu utažení – proto se to nedává „díra na díru“, kde se to může snáze deformovat.

                Jestli to má nějakou vypovídající hodnotu nevím – nicméně já to tak dělal u všech rámů – menší prostor na zanesení bordelu k sedlovce. Pak jsem to začal přetahovat starou duší, ale objímku obracím už ze zvyku :-).

                Vím jedno, rozhodně tomu neublížím, když ji otočím ;o) …

                0 0
                • Pijer  

                  Ještě když je objímka otočená dopředu, tak veškerý bordel od zadního kola nejde do závitu šroubu......

                  0 0
    • Idas  

      Doporucuji montazni pastu na karbon, chrani a zaroven zvysuje treni tak ze neni potreba to tak utahovat, ja jsem napriklad montazni pastu mnel u kola kdyz jsem ho kupoval.

      Napr. tadle

      https://www.kupkolo.cz/…5-80g_z3849/

      0 0
      • Delkim  

        Potvrzuji. Dneska jsem ji patlal mezi představec a řídítka :)

        0 0
      • milan.v  

        Přesně tuto mám, vyzkoušeno kombinace karbon x karbon / hliník x karbon, bezvadná.

        0 0
      • Pessinger  

        Ty jo:-) jako já se o nějaké karbonové pastě dozvídám až po roce vlastnění karbonového rámu :-/

        0 0
        • Delkim  

          To buď ještě rád!Já se o momentech dozvěděl az poté, co jsem urval závit na karbonové sedlovce :)))

          0 0
        • Pessinger  

          Jen mě napadlo na Aku vrtačce jsou taky utahovací momenty to by podle toho nešlo?

          0 0
          • milan.v  

            Tomuto způsobu utahování bych se zdaleka vyhnul …

            0 0
          • kyl  

            Tak utahuju šrouby na kotoučích,je to rychlé a spolehlivé.

            0 0
          • Zdyn  

            Na vrtačce nejsou utahovací momenty (tedy alespoň v naprosté většině případů), ale jsou to jen stupně utažení. Takže vyznačené číslo neznamená hodnotu utahovacího momentu!

            0 0
          • tromboonen  

            To tam rovnou dej vrták a ten karbonovej rám provrtej :)

            0 0
          • Pessinger  

            Je dobrý to vědět:-) já to taky nějak zvlášť nepoužívám

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.