Tuhost ALU ráfků.. (jako)aero vs. klasika

16 nepřečtených
  • tromboonen

    Vypadá to, že jsem se trochu přehmát s novými koly.. Vision Trimax T30, mají 32 mm vysoké a jen 17 mm široké „aero“ alu ráfky, plochý alu výplet..Ve srovnání se staršími Mavic Ksyrium Equipe je výplet volnější, dráty tenší.. Mavicy měly ocelové ploché dráty.. Visiony jsou bočně tužší i když jsou o dost lehčí a výplet působí méně robustně, i když u těch Ksýrek jsem měl možná už malinko povolený výplet..

    Vzal jsem Visiony poprvé na horší asfalt (rozbité záplatované okresky, hrubý asfalt, zvlněný asfalt ve sjezdech) a i s plášti Challenge Strada open 25 mm je to dost utrpení, jako bych byl zpátky na starých obyč. 23 pláštích, skáče to a když vymetu díru je to rána jako prase.. na Ksýrkách to skoro vše vyžehlilo..

    Když jsem poprvé přezul na ty Strady, tak jsem byl z pohodlí a přilnavosti i na rozbitém asfaltu nadšen (ve srovnání s 23 mm Schwalbe Stelvio), ale evidentně na to měly vliv i ty Mavicy – které jsou jinak považovány za spíše tužší kola, nebo ne?

    Je to u každého modelu a výrobce jinak, nebo lze říct, že trochu vyšší „aero“ alu ráfky jsou vždy více svisle tuhé a tím tvrdší na nerovnostech než ráfky s čtyřhraným průřezem? Má na tenhle druh tuhosti (žehlení terénu) vliv výplet (materiál, tuhost)?

    Co třeba srovnání nižších řad Mavic Aksium/Ksyrium, potažmo FuRa 3 (klasické ráfky) vs. FuRa Quattro (které jsou podobné jako ty Visiony, aero, jen o kousek vyšší a mají robustnější výplet).. vozil to někdo na stejném kole se stejným obutím a může srovnat?

    0 0
    • jecnak  

      Cim vyssi rafek, tim je rafek axialne tuzsi a zarovne miva mene kratkych dratu, ktere musi byt vice napnute, takze zase tuzsi. Pro relevantni srovnavani bych ti doporucil obe kola respektive draty na nich premerit tenzometrem. Tipnul bych, ze Mavicy jsou uz dost povolene. Vyplet si na vetsine kol trochu sedne po ujeti par tisic a je treba ho dotahnout.

      0 0
      • tromboonen  

        Jasne, tomu, co rikas, rozumim stejne..

        Na Visionech (byly malinko jete) je prave vyplet na omak docela mekkej, tenzometr nemam, Mavicy predni se ve stoje trochu hybalo, nijak aby to byl problem, takze vyplet je taky asi malinko povolenej, alespon vpredu, vzadu je to hodne tuhe.. ale stejne, necekal bych tak velkej rozdil v pohodli-tlumeni narazu.. Myslis, ze to „pohodli“ Mavicu muze byt povolenym vypletem, nebo je hlavnim faktorem prurez rafku?

        Jeste to prozkoumam podrobneji, treba i prezuju zpet na ty Ksyrka a ohlidam stejne tlaky a zajedu stejnou trasu, ale i na to jedno projeti to bylo dost markantni, skoda..

        Ma nekdo to prime srovnani Fura 5/3 nebo Mavic Aksium/Ksyrium vs. FuRa Quattro nebo podobne?

        0 0
        • MlokCZ  

          Kromě přůřezu ráfků a napnutí výpletu bych poměrně velký vliv přisuzoval i materiálu drátů.

          Pokud se nepletu, tak ty Mavicy mají ocelové dráty. Většinou ocelové dráty budou pohodlnější (i když bych to úplně nezobecňoval, bude záležet i na tvaru).

          Vysoký ráfek + dotažený alu výplet, od toho bych žádné pohodlí nečekal.

          A jen samotný vysoký alu ráfek udělá hodně (směrem ke snížení pohodlí).

          0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      Technicka, zase stouram, ty visiony by podle specifikaci nemely mit alu vyplet, a zvlast jestli je tenci nez na ksyriich ;-)

      0 0
      • jecnak  

        To nemaji. Vlastne je nemaji ani Mavic kola – je to nejaka slitina hliniku Zircal.

        0 0
      • tromboonen  

        Mam pocit, ze by to melo byt Alu (resp nejaka slitina), alespon to nekde psali, u vyrobce neni informace o materialu dratu zadna, ty Ksyrka maji urcite ocel, ploche ale obdelnik prurez a cca 1 mm x 3 mm

        jediny co vidim v recenzich je „forged bladed Sapim Aero spokes“ kdyz forged, tak je to asi ocel, co?

        Takze to nepohodli by pak vylo zpusobeno hlavne rafkem/profilem rafku.. tak to by me pak zajimalo, jak na tom ve srovnani budou FuRa Quattro, jen to chce prime srovnani bud s Visiony (ktere moc lidi nema), nebo s temi Ksyrky/Aksii, ktera by mela byt v tomhle ohledu podobna..

        0 0
        • MlokCZ  

          Když jsem ještě měl silničku, tak jsem neměl úplně přesné porovnání. Tedy když jsem přešel na alu (také nějaké slitina u vyšších modelů FuRa) dráty, tak jsem změnil více věcí, které mají vliv na pohodlí.

          Na biku jsem ale jezdil srovnatelné ráfky na alu drátech a na ocelových a rozdíl byl hodně znát (ocelové dráty pohodlnější).

          0 0
        • jecnak  

          Draty z nejake slitiny duralu delaji jen Mavic a Fulcrum u vyssich modelu a draty jsou jasne identifikovatelne podle nestandardnih niplu a vyrazne vetsiho prurezu. To co tam mas jsou 100% ocelove kovane draty od DT, ktere ostatne ani duralove draty nevyrabi.

          0 0
          • tromboonen  

            Aha, dik, tak to jsem se sam mystifikoval… takze ciste vliv dratu (pokud nemaji vyrazne vyssi napeti) to nebude..

            0 0
            • jecnak  

              Ale bude – draty na vysokych rafcich jsou kratsi, tedy mene pruzi.

              0 0
              • tromboonen  

                Tak zase Vision je vyska rafku 30 mm, Mavic Ksyrko Equipe by melo byt 24 mm vysoke, tech 6 mm ze by tolik udelalo na delce a tim tuhosti dratu?

                0 0
        • Vilém  

          Pokud se to „forged bladed Sapim Aero spokes“ tykalo tech Visionu, tak jsou tam kovany Sapim aero draty.

          0 0
    • Rubi  

      kazdy chce co nejtuzsi kola, obzvlaste na silnicce, pohodli se snad resi plastem, ramem, sedlovkou, vidlici a tak ne?

      0 0
      • tromboonen  

        No tak vse ostatni mam na pohodli docela dost zamerene (plaste ze suroveho kaucuku v reale 27 mm 4,5 az 5,5 baru, latex duse, ram Roubaix, sedlovka Spesl Pave, sedlo Romin..), ale proste jen vymenou kol Mavic Ksyrium Equipe za Vision T30 je hodne citit ze to skace.. jezdim dost casto po spatnych cestach, jako total tankodrom okresky, obcas kostky, obcas rozbite byvale asfaltky v Brdech..

        Asi nejsem pravoverny silnicar, nejde mi o pohodli jako takove, to preziju, ale jak to takhle skace, mam pocit, ze to brzdi, respektive ubira energii, plus ve sjezdech po zvlnenem asfaltu je to v zatackach neklidne jak to nema prilnavost..

        Jezdil jsem na hlina ramu s karbon vidli a zadni stavbou, plus ty Ksyrka a 23 mm Schwalbe Stelvio nabusene na 9 baru, totalni kostitras, ty sjezdy po spatnem asfaltu o strach, i pri pomale jizde do kopce kazda nerovnost nebo kaminek brzdily..

        Pak jsem dal stejny kola a stejny plaste na novej ram Roubaix – prekvapilo me, ze to zas tak pohodlny nebylo, vpodstate to traslo podobne, jen ten ram neco pobral, no a kdyz jsem tam dal ty plaste Challenge Strada, tak nebe a dudy, ted jsem jen dal lehci kola Vision T30, stejne plaste, a to pohodli, respektive drncani a odskakovani se posunulo zase zpet..

        Ale ze by ta Ksyrka byla mekka jakoze pohlcovala energii se mi nezdalo, nejezdim teda extra silove, nezavodim, extra neakceleruju, zkratka nemam pocit, ze bych potreboval tuzzsi kola pro zlepseni vykonu (nebo ze by se vykon na tech visionech zlepsil protoze jsou tuzsi), spis ze jak to skace ztratim spoustu energie v oskocich kdy neni idealni kontakt s podkladem.. na dobrem asfaltu to samozrejme nevadi.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.