• j_vrba

    Zdravím, nevíte o nějakém triku jak sundat spd? Já už s tím bojuju dva dny.. Klíč mám imbus mám…asi chybí surová síla…

    0 0
    • Malej  

      Jestli myslíš z kliky, tak nasadit klíč na trubku a pořád zatlačit, větší páka to většinou povolí. Příště namaž závit vazelínou a pude ti to o dost lépe. Užívám tuhle http://www.znackoveoleje.cz/…UL-A-00-250g

      0 0
    • Vilém  

      Viz vyse. Pokud to nezabere, tak muzes zkusit nahrat kliku. Jo a taky povolovat na spravnou stranu.

      0 0
      • alinceb  

        +1

        Podobně jsem sundával čepy na véčka z rámu. Nejdřív celé nahřát horkovzduškou, pak pedál zchladit ledem a rychle zkusit povolit.

        0 0
        • Kouba_2005  

          Tohle bych chtěl vidět v akci :-)

          0 0
          • alinceb  

            Fungovalo to výborně. Čepy na véčka mají ještě nevýhodu, že mají malý průměr klíče a plošky jen ze 2 stran (zbytek je kulatý). Když se ti to protočí (špatný klíč), tak už je třeba nemusíš sundat. Nahřál jsem to horkovzduškou (ne opalovačkou – je to takový výkonnější fén), pak čep zchladil kostkou ledu a povolilo to hned.

            0 0
            • Vilém  

              Ono to chlazeni neni ani treba. Po nahrati povoli lepidlo, kterym je to zajisteno. Neni spatny ten cep chytnout do sveraku, abys neserval ty dve plosky. Samo na nastrojenym kole se to realizuje hur:)

              0 0
              • alinceb  

                Dojít do mrazáku pro led mě nic nestálo, takže jsem to realizoval s ním. Asi by to fungovalo i bez. Tehdy jsem svěrák ještě neměl…

                0 0
            • Kouba_2005  

              Mně jen přišla vtipná představa, jak to šmrdláš kostkou ledu :) V práci často povoluju hlavice pístních válců, který jsou na lepidle, takže vím o co jde, když mluvíš o horkovzdušce. To já to musím „fénovat“ až z toho teče vazelína jak voda, jinak to nepovolí. Jak píše Vilém, není potřeba ani chladit, stačí aby povolilo zaschlý lepidlo.

              0 0
              • alinceb  

                Není potřeba nic „šmrdlat“. Ocel má dobrou tepelnou vodivost – stačí přiložit a čep je hned studený. Mrazící sprej doma nevedu…

                0 0
                • Kouba_2005  

                  A než se otočíš pro tu kostku ledu, tak máš okolní hliníkový rám daleko chladnější než vlastní ocelový čep, který si tu teplotu drží daleko lépe.

                  0 0
                  • alinceb  

                    Což je samozřejmě nežádoucí, protože kov se zahříváním roztahuje.

                    0 0
                    • Kouba_2005  

                      Ty potřebuješ mít ale teplejší kliku (rám) než to, co je do ní (něj) namontovaný (čep, pedál). Když to máš navíc hliník vs. ocel, tak ti ten okolní hliník vychladne daleko rychleji než ta ocel, i když jí budeš patlat ledem. Prostě je lepší to obojí dostatečně zahřát a hned povolit než dělat pičoviny s ledem jen pro dobrý pocit, jakej seš inženýr a jaks na to vyzrál.

                      0 0
                      • alinceb  

                        Píčoviny řešíš ty. Já povoloval šroub, použil jsem k tomu nějaký postup, povedlo se mi to a to je pro mě stěžejní. Dál to nehodlám pitvat…

                        0 0
                      • Goob  

                        Nechci se vám tu tak úplně plést do inženýrské debaty, ale tenhle princip funguje hlavně na tom, že jsou to dva rozdílné kovy s rozdílnou teplotní roztažností.

                        0 0
                      • roman 3D  

                        tento postup je vyzkoušen alincebovým strejdou takže musí fungovat zaručeně nejlépe, úplně stejně jak s těma elektronama na autě kde můžeš střihat zatáčky o 15 km rychlejc než na plecháčích:-)

                        0 0
        • karliner  

          To vypadá na radu od strejdy :-D

          0 0
    • j_vrba  

      Ty spd jsou na kole asi 3 roky… Začalo mně lupat v kole, vyměněnej střed a lupe to znovu. Takže teď jsou nařadě spd. Jo ta strana je taky problem.

      0 0
      • pepek  

        můžeš taky zabrat současně inbusem a stranovým klíčem

        0 0
        • j_vrba  

          to jsem zkoušel. Ani se to nehne.

          0 0
          • pepek  

            přidej kladivo . . . . .

            0 0
          • Malej  

            Páka je páka, mě taky nešli 520 sundat z MTB klíčem. Tak jsi si v práci půjčil 2× 30cm trubku, páku prodloužil tak o 15–20cm a páčil dvěma klíči proti sobě. Bylo to během 5s dole a předtím jsem se tím trápil 30min a nic. Teď závit dycky namažu a pedál sundám obyč. klíčem. Horší to teď bude s tretrama kde jsem strhl šroubek.

            0 0
    • Goob  

      Jo tohle jsem řešil taky na vraku, který stál pět let v koutě. Nakonec jsem musel sundat kliku, upnout ji do svěráku a na inbus nasadit metrovou trubku.

      0 0
    • Tencovozikmin  

      taky jsem klepal,ted uz radsi vsechno mazu,jde to pak lip

      0 0
      • Smazaný účet  

        +1

        2× za rok to namažu a je klid, otázka 5 minut

        0 0
        • j_vrba  

          a ted ještě zjistit ten směr povolování.

          0 0
          • Malej  

            No hale já myslím, že je to proti směru šlapání, nejsem si teď jistej.

            0 0
            • allrose  

              jo

              0 0
            • Lister  

              Je to tak. Já si to podle toho pamatuji. Chceš jezdit, potřebuješ pedály tak je tam namontuje ve stejném směru jako bys šlapal. Nechceš jezdit, nepotřebuješ pedály, tak je odmontuješ v opačném směru šlapání. Trochu kostrbate, ale u mne to funguje, předtim jsem si to nedokázal zafixovat.

              0 0
              • Lada,s  

                jj taky tak :)

                0 0
              • Le Corbusier  

                Já si to zase pamatuju tak, že pRavej pedál je Right čili spRávně. No a levej – je prostě levej (falešnej).

                Myslím že to bývá nejčastější problém u povolování klik:)

                0 0
                • lidumil  

                  No prostě nasaď klílč nebo imbus a povoluj k zadnímu kolu.

                  0 0
          • Smazaný účet  

            .

            0 0
            • Jakobo  

              Ano, presne takhle se dotahuje leva strana. Z toho obrazku je totiz prd poznat, jestli se jedna o pravy nebo levy pedal. A hlavne 15 klicem a ne imbusem. Ten imbus u 520 je jen na okrasu.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Ano, to jsem zapomněl. Jedná se o pravou kliku.

                Nevím, proč bych to měl povolovat 15 klíčem, když to jde s přehledem imbusem.

                0 0
              • Smazaný účet  

                Kdyz mas kvalitni imbus, tak neni zadny problem to tim povolit…

                0 0
                • Jakobo  

                  Tou 6 imbusem to nikdy neutahnes poradne. Zbytecne nicis imbus nebo 6hran v pedalu. Ty pedaly museji byt utahle fest. Neco jineho je u 540 nebo XT, XTR, tam jedine imbusem, ale 8.

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    To je zase názor. Jak to můžeš vědět, že to pořádně neutáhnu? Utáhnu to jednoduše stejně jako povolím. Mám imbusy Bondhus a žádný problém. Používám je i v práci.

                    0 0
                    • Malej  

                      Třeba protože ten klíč má větší páku.

                      0 0
                    • Jakobo  

                      To uz mne deda vzdycky rikal, ze pedaly musi byt utahle na fest. Taky ty udaje, ktere udava Shimano nejsou pro legraci. To, ze se zavit kousne je chyba nenamazaneho zavitu. O nejakem dorvani na krev tady nebyla rec, ono uz tech 35 Nm je celkem dost na 6 imbus.

                      0 0
                  • Smazaný účet  

                    Zbytecne nicim..aha, tak jo:)

                    0 0
              • Tencovozikmin  

                mas pravdu,ale proc bys nepoznal ktery je to padal

                0 0
              • Lister  

                Který je to pedál snad pozná každý.

                Na pedály nic jiného než imbus nepoužívám. Utáhnout se to da dostatečné. Naštěstí netrpím stihomamen a nemusím mít všechno utáhle na krev.

                0 0
          • Rychlej turista  

            Když nasadíš klíč na pedál u převodníku správně, tak by ti při povolení měl rozškubnout předloktí. To se nedá splést :-) Druhý pedál se povoluje stejným směrem.

            0 0
          • nitraq  

            Já si pamatuju, že když to chci povolit, tak kliku směrem dopředu, klíč dát do zákrytu s klikou a tlačit dolů.

            0 0
            • xshreck  

              Já si to pamatuju tak, že pokud točím dozadu klikou a držím v ruce osu pedálu, tak se zašroubuje… :-))

              0 0
        • Lister  

          Nebo často přehazovat pedály. Pak se to nemá šanci kousnout.

          0 0
          • Rubi  

            zas je velka sance zku*veni zavitu v klice…:D

            0 0
            • Lister  

              U některých individuí možná ano.

              0 0
              • Rubi  

                no jak tady ctu milion prispevku o spravnem smeru utazeni a povoleni, tak bych se nedivil nicemu…

                0 0
              • Rubi  

                no jak tady ctu milion prispevku o spravnem smeru utazeni a povoleni, tak bych se nedivil nicemu…

                0 0
          • Lada,s  

            stačí máznout závit vazelínou a nedotahovat na krev

            0 0
    • j_vrba  

      Oka, zkusím, kladivo, stoupaní, možná tu trubku jestli nějakou najdu…

      0 0
      • Breakpain  

        Kliku dolu, klic nasad a rukojet smeruje k zadnimu kolu. Stoupni spickou nohy na pedal a patou na klic … pak uz se jen trochu zhoupni celou vahou … Ne stat a druhou slapnout … celou vahou. Pripadne si najdi nekoho, kdo ma treba metrak a jde to jako po masle. Zatim povolil kazdy pedal … i ten na 8 let zrezle mrse, i kdyz tam jsem musel hodne zapruzit, to uznavam :).

        Ted pouzivam vazelinu a velkou racnu (40 – 50cm). Utahuju na 40 Nm a pohoda …

        0 0
    • jirkous3  

      Pokud to nepůjde, můžeš se zkusit zastavit někde v pneuservisu. Když na pneumatický rázový šroubovák nasadí imbusový nástavec tak to povolí bez potíží. Jen opravdu pozor na správnou stranu, jinak závit úplně zničíš.

      0 0
    • djx  

      Za mě určitě klíč místo imbusu (vzít do hadry, jinak to bude dost bolet), povolovat na správnou stranu ;) (levej pedál má obrácenej závit), pořádně se o to zapřít celým tělem a využít svou váhu k takové „tlakové vlně“ (ideálně směrem dolů), kterou překonáš ten brutální odpor a povolíš to. Takový to poskakování na klice je k ničemu, takhle kdysi šaškovali dva lidi přede mnou, až jsem to výše popsaným způsobem napoprvý povolil (samozřejmě ti dva tvrdili, že už jsem to měl povolený :-D).

      0 0
      • j_vrba  

        Takže levej pedál na opačnou stranu než pravej?

        0 0
        • Vilém  

          Jo, kdyz je levej, tak proste neni vpravo, takze je na opacne strane nez pravej:)

          Ale jinak zavit majï levy pedaly opacny, nez pravy pedaly.

          0 0
        • nitraq  

          Přesně tak.

          0 0
        • Rychlej turista  

          Stejným směrem, protože má opačný závit.

          0 0
          • djx  

            Jednoduše – pravej pedál má klasickej závit, levej opačnej :) Pak už stačí představit si ten „šroub“ a u levýho pedálu myslet na to, že ho musíš povolovat stejným směrem, jako bys klasickej závit utahoval… To je celý :)

            0 0
            • Rychlej turista  

              To by platilo, pokud by levou kliku dal na místo pravé. Pokud s klikami nebude šibovat, povoluje je obě stejným směrem.

              0 0
              • pepek  

                Pokud to kolo mezitím neobejdeš, což většina lidí udělá.

                Pochopit levý/pravý závit, je asi pro cyglisty asi příliš složité.

                0 0
        • hovanec  

          Jednoduché pravidlo zní, že povoluješ (když dáš klíč/imbus svisle směrem nahoru) vždy dozadu. Je tam taky nápis „TIGHTEN“ a šipka, což znamená směr utažení.

          A jinak se to už řešilo.

          http://www.bike-forum.cz/…-pedalu.html#…

          0 0
          • obda  

            Prej „jednoduché pravidlo“ :D Já furt nechápu, co je těžkého na pravidle „levý pedál – levý závit, pravý pedál – pravý závit“ :-O

            0 0
            • Smazaný účet  

              A už vůbec co je těžkého na pravidle po směru utahuješ, proti směru povoluješ.

              0 0
              • obda  

                Po směru čeho? Hodinových ručíček? Jízdy? Jak musí být nasazený klíč, aby to pravidlo platilo? Prostě samé zbytečné komplikace :)

                0 0
            • Lister  

              Třeba to, že nevím, co je levý a co pravý závit.

              0 0
              • obda  

                Aha, tak s touhle neznalostí jsem opravdu nepočítal :D

                0 0
                • Lister  

                  Pokud jde obecně o neznalost lidí, tak můžeš počítat vždy jen s tím, že tě vždycky někdo překvapí.

                  Fakt nevím, který je levý a pravý, tuším, že ten pravý je obvyklejší, ale nevsadit bych na to ani 10 korun.

                  0 0
                  • allrose  

                    dobře pedál jsme vyšroubovali a pokračujeme rozebráním 520,další směrový guláš s tím jejich klíčem z plastu a malajci to dotáhli na krev :-)

                    0 0
                    • Lister  

                      To se nesmis snažit točit tím plastovým klíčem :-p

                      0 0
                      • allrose  

                        správná odpověď další …poprvé mě to nachytalo a jestě k tomu byl závit lepený,naštěstí doma byly ještě jedny dotažené s citem

                        0 0
                      • Rubi  

                        presne, strcit klic do sveraku, nasadit pedal, obalit hadrem a jde to uplne vpohode :)

                        0 0
                        • Lister  

                          Pak už jen dodám – hlavně si nehrát s kuličkama, jen lehce vymezit vůli nastříkat nějakým rozpouštěčem tuků, utřít do hadry, dutinu v pedálu hojně vyplnit novou vazelínou a začít dotahovat. pak jen utřít co vyleze kolem osy a je hotovo – resuscitace pedálu za 5 minut.

                          0 0
    • j_vrba  

      Hoši, už se v tom pěkně motám. Asi to bude chtít další fotku…

      0 0
      • Smazaný účet  
        1. levá klika
        2. pravá klika
        0 0
        • j_vrba  

          Super, tak to má vypad.

          0 0
          • Vilém  

            Akorat bych ten klic dal na druhou stranu, za kliku.

            0 0
            • kyl  

              U některých pedálů je díra na inbus klíč tak mělká že bych to u dorvaného pedálu neriskoval.Mám tento Klíč jen od jiné značky a povolí vše.

              0 0
              • nitraq  

                A u některých pedálů zase není vybrání pro klíč, takže imbus je jedinou volbou.

                0 0
                • kyl  

                  Právě ale když je vybrání pro inbus mělké(4mm),tak se na tom moc bejčit nedá.Mám třeba dvoje šlehače,jedny mají 4mm a druhé 7mm.Sh 505 maj taky 4mm.

                  0 0
        • stařík  

          Ono je to tak vyrobené, aby se za jízdy, tedy při šlapání vpřed, pedál vždycky utahoval (a ne povoloval, páč to bychom byly všici každou chvíli na držce). Proto jsou závity opačný, takže stačí si trochu zatočit klikou a podržet pedál a je jasno, jaký to má závit. Jinak taky jinak – vždycky se povoluje proti směru pohybu kliky vpřed, tedy taky vždycky se povoluje směrem k sedlové trubce.

          0 0
          • obda  

            Já bych to nekomplikoval. Pravý pedál pravý závit, levý pedál levý závit :)

            0 0
          • pepek  

            Ale při šlapání se pedál právě povoluje, jak zde již bylo mnohokrát zmíněno.

            0 0
            • Rubi  

              proc?

              0 0
              • kyl  

                Stejně tak středové misky,teda krom mích.

                0 0
              • obda  

                Precese.

                Nejdřív jsem to taky chtěl staříkovi napsat, ale nakonec jsem se rozhodl to nekomplikovat ;)

                0 0
                • stařík  

                  Našroubuj si pedál na 1– –2 závity, přidrž jeho osu, aby se netočila a zatoč klikou vpřed a hned uvidíš, jestli se pedál za jízdy utahuje nebo povoluje, čili zašroubovává nebo vyšroubovává.

                  0 0
              • Evilcleaner  

                kdysi jsem četl, že to vychází z toho, že kdyby se ti kousl pedál, tak aby ti to neurvalo nohu a místo toho se povolil závit – pokud je to skutečně pravda, tak hádám, že to vychází z použití u starých dráhových kol – dorvané klipsny a frutošlap. ale uznávám, že to zní poněkud nedůvěryhodně.

                0 0
                • alinceb  

                  Taky jsem to někde slyšel…

                  0 0
                • obda  

                  Je to nedůvěryhodné ;) Opačný závit na levém pedálu vyřešil skutečný problém, kdy se levé pedály s pravým závitem furt povolovaly :)

                  0 0
                • mr.antik  

                  Myslim že jsem tohle četl v nějaký Pelotonu asi před dvaceti lety…

                  0 0
      • Tencovozikmin  

        mam takovy pocit ze je to na pedelu napsano sipka smeru na utazeni takze opacne bys to mel odtahovat

        0 0
    • iron.hide  

      ja uz asi polroka riesim vyndanie hlinikovej sedlovky z karbonoveho ramu, uz velmi dlho na to striekam GT85, WD40 aj Brunox, nepomaha nic :( a velku silu pouzit nechcem, aby mi nepraskol ram.

      0 0
      • alinceb  

        Pokud ti nezáleží na osudu sedlovky, tak ji upni do svěráku a toč rámem. Rám, který má vozit 100 kilového chlapa, tohle musí vydržet.

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Vymrazit.

        0 0
        • Esi  

          přesně sedlovku zapíchnout do kýble s ledem a chvíli počkat to by mělo stačit

          0 0
    • j_vrba  

      Hodinu s tím bojuju a nehne se to ani o milimetr, takže asi servis…

      0 0
    • j_vrba  

      Trubku nemám, Klíčem a imbusem.

      0 0
      • Rubi  

        tak na ten klic slapni aspon nohou…

        0 0
      • mart910  

        sundej sedlo a pouzij ho jako prodlouzeni paky na imbus :D kdyz to nepude tak bud tocis spatne nebo to vyhod a kup nove kolo :D

        0 0
      • zimic  

        Ted uz je to otazka cti. Misto imbusu navar sroub hlavou ven at mas kam dat racnu. Klika to neprezije, ale pedal musi ven…:-)

        0 0
    • j_vrba  

      Taky zkoušeli. Ted už ve dvou

      0 0
      • Bokec  

        To neni mozny. Vsechno jde povolit. Staci 500mm trubky.stara sedlovka.stara riditka atd.

        Nahrej to horko vzdusnou pistoli pak to poklepej a povol to. Klidne tam jeste nastrikej WD čko.

        0 0
      • xshreck  

        Já nasazuju klíč do ostrého úhlu vůči klice – když se chytně klíč a klika do dlaně a zmáčkne jak kleště, jde to povolit slušně. takové to páčení různě s protáčející klikou mě stálo vždycky úraz, tohle se mi osvědčilo jako silově i úrazově nej :-)) Ale tobě už asi nepomůže jen tak něco jak tak čtu

        0 0
        • Jakobo  

          Presne to tak delam, je to vyborne. U pedalu s 6hranem jde natocit klic vzdycky, u pedalu s drazkou to ale vzdycky nevyjde.

          0 0
        • djx  

          +1 … benefit je to, že si opravdu neserveš kůži až na kost… :-D

          0 0
    • Gustaf 81  

      taky jsem sem bojoval se slehacema, když sem prodával Gianta. typek mě držel kolo a já povoloval…vůbec to neslo…tak sem zapruzil, ono to povolilo a já si rozflakal celo o horní ramovku :D :D :D

      0 0
    • j_vrba  

      Ani hovno. metrová lešenářská tyč a ani se to nehne.

      0 0
    • j_vrba  

      Kašlu na to nechám to na servis.

      0 0
    • triss  

      Já jsem měl celkem dost zarostlé pedály a pomohlo video viz. níže.Dále úzký francouzák, protože stranový klíč zřejmě nebyl dost kvalitní a vždy se žvejknul.Jinak ten kus dřevěného hranolu jsem obalil hadrem, abych si neodřel lak a povoleno do 5ti minut,Bez toho videa jsem s tím zápasil snad 30 minut a nic.Tak můžete zkusit :)

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
      • zdenek  

        Na videu se to té sedlové trubce muselo hodně líbit. :-)

        0 0
        • Vilém  

          zvlaste doporucuji majitele karbonovych ramu.)

          0 0
          • triss  

            Tak samozřejmě se to musí dělat trochu s citem :) Ten chlápek je fakt tvrďák a ještě na boso :)

            0 0
    • j_vrba  

      KLič se mně onhul, sedlovku ze silničky jsem nenarval zpět do rámu pomohlo až kladivo. Takže tak. Jdu se mrknout na video.

      0 0
    • j_vrba  

      Nemám čím.

      0 0
    • j_vrba  

      Stejně jsem včera urval patku od přehazky takže když to dam do servisu tak at to udělaj tam rovnou. Rád se podívám jak ten servisák s tím bude bojovat :-))

      0 0
    • j_vrba  

      No snad dnes.....

      0 0
    • j_vrba  

      Patka je skladem, včera objednaná. Tak uvidíme…

      0 0
    • djx  

      Nemůžu se zbavit dojmu, že tento příběh na téma „Sundání SPD“ bude za chvíli aspirovat na Zlatý fond BF :-D

      0 0
    • j_vrba  

      jj bude.

      0 0
    • j_vrba  

      Takže story u konce. Přišel jsem do servisu. Borec si vzal asi 80cm dlouhy klič a začal povolovat. Po jednom zabraní řekl: " Sakra kdo to utahoval", pak zabral ještě jednou a bylo. Tak vzal druhej pedal, zabral a bylo. Cca 15 vteřin mu to trvalo. Takže si musím koupit pořádnej klíč a ne tu mrdku co mam.

      0 0
      • Tencovozikmin  

        A pritom takova blbost

        0 0
      • Espen  

        Teď už takovej klíč nepotřebuješ přeci. Prostě to tak nedorvávej.

        0 0
      • Rubi  

        asi bys mel posilit paratka, kdyz si mel stejnou paku a nepovolil si to :)

        0 0
        • j_vrba  

          já měl nějakej klíč cca 15 cm dlouhej krerej jsem ohl. Nebo jak někdo psal, že se mu žvejknul…

          0 0
          • Rubi  

            Jsi psal, ze mas metrovou lesenarskou tyc… Takze jeste vetsi paka :-D taky to ale chce nemit naradi z hrackarny no..

            0 0
    • j_vrba  

      Přesně tak.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Neboj taky jsem se s tím dělal půl hoďky než mě napadlo to nasadit na trubku. Teď už mažu závit a povoluje se to krásně.

        0 0
        • j_vrba  

          Taky jsem to namazal a budu to ted mazat pravidelně, respektive demontovat a mazat.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.