Správne radenie cyklistov v jazdných pruhoch pred križovatkou

136 nepřečtených
  • cykel

    Zdravím.

    Chcel by som vás poprosiť o radu/názor v súvislosti so správnym (resp. v rámci zákona o cestnej premávke) radením cyklistov v jazdných radiacich pruhoch pred križovatkou.

    Situácie:

    1. Cyklista vchádza ako prvý do jazdného radiaceho pruhu, v ktorom sa dá pokračovať buď rovno, alebo odbočiť vľavo (pruh je označený vodorovnou dopravnou značkou „kombinovaná šípka vľavo + vpravo“ – kam by sa mal cyklista správne (v rámci zákona) zaradiť, ak chce odbočiť doľava?

    Link1

    Zostať v pravej časti pruhu, presunúť sa radšej do jeho stredu, alebo dokonca k jeho ľavému okraju?

    2. Kam sa tu má cyklista ako prvé vozidlo v jazdnom pruhu správne (v rámci zákona) zaradiť, ak chce odbočiť doľava?

    Link2

    Link3

    Link4

    3. Tu pre zmenu bude cyklista pokračovať rovno.

    Kde by sa mal zaradiť v takto širokom pruhu, keď ku križovatke prichádza ako prvé vozidlo?

    Link5

    Vďaka.

    0 0
    • cykel  

      Ešte jedna situácia:

      4. V tomto prípade sa cyklista chystá odbočiť doľava, kam sa má v jednosmerke správne (v rámci zákona) zaradiť?

      Link6

      Vďaka

      0 0
      •  

        Cyklista nemá hlavně na silnici co dělat. Prosím.

        0 0
        • Yura  

          Vetsiho žaluda bych na BF asi tezko hledal..

          0 0
        • mr.ricardo  

          a na to jsi prisel jak, kokote?

          0 0
          •  

            Jedna z nejlepších věci kterou muže člověk zažít je potkat peloton teplousu v uplejch teplodresech kteří jedou přes celej pruh a nejsou schopni aspoň ***** uhnout na bok.. člověk aby pak furt dolejval vodu do ostřikovačů.

            0 0
            •  

              ty nemáš rád silničáře ? :-)

              Já zase nechápu lidi , co nosí značkové závodní dresy ..Jezdící reklamy a ještě za ně (ty dresy) zaplatí! a když se jich zeptáš , co vlastně to mají na triku za reklamu (a na co) ani nevědí… Takhle si tyhle vymóděné "bikery " dobírám ..

              0 0
              •  

                Já jezdím v košili a je to nejlepsi

                0 0
              • JendaH  

                Na Aliexpressu bohužel bývají jenom s debilními potisky (ještě když člověk potřebuje 4XL nebo 5XL, tak si nemůže vybírat) (a ne, za české ceny si to kupovat nehodlám).

                0 0
                • Smazaný účet  

                  5XL? Tvle, to jezdis na kole jen do hospody, ktera je za rohem, ne?

                  0 0
                  • JendaH  

                    Ne, jezdím v podstatě každý den do školy a do práce (kolo mám jako každodenní dopravní prostředek) a občas na nějaký delší výlet. V roce 2015 jsem ujel 4390 km, v roce 2016 4377 a letos zatím 3005. Kde jsem byl si kreslím do papírové mapy (aktuální fotka v příloze), kromě Prahy, ta by byla úplně celá modrá. V hospodě jsem byl – přemýšlím – letos asi jenom jednou a v pátek plánuji jít podruhé (a alkohol nepiju).

                    0 0
              • la-da  

                Tak to bych ani nepoznal, že si mě dobíráš :-). Ty vole, řešit, co je napsaný na dresu :-).

                0 0
                •  

                  no jestli chceš vozit na dresu reklamu na psí žrádlo nebo na dámský vložky -dej vědět! :-)

                  0 0
                  • xtonda  

                    Pokud dodáš kvalitní dres a kalhoty s reklamou na psí žrádlo výhodnějc než Kupkolo – Eleven, tak sem s tím.

                    0 0
                    • la-da  

                      Přesně…

                      0 0
                    •  

                      no já ještě do včerejška sponzoroval hradecký hokejový team Mountfieldu…:-)

                      cca 1000,– Kč z každého měsíčního platu!

                      0 0
                  • xtonda  

                    Tak co bude s těma dresama? V Pátek se má ochladit, potřeboval bych nějaký zateplený.

                    0 0
            • mr.ricardo  

              Ty budes asi hodne jednoduchej a zakomplexovanej clovicek. Ale to uz jsi tu, koneckoncu, nekolikrat predvedl.

              0 0
              •  

                Za to ty ses úplně v pohodě což jsi tu taky předvedl..

                0 0
                • mr.ricardo  

                  Vetsinou se chovam k lidem tak, jak se chovaji oni ke svemu okoli. Ke slusnym lidem slusne, ke kokotum jako ***** … Za ten mesic, co tu jsi, uz jsi se stacil zaradit a myslim, ze se mnou ostatni budou souhlasit. Najdi si na priblbly troleni jiny forum. Stejne evidentne na kole nejezdis, nicim smysluplnym jsi sem neprispel, takze jsi tu uplne zbytecny.

                  0 0
                  •  

                    A ty by jsi mě na tom kole naučil?

                    0 0
            • Smazaný účet  

              Pletes se. Jedna z nelepsich veci, jakou muze clovek zazit je kolona teplousu v aute. Teplousu, kteri jsou lini jet do mesta na kole nebo jit tech par kilometru pesky. Kvuli takovym lidem vznikaji zacpy. Protoze kazdy druhy musi jet 2km autem.

              0 0
            • Smazaný účet  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              0 0
      •  

        tady bych nějaký zákon neřešil a zachovalse dle konkrétní situace! tedy sledoval i provoz za mnou! Klidně bych zůstal uprostřed-je to menší riziko, že mě někdo sejme při odbočování vlevo, když on jede rovně nebo doprava!

        U nás v Hradci máme na křižovatkách vyhrazený prostor pro cyklisty těsně u hranice křižovatky.Tedy po vyznačeném pruhu můžeš dojet až tam a postavit se před všechna vozidla stojící za tebou! A je jedno jestli jedeš rovně nebo odbočuješ (samozřejmě musíš být ve správném pruhu).

        Při rozjezdu z hranice křižovatky je cyklista rychlešjí než auto a nijak řidiče za sebou neomezuje-to je praxe ve městě.

        Dokonce občas zkouším, zda mám větší akceleraci (do cca 100m) než souběžně stojící vozidla…a kupodivu ano!tedy pokud řidič nechce se mnou závodit-samozřejmě :-)

        0 0
    • Tencovozikmin  

      Normalne ukazi co chci delat a najedu do stredu tak,aby me auto nemohlo predjet a ukazu kam chci jet dal,jinak jedu pri pravem okraji.Hlavne vedet i co se deje za tebou. Jak chces z prave krajnice odbocovat do leva? Predpokladam ze se bavis asi o situaci kdy jede za tebou auto a proto taky musi byt jasne co chces delat.

      Toho kkt tomastomas si nevsimej nechapu proc tu jeste je,asi si ho admin oblibil za ty inteligentni prispevky.

      0 0
      • cykel  

        Predpokladam ze se bavis asi o situaci kdy jede za tebou auto a proto taky musi byt jasne co chces delat.

        Áno.

        0 0
        • Tencovozikmin  

          Kolik ti je?

          0 0
          •  

            Ses tvrdej kmíne.. ses ten kým by chtěl byt kazdej cyklista.. arogantní sobeckej pablb kterej umí všechno nejlíp..

            0 0
            • IndyCZ  

              Ses odskočil podívat do zrcadla?

              0 0
              •  

                Ale anoooo.. konečně humor na úrovni dospelyho člověka

                0 0
                • puka  

                  Tomášku, děkuji mnohokrát, že jsi znova dokázal všem poradit a osvětlit situaci. Bez tebe by toto vlákno nemělo smysl.

                  0 0
    • Espen  

      Když v tom tápeš, bude asi nejlepší křižovatky zdolávat jako chodec po přechodech :-). Jinak se chovej jako auto ne? Musí být ostatním řidičům prostě jasný kam chceš jet,aby s tebou počítali.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Má cykel řidičák? Pokud ano, tak by mu měla autoškola vrátit školné.

        Problém je, že se každodenně setkávám s tím, že ani řidiči aut nemají jasno v tom, jak si do křižovatky pro odbočení vlevo najet, pokud tam není vodorovné značení, tak úplně tápou a vymýšlejí nečekané a nebezpečné kreace, stejně, jako cyklisté.

        A tedy ani netuší, že ten cyklista zevlující u půlící čáry je cyklista odbočující předpisově doleva. A že cyklista, který se do křižovatky hrne středem svého jízdního pruhu se nepředjíždí a že určitě (pokud neodbočuje doprava) nebude uhýbat ke krajnici.

        Odbočení autem z hlavní na vedlejší vlevo úplně protisměrem a minimálně přes místo uprostřed, kdy bys, jako cyklista, měl stát, když z téže vedlejší odbočuješ doleva na tutéž hlavní (nebo jedeš rovně) a dáváš přednost, je v ČR normou.

        A nebavím se už o tom, že i s velkou dlouhou dodávkou, když si najedu doprostřed, tedy vedle mně zůstane plnohodnotný jízdní pruh pro protijedoucí, tedy i ty odbočující z hlavní doleva, tak se najdou exoti, kteří se mě z hlavní pokoušejí podjet vlevo.

        0 0
        •  

          no i když vím, kam s kolem do křižovatky zajet, tak bych tam vůbec nelezl! V současném provozu je to příliš riskantní a raději popojedu na chodník, nebo ještě raději slezu z kola a stanu se chodcem.

          0 0
          • Kubajsu  

            Ale prd. Nebezpečný jsou situace, kdy tě auto/autobus/ná­klaďák nebo i chodec nevidí. Uprostřed křižovatky jsi pro všechny viditelný úplně v pohodě a nikdo tě netrefí. Což naopak neplatí o různém popojíždění a objíždění podél chodníků – podstatná část řidičů vůbec netuší, že má zrcátka a o koukání do stran to platí stejně…

            0 0
            • Yura  

              Ja teda taky kdyz chcu odbocovat doleva tak kolikrat proste cekam u krajnice nez vsechno projede. Hlavne tam kde jezdi auta rychle a kde je to neprehledne, kde je to za zatackou apod.. Staci aby plechovkar chvilku nedaval pozor, podival se do mobilu apod. a opravdu nebude cekat nekoho na kole jak cestuje uprostred pruhu.. Nejlepsi jsou ti kamikaze, ktery vubec nezajima co se deje za nema, proste ukazou rukou a zataci..

              0 0
              • Kubajsu  

                Tak to je snad jasný; pořád platí nějaká pravidla o přejíždění z pruhu do pruhu. Jak pro auta, tak pro kola.

                Já to ale pochopil tak, že se jedná o situaci, kdy odbočuješ doleva a dáváš přednost ještě protijedoucím. A tam se prostě zastavit v křižovatce musí a každý s tím počítá.

                0 0
              •  

                Jediná rozumná reakce tady.

                0 0
        • tromboonen  

          Copak najet, ale vyjet po odbočení správným pruhem když je jich tam víc, to taky moc lidí neumí, je to boj…

          0 0
          • djx  

            Tady ale bacha – žádnej „správnej“ pruh neexistuje, protože po odbočení si můžeš vybrat jakejkoliv jízdní pruh (!) Tzn. pokud z křižovatky vedou např. dva pruhy doleva a ty stojíš v levým, můžeš se klidně zařadit do pravýho a obráceně. Samozřejmě nesmíš nikoho ohrozit (a asi ani omezit). Většinou toto málokdo dělá, ale vyhláška nijak nestanovuje, že bys např. musel použít ten pruh, ve kterým aktuálně jsi… Samozřejmě toto může být upravený vodorovným značením – pokud tam bude plná čára, tak je jasno…

            0 0
            • gerrard  

              To co pises plati jenom pokud neni vodorovne znaceni. Pokud je a to je skoro pokazde pokud je 2 a vice, tak jedes tam kam te vede.

              0 0
              • djx  

                No, úplně pokaždé to taky není, podívej se třeba na toto – první situace, co mě napadla – při vjezdu do Olomouce směrem od Přerova – dva odbočovací pruhy doleva, v křižovatce možná kdysi nějaký značení bylo, ale i tak mám pocit, že tam byla přerušovaná čára. Snad jsem ale nezažil, že by se někdo nedržel svýho pruhu, nicméně… může cokoliv… :-)

                0 0
                • gerrard  

                  Cara musi byt prerusovana https://mapy.cz/zakladni?… . To cos poslal, tak neni uplne dobre. To by chtelo dokreslit.

                  0 0
                  • djx  

                    Tjn… A jak si pak vyložit toto? (situace č. 7)

                    Konkrétně viz přiloženej obrázek (cituji):

                    PROTO PLATÍ, jsou-li před křižovatkou dva a více jízdních pruhů na odbočení:

                    • Jste-li před křižovatkou v pravém jízdním pruhu, ZA křižovatkou pokračujete v jízdě v PRAVÉM jízdním pruhu.
                    • Jste-li před křižovatkou v levém jízdním pruhu, ZA křižovatkou pokračujete v jízdě v LEVÉM jízdním pruhu.

                    To je přece v rozporu z vyhláškou, ne??? Nebo výraz „proto platí“ chápat jako doporučení? :)

                    0 0
                    • gerrard  

                      Nevim jak je presne vyhlaska a nemam cas to ted hledat, ale jel bych maximalne defenzivne a pocital s tim, ze vedle me v aute je vul. :)

                      0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Asi bude dobré si přečíst paragrafované znění.

                      §12 – Jízda v jízdních pruzích

                      (3) Je-li na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích v jednom směru jízdy taková hustota provozu, že se vytvoří souvislé proudy vozidel, v nichž řidič motorového vozidla může jet jen takovou rychlostí, která závisí na rychlosti vozidel jedoucích před ním, mohou jet motorová vozidla souběžně (dále jen „souběžná jízda“); přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu.

                      (5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy.

                      §17 – Předjíždění

                      (5) Řidič nesmí předjíždět

                      1. jestliže by se nemohl bezpečně zařadit před vozidlo nebo vozidla, která hodlá předjet,
                      2. jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích,
                      3. na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi,
                      4. dává-li řidič vpředu jedoucího vozidla znamení o změně směru jízdy vlevo a není-li možné předjetí vpravo podle odstavce 1 nebo předjetí v dalším volném jízdním pruhu vyznačeném na vozovce v tomtéž směru jízdy,
                      5. na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
                        1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,
                        2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
                        3. na hlavní pozemní komunikaci,
                        4. na křižovatce s řízeným provozem.
                      6. na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním.
                      0 0
                • racek_chechtavy  

                  konkretne tady, původne byl pruh jeden doleva a 2 rovně, po postavení Olympie v Holici, kvůli dopravě přemalovali znacení na 2 doleva a jeden rovně.Takže když budeš v pravym odbočováku doleva a pojedeš rovně za křižovatkou tě stále čeká spojení původních 2 pruhů :-)

                  0 0
        • cykel  

          Nemám vodičák, idem na to pomocou samo-štúdia:

          Bicykel

          Automobil

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Aha, to mnohé vysvětluje. Vystavuješ se ale riziku, že si některá pravidla vyložíš úplně špatně a pokud by sis někdy ŘP dělal, tak budeš mít v autoškole zaděláno na problém.

            0 0
            • cykel  

              To je celkom možné, a preto sa snažím samo-štúdium korigovať (niečo som už musel naprávať) na fórach, proste všade kde sa dá, i pozorovaním vodičov na cestách. :)

              Inak, ak môžeš poradiť, tak nevieš náhodou o nejakom odstavci v českom zákone o cestnej premávke, či sa majú vozidlá radiť v radiacich/od­bočovacích pruhoch za sebou, nakoľko sa mi sem-tam ako cyklistovi pred semaformi stáva, že sa automobil v širšom radiacom/odbo­čovacom pruhu natlačí vedľa mňa a potom neviem, kto má na zelenej prednosť.

              Vďaka.

              0 0
              • racek_chechtavy  

                nikdo nemá prednost, když jste vedle sebe rozjedete se stejne a auta te jednoduse budou objízdet…

                0 0
                • cykel  

                  Vďaka.

                  1. No ale porušujú vodiči áut zákon, keď sa natlačia vedľa mňa, alebo nie?
                  2. „Objíždět“ alebo „predjíždět“? Lebo „objíždí“ sa stojace vozidlo, prekážka alebo chodec ale nie cyklista v pohybe, nie?
                  0 0
                  • racek_chechtavy  

                    Neporušují.

                    0 0
                    • cykel  

                      Vďaka, ale mohol by si to podoprieť nejakým odsekom zo zákona?

                      A čo dva autá vedľa seba v jednom pruhu, napr. v ľavom odbočovacom pred semaforom na červenej?

                      Kto má potom prednosť, resp. môžu sa vôbec takto zaradiť?

                      Vďaka.

                      0 0
                      • racek_chechtavy  

                        Já nic podpírat zákonem nebudu, nejsme ve správním řízení :-) na to náladu nemám, najdi si to sám.

                        protože jsem se dobře vyspal, tady máš odkaz

                        To už je na mě moc, 2 auta v jednom pruhu…co dalšího si vymyslíš?

                        0 0
                        • cykel  

                          Já nic podpírat zákonem nebudu, nejsme ve správním řízení :-) na to náladu nemám, najdi si to sám.

                          Ak je to len tvoj dojem, tak by som sa naň moc nespoliehal.

                          To už je na mě moc, 2 auta v jednom pruhu…co dalšího si vymyslíš?

                          Celkom reálna situácia napr. tu, kde je cesta široká:

                          https://www.google.sk/…13312!8i6656?…

                          0 0
                          • gerrard  

                            Kde tam mas nakreslene ty pruhy?

                            0 0
                            • cykel  

                              Podľa mňa to, že tam nie sú nakreslené pruhy, nie je až tak podstatné, ale ak áno, tak zmeňme lokalitu:

                              https://www.google.sk/…13312!8i6656?…

                              Tu sa určite zmestia dve autá, ak by niekto z ich vodičov chcel.

                              A cyklista, ktorý by chcel odbočiť vľavo, to znamená, že by sa zaradil čo najviac vľavo, tak vodič automobilu by sa po pravici cyklistu dokázal zaradiť v pohode a aj to tak niektorí vodiči áut robia.

                              Mňa by celkom zaujímalo, či náhodou neporušujú pravidlá cestnej premávky, a ak áno, tak ktoré.

                              0 0
                              • gerrard  

                                Tady taky nemas pruhy, ale jeden pruh pro vsechny smery odboceni, takze taky nic. A je to na tom jak moc je kdo vul a ma potrebu se nekam cpat. Ja bych na kole vychazel z toho, ze jsem ten zranitelnejsi a podle toho bych se choval. Spis bych se pri odbocovani vlevo drzel nekde uprostred nez se cpal uplne doleva. Nechal bych dost mista tem doprava i tem doleva.

                                0 0
                                • cykel  

                                  No tak radiace/odbočovacie pruhy na vozovke nemáš vyznačené, ale máš jeden pre každý smer jazdy.

                                  0 0
                                  • cykel  

                                    … samozrejme s tým, že ten jeden pruh umožňuje pokračovať do všetkých smerov…

                                    0 0
                            • cykel  

                              Podľa staršieho slovenského zákona o cest. premávke (kde je to z môjho subjektívneho pohľadu uvedené asi najzreteľnejšie) – odbočovanie vľavo, § 13, ods. 5:

                              https://www.slov-lex.sk/…9720101.html

                              (5) Pred odbočovaním vľavo je vodič povinný zájsť čo najbližšie k stredu vozovky, ako mu to dovoľujú rozmery vozidla vzhľadom na šírku vozovky; na jednosmernej ceste zachádza až k ľavému okraju vozovky.

                              0 0
    • plzakj  

      http://www.vsechny-autoskoly.cz/…/odbocovani/

      Mas tam odpoved na vse. Cyklista je ridic vozidla.

      0 0
      • cykel  

        Nie tak celkom.

        Auto má cca šírku 2 m, cyklista asi 60 cm.

        Auto si v pohode pre seba zaberie celý jazdný pruhu, keď sa obvykle pohybuje v jeho strede (pričom podľa zákona by sa malo tiež ako cyklista pohybovať pri pravom okraji vozovky alebo pruhu) a nikto to nerieši.

        Lenže skús ísť ako cyklista v strede pruhu 20 km/h, teda brzdi autá, ktoré môžu ísť v obci max. 50 km/h.

        Asi niekto na najbližšej červenej vystúpi z auta a jednu ti pridr… :)))

        Cyklista má aj oproti motorovým vozidlám jednoznačný rýchlostný hendikep, čo sa prejaví hlavne pri snahe cyklistu odbočiť vľavo, resp. zaradiť sa do ľavého odbočovacieho pruhu. Niekedy pri hustej premávke je to takmer nemožné.

        Ďalej, pri odbočovaní cyklistu a auta vľavo zároveň, ak sa cyklista zaradí až úplne k stredovej čiare vozovky alebo k ľavému kraju ľavého odbočovacieho pruhu, tak v podstate 2× nebezpečne skríži vodičovi auta jazdnú dráhu, ktorý ho nemôže pred križovatkou alebo v križovatke predbiehať, na čo má zo zákona právo.

        Podľa mňa je zákon o cestnej premávke urobený úplne naprd, t.j. nezohľadňuje cyklistov a situácie na vozovke vyplývajúce pri kombinovanej cestnej premávke motorových a bezmotorových vozidiel.

        0 0
        • MiKED  

          Zkusil bych chodit pěšky. Bude to nejbezpečnější.

          0 0
        •  

          cyklisti jsou nenápadně přesouváni na cyklostezky nebo pro ně vyznačené pruhy..a raději trochu pozlobím chodce a jedu po chodníku než riskovat na nějaké frekventované křižovatce bez jízdního pruhu určeného cyklistům!

          Mohu s klidem říct , že u nás v Hradci neznám křižovatku, kde by šlo cyklistovi o zdraví (není nucen ji využívat) vždy se dá jet buď po cyklostezce, v pruhu určeném pro cyklisty nebo prostě kousek po chodníku.(většinou jsou poloprázdné).

          0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          V křižovatkách předjíždět sice můžeš, ale nikde a za žádných okolností nesmíš zleva předjíždět vozidla odbočující vlevo, protože taková máš předjíždět zprava. Bohužel, stejně jako Ty se chová i spousta dalších, kteří evidentně získali ŘP nějakou podivnou cestou.

          0 0
          • djx  

            Přesně tohle se mi stalo minulý týden v Itálii, kde s tím sice člověk tak trochu počítá, ale i tak to dokáže zaskočit… Vyjížděl jsem z úzké uličky na hlavní, už minutu jsem měl blinkr doleva, a když jsem se rozjížděl, tak najednou vedle mě najela ženská, která tu hlavní chtěla přejet rovně. Vzhledem k tomu, že si člověk hlídá oba směry, tak fakt nepočítá, že mu tam někdo takhle prasácky vjede… :) No naštěstí bez kolize, ale jako stačilo se rozjet a byli jsme v sobě… ;)

            Zaskočilo mě to tím víc, že jsem tam stál fakt aspoň minutu dvě a celou dobu s blinkrem, takže musela vidět, že odbočuju doleva…

            0 0
            • Kubajsu  

              V Itálii blinkr? Ale no tak :-)

              0 0
              • djx  

                Jo, já vím, no… :) Pochopil jsem už kdysi před časem v Řecku, že např. STOPky jsou spíš takový doporučení „dej si bacha“, a dokonce i autobusáci na ně kašlali :) Kupodivu je tam ale minimum nehod, nebo maximálně odřený plechy, protože každej počítá s tím, že ten z vedlejší ti tam prostě vjede apod., dá se na to celkem rychle zvyknout ;)

                Paradoxně když jsem vyjížděl z vedlejší (Řecko), tak ten na hlavní se divil, že jsem se mu tam ještě nenacpal a s naprostou samozřejmostí mě tam pouštěl a čekal, až tam konečně vjedu :-D

                0 0
              • Pavel  

                Nejenom v Itálii. Stačí zajet na Ostravsko; tam jsou blinkry doplňková výbava vozidel. :-)

                0 0
                • Petr L2  

                  Osobně jsem při první návštěvě zmíněného regionu dlouho vydýchával specifický způsob dojíždění do křižovatky z vedlejší. Auto jede z vedlejší do křižovatky největší možnou rychlostí , řidič se dívá před sebe, na poslední chvíli zabrzdí a teprve pak se podívá, jak to vypadá na hlavní. Na každé druhé křižovatce jsem proto šel na brzdy i když jsem byl na hlavní a pak vždy viděl nechápavý výraz řidiče co jako na té hlavní předvádím........ Samej machr a pak přijedou jednou do Prahy a jsou v prdeli a vyprávějí celý rok v hospodě jaký jsme v Praze řidiči prasata. .-)

                  0 0
                  • Pavel  

                    Jo, to jsou takové ty místní drobnosti a zvyklosti. A v absolutní dokonalost to vyladili na kruháči. :-))

                    Jak píšeš, Praha je proti tomu pohodička. :)

                    0 0
          • cykel  

            U nás sa sprava môže predbiehať iba vtedy, ak už nie je pochýb, že vozidlo vpredu sa chystá odbočiť vľavo (je zaradené pri stredovej čiare vozovky a bliká ľavou smerovkou).

            Lenže toto sa u nás nedá v križovatke, iba pred križovatkou, a keď vozidlo, ktoré predbieha pokračujem rovno (teda malo by predbiehať ešte pred križovatkou, hoci bežne to vodiči robia v T-križovatke).

            Nechápem, ako sa dá predbiehať v križovatke pri odbočovaní doľava a dávať pri tom blinkre na obe strany.

            To iba ak by si ho predbiehal zľava a nie sprava. Predbiehať v jednom pruhu sprava v zátačke doľava je nebezpečné, iná je situácia s dvoma odbočovacími pruhmi vľavo a ak sú pruhy v križovatke vyznačené, lenže na Slovensku je akékoľvek predbiehanie v križovatke zakázané a smú sa predbiehať len cyklisti a motocykle bez postranného vozíka.

            Zákon

            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Pak je potíž, že diskutuješ na fóru v ČR.

              0 0
              • cykel  

                To je celkom možné, a preto sa samo-štúdium snažím korigovať na fórach. :)

                0 0
              • cykel  

                Na jednom slovenskom bike fóre som s touto témou úplne nepochodil podľa svojich predstáv, a tak to inštinktívne skúšam ďalej, tam, kde sú zákony o cestnej premávke veľmi podobné; a kde rozumiem jazyku. :)

                0 0
          • cykel  

            >> V křižovatkách předjíždět sice můžeš, ale nikde a za žádných okolností nesmíš zleva předjíždět vozidla odbočující vlevo, protože taková máš předjíždět zprava. Bohužel, stejně jako Ty se chová i spousta dalších, kteří evidentně získali ŘP nějakou podivnou cestou. <<

            Ja som myslel napr. takúto cestu, kde chcem ako cyklista odbočiť vľavo, a tak sa podľa zákona o cestnej premávke pred odbočením zaradím čo najbližšie k stredovej čiare (t.j. vľavo), lenže nedočkavý vodič auta za mnou, ktorý tiež odbočuje vľavo, ma predbehne v križovatke sprava, alebo sa ešte predtým natlačí ku mne po mojej pravici (natlačí sa takto auto vedľa auta? – nie! – tak prečo vedľa cyklistu môže? – alebo podľa zákona nemôže? – a podľa ktorého paragrafu, odseku?):

            Link

            Takže nechápem, ako môže vodič auta, ktorý odbočuje za cyklistom vľavo, predbehnúť bezpečne cyklistu v križovatke, ktorý pred ním tiež odbočuje vľavo.

            Však, keď sa bude cyklista po odbočení znovu presúvať k pravému okraju vozovky, tak práve vtedy do neho napára auto, ktoré ho bude predbiehať sprava!

            Preto, čo viem, tak cyklista a motocykel bez postranného vozíka sa na Slovensku podľa zákona môže v križovatke predbiehať len klasicky zľava (tak to aj vodiči áut robia, keď jazdím na bicykli)!

            Potom ešte u nás platí toto:

            http://www.zakonypreludi.sk/zz/2009-8

            http://www.aaautoskola.sk/p015.html – Animácie/animácia

            (1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

            Lenže:

            (5) Vodič nesmie predchádzať,

            1. pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
            0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Předjíždění zprava se samozřejmě týká situace, kdy jeden účastník odbočuje vlevo a druhý jede rovně. Pokud oba odbočují vlevo, mohli by tak maximálně jet souběžně, tedy by v tomto případě musel řidič auta cyklistu předjíždět normálně zleva.

              0 0
    • cykel  

      Na takto širokej ceste je podľa mňa zbytočné sa radiť úplne vľavo, v časti vozovky určenej pre smer jazdy cyklistu, lebo automobil, ktorý bude tiež odbočovať vľavo, sa jednoducho zaradí vedľa cyklistu – po jeho pravej strane a skríži mu cestu (alebo cyklista autu) pri odbočovaní.

      Osobne sa mi to už stalo a to v „normálnom“ cca 3 metrovom pruhu s možnosťou odbočenia vľavo a vpravo. Chlapík sa normálne natlačil vedľa mňa po mojej pravici, akoby sa chystal odbočiť vpravo, lenže išiel opačne. Jedná sa o celkom nebezpečnú situáciu.

      Link

      Skôr by som sa na bicykli zaradil niekde v strede pravej polovice cesty, nech sa auto pred odbočením doľava zaradí po mojej ľavej strane, kde ho mám viac na očiach, ako keby sa zaradilo napravo odo mňa a potom by mi skrížilo cestu pri vzájomnom odbočovaní vľavo, čo je dosť nebezpečné.

      Existuje nejaký odstavec paragrafu v zákone o cestnej premávke, ktorý prikazuje vodičom vozidiel radiť sa v radiacich pruhoch pred križovatkou výlučne za sebou, teda zakazuje radenie vedľa seba v jednom pruhu?

      Ak nie, tak potom je vážne najlepšie, radiť sa ako cyklista pred križovatkou do stredu jazdného pruhu, nakoľko vodiť automobilu si dovolí omnoho viac voči cyklistovi než voči vodičovi iného auta, lenže v širokom pruhu takéto radenie nemá moc zmysel, nakoľko cyklista tu nedostane od vodičov motorových vozidiel žiaden rešpekt.

      Vďaka

      0 0
    • myscho  

      A o ktorej krajine sa bavime?

      0 0
      • cykel  

        O Česku, ale čo v poslednej dobe čítam oba zákony o cestnej premávke, tak sú si veľmi podobné.

        0 0
        • pepek  

          A kdy plánuješ na tom kole vyjet? (Aby se to tady včas vyřešilo.)

          0 0
          • cykel  

            V najbližšej dobe neplánujem, takže žádnej spěch. :)))

            Iba ma táto otázka celkom zaujíma.

            0 0
    • cykel  

      Předjíždění – § 17, ods. 5


      https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

      "(5) Řidič nesmí předjíždět

      1. na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
      1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,
      2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
      3. na hlavní pozemní komunikaci,
      4. na křižovatce s řízeným provozem."

      Podľa tohto odstavca sa môže vodič automobilu, motocyklu alebo bicyklu zaradiť pred križovatkou vedľa cyklistu a motorkára (bez postranného vozíka), t.j. nie je nutné dokončiť manéver predbiehania ešte pred križovatkou.

      Lenže, kto má potom prednosť už zákon nerieši, ako ani nie je stanovené, koľko cyklistov sa môže vedľa seba zaradiť pred križovatkou v „cyklo-boxe“, a kto má z nich napr. pri zelenom svetle semaforu, prednosť pokračovať v jazde.

      0 0
      • cykel  

        Zákon na Slovensku to trochu viac objasňuje, ale myslím si, že to moje predošlé tvrdenie je blbosť. Vážne neviem, či sa môže auto nasúkať vedľa cyklistu v jednom pruhu, alebo musí zostať za cyklistom, keď príde ku križovatke ako druhé:

        Predchádzanie = predbiehanie – § 15, ods. 5


        http://www.zakonypreludi.sk/zz/2009-8

        "(5) Vodič nesmie predchádzať,

        1. pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,"
        0 0
    • cykel  

      Odbočování – § 21, ods. 3


      https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

      „(3) Před odbočováním vlevo se musí (řidič – moja poznámka) zařadit co nejdále vlevo v části vozovky určené pro jeho směr jízdy s ohledem na rozměry vozidla nebo nákladu a šířku vozovky.“

      Platí to aj pre ľavý odbočovací pruh?

      Lebo často autá vidím stáť na červenej pred križovatkou v ľavom odbočovacom pruhu v jeho strede alebo vpravo.

      Vďaka

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Ne, v odbočovacím pruhu platí u nás ustanovení o pravém okraji. Nevím, jak na Slovensku. A znovu a ještě jednou: vozidlo odbočující vlevo se předjíždí zprava, pokud vůbec!

        0 0
        • cykel  

          Vďaka.

          Včera som nad tým uvažoval a dospel som k tomu istému záveru, že v ľavom odbočovacom pruhu by sa mal vodič vozidla (a teda i cyklista) umiestniť normálne vpravo.

          Aj na Slovensku to platí, len som nevedel, kedy ktoré pravidlo…

          0 0
        • cykel  

          Ne, v odbočovacím pruhu platí u nás ustanovení o pravém okraji.

          Ak ťa ešte môžem poprosiť, tak by ma zaujímalo, kde presne sa to v českom zákone píše.

          https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

          Vďaka

          0 0
    • cykel  

      Nepoznáte nejaké diskusné fórum s machrami na výklad zákona o cestnej premávke?

      Vďaka.

      0 0
      • MiKED  

        Asi nejsem jediný, kdo nepochopil, o co ti vlastně jde. Dostal jsi spoustu odpovědí, přesto ti evidentně nestačí.

        0 0
      • Tencovozikmin  

        Zajdi si na BESIP,nebo ministerstvo dopravy,mozna postaci autoskola,taky už nerozumim co timhle sledujes a kam smerujes. Jak uz rikal jeden klasik „pokud jezdis obezretne,neni potreba dodrzovat zadne bezpecnostni predpisy“ :-)

        No a pak psal tady jeden kkt,cyklista na silnici nepatří. Tak si to preber :-).

        0 0
        •  

          Sám ses ***** kmíne až te někdo sejme autem tak se nediv když radis takovýhle veci

          0 0
          • Tencovozikmin  

            Jsem rád že jsi se poznal a že meleš kktiny úplně mimo je všem jasné,vem si bobulku a klídek,o mě starost mít nemusíš. Jestli by to nechtělo založit zas nějaké inteligentí vlákno v kterém by ses snažil z udělat z jiných vola. V tom co už máš smáznuté se ti to vůbec nedařilo,asi to bude tím že jsi jenom kkt. Takže dopij kakao,uklid pokojiček a můžeš jít ven na pískoviště,hlavně opratrně při tvoření báboviček at se zase nebouchneš lopatičkou do hlavičky a přes přechod se radši nech převest maminkou.

            Jinak to tu nemíním zasírat debatou s kktem.

            0 0
            • Stingray  

              Tvl, už aby začala škola a tyhle vocasové snad zmizej :-O

              0 0
            •  

              Chcu jít na kolo dneska ale musím počkat než se vrátí mamka z práce protože sám na kolo nemůžu.. kokote

              0 0
      • Delkim  

        A k čemu ti to bude? Když si budeš nějaké právo na silnici vyžadovat „silou“ (tj. třeba vjetím před auto), tak tě někdo sejme, ať už omylem nebo naschvál.

        Jezdi defenzivně a s hlavou na krku, ne v prde.i......

        Žádná nařízení a pravidla tě neochrání.

        Těch, co měli pravdu jsou na hřbitovech mraky…

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Jakákoliv dobrá (nepodvodná) autoškola bude stačit.

        0 0
        • pepek  

          Ale on potřebuje vyjet hned, třeba zítra. To je neřešitelný problém. . . .

          0 0
          • IndyCZ  

            Doteď nejel skrz křižovatku? Pokud ne a potřebuje vyjet hned, tak sesednout a přejít…

            0 0
    • Wojtkingson  

      Hlavně bacha na blinkry… Všímám si, že spousta lidí v autech neřeší blinkry, takže je dobrý očekávat od nich cokoliv :D

      0 0
      • Delkim  

        Co v autech, ale ani na silničce spousta lidí blinkry nevozí!

        0 0
        • Coural  

          na silničkách se mává ploutví. Jen minulý týden jsem předjížděl kluka na cyklostezce a on se zrovna v tu chvíli otočil a když viděl jak ukazuju, tak mi to tam poslal. Pak z něj vypadlo, že si myslel, že mávám aby uhnul, abych mohl projet :-)

          0 0
          •  

            uff..ty na cyklostezce máváš ploutví? Když jsme ještě jezdili tréninky na silnici, tak jsme mávali ploutvema jen když byla na silnici nějaká překážka nebo díra :-)..

            a při odbočování vlevo se raději 3× otočím a na ploutev zapomenu, než hodit ploutví a neohlédnout se..

            0 0
            • MiKED  

              Tebe bych nechtěl potkat na silnici!

              0 0
            • Coural  

              Já to mám zažité už 35 let. Asi je to komické, když ve 23:00 odbočuji na auto i lidu prázdné ulici a dávám si znamení o změně směru jízdy. Na cyklostezce to má ještě jeden efekt. Někteří zmatení jedinci pouštějí řídítka a v domnění, že je zdravím, mi také mávají a pak pokračují v přímém směru :-)

              0 0
      •  

        ..zkušenost-nevěřit světelným signálům ani na semaforech ani na vozidlech! Mladýmu říkám- máš zelenou? raději se rozhlídni, jako by nesvítila! Jedeš z vedlejší a auto na hlavní bliká že odbočuje doprava před „tvojí křižovatkou“ ? Nevěř tomu, dokud neodbočí…atd.

        Praxe je nejlepší škola!

        0 0
        • Wojtkingson  

          Jj, myslím že je už pár lidí na onom světě, kteří by mohli mít na pomníku: Ale já měl přednost… Já třeba ani moc nesleduju auta (nijak moc podrobně) Jako spíš se snažím koukat na řidiče, kteří v nich jedou jestli o mě ví atd. Čeho se nejvíc bojím, že mi někdo jednou někde otevře dveře od auta a já budu blízko :D

          0 0
      • HonzaRez  

        V zimě na silničce blinkry vozím, a taktéž mávám ploutví a předem se rozhlížím. Nejde dělat jedno bez druhého… A když na mě na cyklobuznostezce lidi koukají jako na idiota, když ukazuju, tak jsem rád a uspokojuje mě to…

        0 0
    • Smazaný účet  

      Tak u toho Linku5 pri pokracovani rovne by ses mel zaradit co nejvic vlevo, ne?

      Kdyz budes stat uprostred, mohl bys blokovat cestu autu, ktere bude stat za tebou a bude chtit odbocit doprava …

      0 0
      • cykel  

        Ale, ak sa cyklista zaradí vľavo, tak zas môže prekážať vozidlu za ním, ktoré chce odbočiť vľavo.

        Mám dojem, že niektoré situácie na ceste nemajú ideálne riešenie. :/

        0 0
    • cykel  

      Ešte skúsim jednu otázku:

      Porušuje cyklista pravidlá cestnej premávky, ak sa pohybuje v jazdnom pruhu (pri pravom okraji) cez križovatku rýchlejšie než automobil v tom istom jazdnom pruhu, t.j. dostane sa (nakrátko) pred toto vozidlo?

      Vďaka, že ste sa mi snažili pomôcť. :)

      0 0
      • racek_chechtavy  

        kolik ti je let, že se ptáš na takové kraviny? to by jako měl počkat až odjedou všechny auta z křižovatky a jet jako poslední? až padne červená? OMG

        0 0
        • cykel  

          Ja len, že či sa vtedy nejedná o zakázané predchádzanie (předjíždění) cyklistu sprava.

          0 0
          • cykel  

            … a navyše v križovatke.

            Aj podľa českých cestných predpisov cyklista nesmie predbiehať auto (zľava, sprava) v križovatke.

            0 0
        • cykel  

          kolik ti je let, že se ptáš na takové kraviny?

          Ak sú to podľa teba „kraviny“, tak na ne jednoducho nereaguj.

          Podľa mňa to kraviny nie sú.

          0 0
      • Smazaný účet  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • 01carbon  

      Jen jeste poznamka at nejsi moc prekvapeny az vyrazis- rozhodne bych nespolehal na to, ze vsichni ostatni ucastnici sil. provozu (i kdyz trebas tu autoskolu absolvovali) se podle paragrafoveho zneni predpisu budou chovat. Naopak ocekavej odkudkoliv a cokoliv.

      To, že jsi paranoidní, ještě neznamená, že po tobě nejdou! (Joseph Heller)

      0 0
      • cykel  

        To je jasné, ale ak dobre ovládaš i teóriu, ktorú vieš následne využiť i v praxi, tak sa cítiš na cestách bezpečnejšie, lebo keď si uvedomuješ, čo ostatní vodiči (ne)smú, tak lepšie dokážeš niektoré nebezpečné situácie dopredu predvídať a tým sa im môžeš vyhnúť.

        0 0
        • IndyCZ  

          To bychom ale museli a priori předpokládat, že všichni ostatní účastníci provozu jsou v pravidlech silničního provozu dokonale kovaní.

          0 0
    • cykel  

      Zaujímalo by ma, ako je možné v Česku predbiehať (předjíždět) ostatné vozidlá cestnej premávky v križovatke riadenej semaformi a pri tom správne používať smerovky na signalizovanie zmeny smeru jazdy pri predbiehaní nejakého vozidla.

      A keď sú pred križovatkou napr. dva odbočovacie/radiace pruhy vpravo, či môže napr. vodič vozidla v pravom pruhu pri odbočovaní doprava predbehnúť vodiča v ľavom pruhu pri prechode cez križovatku a akým spôsobom.

      Vďaka

      Předjíždění – § 17, ods. 5


      https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361

      (5) Řidič nesmí předjíždět

      1. na křižovatce a v těsné blízkosti před ní; tento zákaz neplatí
      1. jde-li o předjíždění vpravo podle odstavce 1,
      2. jde-li o předjíždění jízdních kol, mopedů a motocyklů bez postranního vozíku,
      3. na hlavní pozemní komunikaci,
      4. na křižovatce s řízeným provozem.
      0 0
      • gerrard  

        Najdi si pojem soubezna jizda. Precti si ten zakon cely a zacni premyslet. :)

        0 0
        • cykel  

          Poznám túto situáciu (pojem), len neviem, jak sa to v Česku aplikuje v praxi. :)

          0 0
          • IndyCZ  

            Co tak si stoupnout někde na křižovatku a chvilku sledovat, jak to na ní ve skutečnosti chodí.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.