Správné nasazení kola a kotoučová brzda

24 nepřečtených
  • Sebasten4

    Ahoj všem,

    předem se omlouvám za možná pro někoho stupidní dotaz, ale jsem poměrně začátečník, takže pro mě to tak jednoznačné není.

    Takže pořídil jsem si své první kolo, které má kotoučové brzdy. Dneska jsem sundával přední kolo, aby se mi celé kolo vešlo do auta. Poté jsem přední kolo nasadil zpátky a když jsem ho na místě ve vzduchu roztočil, tak bylo slyšet takové jako dření – čili asi jsem to moc utáhl, že jo ? Takže jsem to pak samozřejmě povolil a už to bylo ok. Má druhá otázka je tato – když opět kolo roztočím na místě ve vzduchu a začnu brzdit, tak je slyšet opět takové jakoby „dření“ – to je asi to, když brzda sepíná a brzdí, je to tak ? :)

    A takový obecný dotaz – když kolo nasazujete zpátky, chce to asi trochu vychytat tu správnou pozici „zacvaknutí“ toho rychloupínacího systému, jak to šlo Vám a nějaké tipy, triky?

    Předem velké díky a ještě jednou omluva za možná banální otázky :)

    0 0
    • novas752  

      Předpokládám, že máš rychloupínák – tzn. upínat vždy na přibližně stejný odpor v páčce, před utáhnutim páčky kolo postavit na zem nebo naopak otočit na řídítka aby osa správně zapadla do patek a kolo nebylo ve vidlici nakřivo. Pomocí těhle dvou zásad docílíš, aby bylo kolo resp. osa vždy v co možná nejpodobnější poloze (u pevných os toto netřeba řešit).

      Natočení páčky (kam směřuje když je utáhnutá) by na to nemělo mít vliv, ale standartně je páka na levý straně kola a směřuje podél nohy vidlice nahoru.

      Ty zvuky jsou způsobené právě šikmým upnutím – kotouč dře o destičky (a/nebo je ohnutý). Když kolem točíš ve vzduchu a zabrzdíš, mělo by se zastavit v podstatě okamžitě. A hlavně ty brzdy ničim nemaž. ;)

      0 0
      • Sebasten4  

        Děkuji za odpověď :) Ano, mám rychloupínák. Jinak když kolo nasazuji a utahuji, vždy ho mám položené na zemi.

        Jinak mám na tebe ještě jeden dotaz – které zvuky máš na mysli ? :) Když jsem rychloupínací systém moc utáhnul, tak to jakoby dřelo, když jsem s kolem normálně jel. Tak jsem to povolil a v pohodě. Ale když kolo nadzvednu, roztočím a zabrzdím, tak brzdí v pořádku, okamžitě, bez problému, ale jak zmáčknu brzdu, tak je slyšet jakože „dření“, nebo spíš takové „broušení“, to je asi lepší popis nebo nevím jak bych to lépe popsal :D prostě asi je to ten zvuk jako když kolo brzdí, ne? :) Přeci když ten kotouč brzdí, tak to není úplně bez žádného zvuku ? :)

        Jinak kolo je nové, nikde jsem s ním netřísknul, žádnou tašku jsem na kotouč nehodil, takže to by mělo být v pořádku :)

        0 0
        • novas752  

          Když se kolo točí a nebrzdíš, nemá to z brzdy vydávat zvuk žádnej. Pokud ano (a kolo je upnutý rovně), je potřeba vycentrovat třmen (povolíš dva šrouby co držej třmen na vidlici, stiskneš páku brzdy, pozvolna šrouby utáhneš, ale někdy je potřeba s tim ješt trošičku hýbnout „ručně“) nebo srovnat křivý kotouč (to poznáš tak, že kotouč cinkne pravidelně x krát za otáčku, ale neševelí stále).

          Když to brzdí, tak to samozřejmě zvuk vydává, ale pokud neni mokro, nemělo by to vrzat nebo pištět – to je většinou příznak zamaštěný brzdy.

          0 0
          • Sebasten4  

            Reaguji na tu první větu – když se kolo točí a nebrzdím, tak to nevydává absolutně žádný zvuk.

            0 0
            • novas752  

              Tak nevim co řešíš. :)

              Když postupně mačkáš páku, samozřejmě se stane, že to začne „šustit“, ale nic moc se neděje. Prostě desky se dotknou kotouče, ale pístky na ně ještě nevyvíjejí dostatečný tlak pro brzdění.

              A opět to při namáčknutý páce může cinkat – kotouč lehce pokřivený, srovnat do 100% roviny to nejde nikdy.

              0 0
              • Sebasten4  

                Jasný, je to takové šustění – prostě jak píšeš, kotouče se začnou dotýkat, tak to začne vydávat zvuk.

                Nejedná se o takové to skřípání, co je slyšet na kilometry daleko když to máte v háji, asi víte, co myslím :D Tohleto to není :)

                Jenom jsem chtěl ujištění, že tohle je v pořádku :)

                0 0
        • Sunshine 29  

          Zkus upínák zatáhnout při stisknuté brzdě, pokud je dobře seřízený třmen mělo by to pomoci

          0 0
          • MlokCZ  

            Pokud vrátí kolo jinak než tam bylo (tedy jiné natočení dosedacích ploch náboje), tak to nepomůže. Dosedací plochy náboje se narozdíl od jiných ploch nefrézují a nejsou tak nikdy zcela přesně rovnoběžné (ono by u dost náboju to nemělo ani smysl frézovat, jednak nemají schválně hladký povrch a navíc jsou často závislé na závitu, který tam může zase vnést nějaké setinové nepřenosti v závislosti na zašroubování).

            A tím vznikne při různém natočení dosedacích ploch k setinovým nepřesnostem, které pak na kotouči v místě desek už mohou udělat desetiny a rozhodit seřízení brzdy.

            Pokud tedy ve chvíli než kolo sundá (ve stavu perfektního seřízení brzdy) nemá na neotáčivé části náboje značku, tak už pomůže při nasazení jen vyzkoušení více natočení náboje. Pokud to hned nesedne, tak zase povolit upínák a náboj pootočit dokud to nesedne. Je to pořád rychlejší a méně pracné než znovu seřizovat brzdu.

            0 0
        • Milan  

          Dobře nasazený kolo do patek, a pak možná ještě lépe vystředit třmen.

          0 0
    • Sebasten4  

      No je to trochu věda to nasazování předního kola vám povím :D Hodně jsem postupoval pomocí tohoto odkazu: https://www.youtube.com/watch?…

      Kolo mám na zemi a rám nasadím do patek, respektive si hlavně hlídám aby se kotoučová brzda správě trefila do té škvíry tak kam má. A poté už utahuji jak rychloupínák, tak i „šroubek“ na druhé straně a trochu si s tím „pohraji“, aby to bylo utažené, tak akorát.

      0 0
      • Espen  

        Pokaždé když vyndáš kolo, je velká šance, že ti po nasazení zpět bude cinkat kotouč o desky (85%)a po dvou třech pokusech budeš centrovat třmen. A to je vopruz!!! Takže časem minimalizuješ vyndavání kol a pořídíš nějaký nosič na kola :-). Ale je potřeba se to naučit a přijít na to sám, protože podobný rady chytráků jsou nejlepší :-D.

        0 0
        • novas752  

          Nebo vidli a náboj na pevnou osu.

          0 0
        • MlokCZ  

          Ale vůbec ne.

          To jen neumíte nasazovat kola. Pokud nejsou pevné osy, tak základem je mít značku na ose (na části náboje, který se neotáčí) a dávat kolo vždy stejně jak tam bylo, tzn. aby nedošlo k pootočení dosedacích ploch.

          Třeba u Fulcrumů nebyla potřeba ani značka, stačilo to dělat podle polohy matice pro vymezení vůle (dle polohy toho pojistného malého šroubečku). Ještě tak dělám u posledního jednoho zadního kola, kde nemám na HTkču vzadu pevnou osu

          Takhle jsem měl úspěšnost nasazení 100% bez seřizování brzdy a to i u brzd s malou mezerou mezi deskami jako Formule.

          Problém je až když dojde k rozebrání náboje (tedy třeba u Fulcrumů sundání té pojistné matice). Tam už to nevyjde s nasazení brzdy vždy. Ale i v tomto případě často pomůže pootočení náboje v patkách do jiné polohy, když ta první nesedne (značku už nepomohou v tomto případě, protože se rozebráním náboje rozhodí poloha dosedací levé a prvé plochy navzájem – i když ne vždy musí).

          0 0
    • Sebasten4  

      Pánové může mi někdo říci, co se stalo ? Je tam tak málo místa, že tam nejde kotouč vsunout.. Přes noc jsem nechal kolo postavené na vidlici na měkkém podkladu, ráno jsem chtěl přední kolo nasadit a tohle..

      0 0
      • racek_chechtavy  

        to je na vyhození brzd…

        ne sranda :-) roztáhni ty desky od sebe necím cím je neponicis (plast) nebo opatrne šroubovákem, nebo je vyndej, roztánhni a zpátky nasad.

        0 0
      • Slavoš  

        Že ty sis zmáčkl brzdu. :-)

        0 0
    • Sebasten4  

      Je to možné, že jsem ji zmáčkl při manipulaci, když jsem se kolo snažil dostat do výtahu.. :/

      0 0
      • jannk  

        Uplne nejlepsi je, kdyz kolo opres tak, ze je brzda zmacnuka delsi dobu. Ne vzdy jdou potom desticky od sebe oddelit :)

        0 0
        • Sebasten4  

          Už vím na co si dát bacha, naštěstí jsem se teď do takové situace nedostal :)

          0 0
    • Sebasten4  

      Díky za rady! Úspěšně roztáhnuto plastovým trsátkem rovnoměrně po celé šířce.

      0 0
    • xaver  

      proto se používají při vyndání kola rozpěrné vložky, buď specielní a nebo v autě máš nějakou kartu z parkovacího automatu, přeložíš, aby držela destičky od sebe a po vyndání kola ji tam vrazíš.

      0 0
    • xaver  

      proto se používají při vyndání kola rozpěrné vložky, buď specielní a nebo v autě máš nějakou kartu z parkovacího automatu, přeložíš, aby držela destičky od sebe a po vyndání kola ji tam vrazíš.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.