• Kenny806

    Zdravím,

    mám už druhým rokem kolo s hydraulickými kotoučovými brzdami a stále řeším stejný problém: po vyndání kola z vidlice a opětovném nasazení škrtá kotouč o destičky a vydává ne zrovna příjemný zvuk. Snažil jsem se to nějak řešit sám například podle návodu na http://www.ivelo.cz/…-brzd-hayes/ (mám brzdy Hayes Stroker Ryde), jednu dobu se to docela dařilo (úspěšnost kolem 20%) ale od letošního jara mi to za boha nejde. Když dám kolo do servisu, tak to dam dají do pořádku, ale po cca 200 ujetých km kotouč občas zazvoní (po prudkém najetí na nerovnost), děje se to však zřídka, takže to by mi tolik nevadilo. Problém je, že dříve nebo později musím kolo vyndat (defekt, převoz v autě) a když ho opět nasadím, problém je na světě.

    Pro úplnost ještě uvedu postup, jaký používám pro vystředění brzd:

    1)Sundám kolo

    2)Mezi destičky vrazím plochý tenký klíč a lehce je roztáhnu

    3)Povolím imbusy na třmenu

    4)Nasadím kolo

    5)Párkrát zmáčknu páčku (zkoušel jsem ttnhle krok vynechat i mačkat různou silou)

    6)Podržím páčku zmáčknutou (opět jsem zkoušel mačkat různou silou) a rovnoměrně postupně dotáhnu oba imbusy

    Po aplikaci tohoto postupu kolo roztočím naprázdno a kotouč nikde neškrtá. Ale ve chvíli kdy na kolo sednu a rozjedu se už zase vesele škrtá a zvoní. Nakonec to po 150. neúspěšném pokusu nevydržím a kolo dám do servisu, ale vzhledem k tomu že například kolo vozím v autě poměrně často je neúnosné po každém vyjmutí kola dávat bicykl do servisu.

    Ještě dodám, že kolo bylo naposled v servisu na přelomu března a dubna, kde brzdy seřídili pěkně (jen občas zazvonil kotouč při prudkém najetí na větší nerovnost). Jenže jsem od té doby už stihnul píchnout, takže přední brzda zase při jízdě vydává zvuk jako pojízdné železářství.

    Moc Vám děkuji za případné rady co se s tím dá dělat:-)

    P.S. Servisáka jsem na tohle upozorňoval a on říkal že netuší čím by to mohlo být, ale kontroloval jestli je rovný kotouč, jestli je systém odvzdušněný i jestli nejsou sjeté destičky.

    0 0
    • Kenny806  

      Ještě mě napadla jedna možná podstatná věc: když jsem měl kolo asi týden, podařilo se mi zmáčknout páčku při vyndaném kole (ještě jsem nevěděl že na to musím dávat pozor), takže jsem destičky roztahoval tupým kuchyňským nožem abych mohl kolo nasadit. Po dojezdu domů jsem ho dal hned do servisu, ale zhruba od té doby to zlobí.

      0 0
    • jIrI___  

      „Po aplikaci tohoto postupu kolo roztočím naprázdno a kotouč nikde neškrtá. Ale ve chvíli kdy na kolo sednu a rozjedu se už zase vesele škrtá a zvoní.“

      Tyhle věty v sobě skrývá řešení ;-). Chce to seřizovat na zatíženém kole. Takže k sobě sežeň někoho, kdo ti utáhne šrouby na třmenu zatímco ty budeš sedět na kole.

      0 0
    • RendyD  

      Já pořád nevím, ale nikdy se mi nepodařilo seřídit utažení tak, že bych zmáčkl a utáhl… Normálně utáhni kolo, povol třmen,koukni na mezery mezi deskama, přibližně utáhni jeden imbus, roztoč kolo, přibrzdi, koukni na mezeru a dolaď to povoleným šroubem, dotáhni natvrdo. Konec akce.

      0 0
      • RendyD  

        Ještě dodám, že taky koukám na kotouč, zda se při zmáčknutí páky nevychyluje ze středu, v tom případě ještě líp seřídím.

        0 0
    • HKou  

      Postup utahování třmenu při stisknuté páce funguje pouze v případě, že pístky se vysouvaji zcela rovnoměrně, což zřejmě i platí po vyčištění v servisu. V opačném případě se takto třmen posune ke straně a pístek, který se vysouvá lépe začne po chvíli zase škrtat.

      Třmen je třeba seřídit tak, aby byl kotouč přesně uprostřed třmenu (a pak už s ním nehýbat) a pokud to škrtá, tak vyčistit a rozchodit pístky.

      0 0
    • xshreck  

      Praktikuju tenhle rok pouze jeden jendoduchý postup (jen u přední brzdy protože nechci furt povolovat šrouby, které jsou ve vidli = nechcu pokurvit závity :D )

      Kolo nahodím a otáčím osou tak dlouho, dokud to škrtat nepřestane. Sice to chvilku zabere, ale dycky když mi začal škrtat kotouč tak jsem jen pootočil kousek osku a je to OK. Dělám to po každém nasazení kola. Je tu pár témat kde tohle řešili. Někdo si prý i značí v jaké pozici oska byla.

      Jináč nemáš povolené konusy?

      0 0
    • Ričmond1  

      Povolovat celý třmen je zbytečné, zrovna tak roztahovat destičky. Když ti šel kotouč ven, musí i zpátky, jenom to nechce mít na.rané v rukách. Potom si jenom pamatuj kolikrát jsi potočil oskou doleva když jsi ji povoloval a o tolik potoč doprava když ho tam dáváš zpátky.

      0 0
    • Ričmond1  

      Povolovat celý třmen je zbytečné, zrovna tak roztahovat destičky. Když ti šel kotouč ven, musí i zpátky, jenom to nechce mít na.rané v rukách. Potom si jenom pamatuj kolikrát jsi potočil oskou doleva když jsi ji povoloval a o tolik potoč doprava když ho tam dáváš zpátky.

      0 0
    • bukajcze  

      Zdravím.

      Trošku se zde přiživím.

      Měnil jsem na Avidech Elixir ® zadní desky za nový. Snažím se brzdy taky seřídit, ale vždy se mi desky vrátí do stavu, že obě škrtají o kotouč (a to docela fest – při roztočení kola neudělá ani jednu celou otočku.) Dával jsem mezi desky a kotouč kreditky, ale když pak zase zapumpuju brzdou bez kreditek, tak to zase drhne. Poradí někdo jak to vyřešit? (Moc kapaliny?)

      Díky

      0 0
      • Adin  

        Pokud si jen měnil desky, tak se to srovná samo, akorát to chvíli trvá. Měl jsem stejnou situaci, brzda byla fest utažená a drhlo to i po 50 km. Dal jsem kolo do servisu, kde odebrali kapalinu. Bylo to ok, ale asi po 100 km se brzdová páka úplně propadla. Tak zase kapalinu přidali a navíc se to zavzdušnilo, takže další trable.

        Zkus s tím odjet nějakou vyjížďku a brzdi primárně tou utaženou brzdou.

        0 0
    • Kenny806  

      Díky za rady, včera večer jsem to zkoušel rovnat tím postupem co popisoval Rendy D (by vočko srovnat, přitáhnout šroub a pak točit kolem a rovnat tak aby to nikde neškrtalo, dotáhnout oba šrouby). Vypadalo to pěkně, naprázdno se to točilo v pohodě a i když jsem kolo lehce pustil na zem tak to necinkalo. Ale sotva jsem dneska nasednul tak to zas zvoní jak o závod.

      Ještě si s tím zkusím trochu pohrát, ale obě ruce levý rozhodně nemám takže si myslím že v tom problém nebude.

      Každopádně jsem teď koukal, že Shimana SLX se prodávají za cenu kolem 3500 bez kotoučů (případně Avid elixir 5 za podobnou cenu s kotoučema) a donutilo mě to uvažovat o výměně brzd, což jenom umocnilo pročtení některých vláken tady na fóru ( http://www.bike-forum.cz/…e-160mm.html http://www.bike-forum.cz/…-ryde-2.html ) kde na Hayes Stroker Ryde – tedy moje současné brzdy – padá dost silná kritika a ty problémy jsou vesměs stejné. Co si o tom myslíte? Vyřeší se tím něco?

      Jinak konusy povolené nejsou, tam problém není.

      0 0
      • maroked  

        Při vystředování destiček je třeba je vystředit tak aby byl kotouč přimo uprostřed nebo aby byl bliž ku jedné z nich

        0 0
        • Pá-dlista1  

          Presne jak rikas. Bud tak nebo tak.

          0 0
          • maroked  

            Sorry ale to měla byt otázka zapomněl jsem tam dát otazník :D:D. Zajímalo by mě kdy a u jakých brzd se to tak dělá.Já mam avid juicy 3 a mam bliž jednu destičku ke kotouči od vyroby a zajimalo by mě jestli je možne to vystředit tak že by byl kotouč přimo uprostřed(škrta mi totiž trochu)

            0 0
            • Pá-dlista1  

              K jedne desticce (te pevne) se to dela jen u brzd s pevnym trmenem a pistkem(y) na jedne strane, aby se pri brzdeni tak nekrivil kotouc. Jinak ji muzes klidne vycentrovat doprostred.

              Pak by se to mohlo delat taky u brzdy, kde jeden pistek byl puvodne pohyblivy a ted uz je pevny :)

              0 0
        • jonti  

          Tak, aby byl kotouc uprostred, kdyz na kole sedit. Teda na fullu obecne bliz k jedne strane, zadni stavba neni nikdy uplne pevna.

          0 0
          • maroked  

            Takze na HT s hydrama avid juicy 3 to muže byt teda uprostřed ale to pak nechapu z jakého duvodu jsem to měl bliž k te jedné straně mam dojem že k levé.

            0 0
            • MlokCZ  

              I na HT se po zatížení kola téměř vždy aspoň o kousek pohne kotouč vůči deskám (malá tuhost rámu).

              A pohne se to směrem k vnitřní desce, takže vzadu se seřizuje na nezatíženém kole blíže k vnější desce (o kolik záleží na daném kole a jezdci).

              0 0
              • fousek  

                Tahle teorie je moc pekna, zvlast u brzd ktery maj minimalni vzdalenost desek od kotouce.

                0 0
      • Rorejs74  

        Proslo mi uz rukama vic typu i znacek brzd a vsechny tohle v urcite mire delaly. Uz mne to nebavilo to porad stelovat, takze ted osobne mam na vsech kolech ( moje + zena + deti ) na ose kola oznacenu pozici tak abych ho tam dal pokazde stejne … dokud se behem prepravy nezmackne naprazdno predni brzda, tak tohle problem resi 100%.

        Ted mam na kole Hayes Stroker Trail a nerekl bych ze je tam rozdil proti Avidum 5 nebo 7, ktery aktualne taky servisuju.

        P.

        0 0
        • iceek  

          Tomu nerozumim, jak mas oznacenou pozici na ose, aby jsi tam dal kolo stejne.

          Resp. co to znamena, ze ho tam stejne nedas??

          0 0
          • kyl  

            Třeba takto a kolo pak dáš do vidlice pokaždé stejně.

            0 0
            • nox159  

              u slusneho naboje s tim neni problem kolo tam muzes strcit jak chces ;-)

              0 0
              • kyl  

                Jasně,pokud je konec osy hladkej tak jo ale jak je tam závit,tak to pokaždé nesedne.Možná si všimneš že jedno vybrání na klíč je natřené zlatou barvou,to byla moje značka.

                0 0
                • nox159  

                  jj ja ti to neberu… jen rikam ze treba s hope nabou je to fuk jak to tam dam, pokazde to sedne tak jak ma… :)

                  treba u shimana je s tim problem no…

                  0 0
                  • kyl  

                    Tohle byla Grimeca a ten problém tu byl,u Novatecu nebo Sun Race je to taky jedno jak to tam dám.

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    A u Mavicu, u DT, u …

                    Měl jsem hafo nábojů a dělal to úplně každý. Spíš je to tím jaké kdo používá brzdy. Pokud nějaké s větším mezerou mezi deskami a kotoučem, tak malá změna při jinak nasazeném kole je fuk.

                    0 0
                    • nox159  

                      jj taky moznost jen rikam ze mi to u hope nab hope kotoucu a XT brzd nedela…

                      ale mam u predni brzdy nekde problem pri jizde ze sedla mi chodi kotouc az k telu třmenu v te mezere ( proste mi to krka o obe strany trmenu kdyz jedu ze stoje… celkem uvazuju nad tim cim to je

                      naba by mela byt ok kotouc to same vidim to na vidlici… epikon ( predtim R7) nebo jeste nejaky tip cim by to mohlo byt? už me to sere a 9mm upinak a redukce na nabu furt nikde.. :(

                      0 0
            • iceek  

              Dekuji :-), nekdy vyzkousim, jestli to ma nejaky vliv.

              0 0
            • Rorejs74  

              No ja to mam tak nejak podobne ( dve mensi znacky ohranicujici to vybrani ve vidlici ) ;-)

              P.

              0 0
              • unitak  

                Přiživím se tady a zeptám se na radu. Měl jsem nedávno defekt a od doby, co jsem sundal zadní kolo, abych si to spravil a následně nasadil kolo, tak mi drhne kotouč o vnější destičku. (brzdy Avid Elixir 5)

                1.) Když dotahuju upínákem tak se mi kotouč přibližuje čím dál tím více k vnější destičce a to při neutaženém stavu je úplně na vnitřní destičce. Btw nejdřív mi nešel upínák vůbec povolit, byl dotažený „na krev“, takže to teď taky upínám celkem na silno a kolo se pak vůbec netočí (pokud není utaženo vůbec točí se krásně)

                2.) Zkoušel jsem se o vystřezení na střed a bez úspěchu. Když povolím imbusy a pokusím se dát „prasátko“ co nejvíce na vnější stranu aby se to při dotahování „vyrovnalo“, tak to nepomůže. Zkoušel jsem dotahovat jak v nezatíženém, tak zatíženém stavu, mačkání brzdy, držení, prostě cokoliv a nejde to. Před defektem to bylo ok a nic nebrzdilo…

                Dík za pomoc, strávil jsem dnes půl dne hledáním na fóru a nic podobného jsem nenašel…

                0 0
                • Coffin Corner  

                  Sežeň si vizitky a na stranu, na kterou potřebuješ větší mezeru přidej dvě, nebo i víc, záleží na velikosti rozestupů od kotoučů. Potom zmáčkni brzdu a dotáhni. Je to osvědčená metoda.

                  0 0
        • fousek  

          Resenim jsou 20mm pevna osa vepredu a 12mm osa vzadu, samozrejme za predpokladu poradnyho ramu

          0 0
    • Hobbíkhonzík  

      Řešim úplně jednoduše nepovoluji třmen,pouze nasadim kolo,zmačknu brzdu a dotáhnu rychloupínák.V de­vadesátidevíti procentech naprosto v pohodě.

      0 0
    • PepikPHA  

      Vim, že tu takovýhle vlákno je asi 69×, ale taky jsem s problémemem na zadnim kolem škrtajícíh, ale rovných koutoučů se symetricky chodícíma pístkama bojoval a kupodivu to oproti mejm předpokladům nevyřešili ani na garančce. Včera už jsem skoro plánoval nákup novýho zadního kola s pevnější osou (tedy skoro 10 tis. Kč), ale nakonec jsem sehnal zátež kola a ještě jsem si s tim trošku pohrál a po projetí v ulici doufám, že úspěšně – koutouč ani necinknul – tentokrát kupodivu hned napoprvé.

      Jak tu někteří ostřílení cyklisti/mechanici naznačovali, utahovat třmeny se zataženou brzdou neni uplně dobrý řešení, protože koutouč se kroutí a je dost velká šance, že to neutáhnete ve správný poloze.

      1. Na nezatíženym kole vycentruju třmen na prostředek a s citem utáhnu. Na utahování se mi jednoznačně nejlíp osvědčil T-imbus Unior, ve kterym oproti šroubováku či ráčně máte mnohem lepší cit.
      2. Na kolo někoho posadim a mrknu jak se posunul koutouč vůči destičkám – v mém případě a asi to tak bude všude, se posunul blíž k vnitřní destičce. V tý zatížený poloze by asi při jízdě neškrtal, ale já mam asi o 30 kg víc než osoba co seděla na tom kole.
      3. Takže jsem na nezatíženym kole třmen na zadní brzdě vyšteloval tak, aby vnější destička byla těsně u kotouče. S citem opět utáhnul T-imbusem, aby se třmen dál nehnul. Dotáhnul momenťákem a projel. Super bylo uplně ticho, jen doufám, že se to zase nerozškrtá dřív, než dojedu od baráku do lesa.

      Takže při dalšim štelování zadní brzdy vim, že při mojí hmotnosti stačí třmen nastavit tak, aby vnější destička byla těsně u kotouče – při zatížení kola se koutouč posune do středu a při jízdě je ticho. Podobnej návod tu byl určite už x-krát, ale opakování je matka moudrosti a třeba to někomu pomůže.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.