Santour XCR odpružená vidlice - vyčištění

62 nepřečtených
  • ScottAspect

    Dobrý den,

    mám zmíněnou odpruženou vidlici. Jezdím na ní již tři roky a doposud jsem ji nenechával vyčistit. Vždy jsem do ní jen nastříkal trochu silikonu a chodila dobře. V poslední době se mi však zdá, že kluzáky takají zevnitř bahno a všelijaký bordel za tu dobu, co se tam dostal. Navíc začala při stlačení pískat a je to dost protivné.

    Když jsem viděl ceny, které si účtují cyklistiky za vyčištění, tak to se mi spíš vyplatí připlatit jednou tolik na novou… Chtěl bych se zeptat, jestli je náročné provést servis v domácích podmínkách (bez stojanu atd.) a jestli je zapotřebí nějaké speciální nářadí. Klíče a imbusy jsou samozřejmostí, ale myslím něco spešl.

    Děkuji

    0 0
    • tigermoth  

      Je to v pohodě. Povol šruby sezpod noh, klepni do nich ať pustí táhlo pružiny a pístnice tlumáku, pak to vyšrubuj celé a sundej spodní nohy. Vyčisti, vyměň vazelínu (vyměnil bych i stíráky) a slož. U Suntouru je obecně příjemná a jednoduchá údržba, teda myslím ty opravdové vidle.

      0 0
    • Evilcleaner  

      není na tom nic co bys nezvládl. jak sundáš spodní nohy tu už máš napsáno, potom co ji vyčistíš, tak dej vazelinu všude tam, kam patří. tj spodní i horní futra a taky zevnitř na stíráky. na měnění stíráků bych se vysral, pokud nejsou poškozené. až to uděláš budeš mile překvapen jak to chodí.

      jinak určitě použij vhodnou vazelinu, já používám silikonovou.

      0 0
      • ScottAspect  

        Ok, díky za reakce. Jak byde čas, tak se do toho pustím :-)

        Hlavně tedy, aby tam nebyl nějaký šrob, k němuž bude třeba nějaký specifický, předražený klíč.

        0 0
      • ScottAspect  

        Ok, díky za reakce. Jak byde čas, tak se do toho pustím :-)

        Hlavně tedy, aby tam nebyl nějaký šrob, k němuž bude třeba nějaký specifický, předražený klíč.

        0 0
        • ScottAspect  

          Ty nohy sundám tak, že jednoduše ve spodní části na obou tlumičích povolím imbus?

          0 0
          • novas752  

            Nejdřív ho skutečně jen povol a klepni do šroubu kladívkem přes kus dřeva (aby se šroub nepoškodil). Tím se „odrazí“ vnitřní část od vnějších nohou. Pak šrouby vyšroubuješ úplně, stáhneš vnější nohy, vyčistíš, namažeš vazelínou a zase složíš.

            Najdi si na YouTube nějaký video jak to vypadá (Je jedno jestli XCT, XCM nebo XCR, klidně i nějaká RockShox pružinovka).

            Jestli máš pružinovou verzi (nefoukáš do ní vzduch), tak klidně můžeš vyčistit i vnitřek vidlice – velkym plochym klíčem povolit šrouby na korunce, v jedné noze je pružina kterou jen vyčistíš, namažeš a strčíš zpět. V druhé noze je patrona a tlumící olej, který vyměníš (potřebuješ správnou viskozitu a správné množství). Zhruba 10–20ml oleje je dobré stříknout i do spodních nohou hned po nasazení na stíráky.

            Video třeba tady: https://www.youtube.com/watch?…

            Edit: Tak ten vnitřek bez speciálního nástroje nepůjde. Já se řídil ROckShoxem, kde jsou šestihrané matice.

            0 0
        • kyl  

          To leda že bys to kuchal i shora,tam je to na spec.plastovej klíč.

          0 0
          • pocestny  

            tyhle plastové klíče se dávaly kdysi zdarma s vidlicí

            0 0
          • scota  

            Jenže on nechce speciální nářadí takže jedině sikovky a hadr.

            0 0
            • Vilém  

              Slusni prodejci ten klic davaji ke kolu, byva pribalen.

              No a pokud u jde pouze o promazani, tak ten vrch ani rozdelavat nemusi.

              0 0
    • Kelib  

      OT: Proč všichni Suntour komolí na Santour? :D

      0 0
      • ScottAspect  

        Jsem si ani nevšiml pořádně, že je to Sun…

        Jinak, jestli dle vás není nutné rozebírat i vnitřek té vidlice (tam se jistě bordel tak snadnoi nedostane), tak to pro mě bude lepší. Nemám žádný plastový klíč a ****** to hasákem nebudu. Udělám jen ten základ. Já jen nechci, abych pískal. Kolo pak vypadá neudržovaně, tak nechci lhát :-)

        0 0
        • Vilém  

          Mozna to nekde padlo, ale pro jistotu se zeptam. To je pruzinova verze?Pokud ano, tak vic vyse. Sundat spodni nohy, vycistit je od stare vazeliny, delam to stetkou na cisteni lahvi a cyklostarem, prolit vodou, nechat uschnout, pak to napatlat nejakou vhodnou vazelinou a zpet slozit.

          0 0
          • ScottAspect  

            Ano, je to pružinovka. Udělám to jak píšete, nechce se mi s tím více babrat.

            0 0
            • ScottAspect  

              Heleďte, jednou jsem četl nějakou diskusi, už nevím stránku, kde předělali pružinovou Suntourku na olejovku. Jde to? Ne, že to mám v plánu přestavovat, spíš jen pro zajímavost.

              0 0
              • novas752  

                Mám pocit, že se akorát nenamažou stíráky vazelínou, ale olejem a pod stíráky (mezi vnitřní a vnější nohu) se vloží z molitanu vystřižená trubka nacucanej olejem.

                Podstata tlumení a pružení zůstane stejná, jen se tím trochu sníží vnitřní odpor, takže zlepší citlivost.

                Někdy na podzim to chci zkusit na mojí RockShox Dart2, což je velmi podobná vidle.

                0 0
                • ScottAspect  

                  Prosím vás, co když jsem povolil ty šrouby a ty nohy nejdou vytáhnout? Zarazí se mi v určitém místě a ven nejdou.

                  0 0
                  • tigermoth  

                    Musíš táhlo pružiny a pístnici vyklepnout přes dřevo nebo plast, pustí se to.

                    0 0
                  • Vilém  

                    Srouby musis lehce povolit o par otacek, klepnout na ne gumovou palickou, nebo treba pres dreveny spalik, cimz se uvolni spoj spodnich nohou a plunzeru. Pak srouby zcela vysroubujes a sundas spodni nohy.

                    0 0
                    • ScottAspect  

                      Jasně, díky.

                      0 0
                      • ScottAspect  

                        Tak se vše povedlo. Teď bych ještě potřeboval sundat ty stíráky, abych mohl pořádně vypucovat nohy. Nejsou tam nějak zajištěny nebo se prostě musí silou vyáhnout?

                        0 0
                        • novas752  

                          Zajištěny nejsou, vytahují se nějakým neostrým předmětem (např. plastová montpáka), ale i tak je můžeš poškodit. Vnitřní nohy můžeš vyčistit i bez sundání – stačí štětka na lahve nebo hadr na tyči, nějaký čistič/odmašťovač (cyklostar) a voda na vypláchnutí.

                          0 0
                          • ScottAspect  

                            Nakonec jsem je nevytahoval s tím, že trochu bordelu tam zůstalo. Vyčištění je znát. Jinak mm dvě otázky;

                            Protože nemám ten klíč na korunku, tak jsem nemohl vyčistit tu pískající pružinu. Dal jsem do ní alespoň trochu silikonového oleje, aby se kdyžtak naředila vazelína. Není to chyba?

                            Dal jsem vazenínu i na kluzáky. Při zpětné montáži ji stíráky setřely, tak mi došlo, že tam asi nepatí a setřel jsem ji. Je to správně?

                            0 0
                            • tigermoth  

                              Vazelínu nandej dovnitř vnějších noh, pěkně na futra a kolem nich, aby to šavle roztahaly po svojem povrchu.

                              0 0
                              • ScottAspect  

                                Něco tam snad zbylo, stíráky to setřely.

                                Nevadí, že jsem do té pružiny nastříkal silikon?

                                0 0
                                • novas752  

                                  Ne, proč by mělo? Vazelína by sicel byla lepší, ale silikon je aspoň dost vzlínavej a mnohem lepší než nic.

                                  0 0
                            • novas752  

                              Jojo, vazelínu mazat zevnitř na gufera a na kluzný pouzdra.

                              0 0
                • ScottAspect  

                  Zdravím, je třeba namazat zevnitř i ty nohy vazelínou? Já namazal jen stíráky silikonem a pak kluzáky vazelínou. Nohy jsem vypucoval hadrem. V servisu mi řekli, že XCR má nohy zevnitř nějakého speciálního povrchu, který se musí prý důkladně vymazat, tak nevím.

                  0 0
                  • allrose  

                    namaž spodním nohám futra

                    0 0
                  • novas752  

                    Kluzný pouzdra i gufera vazelínou co nesežere gumu (= bez lithia, např zelenej motorex je ok). Na XCR bych nic speciálního fakt nehledal. :)

                    0 0
                    • ScottAspect  

                      Já myslím dovnitř těch noh až pod gufera.

                      0 0
                      • novas752  

                        Jojo, asi jsem to špatně napsal.

                        Když natřeš kluzáky – vnitřní nohy – ještě venku, tak se to o gufera setře a zůstane venku.

                        Když se vazelína napatlá na vnitřní stranu gufer, zůstane to tam a udělá svou práci – omezí průnik vody a nečistot + namaže vnitřní nohy a kluzný pouzdra (ty je dobrý ještě předtim namazat zvlášť, ale je tam mizernej přístup, docela dobře to jde vazelínou v inkekci (bez jehly) s nějakou hadičkou na prodloužení).

                        0 0
                        • ScottAspect  

                          Kluzký jsem napadla pomocí plochého šroubováku. Ale právě pod ty kluzký pouzdra se už nedostanu a nenamažu tak ty nohy zevnitř (kvůli těm přesahům těch pouzder).

                          0 0
    • allrose  

      vem to sikovkama,trochu to ožvejkáš,pružina ti dře uvnitř nohy..bud má smrštovačku na sobě,tak ji dej doprostřed pružiny,nebo nemá,tak udělej omotávku uprostřed z. tejpy,pružina je jen mastná aby nerezla

      sakra špatně zařazeno..mobil

      0 0
      • novas752  

        A podruhý už to ožvejkaný nerozdělá. :)

        Bych řekl, že 150 za kus plastu je celkem dost, ale přeci jen je to 150 a když už se o tu vidlici snaží starat, tak by bylo trochu nelogický zlikvidovat tu vrchní matici a asi i korunku.

        0 0
    • ScottAspect  

      Tak jsem dokončil včištění vidle včetně pružiny. Akorát, když jsem pružinu montoval zpět, tak se mi podařilo ******* část závitu na tom nelogicky plastovém šroubu s regulací síly. Snad to někde neustřelí. Zatím to drží, tak pevně doufám, že i nadále.

      Každopádně vám všem děkuji za rady a pomoc.

      0 0
    • ScottAspect  

      Oživuji staré téma. Mám otázku na ty, kdož jezdili s touto vidlicí. Má plastová futra, to je jasné. V mém případě prošoupané tak, že přední kolo se třese snad už i na asfaltu. Investice do nových futer se nevyplatí, ale potřeboval bych, aby mi ještě na jaře sloužila. Máte někdo nějaký nápad na opravu futer? Jedině mě napadlo stáhnout je lepenkou, ale nevím, jestli by to nepružilo.

      0 0
      • novas752  

        To asi těžko. Nepravidelně prošoupaná/vy­tlačená lepenkou z vnějšku futra moc neopravíš. Nehledě na to, že bys je oblepený pak asi nenacpal do vidlice – je to docela těsné uložení.

        Buď na tom jezdi dál, nebo kup nová. Jinou možnost asi nemáš. Na Aliexpresu je nemaj? Tam by to mohlo být pod stovku i s dopravou.

        0 0
      • allrose  

        Poukud nemáš prošoupaná pouzdra nevratně,tak se vůle"seřizuje" nalepením čtverců na vnější část futer..jedná li se o drobnou vůli

        0 0
        • ScottAspect  

          Na aliexpresu je asi mají, ale než dorazí, tak budu mít novou vidli.

          Nalepení jakých čtverců, z čeho (stará duše třeba nebo nevím)?

          0 0
          • Vilém  

            Co z toho zas delas vedu? Zkusil si google? Ty futra se daji bezne koupit i v CR. Jestli ti vsak 260,– Kc dela problem, tak dal res kraviny.

            0 0
            • ScottAspect  

              Nevyplatí se. Za kus plastu takový ranec – jde o princip. Vím, že jsem to tu četl na jiných vláknech, kde sem tam někdo tak neurčitě napíše, že to nějak vyřešil.

              0 0
              • Pavell007  

                Pokud to resis dele nez dve hodiny, tak z principu je levnejsi dát tech 260 kc za plastovy bezmek :)

                0 0
              • Vilém  

                Aha. Tak potom je zkus pootocit o 90°.

                0 0
          • novas752  

            Z Alíka to můžeš mít doma za dva týdny, tak jestli ti to přikde moc…

            0 0
            • Vilém  

              Nejaky odkaz by nebyl?

              0 0
              • novas752  

                Psal, že je asi mají, ale že než dorazí bude mít novou vidli.

                Já píšu, že balík z Aliexpresu, kterej se nezasekne na celnici (kus plastu se nejspíš nezasekne) může přijít i za cca 2 týdny od objednání. Kámoš si odtamtud kupuje spousty různejch ledek (místo osvětlovacích žároviček) do auta a většinou mu to přijde za 2–3 týdny, vyjímečně déle (výsledek z asi 12ti objednávek).

                Takže jestli mu vidle přijde za 2–3 týdny, tak by to mohl vydržet se starejma futrama a víc neřešit.

                0 0
                • Vilém  

                  Tak kdyz pominu dobu dodani…

                  0 0
                • ScottAspect  

                  Psal jsem asi. Ne, že je mají, proto se ptám na odkaz.

                  0 0
                • Jakobo  

                  To je pravda, mne posledni dobou z ebay a dx taky chodi zbozi do 2 tydnu a urcite je to z Ciny, ne z EU skladu.

                  0 0
            • ScottAspect  

              Odkaz by mě také zajímal. Nenašel jsem to tam.

              0 0
          • allrose  

            origo 2×2 z průhledné hmoty, tloušťky podobné hmotě na ochranu rámu,vrstvené

            0 0
            • allrose  

              našel jsem to přilepené ke stolu (už 10let) :)

              oprava 20×30×0,2mm

              0 0
          • Jakobo  

            Tady je mas (pokud jsou na stejny prumer) za 280 Kc, fakt ztratis vic casu vysedavanim u kompu a vymyslenim, ktere stejne nebude fungovat. Jakou budes vlastne nakonec davat vidlici na toho Scotta?

            0 0
            • ScottAspect  

              Nevím. Něco na vzduchu a hlavně něco, co vydrží. Plastová futra už nechci vidět.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.