• tomoun

    Chci upgradovat a zjistil jsem že jsou šaltry s různou délkou ramínek.Proč to tak je a k čemu to slouží. Chci šaltr LX M570 smyk Deore nebo LX581,kazeta HC50,řetěz HG53/73.Můžete mi někdo napsat jestli tam není skrytá nějaká blbost,event jinou variantu Ď.

    0 0
    • maxtor  

      Čím celší ramínko, tím větší změnu v počtu zubů snese. Proto na silniční kolo většinou stačí krátké ramínko typu SS, zatímco na horské kolo je třeba střední – GS – nebo dlouhé – SGS. A typem řetězu to nemá nic společného. Pokud máš kazetu nějakých 12 – 31 a převodníky 44/32/22, tak by ti mělo stačit ramínko typu GS, já ale doporučuji spíše SGS – je to jistota, protože pojme větší změnu, nicméně delší ramínko je víc náchylné na poškození od teréních nerovností.

      0 0
    • kubad  

      Přehazka LX 2004 RD-M570 se dělá pouze s jednou délkou ramínka. Až od 2005 RD-M580 je možnost volby ramínka

      0 0
    • maxtor  

      Ještě pro upřesnění:

      SS: kazeta 11–27, kapacita 29z GS silniční: kazeta 11–27, kapacita 38z GS horská: kazeta 11–34, kapacita 33z SGS: kazeta 11–34, kapacita 45z

      Opsal jsem to ze stránek Šimana – tak chytrý nejsem:-)

      0 0
      • pavelr  

        Dokáže mi někdo poradit, co znamená pojem kapacita, jak se počítá? Díky.

        0 0
        • Daf  

          Soucet rozdilu poctu zubu nejvetsi a nejmensi pily a nejvetsiho a nejmensiho pastorku. Nebo jako rozdíl souctu zubu kazety s prevodnikem. V poloze kdy je raminko uplne nejmene napnute (prevod nejcasteji 22/11) a nejvice napnute (44/32). Tj (44+32)-(22+11)=43 tuhle kapacitu maji prehazky SGS.

          0 0
    • Daf  

      Optimalni pro bezna horska kola je SGS, nicmene casto se vozi i GS, protoze lip napina retez. Ale podle me je spis vhodnejsi pro lidi co na MTB naji dvoj/jeno prevodnik. Problem GS je tedy spis jen teoretickej a to u prevodu kdy se hodne krizi retez. Presneji receno 22/11 kdy uz kratke raminko nedokaze retez napnout tak jako SGS.

      0 0
      • Blabas  

        Vozim GS ( ale Sram ) a naprosto v pohodě zkousává kazetu 11–34. Vepředu klasika. Pravda extrém 11 a 22 bych ale nikdy nezařadil. Nicméně při montáži jsem to zkoušel ( co kdyby ) a po předepnutí těla přehazky to šlo taky.

        0 0
        • kubad  

          krátké od Sramu a 34z kazeta s třema plackama ve předu je celkem nesmysl. na malou placku nemůžeš jezdit víc než polovinu převodů

          0 0
          • Blabas  

            Víš Kubo, já to jezdim a řadí to bezvadně. Stejně jako mé XT, ba lépe. Pokud se tedy bavíme o středním rameni. To úplně krátké, které znám z XTR to rozhodně není.

            0 0
            • kubad  

              já taky takže smůla Tohle je krátké ramínko od Sramu – to máš????

              0 0
              • Blabas  

                Ne, dy povídám, že střední. GS jsem uvedl jako přirovnání k Shimanu. Pokud platí SS, GS, SGS. SS jsou pak silničky a úplně krátký ( starší XTR ), GS střední, SGS dlouhý. Zkratky neštuduju, tak jsem použil, co je psáno výše od Maxtora

                0 0
                • kubad  

                  ok blbě sem to asi pochopil – pokud máš střední od sramu OK to chodí v pohodě Je totiž trochu delší než GS od Shimana

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    I na středním ramínku u Sramu mi už nejdou na nejmenší placku nejmenší dva pastorky (kazeta 11/34). A to si ještě nejsem úplně jistý jestli by na velká/velká to vydrželo když stavba půjde do max zdvihu. Nějaká rezerva tam je na velká/velká, ale poměrně malá (o dva články už nemůžu zkrátit ani pro nezatížené kolo; na druhou stranu stavba nemá moc velké prodloužení řetězu když jde do zdvihu). Ani jedno mi ani trochu nevadí, jen aby bylo vidět, že kapacita středního vodítka na všechny převody nestačí.

                    0 0
                    • kubad  

                      jj bral sem to ze svého pohledu HT to krátké ramínko sem radši poslal do světa a mám taky střední

                      0 0
                    • Blabas  

                      No jo jenže já mám HT a vše je OK

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        To že máš HT je skoro jedno, však píšu, že bych nemohl zkrátit řetěz o dva zuby, že už by nevystačil na velká/velká ani na nezatíženém stavu. To bys musel mít neuvěřitelné štěstí, že ti řetěz vyšel naprosto přesně akorát dlouhý na velká/velká, že tam přehodíš a přitom tam už není snad ani mm rezerva. Tím bys ušetřil pár mm oproti mě (mě to takhle přesně nevychází a ani by mi to moc nepomohlo u fullu, já bych tam aspoň trošku rerervu mít měl). Pak by ti možná vyšel převod malá/malá, ale spíš se mi to nechce věřit, že by to stačilo.

                        Ještě si tedy ověřme, jestli máme stejné podmínky a mluvíme o tom samém. Já mám:

                        • převodníky 44/32/22
                        • kazetu 11/34
                        • přehazku

                        www.kupkolo.cz/…acky_34/Akce Běžně je uváděno u tohoto ramínka, že je krátké, ani jsem nevěděl, že se dělá u X0 to třetí ještě kratší (a tedy to co mám je pak logicky jen střední a ne krátké), jako dával kubad fotku. Tohle střední co mám má v reálu 7,5cm (vzdálenost středů kladek).

                        0 0
                        • kubad  

                          On má X9. Tu má malá na kole s kazetou 12–34 zkusím sem hodit odpoledne fotky jak to vychází na extrémních převodech.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Asi nejpodstatnější je, zda X9 má stejně dlouhí vodítko jako X0 (u těch středních vodítek). X9tku tu mám sice taky, ale tam mám vodítko dlouhé, takže to nezměřím.

                            0 0
                            • Blabas  

                              Taky ti to nezměřim, jsem v práci. Jedině až si doma vzpomenu. Sorry. Podle fotek bych řekl, že tam drobný rozdíl bude.

                              0 0
                          • kubad  

                            Tak slíbené fotos: X9 střední ramínko 44–34

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Díky za obrázky.

                              Tak jsem to teď porovnal jak to vychází mě a na velká/velká jsem na tom ještě o malý chloupek hůře s natažením a opatrně jsem otestoval, zda ta malá rezerva stačí na celý zdvih a nestačí. Díky tomu jsem na tom na druhé straně o cca 1 zub lépe, tedy na 44/15 to mám úplně stejné jako na tvojí fotce s 44/16 a tedy i na těch dalších převodech to je stejné (vždy tam mám o jeden zub méně).

                              U Cubu ale měli názor, že je třeba řetěz delší, tedy takhle dlouhý tam byl, ale byla tam kazeta 11/34. Škoda, že mi to nevychází o ten jeden zub jinak jako tobě, to už by na velká/velká stačilo i na propružení. Ty máš asi zase spíš smůlu, protože když to zkrátíš o dva zuby, tak to na velká/velká asi už přesně nevyjde.

                              Ale i kdybys zkrátil o dva zuby a náhodou to přesně vyšlo na velká/velká (což už asi nevyjde), tak na 22/12 by to bylo stejné jako teď na 22/14 a tedy stejně by to přesně nestačilo na celou kapacitu. A když by tam byla jedenáctka, tak už to stačit nemůže určitě, nevim jako to Blablasovi tedy může přesně vyjít.

                              Ale díky za obrázky, donutilo mě to teď zkusit na mém kole a asi bych měl pro jistotu přidat dva články. Přijdu sice na malou placku ještě o jeden převod (3 nejmenší pastorek), ale to je mi stále fuk a budu mít jistotu na velká/velká i pro případ když jde kolo do většího zdvihu (teď to vychází, že to stačí tak na 60% a v tu chvíli dojde k úplném napnutí řetězu).

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Mělo tam být samozřejmě: U Cubu ale měli názor, že je třeba řetěz delší, tedy takhle dlouhý tam byl, ale byla tam kazeta 11/32.

                                Trošku jsem tu délku podcenil při výměně té kazety, i když si pořád říkám, že na velká/velká jsem za posledních 10 let nejel snad ani jednou (ani omylem), takže to je stejně fuk.

                                0 0
                              • kubad  

                                malá dojíždí moji starou kazetu – proto 34 až ji odrovná což bude asi dost dlouho :-) tak dostane 32 a bude pohoda na naše roviny u nás na JM stačí

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Ona pohoda i takhle nebo snad se jí nějak častěji stává, že by řadila ty dva převody na malou placku?

                                  Horší by to bylo z krátkým ramínkem, to už by se to posunulo o několik převodů výše a už by to mohlo vadit (nebo by se musela nenechat bezpčenostní rezerva na velkou placku).

                                  0 0
                                  • kubad  

                                    V 13 dokáže zařadit takové převody že to rozum nebere. Ale to chce čas.

                                    0 0
                          • kubad  

                            X9 střední ramínko 22–16 !!! ( třetí nejmenší) – poslední použitelný převod u kazet 11–34 je tady 15Z takže už by mohl být problém.

                            0 0
                          • kubad  

                            X9 střední ramínko 22–14 ( druhý nejmenší) řetěz jede po sobě u kazet 11–34 je tady 13Z ještě horší.

                            0 0
                          • kubad  

                            X9 střední ramínko 22–12 u kazet 11–34 je tady 11Z ještě horší

                            0 0
                        • Blabas  

                          Jo máme stejné převody a X.9, na stojanu mi to tyhle extrémy řadí bez zádrhelů ( kromě škrtání o přesmyk ) Za jízdy takový prasárny nedělám. Řetěz zkracuju, jak je potřeba „by voko“ a dost jsem si pohrál s předpětím na patce ( u Sramu má docela vliv ). Zkrátka to chodí. Vezmi taky v potaz délku zadní stavby tedy vzdálenost osa klik a osa náboje. Bohužel jsem zatčen v práci, takže foto jedině nejdříve v něděli.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Délka zadní stavby nehraje roli, ta jen určuje délku řetězu, ale nesouvisí s kapacitou vodítka co pobere za převody (rozdíly mezi malá/malá a velká/velká v délce řetězu jsou stejné ať je stavba dlouhá jakkoliv). Jediné v čem hraje délka stavby roli je to jak to vyjde pak u řetězu na přesný počet dvoučlánků. Tím myslím, že v konkrétním případě potřebuju na převod velká/velká určitou délku řetězu a když se to pak dává v reálu, tak mi např. vyjde, že mi na tu přesnou délku chybí půl článku. Já v tu chvíli ale musím dát 1,5 článku navíc, které tam nejsou třeba (což je právě muj případ, ale u mě se to hodí kvůli tomu, že to je full). Tobě to mohlo vyjít čistě náhodou přesně a tedy bys měl pro ten převod malá/malá k dispozici o 1,5 článku více než já. Odhadem mi přišlo, že to právě ale akorát nebude stačit, ale je to jen odhad od oka.

                            Za jízdy ty převody také nepřehazuju, takže je jasné, že je to v praxi fuk ať to na malá/malá vystačí nebo ne (tady nehrozí žádné poškození, kdyby to nestačilo a omylem se převod zařadil).

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            A ten štelovací šroubek také nemá žádný vliv na kapacitu. Ten má vliv pouze na vzdálenost horní kladky od pastorku a v důsledku na to, jak dobře to pak řadí (ale ne zda přehazka ten převod pobere nebo ne).

                            0 0
                            • Blabas  

                              No jo tak pak je to x.9 ramínko jinýho rozměru. Tohle obvykle opravdu nemám potřebu řešit. Ale jsem dostatečně naočkovanej, abych se na to doma pořádně mrknul. Dám vědět.

                              0 0
              • Blabas  

                A když už vidim tu tvou přehazku: Jak si řešil při výměně kladek to excentrické uložení horní? Kupuje se verze pro SRAM?

                0 0
                • kubad  

                  X0 nemá excentrické uložení kladek jen X9 ho má,

                  0 0
                  • Blabas  

                    ad 1. Já věděl, že se domluvíme. Jen info šum. Zrovna s tebou bych se nerad přel. ad 2: tak to je v kýblu a já bych tak moc chtěl barevný rolničky. Přehazku, kterou jsem si moc oblíbil ale nepustim kvůli barevnýmu tuningu . Dik, ale vůbec si mě nepotěšil, víš to?!:-)

                    0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.