retro sbírka kol - staré historické kolo

60 nepřečtených
    • jsflyin  

      Krása! Co Tě vedlo k takovéhle zálibě? Kola někde vystavuješ, nebo je máš jen pro sebe? :)

      • noelgabriel  

        Ďakujem :) motivovalo ma „niečo“ zbierať, a prišiel som na to, že je to väčšia zábava ako známky a mince :D dá sa na to maj povoziť, aj keď sa to horšie skladuje. 80% bicyklov som zapožičal Múzeu dopravy v Košiciach, doma v pivnici sa na ne pozerali len muchy pavúky :)

        • jsflyin  

          To je :D

          To je dobře :)

        • Jakobo  

          Ty fotky jsem sledoval a poctive cetl, ale toto vlakno je jednoznacne lepsi krok. Hlavne na rozdil od fotek nezapadne. Super!

    • noelgabriel  

      Manufacture Ardennaise, 1898, Francúzko, dámsky bicykel

      Dámsky bicykel s pohonom furtšlap, ktorý fungoval tak, že koleso sa točilo vždy, keď sa točili aj pedále a naopak. V zadnom náboji nebol voľnobeh ani kontra (Torpédo). Prevodník má staré ozubenie, ktoré okolo roku 1903 nahradili prevodníky s dnešným klasickým ozubením. Bicykel má pôvodné drevené blatníky a funkčné plášte Michelin z 20tych rokov. V 20tych rokoch bol namontovaný aj zadný nosič a zadná odrazka. Pod sedlom je štítok majiteľa s adresou, niečo ako ŠPZ u áut. Tieto štítky boli až do konca 60tych rokov vo Francúzku povinnou výbavou bicyklov.

      Fabrika Manufacture Ardennaise pána Marcela Cosseta mala v roku 1903 vyrobených už 30 000 bicyklov a motobicyklov, teda patrila medzi veľkých producentov. Dôvod a presný čas zániku nieje známy, je však možné, že sa ešte pred I. svetovou vojnou zlúčila s iným veľkým výrobcom.

      • Zoidberg  

        Pěkný kousek historie. Tady je krásně vidět ten pověstný posed ala „paní radová“ :)

    • noelgabriel  

      renovovaný Favorit F1 Special 1966 s pôvodnou výbavou: z veľkej časti Campagnolo a sedlo Brooks Professional

    • noelgabriel  

      Grűne Hertz, okolo roku 1940–1943, Nemecko,

      pravdepodobne Wermachtom skonfiškovaný a prerobený bicykel – uvítam názor odborníka na vojenské bicykle

      Pôvodný civilný bicykel dostal odpruženú prednú vidlu a masívne pneumatiky. Pravdepodobne bol určený na jazdu v ťažkom teréne. Vzhľadom na absenciu prehadzovačky a veľkú váhu bicykla, musela byť jazda na ňom v plnej vojenskej výzbroji fyzicky náročná.

    • noelgabriel  

      Adler, 1936, Nemecko, pánsky bicykel

      Bicykel má raritnú trojrýchlostnú prevodovku v stredovom zložení. Prvá rýchlosť slúžila na rýchlu jazdu, druhá na normálnu jazdu a tretia na jazdu do kopca. Prevodovka bola populárna v 30tych rokoch, licenčne sa dodávala aj na luxusné modely českým výrobcom Premiér a Stadion.

      Spoločnosť Adlerwerke bola založená v roku 1880 a rýchlo sa vyprofilovala na jedného z najsilnejších koncernov v Nemecku. Bola prvou automobilkou v Nemecku, ktorá vyrobila celý automobil vo vlastnej réžii, v 20tych a 30tych rokoch bola po Opli a Auto Unione tretia najproduktívnejšia automobilka . V automobilovom segmente prinášala množstvo patentov a inovácii. Známa bola aj produkciou motorov pre vzducholode, písacími strojmi, bicyklami, obrábacími strojmi a motorkami. Počas druhej svetovej vojny boli výrobné priestory spoločnosti zneužité na výrobu vojenských komponentov pre Wehrmacht. Po amerických náletoch, ktoré silno poškodili výrobné haly, výroba automobilov sa už neobnovila a výroba sa sústreďovala na motocykle, písacie stroje a bicykle.

    • noelgabriel  

      Puch Styriette, 1938–39, Rakúsko, vojenský prototyp

      Prototyp vojenského bicykla odvodený od motobicykla Puch Styriette. Držiak v strede rámu mal slúžiť vojakom na pohodlné uchopenie bicykla pre prechod cez ťažký terén a beh s bicyklom v vzpriamenej polohe. Úchyt mal zároveň slúžiť na uchytenie bicykla na obrnené vozidlo. Úchyt pochádza z časti rámu dámskeho bicykla. Požiadavka na vznik bicykla pre armádu prišla z Nemecka po začatí druhej svetovej vojny. Prečo zostalo len pri prototype nie je známe, ale je možné, že to bolo kvôli veľkej hmotnosti bicykla.

      Puch Styriette bol motobicykel s objemom 60ccm a výkonom 1,5hp. V rokoch 1938–39 ich vyrobili 2300 kusov a v súčasnosti patria medzi zberateľské vzácnosti. Vyrábalo ich rakúsko-nemecké konzorcium Steyr -Daimler – Puch v Grazi v Rakúsku. Ich výrobu zastavila vojna. Po vojne sa Styriette stala základom pre výrobu známych mopedov Puch.

    • noelgabriel  

      Wonder 1937–1939, Francúzko, randonneur

      Bicykel pochádza od zaniknutého výrobcu Wonder s mekky francúzkej cyklistiky – mesta Saint Etienne. Je zaujímavý svojou technickou vyspelosťou v čase výroby a krásne zachovalým pôvodným stavom.

      Randonneur je typ cestovného bicykla určeného na dlhé trasy (200 km a viac). Musí mať ľahký oceľový rám, barany, dve brzdy, aspoň 3 rýchlosti, blatníky, kryt reťaze, širšie plášte než cetné bicykle a minimálne jeden nosič na batožinu. Bicykel s touto výbavou poskytoval komfort na dlhé cestovanie krajinou aj mimo asfaltových ciest. Pre fanúšikov klasiky sa vyrábajú dodnes, ale pre široké masy cyklistov ich nahradili trekingové bicykle.

    • noelgabriel  

      MAS (Baťa) 1936, Zlín, pánsky bicykel

      MAS je skratka pre Moravská akciová společnost, čo boli Baťove výrobné závody v Zlíne, kde sa bicykel vyrábal. Výroba začala koncom roku 1934 a skončila nástupom druhej svetovej vojny. V čase výroby tieto bicykle patrili k najlacnejším, v závislosti od výbavy stáli baťovských 499 – 599 Kč. Existovala aj dámska verzia, tá však mala len hornú rámovú trubku dvojitú. Baťa si na svoje bicykle vyrábal aj vlastné plášte, zadný náboj s kontrou, kožené sedlo a kapsičku.

      Unikátnosť bicykla spočíva v dvojtrubkovej konštrukcii rámu , ktorá je jedinečná a nikto iný ju už nevyrábal. Baťa sa rozhodol pre dve tenké trubky pre úsporu materiálu vo výrobe a tým zvyšovanie ziskov. Rámy však boli slabšie a zvykli praskať.

    • couffy  

      Luxusní sbírka.Jen by mě zajímalo,jak se na něco takového dá sehnat nějaký ND,pokud se ti dostane do rukou něco nekompletního?

      • noelgabriel  

        dakujem :) nahradné diely sa najlepšie zháňajú na Aukre, alebo na veteránskych burzách, napríklad Motortechna Brno

    • noelgabriel  

      Stadion 1936, Rakovník, polozávodný bicykel

      Prvorepublikový polozávodný bicykel od spoločnosti Stadion, a.s. sa predával pre bežných ľudí a nebol určený na profesionálne závodenie. Pôvodne mal blatníky, ale majitelia v snahe sa čo najviac priblížiť skutočným závodným bicyklom ich demontovali a zbavovali sa ich. Bicykel má leptaný nápis Stadion na ráme, vzácne zadné dynamo s integrovaným svetlom a plášťovú brzdu JURO vedenú cez bowden. Tie sa neskôr v tejto podobe montovali na Velamosoch a Pionieroch až do začiatku 70tych rokov. Nové falcové plášte Rubena sú identické s pôvodnými, aké sa dávali na kolesá pri predaji bicykla.

      Značka Stadion vznikla po skončení 1.sv vojny v Rokycanoch ako myšlienka obchodníka s bicyklami Františka Heringa a dielňou B. Pánka. Už v roku 1922 firmu kúpila spoločnosť Stadion, a.s., Rakovník a postupne rozšírila paletu bicyklov z dvoch na niekoľko modelov rôznej výbavy a určenia. Priemerná cena Stadionu bola 790 Kč, v ponuke boli aj luxusné modely s 3 rýchlostnou prehadzovačkou, detské bicykle a motokolo. V továrni pracovalo 200 robotníkov a výroba bola na svoju dobu vyspelá. V roku 1939 fabriku prevzala Zbrojovka Brno, ktorá počas II. Sv. vojny utlmila výrobu bicyklov. Po vojne znárodnená fabrika obnovila výrobu pod názvom Velo Stadion Rakovník, do výroby pridala známe mopedy S1, S11, S22, S23, S24, S25, S26 a stala sa z nej úspešný vývozca produktov do vyše 70 zemí sveta.

      Stadion 1938, Rakovník, balónový bicykel

      Označenie „balónový“ dostal bicykel na základe masívnych plášťov. Tie boli určené najmä do náročnejšieho terénu a pre ťažšie postavy. Balónové bicykle mali vždy široké blatníky s bočnicami a často silnejšie rámové trubky. Zväčša boli robené na veľkosť kolies 26. Bicykel má leptaný názov Stadion na ráme.

      Značka Stadion vznikla po skončení 1.sv vojny v Rokycanoch ako myšlienka obchodníka s bicyklami Františka Heringa a dielňou B. Pánka. Už v roku 1922 firmu kúpila spoločnosť Stadion, a.s., Rakovník a postupne rozšírila paletu bicyklov z dvoch na niekoľko modelov rôznej výbavy a určenia. Priemerná cena Stadionu bola 790 Kč, v ponuke boli aj luxusné modely s 3 rýchlostnou prehadzovačkou, detské bicykle a motokolo. V továrni pracovalo 200 robotníkov a výroba bola na svoju dobu vyspelá. V roku 1939 fabriku prevzala Zbrojovka Brno, ktorá počas II. Sv. vojny utlmila výrobu bicyklov. Po vojne znárodnená fabrika obnovila výrobu pod názvom Velo Stadion Rakovník, do výroby pridala známe mopedy S1, S11, S22, S23, S24, S25, S26 a stala sa z nej úspešný vývozca produktov do vyše 70 zemí sveta.

    • noelgabriel  

      Elektra, 1933, Cheb/ Týnište nad Orlicí, pánsky bicykel

      Značka Elektra patrila predajkyni Josefe Šmídovej z Týništa nad Orlicí, ktorá si od ES-KY nakupovala rám a komponenty. Bicykle potom skladala podľa požiadaviek klientov a na rám si dávala svoj štítok, čo bolo v 30/40tych rokoch bežná prax predajcov bicyklov. Tento bicykel je zaujímavý raritnými vodoznakovými ornamentmi na ráme a blatníkoch. Biely štítok na zadnom blatníku je od 2. Svetovej vojny, kedy Nemci nariadili ich inštaláciu na civilné bicykle. V niektorých krajinách sa biele konce zadných blatníkov ujali aj po vojne a maľujú sa dodnes (Rakúsko, Holandsko…) Na bicykli je vpredu belgická sviečková lampa VITA (okolo roku 1920) a vzadu francúzska petrolejová lampa Luxor (okolo roku 1910–1915)

      História ES-KY

      ES-KU založili v roku 1910 priatelia Ambros Swětlik z Opavy a Heinricha Kastrup z Nemecka inšpirovaní úspechom českého výrobcu bicyklov Premiér,a.s. Už 4 roky po založení firmy predstihli Premiér v produkcii a do II.sv. vojny vyrobili v továrňach v Chebe a Rokycanoch vyše pol milióna bicyklov. V Rokycanoch vyrábali bicykle pod značkou Tripol a Tudor, ktoré sa od ES-KY pomerne skoro majetkovo osamostatnili. ES-KA mala najširšiu paletu modelov na trhu, veľa doplnkových dielov vlastnej výroby a rôzne iné kolesové produkty, ako sú kočiariky, motokolá a motocykle. Po vojne znárodnený podnik ES-KA prevzal fabriku Premiéru a Favorit Rokycany, ktorý vznikol v roku 1953 na starých základoch rokycanského Tripolu a Tudoru.

    • Alojs01  

      Alespoň už vím, co v Košicích příště navštívit… :-)

    • noelgabriel  

      ES-KA, 1936, Cheb, pánsky bicykel

      Pekne zachovalý bicykel s pôvodnými komponentami. Zvonček sa uviedol do činnosti len za jazdy a to potiahnutím retiazky. Vtedy sa o točiaci plášť kolesa oprelo koliesko zvončeka a on začal zvoniť. Veľká karbidová lampa Vitaphare pocháchza z Belgicka, okolo roku 1905.

      História ES-KY

      ES-KU založili v roku 1910 priatelia Ambros Swětlik z Opavy a Heinricha Kastrup z Nemecka inšpirovaní úspechom českého výrobcu bicyklov Premiér,a.s. Už 4 roky po založení firmy predstihli Premiér v produkcii a do II.sv. vojny vyrobili v továrňach v Chebe a Rokycanoch vyše pol milióna bicyklov. V Rokycanoch vyrábali bicykle pod značkou Tripol a Tudor, ktoré sa od ES-KY pomerne skoro majetkovo osamostatnili. ES-KA mala najširšiu paletu modelov na trhu, veľa doplnkových dielov vlastnej výroby a rôzne iné kolesové produkty, ako sú kočiariky, motokolá a motocykle. Po vojne znárodnený podnik ES-KA prevzal fabriku Premiéru a Favorit Rokycany, ktorý vznikol v roku 1953 na starých základoch rokycanského Tripolu a Tudoru.

    • noelgabriel  

      Allegro, Švajčiarsko, 1975

      po reštaurovaní

    • noelgabriel  

      Gaston La Pierre, 1955, Francúzsko, porteur

      Bicykel pochádza z mesta Dijon od malého výrobcu Gastona La Pierre. Bicykel je v pôvodnom stave.

      Typ bicykla porteur sa vyznačoval širokými blatníkmi, plášťami pod francúzskym označením veľkosti 650B Baloon, veľkým krytom reťaze a absenciou prehadzovačky rýchlostí. Tieto bicykle boli určené na jazdu po meste, často na nákupy alebo prenos menšieho tovaru. Široké blatníky a kryt reťaze slúžili na ochranu pred zašpinením šiat.

      • jecnak  

        Krasny kousek. Francouzska kola maji proste specificky styl. 650b je ve Francii dodnes prezivajici rozmer sportovnich kol, ktery zil paralelne se zavodaky.

    • noelgabriel  

      Rapido, 1967, ČSR/USA, bicykel na výstavu

      Bicykel vyrobili v počte 50 kusov na výstavu EXPO Montreal 1967, kde sa prvý krát prezentovala novozaložená exportná spoločnosť Škoda & Jawa Motors, Ltd, Montreal. Bicykle rozdávali na výstave americkým a kanadským obchodným partnerom a tento jeden kus dostal z Montrealu späť do Československa. Bicykel obsahuje komponenty, ktoré neboli vo výrobe ČS výrobcov, viac-menej je skladaný z japonských a amerických komponentov. Jeho dizajn bol reakciou na vtedajší americký trend bicyklov, pričom výrobcovia sa nechali inšpirovať americkým populárnym bicyklom Swinn Stingray. Koncept bicykla vznikol v Eske Cheb.

    • noelgabriel  

      Rapido Super DeLuxe, 1968

      detský bicykel odvodený z Velamosu Super DeLuxe. Bol určený hlavne na vývoz na americký trh, u nás sa predával v Tuzexe v obmedzenom množstve. Od klasického Velamosu sa líšil vysokými riaditkami a banánovým sedlom so sissybarom. Tento konkrétny kus je reštaurovaný zo šrotu, nebolo cieľom ho dostať do pôvodného stavu. Prikladám foto originálu z Ameriky

    • H8me  

      nadherny kousky!!!

    • noelgabriel  

      Raleigh Chopper MK II., 1973, Veľká Británia, bicykel pre mládež

      Anglická legenda, ktorá má po svete veľa zberateľských klubov. Bicykel bol vyvinutý v roku 1967. MK II. je druhá verzia, vyrábaná v rokoch 1972 – 1982, ktorá sa vyvážala do celého sveta a zachránila najväčšieho britského výrobcu bicyklov Raleigh pred krachom. Bicykel bol určený pre mládež, ale populárny bol aj u dospelých. Robili sa na nich rôzne kaskadérske kúsky a jazdy a spolu s americkým Swinn Stingray sa stal sa základom pre vznik bicyklov BMX v 80tych rokoch.

    • TeryPV  

      tak tohle jsou hodně luxusní kousky!

    • noelgabriel  

      reštaurovaný bicykel pravdepodobne francúzkej výroby. Má zákazkový rám atypickej konštrucie

    • noelgabriel  

      Alcyon, 1929, Francúzsko, pánsky bicykel

      Bicykel je zaujímavý netradičnou brzdnou sústavou – prepojenie spodných ráfikových bŕzd s bowdenom a brzdovými páčkami. Dynamo so zabudovaným svetlom je jedno z prvých tohto typu. Všetky komponenty sú pôvodné od výroby

      Alcyon začal v Paríži vyrábať bicykle v roku 1902 a o dva roky neskôr pridal aj výrobu motoriek. Pred 2. sv vojnou patril k najväčším francúzskym výrobcom bicyklov a motoriek. Veľkú slávu si vybudoval so svojim cyklistickým tímom, ktorý 14 krát vyhral Tour de France, 12 krát Paríž-Roubaix a 13 krát Bordeaux-Paríž. Vyrobil tiež niekoľko automobilov. V roku 1954 ho pohltil Peugeot, ktorý je až do súčasnosti najväčším francúzskym výrobcom bicyklov.

    • noelgabriel  

      porteur Beauqoier, Francúzko, cca 1948–49

    • noelgabriel  

      Stadion 1938, Rakovník, balónový bicykel

      Označenie „balónový“ dostal bicykel na základe masívnych plášťov. Tie boli určené najmä do náročnejšieho terénu a pre ťažšie postavy. Balónové bicykle mali vždy široké blatníky s bočnicami a často silnejšie rámové trubky. Zväčša boli robené na veľkosť kolies 26. Bicykel má leptaný názov Stadion na ráme.

      Značka Stadion vznikla po skončení 1.sv vojny v Rokycanoch ako myšlienka obchodníka s bicyklami Františka Heringa a dielňou B. Pánka. Už v roku 1922 firmu kúpila spoločnosť Stadion, a.s., Rakovník a postupne rozšírila paletu bicyklov z dvoch na niekoľko modelov rôznej výbavy a určenia. Priemerná cena Stadionu bola 790 Kč, v ponuke boli aj luxusné modely s 3 rýchlostnou prehadzovačkou, detské bicykle a motokolo. V továrni pracovalo 200 robotníkov a výroba bola na svoju dobu vyspelá. V roku 1939 fabriku prevzala Zbrojovka Brno, ktorá počas II. Sv. vojny utlmila výrobu bicyklov. Po vojne znárodnená fabrika obnovila výrobu pod názvom Velo Stadion Rakovník, do výroby pridala známe mopedy S1, S11, S22, S23, S24, S25, S26 a stala sa z nej úspešný vývozca produktov do vyše 70 zemí sveta.

    • noelgabriel  

      Itera, 1983, Švédsko, dámsky bicykel

      Bicykel vznikol v roku 1978 vo fabrike Volva v Göteborgu na popud švédskeho Národného výboru pre technický rozvoj. V rámci inovácii navrhli dizajnéri Volva vyrobiť bicykel, ktorý by bol celý z plastových kompozitných materiálov V rokoch 1980 až 1985 ich vyrobili len 30 000 kusov a toto číslo zostalo preto tak nízke, lebo bicykle vynikali nízkou kvalitou, praskaním rámu v zime aj v lete a nekompatibilitou dielov. Pre nízky záujem bola značná časť bicyklov predaná do Karibiku, kde bol problém s hrdzavením bicyklov. Aj napriek tomu sa tento jediný celoplastový bicykel zaraďuje medzi 20 najikonickejších bicyklov histórie a v súčasnosti je zberateľským artiklom.

    • noelgabriel  

      drevený chopper, Holandsko, 2010. vyrobený stolárskym rumunským majstrom Attila Babosom

    • noelgabriel  

      randonneur Mercier, 1965, Francúzko

    • noelgabriel  

      SPURT, Kovodružstvo Mladá Boleslav, 1980

      bicykel bol určený na export, dizajn vychádzal z vlny bonanza crossových bicyklov, ktorý vznikol v polovici 60tych rokov na juhu USA a neskôr sa preniesol do celého sveta. V Európe najmä do Talianska, Nemecka a Veľkej Británie

    • noelgabriel  

      Fendt, 1980, Nemecko, dámsky bicykel

      Bicykel je zaujímavý zadným odpružením sedla a najmä kardanovým pohonom. Ten sa prvý krát použil na bicykloch približne v roku 1895 a po desiatich rokoch upadol do zabudnutia. Až v roku 1980 ho oživil Peter Fendt, pochádzajúci z rodinnej firmy Fendtovcov s 350 ročnou tradíciou v oblasti výroby a inovácií v strojárenstve. Bolo vyrobených 9000 bicyklov v pánskej a dámskej verzii a všetky mali 3 rýchlosti v zadnom náboji. Firma Fendt je v súčasnosti známa výrobou traktorov a lesníckej techniky.

    • noelgabriel  

      Prerábka starého Favorita, inšpirovaná štýlom francúzkych bicyklov 50tych rokov, s maximálnym zachovaním pôvodných dobových komponentov. Bicykel je postavený na netradičnom ráme, ktorý nemá sériové číslo a pumpu netradične umiestnenú na sedlovej trubke, pričom nič nebolo amatérsky zvárané, ani brúsené. Na bicykli je nikdy nepoužitý štítok. Kryt reťaze, zadný nosič a zadné kapsy sú z Francúzka z 50tych rokov. Textilná omotávka so šelakom, prehadzovačka PWB, zadný blatník s razeným logom Favorit, starý oceľový predstavec, brzdy Favorit Special, nové Plášte Michelin.

    • noelgabriel  

      Athena, Francúzko, okolo 1910

      • midlander  

        Ty ráfky a blatníky jsou opravdu dřevěný?

        • noelgabriel  

          ano, je to drevo :) V tych casoch to bolo este celkom bezne, neskor bolo drevo uz len na zavodnych a potom zmizlo uplne v 40tych. Ale opet sa vracia :)

    • noelgabriel  

      Hercules Cavallo, 1979, Nemecko, unisex bicykel

      Bicykel bol konštruovaný tak, aby umožnil pohon kolesa vďaka použitiu celého tela. Paže, nohy, brucho, hrudník a chrbát – všetko sa podieľalo na pohone bicykla, vo fyziologicky prirodzenom, krúživom pohybe.

      Bicykel navrhol ešte v roku 1956 letecký inžinier Hans Günter Bals, no do výroby sa dostal až v roku 1978 Za dva roky ich vyrobili 5000 kusov, čo z neho dnes robí zberateľskú raritu. Bals rozviazal s Herculesom licenčnú zmluvu a začal vyrábať vlastné bicykle Balsbike, fyzioterapeutické zariadenia a trenažéry do fitnescentier, ktoré fungujú na podobnom princípe.

    • noelgabriel  

      Terrot, Francie 1941

    • noelgabriel  

      Terrot, Francie 1914

    • noelgabriel  

      Bicykel bol navrhnutý dizajnérom Mercedesu Odo Klosem k príležitosti výstavy IMFA (International Bicycle and Motorcycle Exhibition 1982) v Kolíne nad Rýnom. Postavený bol ako reklama na knihu „cyklistické umenie“ (Winkler, F., dymu, S.) pod názvom SPRICK, čo bol nemecký výrobca bicyklov. Neskôr dostal komerčný názov Active Comfort. Značka Active bola a dodnes je známa športovým oblečením. V tých časoch patrila pod nemecké Metro a táto spoločnosť aj vyvinula iniciatívu pre predaj bicykla pod týmto menom. Vyrobených bolo 60 tisíc kusov, čo na bicykel nieje veľa. Koncepcia rámu je ojedinelá a už sa neopakovala pri iných modeloch.

    • masionkolo  

      Dobrý den mám dotaz dostal jsem kolo Excelius mohli byjste mi oněm něco říct?Je to dámská konstrukce prý původ Německo. Děkuji

      • noelgabriel  

        Dobrý deň, najlepšie by bolo, ak by ste sem hodili fotky toho kola. Na googli som nenašiel nič… je možné, že to je iná značka výrobcu a Exelius je len štítok predajcu. Tých bolo napríklad v medzivojnovom období v Čechách cez 2000 a skoro každý mal nejaký štítok. V Nemecku predpokladám že ich bolo ešte o pár tisíc viac. Ale podľa rámu a píly by sa dalo možno zistiť viac.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse