Rekreačně sportovní gravel/fitness ?

156 nepřečtených
  • Corra

    Zdravím vespolek,

    pročetl jsem zdejší zajímavá vlákna v naději, že mi pomůžou s výběrem nového kola a mám z toho hlavu jak květák :-), ale tak něco jsem se poučně dověděl. Poprosil bych o radu a doporučení.

    V současnosti mám „zkušební“ devět let starý cross od Maxbike se „silničními“ plášti a rád bych ho nahradil něčím rychlejším.

    1. Jezdím tak 70–80% asfalt – 10–20% horší asfalt (hrubší, rozbité krajnice) – 5–10% zpevněné povrchy jako polňačky apod.

      Nevyhledávám hrubé lesní terény. Najezdím tak do 2 tisíc/sezóna, trasy tak mezi 55–85 km, občas i delší trasy (rodina na prvním místě).

    2. Vzhledem k daným povrchům bych rád přešel k pevnému řešení vidlice a plášťům, co ty povrchy zvládnou. Také bych chtěl výměnou kola o něco zrychlit. Životnost kola tak 10–15 let.
    3. Měřím 188/ a vážím běžně cca 92–95 kg
    4. Chtěl bych se vejít do 20 tisíc +/-

    Ze zdejších vláken a dalšího průzkumu jsem byl předběžně rozhodnutý pro typ gravel bike, ale v téhle cenové relaci jsem i pro úzkou specializaci těchto kol nic rozumného nenašel (kamarád mě varoval před SORA sadou v umělé hmotě)

    Tak jsem začal uvažovat o fitness kole, pokud bych našel nějaké s možností osazení širším pláštěm, ale nevyznám se v tom tak, abych dokázal říci, že takový vhodný plášť je ten a ten. 28? 30? 32?

    Uvažoval jsem o cyklokrosovém kole a našel třeba http://www.merida-bike.cz/…-cross-300-0, zatím mimo finance.

    Pro případnou stavbu (líbí se mi např Scalarův http://www.bike-forum.cz/…84-mrx-cross) nemám taky dořešeno jestli rovná řidítka nebo berany. Poslední roky jezdím na rovných a s beranama nemám zkušenosti. Berany mají víc úchopů a sportovnější jízda, ale zase nejsem „nejmladší“ a záda na delších trasách cítím. Je obecně řešení s beranama je dražší?

    Lepší nechat postavit než běžné modely? Doporučíte případné stavitele?

    Díky za rady.

    • Singlespeed  

      Varování před sadou Sora je neopodstatněné. Poměr kvalita/cena.fun­kce.výdrž vynikající. Pro lowcost kolo skvělá volba.

    • p@X  

      Ty berany si to chce vyzkoušet, to za Tebe nikdo nerozhodne, rámy na rovný mají jinou délku. Gůgluj, výprodeje začaly…

      • Corra  

        No právě, že začaly, tak nervím, protože nejsem rozhodnutý :-).

        Jaký byste dali pláště pro rychlou pohodlnou jízdu na silnici/hrubým asfaltě?

      • Jakobo  

        Prave, a to je blby, casto ani ne. Vyrobce vezme ram, praskne tam oblouky a dualy a jmenuje se to gravel. Nebo vezme tentyz ram, da tam vlajdy a najednou je to fitness. Ve druhem pripade je to kolo zalostne kratke, pri 23" ma horni trubka casto 570 mm a to je sakra malo, to uz nedozene ani 130 mm predstavcem. A to ne nejaky Force, ale Spesl, Trek ad. Naopak Force dela ramy delsi. Chce to zkontrolovat delku ramu nebo aspon porovnat ram s rovnyma versus oblouky. Pokud je ram stejny tak neco dela vyrobce spatne.

        • ˘Ö˘ Krab  

          Já bych to nehrotil. Kdo chce silničku, pokud si troufá, koupí si silničku. Kdo chce „fitnessku“, tomu kratší rám nebude vadit. Kdo se na ní chce pohybovat silničními rychlostmi, ten ať si rovnou koupí silničku nebo dá na vlajdy rohy. Cílová skupina fitness kol je velmi specifická (nepočítám jezdce se zdravotním omezením), u ní se na geometrie ani rychlosti většinou moc nehraje, neřeší kolo pro nájezd stovek km týdně, jde o pocit a radost z jízdy.

          Následuj instinkt!

          • Marskatin  

            JJ, zvláštní skupina. A někdy mají i úctyhodné nájezdy.

            • ˘Ö˘ Krab  

              Tak pokud si je kupují záměrně a cíleně a nikoliv ze strachu ze silničky, tak se ani není co divit.

              • Jakobo  

                S tim moc nesouhlasim. Kdysi jsem si koupil docasne Trek FX 7.2, bylo to kolo kategorie fitness, no prakticky tento zakladni model byl spis cross s pevnou, narozdil od vyssich modelu (stejna geometrie) se tam vlezly i 47 mm plaste. Ram mel pri velikosti 23" delku jen 570 mm, geometrie uplne na hovno, nedalo se na tom poradne jezdit. Ne, ze sedis jak u stolu, jsi na tom shrbeny, pac rodla jsou pomerne nizko a ram je kratky. A tak to mela vetsina fitness kol i crossu v te dobe. Byla to ochcavka vyrobcu usetrit za dalsi geometrii. Jak je to dnes netusim, uz tuto kategorii nesleduju a kola si zaplatbanbuh stavim podle sebe.

    • YuraOlomouc  

      Fitness kolo bych urcite nebral. Je to strasnej prasopes. Jinak posed i s beranama muzes poladit tak, ze budes met pohodlnej posed. Rovna riditka jsou prave na delsi jizdu nepohodlna, protoze si nemuzes ten uchop prodlouzit nebo zkratit. S beranama se muzes drzet na pakach, trochu dal za pakama, u predstavce. To mas 3 delky uchopu. + tam mas oblouky, kdyz bude chut se prikrcit a byt trochu vic aero..

      • Corra  

        Tak já jsem na rovná řidítka zvyklý – převážně na úchyt na rohách. Je nějaký shop v Olmiku, kde se dá kolo s beranama půjčit?

        • DoomHammer  

          třeba Kořínek nebo Kaňkovský.

          kolik měříš?

        • YuraOlomouc  

          Tak ono to asi nebude tak, ze vemes poprve do ruk berany a reknes si wow to je pecka, jak jsem mohl jezdit s rovnyma riditkama.. Ja kdyz jsem na tom jel poprve, tak jsem nemohl jit ani ze sedla. Jak to byl divnej pocit. :)) Postupne si ale zvyknes a pri te delsi jizde je ocenis, ze si muzes ruzne prechytavat.. Rovny riditka jsou ok do terenu, mesta a i na tu silnicu na jizdy kolem tech 2–3 hodin jsou ok. Ale na klasicke delsi svihy na silnici proste nic lepsiho nez berany neni..

        • jIrI___  

          Pokud jsi zvyklé na rovné, tak berany budou na první svezení něco otřesného a nebudeš chápat, jak na tom někdo může jezdit dál než do krámu pro rohlíky, ale časem oceníš jejich výhody. Přesně tohle jsem zažíval při přechodu z rovných řidítek na berany :)

          • Jan_UL  

            souhlas. Při první jízdě jsem si říkal, jakej debil tohle vymyslel, časem se pohled změní :-)

    • Barak  

      Se divim, že ještě nikdo nestihl doporučit fulla 140/140.

    • Jan_UL  

      Jezdil jsem pár let na fitness kole (MERIDA SPEEDER) a teď mám nově endurance silničku. Na rozdíl od zdejších odborníků nepovažuji fitness kolo za prasopes. S ergonomickými gripy to je velmi pohodlné kolo. Nikdy mě nebolely ruce ani záda při švihách až kolem 120 km. Navíc je kolo více stabilní ve srovnání se silničkou. Nevýhodou je určitě vyšší aerodynamický odpor a nemožnost na kolo „zalehnout“. Určitě bych šel do pevné vidlice a nějakého silničního pláště. Rozměr pláště asi není úplně rozhodující a cokoliv mezi 28 – 32 může sedět. Pokud bych vybíral fitness kolo, tak by mělo mít geometrii fitnesky a ne silniční rám s rovnými řidítky.

      Pokud chceš něco na delší švihy nebo ve větším tempu, pak bych zvážil silničku. Ta tě asi bude přirozeně tlačit k více sportovní jízdě a méně kochání :-). Ze silniček bych vybíral z endurance, případně bych zvážil nějaký gravel.

      • Corra  

        Kašlu na kochání :-). Sice jsem včera viděl krásný výhled na Bouzov, ale nejsem ten typ, co by sesedal a fotil. Když jedu, tak jedu. Sesedám při defektu a když dojde voda :-). (a když dojedu do cíle (pokud nějaký mám), tak abych bouchnul do vrat (Bouzova) jako že jsem tam byl :-) )

        Právě u Speederu (fitness) jsem si všiml, že tam jde narvat kde co za pláště. Když bych se nakonec rozhodl pro rovná řidítka, tak rám fitness. Pokud berany, tak rám silničky. (+/-)

        Pozeptám se ještě u někoho, kdo kola staví, jestli se dá vejít do rozumné ceny za postavený gravel. Berany mě u toho gravelu jako změna o něco víc lákají. S fitnessem by takový cenový problém být neměl.

      • Corra  

        Merida Speeder je pro mě ve hře.

        Mimochodem, jaké kolo jezdíš teď?

        A pro pousmání – já sám mám takový aerodynamický odpor, že už mě „trochu“ jiná stavba kola nezachrání ;).

    • adamvan  

      Uvažuji o koupi podobného kola co hledáš a po pročtení pár příspěvků a radách od diskutujících se mi zamlouvá toto https://www.evanscycles.com/…ike-EV275250 a prý mají v půlce srpna ještě zlevnovat, k ceně je nutné připočíst ještě poštovné do ČR (cca 1500,–Kč). Ale za ty peníze mi to přiijde jako zajímavá možnost, má ocelový rám a karbonovou vidlici, což je podle některých diskutujících zde velmi dobrá kombinace. Jen škoda, že kolo u nás nelze vyzkoušet…

      • Corra  

        Tenhle typ se mi zatím nejvíc líbí.

        Pozn. Nemám zatím vůbec zkušenosti s mechanickýma/hy­draulickýma brzdama. S klasickýma crossovýma véčkama problém nemám a dalo by se na tom ušetřit. Kotoučové brzdy mají u tohoto typu kol výhodu za mokra a i když mi zmoknout zase tak extra nevadí, tak se to zase tak často nestává. Jako machrovinku bych si to vzal, ale když řeším cenu, tak by mi véčka stačily a raději bych přitlačil jinde. Taky u kotoučových brzd nemám představu, co by mi to přineslo navíc. Kvůli většímu výkonu bych je čekal spíš výhradně na horácích.

      • michal1968  

        ale to je pěkný kousek…

    • jirkous3  

      Jezdím velmi podobné povrchy s nájezdem okolo 6–7tisíc a jsem maximálně spokojený s fitnessem Lapiere Shaper 500. Před třemi lety v podzimním výprodeji za 21000,– Zatím nula závad a jede skvěle. Na popojížďky s rodinou jsem nechal starého ocelového horáka, kterého se nemusím bát nechat před restaurací.

    • jIrI___  

      Doporučuju sledovat bazary, tam se čas od času objeví za 20k i něco na 105. Gravely mají svůj boom už za sebou a lidi se jich pomalu zbavují. Jinak té Sory se vůbec neboj, jel jsem na ní a funguje solidně.

      • p@X  

        Gravely už jsou out? :) Co vymysleli marketéři na příští sezónu?

        • DoomHammer  

          monstercross

          • Corra  

            Když si zadám do googlu „monster cross“ tak to najde i hrozny zvěrstva :-).

            • DoomHammer  

              nemůžu najít odkaz, ale kdosi tu dával naprosté peklo – speciální rám vyráběný u RB – krátká silniční geometrie, brutální sloping, zadní stavba a vidlice na balónové pláště, silniční řádítka; borec na tom jezdí závody na pláži kdesi v Holandsku :)

              podobná příšerka je vidět třeba tu https://youtu.be/5wyCZhLcL_0?…

              mně by se to i docela líbilo, mít prachy a místo na víc jak tři kola :D

        • ˘Ö˘ Krab  

          28"+

    • Goratrix  

      Jazdim 70% asfalt, 30% gravel (slovensko-rakuske pohranicie, Neusiedler See atd…) na Canyon Roadlite:

      https://www.canyon.com/…te-al-7.html

      Fotky mam v profile. Ziadny prasopes to teda rozhodne nie je, geometria je dostatocne dlha a agresivna. Zatial na nom mam original plaste Conti 28mm, ale planujem buducu sezonu vymenit za gravel Schwalbe G-One Allround 35mm (mozno aj 40mm, do ramu sa 40 v pohode zmestia, jediny problem moze byt uchytenie prednej brzdovej hadicky, tak uvidim este). Som s nim maximalne spokojny, neviem si predstavit ze by som na rozbitych polnych cestach jazdil s baranmi…

      • Corra  

        Zrovna dneska jsem se na něj díval, trochu nad můj finanční limit, ale ještě jsem ho neškrtl :-).

        U tebe mě baví ta tyrkysová a sladění s bidonama :-).

        • Goratrix  

          Tiez ma potesili tohtorocne farby Bora Hansgrohe :-))) co sa tyka vyberu, tak Roadlite ma este dve nizsie verzie, ta s Tiagrou moze byt super, ta uplne najnizsia ale nie, kedze ma hlinikovu vidlu. Co sa tyka inych modelov na ktore som sa vtedy (pred dvoma rokmi) pozeral tak:

          Cube Road SL – velmi podobne Roadlite, tiez cela seria v roznych vybavach, keby Roadlite neexistoval tak kupim toto, vybava takmer identicka

          Specialized Sirrus – velmi zly pomer cena/vybava, a ramy sa mi tiez nejak nepacili.

          Merida Speeder – katastrofalne zla geometria, priklad toho co tu pisali ludia vyssie, asi je to cestny ram, strasne kratky a hrozne vysoka hlavova trubka.

          Pripadne sa este pozri na Giant FastRoad a ToughRoad. A ak by si mal (vyrazne) vyssi rozpocet, tak BMC Alpenchallenge :-)

    • Corra  

      UPDATE: Rozhodl jsem se pořídit fitness bike – rovná řidítka. Jsem na ně zvyklý a tak mi nebudou berany chybět. Na dual pákách tak třeba něco ušetřím. Teď jen najít to pravé :-). Na jaké technické údaje mám dát nejvíc pozor? Na jaké zásadní parametry a rozměry (při výšce 188 cm)?

      Pokud máte někdo tipa, sem s tím :-).

      Máte někdo zkušenost se zahraničními shopy nebo to spíš nemá význam a rovnou projet jen český trh?

      Záleží vám na tom, jak vaše kolo vypadá? Nebo se prostě podíváte na technickou stránku a to že je kolo „růžovy se zelenýma hvězdičkama“ neřešíte?

      • satch  

        Mrkni co sem dal Goratrix hned nad tebou…

      • jirkous3  

        Já na fitnessu jezdím, dobře to tady vystihl Krab: " Cílová skupina fitness kol je velmi specifická… u ní se na geometrie ani rychlosti většinou moc nehraje, neřeší kolo pro nájezd stovek km týdně, jde o pocit a radost z jízdy." Nesouhlasím jen s částí o neřešení geometrie, já tím strávil spoustu času a doporučuji, dej si na to taky pozor. Někteří výrobci si výrobu zjednodušují a používají rámy se silničních kol. Dej si na to pozor, tyto rámy jsou většinou stavěny na dlouhé představce a geometrie je odlišná od pravého fitnesse. Především zadní stavba a sklon vidlice.

        A abych se vyhnul dotazům proč fitness tak to raději napíšu hned. Jezdil jsem na různých silničních kolech více než čtvrt století a odhaduji, že jsem na nich najel hodně přes 100000 kilometrů, takže docela dokážu poznat rozdíly v kolech. Když pominu technické rozdíly, má fitness i specifickou odlišnost. Nesnaží se totiž za tebou honit kdejaký klučina na silničce :-)

        • YuraOlomouc  

          Jinyma slovama do terenu s tim nemuzes a zalehnout taky nemuzes. :)))

          • jirkous3  

            Naprosto přesně a výstižně řečeno. Zalehnu až doma a na terén zvysoka…

            • DoomHammer  

              Hezky řečeno :)

              Jinak kamarádka má fitness silničku bo na normální není keš a nijak ji to neomezuje. Stovky a stopadesátky trasy v pohodové tempu nejsou problém.

          • Corra  

            Mně stačí nějaká ta polňačka, lesní pevná se šotolinou,hrubší asfalt a neumřít na kostkách, které vedou do práce :-).

        • satch  

          Jako commuter na ježdění do práce a tak mi to přijde super. Tam jsou jiný priority, než si hrát na závodníka…

            • Corra  

              Chci se vyhnout zkoumání trasy, jestli je vhodná pro silničku. Občas prostě impulzivně někam zatočím, prodloužím trasu, když se mi chce a neřeším terén. Nechci řešit, jestli někde sváželi dřevo přes krátký úsek na Jívovou či Repechy, nebo hrubý rozbitý krajnice na Plumlov,… Oproti současnému crossu chci přidat trošku na rychlosti a taky nahradit zbytečnou odpruženou vepředu.

              V této fázi sezóny jezdím osmdesátky (mám to posunuty díky dvojímu pobytu v nemocnici). Čekám, že ke konci budu jezdit stovky a jednou za čas nějaký delší výlet. Přes 4 hoďky se dostanu tedy opravdu málokdy. Berany tak úplně nepotřebuji, protože ani teď mi ty 4 hoďky na rovných řídítkách extra nevadí – úchop u představce, na gripech a hodně rohy. Případně mi kámoš poradil opřít se o řidítka předloktím.

              Na čem bys za takových podmínek jezdil ty?

              Mě z toho vychází fitness s vhodnými plášti.

              Kdysi za ranného mládí jsem měl z frajeřiny na rovných řidítkách neodpruženého horáka hrazdu. Třeba si to prasácky zopáknu a budu mít kde zalehnout ;). Aspoň mě poznáš až se potkáme :-).

              • jirkous3  

                " Nechci řešit, jestli někde sváželi dřevo přes krátký úsek na Jívovou či Repechy, nebo hrubý rozbitý krajnice na Plumlov," tak na tohle nevím jestli bych ti doporučil fitness. Projedeš to, ale šnečím tempem, fitness je geometrií i obutím vhodný spíše na pevné povrchy. Píšeš, že máš cross a ten se mi zdá docela optimální na takové jezdění.

                • DoomHammer  

                  buď cross nebo gravel, silnička je na tyhle věci nic moc, přesně jak říkáš

                  • satch  

                    Jo jenže do toho canyona když se vlezou pláště 35–40 tak je to jako gravel. Nevidim v tom problém

                • Corra  

                  Na současném crossu jsem na spodním limitu pláště – 700×35c. „Zbytečně“ široké. Do „fitnessu“ nebo případné stavby budu chtít narvat 30–32c a případná možnost 28 může potěšit. Teoreticky můžu držet dvě sady kol – 28 silniční a trošku hrubší 32. +/- zkušenost napoví.

                  Když máš trasu kde je 85% silnice, 12% rozbitější krajnice a 3% nějaký nenadálý bordel přes cestu?

                  • jirkous3  

                    Nějak tomu nerozumím, to jako, že na toho crosse nemůžeš dát užší pláště? Nedávko jsem na jednoho osazoval tyhle 32ky https://www.cycology.cz/…uhem-p30768/ a naprosto bez problémů.Myslím, že i tyhle 28ky https://www.cycology.cz/…ard-p241933/ by tam měly jít. Naopak já do fitnessu Lapiere Shaper širší než 28 nedám. Jednak kvůli vidlici a taky bych ten široký plášť neprotáhl silničními brzdami. Jak už jsem psal, na fitnessu polňačkou taky projedeš, ale je to spíše utrpení. Ta geometrie kola je dělána pro rychlejší jízdu a v malých rychlostech je stabilita nic moc.

              • YuraOlomouc  

                Ta stavba od scalara(krosove kolo s pevnou vidlou a kotoucovkama) me pripada urcite lepsi nez klasicke fitness kolo. Hlavne za ty prachy co na to mas…

                • Corra  

                  Se scalarem jsem byl v kontaktu, nabídl mi zajímavý rám – technicky super, ale mě se nelíbil :-/. Než začnete řvát, že jsem de.il, tak já chápu, že fůra lidí neřeší, jak jejich kolo vypadá. Deset let jsem jezdil na kole, které se mi nelíbilo a radosti z jízdy si užívám i tak. Měl jsem ho přes známost a bylo mi blby se handrkovat o jinou barvu, chtěl jsem jezdit.

                  Teď mě nic netlačí, mám na čem jezdit a chci si pořídit kolo, na kterém si užiju jízdu ještě víc, bude po technické stránce OK a bude se mi taky líbit.

                  Chápu, že v růžovým Ferrari si jízdu užijete, ale tak nějak to není ono ne?

              • endex.luke  

                nešel bych do fitness kola, toto právě a přesně řeší cyklokroska nebo gravel…absolutně ideální je ten odkaz výše na Jamis Renegade Expat…vyřadit berany je velká chyba, i když tvrdíš, že je nepotřebuješ…každý kdo to zkusil dá za pravdu, že jakmile si zvykneš na berany, rovná už víc chtít nebudeš…

            • satch  

              Nevím kde vidíš problém. Asi věc názoru a taky typu cesty do práce…

            • satch  

              Kdyby ses podival na toho canyona, tak bys zjistil, že to cistej fitness neni a je to spíš jako cross s upravenou geo.. takže treba pro mě do prace s sirsima gumam ok.

              • YuraOlomouc  

                Za 28t na jezdeni do prace.. Takoveho celopevnaka si muzes za 10–15t poskladat, pripadne tam dat i nosic apod.. S timhle jak se stavis z prace do obchodu, tak uz ho tam nenajdes, nez nakoupis ty rohliky..

                • satch  

                  Jo. Tak jak to bereš ty ok, ja to mam tak, že jedu do práce, obchod hned vedle a z práce to trochu natahnu. Takže nmi to přijde v pohodě. Na víc kol teď není místo a kolo za 15 by před obchodem asi zmizelo taky. Když už plečku, tak potom pořádnou. :)

                  Ale taky máš pravdu v tom, že cross třeba od scalara by vyšel lip. (I když to osazení neni vůbec špatný)

                  • DoomHammer  

                    přesně, já taky do práce jezdím na jedničkách a odpoledne to podle typu kola natáhnu buď po silnici nebo terénem. Jura zas, jak je jeho zvykem, mele nesmysly :D

                    • jIrI___  

                      Tak nějak. Osobně nechápu na B-F hodně rozšířený nesmysl, že do práce se musí jezdit na nějakých druhořadých šrotech.

                    • Corra  

                      Já mám do práce 2 kiláky :-D a zmínil jsem to jen kvůli těm kostkám, kterých tam je tak 300m. Ale není to pro výběr kola nějak směrodatné.

                      Já nechci dvě kola, zbytečné, když terén nejezdím vůbec, ale do silnice zase pravidelně přimíchávám hrubší části.

      • Jan_UL  

        Canyon má teď slevu na Roadlite 7.0 https://www.canyon.com/…te-al-7.html .Osazení Shimano 105 a váha 9,1 kg. Určitě bych ho zvážil zařadit do výběru :-)

    • Corra  

      Mám tu návrh od stavitele kol, můžete na to mrknout a upozornit mě na slabá místa?

      Rám – MRX Elite X7 28" Al

      Vidlice – pevná MRX carbon

      Brzdy -SHIMANO DEORE BRL610/BRM610 „V“

      Řazení – SHIMANO DEORE SLM610 3×10

      Kliky – SHIMANO DEORE FCM610 3×10

      Přehazovačka – SHIMANO SLX RDM7000–10

      Přesmykač – SHIMANO DEORE FDT611

      Řetěz – SHIMANO HG-54

      Kazeta – SHIMANO HG62/10 11–34

      Řízení – PROFIL semi-integrated

      Představec – PROFIL RACE 31,8

      Řídítka – rovné PROFIL RACE 31,8

      Gripy – MRX 1133 ergonomické

      Obj.sedlovky – MRX XC-68 32mm

      Sedlovka – PROFIL RACE 27,2

      Sedlo – DDK D100 ZENA

      Pedály – WELLGO D224

      Výplety – SHIMANO DEORE M615 / PROFIL 28" disc

      Pláště – MAXXIS WORMDRIVE 700×42C

      • Singlespeed  

        Tak, bez cenovky sestavu, samozřejmě, nelze zhodnotit. Jinak, pokud jezdíš na starém kole hladké silniční pláště, budeš mít se 42 wormdrivy palčivý pocit, že to nejede :-).

        • Corra  

          To je první nástřel. Cenovka 20k.

          Ty pláště jsou druhá věc, kterou na té sestavě určitě změním. Chci začít na 30/32.

          První věc – chybí mi tam rohy :-).

          Taky jsem původně zamýšlel přejít z 3×9 na 2×10, ale nevím nevím.

          • DoomHammer  

            Pokud nehodláš jezdit nějaký těžký terén, tak by dvojplacka mohla stačit. Na štěrkoletu s klikama 50/34 a kazetou 13–30 jsem zatím v okolí Olomouce (Kopeček, Kosíř, Náměšť) vyjel v lehčím terénu skoro všechno. Leda bys plánoval vyjíždět Jedovou nebo podobná dobrodružství.

            • Corra  

              „skoro“ ? :-)

              Tak občas bych si chtěl dát 12%…

              Chybí zkušenosti s jiným osazením.

              • DoomHammer  

                „Dvanáctka“ je třeba stoupání na Pohořany po červené značce, konkrétně louka pod dědinou. Naprosto v pohodě :)

                https://mapy.cz/s/1QJ1d

                To „skoro“ opravdu znamená větší terénní prasárny, zmíněná Jedová nebo třeba žlutá za Náměští (kousek tohoto chodníku https://mapy.cz/s/1QJ2y :))

                • YuraOlomouc  

                  Myslim, ze tohle http://mapy.cz/turisticka?… ti bude stacit a mas po ptakach. Nemusis ani do terenu.

                  • DoomHammer  

                    To je po hezkém asfaltu :) na 34/27 bez problémů, ani tu třicítku tam nemusím řadit.

                    Na staré silničce jsem to dával na 39/27.

                    • YuraOlomouc  

                      Bez problemu se srdcem v krku co..

                      • DoomHammer  

                        dokud nesesednu a netlačím, tak to beru jako bez problémů, tepy jsou jiná věc

                        infarktové jsou spíš podobné kopce mimo zpevněnou cestu, třeba ta žlutá za Náměští, stoupání za lesní asfaltkou… tam to fakt nejede

                        • YuraOlomouc  

                          Aha, takze „vyjedu to s problemama“ je ze jdes vedle kola?

                          • DoomHammer  

                            jj

                            • dejv73701  

                              Místo neznám, ale když se podívám na výškový profil, tak to musí každý vyšlapat jak na horákovi, tak i na silničce/grave­lu/…, ne?

                              • YuraOlomouc  

                                Kazdy to opravdu nevyslape. 6 km kopec, kterej se postupne utahuje a ta finalni stojka je fakt vyzivna.

                                http://www.orli.jex.cz/…olany-jivova

                                • YuraOlomouc  

                                  Jinak da se tam letet i 100km/h kdyz nemas 50kg i s kolem, nebrzdis a preje vetr. Ale to uz je docela o drzku. :D

                                  • dejv73701  

                                    https://mapy.cz/s/1QSh4 Třeba tohle jezdím na 2×10, poslední kilometr se chci zabít, ale vyšlapu to. Mít 3×9 nebo něco podobného, tak si ještě otevřu fejs :) A to jezdím na kole trochu pořádně teprve rok, 10 kg navíc. Hold se to pálení ve stehnech musí překousnout a neposrat se z toho :)

                              • DoomHammer  

                                na to člověk musí mít mentálně, aby to dal. bez terapie kozího mlíka a sifonu to není sranda

                                • YuraOlomouc  

                                  Je to nejlepsi misto, kde se ucit s naslapnyma pedalama. Uplne prositej nahore jsem se prevratil do prikopy. :D

                  • Singlespeed  

                    Ještě než udělali nový koberec, tak jsme to se slabšími prestižáky švihali 39×24, nařachanci na pohodu 39×21… :-)).

                • jIrI___  

                  Ta dvanáctka je opravdu dvanáctka? Zkusil jsem si to cvičně spočítat a dle těch údajů na mapy.cz mi to vychází na necelých 7%. Ale je možnost i to, že špatně počítám :D

                • dejv73701  

                  Místo neznám, ale když se podívám na výškový profil, tak to musí každý vyšlapat jak na horákovi, tak i na silničce/grave­lu/…, ne?

                  • Corra  

                    Já jsem tam jel teda jen dolů. ale taky mi to tak přišlo.

                    Ale díky svým 3×9 se tím až tak zatím nezabývám, nevyjel jsem jen u nás sv.Kopček napřímo (rovně pod baziliku od kruháče v Samotiškách). Na hladkých pláštích mi to tam podkluzuje, cik cak jsem pořádně nezkusil a zatím mi to nestojí za výměnu plášťů.

          • Singlespeed  

            Za tu cenu ok. Jen si pohlídat geometrii. Výška osy klik nad podložkou bývá u silničních kol něco přes 270 mm. Pro jízdu bez nášlapných pedálů už je to docela málo a člověk si ohrádkou pedálu občas škrtne o zem.

            • Corra  

              Z té geometrie mám docela vítr, docela mě zdejší diskuze vycukala :-/.

              Používám nášlapy a z jejich druhé strany platformy (tuším Pd 22) na normální boty. Do práce nejezdím v nášlapech.

      • scalar  

        Ta vidlice je k rámu strašně krátká, geometrie v háji, když dáš pláště kolem 30 – 35 mm, tak v zatáčce hrozí kontakt pedálu se zemí.

        • Corra  

          Měla by to být pravděpodobně tato:

          http://www.profilshop.cz/…-alu-v-brake

          Nemělo by to sedět a být OK, když rám i vidlice jsou 28"? Samozřejmě nestojím o „držku“ v zatáčce.

          • p@X  

            Ale rám má imho geo na odpruženou vidlu, takže potřebuješ 29" pevnou…

            • Singlespeed  

              Ke krosovému rámu bude 29-er pevná zase moc dlouhá, bych řekl.

              • p@X  

                Nevím, ale určo je lepší 470mm než 400mm, jestli se dělá i něco mezi netuším…

                • scalar  

                  29" pevná vidlice bude zase dlouhá, „nakopnutý“ předek a vysoko těžiště. Navíc na véčka se těžko sežene.

                  • Jakobo  

                    Na ty MRX krosove kola to chce vidlici kolem 44 cm osa-korunka, ze? Pak muze dat hlinikovou Force, ta ma 43,5 cm, ja jsem teda nameril 44 cm. Navic pokud ma Vcka tak muze koupit crossovou s delsi korunkou, vypada to lip.

                    Ja budu na podzim menit Vcka za kotouce na tom ramu MRX od tebe. Mohl bych dat 26" pevnou jenze nechce se mi ji prevazet do zahranici, kde mam to kolo. Na ebay je vidlic dost, nasel jsem nejake Mosso M5 ta ma osa korunka 44,5 cm. Barevne je to sice kolotoc a ta crossova Force vypada lip i kvuli vyssi korunce. Nemas nahodou zkusenost? Vidle vypada dost siroka, tezko rict podle fotky.

          • scalar  

            Už jsem Ti psal, že je jenom málo crossových rámů vhodných na krátkou pevnou karbonovou vidlici. Standard jsou rámy na odpruženou vidlici. Tahle kalkulace není žádná stavba, je to sériové kolo MRX Akara s přehozenou vidlicí. Dřív byla v konfigurátoru na Profilshopu (shop dovozce MRX) možnost volby i té pevné vidlice, přivezli je ale krátké a stáhli tuto možnost. Nevím, kde si k tomuto „staviteli“ přišel, ale dal bych do něj ruce pryč.

            http://www.profilshop.cz/…tor/cross28/?…

    • Corra  

      OK, díky scalarovi za varování před technickým problémem.

      Když to shrnu po x radách:

      1. Mohl bych mít kolo technologicky za danou cenu „super“, ale nelíbilo by se mi. Což by mělo vliv i na radost z jízdy.
      2. Mohl bych mít kolo, které se mi bude líbit, ale geometricky to bude děs. Což je horší varianta než 1) a stejně tak pro mě neakceptovatelná.

      Vzhledem k tomu, že mým požadavkům vyhovuje něco rozumného na platformě fitness/gravel/cy­klokros, nečekal jsem to tak zlé. Za mých mladých let byla „silnička“ s větší propustností plášťů úplně nejčastější kolo :-).

      1. podaří se mi někde trefit sériovku (i bazar) na vhodné platformě, která bude vyhovovat mým požadavkům a +/- se vejdu do rozpočtu, rybník je velký a to zabere fůru času
      2. podaří se mi někde narazit na stavitele, který bude mít technické znalosti a postaví mi kolo ne-nutně na platformě cross

      No nic, jdu hledat…

      • satch  

        ještě cube sl road je podobnej jako ty canyony…

      • YuraOlomouc  

        Me se libi treba ten poskladanej gravel co ma Singlespeed. http://www.bike-forum.cz/…x4000-gravel

        S tim muzes jezdit vsude a kdyz tam das uzsi plaste, tak to poleti po silnici taky pekne. Tech berenu bych se proste nevzdaval jestlize jezdis hlavne po silnici/cyklos­tezce…

        • Corra  

          Takhle nějak jsem si to na začátku představoval…

          Berany jsem úplně neodepsal. Jen jsem na to koukal z finančního hlediska.

          Tuhle variantu stále zahrnuje jak bod 3) tak 4) :-). Ale než člověk přehrabe celej net a nemá přitom v branži zkušenosti, tak to prostě trvá…

          „Mám“ v merku Meridu Cyclo cross 300 http://www.merida-bike.cz/…-cross-300-0

          Teoreticky by na mě mohla ve velikosti 59 být a barevně se mi dost líbí. Čekám jestli ji nezlevní, ale zatímco ostatní modely už pěkně seškrtali, tak tohle asi už vyprodali či co :-/.

          • Corra  

            Taky mám strašnej hokej v těch velikostech a blbě se v tom orientuju: 21" x 28" x 59? Doprčic, co je co? :-D

            Stejně tak u plášťů – na crossu mám 700 × 35c, ale chtěl bych se dostat na takových 700 × 32c nebo 700 × 30c, jenže někde zas napíšou jen evropskou 37 – 622 atd. Prostě se v tom teprve začínám orientovat víc, ale vidlu bych si stejně nedokázal pohlídat, protože tam je zas hafo úplně jinejch čísílek :-D.

            (A proč odpovídá 700×28c → 28–622; 700×32c → 32–622, ale 700×35c ->37(!)-622 ? :-D )

          • endex.luke  

            Ahoj, tu Meridu Cyclo cross 300 kupoval před dvěma měsíci kámoš a nemůže si ji vynachválit. Osobně si myslím, že pro tvoje využití je úplně ideální a poměr cena / výkon jsem u CX za tu cenu lepší neviděl – viz osazení atd…

    • MrtweyUbrus  

      Celé vlákno jsem nesledoval ale určitě bych přehodnotil berany/rovné, jezdil jsem obojí a po přechody na berany nechápu jak jsem mohl vůbec kdy jezdit na rovných, i když ze začátku to byl veliký nezvyk.

    • javormartin  

      Doporučil bych stavbu, velmi spokojený jsem přímo v Olomouci s obchodem Kola od ježíška, vím, že dělá zakázkové stavby i hotové kola z katalogu, doporučuji stavit se přímo na prodejnu a vše prokonzultovat, sám od něj mám doma 2 kola a jsem maximálně spokojený. http://www.kolaodjeziska.eu/

    • Corra  

      Jedno kacířské upřesnění: jaký terén reálně zvládne silnička na 25/28?

      • DoomHammer  

        záleží jak moc se chceš třepat. hladší polní cestu v pohodě, akorát samozřejmě bacha nařezance od kamenů

        do lesa bych se s tím moc nepouštěl

      • jIrI___  

        Jezdím 28 mm a v pohodě jsou šotoliny, polňačky, lesní cesty. Problém nastává na cestách s velkým makadamem a na beskydském písečku.

        • p@X  

          Tu pohodu bych chtěl vidět, holt každý to má nastavený jinak :)

          • jIrI___  

            Asi jo. Po přechodu z fullu jsem si na drncání na sebemenším výmolu musel hodně zvykat, ale teď ho v podstatě i vyhledávám :))

      • YuraOlomouc  

        S 25tkama to je o drzku a kameny strili a odiraji ram, rafky.. 28 uz bude vyrazne lepsi. Na klasicke polnacky ok.

    • random  

      Šel jsem si koupit Author Ronin, ale zjistil jsem, že je vyprodaný a zřejmě ve velikosti 56 ho už nikde neseženu. Chtěl jsem ho na cestování, jako zimáka a abych šetřil svou XC raketu, protože dostavá strašně zabrat, jako jediný kolo.

      Nějaký tipy a rady místo Ronina?

      Chtěl bych dát tak kolem 25k, samozřejmě čím míň, tím líp.

      • krabica  

        To je blbý. S tím mě výrobci a dovozci štvou, že nedokážou odhadnout zájem a radši připosraně obědvávají o dost méně.

      • krabica  

        Zkusil bych obvolávat jednotlivé prodejce Authoru.

      • Johnnyxjr  

        na bazaru jsou dva kousky tak se mrkni

      • fantozzi  

        Zkusil bych se podivat na Genesis Croix de Fer: https://www.evanscycles.com/search?…

        nebo Jamis Renegade: https://www.evanscycles.com/search?…

        • random  

          Mám to projetý, Genesis není velikost nebo je 35k+. Na ten Jamis jsem se koukal jako první, protože je za dobrou cenu celkem slušně osazenej, jen se mi vůbec nelíbí, barevně strašná nuda.

          • kalimero  

            Ještě jsem narazil na toto. Požadavek na barvičky by to mělo splnit.

            https://www.mangobikes.com/bikes/point-ar/

            • Cyborgmatt  

              To vypadá super a to nemyslím jen po vizuální stránce. Má s Mango někdo zkušenosti?

              A nevíte jestli budu muset platit clo pokud si ho objednám?

            • tompca  

              Z UK se clo ani DPH neplatí, jen počítej s poštovným, mají ho do ČR za 60£, což je slušná cena.

              Jestli jseš student nebo někdo v rodině tak je možnost 10% slevy.

              https://www.mangobikes.com/students/

            • random  

              Vypadá to dobře, ale Ronin mě prostě dostal. Ta ocel má něco do sebe.

              Jinak teda rozhodovačka mezi tím Mango na Tiagře nebo tímto Pinnaclem na Soře, ale zase je o víc jak půl kila lehčí :s

              https://www.evanscycles.com/…ike-EV275622

              nebo ještě

              https://www.evanscycles.com/…ike-EV275629

              • jIrI___  

                U těchto dvou kol bych se rozhodoval především podle toho, jestli máš dostatečně silný motor na jednoplacku.

                • random  

                  Jo to je v klidu, ale vzpomněl jsem si, že jsem to kolo nakonec vyřadil z důvodu způsobu řazení.

              • Cyborgmatt  

                Jakto je se servisem techto znacek u nas? Neni s tim problem?

            • random  

              Asi do toho pujdu, jen teď nevím jakou sadu, respektive mi jde o montáž přední „spacákové“ brašny, takže nechci bovdeny trčící z pák. Dle jejich fotek z toho nejde poznat nic. Neví někdo jak jsou ty sady, Sora, Tiagra, 105 s těma bovdenama z pák? Dík

              • jIrI___  

                Všechny nejnovější řady už tuším mají bowdeny řazení vedené pod omotávkou. U 105 a Tiagry to je jistota a pokud se nepletu, přidala se k nim už i Sora.

        • Auric  

          Pořídil jsem Genesis Croix de Fer 20 a můžu doporučit. Užasný kolo na sport i bikepacking. Vyloženě závodník to není, ale jinak velmi univerzální a vybalancovaný kolo.

          • random  

            Jakou velikost a kolik prosim te meris? Dik

            Zda se, ze bych toho ronina mel mit spis 54cm a to by se dalo sehnat, mam 184 cm

            • fantozzi  

              Kolega v praci (193 cm) poridil pres zimu Croix de Fer Titanium ve velikosti L a sedi mu perfektne…

            • Auric  

              CdF jsem vzal velikost M a měřím 183. L by pro mě bylo už velký.

              Teorie říká, že jestli jsi mezi dvěma velikostmi, tak vem tu větší. Realita říká, že důležitější než celková tělesná výška je délka končetin, především vnitřní délka nohy. Pokud nemáš porovnání s geometrií svýho starýho kola, který ti sedělo dobře, tak by sis měl domluvit zkušební jízdu.

    • Corra  

      Update:

      Tak nějak jsem vybíral a vybíral a v segmentu, na který jsem měl původně zálusk, mi toho cenově (a vzhledově) moc nesedlo. U jednoho kola jsem byl už strašně blízko, ale asi o cca 2 hoďky mi vyprodali poslední výprodejový kus v mé velikosti za dobrou cenu (Author Aura XR).

      Mezitím jsem najel dalších x km a zjistil, že můj kalkul ohledně cest, po kterých jezdím se „lehce“ minul a v momentě, kdy mám o trošku víc natrénováno preferuji delší silniční trasy před těmi více dobrodružnými (terén). Stále mám sice pár oblíbených tras s horším terénem, ale s tím by si viz výše měla poradit i silnička. Přejdu tedy na silničku s možností 28 plášťů. Původně jsem uvažoval o prodeji stávajícího kola, ale to si nechám na dojíždění do práce a na zimu. Doufám ve win – win situaci a že nebudu litovat.:-)

  • DoomHammer

    Každý má ten masochismus jinak, já plánuju terénem navrch a po zpevněné dolů. Moc třepání škodí.

    Ha, blbě zařazeno.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse