Prosba o tip na závodní silniční kolo

32 nepřečtených
  • pokor

    Ahoj, potřebuji pro syna najít vhodné závodní silniční kolo a jako naprostý amatér v tom mám guláš.

    Potřeboval bych nasměrovat na nějaké spolehlivé typy kol, se kterými máte dobré zkušenosti, které nejsou potřeba nijak dolaďovat, protože se v tom nevyznáme.

    Syn má lehce přes 180cm, ale má dlouhé nohy a kratší ruce. Potřebuje být na tom kole v pohodlné časovkářské resp. závodnické poloze, což mu na současném kole vůbec nejde (vybral jsem blbě, ale byla to první silnička a naštěstí nebyla moc drahá).

    Strop mám okolo 35 max. 40t, a klidně se spokojím i se starší verzí původně o něco dražších modelů.

    Vím, že píšu jako amatér, ale fakt nemám žádné zkušenosti, takže je pro mě každá rada dobrá.

    Díky

    • novas752  

      Co znamená dolaďovat? Na v podstatě všech sériových kolech neni potřeba nic, zároveň např. výměna sedla a představce je naprosto indviduální a na jejich výměně ni nic zvláštního ani obtížného. A vzhledem k tomu, že v sedle bude trávit hodně času, nějakému ladění se asi nevyhnete, o údržbě nemluvě.

      Typ předpokládám závodní silnička, nebo jezdí dráhu nebo časovku??? Spolehlivý je skoro jakýkoliv výrobce. Jde jen o rám a vidlici (který se stejně většinou dělá na Taiwanu), ostatní komponenty jsou od jiných výrobců na všech kolech podobné.

      Jako závodící by se v tom měl začít docela rychle orientovat.

      Nejlepší poměr cena/výkon maj Canyony (díky direct sale prodeji přímo mezi továrnou a zákazníkem), ale zase si na něj před koupí asi nesedne.

      Ať se tady podle toho oměří a vyplivlou geometrii si porovná s geometrií konkrétních kol, jak už jsem psal, koukat by měl po silničkách se závodní geometrií, výrobce téměř jakýkoliv – Canyon, Trek, Merida, Specialized, Giant, BMC, Lapierre atd. atd. atd..

      Za 35–40 by možná mohl sehnat základní výbavu na karbonovém rámu, nebo hliníkový rám s celkem dobrou výbavou. Záleží jak se postavíte k pozdějšímu vylepšování. Ale „skutečné“/pořádné závodní kolo (ani z toho základního krabonu) jen tak udělat nepůjde, to jsou kola za 100, často i 200 a občas i 300 000 a víc (což v žádnym případě neznamená, že na tom závodit nejde).

      • pokor  

        Ahoj, díky za odpověď.

        Tím dolaďováním jsem měl na mysli, že bych kupoval nějaký základ a následně vyměňoval slabé komponenty za lepší apod. . Na to se v této chvíli necítím kompetentní :), ale máš pravdu, že je potřeba se v tom co nejdříve zorientovat.

        Syn jel loni pár triatlonů a letos by se tomu chtěl věnovat víc. V této chvíli to není na triatlonové speciály resp. super závodní silniční kola, tak hledám něco, co bych finančně utáhl a bylo to dobré.

        Díky za odkaz na kalkulátor geometrie, což nám hodně pomůže. Měl jsem si tyhle věci dohledat dřív, ale chybami se člověk učí.

        Kdybys měl ty nebo kdokoli, kdo čte toto forum, nějaký další tip (nebo dobré osobní zkušenosti) na dobré silniční kolo na triatlon, dobré pro závod i trénink (na 2 kola nemám dost peněz :), budu rád.

        Ještě jednou díky

        • novas752  

          Neni zač, od toho forum je.

          Já jezdim na mtb a zkušenost se silničkama mám pramalou, takže s konkrétnim kolem už asi víc nepomůžu.

        • kokoska.rokoska  

          Musíš se rozhodnout, jestli syna zajímají „hákové“ triatlony, nebo „bezhákové“ a podle toho vybírat. Na první potřebuješ silničku, na druhé časovkovou kozu.

          Vybrat silničku nebude úplně složité – změříš se (teda syn) na CC, podívá se z okna jak velký drop sedlo řídítka snese (velký, hoooodně velký!), a porovnáš s možnými kandidáty.

          Vybrat kozu je poněkud netriviální – CC nedával použitelné výstupy a koz je málo; jak nových tak bazarových. Doporučil bych návštěvu specializované prodejny, respektive bike-fittera, který poradí. V Praze třeba Triexpert a Honza Dubec nebo Scott a Honza Falge.

          • Delkim  

            potvrzuji, rozumných koz je zoufale málo :(

            • kokoska.rokoska  

              No jo, Ty už hledáš tak dlouho, že bych Ti snad dal svou. Naštěstí by byla moc malá :-)

              • Delkim  

                jestli dobře prodám naše staré auto tak si koupím novou od Giantu :) pšššt, manželka to ještě neví :)))

                • kokoska.rokoska  

                  Tak to držím palce! Myslím, že by Ti kromě radosti měla přinést a nemalý posun ve výsledcích. A to se pak vyplatí prodat i nové auto; pro jistotu :-)

                  • jecnak  

                    Treba ten novy Diamondback je za takovou peknou sumicku. Je to teda triatlonovy kolo UCI ilegal.

                    • kokoska.rokoska  

                      To jo, vzhled motorky a cena auta. Ale na to já jsem příliš konzervativní, takže mě nechává ledově klidným. Naštěstí :-)

                      A vlastně, asi bych si stejně UCI ilegal nekoupil – ač to není úplně pravděpodobné, co kdybych někdy chtěl jet opravdovou časovku.

                    • Delkim  

                      taky jsem na něj koukal :)

          • mr.antik  

            zas na co kozu když nebude mít tréningovou silničku…

            • kokoska.rokoska  

              Třeba proto, že může trénovat na koze?

              Kolega profesionální závodník trénuje jen na koze (necelých 20 tkm ročně) a dva kolegové hobíci mají jenom kozu a tudíž na ní trénují.

              Dokonce poslední sezónu víc lidí v mém okolí naprostou většinu tréninkových kilometrů od jara do podzimu najezdila na koze a silničku (typicky Venge :-) používají jako zimáka nebo na dovolené do Alp.

              Já to mám tak půl-na-půl, hlavně proto, že silničku mám opravdu rád a užívám si pohodlí.

              • Delkim  

                asi mají taky v p.deli dlaně jako Delkim a raději leží :)))))

                btw hele ty máš co říkat, kdopak to byl v pondělí na koze na válcích??? :)

                • kokoska.rokoska  

                  To bylo peklo :-) Ale novým rekordem v TF Max jsem si udělal radost :-)

                  • Delkim  

                    to nebyl rekord Martine, to byl infarkt :))))))

                    • kokoska.rokoska  

                      Skoro jo :-)

                      Asi v jedenácté minutě se mi chtělo strašně omdlít, ale přišlo mi líto zahodit tu absolvovanou část a navíc, kdo by zastavil Garmina, že? :-)

              • mr.antik  

                tak to teda obdiv… nějak mi to přišlo nereálné, asi tim že žiju v horách

                • Delkim  

                  těm je to jedno, triatlonisti jsou taková individua, že jsou schopni celoživotně ležet v hrazdě i v kopcích :)

            • Trollix  

              Píše že má strop 40 t , to znamená třeba ten Felt za 27 , vypadá docela slušně jak už tu někdo psal, nebo něco malinko lepšího a k tomu tréninkovou silničku – jestli má bejt vyloženě tréninková a nezáleží na vzhledu a váze tak se dá sehnat i pod 10 krásná hliniková silnice na 105 , třeba.

              Šel bych ale cestou nejdřív levnější silničky , něco došetřil a až na léto (až budou závody) koupil kozu. A nebo uplně vynechal tenhle rok kozu , protože si myslím že zvyknout si na silniční posed chvíli trvá , a k tomu jít rovnou na časovkářskej z normálního kola to je vůbec skok.

              Takže bych tenhle rok nechal jen levnější silničku , na zvyknutí , vyzkoušení si závodů…myslím že při prvních závodech stejně nikdo nejede na špici nebo o bednu takže tam zas ta koza tolik chybět nebude. No a za rok koupit ještě o něco lepší kozu :) toť můj názor.

              • Trollix  

                Tak jestli je pravda to co píše kokoska a Delkim , že se dá trénovat jen na koze tak beru zpět co jsem napsal. Mě by taky nenapadlo že se to dá :D :)

          • pokor  

            Většina závodů jeho věkové kategorie jsou hákové, takže se zatím držíme silničky a v dalších sezonách uvidíme, jestli pořídíme sestřičku kozičku.

            Pokud můžete, lze jmenovat top3 výrobce silničních kol nebo to je tak, že prostě nelze říct, že ten je lepší než onen apod.? Já hodně dám na doporučení lidí/zákazníků, kteří tomu rozumí. Prodejcům moc nevěřím, protože ti budou vychvalovat to, co mají skladem nebo na čem mají zajímavé ceny od dodavatele.

            • Delkim  

              Giant BMC Canyon

              Specialized nebrat, tam připlácíš za pózing :)

            • novas752  

              B je správně. Nedá se říct „to“ je nejlepší.

              Mez dobré se řadí většina velkých i malých výrobců. Někdo má asi o něco vymakanější rám, někdo má lepší osazení, někdo lepší cenu, někdo lepší přístup k zákazníkum… Občas má nějaký model problém s něčim (např. nadměrné praskání zadních staveb u mtb kol nejmenované české firmy), ale to by mělo být dohledatelné při sbírání infa o určitém modelu.

              Nebo taky na čem se závodí, to je dobré – prohlídni si na čem jezdí v závodních týmech a zjistíš, že je to v podstatě většina velkých značek, některé značky se objevují častěji, ale to je spíš kvůli štědřejšímu sponzorování dané společnosti.

    • Radovan84  

      Pokud sháníš přímo kozu tak nic levnějšího sem nenašel. Mrkni ještě po bazarech.Občas se tam naskytne dobrá koupě a to i nových kol a komponentů.Popř se třeba spokojíš s obyč-aero rámem a na bazaru můžeš koupit jen disc-loukotě.

      http://www.triatlon-expert.cz/…-d106619.htm

    • tromboonen  

      Pokud pujdete do klasicke aero/zavodni silnice, prostuduj temata ohledne velikosti a posedu v sekci silnicni, soustredte se na delku horni ramovky, neni nic horsiho nez prilis dlouhy ram..

      Jestli chce jezdit triatlony tak ta koza bude casem stejne nutnost, ten Felt vypada dobre… ted nechci kecat, ale nejsem si jistej, jestli vysledky kalkulatoru (jinak skvela vec) jsou plne aplikovatelny na casovkarskou kozu, jeste bych to proveril s nekym, kdo na tom jezdi

      • kokoska.rokoska  

        IMO nejsou, respektive dříve nebyly a CC mi dával pro kozu naprosto nesmyslné údaje – úplně mimo jakékoliv existující kolo a po podrobnějším průzkumu vlastně úplně mimo možnosti vložených tělesných proporcí. Tehdá jsem jim psal (neodpověděli), třeba opravili.

        • tromboonen  

          Hele a jak to obecne funguje (ne ze bych se chystal na kozu), potrebujes kratsi, nebo delsi ram nez na klasiku? A co kdyz planujes klasicky ram, ale clip on hokejky nebo jak se tomu rika, vybiras pak stejne jako na klasicky rodla, nebo by to melo byt jiny?

          • kokoska.rokoska  

            Asi budou povolanější, ale za mě potřebuješ klasicky co nejmenší rám, na který se zvládneš poskládát → co nejkratší s co nejnižší hlavou abys mohl mít řídítka a hlavně hrazdu dostatečně nízko a zároveň na hrazdu dosáhl. Zvedat předek podložkami není problém, když to bude moc. Ale takové UCI kozy jsou, krátké a nízké.

            Naopak spousta „triatlonových“ koz je delších (kvůli stabilitě) a s vysokou hlavou bez integrovaného představce (aby byl posed pohodlný). Důvodem je značně delší čas strávený na koze při triatlonu a zejména množství hobíků majících prostředky na kozu, ale nikoliv flexibilitu na aero posed.

            Druhé části otázky moc nerozumím. Myslíš okamžik, kdy chceš na normální silničku dát hrazdu? To můžeš, „otočíš“ sedlovku aby ses dostal víc dopředu, shodíš řídítka co nejníže a nasadíš hrazdu. Ale i tak budeš moc vysoko a moc vzadu. Několik závodů jsem tak odjel a po první jízdě na koze bych se nerad vracel :-)

            • tromboonen  

              Tak ja se na to nechystam, jen me to zajimalo re zdejsi reci o geometrii, silnicky se probiraj furt, kozy nebo silnicky s hrazdou tak casto ne, tak jsem chtel tazatele mozna ubranit zbytecnymu nakupu a aby to tady bylo „pro pristi generace“…

              Kdysi (91) jsem si na pro me docela vysoky ocelovy ram (ale nastesti kratky) dal bullhorny a Kuboj hrazdu, na 30–50 min vyjizdky to bylo to prave, dneska by me to asi zlomilo…

              Kdyz mluvite o triatlonech, kde se jezdi normalni silnicky (ale co kdyz nikoho nezahakujes, neni pak lepsi mit rovnou kozu?), a i kdyz zahakujes, v idealnim pripade, neni lip byt na necem vic aero (pokud bricho dovoli), nebo na tech hakovacich nejsou kozy dovoleny?

              • kokoska.rokoska  

                Přesně, v „hákových“ závodech nejsou kozy dovolené. Dokonce nesmíš mít ani hrazdu přesahující vepředu řídítka. A i ta pidihrazda musí mít spojené konce.

                Vše kvůli bezpečnosti – aby nebyla smotka jistotou, ale pouze náhodou a aby se při ní nikdo na hrazdu či časovková řídítka nenapíchnul.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.