Přestavba Favorita a Esky na retro cestovní kola

60 nepřečtených
  • NikyBoom

    Zdravím. Jsme oba s přítelkyní mírně cáklí a shodli jsme se že si na cestování natěžko postavíme retro kola. Takže jsem včera koupil za sedm stovek Favorita ročník 82 a Esku Premier 92 (k té jsem dostal dokonce originální manuál a účtenku). Obě kola byly od jednoho majitele a celkem udržované. O favoritech jsem si něco načetl takže přibližně vím co čekat, takže blbé komentáře typu „kup si jiné kolo“ si strčte prosím za kloubouk – nejsou zajímavé ani vtipné. Obě kola mají staré komponenty Shimano a osy se čtyřhranem. Favorit má převody 3×5 a Eska 1×5. Takže nic moc. Zkusmo jsem tam nasadil kompletní kompletní kola z mého 10 let starého trekingového kola se sedmikolečkem. Ani jsem zadní stavbu nemusel moc přemlouvat a zapadla tam kam měla. Nicméně dnešní komponenty jsou zase trochu jinde. 3×7 je už dostatečných, ale má první otázka je jestli by tam šla dostat kazeta s více převody nebo je 9 či 10 kolečko naprostá utopie – respektive nevešlo by to tam kvůli širšímu náboji (v komponentech se zrovna dvakrát nevyznám) případně by pak řetěz kolidoval s rámem nebo v čem by byl problém? Samozřejmě předpokládám kompletní výměnu kol.

    Přikládám fotku Esky před rozebráním. Narozdíl od růžovo-červeného Favorita byla velice fotogenická :-D

    0 0
    • Vilém  

      Cestovani natezko s Favoritem a Eskou? Ne jen mirne:)

      0 0
    • Fran-tic  

      jseš hodný, že přítelkyni necháš 1×5 esku :)

      0 0
      • NikyBoom  

        Esku upravím stejně jako Favorita. Jenom se mi to nechtělo vypisovat.

        0 0
        • Fran-tic  

          z mého pohledu nic moc kup. já kupoval za 700 cycletech rám se zahlazovanými svary, trekový a použitelnější na takovéhle „retro“ frajeřinky. Přítelkyni jsem koupil rockmachine treka za litr. Obojí ocel, s nosičema a v plánu jsou velké cesty… ale tvá volba :)

          0 0
    • oddie  

      Šla by tam i 8–9–10 kazeta, co by ne, je třeba k tomu mít příslušný náboj. Akorát podle mě 3×7 na cestovního Favorita bohatě stačí.

      0 0
    • tromboonen  

      Tak retro bez utrpeni neni retro, ale osobne si myslim, ze dneska existuje spousta ramu, ktere vypadaj retro (i lip) a pritom fungujou..

      Pokud se pamatuju, tak do nejakyho klona Fava (bylo to prevareny) jsem dostal 2*8, ale na stejna kola jsem ted na hybridovi dal MTB 9tku kazetu.. a na valce jsem tam narval i 10sitku, na jinem ramu, ale za stejneho centru a delky osy, takze da se docela dost..

      0 0
      • Fran-tic  

        to pak ale není retro s takovýma převodama :)

        0 0
        • tromboonen  

          Ale kus, pro hipstera do mesta retro OK, ale naves na to brasny a jed s tim nekam do kopce, pak Ti (a hlavne pritulkyni zakladatele vlakna) bude kazdy pastorek dobry.. Jako retro jo, ale za kazdou cenu, ja vychovanej temahle kolama bych sel do retro look-u a modernich prevodu, respektive vlastnosti, radsi i ten ram bych dal jinej..

          0 0
    • Pán z Dubu  

      Dříve se na favoritech jezdilo na těžko, protože se ještě nevědělo, že to nejde.

      Rozteč zadní stavby těhle kol bývala asi 127 mm, současné náby jsou 130mm pro silniční kola a 135mm pro trekking a MTB. Tím, že je rám blátivý Fe a zadní stavba dlouhá – jde roztáhnout na současné náby. Eska má vzadu tenké plechové patky – ty nejsou vhodné pro rychloupínák, ale pro plné osy s matkami – jak je teď. Vyhni se zadním nábám se šroubícím vícekolečkem – ohýbají a lámou se jim osy. Na Esku by mohla být dobrá převodovka v náboji typu Shimano Alfine. Rámy též nesnesou velkou zátěž, jak bagáže, tak převodového poměru současných lehkých převodů. V expedici je třeba vyhovět nejen sobě, ale i kolům – tzn. nákladu málo, placatý profil a nestydět se případně tlačit.

      0 0
      • Carloss  

        Dříve se na favoritech jezdilo, jen protože nic jinýho nebylo..

        0 0
      • NikyBoom  

        Takže šroubovací ne. Dobré vědět. Zrovna šroubovací jsem měl vybrané. Takže takže nejspíš tato kazeta

        http://www.bike-eshop.cz/…730–12–32–7s

        a tato nába

        http://www.bike-eshop.cz/…stribrny-36d

        Nebo nefunguje kombinace Shimano-Sram?

        Pak mám další dotaz/y

        Ráfky jsem předběžně vybral tyto

        http://www.bike-eshop.cz/…cerny-36-der

        Jaké nejširší pláště by na něm měly být aby se to nijak nebortilo nebo nedělalo prostě co nemá.

        Co se týče plášťů tak každopádně tam budou Schwalbe RoadCruiser s krémovou bočnicí. Ale nevím který rozměr. Zkusil jsem jestli se tam vleze plášť od Rubeny 622–42 a v rámu mi ještě zbývá asi 5 mm od rámu na každé straně což by asi ještě šlo. Problém je že ty Schwalbe jsou 622–47 ale to už bude asi široké co?

        0 0
        • alinceb  

          Kazeta OK, ráfky OK, ale na ten náboj zapomeň. Je to MTB nába s roztečí 135mm – tu do rámu nedostaneš. Hledáš starý silniční náboj 7s s roztečí 127mm nebo max. 8–10s s roztečí 130mm.

          0 0
          • kamaro  

            Tak jak píše alinceb. Osobně bych zvolil nižší ráfky, od Remerxu třeba tyto http://www.bike-eshop.cz/…mer-622-x-19 nebo http://www.bike-eshop.cz/…1-nyt-36-der

            Taurusy se u nás doma vyskytují na jednom kole a je u něho třeba pamatovat na delší ventilky nebo na jejich prodloužení. Klasické ventilky jsou moc krátké.

            Máš představu co tam bude za řidítka a co tam bude za řazení?

            0 0
            • Jakobo  

              Jo, tyto casovkarske ci co rafky jsou nesmysl. Radeji treba 2× kaliskovane Stormy, jsou hodne mnohem pevnejsi a oproti tem Taurusum i lehci. Ted je budu zaplitat na singla.

              Gr. Hammery jsou uz vylozene trekove, ty bych tam necpal. To spis Eagly, jsou nekde mezi.

              Navic Gr. Hammery mne praskaly kolem niplu, mam takove tuseni, ze to bylo tou jejich „pevnejsi“ slitinou.

              0 0
        • Jakobo  

          Co tam dat neco takoveho stejne potrebujes pevnou osu. Dalsi vyhoda je, ze vepredu nepotrebujes dvoutac/trojtac. Proste tam mrsknes nejake jednoprevodniky kliky a neresis strejchani mekkeho fava o smyk. Tomu by ses nevyhnul. Jak je to s poruchovosti nevim, ale obvykle tyto prevodovky vydrzi hodne.

          Nebo klasika Nexus 1×7. Na horske prejezdy to nebude, ale po CR by to mohlo stacit.

          Ceka te ale spousta problemu a zklamani. Nedokazu si treba predstavit brzdit kolo s plnou polni tema favoritackyma brzdama, vecne se povolujici hlavove a fakt hodne mekky ram a vidlice. jeste bacha na to, jestli nemas ram na 27" kola.

          0 0
          • Vilém  

            To by nebylo spatny reseni, s tim dualdrivem. Horsi bude asi sehnat to prislusenstvi, co u nej chybi.

            0 0
            • Jakobo  

              To by nemusel byt az takovy problem. Tycku se zavitem a retazkem koupi nekde na ebay original, mozna jde pouzit i SA, to koupi v kazdem lepsim krame nebo na cyklosen.cz. Pro zacatek by radil pres radici packy na ramu, ten krok neni nejak moc dlouhy.

              0 0
          • kamaro  

            Dobrý nápad. Podobné náby dělá i S-A .Třeba http://www.cyklovybava.cz/…zdarma:6964/

            Dělají k tomu celkem pestrý výběr řadících páček (sytiče na rám, do konců řidítek, páčky na řidítka, otočné…).

            Nebo potom zainvestovat a dát tam třeba toto http://www.cyklovybava.cz/…zdarma:1480/ a vyřešit tím i brzdy, které na tom favoritovi opravdu budou problém.

            0 0
            • kamaro  

              Ještě pozor na tu šířku osy. Ta 8s verze má 132mm, to by tam snad ještě mohlo jít. 3s verze na kazetu je 135 a to už tam nejspíš nenapereš. I když favorit je dost flexibilní :-)

              0 0
              • Jakobo  

                To prepodlozkuje, s tim musi u takovych ptakovin pocitat. Co mam doma Nexus, tak ten se da prepodlozkovat uz od 127 mm. Ja bych kazdopadne do toho kola moc neinvestoval a snazil se o ekonomickou stavbu.

                Pokud to ma byt aspon trochu funkcni, stejne povymenuje vic jak polovinu dilu – kliky, stred, ty kola, hazku, brzdy. Nakonec bude rad jestli se vleze do 6000 Kc na jedno kolo.

                0 0
                • Marskatin  

                  A i tak zdesetinásobí cenu kola.

                  Jeden z vyše uvedených nábojů byl na kotoučovou brzdu. To bych na favo rozhodně nedával.

                  0 0
                  • kamaro  

                    Jo, je tam unašeč na té 3s verzi s kazetou. To ovšem neznamená, že nemusí být osazen. Možná dělají i něco podobného bez toho unašeče (popř. s bubnovkou), nedíval jsem se na to hned do katalogu. Dávat na fáčko kotouče je opravdu mimo, tak jsem to nemyslel.

                    0 0
                    • Marskatin  

                      Jasně, nemusí být osazen, ale padla tam i zmínka, že by se tím vyřešilo i to, že to naložené bude problém ubrzdit, tak jsem si to spojil, i když ta poznámka byla u bubnového.

                      0 0
                • Fran-tic  

                  mazec, kvuli stylarine mit za 6k favo :-)

                  0 0
        • iiki  

          Zdar,

          ten náboj tam půjde v poho, dá se totiž lehce zúžit prostým ubráním vymezovacích podložek, na tom obrázku je to levá strana, jak je rychloupínák (Silnější má 5 a ta druhá tuším 10 mm, kdyžtak se tam dá dát i jinačí šířka, přesně na požadovanou rozteč patek), bude jen potřeba zkrátit osu.

          Osobně bych použil třeba

          http://www.qishop.cyklomax.cz/…9_10639.aspx

          zmenšit rozteč půjde taky, navíc bude možno osadit 8 nebo 9 kazeta.

          0 0
          • Vilém  

            Az na to, ze mu to nebude poradne drzet v patkach, jinak proc ne.

            0 0
            • jecnak  

              Pokud uz ma Favorit s kovanymi patkami a hakem prehazky na ramu, tak staci takovy naboj zasunout az na konec patek a bez problemu to funguje. Ta Eska je ale problem. Jedine navarit hak natupo k patce. U jednoho kola jsem to kdysi udelal a funkce bez problemova.

              Obecne ale u techto kol plati stare prislovi: Z hovna bic neupletes.

              0 0
              • HonzaP9  

                Nevím, jestli je to nějaká tátova samodomo vychytávka, ale já mám na Fávu s kovanými patkami takové nastavovací šrouby, které tvoří doraz, takže se osa nemusí cpát až dozadu. To, že je ten rám bláto to ovšem neřeší ;-)

                0 0
                • jecnak  

                  To je ta lepsi seriovka. Ty levnejsi kousky – myslim nejake starsi Favority a pak vsechny Esky a Premiery maji jen obycejne plechove patky bez nastavovani.

                  0 0
            • iiki  

              Soráč, to jsem pozapoměl, když jsou dlouhy háky a není oko na přehazku, tak na ose se musí při zkracování nechat přesah tak 5–6 mm a vyrobit oporu na levou patku z háku měniče, v pravo hák drží přehazku a kolo je uply na střed, kdyžtak lehce doladit pilníkem.

              na druhy fotce je to hotovy, rozteč 127 mm

              0 0
              • Vilém  

                Jo takto uz to drzet muze, pokud ma na favu plechovy patky, to netusim.

                0 0
    • Erknold  

      A výsledkem nebude ani trochu retro kolo, natož hezké. Bude z toho prostě bastl.

      Buď do toho nasypeš dost peněz, aby to vypadalo nějak takhle:

      http://www.facebook.com/…40984441576/?…

      kdy budeš mít na pohled hezké kolo, které se bude vlnit na rámu, jak divoká zmije (esku znám),

      nebo budeš šetřit a bude to možná nejlepší řešení, kdy jen zrepasuješ, co se dá. Eska bez šroubovací volnoběžky není eska, jedině pak z toho udělat singl speed.

      0 0
      • Jakobo  

        U me by sroubovaci kolecko bylo to prvni, co by letelo do zeleza. Ja jsem si uzil dost rovnani ohlych osek, vysmajdane konusy, to se dalo opravovat po kazde jizde. S ostatnim souhlasim.

        0 0
        • Erknold  

          Nedávno jsem s ním užil i výměny těch drátků, co zvedají praporky. A těch volných kuliček, kdo ví, jestli tam jsou všechny :). A s ohýbaním osek souhlasím :) Ale je to klasika, ne :)

          A když měnit, tak cestou silničních komponent. Podle mě vypadají na těchto kolech lépe. Prostě jako to udělal maajkee.

          0 0
      • alinceb  

        Zrovna ten rám, na kterém stavěl Michal, ale není obyčejný favorit, ale nějaká F1. Z vlastní zkušenosti vím, že na takové rámu se dá poskládat poměrně dobré a rychlé kolo, ale je to spíš stylu. Za stejné peníze se na AL rámu dá poskládat daleko lepší raketa…:)

        0 0
        • Erknold  

          to mi bylo vcelku jasný, že asi není takový blázen, aby investoval tolika energie do něčeho jako starý klasický favorit, který se válí každou chvíli u popelnic :)

          Spíše jsem chtěl ukázat, jak to vypadá, když se udělá repase pořádně. A ne, že tam naseká kdejaké kopomenty, co si aktuálně koupím v krámu.

          A jak píšeš, má to cenu do toho cpát energii, když je dobrý základ/rám.

          0 0
        • VladexAndroid  

          ta modrá favoritka je totální nádhera!! kam se hrabe ta moje…

          0 0
      • iiki  

        Pravda, já ten favorit stavěl ze zbytku° použitych součástek, funguje bezvadně a chtěl jsemhmusokolo, bo je do města a zimních sraček. Takovou potvoru nikdo nebude krást a navíc je pořádně zamčeny

        0 0
    • MysoK  

      Pre inspiraciu… http://kristoficko.rajce.idnes.cz/…it_F12_1981/#…

      V sobotu isiel do sveta :(

      0 0
    • NikyBoom  

      Ten Sram Dualdrive se mi líbí – vůbec jsem nevěděl že něco takového existuje. Asi nejlepší řešení. K tomu samotnému náboji budu potřebovat ještě co? Předpokládám že toto

      http://www.ebay.com/…291159994639?…

      a toto

      http://www.ebay.com/…331526914450?…

      ještě něco? Přehazka a řazení bude nějaké levnější Shimano které používám na druhém kole a jsem s ním naprosto spokojený.

      0 0
    • NikyBoom  

      Mám další dotaz. Přítelkyně je podstatně lehčí než já, takže silniční brzdy (nejsou to asi originální kousky) ji stačí. Já bych ale uvítal větší učinnost. Byly tady zmínky o kotoučových brzdách na Favoritu, respektive že je to blbost. Nicméně co vyměnit přední vidlici za CrMo a nechat na ni udělat návarky pro kotoučovku – určitě ne hydrauliku ale starou mechanickou. Není to nic moc ale lepší než origo brzda.

      http://www.lispol-bike.com/…ortovni-kolo

      0 0
      • Vilém  

        Dej tam nejaky rozumnejsi brzdy, poradny spalky a bude to mnohem lepsi. Bastlit na toto kotouc je nesmysl.

        0 0
        • NikyBoom  

          Ale tak vypadá to dobře. Snad by to i fungovalo. Není to sice Favorit ale asi něco podobného.

          0 0
          • standoslav  

            Na šrot rám cpát takové věci je cypovina a ještě si myslet, že to bude RETRO, to je ultracypovina. Kup si kolo.

            0 0
            • Jakobo  

              Tak. Pokud uz zacinas takhle uvazovat, radeji kup bazarove cyklokrosky s uchyty na blatnik a nosice. Vyjde to levneji nez tyto prestavby a ta kola budou aspon FUNKCNI a POUZITELNE.

              Pokud i tak das novejsi brzdy, musis koupit s delsich dosahem (reach) a to jeste tusim vyjde jen za predpokladu, ze nemas kola 622 v ramu 630.

              Ty ramy Favorit nejsou nic moc, je to obycejna uhlikova ocel, tezka, s nevalnou pevnosti. Fakt neni o co stat. Si pamatuju, jak mi deda kdysi rovnal zohlou vidlici na Esce, to zelezo bylo jak blato.

              0 0
              • jecnak  

                Nemluve o casto vice jak dvacetilete historii tech kol – koroze uvnitr trubek, praskani kolem pajenych spoju atd.

                0 0
      • Erknold  

        kotoučovky klidně, ale chtělo by to upravit vidlici na pevnou osu. Zvedneš tím tuhost a bude to v pohodě.

        0 0
        • NikyBoom  

          Pomůžu si nějakou touto vidlí

          http://www.cykloglobal.cz/…ak-na-dynamo

          nebo raději koupit rovnou tuto

          http://www.cykloglobal.cz/…hrom-1-Zavit

          s tím že na ni půjde Avid BB7?

          0 0
          • jecnak  

            Takze novy naboj, vyplet a asi i rafek, napajeni uchytu na kotouc, silnicni verze BB7, to uz jsi na dvojnasobku ceny toho cyklodedecka. Kup si rovnou neco poradneho.

            0 0
          • Pán z Dubu  

            Pro retro turistiku na stávajících kolech umyj, co má být čisté, namaž, co má být mastné a jeďte. Jestli na tohle nemáš mentálně, kup pořádná kola – vyjde tě to levněji než tato rozebrat na Higgsovy bosony, následně z nich a z nakupovaných dílů poskládat úplně jiná.

            0 0
            • oddie  

              Přesně.

              0 0
            • ppoli  

              +1

              Chtěl jsi retro, tak nevím co vymýšlíš. Sám jsem starého favorita zkoušel jako student za mlada bastlit a byl to nekonečný příběh. Nakonec jsem byl rád, že mi ho ukradli.

              Nevrazil bych do toho ani korunu a prachy nechal stranou na nějaký pěkný ocelový rám a postavil něco normálního.

              0 0
          • Vilém  

            Tak tu prvni urcite ne a u te druhe taky vcelku pochybuju, ze to vydrzi. Nechaval jsem si takto dovarovat navarku na 24" CrMo vidlici s podobne trofilovanejma trubkama, jen vetsiho prumeru a kroutilo se to pri brzdeni jako had.

            Navic bych mel strach, ze to vydrzi ram. Kdysi jsem takto pri brzdeni prasknul horni trubku u Fava a to jsem mel jen lehce namazany rafky kalafunou.

            0 0
          • kamaro  

            Předělávat tyto kola na kotoučovky opravdu nemá smysl. Za ty prachy co stojí ta druhá vidlice by se dala koupit vidlice už přímo na kotoučovky, ale všechno bude mít krk 1 1/8". To zase nenarveš do rámu. Je to začarovaný kruh. Buď na tom jezdit tak jak to je a počítat s tím, že to nebrzdí a kdykoliv to může prasknout (obvzvláště když to naložíš brašnama na nosiči) a nebo to zahodit a koupit něco nového. Z hovna bič neupleteš…

            0 0
          • kamaro  

            Předělávat tyto kola na kotoučovky opravdu nemá smysl. Za ty prachy co stojí ta druhá vidlice by se dala koupit vidlice už přímo na kotoučovky, ale všechno bude mít krk 1 1/8". To zase nenarveš do rámu. Je to začarovaný kruh. Buď na tom jezdit tak jak to je a počítat s tím, že to nebrzdí a kdykoliv to může prasknout (obvzvláště když to naložíš brašnama na nosiči) a nebo to zahodit a koupit něco nového. Z hovna bič neupleteš…

            0 0
    • ladias  

      Sorry, že se do toho pletu, ale jak jsem si to pročet, tak už seš jen krůček od toho vyměnit vlastně vše. Snad ti půjdou sundat samolepky, protože to budeš mít to poslední co ti z těch kol zůstane.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.