Přední náboj Shimano XT HB-M8000 - kónusy integrované do těla

127 nepřečtených
  • d

    Zajímalo by mne, jak dobře se náboj servisuje (hlavně dostupnost náhradních dílů). Jak je to se servisem konusů, to, že jsou integrované do těla nevěstí nějakou zradu?

    Díky.

    0 0
    • novas752  

      Ne nevěští, maj to všechny náboje Shimano.

      Když je jednou za 4–6 000km rozebereš, vyčistíš a namažeš, tak dobrých 25–35 000km nebudeš potřebovat náhradní díly (Minimálně na zahraničních shopech dostupné jsou). Takže jedinou nevýhodou je mírně obtížnější servis resp. seřízení kónusů oproti nábojům s průmyslama, ale taky to neni raketová věda.

      Podle toho nákresu bych hned vyhodil tu klec a v obchodě s ložiskama koupil další kuličky (přinést a oni si je změří mikrometrem) a doplnil je.

      Moje zkušenost: Nějaký Shimano lowend z roku 2009, co se prvních 10 000km vůbec nerozebral, jezdim už téměř 20 000km a nejeví vůbec žádné známky poškození (včetně ořechu zevnitř i venku), Konstrukci kónusů má vpodstatě stejnou (jak jinak taky…).

      0 0
    • michomin  

      Netuším, o jaké integraci to píšeš, je to standardní náboj s kónusy, když to umíš seřídit, tak žádný problém.

      0 0
    • Spider_29  

      Za sebe nevidim jediny duvod porizovat si konusy v dnesni dobe velmi dostupnych a principialne lepsich naboju na prum. loziskach.

      Za svuj bikovej zivot jsem vystridal hodne ruznych nab – konusovych i na prumyslech. Konusy jsou extra nachylny na serizeni a zachazeni a nikdy nechodej tak hladce a jemne jako na prumyslech.

      Souhlas s predrecnikama, ze pri SPRAVNYM nastaveni fungujou obstojne. Potiz je to spravny nastaveni. Staci je malilinko vic utahnout a po 10 km jizdy je mas navzdy vymackany. S prumyslama nic takovyho nehrozi.

      0 0
      • pepek  

        Staci je malilinko vic utahnout a po 10 km jizdy je mas navzdy vymackany. Stačí si umýt ruce a nic takového se nestane

        0 0
        • Spider_29  

          Nebo se pomodlit k panence Marii, vid ;-). Ach jo, co je to zas za cyklounskou pitomost…?

          Nebo snad umis vysvetlit, jaky vliv maji (ne)umyte ruce pri utahovani konusu?

          0 0
      • beranek666  

        Žádné průmyslové ložiska (kuličkové, radiální) nevydrží ani z daleka tolik co konusove shimana. To že je neumíš seřídit není problém a nevýhoda konusů, ale tvůj nedostatek.

        Zářným příkladem mohou být SRAM X9 náboje na průmyslech, které mají životnost cca 1000 km a pak se ložisko v zadním náboji vysype (cca 300 kč / ks, dva typy v 1 zadním náboji…). To proto, že kuličky mají s bídou 3 mm a ložisko nesnese axiální zatížení, kdežto shimana kuličky mají cca 6mm a z principu funkce zvládají axiální zátěž.

        A životnost konusových nábojů?? klidně 20 tisíc km.

        0 0
        • Spider_29  

          Neminim se tu o tomhle nejak prit. Kdo ma alespon trochu blizko k technickemu vzdelani, tomu neni treba vysvetlovat. proc se v prumyslu, kde jde o presnost a zivotnost, nepouzivaji konusy…

          Tim hlavnim a zasadnim duvodem je logicky fakt, ze tolerance a sily v prumyslovem lozisku jsou dane vyrobou. U konusu zalezi na preciznosti uzivatelskyho nastaveni, ktera je o rady jinde. A protoze se tu bavime o desetinach milimetru, je nad slunce jasny, ktery reseni je pro kazdodenni uzivatelsky pouziti vhodnejsi.

          Ze existujou nevhodne navrzeny reseni s prumyslama na veci nic nemeni.

          Stejne tak neni nic spatnyho na tom, ze i technicky i principialne mnohem horsi reseni ma svoje priznivce.

          0 0
          • pepek  

            Když už máš to technické vzdělání, tak „konusy“ jsou taky průmyslová ložiska, jsou to ložiska s kosouhlým stykem, která se kupodivu používají i na kolech automobilů a kupodivu jsou taky snadno uživatelsky nastavitelná.

            A to tvoje: se tu bavime o desetinach milimetru, svědčí taky o hlubokém technickém vzdělání.

            0 0
            • novas752  

              Přesně tak.

              A bavíme se tu o mikrometrech (tisicina mm) nebo jejich desítkách stejně jako v celý strojařině.

              Řešení jsou to rovnocená, akorát každý má svoje + a -.

              Někomu vyhovuje jednou za 2–4 000 vyměnit celkem snadno ložiska za 300, někdo preferuje se v tom jednou za 4–6 000 hodinku pohrabat a víc než čistič/odmašťovač a vazelínu do toho neinvestovat.

              0 0
              • beranek666  

                Tak jako tak, technické řešení průmyslovým ložiskem je časově náročnější na údržbu, protože náboj stejně musí rozebrat, zajít koupit ložisko (pokud se vůbec dá sehnat za rozumnou cenu a není to nějaký atypický rozměr, o což se výrobci docela snaží) a to vyměnit. Údržba konusu je otázka 20 minut, pokud to chci mít opravdu pečlivě vyčištěné a seřízené.

                0 0
                • jecnak  

                  Nesmysl, casove to vychazi stejne. Navic zivotnost nekterych konusu ci kulicek od Shimana si rika o to jit koupit do obchodu nove. Na rozdil od prumyslovych lozisek je jejich sehnani casto mnohem slozitejsi. Rozebrani naby na prumyslech je otazka par minut a v lepsim pripade dvou inbusu.

                  0 0
                  • beranek666  

                    stejně rychle rozeberu a složím konusové ložiska…

                    u nábojů od řady deore nahoru podobné zkušenosti jako ty nemám, nikdy nebylo třeba nahradit kuličky.. desítky tisíc km na silnici, u mtb vždy přežily celé kolo

                    zato jsem servisoval náboje Fulcrum, Mavic, Force, Novatec (Q-Lite) a Sram, ložiska vždy chodily mnohem hůř než konusy shimana a mnohdy místo dvou imbusů bylo třeba použít kladivo k „vylisování“ ložisek, poté odstranění prachovky zapouzdřeného ložiska (mnohdy se zničila), stejně pitomým způsobem se ložiska do náboje musí nalisovat (kladivem, gumovou palicí..) a přitom je nezničit. Dále – kontramatice mnohdy nemají ani zářez pro použití stranového klíče a musí se použít sikovky – takže tušíš, jak asi matice po servisu vypadá (toto je specialita Force nábojů).

                    Na náboj např. SH XT, zadní, potřebuješ dva konusové klíče a tím to hasne. Náboj vyčistíš, seřídíš a chodí jak nový. A cenové vyjde tento náboj daleko lépe, než SRAM, NOVATEC apod.

                    0 0
                    • jecnak  

                      Ano, jestli lisujes kladivem ci gumovou palici, tak chapu.

                      0 0
                      • beranek666  

                        Přesně tak, jiný nástroj nemám, stejně jako ve většině servisů. Pokud na to potřebuješ speciální lis, přípravek či co, tak tím ztrácí náby na průmyslech jakýkoli smysl, protože si je doma nikdo nevymění. Takže co navrhuješ na vylisování ložisek z náboje? A zpětné zalisování?

                        0 0
                        • Vilém  

                          Tak na nalisovani alespon nejaka zavitova tyc a rozne podlozky, orechy z goly ap.

                          0 0
                        • kyl  

                          Na vylisování mám udělanej přípravek a na zalisování kus závitové tyče,dvě podložky a dvě matice.

                          0 0
                        • maajkee  

                          Já teda nevim, ale snažím se to brát asi moc vážně a na lisování ložisek mám celou sadu, kde na každé ložisko mám odpovídající průměr lisovací hlavy. Samozřejmě když jsem to dělal především pro sebe a kamarádům, tak jsem to tady dělal palicí nebo kladívkem, ale jako servis bych si to moc nedovolil, hrozí tam velké riziko poškození, navíc je to s lisem daleko příjemnějí.

                          0 0
                  • JSt  

                    jeste jsem nezazil, ze by se konus rozjebal natolik, aby se kolo stalo nepojizdnym. u prumyslovych lozisek nekolikrat. at uz v naboji nebo pedalu. ;-)

                    0 0
                    • beranek666  

                      Mimochodem, v pedálu průmyslové ložisko je totální ******* a konstruktér, který takové řešení navrhne si nezaslouží pětku z konstruování, ale dvojku z chování. A člověk, které takové řešení obhajuje? Nechci být sprostý ani se nebudu povyšovat… každý má právo na svůj názor. Technicky vzdělaný, případně nadaný člověk si udělá obrázek sám.

                      0 0
                      • Lada,s  

                        mohl bys to více rozsvést z technického hlediska? docela by mě to zajímalo

                        0 0
                        • beranek666  

                          Jen stručně. Pokud máš malý prostor, jako např. v pedálu, musíš využít každého prostoru uvnitř těla, abys dovnitř dostal co největší a tedy odolnější kuličky. Pokud použiješ již sestavené ložisko – průmyslové – o tuto výhodu přicházíš, protože do již tak malého prostoru musíš dostat vnější a vnitřní kroužek a nezbyde ti místo pro kuličky. Při použití konusu jako vnější kroužek použiješ samotné tělo (případně s nalisovanou tenkou vložkou sloužící jako valivá dráha) a tím dostaneš do ložiska velké a více únosné kuličky.

                          Shrnuto, při stejných zástavbových rozměrech ložiska bude konusové ložisko, tak jak ho známe třeba z náboje, několikanásobně únosnější a tím bude mít i delší trvanlivost. Mnohonásobně. A to platí jak pro pedál, tak pro náboje. Proto je životnost průmyslových ložisek v nábojích (např. SRAM) neskutečně krátká – do 1 – 2 tisíc km. Ložisko má kuličky průměru cca 3 mm (ted si přesně nepamatuju, ale mám jeden exemplář doma vystaven na poličce), narozdíl od shimana, kde v zadní nábě jsou kuličky cca 6mm.

                          0 0
                    • kyl  

                      Oštípané nebo rozpůlené kuličky jsi nikdy neviděl?

                      0 0
                      • Vilém  

                        Ja jo, vetsinou jako nasledek pretazeni. Ale zastavily ten naboj?

                        0 0
                        • kyl  

                          jeden čas jsem to měl celkem pravidelně,výdrž asi 14 dní,kuličky všemožné tvary,konusy oštípané a sem tam se to kolo seklo

                          0 0
                          • Vilém  

                            Jak rikam, toto jsem potkaval jen u pretazenych nab. Jednou jsem si takto odrovnal predni deore asi po 14 dnech, jak pises, jen diky tomu, ze jsem ji neudelal vuli po nakupu, ja blahove veril, ze je to od vyrobce serizene. Od te doby me nic takoveho nepotkalo, jen jsem to semtam potkal v servise.

                            0 0
                          • beranek666  

                            Opet záležitost špatného seřízení. Nebo ultra shit náboj.

                            0 0
                            • kyl  

                              Náboj a seřízení bylo dobré ne ale ten vnitřek.Osa i konusy měli takovou slámově žlutou barvu,některé měli takový duhový povrch (něco jako olej na vodě).Rozměrově stejné jako konusy a osy s matným šedočerným zbarvením ale kvalita úplně jinde.Ty kuličky jakoby něco brousilo,zmatněly a jejich povrch byl vyzobanej,pak už ani nebyly kulaté a některé prostě pukly.Konusy se oštípaly a bylo vymalováno.

                              Pak jsem koupil v jiném obchodě ty šedočerné a bylo po problému,dlouho to stačilo jen občas vyčistit a namazat.

                              0 0
                              • Vilém  

                                Nevim co to bylo, v tvem pripade, za naboje, myslim znacku, ale potkal jsem serii prekalenych kulicek, ktere se drolily a praskaly. Mozna to byl tvuj pripad, totez se muze prihodit u konusu.

                                0 0
                                • kyl  

                                  Náby byly Force nebo Formula,tak nějak.Pak jsem je vyměnil za Sram 5.0 (1997) a do těch jsem nikdy nekoukal,pořád jsou funkční a bez vůle.

                                  0 0
                            • Spider_29  

                              Holt nekdo chce serizovat konusy (byt uplne novy), jinej proste naby pouzivat…

                              0 0
                              • beranek666  

                                Právě z tohoto důvodu tvrdím, že je lepší mít konusy. Servisní interval konusových nábojů je delší, než u nábojů s průmysly. Nehledě na to, že u konusu jde o preventivní servis, kdežto u průmyslů nákladnou výměnu ložisek.

                                0 0
                                • Spider_29  

                                  :-)

                                  Trochu trapny, ale vtipny.

                                  0 0
                                  • Dejv94  

                                    Ani ne, je to tak, konusy vydrží tisíce km (pri správné udržbě), zapouzdřená ložiska nevydrží tolik.

                                    0 0
                                    • Spider_29  

                                      Zasadni je to „pri spravne udrzbe“. Me nebavi peclive dokola udrzovat tak banalni vec jako je naboj. Viz jina cast vlakna.

                                      Mozna jsou konusy fajn na pevnaku nebo s nizkozdvihovyma bikama nebo pro toho, kdo kola sundava 1× za 5000 km…

                                      Pro me pouziti jsou spatnym nespolehlivym resenim vyzadujici neustaly ladeni.

                                      0 0
                                      • Dejv94  

                                        Jaký vliv má sundávání kola na konusy?

                                        0 0
                                        • Spider_29  

                                          Evidentne rozstelovavaci… :-).

                                          Hele nezkoumal jsem proc presne se mi to furt nejak sralo. Popsal jsem svy pouziti, pri kterym to zlobilo.

                                          0 0
                                          • Dejv94  

                                            Takže neumím to servisovat > sere se to > je to nahovno

                                            S tebou asi nemá se smyl o něčem bavit, oháníš se tady logickým a technickým myšlením a pak píšeš jak strojařinou nepolíben…

                                            0 0
                                            • Spider_29  

                                              Pred sdelovanim podobnych smyslenych a nesmyslnych dojmu by sis mel nejdriv precist vlakno. Chapal bys, ze strilis uplne vedle.

                                              0 0
                                    • Mr.Duck  

                                      Ukaz mi konusovy naboj, na ktery nebudu muset sahnout celou sezonu na DH pouziti. Rekneme aspon 50 vertikalnich km. Nebo dve, tri sezony jako u vetsiny rozumnych prumyslu. A tim myslim vubec sahnout, zadny cisteni, mazani, serizovani, proste ktery nastavim, 100× sundam z ramu, nandam, dam 300 lapu v bikeparku a bude se porad bez vule tocit.

                                      0 0
                                      • Spider_29  

                                        No prece kazdej, kterej beranek odservisuje holyma rukama…

                                        0 0
                                        • Spider_29  

                                          Jo, CentrLock je dalsi nesmysl…

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            Proč? V čem vidíš hlavní nevýhody?

                                            0 0
                                            • Spider_29  

                                              Je to muj subjektivni nazor. Brzda ti zachrani zivot a sest zavitu se samo povoli hur nez jeden zavit :-). 6 der delaj vsichni, CL ne. A davat kotouc pres adapter je drbani levackou za pravym…

                                              0 0
                                              • Mr.Duck  

                                                Adapter je bordel, ale nez se ti povoli CL tak, ze by se kotouc jakkoliv dostal z naboje, to si vsimnes davno, toho bych se nebal. Me se i CL docela zamlouva, nicmene ac mam Shimano produkci rad, naboje mi na kolo uz nesmi..

                                                0 0
                                                • Spider_29  

                                                  No jo, jenze stahovak plus velkej klic na kazetu (na pripadny utazeni CL) s sebou nevozim. Imbusy jo.

                                                  Shimano na brzdy a razeni jo, naby ne. I rafky XT na origo vypletech byly neznicitelny. Hmotnost vs vydrz neuveritelna.

                                                  0 0
                                                  • Mr.Duck  

                                                    Jo, ty rafky na XT me taky dost prekvapily, super lehky a drzely veci, co sem se na malym kole i bal sjet :) Bohuzel o tech nabojich to kvuli konusum rict nemuzu :(

                                                    0 0
                                                  • Spider_29  

                                                    Souhlas.

                                                    0 0
                                                  • Marskatin  

                                                    Ty už přitakáváš sám sobě ? :)

                                                    0 0
                                                  • Vilém  

                                                    Staci tuknout na sipku, napravo od nicku.

                                                    0 0
                                                  • Spider_29  

                                                    Ne.

                                                    Nauč se používat fórum, než něco napíšeš ;-).

                                                    0 0
                                                  • Marskatin  

                                                    Uzhnávám neklikl jsem. Považoval jsem to za chybu v řazení, zmátlo mě grafické zařazení, které na této urovni už zřejmě nefunguje.

                                                    0 0
                                                  • Marskatin  

                                                    .

                                                    0 0
                                                  • Vilém  

                                                    Nejak nechapu zminku a fotku XT kol, kdyz v nich jsou ty zly konusy.

                                                    0 0
                                                  • Spider_29  

                                                    No, neni to zas az tak slozita uvaha. Jak bych asi mohl mit zkusenosti s konusovyma nabama, kdybych je nemel na predeslych bajcich…?

                                                    0 0
                                        • Mr.Duck  

                                          Mel jsem XT predni, ani ne na DH. Serizeny byl dobre, zadna vule, tocil jak vino, vsechno parada, a po 3 mesicich na enduru vule jak prase. Jednou sem ho posteloval, za dva mesice vule zas, tak sel do sveta. A to nemluvim ani zdaleka o tom DH pouziti co mam na mysli.

                                          Srovname si to treba s Hope, prvni vyplety co jsem poridil kdyz jsem zacal jezdit. Po 3 sezonach jse vymenil loziska v prednim kole, po 5 sezonach vyplety prodal s kolem, vzadu porad na puvodnich loziskach bez vule a nejakeho znatelneho odporu. Temer 300 vertikalnich kilometru jen na jednom ze 3 kol na kterych jsem ty naby mel. O tom si XT nemuze nechat ani zdat :)

                                          0 0
                                      • richard_majer  

                                        Shimano XTR 985 – garantuju ze na to nekolik sezon nesahnes

                                        0 0
                                        • Spider_29  

                                          14mm osa na DH vidlici :-D?

                                          0 0
                                          • richard_majer  

                                            neresim DH vidli, ale naboj co vydrzi skoro vsechno :-)

                                            0 0
                                            • Mr.Duck  

                                              Tak 20mm osa je na dh pouziti vcelku potreba, aby ta naba pobrala. A kdyz XT na vyrazne, vyrazne mensi zatezi nez DH nevydrzela nic, rikas ze XTR vydrzi pri DH jo?

                                              0 0
                                            • Spider_29  

                                              To bys měl, protože odpovídáš na otázku „Ukaz mi konusovy naboj, na ktery nebudu muset sahnout celou sezonu na DH pouziti.“ a ty dáš tip na nábu nepoužitelnou na DH.

                                              0 0
                                              • richard_majer  

                                                primarni dotaz je na konusy a loziska. A tam ta odpoved porad plati. Do DH se plest nebudu a nechci

                                                0 0
                                                • Mr.Duck  

                                                  Ale tvoji odpoved jsi napsal jako reakci na muj dotaz

                                                  Ukaz mi konusovy naboj, na ktery nebudu muset sahnout celou sezonu na DH pouziti.

                                                  Muzu ti zarucit, ze kdyz mi das XTR naboj na moje DH, nebo i Enduro, a ja na nej par sezon, nebo aspon jednu sezonu nesahnu, bude na odpis :)

                                                  0 0
                                                • Spider_29  

                                                  Tak si precti otazku, kterou ti tu dva citujem a na kterou jsi nabidnul ten nesmyslnej naboj…

                                                  0 0
                                  • novas752  

                                    Ty seš ftipnej. ;)

                                    0 0
                                • Mr.Duck  

                                  Hele mladezi, zaprvy sme tu trochu offtopic uz klasicky, a uzavrel bych to. Nekomu konusy fungujou, teoreticky jsou lepsi, prakticky podle zkusenosti vsech co znam co jezdi trochu vic technicky nez je asi bezny prumer to realne proste nefunguje. Kdyz to nekomu funguje, super.

                                  0 0
                • Spider_29  

                  Chápu, že máš rád konusy, ale hledáš naprosto nesmyslný důvody za použití slušné demagogie.

                  Pokud by konusy opravdu byly technicky lepší, nepoužívaly by se průmyslová ložiska ve strojích, energetice, dopravě (letadla, auta, lodě, železnice…), průmyslu – prostě všude tam, kde záleží na pevnosti, ořesnosti, bezúdržbovosti…

                  Osobně jsem nezažil konusový náboj, kterej by se sám v celkem krátkém čase nerozšteloval (povolil, utáhl). A to jsem dělal vylomeniny typu lepení protimatek k sobě, důsledně vše čistil atd. Stačilo kolo vyndavat z rámu / vidle a za chvíli byla potíž na světě. To s průmyslama neznám.

                  0 0
                  • Mr.Duck  

                    Presne tak. Zkousel jsem je chvili, ale XT na nejaky hrubsi jezdeni bych musel stelovat kazdy tyden. Asi budu v pohode s prumyslama, kde mi treba Hope vydrzel 5 let na DH bez vymeny lozisek.

                    0 0
                  • Jakobo  

                    Takove problemy jsem mel kdysi u noname naboju, ale u Shimana tohle nepozoruju.

                    0 0
                    • Spider_29  

                      Od Deore po XT ta samá písnička…

                      0 0
                      • pepek  

                        se sám v celkem krátkém čase nerozšteloval (povolil, utáhl – to jen svědčí o tom, že ty jsi nepochopil princip a ne, že jsou všechny špatný.. Dva LX konusový náboje mi šlapou od roku 1995. Samy se nerozštelují, ani nepovolí.

                        0 0
                        • Spider_29  

                          Co konkretne jsem nepochopil z principu konusu?

                          0 0
                          • pepek  

                            pokud lepíš matice k sobě. . . . . . . tak asi princip kontramatky.

                            Slovíčkařit můžeš jak chceš, ale nefunguje to tobě.

                            0 0
                  • Pavell007  

                    V průmyslu se používají obě řešení-záleží na aplikaci. Kde působí jen radiální síla, používají se radiální ložiska, kde působí i axiální síla, tam je radiální ložisko nevhodné. Proto si myslím, že v nábojích má konus své místo, tam určitě axiální složka síly bude a radiální ložisko bych neviděl jako principiálně lepší řešení jak je tomu např u středového složení.To že to výrobci serou, kam se dá, může být jen výsledkem marketingu (má to „průmysly“, to bude lepčí) a ne hledání technicky nejlepšího řešení.

                    0 0
                    • Spider_29  

                      Kde se v průmyslu používají kuličky dotahované 4 kotra matkama na závitévé tyči? A kolik takových použití je v porovnání s „průmyslovýma“ ložiskama?

                      Pozor, nepíšu o axiálních vs radiálních ložiskách… To je něco docela jiného.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Tak treba naboje kol automobilu.

                        A k tomu tvemu povolovani. Vubec za to nemusely moct naboje. Stacilo mit treba krivy patky ramu, coz v kombinaci s konusovym nabojem, ktery mel tenkou osu, mohlo delat to co popisujes.

                        0 0
                        • Spider_29  

                          Ložiska třeba pro Oktávku… :-)

                          Nevím, čím to bylo. Povolovaly se ale na všech rámech a vidlicích, i když v různý míře. Nikdy se mi nestalo, že bych na kónusy nemusel třeba 500 km sáhnout. To s průmyslama neznám.

                          0 0
                          • Vilém  

                            Nekde byla chyba, v nabojich to asi nebylo. Taky nikde neuvadis, o jakych ze to konusovych nabojich vlastne mluvis.

                            Edit:

                            Tady se podivej jak to lozisko vypada v rezu.

                            0 0
                            • Spider_29  

                              Ehm, a tu závitovou tyč a 4 kontra matky máš kde :-)? A kolik takových použití je v porovnání s „průmyslovýma“ ložiskama?

                              O jaký náby se jednalo jsem psal… :-). Ale podstatný je, že s kónusma byl neustále nějaký problém (bez ohledu na to, čím to bylo). To s průmylsama neznám. A o to jde :-).

                              0 0
                              • Vilém  

                                Je uplne jedno, jestli jsou tam 2, nebo 4 kontramatky. U tech aut se proste normalne pouzivaji, mimo ty loziska s kosouhlym stykem, ktera jsi postoval, normalni valeckova kuzelova loziska, ktera se serizuji prave kontramatkou. To ze koncern pouziva to cos postoval, je opet jen snaha o snizeni nakladu.

                                Ze jsi mel ty problemy, neznamena, ze je to vlastnost konusovych nab. To ze je technicky reseni s konusama vhodnejsi, to neokecas.

                                0 0
                                • Spider_29  

                                  Nepotřebuju to okecávat, četnost použití mluví sama za sebe.

                                  0 0
                                  • Dejv94  

                                    Řekl bych, že jsi měl problém díky svým rukám.

                                    Na zimáku mám Deore náby, točí se suprově i po dvou prosolených zimách, jen je dvakrát za zimu rozdělám a natlačím čistou vazelínou. Na starším kole doma máme ještě nějáký nižší než deore, jsou starý tak 10 let a pořád se točí výborně (to bych o nábách na prumyslech říct nemohl po 10 letech).

                                    Každý systém má své pro a proti, nemluvě o tom, že i radiální kuličková ložiska snesou určitou axiální zátěž, která se může nebo taky nemusí projevit na životnosti.

                                    Něco děláš špatně, tak kvuli své blbosti neosočuj ostatní a tvoje technické vzdělání byl asi velký rychlokurz, protože jsi si z něho moc neodnesl.

                                    A konus je ložisko s kosoúhlým stykem, jen to není celý jako jedna výměnná jednotka.

                                    0 0
                                    • Spider_29  

                                      No možný je všechno. I to, že moje neschopnost se projevila vždy jen na nábojích s kónusma ;-). Bajky si dlouhý roky komplet servisuju a/nebo stavím sám (krom tlakových částí tlumičů) a s ničím jiným jsem problémy neměl…

                                      V čem konkrétně spočívá ona moje blbost, když jsem kónusy pečlivě nastavil, dotáhl kontramatky a vše bylo eňo ňuňo, abych po pár stovkách km a několikerém vyndání kola z rámu měl v ložisku vůli? A proč se s průmyslama s ničím takovým nepotýkám?

                                      0 0
                                      • Dejv94  

                                        variant je více

                                        • vše nebylo eňo ňuňo, málo dotáhlé kontramatky
                                        • ložiska jsi natlačil mazivem, stáhnul a na první pohled konusy neměly vakl, po projetí a „sednutí“ maziva se objevila vule > špatně seřízené konusy
                                        • nějáký hodně čínský šmejdy náby kde se ložiskové dráhy vymačkávaj (spíš nepravděpodobné)

                                        Navíc po stažení upínákem se vymezí velmi malá vůle na konusech. To že se ti to neděje na prumyslech je ten, že vše se stáhne přes pevné díly které se vůči sobě nepohybují (síla stáhnutí nemá vliv na chod ložisek) a nikde nic nepůsobí přes kuličky.

                                        I na prumyslech, když jsou ložiska po smrti mužeš mít slušnou vuli

                                        0 0
                                        • Spider_29  

                                          „vše nebylo eňo ňuňo, málo dotáhlé kontramatky“ – zkoušeno vše, od málo utažených po dorvané a slepené lepidlem na kov

                                          „ložiska jsi natlačil mazivem, stáhnul a na první pohled konusy neměly vakl, po projetí a „sednutí“ maziva se objevila vule > špatně seřízené konusy“ – to by se projevovalo jen po rozborce, ne kontinuálně

                                          „Navíc po stažení upínákem se vymezí velmi malá vůle na konusech.“ – ano, s tím jsem se potýkal, že při protočení vně rámu se nába chovala jinak než po utáhnutí upínákem = z principu špatné technické řešení

                                          „To že se ti to neděje na prumyslech je ten, že vše se stáhne přes pevné díly které se vůči sobě nepohybují (síla stáhnutí nemá vliv na chod ložisek) a nikde nic nepůsobí přes kuličky.“ – tak tak = dobré technické řešení

                                          0 0
                                          • JSt  

                                            to spatne technicke reseni neni konus, ale principielne upinak, ktery stahuje celou dutou osu k sobe. u plne osy s matkama a nic takoveho nehrozi ani teoreticky. ;-)

                                            0 0
        • oddie  

          Ještě že ty moje X9 náboje tenhle nesmyslnej blábol nečetly, podle něj by měly být vysypané už asi 10× za sebou…

          0 0
          • beranek666  

            večer hodím fotku…

            0 0
            • oddie  

              Čeho, mých X9, na které jsem zatím nemusel ani šáhnout? Nemusíš, na ty se můžu podívat v garáži.

              0 0
            • beranek666  

              To mohutnější ložisko je pod kotoučem (nemá vůli), ten úzký šmejd u ořechu. Náboj má nalítané 2 tisíce, člověk co to jezdil, váží 70 kg. Posledních 500 km mělo kolo neskutečný stranový vakl, ráfek chodil 1cm na každou stranu. Důvod je zřejmý z fotky.

              Náhradní ložisko stojí u SKF přes 350 Kč.

              0 0
              • Vilém  

                Ted jeste, jestli to nekdo nepretahl.

                0 0
                • beranek666  

                  To nevím, ale někdo tu tvrdil, že přetáhnout to nejde, protože to má uvnitř vymezovací podložky.. Tenhle zázrak nemá a přetáhnout skutečně jde. A to ložisko z CD-romky to pochopitelně nepřežije.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Myslel jsem pretahnout tema kontramatkama na strane osy, kde neni osazeni. Podobne to mel u starsich kol delany Mavic, napred se dotahla jedna strana, ta s osazenim a pak se musely opatrne dotahnout ty kontramatky, jen tak aby se matice oprela o lozisko, ale nesevrela ho. Pokud se to pretahne, tak je lozisko behem par km mrtvy.

                    0 0
                    • Nikovlas  

                      Oceňuju, že se jedná o jednoduše dokonalý blbuvzdorný systém nevyžadující absolutně žádné seřízení :-D

                      0 0
      • Rubi  

        nemas pravdu, spravne serizeny konus chodi vic hladce nez prumysl…

        0 0
    • Spider_29  

      Za sebe nevidim jediny duvod porizovat si konusy v dnesni dobe velmi dostupnych a principialne lepsich naboju na prum. loziskach.

      Za svuj bikovej zivot jsem vystridal hodne ruznych nab – konusovych i na prumyslech. Konusy jsou extra nachylny na serizeni a zachazeni a nikdy nechodej tak hladce a jemne jako na prumyslech.

      Souhlas s predrecnikama, ze pri SPRAVNYM nastaveni fungujou obstojne. Potiz je to spravny nastaveni. Staci je malilinko vic utahnout a po 10 km jizdy je mas navzdy vymackany. S prumyslama nic takovyho nehrozi.

      0 0
      • sYs  

        Tak mi prosím tě řekni, proč Campagnolo používá u svých nejvyšších modelů konusy (Bora, Shamal, Hyperon) a naopak u těch ‚low end‘ (Khamsin, Vento) strojní ložiska. To samé třeba fulcrum (RAC 0, RAC 1, RAC 3 vs. RAC 5, RAC 7).

        Nejsou to sice mtb kola, ale to si myslím, nevadí.

        Jo a osobně mám srovnání strojní ložiska vs konusy na silnici. Vozil jsem Mavic Aksium (prům.) a teď mám vypleteno na nábách Campa Centaur (konusy) a ty konusy v campa nábách jsou o míle dál než tebou vyzdvihované průmysly. Navíc se dají seřídit rukou bez toho aniž bych musel kolo vytáhnout z rámu ;-) Ale to je jen takový bous…

        0 0
        • jecnak  

          Tak pokud umis utahovat inbus rukou bez pouziti naradi, ledasco to vysvetluje :-) Promin ale srovnavas nesronatelne – low end prumysly a top konusy. Jako srovnavat Trabanta a Mercedesa – oboji je auto a oboji jezdi.

          0 0
          • beranek666  

            Nepsal inbus, ale konus. A ten jde opravdu seřídit v rámu za použití dvou klíčů (ručně).

            0 0
          • sYs  

            Tak když už slovíčkaříme, tak ano, potřebuješ 3mm imbus ;-)

            0 0
          • JSt  

            stary acery chodi i po vic jak 35t km jako nove s puvodnim pajslem. rozhodne vetsi low-end nez ta acka. ;-)

            0 0
            • pierogross  

              Hihihi ty bláho, já mám to samé. A to nemluvím o STX RC… to bych musel do citoslovcí po 22.hod. !!! Jako že jo!

              0 0
              • Pavell007  

                Já mám Alivia od roku 96. Teď jsem je rozebral vyčistil a jsou jako nový.

                0 0
    • Tomcat  

      konus je na ose, v náboji je miska a ta když bude mít poškozené drahy = náboj na vyhození.

      jinak technické řešení seřídit samozřejmě jde. Počítá ale s nepoškozenými konusy, nepoškozenou vnitřní drahou kuček a samozřejmě nepoškozené kuličky.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.