Praskající dráty - jak z toho ven?

143 nepřečtených
  • jIrI___

    Sezóna už pomalu končí a nadešel čas na zhodnocení té uplynulé… Trápí mě jedna věc, neustále praskající dráty v kolech, ať už v předním nebo zadním. Za tento rok jsem byl celkem 6× v servisu kvůli prasklému drátu, což při mém prachbídném nájezdu znamená zhruba co 300 km prasklý drát. Dvakrát jsem nechal vyměnit všechny dráty, zbytek výměn se měnil jen ten prasklý. Chápu, že nejsem úplně typický cyklista (90–100 kg živé hmoty), ale taková četnost praskání drátů mi nepřipadá normální…

    Záplety jsou základní, co byly na GT Grade (Alexrims ATD470, kotoučové Formula náby bez bližší specifikace, obyč 2 mm nerez dráty). V čem může být chyba a jak z toho ven? Měkké ráfky, slabé dráty, na houno náby?

    Anketa: Na časté praskání drátů má největší vliv:

    3x
    38%
    1x
    13%
    4x
    50%
    0 0
    • Rychlej turista  

      Pokud máš nabourané ráfky a rovnáš je výpletem, tak pak to praská.

      0 0
    • jiri.dusa  

      Vyměnil bych dráty za Sapimi a niple za Sapim Polyax

      0 0
    • Vilém  

      Kde to praska? Co tam nechavals davat za draty? Delal to pokazde stejny servis?

      0 0
      • jIrI___  

        Ve čtyřech případech to prasklo u náboje (foto z dnešní vyjížďky, která mě dohnala k založení tohodle vlákna), ve dvou případech u niplu. Snad ve všech případech to byla strana u kotouče. Dráty jsem nikdy nespecifikoval, počítám že tam dali obyčejný jako je v celém výpletu. Servisy jsem navštívil 4 různé.

        0 0
        • Vilém  

          Osobne bych tomu dal jeste sanci, nechal to preplest cele na Sapim race, nebo DT competition a patricnejma niplema.

          Chtelo by to ale nekoho, kdo by to udelal poradne, draty si pripadne prepocital, ne jen dal stejnou delku jaka tam byla.

          Nekdy muze nastat kombinace nevhodne siroke priruby naby a kratkeho (dlouheho) kolinka dratu, nevhodneho postupu pri vyplitani atd. Kazdopadne 32 dratu na „silnicce“ musi 100kg chlapa uvezt bez problemu.

          0 0
          • jIrI___  

            Tahle varianta asi vyhraje. Jen najít solidního zaplétače v okolí Ostravy asi bude oříšek :). Niple bys volil hliníkové nebo raději mosaz či z čeho jsou ty obyč vyrobené?

            0 0
            • Vilém  

              Pokud vylozene nehonis gramy, tak z hlediska spolehlivosti a servisovatelnos­ti mosaz.

              0 0
            • rb  

              Které servisy si obešel?Možná Milan u Madeji.....

              0 0
              • jIrI___  

                Madeja (tam to přebíral takový starší pán, který vypadal, že pomalu ani nechápe co chci :) ), hupnakolo, mojekolo, bagbike.

                0 0
                • PavlikXSS  

                  Jak si pochodil v hupnakolo? :D

                  0 0
                  • jIrI___  

                    Tak prasklo to, stejně jako po zásahu dalších servisů :). Ale připadá mi, že ten kšeft jde od deseti k pěti. Za tvých dob tam prodavači aspoň dokázali poradit, teď jsem si pomalu musel skočit za pult a najít si desky do BB7 sám (a prodavače pomalu přesvědčovat, že v BB7 jsou totožné desky jako v Juicy) a bez upozornění na to, že opravdu existují bowdeny (resp. koncovky) dvojího průměru, bych odcházel se 4 mm koncovkami, které bych na 5 mm bowden těžko nacpal :)

                    0 0
                    • PavlikXSS  

                      Jsem povýšil, pracuji jen přes cestu od hupu, ale to co si právě napsal slychavam dost často. Jsem tedy rád, že jsem tam nebyl jen do počtu, ale byl jsem i užitečny

                      0 0
                    • Strakááč  

                      Hustý celkem.. ještě ze si delam sam, vsechno co jde a nakupuju pres net uplne vsechno :))

                      0 0
                    • MartyM  

                      byl jsem tam dvakrát nebo třikrát něco vyzvedávat z eshopu, jednou se nějak rozjel krátký rozhovor, už nevím o čem to bylo, ale co z nich vypadla za perla jsem žasnul, chvíli jsem si nebyl jistý zda jsem v cykloprodejně! Do větších akcí jsem se raději nepouštěl. Takže bych těm koncovkám věřil. Mluvím o Marhorách, jinak prodejná krásná, věci v ní jakbysmet, to zase jo…

                      0 0
                      • PavlikXSS  

                        Na technické věci doporučuji cyklo hrabovský. Borec co je na trhu dlouho a tím že jezdi tomu opravdu fest rozumí. Když jsem dělal v hupu a byl jsem v koncích tak jsem vždy šel pro radu za ním.

                        0 0
          • jecnak  

            PResne na to posledni bych to tipoval. Reseni jak pises a nebo jeste setinkove podlozky pod draty u priruby.

            0 0
        • Rice  

          Ty dirky na dráty v nábách vypadaj trochu odtečený/vymačkaný, z fotky těžko říct. Asi bych zkontroloval, zda je všechno správně napnutý, ale s mejma několika vypletenejma kolama můžu těžko radit. K tomu by se měli vyjádřit, nebo se aspoň zmínit, v servisu.

          0 0
    • jecnak  

      Vyhmenil bych servis.

      0 0
    • Smazaný účet  

      Co širší pláště?

      0 0
    • novas752  

      Nábama to sotva bude.

      Buď jsou ty dráty nerovnoměrně napnutý nebo jsou přepnutý všechny.

      0 0
      • Vilém  

        Nabama, nebo jejich nevhodnou kombinaci s dratama, to klidne byt muze.

        0 0
        • novas752  

          Pokud by to trhalo samotny hlavicky v ohybu, jinak ne.

          0 0
          • Vilém  

            Verim tomu, ze s tim mas bohate zkusenosti, uz jsi o tom na B-F urcite precetl dost.

            0 0
            • novas752  

              Něco málo jo. ;) Neřikám, že jsem kua odborník, ale něco mezi 100–300 kol už jsem centroval, v řádu asi 20–30 zaplétal nebo přeplétal (ohnutý ráfky ráfky).

              Vysvětli mi, proč by měl být za problémem náboj pokud pomineme ostrou hranu v dírách, která by dráty „krájela“ u hlaviček, díky.

              0 0
              • Vilém  

                Psal jsem to vyse. Teoreticky muze nastat kombinace, prilis siroke, nebo uzke priruby naby a prilis kratkeho, nebo naopak dlouheho kolinka dratu. No a pak je to namahany ne uplne idealne a muze to praskat. Dost taky muze udelat vlastni provedeni vypletu, ze zaplitac trochu neprihne draty, ktery jsou hlavickama dovnitr a ty se pak prehybaji pres prirubu a namahaji drat. Pak treba prilis vysoka priruba nad derou pro drat… Muze toho byt dost.

                0 0
              • beranek666  

                Jako že by hrana díry z duralu o pevnosti 200 až 300 MPa krajela ocel o pevnosti více než 1000 MPa? Zajímavá úvaha.

                0 0
    • krabica  

      Mně na Grade praskaly dráty u niplů na zadním kole, Kubad mi to přepletl tuším na DT Competition Straigth Pull, měnil jsem i nábu… Zatím prd najeto, ale jde cítit, že výplet je tužší.

      0 0
    • Delkim  

      Použij pravidlo DVACET na DVACET :)

      Shoď 20 kilo a kup si pořádný kola za 20 :)))

      Jinak až ti to servis vrátí, tak bych si půjčil tenzometr a zkontroloval si to…

      0 0
    • scota  

      Mohu ti nabídnout nové osvědčené dráty Sapim:

      http://www.bike-forum.cz/…ipple-polyax

      0 0
      • Jakobo  

        Clovece snad si nemyslis, ze potrebuje zrovna delku 290 a 292??? Nemluve o tom, ze on ma 3×32 a ty 3×36 a asi uplne jiny rozmer kol. To je skoro nulova pravdepodobnost.

        0 0
    • bezdratova.sprcha  

      No tak 90–100kg opravdu není nic, co by byl nějaký velký nestandard a co by měl být problém uvést. Já mám přes 100kg a dráty na teď už vyslouženém horákovi jsem praskal hlavně na rovinkách na asfaltu při rychlostech nad 30kmh (strana u kazety, chronická únava drátů). Sjížděl jsem kde jakou prasárnu, na kole jsem občas i trochu skákal. Kolo úspěšně najezdilo cca 10000Km a kromě dobitých ráfků v dojezdovém stavu (už nejdou úplně přesně vycentrovat – odchylka +/- milimetr) je úplně v pohodě a nyní mi slouží jako trekové kolo především pro dojíždění do práce.

      Problém bude ve výbavě, dost možná v jejím seřízení. Asi bych zkusil nový servis :) Nezačalo to třeba poté, cos kolo strčil do servisu a centrovali ti kola?

      A nebo bych rovnou koupil nějaká nová kola.

      0 0
      • jIrI___  

        Nová kola bylo to první, co mě napadlo. Ale měl bych na ně zhruba 5 tis Kč a mám obavy, že s tímhle rozpočtem bych si oproti těm současným v ničem nepomohl, jak z bláta do louže. Kdyby nepraskaly ty dráty, tak jsem s nimi víceméně spokojený :D

        0 0
    •  

      NEVOZ dráty. Chápu zní to blbě, Ale už 21 let mi nepraskl drát, já žádný prostě nemám

      0 0
      • bezdratova.sprcha  

        Kde takové vrtule pořídíš?

        0 0
        •  

          Rafek byl provrtany 32 děr a vrtuli jsem přilepil v koupelně.

          0 0
          • bezdratova.sprcha  

            Fiiiha! A jak jsou na tom kola vahove?

            0 0
            •  

              Cely kolo ma 7.3 kg. Tohle je sada, kterou jsem to delal. Nuzky a stipacky, a smirgl a bezbarvy lak. Trochu sikovnosti a je to. Karbonem jsem opravil i madlo od lednice, zboreny naraznik na octavii, naplacas pryskyrici, omotas platnem, chvily to honis horkovzduskou a brousis jak pako. Nic na tom neni.

              Draty proste praskat budou, kazdymu. Ale ja s tim vydrbal :) :)

              0 0
              • Strakááč  

                chvilku jsem přemejšlel jestli to nejni troll, kouknu na věk a asi to troll nebude… hm

                víc takovejch šikovnejch lidí ! krásná práce :D a je to tuhý ? :D

                0 0
                •  

                  Trotl, asi urcite jsem. Vazne to mam hozene na Budějovice.

                  Je fakt, ze tak jednoduche to neni. S karbonem a hlinikem delam leta, cca 12 let. Ale po serii nezdaru, treba, ze mi to nevytvrdlo, jsem treba dohnal tak tak, ze to pecu v elektricke troube, lisuji v hlinikovych formach. Hlavne ty hlinikove formy vyrabim od vykresu po obrábění.

                  0 0
                  • novas752  

                    To je docela draha sranda na jedno kolo, ne? :D

                    0 0
                    •  

                      Metr ctverecny 250,– Kc 3k platna u Havla v Ostrave. Pryskyrice a tvrdilo 1500,– obě lahve.

                      0 0
                  • bezdratova.sprcha  

                    To je fakt pekna prace. Nezvazujes byznys?

                    Jeden borec už vyrábí mechanické teleskopy a zdá se, že se mu to chytne. Zájem o to je.

                    0 0
                  • novas752  

                    Nemel bys foto te formy nebo aspon screenshot ze solidu nebo klidne soubor, studuju strojarnu a tohle me celkem zajima, licenci na SW mam.

                    A pri vsi ucte si nedolazu predstavit jak ten rafek narvat do bezny trouby.

                    0 0
              • Johnnyxjr  

                Karlos: klobouček máš nějaké foto jak jsi to dělal? myslím ty kola díkes

                0 0
              • Vilém  

                Nejaky foto z vyroby, aby ti to lidi verili, bys nemel? Zatim to na me pusobi jako normalni fatbike loukote od cinana.

                0 0
                •  

                  Viléme, téma je o tom, že tomu nešťastníkovi praskají dráty. Já jsem nabídl alternativu tomu pánovi. Prostě na dráty se vyprdnout. Nemusí běhat ani do servisu, nemusí nic vyplítat ani centrovat.

                  Dokonce se pán může i nažrat, kolo uveze i 250Kg, a žadný drát prostě nepraskne. A Viléme, tomu věřit můžeš.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Takze nejake to foto nic? Cekal bych, ze nejake budes mit, kdyz si fotis tkaninu, nuzky a cvikacky na stole, tak potom nezdokumentujes svoji vyrobu?

                    0 0
                    •  

                      Cekas spravne.

                      Tkaninu vidis, to druhe je tuzidlo a pryskyrice. Prohlidni si pocitac, nainstaluj 3D CAD Solidworks. Prohlidni si 5ti osý obráběcí CNC. Upni si tam hlinikový nebo titanový kvádr, naláduj si nástrojvou sadu v revolveru. A muzes zkouset 15 let. Tak dlouho se obrábění věnuji.

                      0 0
      • Vilém  

        Tak to bude jiste prvni prototyp fatbiku na svete, takova rarita se ceni.

        Ale mimodek to byl teda dost skolackej.

        0 0
      • Stingray  

        To jsou ty kola z Aliexpresu, u kterých měříš cinklou šuplérou a máš je pak zadarmo, jak si se pochlubil v jiném vlákně se sedlovkama?

        0 0
    • Johnnyxjr  

      jestli jsem to přehlídnul tak sorry ale kolik máš drátů předek zadek?

      já jsme na to s váhou podobně vozím 28/28 plete mi to Skála a ted nově jsem chtěl prubnout Vojtu Nipla ( koloshop Praha ) dnes jsem to vytáhnul dostali docela ceres a všechno drží takže spoky

      0 0
    • Strakááč  

      za všechno můžou ráfky a dráty.. oboje dohromady.. nábama to určitě nebude… pevnej ráfek dokáže přenést síly na všechny dráty rovnoměrnějš.. a né jak u měkkýho ráfku, kterej tu sílu rozloží do celýho výpletu a přitom třeba např. tři dráty dostanou největší čočku, pak prasknou.. a kvalita drátů je druhá věc… dej tam jakýkoliv Sapim dráty nebo DT to je jistota.. nejlíp třeba sapim race :)

      ráfky by to chtělo nějaký tužší.. :) ale můžeš to zkusit na starých a dát jen nový dráty a uvidíš

      0 0
    • maajkee  

      V první řadě to bývá samotnym špatným vycentrovanim kdy většina servisu sezóně proste hodi novej drát, dotáhne a nazdar. Lepší je však povolit i okolní dráty a pak znova dopnout na stejný napětí jako okolní dráty. Praskání drátu je v Hodně případech ne rovnoměrným napětím drátu.

      Samozřejmě pak taky kvalita drátu hraje roli. Jak někdo psal nechat komplet preplest na něco od Sapimu nebo DT a někde kdo tomu věnují trochu péče .

      0 0
    •  

      Co si matně pamatuji z dob kdy jsem pracoval jako student v dílně a napleteno mám hodně.

      Je to od pnutí drátu. Poškozený ráfek, scentrované kolo, omačkaná nába právě v tom místě pnutí. Odstraň pnutí v kole, vyměň nábu a ráfek. Drátem to asi nebude.

      Zkus smotat výplet po opravě. Na obrázku to máš v kroužcích. Zvedneš tuhost výpletu

      Tohle jsem dělal mojí družce.

      0 0
    • Smazaný účet  

      NEDAL JSI TU MOŽNOST “NIPL” :)))))))) 100% stačí dát s kulatou hlavou a uvidíš, že přestanou praskat.

      0 0
      • jIrI___  

        Dráty většinou praskly u náby, takže nipl mě popravdě ani nenapadl :). Ale píšu si, přepletení mě nemine.

        0 0
    • jIrI___  

      Znáte nějakého schopného zaplétače v Ostravě a okolí?

      0 0
    • va-bo  

      Podle mne jsou na vině měkké ráfky. Nerozloží váhu a pak praskají dráty.

      0 0
    • jIrI___  

      Co říkáte na Aksia Disc , neměl bych u těch 24 drátů teoreticky ještě větší problémy než teď? Na MTB jsem vozil Cridy i Cmaxy a ani u jedněch jsem podobné problémy neměl. Ale je fakt, že tehdy jsem vážil o nějaké to kilo méně, ale zase dostávaly větší nakládačku :)

      0 0
      • jecnak  

        Za me klidne. Bezduse nechces a tohle je osvedcena kvalita za dobrou cenu.

        0 0
        • jIrI___  

          Jsem si právě nebyl jistý, co na moji hmotnost bude říkat těch 24 drátů… Ale jestli to jsou osvědčené záplety, tak to nejspíš risknu.

          0 0
          • Martin  

            Když stará Ksyria Elite (2009) vydržela jezdce přes metrák a pěkných pár projetých děr, tak Aksia to pod tebou taky rozchodí :)

            0 0
            • jecnak  

              Presne. Navic co bys tak jineho v te cene chtel postavit. Remerx na Novatecu? To radsi snad ani ne.

              0 0
    • plzakj  

      Vytahnu praskani, ale v niplu. Kola fulcrum racing db 6. Na gravelu najeto tak 5tis. 24dratu 94kg.

      Nejdrv jsem jeden drat “urval” blbosti pri nasazovani plaste, kdyz jsem se o nej oprel prsty a prasknul v niplu na strane kazety… Dal jsem novy origo (objednal jsem rovnou 4…). Vymenil, vycentroval, utahnul podle sluchu. Tnzometr nemam.

      Jezdil jsem tak 1tis km, pak mi prasknul dalsi pri jizde na polnacce. Hned na zacatku vyjizdky po tom, co jsem nafouk na 3bary. Objel jsem na tom 50km opatrne po silnici. Rozcentrovany to nebylo. Vymenil, docentroval…

      Dnes, 50km po silnici. Na konci 10km od domu jsem na benzine dofukoval na 3bary a 2 slapnuti po dofouknuti pri zaberu prdnul dalsi. Dojel jsem opatrne dom.

      Vsechno v niplu, pokazde jiny drat, vsechno na strane kazety.

      Otazka je, proc to praska po dofouknuti? A ma vubec smysl menit ten dalsi a treba nechat to dotahnout s tenzometrem nebo rovnou preplest cely? Asi bych rovnou dal jinej (sirsi) rafek.

      0 0
      • novas752  

        Tipuju nerovnoměrně napnutý výplet a možná málo napnutý, 24 drátů na tolik kg taky neni zrovna ideální. Jak to dofoukneš, ráfek se nepatrně stlačí, v drátech klesne napětí, což paradoxně při jízdě napětí v drátu jednou za otáčku skokově zvýší a pak to prdne.

        0 0
        • plzakj  

          Ok. Zkusim nechat vymenit jen ten jeden u nekoho, kdo zapleta a ma tenzo.

          0 0
        • Hrabex1  

          ale jestlize mu praskne i pri centrovani, kdyz se o drat opre prstama? Spis vadna serie dratu.

          0 0
          • plzakj  

            Tak to nebylo. Ten prvni prasknul pod prstama, kdyz jsem rval plast a neumyl si ruce. Pri centrovani nic nepraska.

            Zatim se mi nejvic libi Novasovo dedukce.

            0 0
            • novas752  

              Ale má pravdu, urvat drát při výměně pláště, to už musí někdo být vážně extra šikovnej, nebo ten drát špatnej nebo aspoň nějak „načnutej“.

              0 0
            • Hrabex1  

              mezi prectenim tvyho prispevku a napsani sveho probehlo asi 20s. Prilis na to, abych tu informaci udrzel spravne.

              Kazdopadne je to jedno. Kvalitni drat vydrzi i nakej klacik a ne, ze ho prasknes rukou.

              0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        A nejsou tam náhodou krátké dráty? Že nejsou ani skrz celý závit v niplu?

        Na 94 kg bych si zadní 24 drátů na gravel asi nedal, to jen tak mezi řečí. Gramaření na nejhorším možném místě.

        0 0
        • plzakj  

          Kratky by bejt nemely. Praskaj ty puvodni, ne ty vymeneny (mam je oznaceny). A kupoval jsem origo od dovozce. Niple by mely byt mosazny podle katalogu. Praskne to vzdy na zacatku zavitu u konce niplu.

          Ad 24 dratu – do te doby s nima nebyl problem. Nepotrebovaly centrovat, nic. Nez jsem urval rukou ten prvni. Nesetril jsem vahu, ale cenu. Bral jsem je pouzite od znameho za pul ceny …

          0 0
      • Hrabex1  

        ja bych zkusil preplest tu pravou stranu. Je to vyplet 2:1?

        0 0
      • Vilém  

        Niple jsou Al? Praskaji niple nebo draty pod niplem?

        EDIT: Ted jsem docetl do konce a dozvedel se to.

        0 0
        • plzakj  

          Ok :-) A nejakej napad? :-)

          0 0
          • Vilém  

            Pokud to praska pod niplem, tak bych tipoval kratky draty, ktery nedosahnou az na horni konec niplu. Mozna zkusit delsi niple.

            0 0
            • plzakj  

              To jsou ale puvodni z vyroby :-O

              0 0
              • Vilém  

                Na gravelu pri stejnem poctu dratu a cca 100kg vahy mi litaly alu niple. Stacilo se na to spatne podivat, nebo trefit najaky kamen do dratu a nipl byl v prdeli. To ale nebude asi tvuj pripad.

                0 0
                • plzakj  

                  U toho predchoziho jsem si myslel, ze to dostalo sutr. I u toho, co mi praskl pod rukama. Ale dnes to bylo fakt po dofouknuti.

                  Zas na druhou stranu, foukal jsem i pred vyjizdkou na 3 a dobry. Pak jsem to dofouk u ty pumpy a to povolilo. Mozna, ze tam ten kompresor dal neco vic (4 bary), ale nic, co by to nemelo vydrzet.

                  0 0
                  • kubad  

                    pokud ti to stojí za záchranu, dej nové niple a dráty, al pečlivě ověř délky

                    0 0
            • plzakj  

              Tu jsou. Ten nezrezlej prdnul dnes. Takze je to asi ten, co uz jsem menil. Ten orezlej prdnul pred dvema tydny. Podle me je puvodni. Ten co jsem urval rukama nemam. Ta delka je ok?

              0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Přeplést celý zadní záplet na DT Champion, pokud je dobrý ráfek, který stojí za to. Se 24 dráty je to na chvíli, navíc nemusíš nic počítat, stačí změřit stávající.

            0 0
            • kubad  

              stačí mrknut zevnitř kde končí dráty vůči niplu

              0 0
              • plzakj  

                Co si pamatuju z posledni vymeny, tak koncil presne na konci niplu.

                Ad prepletani – tady trochu nevim, protoze (viz obrazek z katalogu vyse) je to asymetrickej vyplet a u kazety jsou draty s lichou delkou a dt je nedela. Tzn. ze bych dal o 1mm delsi? Niple jsou 12mm.

                0 0
                • Hrabex1  

                  ±mm nehra roli. Ale jak nekdo psal – poradne se podivej, jak jsou draty vuzi niplum ted.

                  0 0
                  • plzakj  

                    Jestli to budu preplejtat cely, tak na sirsi rafek. Asi r500 db. Ted uvadi fulcrum vlevo 274mm, vpravo 285. Predpokladam, ze to je tim asymetrickym rafkem. Takze, kdyz dam symetrickej, tak by na tu nabu mely vyjit sude delky a nebude problem. Pripadne vzit asi o 1mm delsi, nez kratsi, co?

                    0 0
                    • Hrabex1  

                      Rozdil u asimetrickyho rafku by mel byt naopak mensi nez normalne (0–2mm). Ty mas rozdil 11mm, takze mas rozdilne velky priruby nebo jiny krizeni… mozna i jinej pocet dratu vlevo a vpravo.

                      Jestli budes menit i rafek, muze to byt cely uplne jinak.

                      0 0
                      • plzakj  

                        Jo, to je. U brzdy 43mm a radialni, u kazety 1× krizenej a 70mm priruba.

                        0 0
                        • Vilém  

                          Praskaji vzdy jen na jedne strane, nebo obe strany?

                          0 0
                          • Hrabex1  

                            sexuolog psal, ze vzdy na strane kazety. Vzhledem k tomu, ze to ma vyplet 2:1, nemelo by tam bejt vetsi pnuti nez na leve strane.

                            0 0
                            • Vilém  

                              Ono mozna hraje roli, ze na strane toho radialu se niple tolik neohybaji vuci dratu. Zkusil bych pouzit nejake niple jako Sapim polyax.

                              0 0
                              • Hrabex1  

                                To je mozny, ale jemu to prasklo i tlakem prstu pri prezouvani gumy. Ja to vidim na nakou blbou serii. Kdyby to byla naka Asie a nebyl to Fulcrum, asi bysme to vubec neresili s tim, ze jsou ty draty smejd.

                                0 0
                                • plzakj  

                                  Dam tomu jeste jednu sanci, jelikoz mam jeste 2 ty draty. Uz mam domluvenyho zaplejtace, aby mi ten vyplet dotahnul. A jestli to zase prdne, tak to necham preplest cely.

                                  0 0
                              • Romancero  

                                +1

                                to mě také napadlo. U jednoho zápletu také nemám osu niplů v ose drátů. Vzniká tak přídavné napěti a navíc hrana profilu závitu funguje jako vrub!

                                Záleží tedy na typu výpletu – tedy úhlu drátů vůči radiále ahlavně na usazení niple v kalíšku

                                0 0
                          • plzakj  

                            Ano, jen u kazety.

                            0 0
                    • Mr.Duck  

                      K poslední otázce ano, vždy chceš zaokrouhlit nahoru. Hlavně u Al niplů je důležitý aby byl drát skrz celý nipl, nejen třeba spodek toho slotu na šroubovák :)

                      0 0
            • Mr.Duck  

              Když už tak Competition, rovnej 2mm drát ti rozhodně nepomůže když ti praskají dráty nebo niple.

              0 0
      • plzakj  

        Tak jsem si ted neco cetl o tom 2:1 a jestli to chapu dobre, tak se to zacalo delat u rafkovych brzd na snizeni napnuti dratu na strane orechu, aby se kompenzoval rozdil vzdalenosti prirub, kde draty u orechu jsou 2× vic napnuty nez na druhe (https://www.justridingalong.com/…ng-patterns/). Tedy ta varianta 24 dratu je 16:8 je obdoba 32, kdy ale draty na obou stranach mohou byt napnute stejnou silou.

        S kotoucovkama uz to tak ale pry zas neni (rozdil vzdalenosti prirub je mensi) a aby mohly byt napnute stejnou silou, tak se pouzivaj asymetricke radky.

        To by tedy odpovidalo “pozorovani”, ty fulcrumy maj rafek lehce asymetrickej (viz schema vyse).

        Tedy muj napad preplejtat na sirsi “standardni” rafek je asi blbost. Musel bych najit asymetrickej (libovolnej?)?

        Lepsi asi teda nechat stavajici rafek (je ok) a dat nove draty + niple a napnout na stejnou silu?

        Mate nekdo nejakou vetsi zkusenost ze zaplejtanim 2:1?

        0 0
        • kubad  

          asymetrický ráfek je jen marketingový kec nic neřeší, mnohem důležitější je správné vrtání aby seděl směr děr s drátem

          už sem ti tu psal, udělej to komplet znovu, se správnou délkou drátů a použij Sapim Polyax niple , nebo to vyhoď

          řešit to drát po drátu je nesmysl který tě ve finále bude stát víc

          pokud tomu na 100% nerozumíš tak se do toho sám nepouštěj,

          0 0
          • plzakj  

            Ok. Necham to preplest cele. Pres to bych klidne dal i sirsi rafek. Nejakej tip na vhodnej pro to 2:1 24 dratu s sirkou kolem 22mm?

            0 0
            • Hrabex1  

              Moc toho nebude. Zkusil bych dovozce fulcrumu. Jestli se to nezmenilo, je to mazcursor nebo tak nak.

              0 0
            • plzakj  

              Davam update, jak to dopadlo.

              Nakonec jsem teda nevymekl a vymenil jen ten jeden dalsi drat a dal to cele dotahnout a vycentrovat do servisu. Servisak spackoval na ten 2:1 vyplet, ale vysledek je dobrej. Nic nepraska, nic se nepovoluje. Mam na tom asi. 200+Takze klepu. Snad uz to bude ok.

              0 0
              • xtonda  

                Já od jednoho zdejšího uživatele dostal zdarma zadní kolo, že prý mu nestojí za to to opravovat, že mu to po opravě zase praskne. Opravil sem jeho dva prasklé dráty, po 200 km sem se radoval jak je to super, po 250 km praskl další, opravil sem, pod dalších 250 km další, a po dalších 500 km třetí, tedy celkem pátý, všechno to bylo na straně kazety a u náboje, jeden brzdný, 4 záběrové. To sem se nasral krom opravy vyměnil i všechny zbylé dráty na straně kazety. To za tím drží, ale praskl mi jeden drát na druhé straně :-)

                0 0
          • Hrabex1  

            kec to neni. Rozdil v napeti dratu je mensi. Zvlast u zadniho kola je to vyrazne znat. Jsem rad, ze to mam.

            0 0
            • kubad  

              jj 2mm asymetrie na otvorech je zázrak

              za ty roky co dělám kola sem to nijak zásadně nezaznamenal

              0 0
              • Hrabex1  

                zazrak to neni, ale kazdej mm je dobrej. Napriklad u predniho kola s boost nabojem a asymetrickym rafkem je vyplet temer symetrickej. Diky tomu se da nekdy i ospravedlnit mensi pocet dratu.

                0 0
        • Hrabex1  

          2:1 je dle te fotky tveho kola i tvuj pripad. Dela to hlavne Fulcrum a na nekterych modelech i Shimano. A delaji to nejen na rafkovy brzdy.

          To, ze mas mensi rozdil v pnuti neznamena, ze tam zadnej rozdil neni. Kola se necentrujou tak, aby byly draty stejne napnuty, ale tak, aby nehazela, aby byl rafek uprostred a aby bylo napeti dratu v urcitem rozsahu – dle doporuceni vyrobce.

          0 0
    • Smazaný účet  

      A nema na to praskani vliv servisak kterej ti to naplejta a centruje?

      0 0
    • blackboy007  

      https://www.mikebike.cz/…y/Servis-kol

      Vypletení kola – 280 Kč

      Centrování kola – 129 Kč

      Centrování kola na tenzi – 299 Kč

      Výměna pláště, nebo duše – 80 Kč

      Seřízení a namazání náboje – 199 Kč

      Seřízení náboje – 100 Kč

      Montáž bezdušového pláště – 250 Kč

      Centrování kola s elektromotorem – 250 Kč

      0 0
    • Smazaný účet  

      Ahoj, trochu oživím téma problémem prasklé niple.

      Shodou okolností mi praskly niple u dvou (zadních) zápletů v rozmezí 1 týdne, tak jsem si říkal, že se optám zdejšího fóra, co by to mohlo způsobovat.

      Pro upřesnění, mám 85 kg, 185 cm a jezdím na HTčku (Ghost Lector SF).

      Niple na prvním zápletu praskla při rozjezdu do prudšího kopce. Zadní ráfek je karbonový EiE, XC, 28h, vnitřní šířka 27 mm (https://www.eiecarbon.com/…ls/S29C27D22), náby DT Swiss 350 SP 2021, dráty DT Aero Comp 302 a 298 mm, niple jsou hliníkové DT Swiss Squorx Prolock 2×15 mm. Jsou to bezduše na pláštích Racing Ralph 2.35". Na těchto kolech mám najeto max. 500 km, což mi přijde brzo na prasklý nipl.

      Druhý záplet je bůhvíjaká sériovka (https://www.mojekolo.cz/…ght-olive-m/?…). Jezdím tam Ikony s duší. U tohoto zápletu praskla niple při brždění zadní brzdou z kopce, bez šlapání. Žádná extrémní rychlost ani sjezd…

      Chtěl bych se zeptat na váš názor, co by mohl být za problém, respektive jestli nemůže být někde spojitost (kromě jezdce :)). Trápí mě to hlavně u těch karbonových zápletů, nemají ani 500 km a žádný brutál terén nejezdím. Chtěl bych mít nějaké info před tím, než s tím půjdu tam, kde mi to zapletli.

      Předem díky za rady!

      0 0
      • Cavendish  

        Špatná délka drátu plus Alu niple v první případě a v druhém prostě nekvalitní krám no

        1 0
      • Jakobo  

        Predpokladam, ze niple praskly pricne. Hlinikove niple nejsou buhvi co, ale takhle neprasknout pokud je drat az po drazku. Pokud jsou draty kratke, tak se problem bude opakovat a pomuze jen komplet vymena za delsi. Nejjistejsi preplest na mosaz. S hlinenyma niplema bude i do budoucna problem, ze se kousnou do dratu a bez rozdroleni niple nepovoli.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Ano, u těch karbonových kol byla prasknutá niple ± zarovnaná s koncem drátu. Takže radíš vzít ty záplety, omlátit jim to o hlavu a nechat přeplést na delší a použít mosazné niple, ať mám klid? Co 500 km se mi to totiž nechce řešit :)

          0 0
        • Mr.Duck  

          Nejjistější je v první řadě dost dlouhý drát. Ani mosaz nipl nezachrání krátký dráty, jen to problém o chvíli odloží.

          0 0
      • novas752  

        Hlinikove niple no. Vystrihat cely vyplet a zaplest znova na mosazne. Bude to o 20g tezsi ale bude to dlouhodobe fungovat. Hlinikovy niple jsou proste na houby. Idealne namazat zavity olejem, jednou si to po zapleteni a zajeti sedne, pak se to dotahne a je klid.

        0 1
      • Mr.Duck  

        Krátký dráty jsou problém. Vozím hliníkový niple na DH i EN kolech dlouhodobě bez problémů. Je ale naprosto zásadní mít spravnou délku drátů – u klasických niplů po vrch drážky, u DT skrz celý nipl.

        Vyhnul bych se prolock niplům protože po nějaké době se centrují dost naho***. Používám Sapim polyax a Wheelsmith spoke prep na závity. Výplet tak drží a zároveň se dá v pohodě centrovat I po 5 letech.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.