• skaj

    Ahoj, nedávno jsem si pořídil první silničku (na zkoušku, jestli mě to bude bavit) a zjistil, že asi šlapu/sedím ůplně blbě.

    Na silničku jsem přendal staré Shimano M520. Mám jen jedny SPD boty na oboje, prastaré, šnerovací Adidasky s novými kufry. Na biku jsem s nimi maximálně spokojený a nic zvláštního nepozoruji. Ale na silnici:

    1. mám paty vtočené dovnitř, občas si dokonce zhora lehce kopnu do kliky patou. I na biku mám trochu ošoupané kliky, ale nohou nijak nezavadím…
    2. šlapu vice vnější stranou nohy, mám chodidlo na pedálu naklopené. Prostě jakobych měl nohy do O (ale nemám). SPD jsem si i utáhnul skoro na max.

    Zkoušel jsem vypozorovat, zda to není silovějšim šlapáním, ale není. Nezávisle na rychlosti to je pořád stejné. Pak jestli nemám moc nízko sedlo. Taky ne, výš už bych se „kolíbal“. Mám pocit, jakobych potřeboval mít pedály trochu víc „od sebe“. S kufry na těch botech co mám už víc hýbat nemůžu.

    To co popisuji není nic zásadního, ale přesto to subjektivně na silnici vnímám jako nepříjemné (asi mám víc času se na to soustředit ve srovnání s bikem a terénem). Myslíte, že svojí roli můžou hrát i měkké MTB boty a staré pedály? Nebo tahle vůle pedálů v náklonu je normální u všech. Zase mě se tam ty nohy skládají nakloněné tak nějak přirozeně, automaticky. Nevím, jestli by mi nezačalo vadit nemít vůli žádnou. Ale tvrdá boty by mě od toho „pocitu náklonu“ možná odstínila.

    Za vážně míněné rady typu „Neřeš a jezdi, na silnici to tak máme všichni“ jsem samozřejmě také vděčný. Já jsem lama a v podstatě pořád nevím co od té silničky čekat,

    Dík

    0 0
    • novas752  

      Taky šlapu s patama lehce dovnitř (na bajku teda), je to normální. Lepší než kdybys šlapal patama výrazně ven.

      Vůle v pedálech by vadit neměla, naopak, kolena a celá noha se takhle sama může nastavit jak jí to je nejpřirozenější – můžeš si to zkusit – koukni jak máš postavený chodidla když jen tak houpeš nohama někde na lavičce nebo při doskoku snožmo, nebo už jen při normální chůzi – taky máš špičku chodidla vytočenou ven (pokud ne, je to špatný :) ).

      Na silnici máš možná menší Qfactor – vzájemnou vzdálenost vnějších stran klik v místě díry pro pedál = stejný pedály máš blíž u sebe. Dá se to o nějaký 2 mm na každý straně vypodložit (podložka mezi kliku a pedál), nebo pořídit kliky s většim Qfactorem.

      0 0
    • krabica  

      Asi máš na MTB větší Q factor (vzdálenost pedálů od sebe) než na silničce a si na to zvyklý…

      0 0
    • Smazaný účet  

      Jen pro zajímavost, jak chodíš? Nevytáčíš špičky při chůzi příliš ven? Nemáš podpatky na botách sešlapaná víc z vnější než z vnitříní strany? Sám jsem řešil problémy s koleny a dost užitečných rad jsem našel zde. Ty zřejmě problémy s koleny nebo kolenem nemáš, ale to, co popisuješ, je mi povědomé…

      0 0
      • skaj  

        Jo, jsem charlie chaplin:D Kdyz jdu pomalu, jen se couram, presne takhle chodim. Spizky daleko od sebe, sesmajdane vnejsi strany na pate. Zase treba v horach na ture, nebo pri behu, mam spicky relativne rovne. Pohory, bezecke boty nejsou opotrebovane nerovnomerne. Proste mam uplne jiny mod chuze/behu pro flakani se a rychlejsi, pokud mozno ekonomictejsi, pohyb. Nijak mi to problem nedela, umim mezi tim vedome prepinat, ale na kole mi to nejde.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Edit: Omylem vloženo dvakrát. Třeba ti to ale k něčemu bude.

      0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      První věc: přestaň se soustředit na chodidla, podívej se, jak Ti chodí kolena.

      Pak samozřejmě ještě předozadní poloha sedla, délka posedu, délka klik, poloha kufrů v tretrách, kadence šlapání, kulatost šlapání … popros někoho, ať jede chvíli s Tebou a za Tebou, poradí asi lépe.

      0 0
      • skaj  

        Diky, jsem si celkem jisty, ze tohle vsechno mam spatne:) Jenze tohle vsechno resit, to bych pri mem najezdu jen laboroval. Vim, ze je to asi asi blbe, ale beru to vsechno pocitove – a vsechno se mi zda oka, az na ty chodidla a skrtani o kliky. Ja treba umim slapat tak, abych neskrtal a mel chodidla vicemene rovne, ale neni mi to prijemne.

        0 0
        • tromboonen  

          Serid si posed podle zakladnich poucek, treba tady https://www.youtube.com/watch?… to zabere 10 minut, plus poradne neastav kufry na tretrach, pak jezdi a podle mouder v tom dlouhym clanku to treba malinko upravuj, ale vzdycky jen jednu vec – jeden smer, o max 5mm-1cm a sleduj, co to s tebou dela..

          0 0
          • doubleingram  

            No, podle toho cos postoval bych se teda neridil, napr. predozad sedla se nemeri od spicky kolene ale asi 1 cm za, plus kryti rodel s nabou je uplna kokotina.

            0 0
            • tromboonen  

              Rozhodne lepsi jako prvni nastrel pro nekoho, kdo o tom nic netusi (furt jsou tady lidi, co sedlem nastavuji delku posedu, nebo jako tazatel „maji sedlo nastavene z kramu“)… s tim kolenem jsem si nevsim jestli to tam maj od vrcholu cesky, melo by to by z jamky za ni, ale zaroven jsou ruzne preference jestli ma svislice jit presne na osu nebo pred osu pedalu… to uz si kazdy doladi sam… a s tim predstavcem: ne vzdy to funguje, ale zas, jako hruba indikace to neni spatny, treba ja jsem si podle toho poprve uvedomil, ze mam problem s prilis dlouhym ramem, ted mi to sedi na obou kolech..

              0 0
    • tromboonen  

      Spousty moudra nejen o poloze nohou a kufru tady:

      http://blog.bikefit.com/…oad-bicycle/

      0 0
      • skaj  

        Diky moc za tipy i za ten youtube link! Odpoledne to zkusim a uvidime co z toho vyleze.

        0 0
      • RUSH  

        Prosím o radu. Na silničce (půl roku staré) mám kliky 105 a pedály Keo classic. Pokud si nastavím kufry na botách co nejdále od klik a paty natočím lehce směrem dovnitř, tak už se bota dotýká vzadu zadní stavby. Také i proto, že mám botu č.46. Dělám něco špatně, nebo potřebuju nějaké distanční podložky zmiňované v odkazu?

        Nebolí mě kolena, jen pocit je jiný než na bajku, kde je Q-factor větší.

        Navíc moje pravé stehno nejde úplně rovnoběžně s rámem (levé ano), ale stáčí se lehce směrem k rámu. Přikláním se k tomu, že to je nedostatečným vytočením špičky boty směrem ven.

        Poradíte co s tím?

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Nevím, ale mám to přesně opačně (boty 45–46). Kufry Look Keo2 mám na podrážkách co nejblíž klice a se zadní stavbou nekoliduji. Šlapu (možná i díky tomu ) doufám celkem rovně a těsně kolem horní rámovky. Tím, že sis posunutím kufrů od klik zvětšil Q-faktor, tak sis IMHO problém ještě zhoršil.

          Na MTB logicky sedíš a šlapeš trochu jinak, pocit je trochu jiný, ale nezavdává to důvod k navyšování Q-f na silničce.

          Naopak, na trekovém kole mám 3×9 kliky LX s ještě větším Q-f oproti MTB (na MTB XT M785 2×10, na silnici Ultegra 6700 a 6800) a zjistil jsem (i podle opotřebení klik, že mi větší Q-f jednoznačně vadí a kdybych na tom kole měl jezdit častěji, tak to budu řešit.

          0 0
        • danis7  

          Pokud ti jde pravé koleno více k rámu, tak bys měl kufr pravé tretry posunout ven (tak, abys dostal nohu blíže ke klice).

          0 0
    • skaj  

      Diky za tipy na Q-factor. Premeril jsem a skutecne – mereno mezi stredy pedalu – na silnici a na biku mam cca 1cm rozdil v rozteci. Coz se mi zda, jako presny duvod toho skrtani. Je to dane i tvarem – kliky na biku jdou vice do „sirky“, jsou jakoby vice vybrane u stredu.

      Dalo by se tohle resit jinou botou/pedalem? Vysvetlim proc:

      Ted mam fakt levnou silnicku z decathlonu – lonsky model http://www.decathlon.cz/…no-bile.html#… , kupovany ve sleve za cca 8500. O silnicce jsem premyslel dlouho, ale nemohl se rozhoupat a nechtel investovat bez toho, abych zjistil jestli ji fakt vyuziju, a protoze jsem ji nemal, tak jsem nemohl zjistit, zda ji vyuziju – proste zacarovany kruh. NAkonec jsem ji v podstate impulzivne koupil, kdyz jsem videl tu slevu s tim, ze po sezone se uvidi, zda koupim neco lepsiho nebo ne.

      Ted uz mam tak mesic a pul najezdeno a vim, ze si neco lepsiho vyhledove koupim (na podzim mam sanci koupit lehce jetou treninkovou silnicku). Takze do tehle nechci investovat v podstate skoro nic.

      Nicmene boty a jine pedaly by mi zustali do budoucna. Maji treba silnicni tretry moznost vice stranove posouvat kufry? Myslim, ze by mi to vyresilo i neprijemny pocit z toho naklonu (nebudu to tak citit v tvrde bote). A nebo to vidim jak hurvinek valku?

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Trochu Hurvínek. Silniční kufry se dají kousek posunout do strany, hlavně silniční tretry nebývají tak vyměkčené, takže je celý plášť štíhlejší. Nebezpečí pro Tvá kolena spatřuji v malých vůlích (oproti vykvedlaným SPD). Nastavit dobře silniční kufry je větší kumšt, než SPD.

        Řešíš ale zástupné problémy, potíž je buď v nastavení posedu anebo technice šlapání, té spíš.

        Jak Ti chodí ta kolena? Jak sedíš, kde máš sedlo předozadně? Jak se držíš řídítek? Nepřekáží Ti při šlapání pupek? Nemáš silničku moc velkou/malou?

        0 0
        • skaj  

          Promin, ja jsem asi tupejsi, ale nejsem si jisty, zda na tohle dokazu odpovedet. Ja tem otazkam ani moc nerozumim. Kolo jsem ted byl zkontrolovat podle https://www.youtube.com/watch?… a projet. V podstate jsem nic nemenil, vse sedelo podle videa uz ted. Zkousel jsem dat vyse sedlo, to me donutilo slapat rovne (protoze jsem hure „dosahnul“ na pedaly, ale nebylo to prijemne a uz jsem citil, ze se zacinam naklanet na sedle na strany). Kolik, kdyz laborujute se sedlem poznate? Ja zkousel po cca 5mm – je to moc?

          Jak Ti chodí ta kolena? – To nevim co tim myslis, stranove? Kdyz slapu tak jakoby mam nohy do O; Jakoby sirsi kolena ve srovnani s pedaly. Proste jakobych pedaly potreboval mit dale od sebe. Jinak zdravotne mam kolena oka, a myslim ze muj najezd by je nemel ovlivnit.

          Jak sedíš, kde máš sedlo předozadně? Tak jak bylo v kramu. Ale vazne, nijak sem nemenil, asi nedokazu poradne poznat rozdil. Kazdopadne podle videa a olovnice to sedi.

          Jak se držíš řídítek? Ve sjezdu krecovite v oblouku, protoze se bojim abych prezil a ve stoupani krecovite nahore, protoze bojuju o preziti. No stridam to, ale vliv na slapani jsem nepozoroval. Obecne bych rekl, ze treba berany bych snesl sirsi, abych si nesviral hrudnik (ale to neni nic zasadniho, v klidu to zvladnu a neresim).

          Nepřekáží Ti při šlapání pupek? Postavou nejsem vrchar, jsem byvaly hazenkar. Takze pomerne robustni, siroka ramena i panev. Spis mam na brise kozni rasu:) ale pri slapani ji nijak nepocituji.

          Nemáš silničku moc velkou/malou? Jak rikam, byl to impulzivni nakup, takze poradne nevim. Ale pocitove ne, vse sedi pekne, krome toho slapani.

          Podle http://blog.bikefit.com/…oad-bicycle/ – Cleat Fore/Aft position mam kufry spatne, moc uprostred. Ale na svych botach je vice ke strane nedostanu.

          P.S. K technice slapani – tu mam urcite spatnou. ale je vubec realne, abych ji zlepsil? Jezdim fakt malo… Neni lepsi udelat si radost botama a zastupne vyresit problem?:) Blbe by bylo, kdybych ho nevyresil – to by mi aspon zbyly ty boty.

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Radost si udělej, problém to nevyřeší. Házenkář a zdravá kolena? Divné.

            Reálně bude (i zdravotně) nejlepší, aby ses soustředil na to, aby Ti stehna při šlapání (a tím i kolena a chodidla) pracovala v rovině souběžné s rovinou, která je definována hlavními trubkami rámu (sedlová, hlavová, horní, dolní), tedy dokonale ve svislé ose.

            Ve stehnech máš největší svaly a tím i sílu, bohužel, při šlapání se používají jiné svaly než jaké při chůzi a běhu (a používají se jinak). Šlapání s koleny širšími než pedály je jev dost častý a ke kloubům krajně nešetrný. Vypadá to škaredě a funguje špatně, trpí kotníky, kolena i kyčle.

            0 0
            • skaj  

              No zdrava, zatim mi je neoperovali. Obcas boli, ale to me boli vsechno.

              Prave za na biku mi pri slapani stehne jdou pekne rovne, ale na silnici ne. Zkousel jsem i premerovat posed, delku klik a vysku sedla a vse je stejne +/= na milimetry. S jedinou vyjimkou – Q factor. Tam je rozdil skoro 2cm.

              Vcera jsem ozkousel i par dalsich kol co mam kolem sebe (dva biky a jedna dalsi silnice), a jedine, kde slapu takhle blbe, je ta moje silnicka. Podotykam, ze u vsech zkousenych se Q-factor temer shodovla s mojim MTB.

              Takze bych to nejradsi zkusil srovnat prave tady. Co je nejsnazsi varianta, jak zvysit Q-factor o cca 1 cm na kazde strane? Da se nejak podlozkovat stred? A nebo koupit delsi pedaly (zkousel jsem pohledat, jestli nekde na netu nejsou technicke vykresy s rozmery pedalu, ale marne)? A nebo se to musi vsude o kousek – podlozka na stred, posunout trochu kufry…

              0 0
    • mastihuba  

      Dobry je svezt se s nejakym zkusenym silnicarem. sam na sebe clovek nevidi a zkuseny oko to pozna hned jestli proslapujes patu nebo se presypavas ze strany na stranu. clovek si sam zbytečně zalozi zlozvyky, kterejch se pak blbe zbavuje. ja mel sicnu o skoro 4cm vepredu a 3cm výše. zvykl sem si na novej posed a styl slapani cca po 300km. prestala me bolet prdel a mrtvet ruce. :)

      0 0
      • skaj  

        No jo, ale v mem pripade 300km na silnici znamena laborovat skoro pulku sezony:D (trochu prehanim, ale ne moc)

        0 0
        • mastihuba  

          no já to měl za 3 dny vyřešený a dával jsem to furt níž a níž jak jsem si postupně zvykal šlapat.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Poloha chodidel pri slapani…tak v proluce na zemi, jinak jak si rekne zakaznik, ne?

      0 0
    • djx  

      Nebudu zakládat nový téma, protože mám pocit, že řeším nachlup stejnej problém, jako zakladatel. Poprvý jsem tu narazil na pojem „QFactor“, což je asi přesně to, co řeším. Na svý silničce mi furt přišlo, že se nemůžu nějak s těma nohama na pedálech srovnat, a opravdu – na silničce mám to rozpětí klik/pedálů užší, než na MTB, a to možná i o 1–2cm (měřil jsem to jen zhruba)! Je teda divný, že jsem s tím v pohodě fungoval přes 2 roky, ale poslední dobou si toho všímám jaksi víc, a to jen u pravé nohy, kdy mě začalo bolet pravý koleno zepředu na vnitřní straně. U levé je to OK (nevím, jestli to může mít vliv, ale levou nohu mám o půl čísla větší).

      Můj přirozenej postoj/posed je taky špičky ven a paty dovnitř. Mám pedály Speedplay Zero Stainless – jsou o něco „delší“ než LOOK Keo 2 Max, s nima je to mnohem lepší, ale furt by to ještě něco chtělo. Ty LOOKy jsem zahodil cca před 2 měsíci.

      Ještě si říkám,jestli by nestačilo jen vypodložkovat kufry na jednu stranu – ptám se možná blbě, ale podle toho, jak sešlapávám boty, bych měl dát klínek na vnitřní stranu? Je možný, že se mi momentálně noha jakoby propadá dovnitř a to je to, co je tolik nepříjemný…

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Možné to je.

        A nemáš pravou nohu i kratší? Podívej se na běžecké weby na pojmy pronace a supinace, rozšíříš si obzory. (Třeba tady .)

        Pro začátek doporučuji nějaké tvarovatelné vložky do treter, protože zátěž chodidla/klenby je při šlapání na hony vzdálená klasickému odvalování při došlapu v botách s pružnou podešví, tedy řešíš velmi podobnou záležitost, jako v přezkáčích na sjezdové lyžování.

        0 0
      • tromboonen  

        „Na svý silničce Ti furt přišlo“ o Tobě můžu napsat já, když to píšeš Ty, tak „Na mý sliničce mi přišlo“ (Moje, Mi přišlo), sorry za gramatické okénko, ale tohle divný „svý“ mi rve oči..

        V tom delším článku co jsem odkazoval o kus výš jsou podorbné info o tom, jak zjistit, jestli a kam je potřeba vypodložit kufry… QF jako takový by vadit neměl, naopak, nejlepší by byl ještě menší, viz G. Obree, jen je to ve srovnání s humpoláckým bajkem nezvyk, ale jestli se nějak křivíš, tak se to tím víc projevuje, taky že na silnici míň měníš polohy, sedlo bejvá výš, pedály a kufry mají menší flexibilitu atd.. Pro začátek dej kufry na obou nohách co nejblíž k vnitřní straně nohy, na Speedech se to dá posunovat, tím dostaneš nohy od sebe/jakoby zvětšíš QF a zkus kufry taky malinko natočit v předozadním směru (abys měl nohy přirozeně trochu špičkama od sebe, viz. ten článek), pak se třeba nech nafotit/nafilmovat při šlapání a podle dráhy kolene eventuelně řeš klínky atd.

        0 0
        • djx  

          Jen stručná reakce na to češtinářské okénko, nechci tu rozjíždět offtopic (případnou reakci klidně do PM, bo i já si na češtinu docela potrpím ;-)). Donutils mě něco si o tom přečíst, a pokud to chápu správně, tak podle tohoto článku jsem to napsal v původním příspěvku po haluzi dobře. Takže dle výroku „Slovo svůj znamená, že věc nebo osoba, o které mluvíme, patří původci děje“ je správně, když napíšu „Jezdím na svém kole“. Špatně by bylo „Jezdím na mém kole“. Proto je i podle mě správně ta věta ""Na své silničce to mám tak a tak… Pokud se pletu, tak sorry a napiš mi PM :-)

          Ale k věci. Díky Krabe za odkaz – připojuju jeden obrázek z manuálu pro Speedplaye. Pokud supinace, tak je správná kompenzace pro pravou nohu klínkem zleva/zevnitř? Viz ten červenej rámeček. Neřeším teď přesnej úhel atd., jen jestli chápu podstatu. Nohy co jsem měřil, tak mám stejný (sedl jsem si na zem, zádama rovně ke zdi a porovnával kotníky vůči sobě), ale zkusím to ještě metodou v sedě.

          tromboonen: Ten odkaz, cos posílal na bikefit, na to jsem se taky díval už včera a i tu aplikaci mám v mobilu, jen ještě nebyl čas se nafotit, ale určitě to zkusím :) A ještě zkusím posunout kuframa… Jen bych nerad, abych měl pak oporu jen na vnitřní straně nohy, ale třeba to taková hrůza nebude…

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            S tou délkou nohou to není tak úplně jednoduché, sám to v podstatě nemáš šanci zjistit věrohodně, nezjistíš třeba, že máš fixně nakřivo pánev. (Ale trochu mě navedlo, že máš sice obě boty na patě ošlapané stejně strašně, ale každou do jiné hloubky, což nemusí být důsledkem volny odrazové nohy. Můžeš si třeba nohu šetřit kvůli nějakému starému přeléčenému zranění atp.)

            Míříš správně, takto na dálku to vypadá, že potřebuješ podložit vnitřní stranu pod klenbou, pokud normálně zabíráš jen vnější hranou chodidla, tak se tímto uspíší (či vůbec umožní) záběr celou plochou a rovnoměrněji se rozloží tlak. Levnější je pro začátek zajít do zdravotnických potřeb a vypodložení nejdřív vyzkoušet ortopedickou (půl)vložkou dovnitř boty za pár korun, tu případně doma zkoušet různě ubírat a nastavovat, abys dosáhl kýženého výsledku.

            Nebo navštívit odborníky, soudě podle stavu běžeckých bot by si to Tvé nohy zasloužily. Může tam být něco složitějšího, co se nedá bez ohledání konkrétního chodidla a zbytku jeho majitele poznat.

            0 0
          • tromboonen  

            „Jezdím na svém kole“ ano, to je správně, ale „na své silniče mi přišlo“ ne, jedině „na mé silničce mi přišlo“ … neumím na to z hlavy pravidla, ale je to tak… nechme toho, nepatří to sem, ale takhle to „své“ používaj kolikrát i v TV a mě to strašně trhá uši..

            Posun bude stejně o pár mm a kufry jsou velké, spolu s tvrdou podrážkou žádná opora jen na jedné straně nohy nebude, neboj..

            0 0
      • Smazaný účet  

        Popíši svou zkušenost s velmi podobným problémem. Vezmi si z toho, co uznáš za vhodné. Rad zde už takto padlo dost a co člověk, to unikát – těch proměnných, které mohou ovlivnit problém i jeho řešení je prostě „hodně“.

        Co jsem pozoroval na sobě:

        • bolest vpředu na vnitřní straně pravého kolene
        • chůze (pozice nohou) poměrně výrazně „do V“, v angličtině nazývaná trefně „duck feet“, pravá noha vychýlenější než levá
        • paty vždy výrazně sešlapané z vnějšku, pravá více než levá
        • na pohled méně „vypracovaná“ (objemná) vnitřní hlava stehenního svalu u kolene na pravé noze než na levé

        První pokus o řešení po načtetní pár dostupných článků o bolesti kolene na kole psaných češtině:

        • úvaha „pravou nohu mám víc "vytočenou ven“ než levou mě vedla k odpovídajícímu nastavení kufru na pravé tretře. V průběhu týdnů po této změně se bolest spíše zhoršovala a cítil jsem, že na kole mám tendenci špičku tretry stáčet dovnitř, tedy proti změně, kterou jsem provedl. Kufr jsem nakonec opět „srovnal“.

        Hledal jsem dál, již v AJ a mimo jiné jsem se dočetl, že „duck feet“ není něco, co by bylo „někomu přirozené“, tedy třeba geneticky dané a dědičné. Je to způsob, jakým tělo „ulevuje“ slabším svalům na vnitřní straně stehen a vnější straně zadku a více využívá silnější svaly na vnějších stranách stehen. Důsledkem této svalové disbalance pak mohou být dříve nebo později právě bolesti na vnitřní straně kolen. Řešení je běh na dlouhou trať…

        • posilovat vnitřní stranu stehen, posilovat boční stranu zadku, svaly nohou protahovat a uvolňovat (foam roller). V obou případech jde o ty „ženské cviky“ – přitahování kolen a jejich vzdalování s nějakým odporem – míč, guma…
        • „srovnat si chůzi“ – to vyžaduje sledovat a kontrolovat léty naučený a zažitý pohyb a snažit se chodit „rovněji“, také se doporučeje koupit nové boty, které nejsou křivě sešlapané. Já jsem si alespoň nožem „srovnal“ paty bot, které jsem nosil

        Aktuálně jezdím již asi měsíc bez bolesti, která mě trápila nemalou část loňské sezony. Chůzi se mi podařilo změnit, ale stále i po čtyřech měsícíh jí věnuji určitou pozornost. Opravdu cítím, že svaly, které chůze s „duck feet“ šetřila teď při chůzi musí pracovat.

        Jak jsem uvedl na začátku, toto je má zkušenost. Není to doporučení řešení konkrétního problému jiného člověka, kterého osobně ani neznám.

        0 0
        • djx  

          Moc díky za post, v podstatě jsi v těch bodech přesně popsal můj problém, i když si (subjektivně) myslím, že doslova jako kačena nechodím ;-) Což víceméně dokazuje to, co píšu dál…

          Co vypíchnu jako největší postřeh a shodu s tebou – zkoušel jsem posunout kufry fakt co nejdál od sebe, tzn. „rozšířit QFactor“ – a ono to – nepomohlo (!) Najednou jsem cítil, že mám tu nohu nepřirozeně daleko, že je to tak ještě horší a že bych spíš ocenil přiblížení nohy blíž klice (!!!) To už mě zmátlo definitivně :-)

          Tak jsem zkusil jinej fígl – vypodložit pravej kufr 1,5° klínovou podložkou na vnitřní straně (tedy blíž ke klice) pro pravou nohu – najednou jsem se cítil mnohem pohodlněji, noha získala jakoby daleko lepší podporu a cítil jsem o hodně lepší kontakt s klikou a taky výrazně lepší přenos síly – jako bych s klikou byl pořád v kontaktu. Najednou jsem kufr mohl přiblížit zpátky ke klice a nevadilo to (!). Dodám k tomu, že jsem předtím ještě trochu posunul sedlo dozadu. Vzhledem k tomu, že mám díky svým 195cm a 58 rámu spíš „závodní“ ;-) posed (delší sedlovka s 25mm offsetem), tak pro mě nejspíš nebudou na milimetr platit základní poučky (jakože olovnice protíná přesně osu pedálu atd.). Obecně ale budu mít sedlo spíš víc vzadu, než vepředu, to je myslím bez debat.

          Mám teď na vyzkoušení ještě tyto klínové vložky přímo do treter pod hlavní vložku do bot, ale ještě jsem je nevyzkoušel. Podle mě by to mohla být cesta k úspěchu :) Tím, že se přestane propadat noha jakoby dovnitř a stabilizuje se, to by teoreticky mohlo řešit celej problém. Už s tou pitomou podložkou pod kufr to je úplně jinej pocit – subjektivně takovej, že se můžu konečně do pedálu opřít plnou silou a cítím najednou stabilní a rovnoměrnou oporu po celé šířce nohy…

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Už Ti to určitě psal tromboonen někdy dříve [oops, kupodivu nepsal, WTF], zkus se opakovaně a co nejpřesněji změřit dle CC kalkulátoru a upravit polohu sedla podle něj. Zatím jsem na cca 100 případů vč. různě atypických postav (i žen a dětí všeho cyklistického věku) nenašel nikoho, komu by to počítalo u silničního kola vyloženě špatně (při dobře provedeném měření). Když už saháš do posedu, tak od základu.

            0 0
            • djx  

              Díky – dívám se, že jsem přesně toto prováděl už před 3 lety, ale nevím, jak moc precizně. Tuším, že těch čísel na mě bylo tenkrát nějak moc, tak jsem se na to vys… vykašlal. Ale OK, teď tomu ten čas věnuju a uvidím :-)

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Zajímají Tě pro zhodnocení posedu na Tvém kole jen tři čísla z výsledku: 1) výška sedla (BB-saddle), 2) posun sedla vzad (saddle setback) a 3) dosah od špičky sedla na řídítka (saddle-handlebar). Pokud bys kupoval nové kolo, tak pro základní výběr rámu slouží délka rámu TTh, ale tou se nemusíš trápit, kolo máš.

                0 0
                • djx  

                  Fajn, OK. A ještě – kterým modelem se mám ideálně řídit? Eddy/Competiti­ve/French? Nemám problém na to kolo zalehnout, ani žádným dalším fyziologický omezením netrpím, takže competitive? ;-) Protože tam vidím někde rozdíly i 2cm, což je už docela dost…

                  0 0
                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Jaké máš kolo? Jak dlouhé máš v poměru k tělu končetiny? Jak na kole jezdíš a jaké roviny/stoupání?

                    Zalehnout je jedna věc, vydržet tak efektivně šlapat pár desítek km druhá. Eddy a Comp Fity se dají do jisté míry kombinovat, ony se i překrývají. Pokud máš opravdu dlouhé končetiny (asi máš, to tak u dlouhánů bývá) a je to jak píšeš, tak spíš ten COMP. Tam vychází hodně krátký rám, vyhovuje nízká poloha řídítek a máš ruce jakoby pod sebou i při horním úchopu, takže ležíš/neležíš.

                    0 0
                    • djx  

                      Jo, máš pravdu. Specialized S-Works Tarmac SL3, vel. 58, 400mm sedlovka a 130mm představec. Oproti tělu mám delší ruce – díky tomu mám obecně problém shánět košile/mikiny/bun­dy, protože všechny mají krátký rukávy (jakože fakt o dost), tak jsem si prostě pár věcí nechal ušít na míru.

                      Poskládanej jsem na kole tak, jak píšeš :) Výška sedla vs. řidítka (drop se tomu myslím říká) vychází výrazně ve prospěch sedla, nicméně úchop nahoře je úplnej relax (ale fakt i při tomhle úchopu mám ruce jakoby pod sebou), za páky už víc aerodynamickej, a v obloucích už slušně aerodynamickej – ale i v obloucích se cítím relativně komfortně :-)

                      Přeměřím sebe i posed a dám vědět výsledek. Sám jsem na to zvědav :-)

                      0 0
            • djx  

              Tak tady jsou moje míry… :-) Zítra přeměřím aktuální posed, jak moc to (ne)sedí… :-)

              0 0
              • djx  

                Tak jsem to celý přeměřil a závěry jsou následující… :)

                • Saddle Handlebar (špička sedla – představec) sedí přesně
                • BB-Saddle (výška sedla) jsem snížil zkusmo o 1,5 cm – dle měření je to s odřenýma ušima na horní hranici (jinak by muselo ještě níž)
                • největší rozdíl je v Saddle Setback (posun špičky sedla od středu) – má být cca 8 cm, reálně mám cca 12–13 cm – to je nejspíš dáno velikostí rámu 58 a nic s tím neudělám – jedině 61ku rám ;-)

                Subjektivně na švihu venku jsem pak sedlo o 5 mm zvýšil (už jsem byl moc nízko), takže celkový snížení oproti původnímu je o 1 cm a to se zdá být OK.

                Nakonec jsem ještě posunul kufr jen na pravé tretře co nejblíž klice (=oddálil nohu od kliky), a to se zdá být ideální. Zdá se mi totiž, že mám špičku pravé nohy vytočenou ven víc, než u levé nohy. Když jsem nedávno zkoušel stejně oddálit i levou nohu, už to byl v případě levé nohy divnej pocit (špička nepřirozeně daleko).

                Takže tak teď budu nějakou dobu jezdit a uvidím. Teď už mi to přišlo fakt pohodlný, nicméně čas ukáže :-)

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Nechci Ti kazit radost, ale saddle setback s velikostí rámu naprosto nesouvisí. Výpočet polohy sedla se dělá pro optimalizované šlapání, tak, aby při záběru správnou částí plosky nohy (BOF – nejširší místo) a obvyklé volnosti v kotníku zůstávaly odpovídající „odpočinkové“ úhly jak v koleni, tak v kyčli a aby tak pracovaly svaly co nejlépe. Poloha sedla vůči středu BB je víceméně konstantní (a to i v porovnání silnice vs. MTB).

                  Posun dozadu (někam k French Fit) má zejména tyto souvislosti: šlapeš před sebe, při nevhodné výšce sedla rozhodně nešetříš kolena. Zapojuješ v různých fázích cyklu otáčení klik jiné svaly, než je oprimální (v jiném načasování a poměru). Sedlo vzadu amatérům neumožňuje jízdu vyšší kadencí. Naopak sedlo vzadu navádí k „ležení“ na sedle, což také není ergonomicky bůhvíco. Spousta začátečníků (a moje žena) má tendenci si fiktivně zvyšovat šlapací efektivitu posunem sedla dozadu a nahoru, ale opravdu to nefunguje. Obráceně to jde (viz posed na časovkovém kole).

                  Ještě je dobré se zamyslet nad souvislostí tělesné výšky, délky nohou, délky segmentů nohou a délky klik a vlivu toho všeho na polohu sedla.

                  Odhadem bys měl mít kliky 180mm, možná dokonce 185mm, s kratšími klikami (předpokládám 175 mm) logicky potřebuješ výš sedlo (noha při maximálním prodloužení nedojde dost nízko) a sedlo by sis měl, proti výpočtu, dát dál za střed (ale ne o tolik), protože při záběru v přední úvrati se dostáváš klidně i 1 cm před optimální bod. Pak budeš optimálně zapojovat i nezvyklé svalové skupiny na zadní straně stehen.

                  Kdyby s Tebou jednou jel někdo, kdo má silničku „v krvi“, tak by Ti řekl po 30s, co děláš divně nebo přímo špatně.

                  0 0
                  • djx  

                    A sakra, zamotal jsem se do toho teda pěkně… Doteď mi nic nevadilo a mám trochu pocit, že jsem si vyrobil problém z ničeho :-) Takže jak bys teda v mým případě nastavil ten posed? Pokud chci dodržet saddle setback, budu muset sedlo posunout o hodně dopředu, čímž ale razantně zkrátím saddle handlebar – a co s tím? 200 mm představec? :-)

                    Kliky mám 175mm. To s tou dolní úvratí zní docela logicky… Ale jít až na výměnu klik, to se mi teda moc nechce :-/ Ale fakt máš pravdu v tom, že mít o 1cm delší kliky, můžu mít sedlo níž, protože tu nohu v dolní úvrati jakoby „víc propnu“, což momentálně můžu vyřešit pouze zvýšením sedla (a příp. posunem dozadu). Jenže momentálně i profíci vozí spíš kratší kliky, aby mohli jet víc kadenčně, ne?

                    Co mám teda dělat? :-) Pokud se budu primárně držet změřených čísel…? Pochybuju, že někdo od oka pozná, že bych měl mít o 5mm delší kliky… Každej na tom kole vypadá trochu jinak a moc nevěřím tomu, že by to někdo fakt takhle přesně nastřelil (i když by to bylo fajn).

                    0 0
                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Dvě možnosti:

                      1. nech všechno, jak máš a jezdi si podle svého
                      2. zkus si najít pocitově vyhovující výšku sedla při vypočteném setbacku, klidně tom největším ze tří možností (tj. French). Tím se zase od řídítek vzdálíš. Tvoje kolo Ti je o kousek malé (máš 58 a měl bys mít nejspíš podle vypočtené TTh o číslo větší, 60). Zkus se standardním představcem (předpokládám máš 130 mm) posunout řídítka co nejníže – tedy bez podložek, představec negativní sklon – zase se Ti o kousek vzdálí. V tomto posedu to ale je hodně o balanci zádové/břišní svalstvo, abys nevisel na řídítkách a nepropadával se mezi ramena.
                      3. pro začátek řeš jen horní úchop nebo úchop za páky.

                      Nevím, jak vysoko máš řídítka a jak obvykle sedíš/ležíš. Záleží, jaký máš tvar řídítek a kde se většinou držíš (já za páky, když nefouká). Mně pozice vychází tak, že když se chytnu vepředu v obloucích a dám předloktí vodorovně, tak se mezi ně poskládám (mezi paží a předloktím mám cca pravý úhel), ještě se nekopu do břicha a můžu dlouhodobě šlapat, přestože mám hrudník relativně nízko a vodorovně. Do časovkového aero posedu na silničce to však má ještě stále hodně daleko, v čemž mě opakovaně utvrdil Kokoska, který je ještě o 5 cm (minimálně) níž.

                      Máš z předešlých sportů a pokusů o jízdu na kole nějak zapěstované svaly nohou, dej tomu pár měsíců šanci, na kolo jsou potřeba v lehce jiném poměru, než na házenou nebo běhání. Technika šlapání je stokrát omílaná: tréninkově vysoká kadence a jízda švihem, nikoliv silou.

                      Každý sice na kole vypadá jinak, ale říká se, že cyklista pozná necyklistu (alias nákolku) na první pohled už z dálky, podle toho, jak sedí a jak šlape.

                      0 0
                      • mastihuba  

                        to co popisujes se mi stalo ted na dovolené. známí mi posunuli sicnu dolu a dozadu tak, ze nejsem schopnej zabirat silou jak jsem byl zvyklej, vic mne boli nohy a celkově je to jinej pocit než původně :)

                        0 0
                    • tromboonen  

                      Kliky jsou hodně individuální a vpodstatě se dá zvyknout i na jinou než správnou délku, ostatně správné délky jsou různé, je X způsobů jak se to stanovuje, mě to vychází dost jinak v závislosti na metodě… taky je to o preferencích, jinak to maj dráhaři, jinak siloví jezdci, jinak vrchaři… a ten trend že kratší kliky nemusí být špatně je taky pravda… asi bych teď neřešil.

                      Polohu sedla jen podle výsledků kalkulátoru bych si osobně taky nelajsnul (mimo jiné jsou různá sedla, poloha ****** vzhledem ke špičce sedla není vždy stejná), já osobně ji nastavuju podle nohou a i když předozadní podle olovnice je údajně blbost, mě to vychází minimálně jako první nástřel + pak doladit po nějakejch 5mm krocích… stejně tak výšku, jde to ruku v ruce, změníš jedno, většinou bys měl upravit i druhé, ale musíš poznat, co to s Tebou dělá..

                      Problém je, že děláš 4 změny najednou, to nepoznáš nic.. zkus nastavit nějakej základní posed, kufry na správné místo a pak zkus vždycky jenom jednu změnu a sleduj, co to dělá se šlapáním a jaké svaly používáš, mě v tomhle hodně daly válce, tam to neodflákneš a poznáš, co se změnilo, začneš třeba víc používat některé partie a po tréningu to poznáš

                      0 0
                      • ˘Ö˘ Krab  

                        Sedla se liší délkou nosu naprosto minimálně (co jsem doma měřil, tak max. 1 cm), pominu-li Adamo a podobné speciality. Vzhledem ke špičce sedíš vždycky ± stejně, liší se hodně zadní části sedla (tvarem a zvýšením). Problém je, jak kdo ŠPATNĚ sedí – teď jsem to viděl na školních dětech – většinou mají tendenci se posouvat úplně na doraz dozadu. Naopak při kadenčním šlapání proti větru nebo při delší silové jízdě do kopce se bezděky posouvám spíš dopředu.

                        Nosy sedel se neliší délkou, ale přítomností/nep­řítomností díry/žlábku a vyklenutím.

                        Třeba já mám na jedné silničce SI Flite Flow (střední díra a placatý nos) a na druhé SI SLR Max Gel (vyklenutý nos s tou největší dírou), tedy úplně jiné sedlo a není potíž na obou vydržet téměř libovolně dlouho. A samozřejmě můžu jet na čemkoliv mezi.

                        0 0
                        • tromboonen  

                          Ja nemyslim delku (sedla ani nosu), ale spis, to, jak daleko je nos od bodu, kde Ti zaparkuje zadek, teda pokud jej zaparkuješ plus mínus správně, což souvisí se spoustou věcí jak píšeš a při špatně vybraném sedle a nedostatku zkušeností to může být úplně špatně… vzhledem k tomu, že někteří tazatelé tady se neuměj změřit ani s pomocníkem, bych prostě byl na nastavení sedla striktně podle CC opatrný, to bych viděl spíš pro někoho kdo má v oku všechny nuance jako Ty…

                          0 0
                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Délka nosu od místa největšího bočního vykrojení je právě ± stejná, takže vzhledem k nosu sedíš zase ± stejně (pokud nejsi paní radová).

                            0 0
                            • tromboonen  

                              No právě, plus ty chyby měření… minimálně bych to porovnával s realitou a nevěřil jen výsledkům CC, jak jsi napsal, CC na vžběr velikosti a geo rámu, přesné nastavení sedla pak spíše podle praxe. A když se něco nezdá, měnit postupně po jednotlivých poarametrech, ne vše najednou.

                              0 0
                              • ˘Ö˘ Krab  

                                Ale nikolivěk, CC jak na výběr rámu, tak i první nastavení sedla, při změnách a ladění je pak dobré se podívat, jestli nejsi moc mimo doporučené rozsahy a případně se zamyslet, proč je tomu tak. Praxi hned tak někdo s nájezdem 3.000 km/rok nezíská.

                                0 0
                                • tromboonen  

                                  Já Ti nevim Karle, posledně tady někdo nebyl schopnej změřit předloktí i když na CC je obrázkovej návod… a Ty bys chtěl podle toho nastavovat sedla? Mě furt přijde jako základní nastavení pro neznalce lepší to podle nohou, jasný, že Ty už z měření vidíš podezřelé odchylky, ale takových Vás moc není :)

                                  0 0
                • plzakj  

                  BB-Saddle – nemas jeste spatne zmerenej inseam? Mel jsem podobnou zkusenost. Vodovahu/peavitko to chce natlacit skoro az na stytkiu kost, jako kdybys na ni sedel na sedle.

                  0 0
                  • djx  

                    Teoreticky to možný je – zkusím tohle přeměřit ještě jednou. Mohl by to být ten drobnej rozdíl, o kterej jsem musel zpětně zvyšovat sedlo…

                    0 0
                    • plzakj  

                      Me treba vic vyhovuje urcit vysku sedla pres patu s napnutou nohou. Podle CC je to spis orientacni pro vyber velikosti kola.

                      0 0
                      • ˘Ö˘ Krab  

                        Od určitého (nemalého) nájezdu a (technicky správného) způsobu šlapání (na silničním kole) se nejspíš většina uvažujících jezdců (ochotných i jen mírně experimentovat s nastavením) dopracuje k ± správnému nastavení, tím neříkám optimálnímu.

                        Podle CC se k výběru kola hodí hlavně TTh (délka rámu) a případně ještě ST c-c (sloping), ale je potřeba přihlížet k tomu, že CC (celkem logicky) vychází z klasické závodní geometrie.

                        Podle propnutí nohy se nanejvýš orientačně nastavuje výška sedla, ale rozhodně nevybírá velikost rámu :-).

                        0 0
    • marius  

      Nechce se mi to celé číst, ale paty dovnitř je normální standart. Jinak hodně ovlivní, jestli šlapeš s kolenama k rámu, nebo ven. Čím víc kolena k rámu, tím míň paty k sobě.

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Čím víc kolena k rámu, tím míň paty k sobě.

        To je pravda, ale se standardním návykem na (nad)užívání m. q. femoris při jízdě na kole se k tomu nedostaneš. Nejen děti, ale i dospělí mají logicky tendenci přednostně používat hrubé (nejsnáze koordinovatelné) a nejsilnější svalové skupiny, při jakémkoliv sportu (typicky třeba sjezdové lyžování). O tom, že se mají učit šlapat (lyžovat) v podstatě celý život, nechce nikdo slyšet.

        0 0
      • djx  

        Mám skoro pocit, že nejlepší by bylo hodit sem nějaký video z trenažéru… ;-) Na něm je ten pohyb kolen vidět dokonale – přesně takto to myslím analyzujou i na BG Fitu, podle toho co mi ukazoval kámoš…

        0 0
    • plzakj  

      Potrebuju radu. Mam nove tretry (drive spd, nyni taky spd) a na prave noze mi po cca hode boli vnitrni strana kolene z predu (u napojeni holeni kosti vedle cesky). Kterym smerem otocit kufry? :-)

      Bohuzel se na sebe nemuzu podovat zeptedu, abych vedel, kam vytacim nohu…

      Edit: „medial pain“ http://www.bikeradar.com/…art-2-17445/

      Takze asi vyzkousim podle bikeradaru.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.