• Levhart

    Myslíte, že by šlo pilováním prodloužit život kazety? Pilování převodníků se tu řešilo, ale o kazetě jsem nenašel nic. Po výměně řetězu jsem zjistil, že na zimáku/Praha letňáku je opět v háji kazeta, hlavně 5, 6, 7 pastorek (od největšího, 8mička). Tak mě napadlo rozhodit ji a trochu ty nejhorší pastorky propilovat. Nicméně nevím, jak na to – do hloubky, kolik a hlavně jestli to má vůbec smysl – je to přecijen chromová ocel.

    Anketa: Pilovat pastorky kazetě?

    4x
    10%
    0 0
    • MITY  

      No podle mě to nedokážeš (ale nechci tě podceňovat) udělat tak dokonale, aby to bylo eňo ňuňo. Klidně to zkus a napiš co to dělá. Ale koupit novou kazetu bude asi nejlepší;-)

      0 0
    • honza.biker  

      Piluju kazetu tak ze jenom srazim hranu na te strane zubu kde je omackana a mam vyzkousene ze to prodlouzi zivotnost minimalne o jeden retez… Skoda ze uz je ted vetsina 9-kovych kazet nytovana…:(

      0 0
      • KubaBajk  

        Hlasoval jsem pro blbost, ale dokážu si představit, že s novým řetězem by to ještě chvilku fungovat mohlo.

        Se starým (tím původním) řetězem ale myslím, že určitě ne..

        0 0
    • Blade  

      Převodníky sem piloval několikrát a výsledek úžasnej. Ale to byl hliník, s tou ocelí to bude horší. A pak taky bude problém s těma pastorkama, co jsou přímo na unašeči. Volný pastorky by šly upnout do svěráku a opilovat tak jako převodníky. Na to používám takovej šikovnej kulatej pilník, kterým 4–5× (ocel bude chtít víc) projedu každou náběhovou hranu každýho zubu. Prostě se mrkni, do kterýho místa zubu se opírá rolnička řetězu a na to místo tlač pilníkem. Ale sám sem kazetu nikdy nepiloval, tak nevim, jesi to k něčemu bude.

      0 0
    • jonti  

      Podla mna je to blbost, jednak sa to bude dost blbo robit (flexou?), a druhak mas ten problem, ze prevodniky su opotrebovane inak ako kazeta. Ked su opotrebovane prevodniky, tak sa zachytava retaz, ak kazeta, tak striela. Zrejme by si teda potreboval nie zrazat hrany, ale skor prehlbit medzery.

      0 0
      • Levhart  

        Pastorky mám volně – vyšrouboval jsem imbus a kazetu jsem rozložil, takže je můžu hodit do svěráku.

        Blade: převodníky se zatím drží, je to STX-RC, ocel, velká pila už vypadá docela mizerně, ale šlape. Kazeta má asi rok – předchozí (originální) běhala od roku 99 (samozřejmě je to o km atd., ale i tak mám dojem, že vydržela mnohem delší dobu). Řetězy měřím, mažu, čistím…

        0 0
    • petebike  

      nic proti ale pri dnesnich cenach je to nesmysl…

      0 0
    • Pavel  

      No než pilovat kazetu raději pilovat něco jiného… :-)

      0 0
    • jizby  

      jo, jde to a úplně dobře. psal jsem k tomu zde kdysi tento text: „Ozubení kazety lze opravit kulatým pilníkem o průměru cca 10mm a stačí pár tahů na záběrovou stranu zubu ve směru tahu řetězu. Pastorky se musí rozebrat a musíš mít svěrák, ale není to tak velká práce. Většinou střílí jen některé pastorky. Postup lze vícekrát opakovat, dokud je co brousit a než se probrousíš k dalšímu "nicu“. Už jsem to dělal asi 3× a odhaduji, že jsem tak v půlce:-) Mám stále původní kazetu (STX-se 7p v kouřové chromice) Pilník cca za stovku už jsem na tom jeden odrovnal. Jinak ten pocit z úspěšné opravy je k nezaplacení." Po čase a dalších broušeních ještě dodávám: Dnes už mám devítku, ale sedmikolo je po asi pěti broušeních stále funkční bez střílení, nejvíc pilované pastorky -viz obr.

      • pilník je třeba tlačit do záběru směrem po obvodu, ne dolů.
      • dva nejmenší pastorky jsou tvrdší, pilovat nejdou (ale nepotřeboval jsem to). Na některejch novejch ošizenejch sadách to už možná není pravda.
      • svěrák není potřeba, jde to i v ruce a je to práce na chvíli. Rozebrání a čištění, které se dělá i při běžné údržbě je větší práce.
      • nevěř tomu, že to nejde, takhle mluví většinou ti, kteří tomu prd rozumí. Pokud se dotyčný servisováním živí, pak je ovšem odsuzování podobných praktik věci profesionální cti :-)
      0 0
      • miki  

        Mám kazetu XTR 12–32 před smrtí tak až jí dorazím tak Ti jí můžu věnovat na to pilování .

        0 0
        • Rychlej turista  

          Ani se ti nedivím, že se jí chceš zbavit, když tam nemáš 11-ku :-D

          0 0
        • kubad  

          pošly :-) testnu

          0 0
          • miki  

            OK až jí dojedu tak Ti jí pošlu .samozřejmě jsem se splet je to 11–32.

            0 0
          • Bysto  

            nenie XTR titánová(alebo aspoň tie menšie pastorky???? to sa asi nebude ľahko brúsiť, či?

            0 0
      • mastihuba  

        pod todle se stačí jen podepsat. pilováním se dá ušetřit celkem dost peněz.

        0 0
      • Rychlej turista  

        Mohl bys na ten obrázek přikreslit, v kterých místech to pilovat?

        0 0
    • mechanik  

      No jasně, tak že zase budem pilovat zuby, vařit prasklé rámy atd. Jak za starých zlatých „komančů“ :-)

      0 0
      • mastihuba  

        jasně na novým se jezdí líp, ale momentálně potřebuju novou vodárnu :)

        0 0
      • Rychlej turista  

        Pokud to funguje, tak zrovna v pilování zubů nevidím žádný problém. Ať už estetický nebo bezpečnostní.

        0 0
      • maxtor  

        Ono to není špatná myšlenka, pokud to pomůže. Já sám šetřím peníze aspoň za řetězy tím, že poté, co je tak nějak rozumně sjedu na silničce nebo na biku, tak putují na zimáka (a zároveň kolo pro normální ježdění), kde mi vydrží zhruba dalších 1500 km (je tam kazeta a kliky Deore, obojí má najeto skoro 10000 km a zuby na kazetě už jsou omačkané jak prase). Tohle zkusím.

        0 0
        • miki  

          Jo ,tahle kazeta /SRAM 7.0/by šla pilovat .Ale snýtované shimano??:

          0 0
          • maxtor  

            Je nějaký problém, když ji roznýtuju?? Podle mě není. Jen mi pak dá trochu víc času ji poskládat ma ořech. Pokud jsom pastorky na jednou unašeči jak na XT/XTR, tak to problém určo bude, ale takhle si myslím, že by to mohlo klapnout…

            0 0
            • jecnak  

              Ne je to v pohode. Sam mam nekolik takovych kazet.

              0 0
            • yetti  

              Uz jsem delal dve silnicni 7mi kolove kazety z 8mi kolovych tim, ze jsem odvrtal nyty a vyhodil nejvetsi pastorek i s podlozkou a pak jsem pastorky naskladal bez nytu na orech a funguje to skvele.

              0 0
              • Gorgov  

                z ceho mas orech? pokud z hliniku, neni omackanej? pokud nen, mas dost silny nohy?.)

                0 0
                • yetti  

                  To jsem nedelal pro sebe, ale pro kamarada, ktery ma silnicku jako doplnek k MTB jezdi 7kolovou Ultegru, na kterou uz bohuzel nelze sehnat kvalitni kazetu s potrebnym rozsahem. Takze jsem mu z 8mi kolovych kazet HG70 13–25 delal 7mi kolove 13–23. Protoze nedavno jsem mu upravoval kazetu uz po druhe, tak jsem to mel rozebrane a na Ultegrackem orechu nebylo znat zadne otlaceni, ale ten orech je na 100% ocelovy.

                  0 0
          • maxtor  

            Mimochodem, po kolika km máš tu XTR na odpis?? Já ji tahám už něco přes 3000 km a jen na dvou pastorcích jsou znatelné menší otlačky.

            0 0
      • yetti  

        Ja bych pilovani kazety a vareni praskleho ramu rozhodne nehazel do jednoho pytle. Kdyz jsem byl student, tak jsem mel hluboko do kapsy a cokoli co by prodlouzilo zivotnost komponentu bez ztraty bezpecnosti jsem bral jako dobry napad. Bohuzel pilovat kazetu me nikdy nenapadlo. Dnes bych se do toho nepoustel, protoze finance resit nemusim, ale protoze jsem to zazil tak se dokazu vžít do kuze tech co to resit museji.

        0 0
    • vysmátej bajker  

      taky by mě zajmalo co to pak děla s řetězem a jak to pak řadí?

      0 0
      • miki  

        mám na ní 9000 km a začíná už někdy přeskakovat řetěz.Než si novej sedne tak to trvá i 500 km.Řadí dobře .

        0 0
        • maxtor  

          Tak to na mojí se Deore po stejné dávce řetěz ani nehne (jak jsem ale psal – dávám tam až vytahané řetězy). Jen občas když zaberu, jedu zrovna po nějakých nerovnostech a mám zařezený jeden z nejvíc sjetých pastorků, tak se stává, že zaberu doprázdna – řetěz se prostě protočí, nebo spadne s převodníku.

          0 0
    • Howgh  

      předpokládám, že pod pojmem „kazeta“ rozumíte ty zubatý kolečka na zadní nápravě. Že by je někdo piloval jsem nikdy neslyšel. Odjakživa se ten problém řeší tak, že s novou kazetou pořídíš 5 řetězů, které měníš po cca 700 km. Až ojedeš ty řetězy, bude kaput i kazeta. Odstraňuje to i problémy se střílením nového řetězu.
      Počítám, že to tu bylo řečeno už výše …nechce se mi číst celou debatu…sory…

      0 0
      • maxtor  

        :-)))

        0 0
      • Svět videa  

        700 km na jeden řetěz ?

        0 0
        • MlokCZ  

          Předpokládám, že myslel točit řetězy dokola po těch 700km, což tu dělá více lidí.

          Pro mě to nikdy nemělo žádný smysl, když mi řetěz vydrží kolem 3,5tis. km a pak ho stále ještě měním včas a nový bezproblémů na kazetě sedí a takhle jich také klidně dám kolem 5–6ti na té kazetě.

          A pilovat by mě už vůbec nenapadlo, když XT kazeta se dá koupit za 1000Kč, vydrží mi klidně i přes 20tis. km. Za tu dobu nacpu do kola takových peněz (nejvíc za pořízení), že proti tomu jedna kazeta po takový době je zcela zanedbatelná, abych vůbec začal uvažovat o nějakém pilování.

          0 0
          • Howgh  

            přesně tak. Když jsem byl mladej, řetězy nemívaly tu kvalitu…

            0 0
        • Concorde  

          Třeba mně nikdy řetěz dýl jak 1000km nevydržel. Nejezdím silově, občas možná trochu křížím řetěz, ale to není takový extrém (9sp převody 3×5,6 apod) Snažím se neřadit menší kolečka, at se řetěz tolik neotáčí v čepech. Můj rekord byl na sramu 970, kdy jsem na něm najel 800km a po změření měl 133,0 :( Jinak jezdím HG53, většinou se mi dřív vytahá než stihne vůbec zreznout. Teďka jsem zkušebně nasadil HG93 a uvidím jestli bude rozdíl v delším nájezdu, ale počítám, že ne…

          0 0
      • mechanik  

        Prostě při př nynějších cenách na netu je to nesmysl…

        0 0
    • pavelc  

      Když se budeš trochu snažit, bude to fungovat :). Někdo kazetu běžně přebrušuje a s úspěchem jí používá třeba na zimákovi, někdo to zavrhuje a raději si koupí novou.

      Zkoušel jsem přebrousit kazetu z horáka a fungovala bez střílení ještě další 2kkm. Chce to rozebíratelnou kazetu. Nejprve jsem to zkoušel pilníkem a ten netušil co s tím má dělat. Pak přišla na řadu flexa, s tou to šlo jako po másle. Každý zub každého pastorku jsem líznul v místě, kde se dostává pastorek do kontaktu s řetězem (na kresleni obrázku jsem líný)….

      0 0
      • Svět videa  

        s flexou na to může jít jen blázen, člověk nesmí být línej a pěkně si s tím vyhrát, chce to kulatý pilník a průměru zhruba 10 mm a trošku se snažit… když na to jdeš s flexou tak ti pak řetěz vydrží možná sotva polovinu

        0 0
        • jonti  

          Ale ked zas spocitam, na kolko si vazim svoju hodinu prace,a kolko hodin mi zaberie spilovat 9kovu kazetu, tak by som sa na to vykaslal. Hoci taku XT alebo XTR by sa oplatilo urcite aj tak – keby sla rozobrat.

          0 0
          • MlokCZ  

            Já ti nevim u té XT. Musím do toho započítat, že nejsem moc šikovný a pilování mi bude trvat dost dlouho a bude mi to pěkně lézt na nervy to dělat.

            Jak jsem psal výše, tak XT kazeta mi dá klidně přes 20tis. km, i když vlastně ani nevim přesně, protože jsem měnil kazetu pouze jednou v životě (a to bylo právě po více než 20tis. km ta XT), protože vždy jsem dřív než jsem kazetu stihnul měnit přecházel už na jiné kolo :-) Nebo jsem měnil z jiného důvodu (třeba nedávno jsem přecházel na 11/34 kazety z 11/32 kazet, kde ty původní byly ještě skoro jako nové – ty jsem ale také ještě v klidu prodal).

            U kazety mi to tedy přijde dost kontraproduktivní při poměru výdrž/cena/práce.

            Já se nedokopal k pilování ani prostředního převodníku, kde je to práce mnohem méně a smysl to má mnohem větší (přeci jen když stojí polovinu ceny kazety a přitom ten jeden nejhorší kus mi vydržel tak osminu co kazeta…).

            0 0
            • jonti  

              Mne to pride celkom dobre pre cloveka, co setri kazdu korunu a ma len jeden bicykel, na ktorom nemusi byt vsetko 100%. Ja mam jeden bike na preteky, kde je vsetko nove a na 100%. Takze kazeta XT ide po 3 retazoch na ostatne bicykle. Po cca 6000km. Tam sa da jedna trochu jazdena retaz, da dalsich 6000km a je vyuzita dost. Navyse, pilovana kazeta urcite neradi na 100%.

              0 0
        • mastihuba  

          proč ne? mám frézku na vrtačku a jde to jak po másle, převodník mám práci tak na minutu a ani to nesundávám z kola :)

          0 0
    • Smazaný účet  

      jo, uz jsem piloval. Postup jednoduchy, shodit hrany, pote prohloubit ‚zarez‘, aby mel spravny tvar. Funguje v pohode.

      Jo a u shimana se to dela lepe, jelikoz nema pastorky snytovane jako sram.

      0 0
    • Levhart  

      Díky všem za názory, zítra to zkusím a uvidí se s objednávkou nějakých dalších věcí ještě čekám :-).

      Kdyby měla ta kazeta slušnou porci km tak ani neceknu a koupím novou, ale to tahle nemá, takže jen tak snadno do sběru nepůjde!

      0 0
      • Levhart  

        Tak jsem na to dneska vlítnul – udělal jsem tři nejhorší pastorky. Pilovat to šlo nečekaně snadno (a tudíž rychle) – je to kazeta SRAM 850.

        Zatím jsem udělal jen krátkou testovací jízdu a bylo to ok, takže to snad horší než předtím nebude :-)

        0 0
    • kimi  

      To jsem asi dost prase, kdyz mam na kole s najetyma 13.000 km uz treti kazetu (SRAM7), ze? Me dycky vytoci, kdyz novej retez dlouho strili a ted uz jsem to fakt nevydrzel. Kez by vyrobci delali pastorky samostatne, bylo by to ekologicke:)

      0 0
    • M_ishak  

      Pánové prosím vás, byl byste někdo ochotný dokreslit mi v malování do fotky pastorku úsek, kde přesně pilovat a kde už ne, aby řetěz nestřílel? Nechci tu kazetu zničit. Dík.

      0 0
      • pepek  

        Stačí lehce. Pokud máš k dispozici Dremel, nebo něco podobného, tak to nemusíš ani rozdělávat. Je to hotový dřív, než vyměnit tu kazetu.

        0 0
        • M_ishak  

          Děkuji mockrát, dremel právě že mám, tak to chci udělat bez rozborky a navíc bych si tím stejně nepomohl, protože je ta kazeta snýtovaná v jeden kus a já budu dělat 1.-4. nejmenší pastorek a pilníkem se do 3. a 4. stejně nedostanu. Četl jsem si o tom, ale než abych něco zkopal, ještě jsem se raději zeptal, protože to budu dělat prvně – poprvé jsem nestihl včas vyměnit řetěz. Furt OK jak kde cca 132,8 mm a po 200 km v prachu 133,1 mm a nový střílí. A po 2. ojetém řetězu se mi kazeta fakt vyhazovat nechce.

          Když jsem nad tím teoreticky uvažoval, tak jsem si nebyl jistý, jesli popisům na netu správně rozumím, protože mi to přišlo, jako bych opotřebení pastorků v tomto místě ještě zhoršil, jestli bych neměl zaoblit prývě opačnou hranku, která jakoby vytahuje články mimo pastorek a po půl otáčce pastorku to ustřelí. Ale kdyžs mě v tom utvrdil jak to má být, nebudu už nic dál řešit a udělám to podle tebe.

          Ještě jednou dík.

          0 0
      • jizby  

        Tak snad to bude čitelný.

        červená ploška představuje opotřebení

        černé čáry ukazují důsledku toho- skloněný bok zubu, o který zabírá řetěz. Ten pak vyjíždí nahoru a proto přeskakuje.

        Kružnice je pilník a šipka ukazuje směr ubírání materiálu.

        Správně ubraný nateriál je zelená ploška

        tím se obnoví kruhový profil boku zubu

        který pak má správný sklon -zelená čára.

        Rozměrově je to přehnané – skutečné úběry jsou nulanic – např pět tahů pilníkem lehkou silou na jeden zub.

        3 0
        • M_ishak  

          Tak to je naprosto parádně popsané – snad to pomůže i hromadě jiných lidí na netu. Dík.

          0 0
        • Hrabex1  

          mozna to zabrani preskakovani, ale zivot kazety to rozhodne neprodlouzi. Naopak cela vaha zaberu bude v 1 okamzik vzdy jen na 1 zubu a na 1 clanku retezu.

          0 0
          • jizby  

            A proč? Nemyslíš si náhodou, že se brousí jen ten jeden zub?

            Nebo jak to myslíš?

            Ty zuby se musí samozřejmě opilovat všecky.

            0 0
    • Alibaba  

      No těpic, na to bych se fakt necejtil – copak srazit hrany, ale propilovat „správný tvar“ u padesáti zubů…:(

      0 0
    • Loner  

      hledej líp

      0 0
      • karliner  

        řekl bych, že si už za ty 4 roky, co uběhly od položení otázky nějak poradil :-)))

        0 0
    • Ondry  

      Celkem standardní situace, probrousit ze dva pastorky než jich začne blbnout víc.

      0 0
    • Sodík  

      Dovolím si vytáhnout tohle vlákno.

      Protože mi střílí novej řetěz na třech pastorcích, chtěl jsem hrany pastorků upravit pilníkem. Nicméně jsem skončil dřív, než jsem začal – nepodařilo se mi totiž ani vytáhnout osu rychloupínáku, konec je ohnutý. Co s tim?

      Má smysl to rovnat kleštěma (zkoušel jsem a nic moc), nebo musím tu osičku uříznout a koupit jinej rychloupínák?

      Dík .. )

      0 0
      • Jakobo  

        Urizni a bud bud RU vytahnes, nebo ne. Novy potrebujes tak jako tak. Pokud by vytahnout nesel, po x letech neservisovani muze byt zarezla, uz jsem to videl, celou osku i se zbytkem RU vyhodis a das novou.

        0 0
    • MirosPikos  

      Nedalo mi dneska spát a tak jsem po ránu trochu poškádlil Orla a už mi 3. nejmenší pastorek nestřílí. Možná by šlo ještě trochu přitlačit, ale to má čas.

      0 0
      • Kouba_2005  

        A kde je fotka toho Orla?

        0 0
      • MirosPikos  

        Snad je to trochu vidět. Kamenem to nejde úplně rychle, takže je to jen trochu. Možná by šlo ještě trochu přibrat aby byl řetěz jistější.

        1 0
        • LM  

          Díky za inspiraci. Já to dělal menším diamantovým válečkem od oka a pomohlo to taky :-) Kámen byl moc velkej a někde by mu překážely zuby z menšího pastorku.

          0 0
    • Roxteedy  

      Esi chceš, za odvoz dám 10sp kazetu XT. Ojetý budou cca 3 nejmenší pastorky. od půlky nahoru jetá minimálně. Můžeš pilovat. Nic nikam neposílám, Třeboňsko.

      0 0
    • TichyA  

      Setkali jste se někdo s tím, že se na nové kazetě s novým rětězem po 300km vymačkaly zuby na nejmenším pastorku? Jedná se teda o e-bike a otec má lehce přes 100kg, ale stejně mně to přijde zvláštní. Řetěz je podle měrky v pohodě. Kazeta shimano cs-hg50 10sp, řetěz kmc.

      0 0
      • Esi  

        No tak jestli na tom otec jezdí tak jako vídám v okolí, tj. nejtěžší převod zařazený trvale, přípomoc na maximum, kadence 10 šlápnutí za minutu tak se nedivím, zařaď mu tam nějaký lehčí převod a máš vyřešeno.

        3 0
        • Markony  

          Souhlas bych tam typnul že tam jsou otřepy a zuby skoro žádné.

          0 0
        • TichyA  

          Samozřejmě tak jezdí, říkám mu to, ale je to jak do dubu. Mě ale překvapilo, že se to vymačkalo i s řetězem, který je v pořádku. Myslel jsem, že se zuby vymačkávají hlavně pod vytaženým řetězem.

          1 0
          • Esi  

            Pro síle toho motoru to bude jako kdyby jsi těch 300km najel do mírného kopce ve stoje. Tu kazetu nemá smysl měnit, dej mu tam lehčí převod ten to vydrží déle a otec to stejně nepozná.

            1 0
      • Jáchym 1  

        Co to konkrétně dělá?Práská to?Nebo jen okometricky zhodnoceno?

        0 0
        • TichyA  

          Střílí to. A hodně, cca už na 30% maximální síly bez motoru. Na pohled jsou vidět vymačkaný zuby i jsou cítit na omak.

          0 0
      • jeniiiik  

        Tohle je klasika. Mam to tak na servise každou chvíli. Pořád na těžký převod a kazeta je v prdeli hned.

        0 0
      • t29  

        sežeň si zásobu 12z něčeho jako je tohle, a vyměňuj podle potřeby

        https://www.hibike.cz/…b781fb6d0800

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.