• hovado_cz

    Chtěl bych se zeptat na zkušenosti s oválným převodníkem, jestli to má vůbec smysl a o kolik se případně sníží výdrž řetězu. Případně jaký vybrat. Na tento bajk

    • Fidži_CZ  

      Někomu to sedne, někomu ne. Vzal bych být tebou na zkoušku z Ali a pak uvidíš. Řetěz mi drží stejně.

      • hovado_cz  

        jo jo do tohohle vlákna už jsem koukal ale nepotřebuju odpověď „k čemu je“ ale prosím spíš o osobní zkušenost viz otázka nahoře :-)

    • Vilém  

      Nekde se to tu, pomerne obsahle, resilo. I kdyz vlakno bylo zasrane jednim mistnim supermanem.

      • oddie  

        A jaký byl výsledek? :D

        • Nikovlas  

          Že to vyhlazuje křivku výkonu v čase jedné periody otáčení klik – dost lidí psalo, že nejvíc je znát lepší trakce v prudkých výjezdech v kluzkém terénu. Naopak měnící se úhlová rychlost během jedné otáčky klik není příjemná při frekvenčním šlapání.

          To jsou hlavní závěry, které nejčastěji padaly od lidí, kteří to zkoušeli.

          Z teorie jsme nějak došli k tomu, že to možná optimalizuje rozložení výkonu v periodě, takže je možné během periody efektivněji využít interval, kdy má člověk optimální využití síly (kliky zhruba vodorovně), nicméně z hlediska podávání stabilního výkonu v čase je to vlastně fuk, protože jezdec musí tak jako tak vykonat stejnou práci, spálit stejné množství kalorií…

          • JFtryall  

            Oval by mel trosku omezit vyplavovani laktatu pri stejnym vykonu nebo prave slozitem technickem vyjezdu na biku. Lepe zvladne to prekonani mrtveho bodu, kdy je potreba silove prudce zabrat-koreny, kameny atd. Takze teoreticky by na nem mel clovek zvladnout tezky vyjezd snadneji. Taky to neni spatne pro lidi, kteri jezdi spis nizsi kadence i pri vyssich zatezich, vyhladi to lepe krivku, takze zabiras rovnomerneji. Neni to spatne.

            • Dejv94  

              Tak hlavně každej si ten oval natáčí jak chce (výrobci), některej je natočenej tak, že zvýraznuje extremy během periody a jinej tyto extremy srovnává (vyhlazuje křivku).

              Záleží asi na dvou hlavních faktorech, ovalita a natočení oválu vůči klikám.

              Stary Shimano biopace jsem poznal „taháním“ do pedálu, čínskej oval Snail nerozeznám od kulatýho.

            • biker jura  

              otázkou je co to dělá s vyšší kaencí a taky s tím když někdo umí fakt hodně plynule točit… pak logicky jakýkoliv jiný tvar než kulatý by měl být na škodu. další věc je, že máš dělší záběrovou fázi a kratší tu nezáběrovou což znamená, že tě „dýl bolí nohy v otáčcce“ nebo jak to napsat:D to mě osobně dělalo dlouho velkej problém…

              • tromboonen  

                To je pravda, takovej Froome, ktery jezdi ovaly, je znamej zastance extra pomaly kadence :)

                • biker jura  

                  no však to je otázka jestli mu to pomáhá a jak vlastně. Navíc Wiggo to taky přestal vozit… a pak, on nemá ovalný převodníky! ;)

              • Nikovlas  

                Ono i s oválem je otáčení plynulé – úhlová rychlost se v rámci jedné otáčky plynule mění. Nejsou tam žádné skoky (byly by, kdyby byl převodník hranatý).

            • biker jura  

              A ještě jsem se zamýšlel nad jednou věcí. Není pro sval právě ta delší záběrová fáze, kdy vlastně tvar ovalu klade větší odpor v místě kde máš největší záběr na škodu? Nevyplavuje se právě v těchto chvílích laktátu víc? A na druhou stranu pokud ne, tak není to naopak špatně, protože laktát je velmi důležitým zdrjem energie (proto třeba XCčkař potřebuje umět chodit do vysokýho laktátu a tvořit ho)? ;) to josu jen takové uvahy, které třeba u mě plynou z toho že jsem pul roku vozil oval, pak kulatej, pak zase oval až doted, ale furt si nejsem jistej, jestli se mi nejede líp právě s kulatým, pocitově spíš jo… ;)

              • Chlebovnik  

                Z kineziologického hlediska je podle mě právě lepší, když tvoje tělo stráví delší dobu v záběrové fázi, ve které je schopno působit co největší silou na pedál, než se dlouho trápit v horní a dolní úvrati.

              • JFtryall  

                Nevim je to mozne. :-) Nejezdil jsem to moc dlouho, ale v prudkym technickym vyjezdu mi to prislo lepsi, nepopravilo to tolik nohy v nizke kadenci. Po rovine a beznem jezdeni bych si musel asi chvili zvykat. Cloveka to asi nespasi, ale myslim ze to neni spatna vec.

              • plzakj  

                Tak asi by stacilo zmerit tepy, watty, cas a porovnat :-)

                • kokoska.rokoska  

                  Jo, kdyby to bylo tak jednoduché, neměli bychom o čem diskutovat…

                  • JFtryall  

                    Prave prave, rozdil to bude malej, ale pro nekoho to prave muze byt prinos vetsi. Navic prave v technice se to meri dost spatne a tam prave oval boduje nejvic, na silnici nevim. Jsou to ale ve finale detaily, kdyz clovek neslape do zeli, tak zvladne i klasiku. :-)

                    • kokoska.rokoska  

                      Přesně tak. Začátkem devadesátých let jsem najel pár (desítek tisíc?) kilometrů na oválných převodnících Shimano Biopace, ale odvahu vynášet jasné soudy nemám.

                      Ano, slyšel/četl jsem nejméně stokrát, že Biopace byl natočen jinak, než je zrovna teď moderní…

                    • plzakj  

                      Tak placebo je taky fajn, kdyz v zavodu pomuze, ne? :-)

          • McBlacky  

            co je na tom blbý, že když máš kol více, tak si to musíš dát na všechny. Což je pak trochu prodraží, taková oval dvoupila na silničku už šrajtofli provětrá

            • biker jura  

              nevidím problém v přecházení mezi kulatým a ovalem zase tak černě… mě nedělalo problém přesedání i před závodama… a ani jsem neměl problém z kulatýho na oval a ani opačně…

              • DaD  

                Stejná zkušenost. Bez nejmenšího problému tak či onak.

              • McBlacky  

                záleží kolik na čem najezdíš. Taky je dost důležitá efektivita, když jezdíš na ovalu málo, svaly ti o moc lépe nepracují – než u klasiky

                • biker jura  

                  no s tím už bych souhlasil více. já třeba v sezoně na silniční kolo už nesedám ajezdím jen na biku se slickama i silniční tréninky a je fakt, že až po pár měsících jsem se teprve dostal do stavu, kdy jsem citíl, že mi oval pomáha…

              • madik  

                Po nasazení oválného převodníku jsem rozdíl ani nepoznal při šlapání.

    • Lucase  

      Já měl AB 34z oval a byl jsem s tím velice spokojen. Horší byl pak přechod na klasiku.

      • vpa007  

        v čem?

        • Lucase  

          Že se mi najednou zdálo, že neumím šlapat :)

          • vpa007  

            hm.. zajímavý.. já fakt nevím, páč jsem teprv před 1/2r migroval z 3×9 na 2×10… tak mě to fakt zajímá ;-)

            • Lucase  

              Šel bych do toho s klidem znovu. Jen teď vozím 2×10 kvůli převodům a klidně bych snesl i 3×10 nebo 38z vyměnit za 40z. Na tu naši rovinu.

              • vpa007  

                jo, souhlas.. já aktuálně využívám výhod 2×10, jen trochu dumám, že dám vpřed větší převodníky lehoulince do rychla (velkou z 38 na 40). Spíš mě to zajímalo z toho pohledu, že nejbližším na kolo dávám 1× něco s využitím oválnýho materiálu od soudruhů z číny, tak abych věděl, co na dětech a ženě páchám :-)

                • Lucase  

                  Do práce jezdím na Garym a tam je i 42z převodník, tak jsem trochu rozjetej a po přechodu na Onku mi ten rychlý chybí :)

    • peky  

      Prvni 3 mesice me pri vetsi zatezi brali krece do lytek. Napr ke konci zavodu. Casem se to zlepsilo, ale nezmizelo uplne. Krece sem pred tim nemival.

      • biker jura  

        nezačal jsi s tím víc jezdit ze sedla třeba?

        • peky  

          Nemyslim. Stylove se drzim porad stejne.

          • biker jura  

            netaháš moc dozadu jakoby? možná jsi roky nejezdil správným stylem šlapání a ted naopak používáš ty nohy víc a nejsi na to zvyklý…

    • ufoncz  

      Málokdo zmiňuje pro mě dost důležitou přednost oválu (aspoň toho od AbsoluteBlack – jezdím 36T) – že to může pomoct při problémech s kolenama. Já měl něco ze starých úrazů a jiných sportů, od přechodu z kulatých placek na ovál se nic neozvalo. Zbytek je možná placebo, ale na „osobáky“ v terénu a do prudkejch kopců mi to podle časů pomohlo a v rozprasenejch výjezdech s tím mám pocit lepší trakce.

      • Lucase  

        Jo, to je fakt. Mě v nich vždycky křupalo, s oválem ne.

      • mirage  

        tak už tady celý den čtu všelijaké články a názory na ovál, protože jej zvažuji koupit, ale nějak jsem moc k ničemu nedošel. je to tak 50 –50. To asi musí člověk fakt zainvestovat a zkusit sám, až ví co a jak, když to nesedne, tak 1400,– v řiti, ale vlastní zkušenost :-)))

        • tomxxx  

          Tak kup na aliexpressu oval za 10 usd.

          • mirage  

            jestli ho budu kupovat, tak jen originál Absolute black

            • hovado_cz  

              už ho nějakej čas jezdim (http://www.bike-forum.cz/…k-koupi-kolo) a zatim max spokojenost ale díky. (je to AB) 1800 +/- (vč šroubů) neni zas tak likvidační částka :-)

            • lazza  

              Tak jestli ho chces jen otestovat, zda bude vyhovovat, oval z ali bohate postacuje. Ale jestli ti jsou prachy fuk, tak uz si ten Absolut mohl koupit a vyzkouset davno, ne? :)

              • tomxxx  

                předběhl jsi mě :)

              • mirage  

                ano to mohl, ale mám jedno převodník asi dva měsíce, a z ali se dá vyzkoušet, ale kdo mě zaručí že to má stejné náběhy, stejné sklony atd. Nebude mě to sedět a budu pak tvrdit že to stojí za nic, jen kvuli tomu že jsem nevzal originál, který je dělaný jinak, tož tak.

                • tomxxx  

                  Zas bych to tak nedramatizoval, on rozdíl mezi oválem a kulatym v pocitu zas tak brutálně markantní neni. Hodně lidí, včetně mě, ho ani nepozná, ale měl jsem ho jen chvíli.

                  Nevím co myslíš stejné náběhy a sklony… asi jsi myslel úhel natočení oválu. Ten se dá při nákupu snadno zjistit. Rozdíl fakt poznáš jen ve chvíli, kdy bude převodník dost jetej – AB vydrží víc.

                  • biker jura  

                    nesmysl… to načasování je zcela klíčový v tom jeslti to bude či nebude fungovat… takovej wolf třeba funguje na hovno a to stojí majlant a vypadá na první pohled skoro jako AB… ale opravdu jediný co se zdá že funguje je právě AB

              • hovado_cz  

                tak nejdřív sem chtěl vědít jestli má vůbec smysl do oválu jít, bláhově jsem čekal, že se tu něco dovim. Nakonec sem se nic nedověděl a o čínských věcech si myslim svoje. 2 tisíce (+/-) nejsou malé peníze ale zas na druhou stranu „peníze budou my nebudem“, tak sem si pořídil AB nevim proč se tu teď musí řešit kraviny typu jestli je to rozumná investice nebo ne :-)

                • čel.A  

                  Kupoval jsem na zkoušku Superstar a už jsem si ho nechal. Jsem s nim spokojený. Poznám to zejména ve stojkach.

            • tomxxx  

              Tak psal si, že když to nesedne, tak 1400 v řiti. 250 a 1400 v řiti je krapet rozdíl.

          • matbiker  

            Jen dotaz bokem, maji prevodniky z Ali stejne casovani jako znackove? Daval jsem komusi Snail a ten mel 90 stupnu. Coz neni asi upne spravne, ze. Znackove mivaji ±110, ne? Ja jsem ted nasadil oval od OneUp, tak jsem taky zvedav.

        • HUHY  

          Zdravím všechny okolo. Já jezdím ovál a to dokonce dvojpřevodník s klikami od španělské značky Rotor. Odjezdil

          jsem s tím celou sezonu a za mne mohu řící – OK. Mě prostě vyhovuje. Navíc mám možnost to porovnávat se

          silničkou, kde mám klasiku. Vždy, když měním kolo chvíli cítím změnu, ono se dost těžko popisuje. Ale je pravdou,že když najíždím objem na silnici a pak přesednu na bajka, večer to cítím ve svalech. Při samotné jízdě tu změnu přestanu

          vnímat po pár km. Mě ovál pomáhá ve stojkách , jezdím i těžší převody. Při instalaci jsem se od španělů dočetl, že

          na oválu jsou tři stupně nastavení – jsou očíslovány. Doporučují testovat, co jak jezdci vyhovuje, dle nich se má

          začít na čísle 3 a jezdit. Já tak udělal, a i na tomto čísle skončil.

          Také jsem o tom dost načetl na různých fórech a hledal zkušenosti od jiných než jsem do toho šel. Když to shrnu – to musí každý sám na sobě vyzkoušet. To se nedá obecně říci je to OK – není to OK. A závěrem – každý máme na toto svůj názor a to bychom měli respektovat a né se tady urážet ! Tolik za mne.

    • Světloslav  

      jednou jsem vyzkoušel na silničce (Shimano) …na frekvenční šlapání to není-nepříjemné „cukání“ v nohách . Do kopce..pro silovější šlapání to snad má smysl…Prostě když jezdíš 30 let na kulatých převodnícíh a pak si to zkusíš…No nevím.. tohle je opravdu záležitost osobní zkušenosti -stejně jako posez -dost individuální záležitost

      • hovado_cz  

        děkuji za reakci ale už ho pár měsíců vozím a zatím super, jen ze začátku bolely svaly, který sem na kulatých převodnících nejspíš nezapojoval :-)

      • Vilém  

        Original shimano bych do toho vubec netahal, protoze ti to tehda meli udelany uplne blbe.

      • Chlebovnik  

        Shimano Biopace je úplný opak toho, co se vozí dneska.

        Takže tvá zkušenost je pro návštěvníky tohoto vlákna skutečně k nezaplacení.

        • mirage  

          už jsem si tu o tom četl, že shimano to mělo uplně jinak, vlastně uplně naopak.

    • Světloslav  

      ovál je nesmysl…jinak fungují svaly při silové zátěži a jinak při frekvenční-jinak řečeno-do kopce potřebuješ jiný rytmus než z kopce a není to jen o frekvenci-ale i o posedu a průběhu síly působící na pedál..

      U dvojtácu to možná smysl má, ale u moderních systémů 1× něco..? Zkuste taky používat trochu selský rozum, občas se pobavte s nějakým fyzioterapeutem , trenérem , lékařem-odborníkem přes biomechaniku..a pochopíte, že to je zase o „komerci“ a o tom "nějak zákazníka zaujmout..

      ale samozřejmě -„osobní pocit“ je nadevše :-)

      • Chlebovnik  

        Zkus to trochu rozvést.

      • Vilém  

        Zkus se na tom nejaky cas povozit a pak vypoustej do sveta sve dalsi teorie.

        • Světloslav  

          starýho psa novým kouskům prostě nenaučíš :-)

          • mirage  

            nezlob se, ale to jsou pak názory k ničemu, tak to bylo i s 29", nejvíc řvali ti co to ani nevyzkoušeli. Vyzkoušej, najezdi aspon 1000 km a pak tady mužeš debatovat, jinak je to fakt o ničem a to nemyslím zle.

            • Světloslav  

              já to nějak nechápu tyhle debaty..tak buď to mám na kole, jezdím na tom a jsem s tím spokojený ..nebo to teprve zkusím…ale k čemu jsou názory ostatních? Někomu vyhovuje , někomu ne…a z toho si jako má někdo předem vytvořit názor , jestli to koupit nebo ne? trochu „na hlavu“ ne?

              Jezdím na kole 35 let- a nejvíce mě zajímá především kvalita komponentů…ne nesmysly typu 1×12, el. řazení nebo ovály! To , co by bylo dle mého gusta by byli stavebnicocé převody převodníky možnost volby 1, 2, 3 (a na výběr velká škála s různým počtem zubů.- to samé pastorky –9 stupňová kazeta -a opět možnost si ji poskládat dle potřeby-tedy možnost dokoupit každý pastorek extra..tohle bohužel není trend…

              • mirage  

                jezdím taky na kole už 35 let i víc, ale inovacím se nebráním, to stejně neměníš, to máš jak s mobilama, taky se už nikdo nevrátí k pevné lince :-))), ale to neříkám, že vše co bylo v cyklistice nové že bylo dobře trefenu, ale to vždy ukáže čas.

              • Breakpain  

                Hele, ale to je o tom… Bud jsi konzerva, co jede na jistotu, anebo jdes s dobou obcas to neco prinese, obcas ne ;). S Tvym myslenim bychom byli ve stredoveku – to nemyslim zle.

                Mne u komponent nezajima zivotnost, mne zajima funcknost – lip to radi? … Min pada retez? Super – doba je konzumni, takze proste vse stoji penize a kazdy se snazi z Tebe vytahnout co nejvic.

                Ja beru kolo jako adrenalinovy sport, resim finance jen do te miry, aby bylo na chleba. Muj kamarad to resi stejne jak ty … penize ma, ale protoze mu to prijde neekonomicke, nekoupi si to, ac muze/nemusi byt ochuzen. Ja zkousim kazdou kravinu a pak si necham jen to, co me zaujalo ;).

                Nesnaz se nikomu vnucovat svuj zpatecnicky nazor, stejne jako ja Ti nevnucuju, ze si to musis koupit.

      • biker jura  

        ááá odborník :D :D

        ty se zkus zamyslet trochu na fyziologií pohybu a nad tím jestli šlapání po kružnici je biomechanicky přirozené ;)

        Ty budeš přesně případ toho, kterýmu to nesedlo a hned to dal pryč a nebo toho, co to někde slyšel od nějakýho „profíka“ :D vynést rozsudek smrti na něčím bez argumetů, to je zas taková BF klasika

        • Světloslav  

          šlapání na kole je nepřirozený pohyb…a nějakýma berličkama typu „ovál“ to nenapravíte…Prostě jsem frekvenční jezdec a ovál mně škubal nohama (jízda po rovině)…Snad pochopí při jízdě do kopce a kadenci pod 70…

          • biker jura  

            zajímavý že Froomey s nekulatým převodníkem točí 100+ pořád… já na tom trenuju i na silnici a prumernou kadenci pod 90taky nemám nijak moc často… ale jistě když na to člověk někde sedne, tak par km než se naučí šlapat, tak to opravdu muže cukat, na druhou stranu, to co dělá kulatej převodník po přechodu z ovalu… to už vyzkoušej někdy smysluplně sám ;)

            • Světloslav  

              je to možný, že se na to dá zvyknout …ale to bych musel opravdu zkoušet délel a ne pár km.

              Mně šlo o nějaký objektivní fakta a ne o o dojmy a pojmy (pocity). Takto testovali např. i rozdíl mezi 26 a 29…a výstupem byly prostě údaje (spotřebovaná energie) , kterým se daly brát vážně a ne nějaké pocity..

              • JFtryall  

                Ty ses taky spotrebovana energie. :-)))

              • tomxxx  

                Jenze oval je predevsim na ty pocity. Wattovej prinos je v nasich podminkach nemeritelnej, jestli nejakej je. Je to jako s vyberem sedla…nekomu sedi to, druhemu ono, ale meritelnej prinos zadnej, je to o pocitu.

      • JFtryall  

        Oval jednoznacne smysl ma, kdyz je prave nepravidelny rytmus, tak pomaha zrychlovat a kvalitneji drzet zatez+ zkvalitni styl slapani u zacatecniku v nizsich kadencich. To je zmerene, overene a vyzkousene v praxi. Jinak urcite ti kazdy fyzioterapeut rekne, jestli je oval nesmysl, kdyz mas 350W v technickym vyjezdu. :-))) na to si musis prijit sam, znam jen jednoho fyzioterapeuta, ktery zna skutecne do hloubky cyklistickou problematiku. A urcite by Chris Froome pouzival sisku, kdyz by to byl nesmysl?

        • biker jura  

          .

        • Hrabex1  

          oval tady uz kdysi byl a nechyt se. Kola 29" se taky chytly az napodruhy.

          Vubec nerikam, co je lepsi nebo horsi, ale je jasny ze nejvetsi pokrok za posledni dobu udelal marketing, nikoli jednoznacne lepsi koncepty.

          • Vilém  

            Poprve se nechyt protoze to shimano zmastilo. Taky je neco jineho davat ovalne prevodniky na trojpilu, kde to razeni moc nepomuze a dat to na system 1× neco.

            • Světloslav  

              aha Shimano to zmastilo?!..a teď už všechny výrobci typu Sram A shimanino dělají vše bezchybně..ale to může posudit jen odborní a mistr přes cyklistiku, jako třeba Vilém ! :-)))

              • matbiker  

                Boze, ty jsi opravdu ocas.

                Je to dokazane ze vsech stran, ze to shimano udelalo Biopace spatne, ale ty o tom vis asi vic, co?

                • Světloslav  

                  ? tak já o tom určitě více než vy nevím! Já se na vývoji (jako vy?) oválů nepodílím, nejsem odborník přes biomechaniku a ani jsem dlouhodobě více druhů oválů netestoval..

                  takže hluboce se skláním před vaším přehledem rozhledema zkušenostmi…už si nedovolím nijak k tomuto tématu přispívat a nechám vám prostor k předávání vašich bohatých zkušeností :-)

              • Vilém  

                Narozdil od tebe to mam alespon vyzkousene, ty teoretiku.

                A to, ze to shimano udelalo spatne, to rozhodne nepochazi ode mne.

                • Světloslav  

                  jsou prostě záležitosti ověřené generacemi…a tak jako bude mít stále větší hodnotu autoveterán z 30, let, tak bude mít hodnotu i ocelák-s ručně dělaným rámem s normálníma převodama..nějaký superkolo za 200 tisíc z karbonu a Eaglem..po něm za 30 let nikdo neštěkne ..

                  jsou prostě technologie, které „zavane čas“ a ovál k nim patří…nic převratného, co by posunulo cyklistiku na vyšší level..

                  • mirage  

                    zeptám se – proč proti tomu tak brojíš, ovál, 1×11, 1×12, pověz?

                    • Světloslav  

                      všechno, čeho je moc a ještě se to navíc vnucuje vtíravou reklamou, je mi prostě nesympastické! Jsem prostě „konzervativec“ a mám v úctě to, co vydrží pár desítek let a nemusím řešit každý dva roky kompatabilitu díky nějakému pofidérnímu „vývoji“ a vyhazovat třeba celé x-kolečko, když by stačilo vyměnit u těch vašich 11 a 12 kazet jen 2 nebo tři pastorky a dál na tom točit další řetězy..Přijde mi to neefektivní, enekonomické a neekologické! Samozřejmě pro obchodníky a výrobce zlatej důl…

                      snad jsme to vysvětlil dostatečně!? Jde mi prostě o to, aby měl člověk-cyklista -hobík-stále svoodu volby a nemusel být tlačen vyměňovat něco, co funguje a hlavně to „drží“......

                  • DaD  

                    Půjčíš mi prosím tu tvoji křišťálovou kouli? Potřebuji nutně něco zjistit z budoucnosti a už vím jak na to…

                    • Světloslav  

                      no -nepůjčím, ale napovím…elektronika si dokáže lépe vyhodnotit specifika každého jezdce- tedy průběh sil jakými „pedáluje“ neexistuje žádný „univerzální“ ovál, který by vyhovoval všem…Už samozřejmě vidím ty naivky tady – On s tím jezdí Froome-ty vogo!! To musím mít taky-líp se budu na kole cítit a líp to pojede…

                      nebude to tedy o "mechanickém " oválu…bude to o přenosu impulsů od nohou na zadní kolo-a i řetěz klasického typu končí..Samozřejmě UCI s tím bude mít problém , jako kdysi s tou hodinovkou, no..

                      víc nenapovím..je to moje „know-how“ a za to se dnes tvrdě platí..ha ha ha :-)))

                      • DaD  

                        Já reagoval spíše na to, že ocelák bude vždy ceněný oproti karbonu na Eaglu. Tu hodnotu má ocelák z toho, že je prostě starý a naopak karbon na Eaglu je novinka a je toho všude jako sraček a dá se to všude pořídit. Ale za dalších sto nebo 200 let bude karbon také veterán a může mít ještě větší cenu než ten ocelák. To vše samozřejmě závisí na okolnostech. Kdyby přece nebyl vývoj, tak ještě řadíme na spodních rámových trubkách páčkami. Bez pokroku by jsme přeci jezdily ještě na dřevěných odrážedlech!

                        Já osobně bych starou ocel nechtěl ani zadarmo a to jsem jich pojezdil dost a dost. Zlatý karbon a jeho vlastnosti! Zlaté odpružené vidlice! Zlatý Eagla atd.

                        To, že jsi se zasekl na určitém letopočtu ve vývoji, ti nemůže mít nikdo za zlé, ale dopřej ostatním tu možnost svobody při volbě materiálu.

                        • tomxxx  

                          Tvl to mi povídej, hlavně ty vidlice, nebo takovej 8×3 nebo dokonce ještě horší 9×3 s převodníkama 44,32,22. Sralo mě to už v době kdy jsem to jezdil a nic jiného nebylo. Nebo doba blátovejch patek přehazky a rychloupínáku na biku. A to neni ani 10 let zpět…

                          • Světloslav  

                            no vidíš..a teď seš v pohodě a máš vše , co potřebuješ…Pa­ráda ..

                        • Světloslav  

                          no právě mě chybí ta svoboda ve volbě materiálu…Prostě jsem si něco oblíbil, a dnes už to jaksi není v módě!

                          Kolo přece není auto..můj ocelák 3×8 přece neškodí životnímu protředí , jako stará 120 …tedy proč ho měnit, když vše funguj , jak má? Jen kvůli tomu, že jsem „donucen“ výrobci a obchodníky kupovat něco, co nepotřebuji?

                          • DaD  

                            Tu svobodu stále máš, jen máš větší výběr. To, že to není v módě, přeci neznamená že to nemůžeš jezdit a nejsi nucen něco používat. Starší komponenty se ještě dají slušně sehnat. Když máš oblíbené věci se kterými si spokojen, tak si spočítej kolik toho potřebuješ aby jsi s tím vyžil a nakup třeba do zásoby. Pak už tě takové kraviny, jako třeba ten ovál převodník,Eagle a nebo 9-ti zubý pastorek na kazetě, nemusí zajímat a rozčilovat.

                            To samé u spotřebičů. Můžeš používat stále třeba plynový sporák i když indukční varná deska je neporovnatelně rychlejší a komfortnější.

                          • Breakpain  

                            Budes to mit tezsi a tezsi. Nikdo Te nenuti jezdit na kole … Vyhnes se tim tomu, co Ti vyrobci nuti. Ale pozor, az si najdes jiny okruh zajmu, zazijes to same. Vsichni chteji vydelat ;) …

                            • Světloslav  

                              no jo…takže stejně je nakonec lepší chodit po svých :-)..no, ale i ty boty, který mám rád (Salamony) jsou nějak méně tvanlivé (ve stejné cenové kategorii) , než dříve!

                              ..jo a pak PC..za 3 roky morálně zastaralý a většinou tomu klekne zdroj nebo graf. karta (osobní zkušenost)..

                              auto a tv-od toho jsem se naštěstí osvobodil-stačí služebák a TV jednou týdně u příbuzných…Mobil používám odolný Cat-tlačítkový (počítám s tím, že ho mám max na 3–4 roky)…

                  • Breakpain  

                    Vidis, s tim nesouhlasim. Jde jen o uhel pohledu, v cem bude veteran lepsi, nez moderni auto. Nebude mit klimatizaci, asistenty, zrychleni … Komfort je jinde. Pro me treba naprosto nepochopitelne – beru zivot tak jak je – konzumne. Jdes do prace, vydelas penize, utratis penize. Potrebujes vice penez? – Lepsi prace / dalsi prace … Driv to tak nebylo, ja vim, ale to proste nezmenis … Spolecnost se zmenila. A predpokladam, ze at das prispevek na jakekoliv forum, budes tam mit stejny problem jako zde ;) … budes se prit a dohadovat.

                    • Baba-Ji  

                      Ten konzum nas jednou zabije, neb pro pocit, ze si vsechno muzem koupit nebude z ceho vyrabet/brat, kdyz to trochu prezenu …penize budou, ale to bude vsechno, co zbude ;)

                      Ten konzum, jak ho popisujes, to je takove reziduum devadesatek/nultych let a dneska se pomalu objevujou a budou stoupat na sile jine trendy. Jako prumysl je zalozen na konzumu a to povali porad. O cem ale mluvim je pristup – pristup cloveka, tim padem i spolecnosti. Dneska povali „smart“ veci a chovani, protoze zit konzumnim zpusobem vede do slepe ulicky ;).

                      …ale to je zase jine tema, tak sorry za OT :)

                      • Světloslav  

                        ovečky se ženou „hlavním proudem“…jako třeba ve 30, letech Německu, jako v 50. letech u nás…nechají se ohloupit a zmanipulovat vizemi „světlých zítřků“..člověk s vlastní hlavou, zdravým selským rozumem a hlavně citem(srdcem) to přece musí vidět a vnímat, že tahle filozofie nebude mít nekonečného trvání! Filozofie „neomezeného růstu, spotřeby, nadvýroby“-to je snad jak nemoc , jak rakovina !?

                        a tak konsumujme , bez ohledu na nějaké životní prostředí a následky pro budoucí generace, jde o to si přece užít hned tady a teď,,a na budoucnost kašlat..Že máme znečištěnou spodní vodu, že jsem zaprodali vodu , nerostné suroviny cizákům? O nižší kvalitě potravin pro nás není snad třeba psát..Koho to zajímá?!

                        … my tady řešíme mnohem podstatnějí záležitosti – jestli je lepší 1×12 nebo 2×11 ! Absurdní co? :-)

                        • DaD  

                          No tak to neřeš a jdi na web o životním prostředí. Přeci tě nikdo nenutí se tady dohadovat o kravinách.

                    • Světloslav  

                      v tom musím souhlasit..:-)

                • matbiker  

                  Vileme bacha, on na kole jezdi uz 35 let. Takze vi vse nejlepe!

                • Světloslav  

                  No vždyť jsem ti přece vzdal holt odborníku a mistře! Proč se rozčiluješ? Neumíš přijmout ocenění ?! :-))

                  • Libores  

                    hele, já ten ovál zrovna objednal, ale jako fakt jenom kvůli tobě:)

                    • Světloslav  

                      tak doufám , že nám všem sdělíš svoje zkušenosti! Ale trochu na úrovni -ne nějaké pindy typu jedná paní povídala nebo „mám pocit, že je to lepší“! Chci vidět čísla , grafy-jasné důkazy efektivity-lepší účinnosti oproti zaostalým kruhům !

                      Když už se chcete bavit na úrovni ,a mě tady prcáte, že nemám zkušenosti, tak ukažte , jak se objektivně-skrze fakta dokazuje, že je to lepší!

                      je to jasný-chytrolíni ?

                      • Libores  

                        hele ty chytrolíne:)

                        na grafy efektivity a podobný voloviny zapomeň, ale klidně ti tu pak napíšu svoje pocity, protože to je to proč jezdím – pocity, ne pro nějaký grafy a čísla:)

                        Slibuju si od toho větší jistotu v technických výjezdech a úlevu kolenům, jaký graf by sis na to představoval?

                        • Světloslav  

                          v poho…tvůj boj, tvoje volba …já jsem sdělil svoji zkušenost na silničce…do kopců to jistě může mít smysl…pro ten pocit, že to „pojede lépe, než před rokem“..ale taky je dobrý si uvědomit, že člověk stárne a ztrácí výkonnost a prostě to trochu více bolí…

                          a…začíná to honěním gramů, drahými „lepšími“ biky, karbonem, oválem, el. řazením…a končí e-kolem :-)

                        • Světloslav  

                          PS: takže pocity cizích lidí, které ani osobně neznáš , tě tak hodně ovlivní , že si koupíš to, co mají oni?

                          ..tak to já mám jinak…nejdříve chci fyzikální důkazy -fakta-a pak to možná zkusím…To, že nějakej Franta s Kotěhůlek, který byl 3. na TdF jezdí ovál, mě rozhodně nepřesvědčí-a taky ne nějaká „průhledná“ hurrá reklama na kolo pověšené na háku, čisté jak slovo boží, na kterém čistý týpek v kvádru "testuje " komponenty-vše samozřejmě perfektně řadí a vše krásně funguje!

                      • Breakpain  

                        A kde jsi ty uvedly grafy …cisla TY?… Vis, divim se, ze jsi se svou mentalitou jeste nenavstivil nejaky vysoky most ci koleje :) …

                        • Světloslav  

                          neboj i tebe jednou tvoje vlastní svědomí dožene… Ty asi moc rúzných lidí neznáš, že? Ze se podivuješ nad mojí mentalitou :-)

                          • Breakpain  

                            Jen mi prislo, ze chces dogmaticke dukazy, ale kdyz argumentujes, sam je nemas. Tot vse.

          • Chlebovnik  

            oval tady uz kdysi byl a nechyt se

            OMG. Nejdřív si o tom něco nastuduj, než se tady začneš ohánět takovými „argumenty“.

              • Chlebovnik  

                Ono je většinou na kole přítomno takové zařízení, které jezdci dovoluje měnit převodové poměry. Říká se tomu tuším přehazovačka. Víme? Jinak Sheldon Brown hádám nebyl věhlasným kineziologem.

                • Lišák  

                  Aha. To jsem nevěděl.

                • Vilém  

                  Nj von byl spis fanda klasiky, par prevodu atd. Navic stihnul umrit driv, nez se objevily soucasne 1× prevody, mega kazety atd.

            • Světloslav  

              jen otázka PR..do 2 let budou ty vaše „ovály“ cpát i na kola do 10 tisíc Kč… a to bude samozřejmě důkaz, že je to dobré a užitečné…

          • JFtryall  

            Jasne, marketing je mocnej. Ale myslim, ze vyvoj v cyklistice za poslednich 10 let udelal fakt velkej pokrok. Uz jenom to, kolik lidi jezdi na docela narocnych trailech, protoze ty kola proste umozni bezpecne sjet tezky veci. Tohle je dost podobne, kdyz se nekdo nechce ucit spravnou techniku slapani na silnicce nebo pri beznem najizdeni, tak tomu v technickych a prudkych vyjezdech jednoznacne oval pomuze.

          • mirage  

            tak taky přispěji svou troškou do mlýna. Tak mám ovál Absolute Black dva dny. ovál jsem namontoval a jel. Ze začátku jsem to lehce cítil, není to ani žádné kopání ani nic podobného. po 3km jsem přestal ovál vnímat a to jsem se na to opravdu zaměřil, ale fakt po 3 km jak by tam byl kulatý převodník. šlapání do kopce mě nijak neomezuje, ale pomuže a po rovině, taky žádné omezení necítím, s mírného kopce jsem jel 43–45km a uplně mě ta rychlost stačila, jo převodník je 32 a kazeta 10–42. Ale jak jsem už někde psal, jestli chci vědět jak ovál funguje a má byt muj názor pro někoho přínosný, tak to musí být jen originál AB, každá jiná napodobenina muže být jinak natočená, třeba jen o kousek, člověk pak řekne, to nechci to stojí za hovno, jasně, má totiž jen jako ovál. A co se týče kolegy na demnou, co říká že tady už ovál byl, ano byl, ale uplně jinak postavený, je to jak bys srovnával véjce položené a postavené, berte to prosím obrazně, až se tady zas nerozběhne debata, že se véjce nedá postavit :-))) tož tak

            • Světloslav  

              takže prostě člověk si zvykne i na šišatý převodník..

              .no..a to je asi tak všechno v čem se většina z nás shodne !

              • plzakj  

                Nejlip si na tu blbost zvykl Chris Froome.

                • Světloslav  

                  kdo to je? To je nějakej řadovej turista? nebo nějaký sportovní prostitut, který pojede za prachy na všem, co mu chlebodárce dá?

                  • Chaingang  

                    No, až na to, že Sky má jako sponzora Shimano, které z jeho O.Symetric převodníku moc radost nemá. Takže mu je určitě nikdo nenutí. Tím ale nechci ovál obhajovat, mně nesedl, asi i kvůli začátkům na dráze.

      • Baba-Ji  

        To o cem mluvis resilo spis kdysi Shimano a tenhle oval se moc neujal.

        Soucasne ovaly jsou pootocene tusim o 90°. Princip je ted ten, ze v momente, kdy das do pedalu kvuli jejich poloze nejmensi silu, je oval v poloze s mensim poctem zubu > tzn. jako by byl zarazeny lehci prevod. Kdyz mas hohy a pedaly v pozici, kdy jsi schopen „dat do toho nejvic“, je tam prevod tezsi. Ve vysledku jsi schopen vyslapat vic, teoreticky. Par znamych uz to nejakou dobu vozi. Nesvar ovalu je ten, ze se rychleji opotrebi ve smyslu toho, ze z nich driv zacne padat retez.

    • Světloslav  

      ale obecně řečeno..pro hovada je oválů škoda…ha ha ha :-)

    • kejda  

      No teda. Bolí mě záda, tak jsem si dnes pořádné početl. Zdá se, že se nám tady objevil ultra negouš pan Světoslav. Všechno ho sere, všechno nové stojí za hovno a nejlepší byly 20+ staré záležitosti. Nic nevyzkoušel, ale o všem něco ví.

      Pomalu bychom měli udělat nové vlákno jen pro něj, třeba „co všechno je na hovno a proč se mi to nelíbí“. A zima uteče jak voda s timto myslitelem.

      Prozatím všechny jeho příspěvky mají mírně „envy“ charakter… kua, na Bmw GS fóru byl taky jeden takový

      • mirage  

        +10 :-))))

      • Světloslav  

        a ty na vše pozitivně házíš „kejdu“..že by „nomen omen“? :-)

        tak mě nahlaste adminovi ..a on mě vykopne…když vám tady tak překážím , vy nekritičtí obdivovatelé nových a lepších komponent …

        • matbiker  

          Svetloslave, jsi ocas, vsem krome tebe je to jasne.

          • plzakj  

            :-)

          • Světloslav  

            ano..tedy ten ocas svěsím..a odcházím z tohoto tématu…a vy si dál tady onanujte a dokazujte si navzájem, že pro pocit uspokojení a ovlivněni reklamou, si koupíte třeba i hranatý převodník a superígla z ašrámu 1×14 ! ha ha

            • kejda  

              Předpokládám, že se nacpeš do jinýho příspěvku, kde budeš šířit tyhle zpátečnický moudra. Až bude thread „jaké enduro na Kouty“ klidně se tam vecpi s názorem, že vlastně enduro je zbytečná kategorie, když se to dá sjet na tom tvém oceláku z příkopu úplně v pohodě. Ze sis po 20 letech koupil nové kliky a máš blbou linku svědčí leda o tom, kam jsi se posunul za těch 20 let. Akorát budeš skuhrat, že to prodavač neřekl, že to nejsou kliky na pravěk

      • hovado_cz  

        tak tak aneb všechno je na hovno jenom včely sou na med a ten je taky na hovno :D

    • Nutribird  

      No pánové, stavěl jsem dceři kolo a použil jak Čínské kliky tak Čínský ovál. Kliky tady někdo zkracoval a hodnotil celkem slušně. Ovál tady zkoušelo více lidí a taky OK. Při jízdě jsem nic nepoznal, ale při seřizování, když jsem točil na stojanu rukou ano. Dcera nějaký ovál nevnímá, vůbec nemá tucha, že něco takového existuje. Ovál 38 zubů/ kazeta 11–40 nebo 42 SLX. Využívá spíše spodní část kazety. Myslím, že fungovat to bude a není třeba dávat horentní sumy, Číňan kopíruje dobře, nebo stejnou technologii použije s jiným logem. Tak nebo tak každý si musí vybrat sám co mu vyhovuje.

    • NěMaB  

      Můžete prosím poslat odkaz na čínský ovál?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.