Ohlá patka rámu a řešit nebo nechat být?

84 nepřečtených
  • ScottAspect

    Dobrý den,

    podařil se mi odvrátit totátní crash v lese. Ovšem smykem a s přenesenou váhou vzadu. Zadní kolo získalo pozoruhodnou osmičku – neprošlo ani zadní stavbou. To jsem dal dokupy a dokonce na první dobrou :-) Ovšem asi se hnula pravá patka rámu viz foto. Po stažení není v rovině, ale vyosená dovnitř. Nevím, jestli se to stalo teď. Bojím se, aby to neohlo osu v zadním kole.

    Díky předem za reakce.

    0 0
    • Al Stra  

      dej to do servisu, ať ti to tam srovnají-)

      0 0
    • Vilém  

      To zas bude veselo. To das, v servise te akorat oberou a houby udelaji.

      0 0
      • ScottAspect  

        Právě, to jsem si říkal také. Ale jsem rád, že to zaznělo od Vás :-) nic ve zlém!

        Zkrátka, dokážu to ohnout spátky, ale jak to bude přesné, těžko říct. Přípravek existuje tuším jen kompletně na celou stavbu, ne?

        0 0
        • Vilém  

          Existuji tzv zvonky, kteryma se to rovna a kontroluje souosost. Teoreticky bys to mohl nahradit nejakyma zavitovyma tycema ap.

          0 0
          • Al Stra  

            když si to srovná dobře sám, tak prosím

            některé servisy kupodivu dělají i dobro práci---

            0 0
            • Vilém  

              Me to rikat nemusis :) Ja jen napsal to co chce slyset a co by z nej driv nebo pozdeji vypadlo. Staci kouknout do jeho predchozich vlaken, aby si clovek udelal predstavu.

              0 0
              • Al Stra  

                ok, dobrá tedy-)

                0 0
              • AV  

                … nedělal´s v di­plomatických službách?

                8-D

                0 0
        • Vilém  

          Jinak koukni sem, at mas predstavu o cem je rec.

          0 0
      • ScottAspect  

        Teď ještě přichází ta otázečka, jestli je to hodně nebo ne. Ještě jsem hnutou patku rámu neměl, tak se ptám možná trochu blbě.

        0 0
        • Al Stra  

          to by mělo jít srovnat

          a když ne tak si alespoň budeš moci koupit nový rám-)

          0 0
    • MD1972  

      ahoj.

      odkud jsi? (já Kladno)

      přijeď a narovnáme to

      (nebo ti půjčím vercajk a narovnáš to sám)

      více SZ

      0 0
    • André Vebr  

      Mě by spíš zajímalo, jak dal na první dobrou to vycentrování. Ten ráfek se evidentně překroutil = na vyhození.

      0 0
      • ScottAspect  

        Na první dobrou jsem ho vyšlapal zhruba. Vycentrovat nejde. Některé dráty našponované a některé před vypadnutím. Navíc se posral ve spojení viz foto.

        0 0
        • novas752  

          To teda moc „v kupě“ nevypadá. :)

          0 0
          • ScottAspect  

            Není :-( Nevšiml jsem si, že se ráfek rozpojuje. S tím asi nic nenadělám. Nevím, jak je ten spoj řešený, ale přeplétat to nebudu, to se skutečně nevyplatí.

            0 0
            • novas752  

              Mám dojem že v tý mezeře vidim kolík, takže spojení přes nalisovaný kolíky.

              Čili potřebuješ celý nový zadní kolo?

              0 0
              • ScottAspect  

                Jj, přesně. Kola mám. Musím jen složit náboj.Před nějakou dobou jsem ho rozdělal a tak už to zůstalo. Pak samozřejmě docentr. Tím, že je to „městské“ kolo, tak to skutečně vůbec neřeším a házím na něj, co dům dá.

                Teď bych spíše uvítal nějakou 7sp jetou kazetu (kvůli starému pohonu, na který nová nesedne – odzkoušeno) Ne tedy úplně orvanou, ale prostě na dojetí ;-)

                0 0
    • Vilém  

      Ale jinak si nemyslim, ze toto bys zohnul nejakym smykem.

      Spis to vysvetluje dost tvych predchozich servisnich problemu, kdy nesla seridit prehazka, zahadne odchazely konusove naby atd.

      Ale tvoje vec, servisaci jsou podvodnici, vse si udelas sam. Kdybys k nejakymu rozumnymu zasel nekdy pred rokem a pul, tak sis usetril spoustu problemu a casu.

      0 0
      • ScottAspect  

        Určitě ne. Mám RU na zadním. Měl jsem za to, že to udrží v tomto typu patek, ale asi ne. Domnívám se, že jak byl dost na fest a kolo nebylo na straně u kazety na doraz, tak se možná ohnula.

        Kdybych se řídil radami tady, abych s každou prkotinou lezl do servisu, tak jsem už na chodníku ;-)

        0 0
    • André Vebr  

      Vilém – tak to, že jsou všichni servisáci podvodníci, je přece naprosto jasný, ne? :)))))

      0 0
      • ScottAspect  

        Né asi. Stačí ten přístup obchodníků. Když jsem viděl, jak třeba nasazuje centrklíč… Chápu, že nemají tolik času se babrat s jedním kolem, ale když mám pak místo černých drátů z půlky stříbrné, tak se na mě nezlobte. Já netvrdil, že všichni! Jen to, že poctivých je málo.

        Jsem ale potěšen, že jste tím tak pobaveni :-)

        0 0
    • Smazaný účet  

      Na nove zadni kolo uz setris?

      0 0
      • ScottAspect  

        Mám ještě rezervu, ale nechtělo se mi ještě skládat celou nábu včetně ořechu. Tak mě to nejspíše čeká na víkend.

        0 0
    • ScottAspect  

      Po nasazení zadního kola se patka jeví být v rovině, tak jsem s ní zatím nehýbal a uvidím, jestli to bude třeba.

      Nakonec jsem zadní přepletl na jiný ráfek. Po vycentrování a protočení mi hází nahoru, ale je to jen cítit. Ačkoliv vizuálně i ve vidlici je rovný jak pravítko. Mám to řešit? Přední je na tom stejně.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Kolik mm hazi?

        0 0
        • ScottAspect  

          Když mám kolo ve vidlici, tak necelý milimetr. Je jakoby nevyvážené.

          0 0
          • Vilém  

            Tak asi nevyvazene bude, kdyz je udajne jak pravitko.

            0 0
            • ScottAspect  

              Vyosené není, jen nevyvážené.

              Nechtěl jsem se tady s tím chlubit, ale vzal jsem ho už včera raději do cyklistiky. Říkal jsem si, že mi to alespoň doladí. Mechanik řekl, že je „jak víno“ a šel jsem (jinak je to jeden z těch servisů, ve kterém něco dělají a neserou na to).

              0 0
              • Smazaný účet  

                no je jak vino, ale hazi…a ted jak z toho ven…

                0 0
              • Vilém  

                Pokud te to tak trapi, tak je vyvaz a je to.

                To, ze cele kolo zacne poskakovat, kdyz stoji vzhuru koly a roztocis zadni kolo na tezky prevod, to je normalni a zavisi to prave na velikosti toho nevyvazeni.

                0 0
          • Smazaný účet  

            Hazi rafek samotny nebo obuty?

            0 0
      • ScottAspect  

        Tak to teď nechám. Až vycentruji to druhé zadní a bude stejné, tak zajdu do cyklistiky.

        Můžete mi tu ještě někdo prozradit (kdo jezdí, jezdil Véčka), jak napružujete pružiny? Já jsem u Arteků vždy sundal čelisti, vyčistil při té příležitosti, a vytáhnul nalisovanou část s dorazem. Zbytek pak vypadl a s dvěma kleštěmi samotné pružiny napnul. Je to sice mega zdlouhavé, ale nechtěl jsem mít čelisti a pružiny orvané.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Ja pruziny nikdy nenapruzoval. Kdyz uz nestacil rozsah jejich nastaveni, koupil jsem nove. Zakladem je mit bovdeny a lanka v paranim stavu a pak neni zadny problem…

          0 0
          • ScottAspect  

            Bovdeny jsou v pohodě, lanko hladceprochází.

            Při té výměně to byly jaké brzdy? U SH se mi zatím nepodařilo rozebrat čelist (už kvůli čištění). Spíše se asi bojím pořádně zabrat.

            0 0
        • Vilém  

          Pokud jsou pruziny pristupne, tak vyhaknout z vecka a rukou napruzit. Pokud jsou schovane v oblasti stredu, tak napruzit vyklopenim vecka do protismeru.

          0 0
    • ScottAspect  

      Kdysi jsem tu řešil, jestli vertikální patky udrží kolo na RU (viz obr.). Výsledek je takový, že sice udrží – kolo se úplně nesesune, ale jakoby si sedne. Na straně pastorku se šoupne směrem ven cca o 2 mm. Projeví se to vždy po usazení a šlápnutí do pedálu. Pak už je pevné.

      Přisuzuji to hnuté patce, ale těžko říci. Zkoušel jsem „zubatější“ podložky, ale to bylo horší. Mám celokovový RU – jeho samotné plochy jsou docela slušné.

      Je samozřejmě možnost, použít pevnou osu a stáhnout na krev, ale prostě se mi příčí takové drastické řešení, jak pro rám, tak náboj.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Ten zavit patky zajebany barvou se ti skutecne povedl:)

        0 0
        • ScottAspect  

          Není to moje práce :-) Pravda je, že se s tím někdo vyloženě nezabýval. Je to stará fotka, dneska je rám normálně v provozu. To protahování závitů byla docela otročina :-/

          0 0
      • Vilém  

        Napred vyrovnej tu patku, kdyz je druha patka zohla dovnitr, tak neni divu, ze se ti to po zaberu hne.

        0 0
      • ScottAspect  

        Tak píši výsledek po dorovnání patek. Jinak, rovnal jsem je starou osou, ale i po kontrole se jevili obě rovné. Po vložení kola se noc nezměnilo. Po prvním záběru se kolo šoupne asi o milimetr, ale mám dojem, že ty patky se ohýbají právě tím, že není kolo na jedné straně doražené.

        Rozhodl jsem se pak přitáhnout upínák na zkoušku na krev. Dopadlo to jeho utržením, ale i přesto se přetažené kolo hnulo.

        Vidím to asi na pevnou osu, pořádné podložky a žel tedy stáhnout tak, aby nemělo šanci se hnout. Nebo, jestli by měl ještě někdo nějaký nápad na jiné řešení, tak vřele uvítám :-)

        0 0
    • Patar  

      Určitě vertikální?

      0 0
      • ScottAspect  

        Co je to tedy za typ?

        Docela by mě zajímalo, kdo tyhle patky vymyslel, protože je to skutečně jen pro zlost. Zajímavé je, že na starém Favoritu je mám také s RU a drží úplně v pohodě, bez nějakého nesmyslného přetažení.

        0 0
      • ScottAspect  

        No pravda je, že jsou spíše horizontální než vertikální…

        0 0
        • ScottAspect  

          Nepoužívají se na to nějaké napínáky nebo něco podobného? Vídám to teď na městských kolech s těmicto patkami. Přímo k trubce rámu je jakýsi bazmek, o který se osa opírá. Při záběru by se tak neměla hnout. Hledal jsem to, ale nenašel, nevím, jak se tomu správně nadává.

          0 0
          • novas752  

            Tyhle patky byly původně navržený pro jednorychlostní kola, kde nebyl žádnej napínák v podobě ramínka přehazky nebo přímo napínáku a napnutí řetězu se nastavovalo vzdáleností kola od středu právě v těch patkách. Některé lepší rámy tam maj právě ty štelovací „dorazy“. Dnes se to pořád používá na singlspeedech všech druhů od dětských kol po dráhové speciály, kde jsou patky otevřené směrem dozadu.

            0 0
            • ScottAspect  

              To my ještě dává smysl. Nechápu, proč se vůbec montovali na MTB a staré silničky, ale nechci tu rozvádět filozofickou rozpravu na toto téma :-) Zkusím někde sehnat zvonky, dorovnat patky a snad to pak RU udrží bez žádného pohybu.

              0 0
              • novas752  

                Protože k tomu byly uzpůsobený přehazovačky s hákem. Až později se přehazovačka začala montovat do díry se závitem.

                0 0
                • ScottAspect  

                  V čem byly ty hazky lepší? Měl jsem takovou na předchozím městském ďříči a upnutí kola bylo to snad ještě horší :-/

                  0 0
                  • novas752  

                    Nebyly lepší, kdyby byly lepší, používaly by se doteď. A teď je to snad jen na nejlevnějších SISkách.

                    0 0
                  • kyl  

                    Já na takovém rámu měl singla,dnešní rychloupínák se tam nechytal,stačilo zabrat a kolo se stočilo ke straně.Pomohl až celokovový,někdy z 90. let,utažený kladivem.

                    0 0
                    • ScottAspect  

                      Jak přesně vypadá ten celokovový? Já tam mám také celokovový, ale koupil jsem ho asi před půl rokem, jako takový retro styl. Dneska jsem přidal trochu síly při dotahovaní a samotný upínací mechanizmus se nějak odrovnal. Dá se rozebrat, tak alespoň mrknu, co se stalo a jestli je na vyhození, ale za tu cenu, co stál, tak asi půjde do koše.

                      Mě to stejně přijde jako dost drastické řešení. Pomineme-li to, tak ale jak ho pak povolíte v terénu, když to bude nutné?

                      Já bych měl asi navíc ztrach, že se někde urve.

                      0 0
                      • ScottAspect  

                        Tak jsem rozebral páčku a zjistil, že se utrhla tím tahem samotná osa, která je údajně železná. Řekl bych, že staré SH nebo Campa je řešeno stejně, ale asi je osa z lepší slitiny.

                        Napadlo mě ještě zkusit klasické vějířové podložky. Případně, lae to už je snad lepší skutečně ta pevná, protáhnout osou náboje M4 pevnostní závitovku a stáhnout přes podložky normálně maticemi.

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          A co tak dremlem trochu polechtat patky?

                          0 0
                          • ScottAspect  

                            No, popravdě jsou tak nevděčné, že bych to snad i udělal :-) Ne, nebudu to řešit. Dám tam pevnou, jestli povolím vícekolečko. Mám stahovák, 30 cm ráčnu a zatím jsem jen ohobloval stahovák. Pak jsem si, blb, řekl, že stříknu do závitu WDéčko. To jen rozředilo vazelínu kuliček v unašeči…

                            0 0
    • ScottAspect  

      Resumé ⇒ patky narovnané + očištěné od laku. Stržené dva upínáky a kolo se vždy posune cca o mizivých 0, 5 mm. Není to v podstatě nic, ale ohýbá to RU a zároveň mám strach, že se to jednou sesune úplně. Přejdu na pevnou, ale…

      • je nějaká šance sehnat pevnou osu M10, která nebude úplné bahno, bez kónusů a matek (obojí mám, jen to přeházím)?
      • vydrží pevná osa na náboji se šroubovacím kolečkem? Přeci jen je na tom MTB rámu docela široká rozteč zadní stavby a od padky ke kónusu je to pěkný kus.
      0 0
      • iiki  

        Předloni jsem řešil poničený patky (Al rám, MTB, ale používáno jako hopsakolo), pořád se to v záběru vytrhávalo z patek, plášť drhl o zadní stavbu.

        Přesná šablona (papír), podle ní udělány dva pláty (2 mm plech). Uchycený do těch dvou oček, co jsou se montujou vzpěry blatníku a nosič. Musí to být přesně, pak se to nehne, jezdí to dodnes.

        osa tahle, ale náboj to byl s kazetou (konusy jsou blíž k patkám, je menší namáhání osy jak u šroub. vícekolečka)

        Zhruba náčtr, foto nemám

        0 0
        • ScottAspect  

          Moc děkuji za příspěvek, tohle vypadá hodně zajímavě a hlavně funkčně. Možná, až budu mít čas si s tímhle hrát, tak si to vyrobím. To znamená, že tuhle udělávku máte vždy z venku i zevnitř patky tj. 4 ks?

          0 0
          • iiki  

            2 ks, zvenku. Musí to být přesně vyrobeno, aby se to nehlo, matice na ose se utahují normálně, není to potřeba dorvat na krev. Funguje to spolehlivě, jen demontáž kola (třeba při defektu) je zdlouhavější.

            Tak mě napadlo – na tom rámu co máš, možná budou v těch očkách závity M6, to by pak musely být i v tom plechu 6ky díry.

            0 0
      • MD1972  

        jak chceš dostat konusy z RU osy na pevnou?

        není tam náhodou jiné stoupání závitu?

        0 0
        • iiki  

          U novéjších tam M10×1, bez problémů to jde. To by byla velká vzácnost, aby byl jiný závit.(dřív se používaly se i jiný, jemnější)

          0 0
        • ScottAspect  

          Stoupání stejné, jiný průměr. Mám starou zohýbanou osu a na té konusy.

          0 0
          • iiki  

            Přepleť to na kazetový náboj, nebude se ohýbat osa. V ideálním případě (funglovka), se občas nějaký dá levně vyaukřit. Použít můžeš teba tenhle , je to na rozteč 135 mm, ale má to výhodu, že se dá jednoduše zúžit ubráním podložky na levé straně (osa se musí přiměřeně zakrátit, nebo si tam dáš pevnou)j dá se to v pohodě (dělal jsem to na zimáku (favo rám, patky 125 nebo 127? – už nepamatuju přesně, kolik to bylo). Na užší zadní stavbu je podle mne je lepší 7 kazeta, 8–9 kazeta je širší, dráty u kazety nabudou tak kolmo a tak naplý.

            0 0
            • ScottAspect  

              Mám připravené ořechové kolo a 7sp kazetu. Jen přehodím osu. Ořech je 8/9 sp, takže potřebuji ideální podložku nebo více podložek, abych vymezil vůli jednoho pastorku.

              0 0
            • ScottAspect  

              Tak ta osa je docela děs. Ta určitě kováním neprošla – bláto. Po první jízdě je zohýbaná do „S“. Už jsem rezignoval a ručně kolo v patkách vystředil :-/

              0 0
      • Zdyn  

        Jen takovej dotaz. Nepřečuhuje ti náhodou osa více přes patky? Ty patky, co tam máš jsou jen z tenkého plechu a osa na rychloupínák obyčejně počítá si silnějšíma patkama. Stejně tak rychloupínák. Může se tedy stát, že se rychloupínák (nebo matice na druhém konci) opře při utažení o přesahující osu a rám tak nesevře dostatečně nábu. Už jsem se s tím také setkal.

        0 0
        • ScottAspect  

          Osa nepřečuhuje. Naopak bych si ji dokázal představit tak o 2 mm delší na každé straně.

          Netuší náhodou někdo, jaký je vnější průměr 7sp ořechu?

          0 0
          • ScottAspect  

            Už jsem si to změřil :)

            0 0
          • Zdyn  

            Co to máš za osu, že je tak krátká i v ocelových patkách?

            0 0
            • ScottAspect  

              Krátká nijak extra není. Berte v úvahu, že mám MTB rám, který má větší rozptyl zadní vidlice než silnička. Patky jsou kované – docela silné.

              0 0
    • ScottAspect  

      Jak bylo v minulosti řešeno vedení lanka k cantilever brzdám, když mám nahoře na sedlové trubce navařenou úzkou trubičku? Bowden od páky se normálně dá do navářky na trubce.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Jo. Nenormalne tam nemusi pasovat.

        0 0
        • ScottAspect  

          Myslel jsem, jak je to přesně řešené v té trubičce. Jestli se tam dává alespoň brčko, protože jinak je to kov na kov a také si říkám, že by se tam lanko rychle ohoblovalo.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Normalne das na bowen koncovku a trubicka na ramu by mela mit rozumny prumer a otvor aby se lanko vystredilo a nedrhlo..

            0 0
            • ScottAspect  

              Asi si teď nerozumíme. Jak budu mít možnost, dám sem fotku. V podstatě je bowden veden pouze od páky do navářky vepředu na horní rámové trubce. Dále pak už vede pouze lanko a bowden tam nikam chytit nejde. Trubička pod sedlem má dost malý průměr a bowden tam dát nejde. Myslel jsem proto, aby tam lanko nedrhlo kov na kov, nacpat tam třeba brčko nebo vykuchat vnitřek bowdenu a dát ho tam, ale asi to tam nebude držet. Proto mě zajímá, jak to bylo řešené. Ještě jsem se nesetkal s tímto řešením.

              0 0
              • André Vebr  

                Bylo to řešené tak, že lanko prochází tou „trubičkou“. Bez brčka, bez hadičky, kov na kov. Prodřený jsem to nikdy neviděl. Tedy za předpokladu, že máš brzdy cantilever. Pokud jsi tam dal véčka, bovden musí jít až ke kolínku.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.