Odkud jsou vaše,naše komponenty?

88 nepřečtených
  • mato tope

    Čus. Po brutální výměně názorů na kola AUTHOR jsem se rozhodl vyvést vás z mlhy a prozradit vám,že spousta vašich značek vyrábí u nás a asi i v číně.Třeba kliky CAMPA se dělají v Kamenici,niple DT SWISS u jedné f. v Liberci a většina trubek na vaše rámy RAVO,DEMA je z Děčína.Jo a magická formulka CNC mi příde jako super market. tah na vaše keše.Jinak se totiž dneska prostě nevyrábí.Tady je ta Campa www.strojmetal.cz/…ku.htm.Pokud věříte na HAND MADE,tak vás taky uklidním,že daleko lepší sváry umí robot a v lepší kvalitě.

    0 0
    • panacea1  

      s těma svárama bych to nepřeháněl. Kvalitní svářeč zvládne hodně a dokáže i korigovat nepřesnosti ve spoji po uřezání materiálu, což robot nedělá, ten jen jede podle programu. Žádnej robot si s tím nehraje, udělá housenku a nazdar. Kvalitní hand made rámy z oceli se svářejí či letují stříbrnou pájkou, popř. se brousí sváry což CNC nedovede. Radši si koupím hand made ocel než CNC ocel rám, kterej vařil robot někde v Číně nebo Taiwanu…

      0 0
      • poiko  

        pícháš do vosího hnízda…:)

        0 0
      • mato tope  

        Robot ve výbavě(rozuměj senzory)dokáže to co svářeč a rozhodně se doma nehádá se ženou.Kvalitní přípravek je předpoklad i u člověka k provedení super práce.

        0 0
        • Nimrod  

          myslim si, že takovej franta mrázek vaří o moc líp než nějakej robot ve fabrice

          0 0
        • panacea1  

          jo přípravek samozřejmě, ale proč jsem tedy na svém rámu dělaném robotem viděl okem nepřesnosti při sváření?? To mi vysvětli. Robota musí naprogramovat člověk. Mohlo jít o kusovou vadu, ale jak je to možné, když to hlídají senzory ? Ty vady jsem pozoroval v místě za středem u spojky, u zadních vzpěr u spojky, atd… u kvalitního hand made rámu jsem chyby neviděl, čím to?

          0 0
          • MARIN  

            takovych vad jsem uz u robotem varenych ramu videl vic a ne jen na takto neviditelnych mistech

            0 0
            • MARIN  

              ale jinak doufam, ze ten taiwanskech svarec co mi varil Spesla se dobre vyspal,najedl,zena mu vecer dala,deti se dobre uci,mel dobrou svacinu,....... :)

              0 0
      • yetti  

        Pred 13 lety jsem pracoval jako kontrolor u svarecu a uz tenkrat mely svary udelane robotem nekolikanasobne mene vad nez to co delali i velmi zkuseni svareci a to byly roboty rizene velmi primitivne ve srovnani s tim co existuje dneska. Vyrabeli jsme tenkrat pro jaderny prumysl, takze se vetsina svaru rentgenovala nebo i jinak zkousela a pokud to bylo mozne varilo se robotama co se dalo.

        0 0
      • mato tope  

        Chceš vysvětlit co je to CNC?

        0 0
        • mato tope  

          Jsem to nějak blbě zařadil.Panacea1-prostě mě neberou nápisy HAND MADE BY USA.

          0 0
          • panacea1  

            mato tope – co znamená CNC mi nemusíš opravdu vysvětlovat, jsem strojař. A pro mne neznamená hand made jenom USA, ale jak jsem psal i ČR (Štěrba, Mrazek,..), prostě je to o něčem jiným. A ještě jsem neviděl robota letovat rámy pájkou…

            0 0
        • coyot  

          Computer Numerical Control

          0 0
      • lith  

        nevím na kolik jste schopni hodnotit kvalitu sváru udělanou rukou svářeč nebo „rukou“ (ramenem) robota. Ale zkušenosti z naší firmy mi říkají toto: svářeč dokáže dělat velmi kvalitní sváry,ale je to prostě člověk a zkuste dělat něco 8 hodin denně stejnou kvalitou. Robot pokud je kvalitně nastaven, tak kvalitu drží neustále. A argument typu že svářeč dokáže reagovat na různé odchylky nařezaných trubek – pánové trubky se neřežou ručně,ale na automatu laserem!

        0 0
        • Tomcat  

          Člověk jako výrobní prostředek je pružnější co se týká nečekaných a měnících se podmínek. Reálně použitelné svářecí automaty totiž stále nemají IA a umí jen to naco je naprogramuji.

          Jinak záleží opravdu na firmě, ale firem kde se trubky řežou starým způsobem je furt dost. Osobně bych ke svým zaměstnacům byl šetrnější a než laserové řezání, které bohužel produkuje vedlejší škodlivé záření. Radějí řezání vodním paprskem.

          0 0
          • Nimrod  

            trubky vodnim paprskem? neni vodní paprsek jenom na plechy?

            0 0
          • mato tope  

            Bohužel ta voda je mepřesnej šit.

            0 0
            • Tomcat  

              Nepřesnej šit? To není vlatnost technologie, ale její nevhodné realizace.

              0 0
            • panacea1  

              nepřesnej shit jo? zajímavý že se s tím dá řezat ocel do tloušťky kolem 10mm a s přesností desetiny mm. To ti nestačí ???? !!!

              0 0
              • mato tope  

                Nestačí,a řez 15mm plechu jsem viděl,horní hrana ok,ale ta dolní nějak ujela o 0,5mm a to je ve strojařině sakra kus.Vyrábím věcičky v tolerancích +/-0,01–0,02mm a to je někdy hodně.

                0 0
                • panacea1  

                  dobře, ale neřežeme na kole rouru se stěnou 10mm ale tak do 1mm. Jasně, že se dá lepšíma technologiema dosáhnout vyšší přesnosti- laser, ale myslím že u trubek pro sváření je to zbytečné, na desetiny by to mělo stačit u kola.

                  0 0
                  • mato tope  

                    Nebudem to pitvat,ale nepřesnost k nepřesnosti zvláště u lidí a máš ve finále ultra šit.

                    0 0
          • lith  

            od toho je tam obsluha CNC a kontrola…to je ta tvoje IA :-)

            0 0
            • Tomcat  

              Hmm tak mám stroj a člověka, proč né jen člověka?

              0 0
              • mato tope  

                Je pomalej(ten člověk),jo a aktivní IA se dneska nasazuje ve spoluprácí v týmu(teamu)člo­věk+robot,kdy je robot vabaven periferií,která mu umožňuje vyhodnocovat situaci kolem sebe a reagovat na časové prodlevy,robot dokáže výrobek změřit před prací i po skončení úkolu atd. svět pádí dopředu a já věřím strojům,protože ty se nikdy,nikdy nepletou vždy je v tom lidská chyba.

                0 0
                • Tomcat  

                  Vrať se na zem :-), nejsme u Boingu, Porshe atd… Začali sme tu mluvit o výrobě kol, pokud bude zabývat do těhlech končit, zůstaneme sice ve strojařině, ale při zachování objemů produkce a cen se vzdálíme dost reálnému použití pro výrobu součástek pro cyklistiku v malých a středních firmách.

                  Myslím, že i tím kolik „lidské péče“ dostane výrobek se projeví v jeho morální hodnoťte (to navíc k tržní hodnotě) a duši výrobku. Proto jsou některé jednoduché věci dělané postaru tak ceněné.

                  0 0
        • Nimrod  

          znáš frantu mrázka? :-) já vim, že tu o něm furt melu a že se vymyká zvyklostem, ale stejně mi to nedá

          0 0
    • Meesha  

      a neni to fuk odkud co je? Jde mi o kvalitu a je mi vcelku jedno, kde ji dosahnou. ******* to muze jak robot v cine, tak nejakej jouda tady.

      0 0
      • Meesha  

        Tvrzeni ze „Thaiwan = špatný, nebrat“ mi prijde hodne zcestny…

        0 0
        • poiko  

          o tom toho taky je tuny. Nepamatuju se, co to bylo za značku, ale tvrdila, že s přechodem na Taian se snížily náklady a zátoveň se i svým způsobem zvedla kvalita

          0 0
    • Mamut  

      Tak to je vsetko mozne, ale nie Campa. Campa ma 5. „packu“ priamo na kluke a nie ako je na tom obrazku dole.

      0 0
      • Vilém  

        Opravdu?to nemyslis vazne,asi jsem neco zaspal:)

        0 0
        • panacea1  

          mamut trošku zaspal, Campa to dělala dřív, mám od nich kliky a 5 packa byla skutečně na klice, ale výhody to nemělo, spíš naopak, kroutilo se to ještě víc s klikou.

          0 0
          • Vilém  

            Ano to je mozne,ze to delali,ale uz nedelaji.Pouzivalo to taky Sugino.

            0 0
            • nooski  

              No Campa měla systém klik do minulého roku takhle: Xenon – Centaur – pětiramené a Chorus a Record byly čtyřramené, přičemž páté rameno nahrazovala samotná klika. Od roku 2007 bude pětiramenný už jen Xenon (navíc bude existovat jen ve verzi compact) všechny ostatní mají páté rameno součástí kliky. A že by todle řešení bylo méně tuhé je celkem kravina. Vždycky mě udivuje, jak někdo dakáže mít tak tuhý rám, že spíš ohne kliku než rám samotný. Vždycky se prohne dřív rám než klika. A že Campagnolo vyrábí kliky u nás? Opravdu? Mrkněte se na reportáž s náštevy továrny www.sterba-kola.cz/…pa181104.php?… a spešl na fotku, kterou přikládám.

              0 0
              • panacea1  

                třeba levnější středy – osy dělá pro Campu KINEX, takže bych nevylučoval i levnější kliky z ČR pro Campu. Co se týče toho uchycení 5 šroubu ke klice – jakmile se jen trochu ohne, prohne klika, ohne se i stím převodník. Když je všech 5 šroubů mimo kliku ohýbají se převodníky míň, klika na to nemá takovej vliv. Jinak se stačí podívat na trenažer, kde se rám rozhodně neprohne, protože váží 60kg a klika se ohýbá jak vrtule, takže se ohne i na tužším rámu, ne moc, ale ohne. Jinak tuhle kliku mám na MTB tak vím o čem mluvím.

                0 0
    • panacea1  

      pokud budu srovnávat pouze čeho je schopen svařeč vs. robot tak se přikloním ke svařeči, ale jeho výrobek bude „x“ dražší než ten vařený robotem, což je jasné. Nebudu tu řešit kvalitu rámů, komponentů na kolech za 15k. Bavím se o TOP třídě. Stačí se mi podívat na rám KLEIN z r. cca 1995 a na KLEIN alias TREK z r. 2005 a každý vidí co je lépe zpracováno, nebo ocel Štěrba, FAT, BROODIE, YETI,…atd atd.., měl jsem robotem vařenej rám z cr-mo trubek Ritchey, nebylo to špatný, ale něco tomu chybělo, ten finiš, detaily. Prostě si myslím, že kola vařená robotem jsou takový masovky, ikdyž někdy hodně dobrý :o)

      0 0
      • juice  

        souhlas, svářeč je svářeč, jen ty trubky ritchey… no nevím jestli je někdy vyráběl…

        0 0
        • juice  

          jestli jsi myslel ritchey nitanium, tak ty byly vyráběny (tuším na 90%) u true temper a vyznačovaly se tím, že obsahovaly niob a titan (proto nitanium)…

          0 0
          • panacea1  

            jo přesně to bylo NITANIUM s patkami Ritchey, vcelku slušný materiál. Výroba – Author Sector

            0 0
        • Volf  

          To že ruční svar je jepší je stejná fikce, jako že horský kolo je jen do hor. U svaru je totiž nejdůležitšjší příprava spoje a následné tepelné opracování. Argumenty, že člověk je schopen reagovat na nedokonalost třeba svarové spáry je totiž nesmysl už jen proto, že dnešní automat díky x čidlům tyto situace řeší mnohem lépe a dále nikdy se neunaví, neklepou se mu ruce, nenasral ho šéf, nezahejbá mu žena a já nevím co ještě. Jako jedinej relevantní důvod bych bral argunemt, že jsem chtěl mít ručně svařenej prám, protože je to třeba malinko retro, nebo je fajn, že si s tím rámem nějakej Josef Novák hrál, ale větší kvalita svaru je prostě kravina. Nebo jinak. I kdyby tam měl být nějaký rozdíl, tak z praktického hlediska je nezměřitelnej.

          0 0
          • panacea1  

            zajímavý je kolik jsem viděl továrních rámů vařených robotem popraskanejch hnedka kolem svaru – což by dle tvého tvrzení nemělo vůbec nastat. Chápu smysl kdy je robot nasazen aby se ušetřilo a dále k vaření velkých, dlouhých svarů, tlakových nádob a pod…

            0 0
            • Vilém  

              To praskani kolem svaru ma na svedomi spatne nebo zadne tepelne upraveni po svareni.Takto praska s oblibou Merida, nejenom.

              0 0
            • goofy  

              Ohledne praskani kolem svaru – jak psal uz Vilém, zadne nebo nedostatecne tepelne opracovani. K robotum: asi bych mozna veril vic nejakemu robotu z Taiwanu, nez nejakemu Josemu v Kanonu, ktery po vcerejsim veceru nad flaskou Tequilly este ani nevidi na trubky, natoz co vari ;o)

              0 0
              • juice  

                no, on může může taky nějaký ten ping pong z taiwanu vybrat blbý program tomu robotu a výsledek bude jako u chosého

                0 0
                • mato tope  

                  Většinou to nejde k ovládání robo má přístup jen ten kdo neni úplně na dně(potravinovýho řetězce ve firmě).

                  0 0
                  • juice  

                    potravinový řetězec :) , tak to jsem neslyšel… no, jen aby jsi se nedivil, jak si někdy ten plankton dokáže poradit…

                    0 0
              • jose  

                to ses mě dotknul…:-))

                0 0
            • Volf  

              Většina popraskanejch rámů je díky nevhodnýmu používání a tepelné neupravení po sváření tomu jen napomáhá

              0 0
              • hanz  

                by mě zajímalo jak se dá nevhodně používat DH/FR rám? Podle mě je uplně jedno kdo to vaří, ale záleží na tom z čeho to vaří a co s tím udělaj až se to svaří. Intense, Santa cruz, spousta silničních kultovek atd atd dělaj rámy ručně, když si ho kupuješ tak si kupuješ i maloseriovou výrobu a trochu něco s duší. To že ono prdlo tamdle nebo tady je mi u ****** jestli je to kuli nachcanýmu svářeči nebo metalurgický chybě v trubce, zajímá mě jak se k tomu postaví výrobce a zreklamuje to…SC třeba ted zavedlo že když něco zlomíš i po záruce tak to samé prodaj za dampingovou cenu, takovýdle věci mě zajímaj.

                0 0
                • Tomcat  

                  No ktomu mě napada jen jedno, problem jmenem A-zone… :o)

                  Jj jak se k tomu postaví výrobce je důležitý

                  0 0
                • Peslezedirou  

                  Třeba zadní stavba kolem čtyř litříků, to je od SC pěkné :)

                  0 0
    • stařík  

      To je fajn, že se taky zapojujeme do světového výrobního cyklu.

      0 0
    • Tomcat  

      Musít ti říc, že mi neříkáš nic nového. Akorát nevím jak to souvisí s vláknem na Artuše.

      To jaká je firma není jakse to vyrábí ale o vedení a marketinku a tam je Author tím čím je.

      Na handmade věřím, ale to bude tím, že mám asi jiné požadavky a dívám se po jiném zboží.

      0 0
      • mato tope  

        Šlo mi především o to,aby vás neokrádal prodejce jenom proto,že je něco vyrobeno na stroji CNC,který naopak vyrábí mnohem levněji než spocenej dělňas.Automobilky a jejich prodejci nehulákaj,že používají místo střihu,řezání laserem o robotizaci výroby auta nelze diskutovat a většina dílů od dodavatelů je vyrobena na těch nej strojích.

        0 0
        • Tomcat  

          A? Jakou to má souvyslost s Artušem?

          0 0
          • mato tope  

            Asi žádnou,ale tak promiň.

            0 0
            • Tomcat  

              Ne nemáš se omlouvat za co. Chtěl jsem tě přinutit k tomu aby se zamyslel nad tím, že jsi vytvořil logickou funkci. Kde vyplívá, že po dosazení Artuš, Thaywan, CNC, handmade, problémem odsuzování Artuše je způsob výroby a původ výroby.

              Mě nevadí, že kola mám z Thaywanu, že komponenty mám a nemám CNC ruční výrobek. Chci originálná kvalitní výrobek, nějakou přidanou donotu (servis, nadstandartní záruka, lepší vlaststnost atd…) to mi bohužel Artuš nedá, bez ohledu jestli se jedná o nejnižší nebo nejvyšší nabídku. a to nesouvysí s původem a zpusobem výroby.

              0 0
              • Volf  

                Prosím Tě neber to jako nějaký navážení, ale co ti dá tu přidanou hodnotu a co to vlastně je. Mně přidanou hodnotu k mýmu artíkovi dává můj prodejce, protože se o mě stará a klidně otevře i v neděli když mám problém. A tato přidaná hodnota je pro mě důležitá a je to pro mě přidaná hodnota.

                0 0
                • Tomcat  

                  Přidaná hodnota?

                  • originální výrobek s originálními vlastnostmi
                  • není to kopie
                  • zázemí (výzkum vývoj)
                  • záruka

                  Né vše může suplovat prodejce, mimo na některé věci přece prodejce nemůže mít vliv i kdy by sebevíc chtěl.

                  0 0
                  • Volf  

                    Víš já jen nerozumím u kola originálním vlastnostem, protože je nepoznám a plagiátorství bych si už vůbec netroufnul hodnotit, protože je všude a i ty i já sice nevědomky, ale tak kopírujeme no a záruku nedává výrobce, ale je nucen zákonem k poskytnutí záruky a lze jen hádat proč to musí řešit zákon???? No a vývoj i myslím, že spousta výrobců nejak kooperuje protože by ho samy nezaplatili. A jsme zase na začátku.

                    0 0
                    • Tomcat  

                      Zákonou záruku nám musí dát prodejce, ale pokud výrobce mi dá na kolo doživotní záruku na prvního majitele i na závodní použití, je ten výrobek s přidanou hodnotou.

                      Jsou některé firmy které holt svůj vývoj mají jiné ne a jen objednávají v tvz produkčním katalogu. tam není zádná originalita

                      Ano výrobci kooperují ale v ramci tvz koncernu, nikoliv jen tak , prostě ikdyž vystupují samostatně samostatné nejsou. Gary+Trek+Lemon­d+Klein , SRAM(truvativ, RS, SRAM ,Avid) atd…

                      Ale zatím jsou samostatné firmy které mají vývoj, kusovou ruřní výrobu a rozhodně dělají kvalitní originální výrobky s přidanou hodnotou , nebo si je nechávají dělat i na Thayvanu a stejnak to je kvalitní se samostatným vývoje. Tedy s přidanou hodnotou.

                      0 0
        • Pá-dlista1  

          To ze se nekde zdurazni technologie vyroby CNC ma byt spis nadhodnota oproti levnejsim druhum vyroby/konstrukce… co ja vim treba kusu ohnutyho plechu. A taky specificky vzhled jaky CNC vyrobky maji. Stejne tak jako napr. hydroforming nebo carbon.

          0 0
          • easyrider  

            Nikdo už ale neřekne, že CNC je dražší tehcnologie než třeba kování. A navíc součást vyrobená kováním je mnohem pevnější. Problém je, že kování se od určitého počtu kusů nevyplácí…

            0 0
    • Jarda  

      Ja tam ty Campa kliky nevidim. Kde jsou?

      0 0
    • jjirka  

      Kde je vařenej můj Kellys a jak se jmenuje ten svářeč a nevíte kde bydlí :-)))

      0 0
      • orca  

        pošleš mu děkovnej dopis ??? s kyticí pro jeho ženu a bomboniérou pro děti ???

        0 0
    • orca  

      tohle tady řešit je bezpředmětné !!!

      Důležitá je kvalita a reklamovatelnost , ale původ je mi šuma fuk . A rozhodně si nedělám iluze o kdo ví čem , o čem se tady bavíme je velmi čato spotřební materiál „turistické“ třídy… A myslet si že je původ taiwan že je to nekvalitní to může tvrdit pouhý neznalec. Nakonec podívejte se kdo všechno pracuje ve fabrikách renomovaných značek v ČR ?? A to samé je pokud se to vyrábí třeba v německu … tam těch turků atd je taky hafo…

      0 0
      • easyrider  

        Já si taky myslim, že to co se tady (BF) řeší, je z 90% mrhání energií zúčastněných diskutujcích. Kdyby tak všichni tuhle energii využili na ježdění, či na diskusi o ježdění… takhle mi to přijde trochu samoúčelné…

        0 0
        • panacea1  

          jo už toho nechám, každej máme jinej pohled a názor na věc. Nějak jsem se nechal unést. Každý co jeho jest. Stejně bychom se neshodli a tohle nemá cenu. Go riding…

          0 0
          • orca  

            škoda že nemáš kolo v profilu ale asi víš proč…

            0 0
            • panacea1  

              nemám, protože nemá digi foťák a ani si ho kupovat nebudu, nejsem zastáncem týhle technologie. Za další, nemám v okolí kámoše, co má digi foťák, maximálně maj všichni telefon :-(. Jinak pokud Tě to zajímá, mám GT STS-1, který dělal člověk i robot – zadní stavba je AL vařená. Proč bych se tady měl chlubit kolem, to teda nechápu…

              0 0
        • jjirka  

          A to jsem přesně chtěl vyjádřit příspěvkem kde je vařenej … prostě to jsou kecy ........

          0 0
        • mato tope  

          Já si myslím,že když si vzájemně nezaujatě rozšíříme obzory nebude to na škodu,ridovat asi umíme všichni nicméně jsem chtěl říct-global riding je dobrej riding a každému co jeho jest.Poznání podstaty vzniku výrobku není nikdy na škodu,protože ti umožní požadovat od daného výrobku adekvátní výkony.

          0 0
    • kudlanka32  

      Nahodou sem rad ze moje kolo varil clovek a ne nejaky zasrany stroj, navic to nejspis varil i clovek co na kole jezdi a to neni malo. Stejne jako radsi budu poslouchat Xaviany, ktery podepsal a privezl sam majitel a jako bonus nejenze dobre hrajou ale i dobre vypadaj. Sice tu nekdo neco vyrabel pro jadernej prumysl ale mam pocit ze reaktorovou nadobu varili stejne lidi.....

      0 0
      • MlokCZ  

        Ale ty Xaviany nejsou dobré srovnání. Protože to jsou prostě skvělé repro a cena odpovídá kvalitě a nejsou k mání žádné velkosériové repro vyráběné na lince, které jsou stejné a o hodně levnější nebo stejně drahé a o hodně lepší.

        0 0
    • jonys  

      Tak jsem to celý přelouskal a svůj názor na diskusi vedenou do detailů strojírenské výroby,ale v podstatě řešící dilema velkovýroba X „handmade“(i ty ruce používají stroje) bych se vyjádřil pivní paralelou:jak se vám líbí postupné sbližování chutí jednotlivých piv dané globalizací pivovarnictví?Co říkáte na výrazy „chmelový extrakt“, „upravený chmel“(rozuměj asi made in china)…Pokud budete jásat,až to Plzeň a spol. přesune celý na Taiwan,kde to bude řízený skvělýma robotama se senzory,bude jedna hypervarna a ve finále se budou jen lepit jiný etikety,tak pak jo…

      0 0
      • mr.antik  

        Plzeň možná, ale Svijany ne :-)

        0 0
      • kudlanka32  

        Proto mi nechutna plzen ale Chodovar…posledni zapadocesky pivovar neskoupeny plzni…nevim proc ale po plzni je mi akorat tezko. Asi je k ty peceny kachne. :) Chmelovej extrakt se dava uz do kazdyho piva, plus tretina chmele aby to melo aspon nejakou chut. (jen doufam ze tam davaj aspon tu 1/3 :)) Az vynalezou umelej chmel tak zrusi pestovani chmelu do cista, proc zivit ty lidi ze jo. Pak se vymysli umely obili, a nakonec zacnou resit esli tam maji davat to zluty barvivo kvuli tradicni barve nebo ne. Nakonec se zakaze alkohol a bude tu synteticka pivni sodovka:))) ha ha

        0 0
        • wroum  

          synteticka pivni sodovka uz existuje – napriklad Clausthaller, Bi­rel…

          0 0
      • orca  

        Ač Plzeňák cca 14 let – místní pivo mi k srdci nepřirostlo , při exkursi když jsem viděl v jaké sterilním prostředí se to vaří se ani nedivím že ta chuť je někde jinde. Pro labužníky asi dobrá zpráva že jen taky rychle to někam nepřevezou páč je tam tak málo zaměstnanců že o levnou pracovní sílu nejde a navíc tam v říjnu dokončili další varnu cca 2 miliardy.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.