Nevyhody citlivej linearnej vidlice

127 nepřečtených
  • jonti

    Na prvy pohlad nie je co riesit – je konfortnejsia a lepsie vyuziva zdvih.

    Zial nie je to tak.

    Po prechode z Reba07, netunenej, na Marzocchi XC500.

    Problem je v tazkych technickych pasazach(napr. lavky) a velmi prudkych zjazdoch, kde vidlica pri dopade alebo zalomeni povrchu lahko spadne do zdvihu a uplne rozhodi geometriu bicykla, co sa vacsinou konci padom. Premyslam, ci je toto bezna vlastnost, alebo proste pre mna tato vidlica az tak dobra nie je.

    Anketa: Aky je idealny priebeh 100mm vidlice na zavodny HT, aka vidla

    15x
    79%
    0 0
    • McBlacky  

      já osobně bych na závody viděl nejlepšího foxe. Manitou jsou podobné marcoki. RS je víc progresivní než fox, obě ale nedosáhnou při závodním nastavení plného zdvihu. Zase je „nezatlučeš“ při sekvenci podmětů v prudkém sjezdu a když do něčeho opravdu nalítneš tak to utlumí spíše okolo 2/3 zdvihu, oproti marcoki a manitou který to utlumí na dorazu. Dost záleží na rychlosti v pomalé to zapíchneš snáz než v kudle – tam ale zase opatrně s poletem přes kokpit :)

       
      0 0
    • Jenda  

      jestli tohle resis na pevnaku se 100 mm vidli tak je nekde neco opravdu spatne a nejsem si uplne jistej jestli jenom ve vidlici.

      0 0
      • jonti  

        Ono ked zoberies, ze na zjazdakoch mas vidlu casto dost tvrdu, ze na rovine toho tak vela nezoberie, ale ked si v prukkom zjazde tak mas na nej viac hmotnosti a berie.

        Mozno je problem, ze na HT so 100mm jazdim teren kam nepatri.

        0 0
        • goofy  

          Na to si prisel kde? Na sjezdaku naopak vetsina lidi vyzaduje zehlicku, ktera pobere pokud mozne cimnejvic razu.. To slysim prvne, zeby lide chteli na sjezdaka tvrdou vidli :-D

          0 0
          • mr.antik  

            no a tu už jsme u těch low speed a high speed kompresí a expanzí…

            0 0
            • goofy  

              Tak, ale nerikal bych, ze lide vyzaduji tvrdou vidli, ale vidli s kultivovanym chodem ;-)

              0 0
            • McBlacky  

              nj jenže u 80–100 zdvihu to lze těžko vymyslet, ikdyž od věci by to nebylo vůbec, zvlášť odladění low speed komprese na prudký brždění před zatáčkou XC okruhů.

              0 0
              • MlokCZ  

                Low speed komprese vůbec nic neřeší. I na to, aby to snížilo zanoření vidlice o pár milimetrů při ostrém brždění je třeba přitlumit hodně a tím jde citlivost zcela do háje. Tedy zisk téměř žádný a ztráta velká. Vidlice buď pod brzdou do zdvihu půjde nebo nebude pořádně fungovat.

                0 0
    • mr.antik  

      taky nemám rad tyhle žvejkačky, asi to chce pak nějaký to tlumení komprese a  nebo víc nafoukat

      0 0
      • mdk  

        mam ten isty problem so svojou vidlicou macochou AM1 sl2 160mm…tak ci tak pojde do sveta len teraz…vyriesi problem van36 alebo uz kupit z rc2?

        0 0
    • Vilém  

      Myslis, ze je to rozhozenim geometrie? Spis to bude jezdcem, ktery neni zvykly na takovouto fungujici vidlici.

      0 0
      • McBlacky  

        myslím, že jezdcem to nebude. Jontiho znám a je to zkušený závodník a rukou mu prošlo už docela dost vidlic.

        Pokud tedy napíše. že ho zajímá závodní HT, tak ho zajímá nastavení kola na kterém se jezdí v první desetině pole maximálně. Požadavky na takové kolo jsou překvapivě rozdílné od nastavení na běžné i ostřejší ježdění.

        0 0
        • Vilém  

          Tak to OK. Podle popisu mi to spis preslo jako prekvapeni z jineho chodu vidlice, nez na jaky byl doposud zvyknuty.

          0 0
    • KRAJIC  

      Nemáš náhodou nastavený odskok vidlice moc do pomala – potom ti pomalu vrací do pracovní výšky. Já mám MARZOCCHI AM3 2006 – foukám spíš méně, odskok úplně na rychlo – chodí pěkně a doraz jen při špatně odtlumených skocích na cca 5–6m dlouhém sestupáku.

      0 0
      • mdk  

        hm..odskokom to nebude (i ked skusim to testnut a uplne vypnut)…mam ho tak akurat ani uplne rychly ale zase ani uplne pomaly..taka ta zlata stredna cesta…co som to tak porovnal z fox vanilla r tak pri nej sa mi to nestalo ani raz a to tu vidlicu som mal nastavenu velmi mekku (oskusane na tom istom tech. useku)

        0 0
    • Itchy  

      No a co ti brani nalejt do ty vidlice vic oleje? :-) Vsak te nikdo nenuti abys to vozil v tovarnim nastaveni ;-)

      0 0
      • Smazaný účet  

        S pridavanim oleje bych byl opatrny, muze to nadelat celekm paseku.

        0 0
        • Itchy  

          No myslel jsem samozrejme pridat olej v rozumny mire, ne aby tam udelal hydrolock ;-D

          0 0
    • Tidli  

      Skusil by som polaborovat s hladinou oleja, trosku dolej ak chodi moc na doraz, ale nie az tak, aby si zkratil chod vidlice. Ake patrony ma vidla? ak su to ssv/ssvf tak by som ju hned predal, na tom sa neda jazdit.

      Mam z1 sport a ta vidlica je nemozna, teda hlavne to predpotopne ssv tlmenie expanzie. Ked dam odskok na rozumnu rychlost alebo trochu pomalsiu, strasne je citit moment, kym sa patrona zavrie a zacne tlmit. niekedy je to v terene az tak citit, ze mi dava riadne supy do ruk (netlmena expanzia→ uzavretie ventilu→ tlmena expanzia).

      0 0
      • McBlacky  

        jezdil jsem 2 roky MX comp coil 105 se ssv a když se to dobře nastaví tak to je super průběh – tedy na nezávodní vidli. Velká citlivost a dobře zatlumený konec. Nevýhoda je houpání při silovém šlapání a ve stoje.

        0 0
    • Smazaný účet  

      vono je to tezky, linearita vzduchoveho pruzeni se nastavuje velikosti vzduchove komory, to se dela jednoduse pridanim/ubranim oleje…, asi je jasny ze tovarni nastaveni vyhovuje malokomu, pan prumerny je virtualni osoba :-) nehlede nato ze to taliani flakaj a lejou to tam hala-bala…, proste musish chvili laborovat a najit spravne nastaveni, nekam si to pak napis ;-) abys pri pristi vymene oleje uz vedel :-) neni to tak hrozny jak to vypada, resim to takhle ( vodbornici/mecha­nici atp prominou ;-)))

      naleju ho tam vic…, skusim.., votocim bike na zada a ventilkem upustim olej ;-)) skusim… atd..

      nevim jestli je to prasarna ale rozmontovaaavat to furt… je pakarna :-) a teda asi to u fsech nepujde maj ruzny patrooony tedka, vopruz stema udelatkama, pak se nevyhnesh rozebirani…

      jo a metoda puleni intervalu je dobra ! :-)

       
      0 0
      • jonti  

        Diki za radu, s tou hladinou oleja sa musim pohrat a uvidim.

        0 0
      • scret  

        tenhle zpusob sel udelat u otevreny lazne.. ale ted v casech uzavren.patron asi ne… nebos to zkousel uz i na ty 500ce? nevim presne jak to maj taliani udelany…

        0 0
    • yetti  

      XC500 jsem chvili jezdil a pri zdvihu, ktery ma mi ta linearita prisla OK. S chovanim vidle i moznostmi nastaveni jsem byl velmi spokojen. Vadila mi akorat brutalni vaha. Ted mam skoro o kilo lehci Fatty Ultra DLRktera ma take linearni chod, ale zjistil jsem, ze pri zdvihu 80mm je linearita vidle uplne na h… Dokonce jsem tu vidli mel pred rokem u Milana, aby ji zkusil trochu zprogresivnit, ale bohuzel se mu to nepodarilo. Fatty je uzasne tuha vidle s pomerne citlivym chodem, ale pri tom zdvihu prakticky nelze najit takove nastaveni, aby vidle rozume zehlila a pritom nesla na kazdem korenu na doraz. Takze ji nadale vozim spis jako drzak predniho kola :-)

      0 0
      • jonti  

        Je to zavazie, mam Rebu a XC500 a kedze nevidim moznost tu xc500 rozumne predat, tak ju vozim a budem ju vozit asi celu zimu a potom este dokym sa nerozpadne.

        0 0
        • yetti  

          Jestli ji budes vozit dokud se nerozpadne, tak to si asi pockas, protoze vzhledem k vaze materialem asi nesetrili :-)

          0 0
        • jIrI___  

          Nemáš náhodou srovnání chodu té XC500 vůči Reconu?

          0 0
    • Snowball  

      jonti, tebe som mimoriadne povdacny za ten opis tazkosti s tou vidlicou… je to presne ako som predpokladal a aj tu niekde upozornoval.

      Toto by som povinne dal citat kazdemu, kto uvazuje o tzv. uprave v TT u MS… aby vedel, co ho caka.

      0 0
      • fousek  

        Myslim ze to neni zadnej problem, akorat nechce na kole sedet jak pecka. Vim o cem mluvim mam 180mm funkcniho zdvihu. Naopak me velky vyuziti zdvihu uz parkrat zachranilo, sice zajede skoro nadoraz, ale nezasekne se o prekazku a jede dal. Kdyby se ji nechtelo do zdvihu tak se proste zasekne a nazdar.

        0 0
      • Mr.Duck  

        Tak co se týče těch úprav, to si myslim nehraje moc roli. Jestli se nemýlim, u TT ti sníží odtrh atp., ale na progresivitu vidlice, nebo možná jo, ale řek bych že s tim se zas nijak extra hejbat nedá, a když řekneš že bys rači progresivnější, tak jí určitě nebude dělat lineárnější ne? Jestli to je vůbec reálný, možná melu mimo mísu.

        Každopádně, menší vnitřní odpory vidlice neovlivněj to že když s tim lupneš na velkym dropu, že to pude na doraz. Progresvita to pochopitelně ovlivní, ale žiju v domění že v tom ty úpravy nespočívaj. Kdyžtak mě opravte :-) Na epicona mám zálusk, a konec konců kdyby šel udělat progresivnější, uvítal bych to, kdyby byl zpravidla upravenej víc lineární, zvážil bych možná nějakou alternativu.

        Co sem chtěl říct, že progresivní automaticky neznamená necitlivá. Samozřejmě v případě že nemluvim o žehlení cesty co má nerovnosti velký jak 80% zdvihu.

        Ale to je pouze moje teorie, extra moc zkušeností s vidlicema nemám :-(

        0 0
        • JakeF  

          U lineární citlivý vidlice jde o to, že jí sérií lehčích podnětů zatlučeš do dorazu, progresivní se nenechá.

          Pokud vim, tak Milan s tou progresivností/li­nearitou taky manipuluje.

          A že by progresivní → necitlivá, to snad netvrdí nikdo.

          0 0
          • Mr.Duck  

            // A že by progresivní → necitlivá, to snad netvrdí nikdo.//

            No možná sem to jenom zle pochopil, nějak sem to prostě vycejtil ze Snowballovy reakce na pův. příspěvek. Možná je to jenom únavou z víkendu :-)

            Na to manipulování s progresivitou se poptám u zdroje až budou lověny na vidlici, jak to přesně je.

            0 0
          • goofy  

            Tohle neni vubec pravda.. Tohle je blbe tlumeni expanze nebo blbe nastavene, ale pruzina samotna na to nemuze mit vliv..

            0 0
      • Lišák  

        Opět si pleteš citlivost s progresivitou.

        Jak se tady už dost psalo, tak např. neu-turnová Reba air je citlivá dost, dá se ještě zcitlivět, ale bez úpravy progresivity budeš využívat polovinu zdvihu a na doraz ji asi nedostaneš.

        0 0
        • Snowball  

          Nepletiem. Mas dojem, ze niekde cv predoslom prispevku som pouzil slovo citlivost alebo progresivita?

          Co som si vsimol, zmyslom tych tzv. uprav zvycajne byva aby vidlica tzv. chodila, cize vyuzivala cely zdvih. Co je samozrejme hlupost. Ci sa to dosahuje tak alebo onak je mne osobne jedno, vysledok je rovnaky a tragicky.

          0 0
          • goofy  

            Co to sakra meles?! Vyuzivani celeho zdvihu vidlice je jasny minus?!

            0 0
            • MlokCZ  

              To je přeci jasné. Není nic lepšího, než mít vidlici s 80mm chodícího zdvihu, která je vysoká a těžká jako vidlice se 140mm zdvihu.

              0 0
            • Snowball  

              Samozrejme, presne tak. Najdi si temu kde sa ludia vyjadruju, ako casto im vidlica dojde na doraz. Niektorym aj niekolkokrat za vyjizdku (!) a povazuju to za normalny stav (!!), ani sa nad tym nepozastavia.

              Spravne nastavena vidlica by ti nemala dojst na doraz NIKDY. Pri beznej jazde je optimum ked ti vidlica chodi povedzme do 80% nominalneho zdvihu, zvysok je rezerva ked vletis nechtiac do jamy, prave vtedy ma totiz odpruzenie svoju hviedznu chvilku, ked ma sancu ta zachranit od problemov a dojst aj niekam nad tych 80%, ale stale nie po doraz.

              Nedavno v ktorejsi teme bola vidlica fox aj s grafom z Biku, ta ma presne podla tohto principu vyladenu charakteristiku, do 1/2 ide linearne a potom pritvrdi. Cize robi presne to co ma, a Milanek jej presne toto vycita, pretoze nechape, preco nema vidlica chodit za beznych podmienok 100% zdvihu. Ale jemu to ani nejdem vysvetlovat, jednak ako sa vravi, stareho psa novym kuskom nenaucis, jednak on si pri tom svojom jazdeni (ak nejake teda vobec je… o com sa da uspesne pochybovat:D) v ziadnom pripade nema sancu ublizit.

              0 0
              • fousek  

                Koukni na zavody v DH jak jim ty vidlice setrej zdvih, cca 20mm pod korunkou to maj porad a na velkejch prasecinach to jde na doraz a myslim ze mechanici z DH tymu vedej jak nastavit vidli. Nevim proc by si vidle nemohla sahnout na doraz, kdyz se vyskytne nepredpokladana situace. Pokud by mela chodit jen do 80% zdvihu tak by mohla bejt o tech 20% nizsi.

                0 0
                • Snowball  

                  Jednak sem pleties DH, co je trochu mimo, no ale tak dobre. Ked vidis DH stroj na DH trati, najlepsie v pretekoch, tak samozrejme ze mu to chodi skoro nadoraz, pretoze po tej trati ide ten chlap v tej chvili nadoraz. A ked mu to v tej chvili chodi 20 mm od konca, tak je to v jeho pripade optimalne vyladene, pretoze ma zrovna tych 20 mm rezervu, cize presne ako som pisal, akurat ze DH material sa asi da tak vyladit, aby to pole „rezerva“ bolo poslednych 20 mm, co pri ich zdvihoch nebude 20%, ale princip zostava ten samy.

                  0 0
                  • fousek  

                    No akoradze oni obcas jdou i na doraz a nejak extremne je to netrapi, proste ta vidle vyuziva celej svuj zvih. A urcite nemaj udelanou progresivitu od pulky zdvihu, to by jim to chodilo cca do nakejch 140mm a to bych rek, ze by na to stacila o 1kg lehci vidle.

                    0 0
              • jIrI___  

                Na mé vidlici je chození do 80% zdvihu, při klasické vyjížďce rozbitým terénem plným volných kamenů, maximum. A když vletím do jámy, tak stále zbude nevyužitých 15%. To se mi nelíbí a právě proto bych chtěl lineární vidlici plně využívající svůj chod

                0 0
              • Vegan  

                Sorry, ale placas Blbosti. V situaci jako pises by se XC vidlice mela chovat tak, ze chodi na 90% zdvihu v pohode vetsinou poslednich 10mm, ale mnohde i mene byva zdvih kdy prudce roste progresivita aby odmekcila nejaky pruser ktery je na hranici ci za hranici schopnosti vidlice. V takovychto pripadehc muzes jit klidne na doraz. Doraz by diky teto progresivite mel byt zmekcen takze by nemel byt znatelny nijak jinak nez tak ze to vidlice nevyzehli rozhodne by to nemelo kopnout do ruk. To jak casto jde dany jedinec s danou vidlici na doraz pak neni zpusobeno vidlici ale jeho technickyma schopnostma a tim co jezdi, kdyz nekdo jede DH trat na AM kole klidne dostane vidlici za sjezd 10× na doraz a neni to naskodu. Jsou vidlice/tlumice ktere maji nastavytelnou onu uroven koncove progrese, aby si doraz mohl nastavyt na uroven jez pozadujes pro dany teren. To ze hodne lidi ma problem se zatlucenim vidlice na po sobe jdoudich prekazkach je problem nastaveni rebountu ktery nema byt nastaven zhruba na polovinu jak tu nekdo psal, ale tak jak nejrychleji to jde aby pri propruzeni nezatizene vydlice se predni kolo neodlepilo od zeme… tzn aby neostrelovalo vlivem prilys rychleho odskoku.

                0 0
                • Snowball  

                  Ked si v stave napisat celkom vazne toto: *V takovychto pripadehc muzes jit klidne na doraz. Doraz by diky teto progresivite mel byt zmekcen takze by nemel byt znatelny nijak jinak nez tak ze to vidlice nevyzehli rozhodne by to nemelo kopnout do ruk. To jak casto jde dany jedinec s danou vidlici na doraz pak neni zpusobeno vidlici ale jeho technickyma schopnostma a tim co jezdi,

                  a pozor prosim, nasleduje perla!

                  kdyz nekdo jede DH trat na AM kole klidne dostane vidlici za sjezd 10× na doraz a neni to naskodu.

                  tak vidim, ze si chlapce trochu mimo :D

                  No, hlavne si moc neubliz…

                  0 0
                  • Vegan  

                    A mimo cim prosimte ? Kdyz na DH trati Skocis 1.5M skok s dopadem do rockgarden … nechces mi namluvit, ze vidlice ktera by mela fungovat jak ty pises toto naproti vidlici jak ji mam ja nastavenou by se zdvihem rekneme trebas 140mm mela zpracovat ?

                    0 0
                    • JSt  

                      znovu a lepe, prosim :-)

                      0 0
                    • jecnak  

                      Ac teda se Snowball nesouhlasim, tak si myslim, ze v tom tvem priklade si jezdec/mechanik nevhodne nastavil k parametrum trate. Pripadne to jezdec poslal moc napredek. No hezky teoretizovani ;-)

                      0 0
                      • Vegan  

                        Ok zkusim to popsat jinak: Pri dopadu s Dropu (lavky) vyskove 1m do dopadu jde vydlice 140mm rekneme 20mm pred konec zdvihu normalne by se v tuto chvili zacala vracet. Pokud, ale dopadnes do rockgarden kde mas trebas 50mm schody mezi sutry jak navrch tak dolu a ty dopadnes zrovna pred schod navrch. Tak bud vilice pujde na dno, ale vyuzije 20mm k tomu aby tu prekazku odprostila od hrany zbytek poberou ruce a nebo u opravdu hodne progresivni vidlice jakym Foxy Floaty v orginale byvaji uz pujde i pri takovemto narazu jen dalsich 5mm cims zdaleka hranu nepojmou jezdce to rozhodi a zbytecne spomali neli rovnou shodi pred dalsimy rychle za sebou jdoucimi mensimi prekazkami jez na rockgarden budou a to trebas i vysi nez 50mm. Rikas si todle snad nikde neni a nebo by to nikdo nejel… Je to celkem normalni skoceni s kamene do svahu na kterem jsou pricne koreny. Zrovna ted v nedeli jsem neco takoveho zkakal na Bradlu a dopadl tesne pred cca 6cm koren a verim, ze nebyt toho, ze to vydlice jaks taks utlumila byl bych na vyletu pres riditka. Konec koncu kdyby mel nekdo 100% odlazenou techniku jizdy nebyliby zdaleka potreba takove zdvihy jake se dnes vozi.

                        0 0
                        • Snowball  

                          jedno o com absolutne nepochybujem je, ze si to urcite aj viackrat poriadne zkakal… :D

                          0 0
                          • Vegan  

                            jj mas pravdu zpravne jsem to skocil az na po 4te. A nestydim se za to a myslim, ze ani nemam za co uceny z nebe nespadl ( krom tebe ). Kazdopadne me durolux pri druhem pokusu diky tomu, ze byl schopny jit na dno, zachranil od vyletu pres riditka.

                            0 0
                          • JSt  

                            :-DD

                            0 0
                • Jenda  

                  resp. je to problem spis absence high speed expanze u vetsiny vidlic:-(

                  0 0
              • goofy  

                To co meles je, jak bych to rekl slusne, kravina.. Kdyz chodis behem vyjizdky bezne 80% zdvihu, je to proto, protoze svym stylem jizdy a pojetim nejsi schopen vic z vidle vytahnout, a kdyz pak nekde v rychlosti vletis do jamy, tak ta vidle to stejne nesezere, pac uz je prakticky na maximu co s ni jsi schopen vytahnout, a stejne to pak utlumis rukama, nebo pres ty riditka poletis.. Tak to je, a nebude to jine.. Ja osobne mam vidli pomerne hodne progresivni, ale stejne vyuzivam vetsinu zdvihu, a ten posledni centimetr (ani ne) mam na prasarny, kdyz debilne skocim skok a ten zdvih navic je stejne jenom takova rezervicka, a vetsina prace je pak na rukach a tezisti.. To zeby si nekdo na xc nebo am nechaval 20% zdvihu (u tebou haneneho Epiconu je to skoro 30mm!) je pekna blbost.. Jinak progresivita se da u vzduchovek pomerne pekne zvednout..

                0 0
                • Snowball  

                  no jo, humorista. 1) Ja nic proti epikonu nemam, mne sa len nepozdava ta jeho pochybna tzv. uprava ;)

                  1. 30 mm rezerva sa ti zda privela na dieru povedzme 250 mm? :D

                  Hovorim, komik.

                  0 0
                  • goofy  

                    Komik jsi ty.. Nebo spis debil..

                    Na diru 250mm ti nepomuze ani svecena voda. Zkus si nejdriv par vidli projet a vyzkouset, pak bychom se mozna mohli o necem bavit.

                    0 0
                    • Snowball  

                      ved ja som to tusil, ze jazdis maximalne po pesine kolem rybniku za mestem.

                      0 0
                      • goofy  

                        Jj.. Vsichni kolem ti to tady potvrdi..

                        0 0
                        • Snowball  

                          myslim ze je to dost jasne, kedze 25 cm dieru povazujes za smrtelnu :D

                          0 0
                          • goofy  

                            Porad nechapu co si predstavujes pod pojmem 25cm dira.. Na vysku, na delku? Jake bude mit rozmery? Schova se tam cele predni kolo, neschova.. Jinak 25cm dira se praskakuje..

                            0 0
                  • McBlacky  

                    jenom taková malá poznámka.

                    projdi si grafy vidlic a uvidíš, že v poslední 1/4 narůstá progresivita vzduchovek tak, že pokud nastavíš PSI v pozitivce řekněme ±10% od tvého optima /což by měl zvládnout i poměrně velký amatér/ tak na chodu posledních 10% vidle se to projeví minimálně. Narozdíl o výrazného projevu v dolních řekněme 20–30% chodu.

                    podle mě by vidle měla využívat v jízdním režimu 90% zdvihu a jen 10% mít jako rezervu, ale zatlumenou tak, že to, že jsi dal doraz poznáš ne z rány do rukou, ale podle pohledu na vnitřní nohy /gumičku; kroužek prachu…/. Osobně mi přijde, že tohle umí líp pružinovky.

                    Dříve to tak nebylo – ukázkový příklad Scareby a Blacky AIR s TPC tlumením, který byly tak lineární, že tlak v pozitivce určoval ve velké míře i hodnotu dorazu

                    0 0
                    • Snowball  

                      Taka drobnost: ty to po vyjizdce pravidelne nejak kontrolujes, pokial ti chodila vidlica, kde je ten pruzok?

                      0 0
                      • McBlacky  

                        po nějakým hrubším sjezdu na to sem tam kouknu – poznám to dobře podle prachu, bordelu co se nachytá na kluzáky – když teda nemáš speciální pásku/gumičku jako se dává na tlumiče,

                        stejně čekám než dorazí ostatní :)

                        0 0
                        • milan1  

                          Nepřipadáš si, že odpovídáš na dotazy, které může klást snad jen někdo, kdo na biku v terénu ještě nikdy nejel?

                          0 0
                          • Snowball  

                            no milane, tak se pochlub, kolik ze jsi najezdil rekneme tuto sezonu? Nebo za posledni mesic?

                            Nepochybuju totiz, ze kdybych i najezdil v terenu nebo po silnici uplnej prd, tak furt to bude 10× vic nez ty.

                            Mas tedko maximalni prilezitost nam to vsem vyjasnit jak to s tim tvym jezdenim a navazujicima zkusenostma z realniho provozu MTB je, tak si to nezkaz :D

                            0 0
                        • Snowball  

                          No a tam je chyba. Zaklad pre pokojny spanok ladica odpruzenia je nepozerat kde je ten prachovy pruzok! :D

                          0 0
                          • milan1  

                            Jsi v debatě o citlivosti odpružení kde si hraješ na odborníka, který všemu rozumí lépe.

                            Potom k využívání zdvihu položíš otázku, ze které je jasné, že z praxe nemůžeš o využívání zdvihu nic vědět, protože ani nevíš, jak to po vyjížďce zjistíš.

                            0 0
                            • Snowball  

                              milane, ty si absolutne tragicky pripad, co nezna for. Myslel si to vazne? OMG

                              0 0
                          • McBlacky  

                            nad tebou M1 to docela vystihnul, takže jen malá poznámka na závěr:

                            základem mého spánku je vědomí, že můj bike podává maximální výkon vzhledem k jízdnímu stylu majitele. Abych toho dosáhnul, je občas potřeba ten kroužek „pozerat“.

                            0 0
                          • heretik  

                            Jo, to dává smysl. A základem poklidného spánku profesionálního řidiče je nesedat vůbec za volant.

                            0 0
        • Vegan  

          nevim jak 26" Reba, ale 29" neupravena jde na dno dostat vpohode pri sagu cca 20%. Citlivost je take celkem dobra. Problem je jakym zpusobem je na Rebe udelany prechod s normalniho chodu do toho progresivniho. Proste do cca 65% zdvihu jde celkem lehce a v tomto zdvihu reaguje na podnety celkem dobre. Od teto hranice to jde, ale hodne ztuha. Proste v jednom miste se to chovalo relativne skokovite a to me osobne trebas hodne vadilo. Citlivost dle mereni byla v neupravenem stavu 8kg pri stejnych tlacich modelovy rok 2008.

          0 0
      • jonti  

        Ja by som povedal,ze na tom co robi Milan je:

        1. znizenie pasivnych odporov je jasne pozitivna vec, tam nemoze byt negativum.

        preto aj zvazujem, ze vidlu do TT poslem.

        1. zmena progresivity – podla mna to ma zmysel, ak clovek vie co chce. Pre

        mna na neuturnovej rebe by to velky zmysel nemalo, vyhovuje ako je.

        1. znizenie kompresnehu utlmu(low a high speed) – neviem ci aj toto Milan

        robi a ako u akych vidlic, ale je to rovnako ako bod dva- napriklad pre Mloka je to jasne vec, pre mna je skor minus.

        Kazdopadne sa treba nad tou upravou zamysliet a necakat nic nerealne.

        0 0
        • Snowball  

          ad 1 – znizovat pasivny odpor vidlice ma zmysel, pokial niekomu nevyhovuje ako sa sprava ani pri nastaveni najmensej hodnoty utlmu, pretoze pasivny odpor vidlice sposobuje to iste co tlmenie odpruzenia. Ak uvazujeme o vyrobkoch mimo najnekvalitnejsi low-end, nepojde o jazdca s velmi nizkou hmotnostou a bude sa jednat o (co len rekreacno) sportovu jazdu v beznom terene, asi sa zhodneme, ze nejake nenulove tlmenie bude vhodne… cize znizovanie pasivneho odporu je cisty ofajc ako nakupit vidlicu za 1500 a predat za 5000 ;)

          0 0
          • jecnak  

            Je ale potreba rozlisovat pasivni odpor a odpor, ktery klade tlumeni. Pokud snizim pasivni odpor, nejen snizim prubezne kladeny odpor, ktery jak spravne argumentujes, pomaha tlumeni. Ale i snizis bod odtrhu, ktery je tam jaksi navic a je to jeste odpor navic, ktery figuruje jen pri zmene pohybu kluzaku vuci korunce. Kde se tahle velicina bere by se dalo polemizovat, ale obecne je to u modernich vidlic dane nesymetrickym usporadnim nohou, tj. v jedne noze tlumeni v jedne pruzeni, a tak se vidlice jakoby zasekava. Stejne tak razy neprichazi na vidlici primo ze smeru jizdy, ale casto z boku… Obecne snizenim pasivnich odporu respektive spis bodu odtrhu neprichazis o nic. Zmensene tlumeni dozenes nejakym tim kroutitkem na vidlici, hustsim olejem v pripade absence kroutitek.

            Samozrejme jsou lidi, kterym takove pojeti odporuzene vidlice bude vadit. Obecne ale prichazet o komfort funkcni vidlice mi prijde skoda, kdyz vetsinou jde vidlice dneska zavrit a jet se zavrenou, kdyz je to potreba. Doporucuju nejakou takovou vidlici zkusit a nedat jen na reci z doslechu.

            0 0
            • Snowball  

              Este to musim vstrebat, co si napisal, ale dovtedy mi vysvetli pls:

              1. Stejne tak razy neprichazi na vidlici primo ze smeru jizdy, ale casto

              z boku… Predpokladam, ze stale sa bavine o bicykloch, takze uvedomujes si, ze kolo je 1stope vozidlo? Ak ano, no tak neviem skutocne ako mozu narazy prichadzat zboku. Teda ako?

              1. Obecne snizenim pasivnich odporu respektive spis bodu odtrhu neprichazis

              o nic. Zmensene tlumeni dozenes nejakym tim kroutitkem na vidlici, hustsim olejem v pripade absence kroutitek. Vysvetli mi prosim ta logiku tohto, najprv zmensovat (draho) tie vnutorne odpory, a potom si normalne zvysit o to same tlmenie? Trochu ako skriabat sa lavou rukou za pravym uchom, by sa u nas povedalo.

              A k tomu odtrhu: toto IMO vypozorujes len pri skuske, ked budes vidlicou v ruke tlacit na vahu. V reale, ked pojde jazdec beznou rychlostou po beznom terene, cize otrasov bude mozno 5 za sekundu, tlmenie sposobi zrovna to same, co vnutorne odpory ak by mali rovnaku „mieru“, vidlica nebude stihat reagovat na vsetko v plnej miere. To je ale jeho normalny dosledok… skoro by sa dalo povedat ucel :o) Preto tie vidlice ktore su povazovane za idealne citlive na videach TT, su hlavne zbavene akehokolvek tlmiaceho ucinku.

              A co robit v praxi, ked to ma reagovat komfortnejsie: vidlica s vyssim zdvihom bude komfortnejsia (z coho vyplyvaju aj viacere nevyhody), alebo potom mozno lepsie riesenie je spravna volba obutia a tlaku v nom.

              Prosto jazda v terene nie je jazda po asfalte ;)

              0 0
              • Jenda  

                ad 2

                ne neni, spravne nastavene tlumeni klade odpor umerny podnetu – tedy minimalni podnet = minimalni odpor ⇒ pasivni odpor ma konstantni velikost tedy toto nesplnuje a pro male podnety mas prakticky jenom jej.

                To ze nepochopis vyhody hodne citlivy vidlice jenom ukazuje zes ji nikdy nejezdil nebo si se nedostal do terenu kde bys to opravdu ocenil. Pak je samozrejme urcity procento lidi kteri jedi velmi specificky nastaveny jak vidlice tak tlumice – no kdyz jim to vyhovuje?:-)

                0 0
              • Mr.Duck  

                To neni tak že bys snižoval tlumení abys ho jinde zvyšoval. Nejsou to stejný odpory. Tlumení ve vidlici je proto, aby ses na tom nehoupal jak když bys prostě seděl jenom na pružině, a tudíž by tě jedno šlápnutí nebo hrbol rozhoupalo a ty by ses houpal furt. Tlumič tomu zabrání, to je snad pochopitelný.

                Ale tlumič nedělá(neměl by) to, že když dostaneš ráz menší než je hodnota odtrhu, tak že místo utlumení ten ráz dostaneš do řídítěk, což právě způsobujou vnitřní pasivní odpory vidlice, a tudíž sou nežádoucí. A právě proto si asi lidi nechávaj ten odpor snížit, když to de :-)

                0 0
              • jecnak  

                ad 1. Typicky jizda v zatacce po korenech, ve svahu po vrstevnici apod.

                Nejprv bych se vratil k tomu co jsi napsal nakonec a pak se vratim k bodu dva. To, ze ma vidlice nizsi odtrh a pritom jsou zachovane ostatni parametry stejne poznas naprosto jednoduse i pri jizde. Treba korenity sjezd je razem bez ostrejsich razu do rukou, protoze proste neni potreba prekonat x kg otrh, coz prepocteno na silu se rovna razu do tvych rukou pri kazdem najeti na prekazku. Tzn. tebou uvedeny priklad 5 otresu za sekundu je ukazkou, kde to nepobere vidlice zadna, ale tam je to zpusobeno setrvacnosti neodpruzenych hmot. Vidlice s nizsim odtrhem a vhodne naladenym tlumenim, ale aspon zcasti bude kopirovat teren a diky tomu snizenemu odtrhu nepujdou do rukou tak ostre razy.

                ad 2. Nechal jsem si svoji Rebu upravit u Milana v ramci posezonni udrzby. Pozadavek byl lehce snizit progresivitu a snizit pasivni odpory. Vidli jsem dostal v tak nepouzitelnem stavu jak popisujes, ale problem nebyl v tom, ze bych diky citlivosti (snizenym pasivnim odporum) dostal nepouzitelnou vidli, ale v tom, ze zkratka byla nafoukana podle Milanovych zkusenosti a zvyklosti, ktere jsou hodne vzdalene mym pozadavkum na zavodni vidli. Stacilo ovsem srovnat tlaky a je to v pohode. Vidlice se mi rozhodne nezanoruje na kazde prekazce, potazmo pri jizde na brzdach z prudkeho kopce, ale zaroven na kamenite ceste posbira podstatne vic podnetu aniz bych to citil v rukou.

                Osobne jsem take nepritel linearnich vidlic, prave z duvodu neschopnosti hospodarit se zdvihem, coz je u zavodniho HT dost fatalni. Po sezonne ale pujde k Milanovi R7ma, aby byla citlivejsi a progresivnejsi. Myslim, ze nemas uplne jasno v tehle problematice a doporucil bych ti vyzkouset si dlouhodobeji v terenu nekolik zdvihem podobnych vidlic, ktere si nastavis na svoji vahu. Jedna bude citliva a progresivni (Reba ci jeste lepe upravena Reba) a jedna necitliva linearni (R7). Obe budou na nekterych prekazkach pracovat se zdvihem podobne, ale ta citlivejsi bude mnohem pohodlnejsi a lepe ovladatelna.

                Mel bys jasneji odlisovat linearitu * odtrh * tlumeni, coz nedelas.

                0 0
                • ememem  

                  Osobne jsem take nepritel linearnich vidlic, prave z duvodu neschopnosti hospodarit se zdvihem, coz je u zavodniho HT dost fatalni. – len ci som pochopil – inak povedane vadi ti ze sa prepada do zdvihu pri brzdeni a v prudsich zjazdoch?

                  0 0
                  • jecnak  

                    Jo da se to tak rict. U zavodniho HT jsou situace, kdy te linearni vidlice vypece i kdyz spravne pracujes s tezistem a to jsou tam ty moznosti dost omezeny.

                    0 0
                • Snowball  

                  OK, jasne, nemam v tom jasno, nemam skusenosti a tak. Len preco potom to, co napisal jonti v prvom prispevku, som tu popisal par mesiacov predtym? A preco to spravanie Bike kritizuje u durinu, a to co som opisal ako zelany stav, chvali u foxu…

                  0 0
                  • jecnak  

                    Nesleduju zdejsi plkani o vidlicich, takze netusim o cem mluvis. Musel bys mi sem nakopirovat ty prispevky.

                    0 0
                    • Snowball  

                      no to fakt nemam v plane, pretoze to bola jedna z mojich 1000 debat milankom doriadeny epikon :D, prosto pri najlepsej snahe to nemam sancu najst. No ale mozes mi verit :D

                      Jaaaj, a ten durin a fox, to je tu vo vedlajsej teme, v nemcine ako vystrizok z testu z Biku

                      0 0
                    • milan1  

                      Myslím, že odkazuje na téma Durin verzus Fox, téma, které jsem oživil jako ukázku toho, že je zbytečné s ním dikutovat protože stejně nic nepochopí.

                      Tady to je opět jen další skvělá ukázka, jak zase nepochopil.

                      Téma zde je linearita průběh zdvihu a on odkazuje na téma, kde byly předloženy Kubadem grafy obou vidlic.

                      Bohužel on si neokáže ani přečíst z grafu, že ty srovnávané vidlice jsou ve svém průběhu téměř totožné, jak to jasně ukazují ty grafy.

                      Liší se především a výrazuně jenom a jenom na počátku zdvihu.

                      Takže tu máme opět sečteno a podrženo, nechápe ani základy ale chtěl by diskutovat donekonečna.

                      0 0
                      • roud  

                        milane on nic pochopit nechce jen tu prudí prosím zkus ho ignorovat každej rozumnej člověk si o něm udělá obrázek z jeho příspěvků…

                        0 0
                        • milan1  

                          Samozřejmě s tebou souhlasím.

                          Ono je ale dobré občas provětrat na světle jeho skutečné znalosti.

                          Doporučil bych důsledně si s ním ujasnit jeho skutečné jízdní zkušenosti s nelineární a lineární vidlicí, pokud tedy chápe, co se za těmi termíny skrývá. Už tady bývá velká potíž, když nakonec z debaty zjistíš, že on má vše spletené dohromady a neví, jednak názvy a nakonec i smysl o čem se vlastně debatuje.

                          Jeho odbornost žije spíš z toho, co rozpoutá.Například tady Jecnak a Vegan, oba zkušení a znalí se začnou dohadovat. Oba mají pravdu, tak, jak to chápou a po čase není nejmenší problém, pokud si z toho medvídek nevytvoří dojem, že cosi světaborného otevřel a těm „neznalým“ zase objasnil.

                          Témata, kde se baví lidé, kteří mají zájem na řešení zde už v poslední době převládají. Jenom tenhle přívažek jaksi má až příliš prostoru.

                          0 0
                          • Snowball  

                            milanko, uistujem ta, ze medzi pojmami linearny a progresivny dostatocne rozlisujem, a keby som nerozlisoval, asi by som nemal VS lebo by ma maximalne po 1. semestri vyrazili ;)

                            0 0
                            • roud  

                              Jenže to že má někdo VS ještě nedokazuje jeho inteligenci ;O]

                              0 0
                              • mates555  

                                naopak to jen dokazuje skutečnost,že to může udělat každej vůl…:-)

                                0 0
                              • Snowball  

                                coze o to, ale v poslednej dobe sa mi nejak spontanne formuluje hypoteza, ze drahe kolo ju naopak popiera! :DD

                                0 0
                                • roud  

                                  To že jezdíš na plečce je tvůj boj my si rádi budem vychutnávat jízdu na pořádnejch kolech :O)

                                  0 0
                                  • Snowball  

                                    Nedavno som mal pozicany full za asi 4nasobok ceny HT co normalne jazdim, bolo to na xt+xtr, a teda trochu sklamanie… radenie XT funguje tak ze som sa tesil ked som sa vratil na svoje deore (neviem, ci si teda to deore v zivote niekedy mal v ruke, no to je na dlhsiu debatu, ale tu je to 1 klik = 1 prevod, tam som si na to nestihol zvyknut a dost mi robilo problem radit o 1 pastorok, a to aj po silnici!), a maestro tiez ma az tak extra nenadchlo, podobne kotucovky sa mi zdali zbytocne predimenzovane, s veckami kedykolvek zablokujem ktorekolvek koleso ak su spravne nastavene; jedno co bolo ale fajn bola nizka hmotnost stroja. Jedno pravidlo plati 1000%: 4× drahsi stroj nejazdi 4× lepsie!! Nikdy! :o)

                                    0 0
                                    • roud  

                                      To že si jel na špatně seřízeným fullu neznamená že drahý kolo je naprd pujč si pořádně seřízenej stroj a uvidíš markantní rozdíl co v kolech dnes je…

                                      0 0
                                      • Snowball  

                                        tam o to nastavenie az tak neslo… ono to fungovalo celkom slusne aj napriek nemu :o)

                                        0 0
                                      • Hornet  

                                        Skoda mu nieco vysvetlovat, robi to schvalne ze provokuje, a o niektorych veciach nema sajnu.

                                        0 0
                                    • goofy  

                                      podobne kotucovky sa mi zdali zbytocne predimenzovane

                                      ROFL :-DDD

                                      Uz aspon vim, kdo tu jezdi po stromovce a nemusim ztracet cas s debatou..

                                      0 0
                                      • Snowball  

                                        prevysenie cez 2000m na 70 km trati, to asi nebude uplne stromovka.

                                        0 0
                                        • heretik  

                                          Si piš že by se to v některém svahu ve Stromovce namotat dalo.

                                          0 0
                                          • Snowball  

                                            no poviem ti, 70 km po jednom svahu, to by bolo trochu onicom, minimalne by sa mi tocila hlava z toho hore dolu hore dolu:D

                                            0 0
                                • mates555  

                                  co je drahé kolo?? za 50000…za 100000 za 200000…hm..

                                  neřeš furt kola podle ceny…to je na posrání…buď je kolo pěkný a funkční nebo neni,každej to má postavený jinak…tak mu to neber…

                                  0 0
                                  • Snowball  

                                    Presne, na tom sa zhodneme, a to, co ja rozumiem pod funkcnostou sa da poridit urcite pod 50.000, teraz s tymi zlavami dokonca aj vo FS provedeni.

                                    Samozrejme ina vec je, ked kolo niekoho zivi a ked jazdi v prvej patke, ale tych pripadov je na BF minimum ;)

                                    Kumst podla mna je splnit zadanie, postavit funkcne, schopne kolo pre hobbyjazdca povedzme na strednu trat maratonu, a to HT do 20 tKc, alebo ful do 35 tKc.

                                    0 0
                                    • mr.antik  

                                      já si svýho koníčku teda cením víc než na 35 tisíc, ale těch možností v těch levnejch kolech zas tolik neni a upřímě pokud to kolo není vyloženě paskvil, tak můžeš bejt celkem spokojenej vždycky.

                                      Věřim, že vyladit kolo za 100tisíc aby to fungovalo úměrně vraženejm pěnězům je taky celkem fuška, protože těch možností třeba jen u odpružení je mraky. Ono hlavně přesně specifikovat požadavky je docela problém.

                                      0 0
                                      • Snowball  

                                        OK, ja uvazujem primarne o XC, je pravda ze ked zacnu rast naroky na odpruzenie v zmysle AM-EN-FR-DH, tak uz je tazko udrzat tie nizke naklady. Napadlo ma to ked som ti nazrel do profilu a vidim reigna :o)

                                        Prosto mna dojima, ked vidim na jednej strane, ze Author Modus s veckami (asi model 08), alebo Schwinn Moab su HT v rozumnych cenach, ktore dobre jazdia a vazia pod 12 kg, par drobnymi upravami sa z nich da urobit velmi prijemne kolo (a podobnych dalsich je kopa), a na druhej strane nejaky rekreant na nich poda rovnaky alebo velmi podobny vykon ako nejaky strasne spekulujuci ladic co minie 4nasobok a medituje okolo toho bez vplyvu na realny vysledok v terene.

                                        0 0
                                        • milan1  

                                          Čím to, že ze všeho co napíšeš čiší většinou zapšklá závist a jednoznačná neznalost.

                                          Třeba kdybys u svého zaměstnavatele pracoval lépe, nemísto toho abys celý den proflákal planými řečmi zde na fóru, tak bys mohl pořídit také lepší kolo a potom bys poznal další zkušenosti a postoupil zase o krůček dále.

                                          Poznal bys třeba hned tu první a to je základní, že dvojnásobné výdaje neznamenají dvojnásobné výsledky a parametry, takhle to nechodí ale v žádném z technických o­borů.

                                          Třeba bys poznal, že ty pro někoho nepodstatné drobnosti jsou někým druhým patřičně oceňovány ale tohle pochopíš jedině ve chvíli, kdy si začneš sám vybírat dražší a dražší vybavení. Tehdy pro tebe přestane být překvapením i to nejzákladnější a tedy, že cena a dosahované paramatry nerostou lineárně spolu ale je třeba nalézt svá vlastní hodnotící kritéria, kterými si vytvoříš svá vlastní měřítka pro rozhodování.To, co se mnohdy probírá zde jsou vždy jenom podklady pro rozhodování, kterým ostatně vůbec nerozumíš a není se co divit.

                                          Ty sám máš evidentně jedno jediné měřítko, jezdíš cosi na pokraji low endu a kdo má cokoliv výše je u tebe snob a hodí se ho pohanět. Až se to ježdění stane tvým opravdovým koníčkem začneš možná oceňovat i to, co dosud nechápeš.To už ale nebude ten samý namyšlený a přitom nezkušený medvídek.

                                          0 0
                                          • Snowball  

                                            milane, ty mas nenormalny sklon poucovat o niecom, co je samozrejma a vseobecne znama pravda, len ty to nejak asi zamerne prehliadas. Nezvyknu ti to ludia nejak setrne naznacovat? :D

                                            To lepsi kolo by som si mohol poridit, akurat ze som dospel k nazoru, ze ten efekt pre mna nebude taky, aby mi to za to stalo. Ako som spominal, naschval som si vypozical nieco take technicky teraz celkom na urovni, aby som zistil ci to je pre mna prinos alebo nie, a som rad ze som si usetril sklamanie (a asi 2000 Euro:)

                                            O tom dodatocnom vklade a dodatocnom vystupe, to je zakonitost ktora je mi znama asi tak 15 rokov, tak fakt sa namahas zbytocne :o)

                                            Zavist/neznalost – no neviem, skor naopak, ale z teba mam zase ja pocit ze ta prenasleduje nejaka paranoja.

                                            No maj sa, ja sa idem venovat nejakej tej praxi ;)

                                            0 0
                            • milan1  

                              Opravdu VÁŽNĚ nám chceš tvrdit, že individuum, které se zde pohybuje v pásmu silného podprůměru má papír na to, že má VŠ?

                              0 0
                      • Snowball  

                        no mam hlavne dojem, ze ty z toho testu rozumies len tym hviezdickam :D lebo inac tazko chapat co tu plodis.

                        Totiz ked vidim hodnotenie Biku + co pisu o durine vo Vele (viacero clankov), tak to sedi a krasne zapada.

                        A ak ten priebeh ty vidis ako temer totozny, tak to tiez vselico vysvetluje.

                        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.