Névý CROSS za 15000 - 20000+ Kč

32 nepřečtených
  • JohnySkelet

    Ahoj lidi!

    Zvažuji po 10ti letech koupi nového crossového kola a rád bych vás oslovil jako komunitu praktických uživatelů. Chtěl bych předeslat, že dříve, než jsem založil tento thread jsem projel nedávnou historii diskuzí. Narazil jsem na pár podobných témat,

    http://www.bike-forum.cz/…lem-15k.html

    http://www.bike-forum.cz/…8-tisic.html

    ze kterých jsem se dozvěděl pár zajímavých informací o vidlicích a co je to 29“ kolo, ale spíš mi nasadily brouky do hlavy.

    Rád bych vás požádal o pomoc s výběrem. Nejedná se mi však o výběr konkrétního modelu kola. Chtěl bych se dopracovat jakési ucelené představy, které komponenty jsou pro cross podstatné, kterým značkám/modelům se raději vyhnout, které komponenty mají dobré provedení a které raději v téhle cenové kategorii nebrat. Zkrátka jde mi o obecné doporučení modelů součástí kola – něco jako ideální sestava za 20 tisíc.

    Něco o mě:

    Výška 178 cm, váha 72 kg. Jezdím cca 750 km/rok – převážně asfalt (70%), zbytek polní cesty, šotolina, lesem, výjimečně louka/pole. Kratší i delší vyjížďky (max. 80 km/den). Uvažuji o vícedenní turistice – nevím přesně kudy pojedu a co mě potká za terén/počasí. Vozím s sebou občas dost věcí (oblečení, jídlo/pití, nákupy…)

    Mám teď:

    • Author Compact Cross r.v. cca 2000, najeto cca 7000 km

    • Pevný rám (pocitově hodně těžký, nevážil jsem, nejspíš ocel), pevná vidlice

    • Řazení Shimano SiS (gripy ne páčky), kazeta 14/34 Megarange (7koleček), brzdy starší V – 2 lanka ke špalkům

    • Blatníky, nosič zadní, brašny na zadní nosič, brašna na řídítka, přední/zadní světlo, cyklokomp.

    Moje představa:

    • Crossové kolo cca 13kg bez výbavy na dalších 10 let (váha není závazná, čím lehčí, tím líp), nosnost já (72 kg) + výbava a náklad (cca 10–15 kg) + rezerva kdybych přibral (cca 10 kg)

    • Přední odpružení vzduch/olej uzamykání na řídítkách (s největší pravděpodobností SF7-NCX-E RL 700C nebo něco z NRX).

    • Kotoučové brzdy – nejsem pevně rozhodnut, kotouče vnímám spíš jako budoucnost vývoje brzd a tíhnu k nim pocitově. Ty moje špalky po kaluži nebrzdí a šíleně kvílí

    • Kazeta – 9ti kolečko (něco podobného jako teď – 11/32, 11/34)

    • Řazení gripy, páčky mi přijdou těžkopádná, ale ještě je vyzkouším

    • Pohodlné sedlo (na takových cca 100 km/denně), možná odpružené?

    • Dokoupím blatníky a zadní nosič pro brašny, výhledově uvažuji i přední nosič

    • Chtěl bych nachytat moudra, vybrat z lokálních prodejen nejvhodnější alternativu, jít do prodejny s představou, co je z komponent OK, co je zbytečné a co nebrat, a dohodnout se na případné výměně některých komponent na prodejně. Ověřil jsem si, že v prodejně moc člověku neporadí, spíš ho tlačí do dražších variant nebo všechno odkývou jako dobrá volba, že s tím nejsou problémy. Kolo si chci rozhodně vyzkoušet a nechat nejlépe v prodejně rovnou na sebe seřídit.

    Otázky:

    1. Na jaké součásti soustředit pozornost, které jsou zbytečné a u kterých je to jedno?

    2. Jaký volit rám (které slitiny Al/výrobce, karbon?) s ohledem na možnosti poruch?

    3. Kotoučovky z hlediska dlouhodobého užívaní, kombinace kotouče-vidlice, kterým se vyhnout, které brát všemi 10?

    4. Vhodná výbava (Deora?), Hodně výrobců kombinuje, tak kterým komponentům se vyhnout obloukem a raději je nechat v prodejně rovnou vyměnit?

    5. Nějaké vaše osobní zkušenosti nebo doporučení.

    0 0
    • mairj  

      sestavit si podle sebe, do dvaceti tisíc to problém nebude…

      0 0
      • mairj  

        nebo něco v tomto duchu? http://www.mall.cz/…s-800-d-2010

        0 0
        • JohnySkelet  

          No tak ducha si vystihl. Předpokládám, že ta výbava od Shimana bude nějaká vyšší řada tzn. dost kvalitní. Kazeta je tam přesně, kterou bych potřeboval. Jen ta vidlice je pružinová a ne vzduchovka. Ideální by bylo snížit standart výbavy, jít třeba do obyč. Deore a za ušetřené prachy koupit lepší vidlici. Postupuju správně? Co ty kotoučové brzdy Avid Elixir? Nějaké zkušenosti?

          0 0
    • kurýr na bajku  

      No nevim jestli ti nějak pomohu, ale pokusím se reagovat na nějaký tvoje otázky. Kombinace kotouče vs. crossová vidle je samozřejmě něco co jezdim a nikdy bych se k véčkům nevrátil, ale vzhledem k subtilnější konstrukci crossových modelů se vidlice kroutí a crosové vidlice nedosahují želbohu kvalit 29tkových vidlic ani po jiných stránkách. Dá se tedy samozřejmě použít něco jako Reba 29, která odvede nesrovnatelně lepší práci, ale má vyšší korunku a zdvih, takže bych doporučil spíše kombinovat s nějakým slopingovějším rámem typu: http://www.kolokram.cz/popup_image.php…

      Na brzdách záleží, takže já příkladně jezdím už několik let toto: http://www.netbike.cz/select_det.php… a mohu jen doporučit. Popř. bych šel do nějakejch Formulí.

      Důležitou věcí sou samozřejmě i kola a dnes se už dají sehnat slušný kousky za rozumnej peníz: http://www.stevens.cz/…-29-sl/c4344

      Co se rámu týče, tak carbon je asi ve většině případů mimo možnosti a je třeba na něj dávat pozor, aby se nepoškodil, ale za to se odvděčí velmi příjemnou tuhostí, takže nejspíše hliník. I přes to, že se většina rámů dělá v jedný fabrice, raději bych zvolil nějakou německou značku než příkladně Apache a spol, protože záleží jakej rám a za jaký peníze si která ta firma nechá vyrobit. Osazení bohatě stačí poslední alivio, řadí dobře a vydrží nesrovnatelně víc než devítkové sady. Navíc jsou i osmičkové kazety mnohem levnější.

      To co sem ti nastínil asi bude v celku dražší než tebou stanovený limt a žádnej výrobce bohužel nedělá kola s kvalitní vidlicí, brzdama, kolama, rámem a přitom osazeno aliviem, takže koupíš zřejmě něco hotovýho.

      Něco s dobrýma brzdama a vidlí kterou požaduješ. http://www.sport-bilek.cz/…/cube/cross/

      něco jak by to mělo asi s malejma obněnama ve finále vypadat a šlo by to určitě i levnějc: http://www.sport-bilek.cz/…t/roam-xr-0/

      0 0
      • Steppenwolf  

        No napsal jsi to krásně, souhlas se vším, skusil bych si postavit něco sám, anebo je tu na prodej jeden cross na superioráckém rámu, krásně sladěnej a je i na tvoji výšku. Hodím sem link. Pedálu zdar.

        http://www.cyklobazar.cz/…ove-vidlice/

        0 0
        • scalar  

          S limitem 15–20 tisíc by se to daly odstranit některé kompromisy. Rám bych nechal, je svým pojetím, geometrií, zpracováním i velikostí ideální. Vidlice vzduchová RST Vogue Air nebo Suntour NRX RLD. Kliky s HT2 (Deore), řazení s 9-ti pastorky (new Deore/SLX) nebo Sram X.5 nebo X.7 s pozadovanym gripshiftem.

          0 0
          • scalar  

            Bzdy – asi bych doporučil véčka, crossové vidlice nejsou svojí tuhostí pro kotouče ideální, kvalitní kotoučovky by jsou drahé a musely by být na úkor kvality jiných dílů, z hledisky vícedenních výletů je u véček i lepší servisovatelnost kdekoliv, hmotnost jezdce ani není vysoká.

            0 0
      • JohnySkelet  

        Díky za velmi podnětný komentář. Pokud jsem správně pochopil, pokud bych chtěl vyšší výdrž kombinace odpružená vidlice/kotoučová brzda, bylo by rozumnější jít do 29"? Předpokládám, že ty máš na svém kole onu Rebu.

        Díky tvému komentáři začínám jasnější představu o tom, co mám požadovat na prodejně. Myslíš, že mezi těma sadama Schimano není v kvalitě/výdrži takový rozdíl? To Alivio je myslím jedna z těch nižších řad.

        Když už jsi načal značky rámů, kteří výrobci berou kvalitní rámy. Author, GT, Merida, 4ever, … ?

        A říkáš, že u ráfků se nevyplácí šetřit? Přece jen ráfek za 4500 je dost pálka. Spíš bych zůstával v tom středním proudu.

        Zůstaň prosím ještě chvilku se mnou…

        0 0
        • kurýr na bajku  

          No je potřeba si ujasnit kde chceš nakupovat a jak kolo stavět. Pokud budeš něco dle mých návrhů požadovat na prodejně, tak se samozřejmě dostáváme na úplně jiné částky a bude pro tebe spíš lepší koupit něco ve výprodeji a pak si časem dokoupit třeba lepší brzdy a vidli.

          To co tady navrhuju já na sestavení je nutné shánět po netu co nejlevněji a do krámu zajít až tehdy, pokud si nevím při kompletaci s něčím rady. Ovšem i tak pravděpodobně půjdeš přes limit (kola Fulcrum + vidle Reba + brzdy EC Trail = cca.17tis.) a bude to stát spoustu energie, ale zas ten pocit když ti ho ukradnou… ten je k nezaplacení :-P

          A říkáš, že u ráfků se nevyplácí šetřit?

          Nejedná se o ráfky, ale o zapletená kola špičkové značky s kvalitním výpletem a náboji. Ty jsou připravenými na kotouče. Sám bys podobná příkladně na deore o moc levněji nepořídil.

          Ptáš se jestli rámy Author, GT, Merida, 4ever? Já odpovídám raději Felt, Cube, KTM, Stevens, Hercules. Tyto značky krom kvalitních rámů, poskytují vždy i něco navíc jako jsou různé drobnosti typu ergogrip, vyvložkovaná sedlová trubka atd. Je na nich vidět, že nestavěj kola podle ceny, ale kalkulujou ceny podle hotových kol.

          Co se osazení týče, tak Alivio je nejvyšší 8mičková řada a poskytuje skutečnou stabilitu za každého počasí, stejně jako nesrovnatelnou výdrž oproti 9kovým sadám díky širším pastorkům. Nevýhoda je, že ti nikdo nebude mlsně slintat nad Alivio šaltrem, ale to snad není problém.

          Deore je nejlevnější 9ková řada, která opravdu neprojevuje zvláštní stabilitu, nevydrží příliš dlouho a ani nenanadělá žádnou parádu. Samozřejmě ani brzdy a náboje Deore nelze obzvláštně doporučit.

          Vyšší řady SLX, XT, XTR už mají přecijen hladší chod než Alivio, jsou za ideálních podmínek i přesnější a rychlejší, ale jsou podstatně náchylnější na rozštelování šaltru a vyžadují tak častější péči. Kazety a řetězy vydrží ve srovnání s Aliviem opravdu málo, ale zato jsou mnohem dražší. Naproti tomu náboje a brzdy těchto sad již ovšem můžeme skutečně doporučit.

          Rebu teď na žádným kole nemám. Na jednom mám takovou levnější Rebu což je Tora. No malinko se mi z ní vytrhly vnitřní nohy, ale předtim chodila skvěle a se zamykáním na korunce jsem neměl potíž. Na druhým kole mám SR Suntour NRX RLD přesně tu co chceš, ale pod kotoučem se kroutí, uniká z ní olej i vzduch, takže foukáš co 2 dny a oba dorazy už to měly asi měsíc po zakoupení spočítaný.

          Pokud už chceš jezdit a přestat řešit, tak bych bejt tebou určitě někde vyšátral necelej bůreček a du do tohodle: http://www.mojekolo.cz/…-felt-qx-120

          Kolo je to na cross poměrně ultimátní (taky sleva ze 36tis.)a od té „správné“ značky :-)

          Náboje XT v kombinaci s ráfky Mavic dávají tušit, že tady upgrade opravdu třeba nebude a hydraulický kotoučovky XT, taky představují špičku v kategorii, takže jediné slabší místo je ta vidle, která je sice ta po které toužíš, ale nemá zamykání z řídítek. Stejně když jezdíš tolik po silnici, tak ani zas tak často nebudeš muset ohýbat hřbet pro odemčení ;-). Každopádně je to věc u které bych do budoucna počítal s výměnou, takže až si budeš chtít za rok udělat radost, tak víš co do budoucna.

          0 0
          • Steppenwolf  

            Ty jo, to je komentář jak hrom :O) To už je román na pokračování, ale dobrej. A hlavne máš asi pravdu :O). Ale na druhou stranu, při jeho kilometrech mu poslouží i česká produkce. :O)

            0 0
          • JohnySkelet  

            Tak teď jsi mi to rozstřihl! Přesně to jsem potřeboval, ne jen hodit odkaz, ale i odůvodnit výběr!

            Nechci působit moc jako snob, který si koupí drahé kolo a jede na něm 2× za život, ale tenhle model se mi fakt líbí! Tu prodejnu mám přes pole, tak i vyzkoušet nebude problém. Měl jsem trochu obavy z nakupování na netu poslepu. Přemýšlím, proč jsem se na něj nepodíval, když jsem mojekolo.cz procházel prvně. Asi proto, že byl nad 20k nebo jsem procházel jen 2010.

            V každém případě ses trefil opravdu nejblíž středu mé ideální představy. Pokud, jak píšeš, je na rám a komponenty XT Deore spoleh, můžu mít na 10 let zase vystaráno :-). Ještě potrápím lidi za pultem mými netečnými dotazy.

            Tímto samozřejmě NEuzavírám diskuzi a věřím, že tato bude co platná i jiným crossařům.

            0 0
          • scalar  

            Felt je krásný, vidlice má ale zásadnější problém než zamykání na korunce. Je to model NRX D LO, což je pružinová varianta s ocelovým krkem a ocelovýma vnitřníma nohama, tedy dvoukilová mrcha v ceně něco málo přes 2000,– Kč.

            http://www.srsuntour-cycling.com/…8e/index.php?…

            0 0
            • kurýr na bajku  

              Rozhodně souhlasím, ale i když tam bude topmodel, tak to nehraje roli!

              Je to díl do budoucna na výměnu a s tím si i ty počítal ve svých sestavách…

              0 0
            • JohnySkelet  

              Byl jsem se informovat na pár prodejnách v okolí. Krom technických rad a doporučení, co brát a co ne jsem dostal jako alternativy tyhle modely:

              http://www.mojekolo.cz/…t-cross-7900

              http://www.mojekolo.cz/…lys-definite

              varianta místo kotoučů:

              http://www.merida-bike.cz/…y-HFS-1000-M

              a jako cenová alternativa vzduchových vidlic:

              http://www.mojekolo.cz/…way-850-disc

              http://www.mojekolo.cz/…crossway-850

              Více-méně jsem teď hodně nalomený jít do toho Felta QX 120 a případně vyměnit vidlici na vzduch a Remote-Lock, třebas tuto

              http://www.kupkolo.cz/…06_1788.html

              Teď právě stojím na pomyslném pahorku jako ložisková kulička a čekám na první závan větru, abych se mohl pustit tou, či onou cestou do údolí. Tak prosím foukejte.

              0 0
              • Steppenwolf  

                Na co ješte čekáš chlape? Ber toho felta a budeš čúrat maggi v kostkách blahem, není dúvod do toho nejít :O)

                0 0
                • JohnySkelet  

                  Zdravím po delší odmlce!

                  Na rady vás všech a na doporučení některých jsem si pořídil tohle kolečko:

                  http://www.mojekolo.cz/…-felt-qx-120

                  Dovybavil nosičem, brašnama, blatníky a jinýma serepetičkama, tak že ve finále už nevypadá tak dobře jako na fotce, ale byl to můj záměr ze startu a estetické riziko jsem vyl ochoten podstoupit. Mám za sebou prvních 60 kiláků a jsem velmi potěšen, že jede daleko svižněji než můj původní Author Compact. Chvilku si budu muset zvyknout na řazení páčkama, ale to zkousnu. Rohy jsou poněkud kratší, sice od Feltu, ale asi vyměním. Brzdy se zatím zajíždí, ale už teď je to vítaná změna, hlavně v síle, kterou musím vyvinout oproti starým V-brzdám.

                  Z čeho mám však ohromnou radost je chyba, kterou mají nejspíš všichni prodejci na stránkách. Týká se vidlice. První, co mě zarazilo po přezkoumání doma byl kolík rebound adjustment zespoda pravé nohy. To přece DR Suntour NRX LO D nemá! Pro jsem proto stránku Suntouru, jestli nejde o starší model NRX (s NRX jsem si jistý, nálepka je z boku vidlice) Všechny modely NRX LOD jsou vzduchové! A taky že jo, dneska jsem ze zvědavosti zabral za krytku levé nohy, která se zdála být na pevno, a ejhle, je tam ventilek na pumpičku. Usuzuju, že správný model vidlice na tomto kole je tento: NRX S LOD http://www.srsuntour-cycling.com/…8e/index.php?…

                  až na ty kolíku pro V-čka, které já nemám. Tzn. vidlici neměním, možná se poptám na patronu s Remote Lock-out.

                  Závěrem, díky za rady i doporučení. Bez vás by to nešlo. Díky všem

                  0 0
    • scalar  

      Ještě jednou jsem pročítal Tvoje požadavky a napadla mne úplně jiná cesta. Já jsem vyzkoušel většinu dostupných crossových vidlic a dospěl jsem k názoru, že nejlepší je kvalitní pevná. Vzhledem k počtu kilometrů, které najíždíš, využití kola a požadavkům na životnost by to mohla bát i Tvá volby. Teď jsi jistě nadšený novými možnostmi (odpružené vidlice, kotoučové brzdy…), ale za všechno se platí – jednak při nákupu, pak servis a možnosti servisu. Já se po letech vracím zpět k jednoduchosti (u nezávodního typu kola). V jednoduchosti je síla… Už dávno se používají u kol na rámy a vidlice kvalitní Cr-Mo rámy a vidlice, které maji schopnost pohlcovat vibrace. Nyní jich na trhu není moc, ale dají se sehnat. Třeba u Kony, model Smoke:

      http://www.kona.cz/kolo/66/smoke

      Má horší výbavu, takže je vhodná přestavba, hmotnostně ji můžeš v požadované cenové relaci dostat po 12 kg. Já ji mám asi na 11,5 kg.

      0 0
      • kurýr na bajku  

        V podstatě nesouhlasím s ničím cos tu napsal, ale teď koukám, že při dobrých počtech jezdí Johny na kole pouze 9 dní v roce a na to je to cos tady nastínil jistě dostačující a ani se snad není nutné ničemu vyhýbat, protože to prostě nestihneš zničit.

        0 0
        • JohnySkelet  

          Jo, matematicky máš pravdu. Ale asi sám cítíš, že těch 80 km je takové maximum, na co si troufnu, abych se pak v pohodě ještě vrátil. Jinak se to pohybuje kolem 30–50 km a pak po práci na chvilku, než se setmí od jedné hospody ke druhé :-). Navíc si myslím, že s lepším kolem ukousnu ročně i víc kiláků

          0 0
      • scalar  

        Máš pravdu, kol je spousta :-)

        JohnySkelet už toho hodně o crossových kolech prostudoval a ví čemu se vyhnout, tak proč ho odkazuješ na kola s mizernou vidlicí (Specialized má 2,5 kg vážící nefunkční příšeru bez tlumení s mechanickým lockem…)

        0 0
        • Smazaný účet  

          Jestli najede ročně 750km, tak je mu nějaká váha šumák.(i když tu vidlici jsem nějak přehlíd :) )

          0 0
    • Steppenwolf  

      A co Pells Demon? Toho si nestudoval hm? Má dobrou váhu a vcelku dobrou výbavu, samozřejmě dá se to vylepšit :O)

      http://pcshop.pells.cz/…_d18961.html.

      A nebo mého Oblíbence :

      http://www.trek-bikes.cz/…montare-2010,

      Případně jeho bratra :http://www.trek-bikes.cz/…/utopia-2010

      0 0
      • Yetti84  

        Pellse mohu doporučit, je lehký, za ty prachy dobře osazený a za 4 měsíce jsem na něm najel 2000 km bez problémů, až na to, ze jsem po havarce odepsal vidlici a Pells nebyl schopný dodat hned novou. Ale nakonec to bylo ku prospěchu věci, protože jsem pořídil na radu Scalara karbonovou a byl to krok správným směrem. Za ty peníze, které bys ušetřil si můžeš koupit lepší vidlici, doporučil bych i ergomomické gripy, nebo sedátko a ještě ti zbyde na bublifuk.

        0 0
    • Jauda  

      k té vidli – NCX E RL vlastním a není nejhorší, ale na kotouče bych ji vážně nedoporučil. To opravdu raději připlatit za nějakou 29ku.

      A nebo potom tu NCX ale s Včkama. Dlouhé sjezdy asi nejezdíš (alespoň tě tipuju rovinky) takže Včka neunavíš. Těžký taky nejsi a jsou levnější a méně naročné na údržbu. Můžeš si i vyměnit brzdové špalky za nějaké na mokru nepískající – i když funkčnost je diskutabilní… :-)

      A co se sad týče – Alivio 2010 je na 9ti kolečko! Ale výdrž 9kových sad (kazeta+řetěz) je oproti 8čce menší!

      To je asitak vše co mně napadá.

      0 0
    • dancing dog  

      Já bych doporučoval cross od Authora na Včkách, nejlíp někde ve slevě…

      http://www.author.cz/…1&pid=625685

      případně v hliníku…

      http://www.author.cz/…1&pid=625687

      Já nejsem nějakej fanatik do authora, ale jezdil jsem od nich dlouhodobě 2 crossy a ani slovo proti…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.