Mohér - změna vlastností po aplikaci parafínu

76 nepřečtených
  • d

    Mohérové běžky, které mi seděly výborně na odrazu, jsem na skluzných částech napustil parafínem, protože už začínaly trochu šedivět. Výrazně se tím zlešily ve skluzu oproti originálnímu prewaxed čemusi. Potud OK. Současně s tím jsem ale nebyl schopen odrazit se, už do mírného kopce dost klouzaly a paže dostaly pořádně zabrat. Taky stranová stabilita nebyla nic moc, při jízdě mimo stopu po tvrdém namrzlém povrchu měly tendenci smekat se do stran, což předtím taky nebylo. Po asi 5 – 10km se odraz zase vrátil do původního stavu i když nejprudší stoupání muselo být stromečkem, když předchozí den (a před parafínem) to šlo napřímo a jen s minimání oporou hůlek.

    Hmotnostně i délkově OK, dokonce bych řekl, že hmotností atakuju spíš horní hranici váhového rozpětí.

    Takže jsem trochu zmatený, vypadá to, jakoby na odraz výrobce počítal i s tím svým voskem na skluzných (…) částech. Myslel jsem, že si polepším ve skluzu se zachováním odrazu, ale chyba lávky.

    Jinak co se týká podmínek, tak mínus mínus nula, stopa pořádně namrzlá, vyleštěná, v některých částech špína, v horních částech bílý tvrdý sníh. Na mazačkách bych to viděl na modrý klistr + modrý extra a modlit se, aby nezačalo sněžit, ale takovéto úvahy jsou už doufám pro mne historie.

    0 0
    • plzakj  

      Hm. A ty bezky a dotaz jsou tajny?

      0 0
    • novas752  

      Ze zledovatělé stopy se mohér odráží dost blbě, ty chlupy se nemají o co zapřít. Řekl bych že to nebude skluznym voskem ale podmínkama ve stopě.

      Mohér nefunguje vždy ideálně a do některých podmínek je prostě lepší vosk nebo i klistr.

      0 0
      • d  

        Den před parafínováním fungovaly výborně. Vlastnosti sněhu mi připadaly v obou dnech hodně podobné, ale snad máš pravdu.

        0 0
      •  

        To jsou kydy, nějak jsem si před dvěma týdny co v jizerkách sakramrzlo nevšimnul že by mě mohér nepodržel, stejné jako u e-odpůrci kteří tady dávají moudra a nikdy na tom nejeli

        0 0
        • novas752  

          Nový sníh vs starý sníh? Trvalý mráz vs střídání pod nulou nad nulou? Taky nic?

          0 0
          •  

            Ne nic, mohéru je to tak nějak jedno ale to by jsi věděl kdybys na tom pár stovek km najezdil, kdybys napsal že na přemrzlým jsou nanogripy na prd, to už bych ti věřil

            0 0
    • Barak  

      Zrejme jsi pri kartacovani zasvinil parafinem moher a po 5–10 km jsi ho pak sjel a moheru se vratily stoupaci vlastnosti. Ostatni tomu take nasvedcuje.

      Priste pri parafinovani prelep paskou stoupaci komoru.

      0 0
      • d  

        Přelepeno bylo, všechno cajk.

        Vím, že co popisuju, je divné, ale bylo to tak.

        0 0
        • Barak  

          Tak mozna cast trasy mela jine snehove podminky, treba strojove upraveno v ruzne dny. Neco podobneho se mi stalo v nedeli v Jakuszycich. Pulka trati s cerstvou upravou na vosky, druha pulka s den dva statou upravoubuz uplne vymydlena a na klistry. Takze jina skluznost, jiny odraz, jina stabilita…

          0 0
          • plzakj  

            Navic zrovna v posledim tydnu diky oblevam a slunicku byl snih kazdy den trochu jiny. Aspon v krusnejch.

            Taky bych to videl na vztah moher + rozdilny snih, nez stejny snih + rozdilna skluzna cast.

            0 0
    • McBlacky  

      Pokud jak pises jsi nezaspinil moher a snih byl stejny tak nemas dobrou techniku. Dobre pripravena lyze ma velkou skluznost a vyzaduje krome precizniho odrazu i zkusenost s ovladanim. Staci ji polozit blbe a ustreli.

      0 0
    • ratel  

      Ma nekdo zkusenost s vymenou moheru ? Doma? Home made moher z metraze ?

      0 0
      • d  

        Údajně životnost mohéru slušná, pokud to moc neprasíš v ledu, špíně,…takže to pořizovat jinak než v origo nevidím důvod.

        Spíše bych měl z tohoto důvodu strach, že až nastane den výměny, nebude k sehnání, protože budou na trhu jiné, „lepší“, nekompatibilní.

        Nemáte někdo zkušenosti s mohéry víc na odraz a víc na skluz? Např. Salomon černý vs. žlutý. Vzhledem k tomu tutovému odrazu na žlutém pošilhávám po černé, snad rychlejší variantě.

        0 0
        • McBlacky  

          bude se to lišit od značky, ale víc jak 1000–1500 bych od toho nečekal, pokud jezdíš všechny podmínky. Prašan tomu neuškodí, ale ledovka ze stromů nebo bordel typu větvičky ve stopě, tomu docela dává.

          0 0
          • Andrzej  

            A jak to bude s odolnosti pri pluzeni?

            0 0
            • McBlacky  

              To dostava na prdel. Kdyz nebudu linej tak to vyfotim jak vypadaj mohery notorickyho pluzice

              0 0
              • Rorejs74  

                Tak to by mně taky zajímalo, pořídil jsem to ženě a ta taky pluží skoro furt … zatím na tom ale byla jen dvakrát ( dohromady zlehka přes 30km ) a na první pohled tomu nic není.

                0 0
              • Smazaný účet  

                notorickej plužič snad nejsem, ale když se člověk párkrát sveze ledovatym korytem… moje běžky budou mít tak 300 km.

                0 0
            • duk  

              Hanba muži, který pluží! Se vždycky říkalo :-D

              0 0
              • Zbyněk  

                Tak určitě… ale na druhou stranu, sjeď to šusem od Jizerky ke Karlovskému mostu :-).

                0 0
                •  

                  nezapomenout na prosnulý tobogán při sjezdu k Jindřichovu :-)

                  0 0
                  • duk  

                    :-( Přiznávám se, na Tobogánu a dolů k Jizeře také občas připlužím… Ale nesmí se to přehánět!

                    0 0
              • Andrzej  

                :) no, prave ze kdyz si clovek poridi bezky, ktere by mely byt dobre na blbem snehu, tak na tom blbem snehu (aspon se mi zda) je vetsi sance ze bude muset brzdit. Kdyz je metr dobre urolbovaneho prasanu, tak to z kopce spis pusti, neni ani tolik prekazek (sutry, vetve, asfalt), neboji se padu… Ale tam je jednoduche namazat a netreba kuopovat nove bezky.

                0 0
                • Barak  

                  Moher je ale urcen na blby snih ve smyslu blbych podminek na mazani. Nikoliv na spatne podminky, tak, jak to popisujes ty.

                  0 0
    • Martin  

      blbost, to že sis konečně parafínoval lyže (což se má dělat mnohem dřív než začnou skluznice šednout) nemá žádný vliv na kvalitu odrazu a stranovou stabilitu

      prostě se jen shodou okolností změnily podmínky, stopa začala být usmekaná, boule a zrcátka, díky kterým lyže skáčou do stran každému

      0 0
      • McBlacky  

        ty to neznáš, ale já měl v ruce dost lyží lidí, kteří je nikdy neparafínovali a najeli třeba 1000km za několik let a nezaletnovali a taková lyže je doslova ke sněhu přilepená. Potom co ji vyčistíš a nekolikrát naparafínuješ tak ti uživatel zahlásí, že se z toho nemůže odrazit.

        0 0
        • Martin  

          jo ho zase nechci až tak extrémně podceňovat, spíš sázím na podmínky ve stopě, které se mění z hodiny na hodinu, natož ze dne na den

          viz Nová Louka, ráno perfektní stopa a za hodinu ti v ní skáče lyže jak splašená koza

          0 0
          • McBlacky  

            jasně 95% podmínky 5% styl/lyže.

            Ale když tvrdil, že podmínky stejný…

            0 0
            • Martin  

              zde už tazatele trochu podceňuji, myslím, že stejné podmínky nebyly, ono to dost často vypadá stejně, ale je to úplně jinak, zvlášť ve stopě

              0 0
              • McBlacky  

                To souhlas.

                Zrovna uvazuju nad tim jak je za trest zitra startovat 10:30. To uz bude akorat roztaty. Dneska 8–10 to jelo jak bic a od 11 kotva.

                0 0
                • plzakj  

                  Karluv beh?

                  0 0
                  • Martin  

                    ex post musím napsat, že klistrovat letos na KB byla blbost, i na Neru s dobrým odrazem, bylo to na soupaž

                    0 0
                • d  

                  O víkendu vypadala stopa jako rozjezdová dráha pro skokany na lyžích. Přesto s odrazem nebyly vážnější problémy, byla to paráda! Zrovna tak nemám zapotřebí obhajovat své znalosti a dovednosti se základní údržby lyží. Potud co se týká techniky běhu a údržby.

                  Protože je pro mne mohér novinka, snažím se jen zjistit, jestli výrobce, v případě mohéru, pro zajištění odrazu nějak nekalkuluje i s typem parafínu pro skluzné části lyží. Lyže byly sice „prewaxed“, ale s tím, jak jsem je napustil já, se nedaly ve skluzu vůbec srovnat.

                  0 0
                  • Martin  

                    tak ale s prominutím – nic o tom nevíš

                    prewaxed neznamená, že máš lyže naparafínované na sezónu, ba ani na jeden trénink

                    prewaxed znamená pouze to, že výrobce lyže pokryl parafínem a že tudíž skluznice nebude v obchodním skladu zbytečně vysychat

                    jinak i prewaxed lyže se, stejně jako jiná, po koupi napouští parafínem (alespoň minimálně 3×) nebo olejem od Rexe, teprve pak se standardně zajíždí a voskuje na trénink

                    0 0
                  • Barak  

                    Skluznice není v případě moherových lyží žádná speciální. Parafínuje se úplně stejně (jak postup, tak výběr typu parafínu), jako v případě mazacích klasiček nebo skatových lyží.

                    Prostě jsi náhodou po parafínování trefil odlišné sněhové podmínky.

                    0 0
        • d  

          .

          0 0
    • kemo  

      Ještě k tomu mohéru – na skialpech je jedna z možností, jak zlepšit skluzné vlastnosti a odolnost proti vodě navoskování celého pásu a zažehlení. Viz například https://www.youtube.com/watch?…

      Kupodivu (když se ne nepřežene s množstvím) to chlup neslepí a funguje to úplně v pohodě.

      Na běžkách to předpokládám bude podobné.

      0 0
      • Barak  

        Proti lepení sněhu na pásy jsme na jaře párkrát přejeli pásy svíčkou, ale tohle vidím teda prvně.:-)

        0 0
        • kemo  

          Poprvé jsem to dělal s velkým respektem na malinkatém kousku. Až když jsem viděl, že to chlup neslepí/nespálí jsem zkusil na celé ploše a hodně to pomohlo (dva roky staré pásy bez jakékoliv údržby).

          0 0
          • Barak  

            A pomohlo to čemu, skluznosti, jo? Musím říct, že skluznost jsem u pásů nikdy neřešil.

            0 0
            • Martin  

              tak asi proti namrzání, ono to spolu souvisí

              ty si se skluzností mohérovek spokojený? myslím tím takové ty úseky kolem Jizerky, Máří?

              0 0
              • Barak  

                Já moherovky běžky nemám, zatím teda. Psal jsem o skialpovém pásu…

                0 0
                • Martin  

                  aha, už rozumím, bez připomínek

                  0 0
            • kemo  

              Proti nasákavosti a následnému namrzání velmi zásadně.

              Skluz jsem příliš neřešil, ale rozhodně to nebylo horší.

              0 0
              • Barak  

                Rozumím. Já se ptal hlavně z toho důvodu, jestli to zažehlování přinese něco navíc, oproti tomu, co jsem doposud praktikoval. Tedy přejet pás párkrát svíčkou.

                0 0
                • kemo  

                  To nemohu posoudit. Pro mě byl doteď pás bezúdržbová věc (zřejmě z výroby dobře naimpregnovaný).

                  Až to zase začne chytat vodu, zkusím navoskovat bez zažehlování a uvidíme, jak dlouho to vydrží. Protože si ale lyže pravidelně servisuju, zažehlení pásu pro mě není nějaká velká práce navíc.

                  0 0
                  • 01carbon  

                    Je docela tragické vyndat skialp lyze s nalepeným pasem z auta – domu a hodit je do sněhu. Trochu se roztopi snih, voda zmrzne v chlupech = lepí, nejede a voskovani uz nepomuze

                    0 0
      • Martin  

        no jo, takže se teď bude vynalézat, jak zlepšit u mohéru skluzové vlastnosti, vynalézat tak dlouho, až nakonec někdo přijde na to, že nejlepší zlepšení skluzových vlastností u mohéru bude odstranění mohéru…

        jak v té pohádce o sekyrkové polévce

        0 0
        • kemo  

          Chápu (vlastně spíš nechápu) tvůj boj proti mohéru, ale zkus to někdy na skialpech do kopce bez něj :)

          Psal jsem to sem hlavně proto, aby bylo jasno, že i případné omylné navoskování části pásu není malér, spíš naopak.

          A může to být zajímavá alternativa všem mozným antifreeze předraženým vodičkám.

          0 0
          • Martin  

            počkej, já nemám nic proti mohéru, není to žádný „můj boj“ a vyjadřuji se jen k mohérovým běžkám a jen sděluji fakta, protože jsem je taky zkoušel a prostě ty soupažné rovinky byly k uzoufání

            skialpy jsou jasný, o tom žádná

            mohérové běžky také mají své opodstatnění a místo, ale ten skluz, pokud to někoho zajímá, musím napsat svůj názor

            každopádně kdyby byla trať jen z kopce do kopce a fakt bych nevěděl co mazat, sám mohér doporučím

            ps.: mohéru hodně pomůže ten systém posouvání vázání za jízdy, mechanický už je, ovládání z BT má být za rok

            0 0
            • Barak  

              Mě stačí, že na mohérovkách trénujou lidi, kteří bodují ve Ski Classics. Jestli je to dobrý pro ně, rozhodně to bude dobrý i pro mě.:-)

              0 0
              • Martin  

                kdo?

                nechci to zevšeobecnit, ale občas to někdo dostane do rukou v rámci reklamní akce a pak je ovšem výstup nerelevantní

                a pak znám taky pár lidí, ale spíš co to jen zkoušelo

                nicméně opakuji, tam kde to má své opodstatnění na tom trénovat lze (problematické podmínky + kopcovitý profil)

                pokud na tom někdo trénuje po rovinách a ve zvlněném, tak trénuje spíš psychickou odolnost, i to je přípustné, ale to zase nebude moc zajímat hobby nadšence

                0 0
                • Barak  

                  Vím, že na tom dost jezdí třeba Šárka Vyštejnová (Zelenková).

                  0 0
                  • Martin  

                    tak já s ní schválně pokecám, zrovna Šárka jezdí už prakticky vše soupaž, možná proto už řeší klasiku jen takhle :-)

                    0 0
                    • Barak  

                      Říkala mi, že jak má málo času na trénink, má prakticky neustále lyže hozené v autě a podle toho, kdy má kde čas, může je vytáhnout a vyrazit. Prý na tom jezdí i soupaž.

                      0 0
                      • Martin  

                        jo, takhle přesně je má v autě hozený i Mára, potud to má smysl

                        ale teda soupaž na tom… chudák holka, zase ale bude nabušená, to jo

                        0 0
                        • Barak  

                          Tak chudák… většina sportovně orientovaných běžců přece část trasy jede soupaž. Někdo víc, někdo míň. Ale neřekl bych z ohlasů lidí kolem mě, že by to byla taková trága. Ano, pokud budeš porovnávat časy mazacích a moherových lyží, tak to dopadne v jejich neprospěch. Ale pak se vracíme zpátky k určení, nejsou to prostě lyže na závod, kde se porovnávají sekundy nebo jednotky minut.

                          Ty jsi podle mě hodně orientovaný, i v tréninku, na to, aby to za každou cenu jelo co možná nejrychleji. O čemž svědčí i to, že i na trénink se s lyžema dost pipláš (neber to v negativním slova smyslu) a i na trénink jsi ochoten mazat celkem draze. Takže zřejmě proto na mě tvé poznatky směrem k moheru působí dost pochybovačně a negativně. A nejen na mě, jak vidím zde ve vláknech o lyžování.

                          0 0
                          • Martin  

                            jo, jo, snažím se, aby to jelo i v tréninku, ovšem ne vždy s úspěchem

                            nedám moc na to, že na pomalejch lyžích člověk víc natrénuje, to platí jen u kolců, u lyží raději pořádný skluz a při stejné intenzitě pak víc kilometrů

                            0 0
                            • Barak  

                              Mimochodem, teď jedna tématická aktuální zpráva na FB Skiservisu Mára – na závodě Holmenkolenmarathon v Norsku byl na lyžích Madshus Redline Intelgrip s Move systémem klasicky jedoucí Erik Wickström na 11. místě mezi profíky jedoucími soupaží.

                              0 0
                              • Martin  

                                jo, o tom jsem psal, že ten move systém tomu mohéru hodně pomůže, posuneš se dozadu, změníš těžiště a část mohéru jde úplně mimo, tohle fakt funguje

                                příští rok to má šoupat motorek z madla hůlky přes bluetooth

                                0 0
                                • Barak  

                                  Jj, o tom motoku a bezdrátu jsme si už psali v nějakém vláknu.:-)

                                  Zkusím si u kluků v Dolfinu nějaké ty mohery půjčit a uvidím. Jedny bych si celkem pořídil, protože někdy na mazání rezignuju a jdu raději na skate, ačkoliv bych spíš měl chuť na klasiku. Ale fakt je, že prachy za Redline nebo Speedmax (i když by se daly sehnat za lepší než katalogovku) se mi moc dávat nechce.

                                  0 0
                                  • Martin  

                                    jak s tím kolečkem fakt logiku mají, tedy musí se člověk umět ohnout před špičku a otočit jím, pak to fakt funguje až neskutečně

                                    0 0
                • duk  

                  Vím že třeba Ferda na mohéru běhá celkem dost, když nejsou podmínky a celkem si je pochvaluje a to už není úplně sváteční lyžař ve zdejších měřítkách.

                  0 0
        • karliner  

          V tomhle postu je dokonale shrnutá veškerá moudrost Bikefora…

          0 0
          • d  

            Apropo, nevíte v jakém stadiu je možnost zablokovat konkrétního uživatele?

            0 0
    • ratel  

      potřebuju obnovit ošoupaný moher, nevíte někdo jaký je rozměr resp. rozdíl mezi ATOMIC Skintec Bonded Skin a skintec universal skin 430 ? Ty první jsem viděl o cca 200 levnější, při nákupu víc kusů už to má smysl řešit. Prodejce netuší co prodává jako obvykle.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.